JobAngel Az álláskeresők védangyala

Legyen-e fénykép az önéletrajzon?

2014. február 06. 09:00
27 hozzászólás

Örök vita tárgya, hogy legyen-e vagy sem fénykép a CV-n, jogosan kérik-e vagy sem, kérhetik-e egyáltalán. Kérhetik, nincs rá jogszabály, hogy nem, és ha kérik, nem feltétlenül azért, mert az alapján akarnak diszkriminálni. Véleményem szerint sokszor pont azért kérik, amiért szerintem is jó eszköz:

  • mert arcot ad a mondanivalóhoz,
  • tudatosítja az olvasóban, hogy egy emberről van szó, nem a négyszázadik fájlról, amit meg kell nyitni,
  • kizökkenti a fásultságból olvasót,
  • megkülönbözteti számára a jelöltet.

Mármint egy jó fénykép. Arról kevesebb szó esik, konkrétan milyen a jó fénykép.

Az általános szabályokat unásig ismerjük, tovább az erről szóló cikkek többsége nem is jut: blúzban vagy ingben, öltönyben vagy kosztümben, haladóbb gondolkodásban már azt is leírják, hogy lehetőleg ne igazolványképet, bár van, ahol meg pont azt írják, legyen igazolványkép. (Látott már valaki jól sikerült igazolványképet?)

Színes legyen, vagy inkább szürkeárnyalatos? Volt, akinek nagyon erős, kontrasztos sminkje volt a képen, ezért javasoltam ugyanazt inkább szürkeárnyalatosban, úgy nem volt annyira provokatív.

Fontos a háttér: nem jó a hatalmas Audit támasztó, medence mellett vagy vitorláson pózoló kép, egy jól sikerült buliképből is hiába vágjuk ki a saját arcunkat, ha a bulihátteret nem tudjuk eltüntetni.

Gyanús, ha 20 éves munkatapasztalattal érettségi tablóképet küldesz, igenis vállald a mai arcodat (korod természetesen maradjon ki a CV-ből).

Hölgyeknél a kihívó pózok, villantós képek a legrosszabbak, és sajnos ilyenek rendszeresen jelennek meg CV-ken. Ezekre azonnal cserét szoktam javasolni. Ha simán csak nem hívják be állásinterjúra a hölgyet, az a kevésbé kellemetlen helyzet. Volt már tapasztalat arra is, hogy az interjúztató pasas úgy gondolta, barátnői pozíciót ajánl fel a csinos – és ezt fényképen is feltűnően megmutató – ifjú hölgynek (további gondolatok ilyen esetek elkerülésére itt).

Fontos a testtartás: behúzott nyak, felhúzott váll önbizalomhiányt sugall. A félig zárt szem és az erőltetetten tágra nyitott szem is a rosszul sikerül képek közé tartozik. Kerülendő:

  • a karba tett kéz (zárkózottságot sugall, és előnytelen mindenkinek),
  • egész alakos kép (több a hibázási lehetőség)
  • a csípőre tett kéz (kihívó, agresszív),
  • a mély dekoltázs (provokatív, kihívó),
  • a garbó (előnytelen fényképen).

Válasszunk olyan ruhadarabot, ami fényképen jól mutat rajtunk (sajnos néha a „fényképruha” és a jól viselhető ruha nem ugyanaz).

Ezeket persze nem gondolja végig tudatosan egyetlen CV-t olvasó sem: ránéz a képre, és eldönti, tetszik-e vagy sem, amit lát, 1-2 másodperc alatt.

És ha azt hisszük, mindez egyértelmű, és fölösleges leírni milliószor: sajnos nem. Újra és újra elkövetik álláskeresők ezeket a hibákat.

A következő posztban konkrét példafényképeken is bemutatom, hogyan befolyásolhatja a jelöltek megítélését egy-egy CV-fénykép.

A bejegyzés trackback címe:

https://jobangel.blog.hu/api/trackback/id/tr815719945

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2014.02.06. 11:10:33

(korod természetesen maradjon ki a CV-ből)

és mégis hogy?

szül dátum kimarad ok, de iskolák, munkahelyek és ki lehet számolni azonnal, nem??

