A fizetési igényről másképp: tárgyalj róla!
Ez sajnos rendszeres „taktika”, és nagyon rossz taktika: az álláskeresők kétségbeesésükben olyan alacsony árat mondanak a munkájukra, amiről azt gondolják, hogy ennyiért már csak felveszi őket egy munkáltató. Ennek a kétségbeesésnek egy másik hozadéka, hogy szívesen látnák az álláshirdetésekben, hogy mennyit is ajánlanak, mert akkor nem kell alkudozni, azt „csak” el kell fogadni, és úgy könnyebb. Sajnos, a tézisem, miszerint a publikus bérajánlatok alacsony bérszínvonalat fixálnak, sok területen igazolódni látszik: a média által is csillagászatinak minősített kékgalléros (jellemzően supermarket-láncok dolgozói) fizetések alig haladják meg a létminimumot. Túlórával. Cafeteriával. Ők már nem tudnak többet kérni, ennyi az „árfolyamuk”, hiszen a kiskereskedelem nyilvánossá tette. Mondhatnánk, hogy ha az ajánlott pénzért nem jelentkezik senki, majd többet kínálnak. De most épp munkanélküliség lett megint, tehát biztosan nem lesz magasabb ajánlat.
Hogyan határozzuk meg a fizetési igényt?
FONTOS! Attól nem kapsz könnyebben állást, ha alulárazod magad!
A fizetési igényt elég sokféle tényezőből kell összerakni, hogy pontos legyen, de sokan csak egyet tartanak szem előtt: ennyit még hajlandóak legyenek kifizetni a munkájáért.
Ehhez képest sok egyéb szempont is van. Iparági átlagokat letölthető salary guide-okból lehet látni, már a magyar piacra is vannak pontos kimutatások. A cég mérete, a benne lévő szakmai és egyéb lehetőségeid felfelé és lefelé is vihetik az árakat. A munka jellege, nehézsége, szükséges tapasztalati szintje, a vele járó felelősségvállalás mind módosíthatja.
Mikor közöljük a fizetési igényt?
1. Ha az önéletrajzot fizetési igénnyel kéri az álláshirdetés, akkor írj bele fizetési igényt. Nem azért, mert a legolcsóbb kell nekik, hanem mert sokszor fogalmuk sincs, mennyit kér egy olyan ember, amilyen nekik kell. A jól ismert mondás, miszerint a „cégeknek van egy keretük a munkabérre pozíciónként”, alig-alig igaz. Nagyobb cégeknél esetleg van, de ott rugalmasan kezelhető, kisebb cégeknél egyedileg határozzák meg, egy adott ember mit hoz a cégbe, és ez mennyit ér. Ha azt látják, hogy 1000 fabatka alatt nincs jelölt, akkor nem fognak 800 fabatkában gondolkodni. Vagy ha csak 800 fabatkájuk van, akkor részmunkaidővel próbálkoznak. Esetleg olyan juttatásokkal kompenzálnák a hiányzó összeget, ami meggyőző a jelöltnek.
NE „tól-ig” intervallumot írj, mert nehéz elképzelni egy olyan határt, ami fölött már nem vállalod a munkát :) Nem is értem, hogy sikerült ennek a téveszmének ilyen erővel eljutni mindenkihez. Jelezz egy minimumot, megjegyezve, hogy a pontos feladatok, feltételek ismeretében erről még beszélnetek kell. Ezzel eléred, hogy rosszul már nem jársz, hiszen a minimum alá nem mész, fölfelé viszont nyitott az alku.
2. Ha állásinterjúra hívnak, az időponton, helyszínen túl erről is beszélni kell, hogy tisztázzátok: azonos nagyságrendben gondolkodtok. Mert nem baj, ha nem teljesen azonos a kínált és a kért összeg, ha van lehetőség kompromisszumra.
3. Ha az előző munkahelyed híréből, és/vagy az előző pozíciódból lehet sejteni, hogy prémium kategóriás fizetésed volt, önmagában ettől bekerülhetsz a „nem nyert” mappába, mert „mi annyit úgysem tudunk neki fizetni”. A találgatások kivédésére az a legjobb, ha simán beírod, mit kérsz, még akkor is, ha az álláshirdetés nem kérte. Ha van pontos információja a leendő munkáltatónak, tud pontos döntést hozni, máris szakmai alapokon dől el, tudtok-e tovább beszélni a pozícióról.
4. Ha tetszik egy állás, cég, de az álláshirdetésükben alacsonyabb fizetést kínálnak, mint amit te kérnél. Írd be a saját igényedet, írj jó pályázatot, mert még az is kiderülhet, hogy jó jelöltre többet is szánnak, mint elsőre tervezték.
Mit tegyél, ha alkudoznak?
Ne háborodj fel, ne sértődj meg, alkudj! Beszerzéstan tanárom remek mondása, hogy senki sem azt kapja, amit megérdemel, hanem amit kialkudott magának. Igaza volt.
