JobAngel Az álláskeresők védangyala

Számítógépes ismeretek az önéletrajzban

2013. február 25. 11:00
76 hozzászólás

computer-learning-home.jpgEz az önéletrajz egyik állandó rovata, mert szinte mindenkinek szüksége van számítógép-kezelési ismeretekre a munkája elvégzéséhez. A tudásod leírásának módja, a megfogalmazás, a sorrend, itt is sokat segíthet, vagy ronthat az önéletrajz megítélésén.

Lehetőleg ebben a rovatban mindent fel kell sorolni, amivel mostanában dolgoztál, találkoztál. Irodai, pénzügyi környezetben dolgozóknak a Microsoft Office elemein túl a banki alkalmazásokat, ügyviteli rendszereket (SAP, Navision, Axapta, JD Edwards, Scala stb.), kiadványszerkesztőket, bármit, amit rendszeresen használtál. Sorrendjüket az álláshirdetés szerint érdemes beállítani: ha a SAP ismerete a hirdetésben kiemelten előny, akkor az legyen az első a felsorolásodban. Programozóknak, fejlesztőknek programnyelveket, rendszermérnököknek ismert rendszereket, hardvereket, szoftvereket kell felsorolnia. Marketingesnek elemzőeszközöket, BI-szoftvereket, pénzügyesnek számlázót, HR-esnek HR-szoftvereket.

Ez egy egyszerűnek tűnő a feladat, de sok buktatója van. Hogyan kerüljük el ezeket?

„Internet”

Ez így manapság már nem egy kiemelkedő tudás, de ha mégis beírod, akkor legalább „internethasználat” legyen, plusz a böngészők, amiket használsz. Leginkább a sor legvégén legyen, mert sokszor olyan tétel ez, mint az írni-olvasni tudás. Ennek ellenére ezen is el lehet bukni! Ha valakinek az internethasználati képességeire vagyok kíváncsi, akkor az a keresők, az ott talált ismeretek felhasználásában fog megmutatkozni. Tudja-e nekem prezentálni 1 percen belül pl. Ady versesköteteinek címét, Csontváry Magányos cédrus című képét megtalálja-e, le tudja-e tölteni jpg formátumban, megtalálja-e német nyelven leírva az Incoterms 2000 klauzuláit? Milyen ingyenes és legális szoftvert tölt le nekem képek átméretezésére? Tud a cukorbeteg főnökének ebédet rendelni neten? Az internethasználat tehát azt jelenti, hogy mint eszközt, bármilyen probléma megoldására fel tudod használni. Ez azonban inkább az általános problémamegoldó készség függvénye, nem a böngészők kezelésének ismeretén múlik.

„Microsoft Office”

Ha ilyet látok leírva egy önéletrajzban, nagyon mérges leszek, mert azt sugallja, a jelölt nem tudja, mi az a Microsoft Office... Mert mégis melyik Office csomagról beszélünk? 2003-as? 2007-es? 2010-es? Home csomagról beszélünk? Vagy Businessről? Netán Professionalről, amiben az Access is benne van, tehát a jelöltről feltételezhetek alap SQL-tudást ennek fényében? Sőt, Publisher ismereteket is feltételezhetek róla? Microsoft Project kezelése vajon megy-e neki? Vagy azt kockáztatja a HR-es, hogy majd az állásinterjún kiderül, hogy valójában az általános Word-Excel-PowerPoint tudással rendelkezik csak a jelölt? Sajnos itt is az szokott történni, mint a szakmai tapasztalatok általánosságainál: inkább olyan jelöltet hívnak be, aki pontosan le tudta írni, melyik szoftverhez, milyen szinten ért, amennyiben nem az átlagos tudást keresik (ez pedig kiderül az álláshirdetésből).

Ismertető a jelenlegi Microsoft Office csomagokhoz: http://office.microsoft.com/hu-hu/suites/  Ezek alapján könnyen kiválaszthatod, mit kell beírnod.

„Excel”

Az Excel önmagában egy hatalmas tudású szoftver, egyes vélemények szerint a teljes funkcionalitását még a fejlesztői sem tudnák felsorolni. Épp ezért az is fontos, hogy milyen szinten értesz hozzá, milyen funkciókat ismersz belőle. Pivot-táblák kezelése is megy? Tudsz makrókat írni? Érdemes külön felsorolni, mert többet mond, mint a „haladó szint”.

„Microsoft Server” és „Linux”

A másik óriási hiba. Gyakran látok ilyen leírást rendszergazdák, supportos informatikusok önéletrajzaiban, és nem tudom mire vélni. Ilyen termék nincs. Van ezernyi Microsoft termék, amit szervereken használunk, de van pontos nevük is. Van sok Linux disztribúció is. Tessék egyesével felsorolni, melyekkel találkoztál, milyen szinten.

Rendszergazdai ismeretek, adatbázis ismeretek

Itt is tudni kellene a jelöltről, mit tud konfigurálni, üzemeltetni, mihez engedhetjük oda, esetleg milyen képzésekre van szüksége. Láttál-e szuperszámítógépet, NAS-t, SAN-t, shared storage-ot, milyen gyártók, milyen termékeivel dolgoztál? Ne spóroljunk a karakterekkel, sorokkal, ezeket fontos leírni. Remek önéletrajz-minta egy jól összeszedett tudáshalmazra itt található.

Képfeldolgozás

Az ismert szoftverek felsorolásán túl lehet, hogy komolyabb referenciamunkáid is vannak a témában. Érdemes belinkelni egy-két jobban sikerült grafikát, vagy akár egy honlapot készíteni jólsikerült grafikáknak, és annak linkjét beleírni.

---------

Rendszerezzünk!

A „számítógépes ismertek” egy főfejezet, és ha egy jól képzett informatikus vagy mindenféle statisztikai programokban jártas kontroller minden tudását le akarja írni, lesz fél oldalnyi ömlesztett szöveg belőle, amit nehézkes elolvasni. Ilyenkor alfejezetekre kell bontani a tartalmat, pl. „irodai környezet”, „adatbázis ismeretek” stb., és ezen alcímek alá felsorolni mindent, amit tudsz, és még releváns napjainkban (A Microsoft Windows for Workgroups 3.11 nem az pl.).