Bachelor9 2014.02.06. 11:31:19

@doggfather: Szia! Ha diplomád van, a legmagasabb iskolai végzettséged kell feltüntetni csak. Ha érettségid, akkor azt. Ezen kívül, hogy mikor szerezted ezt meg, nem szükségszerű feltüntetni. A munkahelyeknél valóban célszerű megadni az időpontokat, viszont sokan már egyetem alatt is dolgoznak/dolgoztak, tehát ez más akár 5 év is lehet pluszba..így nem kellene a következtetni a jelentkező korára.

jobangel · http://jobangel.hu/blog 2014.02.06. 13:21:06

@doggfather: Bachelor9 jól válaszolt előttem, még annyit tennék hozzá, hogy nem feltétlenül kellenek évszámok mindenhová. A diploma megszerzéséhez esetleg, a 10 éven túli munkahelyekhez csak akkor, ha valamiért releváns ahhoz, amire jelentkezel. Különben lehet elnagyoltan is írni, egy "korábbi munkahelyek" fejezetbe, ahol csak cégnév, beosztás, van felsorolva, mert pl. nem fontos, hogy 20 éve egy teljesen más szakmában, iparágban mit csináltál.

tnt 2014.02.06. 16:14:07

@jobangel: igen jó csak 1 probléma vagy inkább több adódik ezzel....
Nekem az volt a meglehetősen friss és megdöbbentő tapasztalatom, hogy mind az életkorra, családi állapotra, gyerekeid számára pofátlanul rákérdez magyar vezető - General Manager - egy multicégnél és a külföldiek is....hogy is van akkor ez... persze tudom, csak költői..a kérdés..

jobangel · http://jobangel.hu/blog 2014.02.06. 16:39:19

@tnt: igazad van, de ha már rákérdez, akkor ott vagy állásinterjún... Azaz a CV megtette azt, ami dolga: eljuttatott állásinterjúra.

Sajnos majd akkor fognak nem rákérdezni, ha nem lesz anyagi hátrányuk a gyerekekből, szülési szabadságból stb. Pl. a jelen kormány egyik ad-hoc gyerekcsinálási kedvet fokozandó ötletként kitalálta, hogy az eddigi gyerek utáni szabadság csak az egyik szülőnek járt, járjon hát mindkettőnek +5 nap 2012. 01. 01-től. Ennek előjele nem volt, az új Mt-be bekerült és kész.
Ez egy ismerős cégnél - akik igen családbarát hozzáállásúak, így 3-4 gyerekes apukákkal van tele - 200 nap plusz szabadságot jelent. Azaz 200 munkanapot fog úgy kifizetni, hogy munkát nem lát érte, és 200 munkanapnyi erőforrást kell pluszban bevonnia, annak minden költségével. Csoda, hogy rákérdeznek, ezek után?

tnt 2014.02.06. 16:49:21

@jobangel: igen ebben teljesen igazad van.....tényleg nagy dolog manapság ha behívnak egyáltalán...ezek szerint mégis sok időt megspórolhatnánk magunknak és a nagybecsű hr-es vagy egyéb interjúztató társadalomnak, ha ezeket a kérdéseket már a cv elején sorolnánk...kor, születési dátum, családi állapot, lakóhely, gyerekek száma, házastárs neve és sorolhatnám...

Igen sajnos tudom mivel gazdasági szférában melóztam .... és valóban így van, de ... és félreértés ne essék nem szeretnék politizálni sem pro sem kontra.... de akkor a születésszámot hogy növeljük???

Voltam kint meetingeken többször Londonban, Párizsban és ott amikor beszélgettem a külföldi kollégákkal ott bevett gyakorlat, hogy szerdánként a szülő otthon marad mert nincs mindig oktatás... ez így van a franciáknál és ír kolléganő is megerősítette... és döbbenten kérdezték, hogy miért nálunk nem??

jobangel · http://jobangel.hu/blog 2014.02.06. 16:55:01

@tnt: szerintem lehetne úgy is családbarát intézkedéseket hozni, hogy nem a munkáltató szívja meg. Nőként meg azt gondolom, hogy az egzisztenciális biztonság (a biztos kevés is jobb, mint a bizonytalan sok e szempontból) hozza meg a lehetőséget a gyerekvállaláshoz. Mert kedve az lenne szerintem, csak ugye ha elkezdünk mérlegelni...