Tehát, kevesebbet akarnak fizetni, mert annyit szántak erre a pozícióra? Oké, akkor legyen rövidebb a munkaidő – béralkura munkaidőalku a válasz. Vagy oké, de legyen… és sorolhatod, mi legyen. Szakmai képzés, egy komoly tanfolyam formájában, home office stb.
Készülj fel!
Ahogy a munkaerőhiány idején is mondtam, az állásinterjú tárgyalás. Azaz fel kell rá készülni.
Szedd össze magadnak egy lapra leírva, mi mindent tudsz, tapasztaltál, gondold át, milyen sztorival, akár számokkal támasztod alá, hogy érsz annyit, amennyit kérsz. Ismerd a céget, tudd, hogy az iparágban mik a megszokott számok, és mik a munkavállaló által felmutatható különleges tudásanyag. Tervezd meg a „meséljen magáról” részt, amivel meg is alapozhatod a teljes állásinterjút, és az alkukat is.
###
Ingyenes álláskeresési segítségre van szükséged? Csatlakozz most az Incorpora-Jobangel programhoz! Részletek itt!*
*Nincs apróbetű: tényleg ingyenes!
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
élhetetlen 2020.07.01. 22:12:10
élhetetlen 2020.07.01. 22:27:49
HellsAngel 2020.07.01. 23:24:56
Az elet sajnos egy olyan jatek, hogy neha nagyon okosnak, neha nagyon hulyenek kell lenni, es a vegen az nyer, aki mindig a jo pillanatban vette fel a jo szerepet.
élhetetlen 2020.07.02. 00:37:40
A másik, aki élvezi, amit csinál, annak miért is kéne kiégni a kihívások miatt? A másik, írtam én rossz szervezetről? A felső vezetés általában tudja, hogy mit akar, ez lecsorog, az, hogy az osztályvezető nem tudja, miről van szó, ez nem gond, valamelyik beosztottja majd csak tudja. „te legyel az arcozo balek, aki eloszor megmenti azt, aminek az igazsag szerint bele kellene allnia a foldbe, aztan meg ugral, hogy "dehat en voltam a jani", nos, ez azert keserves. „ Hogy ezt honnét szedted össze, az már nem is érdekel. Ezzel a hablattyal beálltál a nagyon hülyék közé, és még nem is nyertél vele semmit.
Legelő Őse · http://legeloose.blog.hu/ 2020.07.02. 07:36:01
arthurthedent 2020.07.02. 07:36:39
Tehát nem lehet alkudozni... de mégis, akár 50%-ot? Ennek a hozzászólásnak semmi értelme nem volt. :D
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.07.02. 07:44:40
Az adott területen, az adott helyen van egy sáv. S itt is elsősorban a cég dönt.
Velem megesett, hogy az ajánlathoz képest a 10 pluszt se adták meg. Azt mondták, erre nincs meg a keret, s ha nekem megadnák, meg kellene adni mindenki másnak is ugyanabban a pozícióban.
arthurthedent 2020.07.02. 07:54:38
Az alkudozásban mindig van egy sáv.
"Velem megesett, hogy az ajánlathoz képest a 10 pluszt se adták meg."
A "soha nem lehet alkudozni" és a "velem egyszer előforult" eléggé párhuzamos gondolatok... úgy értem nincs közös pontjuk. :D
"s ha nekem megadnák, meg kellene adni mindenki másnak is ugyanabban a pozícióban"
Ja, általában ezt mondják, de ez persze egy kifogás, nem több. A valódi ok az, hogy annyit adnak, amennyit adni kénytelenek, ha nincs más jelentkező a munkára és tényleg szükségük van rá, akkor megadják. Ha van más is, aki elvállalja olcsóbban, akkor azt mondják, hogy "nincs rá keret". :)
jobangel · http://jobangel.hu/blog 2020.07.02. 07:58:45
És azért jó, ha bizalmasak a fizetések, mert akkor az emberek a saját fizetésükkel foglalkoznak, nem a máséval. Amíg azzal foglalkozik, hogy a Gizi meg a Géza mennyit keres, addig nem a saját előmenetelével, pedig ez utóbbi hasznosabb lenne neki is.
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.07.02. 09:01:32
A lényeg: sose alkudhatsz azon a kereten kívül, ami nem tőled függ.
Kivéve nagyon speciélis helyzeteket.
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.07.02. 09:10:51
Amerikai divat, mely sose működik Kelet-Európában. Nálunk mindenki tudja mindenki fizetését, mert ez a szokás, hiába tilos, mindenki elmondja legalább a közeli haverjainak, így 1 hónap után mindenki mindent tud.
Ezért is fizetnek inkább azonos bért a cégek az azonos munkáért, ez nem okoz aztán nyugtalanságot.