---------

Attól sose félj, hogy így hosszabb lesz az önéletrajz. Nem baj, ha kétoldalas, és használható információkkal van tele, de az baj, ha nem szól semmiről, nem mutat be téged eléggé.

A bejegyzés trackback címe:

https://jobangel.blog.hu/api/trackback/id/tr155101830

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Vittore. 2013.02.25. 22:34:23

Igen, azt tegyük hozzá, hogy az önéletrajzban az "internetezés", vagy "internet használat" max. biztonsági őri állásnál releváns.

Fejesrob 2013.02.25. 22:51:20

Profi leírás.

Alkalmazni fogom, mert a profi HR-est tájékoztatja, az amatőrt elkábítja.

Yoss 2013.02.25. 22:57:32

Azért ez a cikk egy nagy f*szság, lássuk be. Persze, lehet ilyen cikkel vetíteni, hogy miért nem írod ezt, azt, mit hogyan tudsz. De azért azt is vegyük már észre, hogy aki ezeket beírja, azok nem rendszergazdának, programozónak, hálózati adminnak jelentkeznek. Aki kiírja a munkához az elvárásokat, az nyilván meghatározza konkrétan, hogy mit is akar. Ha azt a jelölt megérti, ismeri, akkor nem ilyen faszságokat fog beírni a cv-be, hanem konkrétumokat. Ha nem, akkor nyilván esélye sincsen és ezt a kiíró is fel fogja mérni. Akinek ez a cikk szólna, annak nincs rá szüksége, akiket meg kritizál, azok meg nem értik a lényegét. Szóval semmi értelme.

Csipyke 2013.02.25. 23:39:51

Az a SAN az nem SUN?

Netszamuráj 2013.02.26. 00:06:51

"„Microsoft Office” - ha ilyet látok leírva egy önéletrajzban, nagyon mérges leszek, mert azt sugallja, a jelölt nem tudja, mi az a Microsoft Office... " LOL! Mintha nem kurva egyforma lenne mind, és nem lehetne két kattintással rájönni a működésére.

"plusz a böngészők, amiket használsz"... muhahaha. Chrome-ot használok, Explorer még megyeget, de Firefox már terra incognita számomra. Beszarok ezen az íráson, komolyan.

Mi az isten nem elég azon, hogy haladó excel szint? De komolyan, ha valamit nem tudok, de szükségem van rá, akkor kinyitom a helpet és elolvasom. Pivot táblák, mint képesség, kész vagyok teljesen! :D

zrx_xzr 2013.02.26. 00:16:59

netszamurajnal a pont, nevetseges ez a cikk .. amugy mi a baj vele, h office csomag, mindenkinek egyertelmu, h a munkajahoz szukseges mertekben tudja hasznalni, ha beleirja .. amugy meg ezek alap dolgok, de megiscsak erdemes kiirni retardalt HR-esek kedveert .. amugy HR-esek a legbutabb lenyek a Foldon xD ..multkor irta valamelyik egy cikkben, h azt a jelentkezot ki is szorja, akinek nincs facebookja xD edes Istenem.. xD

Netszamuráj 2013.02.26. 00:28:22

@zrx_xzr: "multkor irta valamelyik egy cikkben, h azt a jelentkezot ki is szorja, akinek nincs facebookja xD edes Istenem.. xD"

Most röhögünk, de sajnos néha a karrierünk, az életünk múlik rajtuk. Itt van pl. ez: "A magyarországi cégek közül, ha kevesen is, de alkalmazzák az asztrológiai elemzést a kiválasztáshoz - mondták a lapunk által megkérdezett HR tanácsadók."

Érted, a XXI. században asztrológiai elemzés alapján vesznek fel, döntenek rólad. Várom már, hogy belekből jósoljanak. ;)

kokoro 2013.02.26. 00:53:58

"Linux... Tessék egyesével felsorolni, melyekkel találkoztál, milyen szinten."

openWrt - HOL:szomszédnál a routerben van SZINT: első emelet
Enigma2 - HOL:másik szomszéd a beltériben kártyát oszt vele
...

köv. életrajzba beleírom eskü az összes linux disztrót akárhány lap lesz nem érdekel, had olvasson a HR-es kisjány :-D

Maitre 2013.02.26. 07:09:58

@Netszamuráj: "Mintha nem kurva egyforma lenne mind, és nem lehetne két kattintással rájönni a működésére."

Te ugye életedben nem használtad komolyabban egyiket sem?

A cikk amúgy tényleg ostobaságokat ír le, de jól mutatja hogy működik a HR agya.

nem-igen 2013.02.26. 07:34:39

@Csipyke: nagyon nem :) (csak annyi közük van egymáshoz, mint a LÁB szónak a LÁP szóhoz...)

ui: remélem nem műszaki területen dolgozó HR-es, vagy IT-s vagy... ;)

nem-igen 2013.02.26. 07:37:55

@kokoro: "köv. életrajzba beleírom eskü az összes linux disztrót akárhány lap lesz nem érdekel, had olvasson a HR-es kisjány :-D "

Ha nem írod be az a baj...
Ha beírod az a baj...

Ha túl sok el sem olvassa. Ha beírod, hogy CentOSsal dolgoztál de a cégnél RedHat van, akkor a HR-es kislány kihúz, hogy nem értesz hozzá (a fordítottjánál ugyanúgy). A HR-es jányok 99%-a ugyanis ha nem pont a neki felírt disztrót látja, akkor nem fogja tudni eldönteni, hogy az általad felsoroltak alapján értesz e hozzá vagy sem :)

Phogátsa 2013.02.26. 07:39:05

@Csipyke: Storage Area Network-ről hallóttál már? :D
a SUN-t, mint olyan, manapság inkább Solaris-nak híjják'.