tnt 2014.02.06. 17:00:54

@jobangel: ismételten egyetértünk, azonban láttuk az elmúlt időszak alatt - nem szeretnék elmúltnyócévezni vagy huszonöt...vagy 3...mindenki döntse el maga - nem igazán sikerült koncepciózusan és ésszerűen ezt kezelni...ez az ad hoc politizálás pedig nem tesz jót a gazdaságnak és erre csak ráerősít a 350-500.000 külföldre tántorgott honfitársunk, akik már szavaztak....

az még egyszer tényleg jó, hogy 200-ból 2-5 alkalommal behívnak ... de azért elkezdeni érdeklődni elég bunkó modorban ilyen infokról gáz... ezen a héten német üzletember teljesen kultúráltan érdeklődött... néhány hónappal korábban pedig egy magyar elég neves ügyvezető, aki korábban amerikai cégeknél is melózott nem keveset... hát érdekes hangnemben és kontextusban boncolgatta ezt a témát....a bunkó nagyon enyhe kifejezés...

paradicsomadar · http://www.shopmasters.hu/ 2014.02.06. 17:11:05

Egyezek az íróval a fénykép az egy plusz információ ami ad egy kapaszkodót a munkaadóknak de a mai technikával, egy fényképet sok mindent lehet változtatni. Egy kis korrigálás itt meg ott, és Voila :) Én dátumot vagy mindenhová tennék vagy sehová, a következetesség, egy jó jellemző.

nick066 2014.02.06. 17:58:23

Minek ez a sok hűhó a semmiért? egy munkahelyre (amit az IQ73-as HR-es p@csa ismerőse kap meg) jut 1257 jelentkező. ...azon görcsölni, hogy milyen fotó az előnyösebb, meg milyen sorrendben irjatok bele a CV-be vmit ? Ugyan már! ..megy a kukába az egész, ha egyáltalán ránéz vki. döglött ez az ország..
Több esélyetek van lottón nyerni. ...külföldön kell munkát keresni.

GonoszMostoha 2014.02.06. 18:46:02

@jobangel:
"Ez egy ismerős cégnél - akik igen családbarát hozzáállásúak, így 3-4 gyerekes apukákkal van tele - 200 nap plusz szabadságot jelent. Azaz 200 munkanapot fog úgy kifizetni, hogy munkát nem lát érte, és 200 munkanapnyi erőforrást kell pluszban bevonnia, annak minden költségével. Csoda, hogy rákérdeznek, ezek után?"

Ez nem teljesen igaz. Az estek igen nagy százalékában az ilyenkor kieső 1-5 nap alatti munkát a közvetlen kolléga vagy kollégák veszi(k) át (többnyire mindenféle többletjuttatás nélkül, mondván, majd őket is helyettesítik egyszer), tehát nincs plusz költség. Én még olyan cégről nem hallottam, amelyik - a tegyük fel, egyszerre kivett 5 napra - valahonnan munkaerőt toborzott volna, és nem házon belül oldja meg a kiesést. Ráadásul a nagyon fontos "apukák" otthonról is dolgoznak, vagy legalábbis elérhetőek.

jobangel · http://jobangel.hu/blog 2014.02.06. 19:27:14

@nick066: Van, akinek a külföld nem kivitelezhető lehetőség. Annak itt kell boldogulnia, én erre specializálódtam.

Shopping 2014.02.06. 19:28:12

Ha jól nézel ki - az plusz 50%
Tehát ha szép vagy - KELL FOTÓ
Ha nem - AKKOR NO FOTÓ

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2014.02.06. 20:08:13

@nick066: van aki jó szakember, nem ilyen hőzöngö mint te, és akad is is munkája

jobangel · http://jobangel.hu/blog 2014.02.06. 20:24:03

@Shopping: lsd. előző posztom: jobangel.blog.hu/2014/02/03/te_dolgoznal_a_vilag_legrondabb_holgyevel

Nem igaz, hogy szépnek kell lenni. Egy csomó sikeres ember kicsit sem szép, és mégis sikeres.

PannonBoy 2014.02.06. 20:28:24

@Shopping: Igen, ezt egy kutatás meg is erősítette. Ha előnyös a külső, akkor egy jó fotó segíthet, ellenkező esetben ronthat.
Sok esetben viszont kérik, így ott nincs mit tenni.
Magyarországon az általános bevett gyakorlat, hogy kell fotó.