Amikor a Coca-Colánál voltam, már az lázadást okozott, hogy egyes kollégák kaptak havi bruttó 70 ezer Ft lakhatási támogatást, mások meg nem. A végén a cég kénytelen volt megszűntetni ez az egész lakhatási támogatás koncepciót, melynek eredeti célja az volt, hogy a külföldiek kapjanak plusz pénzt, ezzel csábítva őket a költözésre.
De az kisembert nem az zavarja, hogy a főnök mondjuk 3-szor annyit keres, mint ő, hanem az, hogy az ugyanolyan munkát végző kollégája 15 %-kal többet kap. Rögtön jütt a "nekem miért nem adnak lakáspénzt?" szöveg.
A nyugati vezetés az egészet megpróbálta úgy előadni, hogy mindez "alku", s volt aki "jobban alkudott", csak ezt a dolgozók plusz cinizmusként élték meg. Tömeges felmondások jöttek, majd a vezetőség alkalmazkodott a kelet-európai szokásokhoz: azonos bér azonos pozícióban, s minden extra átláthatóan, egyenlő alapon.
Szelid sunmalac 2020.07.02. 09:33:46
jobangel · http://jobangel.hu/blog 2020.07.02. 09:39:17
CyberPunK 2020.07.02. 10:10:03
A 10 millió alkoholista országában, a glassdoor korában tényleg van olyan aki azt hiszi, hogy létezik bértitok? Multi környezetben nem csak az van azonnal kitárgyalva, hogy ki mennyit keres, de a mindenféle fizetésemelés/prémium/bónusz mértéke is. Ez segít abban minket, hogy tudjuk mikor kell lelépni a francba, és nem emelésért gürizni.
2020.07.02. 10:39:41
KiraCeles 2020.07.02. 11:09:22
A bérek titkolása tehát álláspontom szerint kifejezetten a cégek eszköze arra, hogy alacsonyan tartsák a béreket, mert ha Józsi nem tudja, hogy Béla kétszer annyit keres ugyanazzal a munkával, kisebb eséllyel fog eszébe jutni, hogy fizetésemelést kérjen, mint ha tudja. De a béralkunál ugyanez van: ha nem tudom, hogy az átlagbér a cégnél 1000 fabatka, nagyobb eséllyel fogok 800-at kérni, minth ha tisztában vagyok a lehetőségekkel. Csak épp megetették a dolgozókkal, hogy a titkolózás az ő érdekük.
Megvan az a sztori, ami pár hete volt az Index valamelyik blogján, hogy David Schwimmer hogyan harcolt ki fizetésemelést a kollégáinak a Jóbarátokban? Úgy kezdődött, hogy megkérdezte mindegyiküket, mennyit keresnek.
Ha én lennék a jogalkotó, törvényileg tenném kötelezővé a béradatok nyilvánosságra hozatalát. Akkor legalább a piaci szektorban megvalósulhatna az egyenlő munkáért egyenlő bért alkotmányos alapjog, ami ugye azt is jelenti, hogy jobb vagy több munkáért, több bért. Amíg senki nem tudja, mennyit keres a másik, addig ez az alapjog sosem fog érvényesülni. Ez nem jelenti, hogy egységesíteni kell a béreket, de akkor mindkét piaci szereplő (munkaadó, munkavállaló), a döntéshez szükséges ismeretek birtokában tudna dönteni a bérigényről és annak elfogadásáról. Jelenleg a piac a bértitokkal korlátozott. (Érdekes, hogy a termékeken kötelező az árfeltüntetés, de az állásokon nem.)
KiraCeles 2020.07.02. 11:13:31
jobangel · http://jobangel.hu/blog 2020.07.02. 11:37:48
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.07.02. 12:04:53
Akkor ti nyugati liberális mintaemberek vagytok. A kelet-európai kisemberek nem olyanok, mint ti.
S még a legnyugatosabb keleti országokban (Csehország, Szlovákia, Mo., Szlovénia, Lengyelo.) se sikerölt az embereket átnevelni a nyugati módira, pedig eltelt 30 év.
Én sose titkoltam a béremet, ide is beírok szíves minden adatot. Csak a jelenlegi munkahelyem nevét fogom eltitkolni.
Amikor megkezdtem kólcenteres pályafutásomat 2007-ben a Nokia ügyfélszolgálatát láttam el, a bruttó havi bér 650 euró volt, aztán emeltek 700-re, s volt a 6. hónap után havi 25 % bónusz, amit majdnem mindig meg is kaptam (teljesítményfüggp volt). (Azért írok eurót, mert nehezebb lenne az évek során változó forintárfolyamokat leírni, nem is lenne sok infótartalma.) Volt még 25 euró ételjegy, meg 5 euró telefonköltség jutalék. (Adtak egy olcsó Nokia telefont, emiatt, de én nem használtam, vettem magamnak egy drága modellt saját pénzből.)