Szépnapot.
Phogátsa voltam.

turbocat 2013.02.26. 07:41:58

na......., ezért tartunk itt..., ha már egy védangyal is képes ekkora baromságokat írni.., úgy imádom..., pipec szakmai önéletrajt.., aztán csak szarcsépléshez, meg vízgereblyézéshez...,/esetleg szopáshoz - bár nem elhanyagolható/ ért a kedves munkavállaló !

nem-igen 2013.02.26. 07:44:55

@Phogátsa: Nem egészen... A SUN-t manapság leginkább Oracle-nek "híjják" :D

(a Solaris csak az OS, de azért akad ott Sun néven sima szerver, blade, sparc alapú cucc, storage miegymás...)

jobangel · http://jobangel.hu/blog 2013.02.26. 07:48:59

@Fejesrob: Erről van szó, egészen pontosan :)

nem-igen 2013.02.26. 07:58:24

@jobangel: a túl sok minden felsorolással egyébként egy gondom van, és érdekelne, hogy mit gondolsz róla:

Több mint tíz év nagyvállalati IT környezet után az ember elég sok mindennel találkozott már. Van amiből naprakész a tudásom, van amit pár éve nem használtam, de alapjában véve ismerem, és ha szükséges gyorsan prompt tudok lenni belőle.

Viszont állásinterjún előszeretettel ráböknek például egy feltüntetett programnyelvre, hogy írjak azon valamit. Nos, mivel alapjában véve nem programozó vagyok (nem is ilyen állás érdekel), ezért nem biztos, hogy egy utoljára 2 éve használt nyelven ott rögtön megírom az új CMR rendszerüket, főleg ha az elmúlt 1 év fő projektjében valami homlokegyenest másra volt szükség... Ez nem jelenti, hogy nem ismerem, nem értek hozzá, csak ugye kellene mondjuk 2 hét visszarázódni.

Ellenben a HR úgy kezeli, hogy bármit amit feltüntettem, azt nekem, ott helyben prezentálnom kell (és itt most nem arról beszélek, ami a fő területem, hanem a hozzá kapcsolódó apróbb dolgokról).

jobangel · http://jobangel.hu/blog 2013.02.26. 08:13:51

@nem-igen: Ezt kell leírni a motivációs levélben. Hogy mennyi mindennel találkoztál, ebből van ami friss, van ami frissíthető tudás. Aztán erre hivatkozni, ha felmerül a probléma.
Mellesleg ilyenkor az álláshirdetéstől hibás a folyamat: ha valaki olyan embert keres, aki C-ben tud kódolni akár papíron, azonnal, akkor azt kellene beírni az álláshirdetésbe...

Void Bunkoid 2013.02.26. 08:23:48

@nem-igen: igen, ezt én is észrevettem, de sztm ki lehet küszöbölni azzal, hogy az önéletrajzban lebontod, hogy mi az, ami up to date, meg mi az, amiből tapasztalattal rendelkezel/releváns, de nem fogod azonnal ott helyben atom expert szinten kennivágni, mer' fel kell melegíteni előbb :)

nem-igen 2013.02.26. 08:33:24

@Void Bunkoid: @jobangel: köszönöm :) igen, körülbelül ezekkel a módszerekkel szoktam én is élni.

Egyébként itt látok egy nagyon komoly problémát a szélesebb rálátással rendelkező szakik kontra az egy területre koncentrálók között.
Aki mondjuk c#-al vagy Oracle11-el kel és fekszik, az semmi máshoz nem ért, de a saját területén teljesen naprakész akár álmából felkeltve is. Őket könnyű HR oldalon szondázni.
Viszont a HR hiába keres egy olyan embert, akinek inkább a széles látókör az erőssége, az, hogy sok mindent tapasztalt már, és képes átlátni, összekapcsolni távolabbi területeket, eltérő területek munkájába bekapcsolódni, a felvételüknél már nem tud mit kezdeni velük, mert leragad 1-1 részterület ellenőrzésénél. Nem mondom, hogy nem láttam még ügyes HR-es ilyen területen (sőt!), de azt sem, hogy nem lenne mit fejleszteni a kollégák tudásán ilyen téren :)

Dinkainka 2013.02.26. 08:39:06

@Csipyke: Nem. A SAN egy osztott háttér tároló.
Ilyenek például az email kiszolgálók, illetve azok a háttértárolók, amelyekből katasztrófa esetén visszaállítható a vállalat mentése. Blokk alapú.
A SUN egy cég volt, amit 2010-ben felvásároltak.
Ők fejlesztették ki a skálázható UNIX-os op.rendszert.
A kettőnek nem sok köze van egymáshoz.

Csipyke 2013.02.26. 08:45:05

@Dinkainka: ok, a @nem-igen: @Phogátsa: miután a rencergizdai ismereteknél volt, azt httem, a SÜN lesz, bocsi :)
Sem HR.es, nem IT-s, informatikusfeleség, aki, mindennap egy sünt kerülget háttértárral-egyéb tartozékokkal.

Csipyke 2013.02.26. 08:46:47

@Csipyke: mondjuk azért a felhasználói infóban nem veszek el, melóban system admin voltam spéci laboratóriumi rendszerben, nem volt panasz...

Maitre 2013.02.26. 08:53:33

@Maitre: Helyesbítés: az előbb nem jött le a hozzászólásom, azt hittem, kiszedted. Akkor elnézést a feltételezésért, de tényleg nem kedvelem a HR-t.

jobangel · http://jobangel.hu/blog 2013.02.26. 08:57:18

@Maitre: Még jó, hogy nem vagyok HR-es :)

Maitre 2013.02.26. 09:02:45

@jobangel: Akkor miért adsz a HR témakörébe tartozó tanácsokat?

nem-igen 2013.02.26. 09:03:14

@Dinkainka: "Ilyenek például az email kiszolgálók, illetve azok a háttértárolók, amelyekből katasztrófa esetén visszaállítható a vállalat mentése."