2014.02.06. 22:30:52

Hehe.Hát'.....egy halálfejet rá lehet tenni,végül is.
Az tuti figyelemfelkeltő lenne.SSS

2014.02.06. 22:32:49

@maxval a gondolkodó birca: Akár csak nálad ez az avatar kép.D

cso zsi 2014.02.06. 23:27:47

@enpera: 40 fölött lehetsz bármilyen jó szakember, ha épp nincs munkád, nem te fogsz kelleni.
Csak akkor jutsz melóhoz, ha tényleg azt a tudást keresi valaki, amihez értesz. Vagy az épp aktuális vezetésnél van egy ismerősöd.

levendulabandi 2014.02.07. 06:16:59

@Shopping: Nem feltétlenül. Sok hölgyismerősöm panaszkodik, hogy, aki "szép", arra a rondább kollégák, főnökasszony irigykedik és pont a fotója alapján már az elején kuka.

levendulabandi 2014.02.07. 06:22:42

@cso zsi: Ezt meg csak megerősíteni tudom: Bnőm 43 éves, most talált munkát-ismerős útján, 440 sikertelen pályázat és 2 év munkanélküliség után.
Már mindennel próbálkozott: fotós Cv, fotó nélküli, ilyen Cv, olyan Cv, még színes, mozgó ppt-s Cv-je is volt...Jó, ha 10 esetben behívták, ahol az volt az első, hogy a szemébe mondták, h öreg.. vagy ennél finomabban: Nálunk a legidősebb kolléganő 32 éves, mit gondol hogyan tud beilleszkedni a fiatal csapatba? És bár kivágta magát, hogy ő is fiatalos, lendületes, imád fiatalok társaságában dolgozni...stb stb. végül egy 26 éves hölgy mellett döntöttek. Van ahol a Hr-es hölgy sajnálta meg őt és megsúgta neki, hogy megvan a nyertes a cégvezető ismerőse személyében és bár szíve szerint sajnálja, ez van...
Soha többet nem fog pályázni! Csak ismerős útján.

Pályázz akkor, ha 40 év alatti nő vagy, vmi spec. végezttséged van (IT, mérnök), iszonyú mázlista vagy az életben-egyébként ima vagy ismerős!

jobangel · http://jobangel.hu/blog 2014.02.07. 08:44:06

@levendulabandi: Vagy a főnök felesége szavazza le :(

@cso zsi & @levendulabandi: A 40 év felettiekről: mindenkinek vannak rémtörténetei az álláskeresésről, kortól, nemtől, végzettségtől függetlenül, ezen tehát kár rugózni. A 40 év feletti pont olyan nehezen talál állást, mint a pályakezdő, a visszatérő kismama, az 50 év feletti férfi stb. Senkinek sem könnyű, így kiemelni egy korosztályt, és tőlük külön elvenni a reményt, nagy hiba, tehát ilyet ne tegyetek, mert nagyon kártékony.

Bambano 2014.02.07. 19:38:35

@tnt: a születésszám növelése nem a vállalatok, pláne nem a kkv-k feladata.

a poszthoz: fotót soha. leginkább azért, mert nincs értelme.
nem ad arcot a mondanivalóhoz, semmit nem tudatosít a 400. fájlnál, csak azt, hogy nagyobb, ettől lassabb megnyitni, nem zökkent ki fásultságból, nem különböztet meg semmit.

az átlag hr-es gyorsolvasással végigscanneli az önéletrajzot az általa keresett kulcsszavak után, ha nem találta meg, kuka, ha igen, akkor esetleg megnézi jobban. a fotót gyorsolvasás közben rutinszerűen elkerüli a figyelme.

jobangel · http://jobangel.hu/blog 2014.02.07. 20:56:05

@Bambano: A tapasztalatom mást mutat: a fényképes CV-k mégis sokkal hatékonyabbak. Ugyanaz a jelölt, ugyanaz a tartalom, csak a fotó a plusz (nem bombanő, 40-es férfiember volt pl. legutóbb) Másik konkrét eset, emberke feleségének csinált CV-t. Először igazolványkép, semmi eredmény. Utána egy hajba tűzött virágos, mosolygós kép, jöttek a megkeresések. Mondjuk már az is téves, hogy azt feltételezed, hogy CV-t csakis HR-es olvas...

tnt 2014.02.10. 09:46:17

@Bambano: valóban ezt fentebb már leírtam, nevezetesen, hogy külföldön ez működik valószínűleg az adott ország vállalkozásbarátabb politikája folytán....
süti beállítások módosítása