Aztán voltam még 4 kólcenteres cégnél 2009-2018 között. A mostani helyemen 2018 óta vagyok, 1500 euró bruttó, 10 % bónusz (teljesítményfüggő), 25 euró utazási költségtérítés, 30 euró ételjegy.
S minden velem azonos pozíciójú kollégám ugyanezt kapja. Az kap többet, aki aláírt külön szerződést, hogy 1 évig nem fog felmondani, s emiatt kapott a legelején egyszeri 1500 eurót pluszban költözési pénz alakjában. Én ilyet nem írtam alá eleve, f el se ajánlották, hisz nem költöztem.
A bérek titkolása egyedül a kizsákmányolókat segíti.
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.07.02. 12:09:44
Igen, ez a kelet-európai szolidaritás lényege. Nem alakítunk szakszervezetet, mert nem hiszünk benne, de még az egymás gyűlölő kollégák is összefognak a vezetőség ellen. Nem sztrájkolunk soha, de folyamatosan új munkát keresünk, sose érzünk egyet a céggel. Nem érzünk lojalitást soha a cég felé, de ha rendesen betartják a megállapodást, akkor elvégezzük a munkát, azaz lehet ránk számítani. Ha viszont szórakozni kezd a cég, 3-szor adjuk vissza, mint Lúdas Matyi.
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.07.02. 12:11:36
Ez a halivúdi filmek hatása. Jön a tehetséges gettónéger, de nagyon okos, ezért felfigyelnek rá, s ő lesz a cég elnöke 3 éven belül.
Amerikai ksiemberekkel is van rendszeres kapcsolatom, ezen még ők is röhögnek.
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.07.02. 12:18:02
Így igaz, a bértitok a kizsákmányolók érdeke.
Nem véletlen, hogy a legliberálisabb országokban, mint USA, Kanada, Anglia van ez a szokás, ott tényleg nem tudják az emberek, mennyit keres a mellettük ülő kollégájuk.
Érdekes, hogy pl. a zsidók nem viselkednek így. Az utóbbi időben 3 zsidó kollégám volt (a kólcenterben volt héber részleg is), az egyik született izraeli, s ő is mondta, náluk ismerkedéskor kb. a harmadik kérdés a "mennyi a fizetésed?", s ők is hülyeségnek látják az angolszász titkolózást.
babona 2020.07.02. 12:22:05
2020.07.02. 12:56:51
FlybyWire 2020.07.02. 13:30:14
FlybyWire 2020.07.02. 13:32:27
FlybyWire 2020.07.02. 13:39:04
Nálunk bérsávok vannak, most már hálistennek elég jól belőtt keretekről. Az állásra jelentkező 40 ember közül ~10-nek volt látszólag használható tapasztalata. Ebből 6-tal interjúztattam, 3 kiesett a gyenge angol miatt, a maradék háromból kettőből kijött az igazi magyaros KKV lelkület (én, én nekem, értem, én csináltam, az én munkám, az én nevem, stb.), egyetlen igazán normális, szerény, a helyét tudó, önmagát nem túlértékelő emberke volt, aki átment. Na, neki bruttó 100-zal több fizetést ajánlok fel, mint amit kért.
Miért? Mert az adott pozícióra a piaci sáv legalját lőtte be (alighanem azért is, mert COVID+próbaidő kombinációja miatt jelenleg nincs állása), és mivel a multik azért felvétel után már elég nehezen és kis mértékben emelnek rendszeres bért, így várhatóan alapból sokáig az alsó szint körül ragadt volna.
Nekem viszont nem kell elégedetlen beosztott. Kapjon egy nagyobb motivációt az elejétől, akár még jobban is igyekszik majd emiatt (ha nem, akkor félreismertük interjún), ott van a 3 hónap próbaidő bizonyítani amúgy is, vesztenivaló részünkről nincs, részéről esetleg 1-2 másik párhuzamos lehetőség, de abból szerintem most nincs túl sok amúgy sem.
FlybyWire 2020.07.02. 13:41:22
A piaci szférában MINDENhol, minden pozícióban lehet tárgyalni a bérről, sőt érdemes is!
Persze ha a saját töketlenségedet akarod igazolni, magadat nyugtatni azzal, hogy "úgysem lehetett volna", azt értjük.
FlybyWire 2020.07.02. 13:44:23
Egyáltalán nem kell leírni semmit sehová, csak és kizárólag adott pozícióra szabott, egyértelmű fizetési igényt szabad megfogalmazni. Ezt majd leírja az előszűrő recruiter úgyis szépen.
FlybyWire 2020.07.02. 13:46:34
20 év alatt én még egybe se futottam bele, mindenhol lehetett 10-20% emelést is kérni, ha volt rá megfelelő alap.