Ne haragudj, tényleg nem akarok beleszólni de ez így kompletten... nem igaz. Az email kiszolgálónak semmi köze a SAN-hoz, email kiszolgálót bármilyen más megoldású disk alrendszerrel lehet üzemeltetni, és SAN-hoz is bármilyen rendszert lehet kötni... A mentéshez szintén semmi köze, bár lehet a mentési rendszerben SAN-os komponens, de se nem kötelező, se nem megkerülhetetlen. A blokk alapúságnak meg aztán végképp semmi köze az egészhez ilyen dolgokat egyetemi jegyzetekben szoktak a tanárok leírni, mert így jól számon kérhető az anyag, az meg senkit nem érdekel, hogy a valóság az milyen a tanár úr sosem látott még működő SAN-t különböző lemezes és szalagos tárolási megoldásokkal :)

Amit leírtál az valószínűleg a cégeteknél megy így, még valószínűbb, hogy egy jegyzetben olvastad és mivel nem SAN-nal foglalkozol, ezért pontosan nem tudod hol elhelyezni az architektúrában. Ez kb olyan mintha azt mondanád, hogy mivel a cégeteknél Ford személyautók vannak és VW kisbuszok ezért a Ford az cégautó a VW pedig kisbusz márka.

gaborka78 2013.02.26. 09:12:27

Már bocs de ez a cikk ez egy horrorisztikus gigantikus baromság. Ez is ékes a bizonyítéka a HR áltudományos voltának. Az egyik HR-s azt mondja, hogy cska a relaváns infókat írjuk be. Ez a szerző meg azt, hogy írjuk bele mindent. A pivot tábla meg a másik baromság. Valamelyik HR továbképzésen elterjedt baromság, hogy az emberek nagy része nem tudja mi az és ezzel jól meg lehet szopatni a jelentkezőt. Én azt hiszem magamról, hogy pl. excelből jóval az átlag fölött vagyok. de erre a sületlen baromságra még sose volt szükségem (nyilván el is véreztem ezen egy állásinterjón). És amikor rákérdeztem, hogy erre nekem mikor lesz szükségem a napi munka során akkor nézett bután, hogy hát nem tudja de ez az Excel egyik legfontosabb funkciója. Amúgy ha kell (és erre már nem egyszer volt szükség) makrózni, VB scriptet tudok írni excelben. De Pivot táblára soha az életemben nem volt szükség (elődeivel együtt kb. 20-22 éve használom). A másik a "melyik linux distribució" ha nem rendszergazdát keresel akkor kvázi mindegy. Akkor nem a distribució a lényeg, hanem az alkalmazások, pl. tud-e vi-al szerkeszteni egy txt fájlt és társai. Totál mindegy milyen distribuciókat látott. A rendszergazdánál lehet h. fontos, de annyira azért nagy különbség nincs. Ha az egyikben OK akkor a másikat megtanúlja pár hét alatt. Ha meg nem kell a munkához nap mint nap fényképeket átméretezni akkor nekem édes mindegy, hogy azt worddel, vagy photoshoppal csinálja. És, hogy mennyi idő alatt talál meg egy Ady verset az megint halál mindegy, ha nem kell naponta Ady verseket keresni a neten. A szakmájában fontos infókat kell megtalálnia és értelmeznie. Ha én villamosmérnököt keresek akkor baromira irreleváns, hogy mennyi idő alatt talál Adyverset, Csontváry festményt... Az a lényeg, hogy megtalálja-e, hogy mit jelent Form4b elválasztás, és melyik gyártónak van hozzá megoldása mondjuk 6300A-es kapcsolóberendezésekben. Ha meg ebben a cikkben megszámolom a HBR-eket és KBR-eket akkor megint azt látjuk, hogy vakítás az egész. Ez tipikusan az a fajta hozzáállás, hogy tegyünk bele egy csomó HBR-t, KBR-t, lehetőleg fellengzős angol szakkifejezéseket, teljesen ésszerütlenül, hogy azt higyjék milyen nagyon okosak vagyunk.

Szelid sunmalac 2013.02.26. 09:14:43

Korabban meg be lehetett irni a kulonbozo verziokat mondjuk az office-nal, de ez itthon talan a 90-es evekre volt jellemzo. De most hadd ne soroljam mar fel az osszes hasznalt es ismert program minden korabbi verziojat! Ez olyan, mintha a windows osszes verziojat is egyenkent fel kene sorolni, hogy elhiggyek valoban tudok mondjuk egy projektet levezenyelni.
A nagyobb programokkal, vagy progrmaozoi es egyeb IT teruletre meg eleg jol specifikalt allashirdetesek vannak. Mert ha azt mondjak, hogy mondjuk SAP ABAP programozot keresnek, akkor baszki nem a JAVA ismeretekre lesznek kivancsiak.

gaborka78 2013.02.26. 09:22:04

Erre külön szeretnék kitérni: " és ezen alcímek alá felsorolni mindent, amit tudsz, és még releváns napjainkban (A Microsoft Windows for Workgroups 3.11 nem az pl.)." Már bocs. De ha én egy MS rendszergazdát akarok felvenni és azt írja be nekem, hogy Windows for Workgroups 3.11, NT3.51,NT4.0,2000 server stb... Akkor látom, hogy nem ma kezdte, és látszik, hogy végig ment a szamárlétrán. És igen is jó mélyen eldugva még a windows 7-ben is működik a parancssoros net use parancs... Sőt elárulom igen gyakran használom a mai napig (pl. nekem gyorsabb azzal felszedni egy kötetet mint kiegerészni meg kikattogtatni).

okoska77 2013.02.26. 09:51:21

Latom ide is mindenki csak fikazni jar. Szerintem ez egy jo cikk es jo dolgok vannak benne leirva. Foleg az office-os resz igaz, hiaba van nekem is beirva hogy office, egy Publisher nekem is kihivast jelentene. A verziok meg tenyleg fontosak, aki azt hiszi csak nehany kattintas a kulonbseg, az tenyleg nem kattintott meg tobbet ennel. Arrol meg nem is beszelve, hogy mondjuk informatikuskent mondjuk tudod hogy kell elharitani a BEX Analyzer hibait a kulonbozo excel verziokban? Vagy hogy egyatalan mik a tipikus hibak? Amugy szerintem akar egy ABAP programozotol is elvarhatjak, hogy legyen valami java tudasa, mert mi van, ha valami kis java webdynpro-t megis kell irnia a nagy ABAP kodhoz?