FlybyWire 2020.07.02. 13:50:13
Már honnan a francból tudná? Az én előző beosztottam is azt hitte, hogy tudja, mit csinálok. El is kezdett fúrni az én főnökömnél, aki - mivel nem magyar - nem is értette, fel se fogta, hogy az fúrás. Jól visszaküldte hozzám. Aztán a hülyegyerek ment a HR-hez meg mindenhová, mindenféle kamu dolgokkal. Persze mindenki leszarta, hálistennek utána fel is mondott, de elképesztő, hogy a fél- és töredék informáltságból egyes arra hajlamos emberek mekkora baromságokat tudnak kikövetkeztetni :)
FlybyWire 2020.07.02. 13:53:10
Végre egy értelmes mondat....
A komment többi részével is egyetértek maximálisan. Mondjuk annyi, hogy az olyan helyekről, ahol hülyét is kell játszani, menekülni kell de minél előbb...
2020.07.02. 13:53:24
FlybyWire 2020.07.02. 13:56:00
Hahahaha esti mesét is elhiszed? :D
Ez nem így van a legtöbb helyen. Van egy összegnyi keret, a főnök meg úgy osztja szét, ahogy akarja. Te mondjuk 3%-ot kapsz, mert balek vagy, János pedig 8%-ot, mert "X". X meg lehet akármi, lehet hogy az ő alapbére sokkal alacsonyabb volt, vagy egyéb nehézségei voltak, vagy egyszerűen csak sokkal jobb munkaerő, vagy kevésbé hülye, mint te.
FlybyWire 2020.07.02. 14:00:43
Mindenhol van sáv, mindenhol lehet és érdemes alkudni, és akit végül felvesznek, azt rohadtul nem a fizetési igénye alapján veszik fel.
Nagyjából MINDEN MÁS számít, csak az nem.
Ez már csak azért is így van, mert előszűrésen eleve kiesik aki nagyon a sáv alá, vagy fölé lő.
De még akkor sem biztos! Szomszédos csapat vezetője megkért, hogy vegyek részt az ő interjújaikon is. Ott volt olyan jelölt, akinek 3x annyi tapasztala volt mint a kért, és a fizetési igénye a sáv fölött volt nagyjából 20%-kal (!)
Mégis meghalgatták, mert az volt az elv, hogy ha tényleg annyira jó, lássuk mit tud, ha később még hasznos lehet a tudása, kitalálunk neki egy saját pozíciót átmenetileg, csak szerezzük meg. Ha tényleg jó.
Adott jelölt végül emberileg bukott el az interjút, de tessék kapaszkodni: még olyan is van, hogy ha jó a jelölt, akkor új pozit kreálnak neki.
Annyira iszonyatosan beszűkült butaság az, ami itt sok embertől visszajön, hogy az elképesztő...
FlybyWire 2020.07.02. 14:04:47
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.07.02. 14:05:17
Nekem semmi SZEMÉLYES problémám nincs a vázolt kérdéssel.
Az én munkaterületem sávjának felső részéhez közeli a bérem.
FlybyWire 2020.07.02. 14:07:48
Nem is volt divat sehol.
Ha mégis elkezdenek erről beszélgetni egymás között az emberek (főleg nem ekvivalens pozíciókban levők, (cigi hírügynökség stb.), akkor abból jót én még kisülni sohasem láttam. Teljesen mindegy, hogy igazságos vagy sem, mi alapján van, az egyszeri ember csak a számjegyet látja, de mögé gondolni csak kevesen tudnak.
2020.07.02. 14:08:52
FlybyWire 2020.07.02. 14:10:12
Ez óriási butaság... már sima alkalmazotti szinten sem volt soha az a szempont sehol, hogy a legolcsóbbat felvenni.
Te valamilyen nagyon Gizike Bt. szintű filozófiát gondolsz általánosnak. A multiknál egy havi bruttó 100 ezres fizu eltérés a könyvelésben kerekítési hiba.
Egy szar munkaerő ennél nagyságrendekkel nagyobb károkat okozhat.
FlybyWire 2020.07.02. 14:12:07
Az mindenesetre biztos, hogy ennél tutibb utat a bukáshoz egy cég sem tudna magának kitalálni, minthogy mindenhol a legolcsóbb emberekkel töltik fel magukat.
De most komolyan, gondold végig józan ésszel!
FlybyWire 2020.07.02. 14:18:18
Amerikában minden pozíció fizetési sávval van eleve meghirdetve.
Nem arról van szó, hogy nem tudnák egymás fizetését - éppenhogy pontosan tudják, csak éppen senki nem érdekel, mert mindenki a saját magáéval foglalkozik, nem másével. Nagyon helyesen, ahogy egészséges.
2020.07.02. 14:20:27
FlybyWire 2020.07.02. 14:31:06
Ilyen eleve nem létezik, itt tévedsz első körben.
Nincs olyan, hogy "egyformán alkalmas ember". Eltérnek szakmailag, emberileg, motivációjukat illetően, stb.
A normális cég lehetőleg minden szempontból a legalkalmasabbat keresi, és tök mindegy, hogy a sáv legalját vagy legtetejét kéri.
FlybyWire 2020.07.02. 14:32:48
Nem tudom, milyen sérelmeket táplálsz az irodában dolgozó emberekkel szemben, de azért a munkakörök 99,9%-ában (multiknál ez 100) van értelme minden adott pozíciónak, és érdemi munkát kell végezni az embereknek.
És nagyon nem egyformán alkalmasak rá. Semelyikre sem.
droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2020.07.02. 14:37:48
2020.07.02. 14:39:11
Viola68 2020.07.02. 14:46:18
FlybyWire 2020.07.02. 14:57:16
A legjobbat cégváltással lehet, ami utóbbi két váltást is jelentheti. Itt már mennek a 30-40-50%-os emelések, ezt hívhatjuk multis sziklamászásnak is (amikor a szűk szurdokban lépegetsz oldalt váltva felfelé), csak aztán nehogy olyat lépjen az ember, ahol nem tud megmaradni ;)
@Eugene Horse: és pontosan mit csinálsz az irodában? Szerinted akik emaileznek meg exceleznek, azok csak kattintgatnak meg billentyűt csépelnek, ugye? Erre mondtam, hogy nyilván van valamilyen becsípődésed ezen emberek ellen. "Irodista" - mintha megboldogult nagyapámat hallanám...
Sajnos ezen viszont itt én nem fogok tudni segíteni, javaslom valamilyen szakember, vagy legalábbis segélyvonal felkeresését. Sok sikert :)
droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2020.07.02. 14:58:21
:))
lenne ertelme, kellene vegezni...
babona 2020.07.02. 15:00:44
FlybyWire 2020.07.02. 15:02:14
Aki nem csinálja, megszívja úgyis. Volt már pár ilyen, itteni központ indítás, szar emberek felvétele, átköltözés másik országba.
FlybyWire 2020.07.02. 15:03:28
FlybyWire 2020.07.02. 15:05:27
droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2020.07.02. 15:06:44
FlybyWire 2020.07.02. 15:06:56
Aki meg ad magára, és van képessége és ereje, az teljesedjen ki, és javadalmazzák megfelelően.
Nem mindenki akar a kényelmes szarban fetrengeni egész életében, mint te.
FlybyWire 2020.07.02. 15:07:58
droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2020.07.02. 15:08:33
droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2020.07.02. 15:11:22
FlybyWire 2020.07.02. 15:17:11
@droid_:
Elég sok jogi megoldás van... sales office, helyi gyár, cégképviselet, lokális fejlesztői központ, központi (corporate) funkciók kihelyezése, stb. Az a kérdés, hogy üzleti folyamatok szempontjából mennyire van messzire az igazi HQ-tól. Minél kevésbé, annál jobbak a munkavállaló esélyei. Minél inkább a periféria (27. al-értesítési képviselet vagy márkaszerviz, ne adj isten még franchise is), annál rosszabb.
Igazi nagy HQ-k voltak itt, pl. GE, de sajnos kevés marad meg itt. Egy részük a tax holiday végén lép le, más részük szar embereket vesz föl, és magától összerogy, a harmadikat a válságok nyírják ki, a központ gyengülése miatt vonul visszább.
Sok lehetőség van, nagyon fontos a cég háttere is, amikor el akarunk helyezkedni. Én már régóta csak olyan cégeket néztem, akik HQ, corporate funkciókat akarnak ide hozni vagy kiterjeszteni, és lehetőleg még teljesen újak itthon. Ezekben van még pár év lendület mindenképpen, itt lehet fejlődni, előre lépni, és utána több tudással, magasabb szinten váltani, esetleg, ha gondok támadnak.
droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2020.07.02. 15:17:39
FlybyWire 2020.07.02. 15:20:28
Ugyanarra a pozícióra tavaly 200 bruttóval kevesebbet tudtam adni a jelentkezőknek mint idén. Időközben felülvizsgálták a sávokat ugyanis, és rájöttek, hogy lemaradtak :)
droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2020.07.02. 15:20:35
FlybyWire 2020.07.02. 15:21:55
Miért nem váltasz sávot? Pár éve után szokott az menni mindenhol. Ha nem vezető, akkor specialista, expert, stb.?
FlybyWire 2020.07.02. 15:26:04
Meg ha már pár éve jó teljesítménnyel nyomod, akkor a sávváltás is lehetőség kellene, hogy legyen.
Ha nem vezetői, akkor szakértői sávokon.
droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2020.07.02. 15:27:11
FlybyWire 2020.07.02. 15:27:27
Mikor fogod fel, hogy már a premisszád is butaság?
Ha ettől végre el tudnál szakadni, akár beszélgethetnénk is. Így kb. egy squash-fal vagy itt, pattogtatod vissza ugyanazt az ostobaságot.
FlybyWire 2020.07.02. 15:28:33
Ez a birca stílusa, és erre volt egy kommentem feljebb.