gaborka78 2013.02.26. 09:58:57

@okoska77: Főleg ha az adott cégnél nem is használnak BEX Analyzert... Főleg nem publishert... Ha informatikust akarok felvenni és azt írom, hogy MS supportot is kell csinálnia akkor esetleg elvárható. De ismerek olyan kiválló informatikust (rendszergazda) aki csak messziről látott eddig Excelt mert nem volt rá szüksége. Pl. ha van egy vállalati mail server /linux/ >2500 felhasználóval lehet, hogy ha keresek oda üzemeltető informatikust nem fogom nézni, hogy mit tud kezdeni egy Pivot táblával, vagy meg tudja-e oldani a HR-es Gizike BEX hibáját. Nem az a tudás kell ide.

gaborka78 2013.02.26. 10:04:23

@okoska77: A verziók közti különbség ha valaki tényleg ért hozzá max. 1-2 hónapig számít. Az alatt ha ért hozzá, motivált át kell tudjon állni. Ha verziót kell válltani kirugsz mindenkit, mert Gizike, meg Mancika csak a word 2007 de már word 2010 és azt nem tudja használni? Vagy kirugod az összes terveződet mert átállsz a tervező rendszer N.0 verzíójáról az N.1-re? Ezt úgye nem gondoltad komolyan?

Hurrá Torpedó · http://www.youtube.com/watch?v=br-D7UneS0E 2013.02.26. 10:09:37

amikor engem felkértek egy céghez hogy legyek szakmai HR-es, hogy segítsek felvenni egy rendszergazdát, akkor elég sok olyan életrajzot láttam ami kiborított. teljesen irreleváns volt hogy nyaranta a xxx élelmiszerboltban volt pénztáros/árufeltöltő. hol érdekel ez engem? a legfontosabb hogy nem szabad egy darab sablon önéletrajzot írni, hanem minden helyre specializálni kell. ami nem érdekes azt kihúzni a francba. irreleváns nyári munkát meg ne fejtse ki hosszabban mint a szakmai tapasztalatait (diákmunka egyetem mellett, azt' csá). egy rendszergazda álláshoz gáz volt még hogy szakmai tapasztalatokhoz nem volt releváns szakmai tapasztalat. az hogy ő szereli/telepíti az ismerősök gépeit az kevés, meg hogy szuper weboldalakat készít.
kiakadtam még a hibás helyesíráson. aki infós létére nem tudja használni a word hibajavítóját azzal most mi a szart kezdjek?

gaborka78 2013.02.26. 10:18:43

@Hurrá Torpedó: Hogyne lenne relaváns infó... hát ott dugta meg Micikét a pénztáros lányt, és azért kell gyerektartást fizetnie...

Hurrá Torpedó · http://www.youtube.com/watch?v=br-D7UneS0E 2013.02.26. 10:24:15

@gaborka78: ha cégvezető lennék nem érdekelne, hogy ki, mire költi el a fizetését. csak az érdekes hogy megéri e a pénzt :)

telkoe 2013.02.26. 10:25:50

A legegyszerubb ha szakmai vezeto korbekuldi az ismerettsegi koreben hogy kit keres / mennyiert, kap par ajanlast, elbeszelget veluk es meggyozodik arrol mit / hogyan tud es kivalasztja a legjobbat. Utana szol a HR / szemelyzetis tunderbogarnak, hogy lesz szives ezt az ember felvenni. A baj hogy mar eleg nehez jo szakembert talalni.

nem-igen 2013.02.26. 10:30:24

@gaborka78: régen nem kerestem már állást, most, hogy újra belevágtam ezen a verzió dolgon én is mindig lehidalok. MS vonalnál maradva NT4,2k,2k3 szerverekkel dolgoztam rengeteget, az anyagomból kiderül, hogy nem a van a Bt.nél 3kliens+1pc a "server" környezetben. Ezek után megkérdezik, hogy Server 2012-vel tényleg nincs tapasztalatom? Nem, nincs. De nem hiszem, hogy a teljes product line után gondot jelentene... Tudom, ma már nem csak dcpromoval lehet domaint telepíteni, hanem két kattintással hozzá lehet adni a szerepkört, de azért még az is működik, a többi különbséggel is el fogok boldogulni egy-két hét után, főleg, hogy nem barlangban éltem azért eddig én sem...
A HR-es mégis ragaszkodik a verzióhoz, mert ő ért a nethez, és kiguglizta, hogy az a legfrissebb :)

okoska77 2013.02.26. 10:30:49

@gaborka78: Ugy erzem a kommented alapja sima kotozkodes, de erre meg roviden valaszolok:
-Igy van, ha storage-ost veszel fel akkor ahhoz nem kell BEX-et kerni. MS supportostol meg nem kell kerdezni, milyen tier level-ek vannak. Keretik ertelmezni azt amit irtam.
-Azt hol irtam, hogy verziovaltasnal ki kell rugni mindenkit? Ne tulajdonits nekem olyan mondatokat, amiket csak te gondoltal oda. Itt most allaskeresokrol beszelunk, nem mar ott dolgozokrol.

nem-igen 2013.02.26. 10:35:41

@telkoe: B változat: a legjobb IT HR-es akivel valaha találkoztam IT-s volt régebben, onnan nyergelt át a HR oldalra.
Programozó volt, nem értett pl üzemeltetéshez, de beszélgettünk negyed fél órát angolul mindenféléről, releváns kérdéseket tudott feltenni, és anélkül meggyőződni a tudásomról, hogy egy excelben meg kellett volna mutatnom a pivot táblákat (amit én sem használtam még sosem). Mivel nem azonos rendszert használtunk, ezért kérdezte, hogy meséljek arról amit én ismerek, a végén megállapítottuk, hogy nagy csodák nincsenek az LDAP az LDAP, a web service meg web service mindenhol bárhogy is nevezik a cégek az adott terméket :)