Ha nem akarsz fejlődni, akkor nem igazán érthető a magasabb fizetési igény sem, legalábbis az infláción felüli része.
FlybyWire 2020.07.02. 15:30:43
Tehát aki nem hülye droid, és mondjuk fejlődik, karriert épít az egyenlő az elnyomóval.
Neked mi van az agyad helyén, troll? :D
jobangel · http://jobangel.hu/blog 2020.07.02. 16:21:52
CyberPunK 2020.07.02. 17:27:15
FlybyWire 2020.07.02. 18:16:51
@MAXVAL bircaman közíró: Jézusom, mindig hülye voltál, de szerintem most már egy AI írja ezeket, nem élő ember :D
@CyberPunK: Ez egy nettó vezetői hülyeség, a nem közdobra verés nem azért kell, hogy a hülyeségeket, unfair dolgokat eltitkolják, hanem hogy részinformációkból ne kezdjenek el hülye pletykák elindulni.
Az eset, amit említesz, nettó szemétség volt, lebuktak, megérdemelték.
Én olyanra gondoltam, hogy sajnos nem minden alkalmazottnak van annyi kis perspektívája a világra, hogy mondjuk belássa: a vezetője nem azért keres 2x annyit, mint ő, mert 1 óra alatt kétszer akkora prezentációt tud készíteni, hanem mert mondjuk olyan döntéseket kell meghoznia, lépéseket megtennie, ami komoly rizikóval járhat, és komolya gondot okozhat, ha nem jól sül el.
Van azért sok normális alkalmazott, meg hát vannak a - jobb szó híján - birkák, lásd itt is.
élhetetlen 2020.07.02. 20:20:53
Hosszú munkáséletem alatt két Mószer Arankával találkoztam, az elsővel még az első munkahelyemen. Munkaidő után ment a főnökhöz, hogy szerinte ki mit csinált rosszul. A főnök normális volt, jó, majd holnap megbeszéljük hármasban, mármint az érintett is ott lesz. Soha nem nyert a csaj, de neki ez napi rutin volt. A másik kicsit később, ott az új főnök vevővolt rá, egy esztelen támadás után (ja, hét év munkaviszony, vállalati kiváló, miniszteri dicséret, mert ez még az ókorban volt) másnap kiléptem.
„Ez a fajta izmozas/arcozas azon, hogy ki-milyen-mennyi problemat oldott meg szerintem egy rossz ut. „ Egyetérthetsz vele, magánügyed, de ez, hogy én izmoztam/arcoztam, csak @HellsAngel:elmeszüleménye. És, ha te komolyan gondolod, hogy az ugyanolyan végzettségűek képességei ugyanolyanok, akkor nem tudok mit mondani.
droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2020.07.02. 21:09:30
a vezeto ketszer annyit keres mert kezdetu resz is minimum esetleges. a multik szemelyes tapasztalatom szerint szeretik a matrix szervezest, a projekt/termek iranyu menedzser jo esetben tenyleg kepben van es tenyleg elintez dolgokat, fontos donteseket onalloan nem nagyon hoz, mert annyi jogositvanya azert nincsen. kepvisel valamit, ha van "inputja" es alkalmazza a dontest ami megszuletett. a klasszikus munkajogi iranyu vezeto meg annyiban mas, hogy o annyira se erti mirol van szo, mint az atlag neger. persze benne van ilyen-olyan gittegyletben, megszavaztatja a team buildinget, kihirdeti vagy kozli az ertekeleseket meg a bonusz/emeles szazalekokat evente egyszer, mutogatja a ppt-ket amit o is ugy kapott stb. a jelenlegi fonokom pont nem ilyen, mert o ezeket letudja a munkaido 10-20%-aban, a tobbit meg ertelmes dolgokra forditja (ertsd: dolgozik velunk). ha o ketszer annyit keres, oke, ha az elozo fonokom ketszer annyit keres, hat az is oke, de hogy indok nincs ra az biztos.
Mérnök az utcáról 2020.07.03. 18:27:20
Mérnök az utcáról 2020.07.03. 19:39:49
jobangel · http://jobangel.hu/blog 2020.07.04. 08:21:04
babona 2020.07.04. 10:57:12
...mert sajnos az átlagos álláskeresési/felvételi tanácsok nagy része értelmezhetetlen egy kisebb cégben (kézivezérelt minicégben 1-20 fő pláne), egy "nem modern" dinoszaurusz cégben (bizánci bonyolultságú HR), esetleg egy kínai/indiai/malayziai/japán hátterű "belededkidolgozd" cégben.
Marad a max 30% ahol bejöhetnek az időnként nagyon elszállt tanácsok.
Ezért a "sablon" önéletrajz is.
Mérnök az utcáról 2020.07.04. 11:25:33
Mérnök az utcáról 2020.07.04. 11:39:33
Szerintem meg nem alkudta volna ki.