Ha valakinek van rálátása a dolgokra, akkor 15-20 perc alatt egy mezei elbeszélgetésnél leszűri a lényeges dolgokat, akinek meg nincs, az közli, hogy van ez a logikai feladat a papíron, mit kell csinálni, hogy a lenti ábrát kapd (mint kiderült a papírt kellett hajtogatni hozzá :)).

gaborka78 2013.02.26. 10:36:58

@okoska77: Tudom, hogy nem a verzíóváltást írtam. Azért sarkítottam ki erre, hogy végre mindenki felfogja, hogy egy újonnan felvett munkaerőnél elvárod, hogy rögtön csúcs szuper legyen az éppen használt verziótól, de aki már ott dolgozik azzal mit csinálsz egy úgyanilyen verzió váltásnál? És ne mondja nekem senki, hogy ha felveszel egy új munakerőt az másnap 100%-osan be tud állni a sorba (most nem szalag munkáról beszélünk...), kb. 1-2 hónap kell míg betanul. Az alatt simán megtanulja az új verziót, úgyanúgy, mint bárki amikor verziót váltasz a cégednél. Erre akartam rávilágítani a kommentemmel, hogy nem életszerű ez a verzióhoz ragaszkodás.

Benoke2 2013.02.26. 10:40:06

Nem hiszem hogy a HR kollégák ennyire magas szintű ismeretekkel bírnának. Ha pedig valamelyik terület feltétlenül szükséges azt a kiírásban is fel kell(ene) tüntetni, és esetleg ezt kérni hogy részletezzék, a többire ott az interjú.

VilMarci 2013.02.26. 10:41:43

Hacsak nem kifejezetten terméktámogatásra keresünk embert, akkor ez a lista böszmeség.
Egy programozó nem attól profi, hogy hirtelen papíron algoritmust gyárt C-ben, ami kiszámolja a HR-es kisasszony dekoltázsának vonalvezetését. Leginkább attól, hogy 1-2 hét alatt minimális betanítással bármilyen környezetben tud dolgozni.
Ugyanez igaz adatbázisokra is. Az SQL szintaktikában vannak ugyan eltérések, de nem olyan mértékben, amit egy igazi profi ne tudna rövid tanulás után kezelni.
S ez igaz az Office-ra is. Aki jól használja a régi változatokat, annak valószínűleg nem okoz gondot az újak kezelése. Visszafelé már elképzelhető.
Szóval, leginkább az álláshirdetést kellene pontosan megfogalmazni, a tényleges igényeknek megfelelően. Írd, hogy profi Nvidia programozót keresel banki analízisek tervezésére, mindenki tudni fogja, hogy egyáltalán jelentkezzen-e. De ha annyit írsz, hogy MS Office-t ismerő kollégát keresel, aki tudja kezelni az IE-t, akkor ne az interjún derüljön ki, hogy a fő feladata Infopath-Sharepoint vonalon van.

nem-igen 2013.02.26. 11:02:27

@Benoke2: nem is rendelkeznek, viszont azt mondták nekik, hogy mindez kell, mivel éppen kiváltani akarják az összes support és fejlesztő céget 1 max 2db emberrel. Ilyenkor jön, hogy elvárják, hogy a hálózattól kezdve, 2-3 programozási nyelven át az Oracle szerverig mindenben guru legyél, a HR-esnek meg megmondják, hogy csak az ilyen ember felel meg.
Ennek a vége, hogy mind az életrajzban mind az elbeszélgetésen prezentáld a teljes körű tudásod, hogy miközben az egyik kezeddel MSSQL-t konfolsz, addig a másik kezeddel java kódot írsz :) És mikor végre találnak valakit, aki ért is mindenhez, akkor büszkén feszítő mellénnyel benyögik, hogy akkor 200 bruttó de bérlet is van ám ;)

telkoe 2013.02.26. 11:02:53

@nem-igen: Ha ha szerencseje van a cegnek es van ilyen szemelyzetis. Az atlag szemelyzetis elvegzi a Kacor Kiraly Foiskola egyesitett HR-PR-majer szakot levelezon es igyekszik jolkinezo potcselekvesekkel kitolteni a szakmai temaban levo urt. Van millimeterre kimert CV, nadraghossz-ertekeles, fotonezegetes, papirhajtogatas-teszt, felturjuk az internetet utana stb stb.

Csavarhúzós 2013.02.26. 11:03:00

Ehhez mit szóltok:
kozigallas.gov.hu/pages/jobviewer.aspx?ID=wjxg1og7d9

Professzionális rendszergazda ismeretek, tapasztalat feltétel, ECDL előny :)

gaborka78 2013.02.26. 11:12:04

@gaborka78: Bocs "irtad" az első mondatban.

Maitre 2013.02.26. 11:17:17

@gaborka78: Én el tudom képzelni, hogy akár ez jól is működhetne, hozzáértő, hasznos szakemberekkel. Csak nem láttam még olyat.

gaborka78 2013.02.26. 11:18:34

@nem-igen: Bruttó 200 ezer, de ennek 30% bonúszként évvégéig visszatartva, amit akkor kapsz meg ha a cég is megfelelően teljesít, hogy érezd, hogy fontos vagy a cég szempontjából.

gaborka78 2013.02.26. 11:22:48

@Maitre: Bocs lehet kemény vagyok a HR-sekkel, de ahányszor álláskeresésbe kezdek csak agyatlan, barom, alkalmatlan HR-s p*val találkozom.

Maitre 2013.02.26. 11:26:23

@gaborka78: Mert a többség olyan. Senkik, akik látszathatalmat kaptak, és ennek megfelelően viselkednek. :)

nyelv-ész 2013.02.26. 11:38:00

Nekem a fentiekből az a tanulság, hogy akkor van esélyem, ha az önéletrajzomban szerepelnek mindazok az elvárások, amelyek az álláshirdetésben is szerepelnek. Ha ráadásul ugyanabban a sorrendben, akkor pláne :-)

Egyébként fel nem foghatom, hogy egy adott szakmához NEM értő HR-es hogy jön ahhoz, hogy szakmai önéletrajzokat értékeljen. Az ő szerepe maximum a csonthülyék és egyértelműen nem odavalók kiszűrése lehet, de pl. egy informatikus álláshirdetésre beérkező CV-ket milyen alapon merészel értékelni az adott szakma ismerete nélkül.

A fenti cikk is arról árulkodik, hogy a HR-esek pl. Linux disztrók meg Office verziók értelmetlen felsoroltatásával akarnak az informatikai ismeretek mélyére ásni, ami szakmai szempontból valóban értelmetlen. Ha valaki az Access 2003-mal kezelt évekig adatokat és a Ms Project 98-at profin kezeli, akkor ne hívjuk be interjúra, mert nálunk Office 2010 van?

Végezetül saját tapasztalatom: az önéletrajz kb. csak annyit árul el az illetőről, hogy tud-e írni, valamit hogy hallott-e már az adott szakterületről annyit, hogy össze tudjon róla lapátolni három hihetően hangzó mondatot. Jött be már hozzánk olyan jelentkező, akinek olyan volt a CV-je, hogy a HR-esek elaléltak az élvezettől, az állásinterjún meg csak úgy röpködtek a szakkifelezések a szájából, hogy alig győztünk pislogni.

Aztán mikor elé tettünk egy gyakorlati feladatot, akkor kiderült, hogy azt se tudja, hol kezdje.

gaborka78 2013.02.26. 11:43:32

@nyelv-ész: Nálunk meg volt fordított eset. Kaptunk egy teljesen 0 CV-t, a HR-s ki is szórta, hogy értékelhetetlen. De mivel alig volt jelentkező mondtam nézzük meg még egyszer. Tényleg alig valami infó egy kulcsszó volt benne eldugva. Aztán behívtuk a figurát interjúra és kiderült baromi jó szakember, csak nem tud jó CV-t írni, hazugságokat meg nem akart írni.

hekhekhekhekkinen 2013.02.26. 12:08:21

Ez a cikk egy fingreszelés, mókusvakítás.
Ahol ezeket nézik, ott adatbázist építenek, nem embert keresnek.

replikátor · http://reszegekistene.blog.hu/ 2013.02.26. 12:10:25

tapasztalatom, hogy a szakértőnek kinevezett HR néni(k)/bácsi(k) nem ért(enek) az adott szakmához egy kicsit sem, ezek után ők szelektálnak ki olyanokat, akiket azért a szakma elismer, de az adott céghez csak azon a szerencsétlen fejvadász cégen keresztül lehet bekerülni......

eq2 2013.02.26. 12:59:16

@Csipyke: Volt SUN, a SAN a storage area network...

eq2 2013.02.26. 13:01:33

@zrx_xzr: Bakker volt aki ezert nem vett fel engem ;o) Akkor es ott nem rohogtem csak neztem kia fejembol!

eq2 2013.02.26. 13:04:53

@Dinkainka: A SAN nem hattertar hanem tarolo halozat switchekkel, tarolokkal, tape driveokkal tape lib-ekkel stb stb amit altalaban scsi commandokkal (illetve azok kiterjesztesevel) vezerelgetnek. Minden ezskosznek van egyedi WWN azonositoja es kozel sem tuti hogy osztott egy tar. Az meg hogy blokk vagy file alapu egy ujabb kerdes...

VilMarci 2013.02.26. 13:14:00

Extra adalék, hogy míg a posztoló reklamál, hogy soroljam fel az összes Office programot, amihez értek, de az SAP-t elintézi ezzel a három betűvel.

Eltévelyedés · http://gumimacik.blog.hu/ 2013.02.26. 13:58:18

@gaborka78: Oh, Pivot tábla a kedvencem. Kurvajól hangzik, valami látványosat lehet vele csinálni, szükség azonban nemsok van rá.
Excel modelleket fejlesztek, képletet, makrókat fejből írok, de Pivotra- még soha sehol nem votl szükségem.

Illetve egyszer, gyakornok kormoban. A főnök kitalálta, hogy hallotta hogy az egy csodaszer, és itt ez az adatbázis riportoljunk már belőle pivot táblákkal. No, lehetne, ha tökéletes lenne az azadatbázis, de ahol egy termék 17 féle néven és helyesírással van benne, ott kurvanehéz csodát tenni. De ezt ő már nem értette, miért probléma, és nyilván én voltam a lúzer, aki még egy pivot táblát sem tud csinálni neki.

A cikkhez meg... csak a relevánsat kéne beírni nem? Pénzügyes melóm van, mégis igen magas fokon művelem a photoshopot, és kiválóan tudok gépeket karbantartani, a "faszérnemműködik ez a gci webkamera/USB kávfőző/egyéb kretén hardverelem" típusú problémákat megoldani. Érdekel ez valakit? Max az én életem könnyebb, de munkám szempontjából teljesen irreleváns. De igazából nem szeretnék olyan munkahelyen dolgozni, ahol az a selection criteria, hogy van-e "internet explorer 10" felhasználói tapasztalatom, vagy nincs.

nem-igen 2013.02.26. 14:24:02

@Csavarhúzós: Hidd el, jó fajta cég ez, WORLD TOP100-as multi...

(nézd meg az email címet, ahova küldeni kell a cuccot :))

gaborka78 2013.02.26. 14:30:20

@Eltévelyedés: Kb. ezt írtam én is a pivot táblákról. De jó lenne ha jelentkezne valaki aki élesben, tényleg használta azokat. Nem állásinterjún, hanem olyan helyen ahol valóban szükség volt rá. És nem volt más eszköz ami helyettesíthette volna.

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2013.02.26. 14:35:27

Látom, végül a posztoló is rájött arra, hogy ha felsorolom az általam kezelt komolyabb programok kitapasztalt verzióit, az kissé hosszúvá teheti az önéletrajzot. Amiről meg másik húsz szakértő állítja, hogy a HR-es csak az első néhány sort olvassa el, és máris dönt. És ha az önéletrajz hosszú, azt már eleve vágja a kukába, mert eszébe sincs végigrágnia magát ezen, a felét nem is érti, mert ő HR-es, nem a célzott szakma mestere, mellesleg pedig a másik húsz szakértő szerint aki nem tud egy jól összeszedett, tömör önéletrajzot leadni, annak már a nevét sem nézik meg.

Általam ma is jól ismert operációs rendszerek: MS DOS 3.30, 5.0, 6.2 verzió, MS Windows 3.1, Windows 98 SE, Windows XP SP2, Windows 7. Ezt egyébként XP-n írom. MS Word 5.5, 6.0, MS Excel 4, 5, MS Office 98, Office XP, 2003, 2007, 2010, MS Works 2.0, 6.0, némelyiket még tanítottam is, soroljam? Ne már.

nem-igen 2013.02.26. 14:53:27

@Androsz: mondjuk nálam az XPSP2-nél esnél ki, mondjuk nem vagyok HR-es ;)

Balt 2013.02.26. 15:06:31

@Netszamuráj: "Várom már, hogy belekből jósoljanak. ;)"

:) Ami azt illeti, 45-50 felett indokolt lehet a colonscopia. De ezen korcsoport fölöttiknek úgysem releváns egy ilyen hirdetési "útmutató". :)

ern0 · http://linkbroker.hu/ 2013.02.26. 15:21:20

Inkább azt kéne megmondani, hogy ha a HR-esnek az van megadva, hogy Microsoft Office ismeretekkel rendelkező munkaerőt kell felvenni, akkor hiába írtál MS Wordöt meg Excelt, az neki nem fog megfelelni. Na jó, nem mind 10-ből csak 9.

Arról nem is szólva, hogy a legnagyobb kummancs indiánok tudnak a legjobb CV-t írni, ellenben láttam már olyan kitűnő munkaerőt, aki nem tudja, mi a különbség a Windows meg a Word között, viszont használja, és dolgozni is akar vele.

ámbátor 2013.02.26. 15:39:24

@gaborka78: Én használtam, jó tud az lenni.
Ezzel együtt se férne be az életrajzom hetedik oldalára se, oszt még egy oldaldasnál hosszabbat sose írtam.

Alaister Grand 2013.02.26. 15:52:39

Szerintem ezt túlliheged. Akinek van számtech háttere, annak tök mindegy, hogy miféle rendszer vagy alkalmazás kerül az orra elé, ha addig nem ismerte, hát másnapra ismerni fogja. Tehát ha én azt írom a CV-be, hogy windows-okat és linux-okat ismerek, akkor az azt jelenti, hogy találkoztam már többel, és ha mutatnak nekem egy olyat, amivel eddig nem, akkor azzal is órákon belül meg tudom barátkozni.

ohhai 2013.02.26. 15:59:57

@Alaister Grand: az ilyen kaliberű HR-eknél ez órási handicap, szerintük csahhoz értesz amit már egyszer megtanultál :D

gaborka78 2013.02.26. 16:08:29

@Alaister Grand: Csak ezt soha amíg élsz egy 1bites agypótlékkal rendelkező HR-snek sem fogod megmagyarázni, hogy ha te ismersz egy valamilyen programot, akkor egy másik hasonló célú programot elég gyorsan meg tudsz tanúlni. Mint itt írta már néhány hozzászóló is, hogy még a verzió sem mindegy, mert milyen irtó nehéz megtanúlni az új verziót.

nem-igen 2013.02.26. 16:25:02

@Alaister Grand: előttem leírták, hogy mi a gond. Ha az a kérdés, hogy láttam e/használtam e elegendő mennyiségű változatos technikát ahhoz, hogy beszálljak egy projektbe akkor a válasz igen, sok mindent csináltam már, van alapom ahhoz, hogy új kihívásokkal szembesülve is megoldjam a problémát. Ha viszont az a kérdés, hogy XY software 1.5.24 build 45681-es verzióját ismerem e, akkor a válaszom az, hogy nem. Ettől persze lehet, hogy 10 sec alatt értenék szót vele, de konkrétan azt a verziót biztos, hogy nem ismerem... Ha a HR-es leragad a NEM szónál, akkor sajnos el fogunk egymástól búcsúzni :S

Netszamuráj 2013.02.26. 16:28:21

@Maitre: Kb. 1999 óta használok office-t. Kiadványszerkesztőként is dolgoztam a 2000-es évek elején, épp eleget túrtam wordot, excelt, powerpointot. Excelben jelenleg is giga-mega táblákat kezelgetek, írogatom a sok-sok függvényt tartalmazó exceles cuccokat. Komplett szerződést is készítettem excleben mindenféle legördülő menüvel, nyalánksággal.

Éppen ezért, biztosan állíthatom, hogy akinek van affinitása az office-hoz, az ha egyet látott és megtanult kezelni, simán tudja az összes többit is. Jó, a 2007-es mutatott valami újat, meg kellett szokni, de utána megy már, mint az ágybavizelés. ;)

Az office kezelést túlmisztifikálni nincs túl sok értelme. Legalábbis amilyen munkakörökben és cégeknél dolgoztam az utóbbi 10 évben, körülöttem mindenki értett annyira hozzá, amennyire kellett. Esetleg az idősebb korosztály nem boldogul vele, de 50 alatt szerintem minden vágja.

nyelv-ész 2013.02.26. 19:49:56

@VilMarci: Hát ez az... Az Office Valahányat legalább hírből minden HR-es ismeri, ott lehet csak ravasz keresztkérdésekkel sarokba szorítani a jelentkezőket!

De hogy a SAP FI és a CO között mi a különbség, vagy hogy az ABAP vajon egy egzotikus kúszónövény-e, arról gyaníthatóan nem sokat tud. A CORBA-ról meg esetleg kiguglizza, hogy azt már a jobbfajta samponok képesek teljesen semlegesíteni:

www.bmeme.hu/memes/2012/03/231_wui90yof54_normal.jpg
süti beállítások módosítása