Leírok pár háttérinfót, ami alapján ezt biztosan tudom. Pályafutásom során találkoztam olyan emberekkel akik a fent említett cégnél dolgoztak abban a munkakörben. Az ő beszámolóik is megerősítik hogy az egy smucig multi. Így aztán teljesen feleslegez illúziók mentén gondolkodni. Másrészt a fejvadászok akkor is kapnak valamit, ha nem, vagy csak fél év múlva találnak megfelelő jelöltet. Ez kb. olyan mint az ingatlanközvetítőknél. Beleírnak amit gondolnak az ÁSZF-be, utána meg kvázi csak rajtuk keresztül jelenik meg az álláshirdetés.
Viszont a megbízókat sem kell félteni. Olyat is láttam már hogy adott időszakra megbízták a fejvadászt, aki talált ugyan jelöltet, de annak azt mondták nem tudnak munkát adni. Miután a megbízási idő lejárt közvetlenül behívták a jelöltet és levizsgáztatták, megfelelt felvették. Megspórolva a fejvadász sikerdíját.
Másik történet: Volt hogy a megbízónál az interjún megfelelt a jelölt, de nem jeleztek vissza semmit, hiába b@szogatta őket a fejvadász. Aztán kb. fél év múlva jeleztek a közvetítőnek meg a jelentkezőnek hogy nem őt vették fel. Ugyanis a háttérben addig keresgéltek amíg nem találtak 1 olcsón dolgozó jelöltet.
Szóval kivárással rengeteget trükköznek a cégek.
babona 2020.07.04. 12:24:20
jobangel · http://jobangel.hu/blog 2020.07.06. 11:10:22
Glokta 2020.07.21. 23:38:36
Egyébként a "nők ugyanolyan állásban kevesebbet keresnek" jelenségnek is ez a fő oka, nem az elnyomó patriarchátus: a nők alkudozásnál (átlagosan) alacsonyabb fizetést is elfogadnak.
fkv.117 2021.09.04. 16:31:03
Ne háborodj fel, ne sértődj meg, alkudj! Beszerzéstan tanárom remek mondása, hogy senki sem azt kapja, amit megérdemel, hanem amit kialkudott magának. Igaza volt.
Tehát, kevesebbet akarnak fizetni, mert annyit szántak erre a pozícióra? Oké, akkor legyen rövidebb a munkaidő – béralkura munkaidőalku a válasz. Vagy oké, de legyen… és sorolhatod, mi legyen. Szakmai képzés, egy komoly tanfolyam formájában, home office stb."
Szerintem ez a cikk lényege. Mert ez egy konkrétum, nem csak általános "nesze semmi fogd meg jól".
"NE „tól-ig” intervallumot írj, mert nehéz elképzelni egy olyan határt, ami fölött már nem vállalod a munkát :)"
Ezzel viszont vitatkoznék, mivel pont az "á ezt úgyse tudjuk megfizetni, mennyit kérhet már ilyen szakmai múlttal..." ellen védhet, ha azt látják hogy kevesebbel is beéri az ember. Mert mondjuk addig is kell valami amíg nem talál jobbat az ember, így a csóróbb cégnek is esélye van nagymenőt kibérelni egy rövid időre. Ami mondjuk jól jöhet akkor ha épp rendbe kell tenni valami nagy káoszt, amire nem képesek a meglévő emberek, aztán nem baj ha továbbáll, a működő rendszert már a képzetlenebbek is tudják továbbvinni.
fkv.117 2021.09.04. 16:39:24
fkv.117 2021.09.04. 17:06:38
fkv.117 2021.09.04. 17:10:35
fkv.117 2021.09.04. 17:18:01
fkv.117 2021.09.04. 17:25:32
fkv.117 2021.09.04. 17:28:44
:DDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDD Mese habbal. Hol jön elő a történetben a mesebeli királyfi, meg az aranyhal?
fkv.117 2021.09.04. 17:30:47
Eszedbe se jutott hogy a másik oldalról is tisztában lehet lenni a folyamattal? Akivel megcsinálják a szemétségeket, az is ugyanúgy tud róla, mint aki megcsinálja.
fkv.117 2021.09.04. 17:33:56
fkv.117 2021.09.04. 17:39:29
fkv.117 2021.09.04. 17:40:34
fkv.117 2021.09.04. 17:43:42
Kinek jó ez? Csak a munkaadónak. A kizsákmányolt munkásnak biztos nem. Neki az az érdeke hogy őt is kifzizessék, ne rajta nyerészkedjenek, ne baleknak használják.
fkv.117 2021.09.04. 17:48:22
Hát ha bérfeszültséget teremtettetek benne, akkor tényleg. De mi kötelezett a kizsákmányolásra, a gerinces nyilvánosság helyett? Nyilván senki, csak a belső ösztönöd. Akkor meg ne csodálkozz ha kiderül és azt kapod amit megérdemelsz, 2 szék között a pad alá.
Az utolsó 100 komment: