Alföldi álláskereső Koppánya
... és a börtönviselt álláskeresők lehetőségei
Nem szeretek aktuáltémákat feldolgozni, főleg nem politikai érintettségűeket, pacifista lényemtől pedig a provokáció is távol áll. De most nem tudok szó nélkül elmenni az Alföldi-féle István, a király előadás kritikáiban felmerült egyetlen tényező mellett. Egyes vélemények szerint a darabot azzal is lehet támadni, hogy mi az, hogy egy börtönviselt ember főszerepet kaphat? Ezzel szívesen vitatkoztam volna: egy börtönviselt ember elvesztette volna szakmai tudását a börtön miatt? Elfelejtett volna színész lenni, énekelni? A magánéleti múltja alkalmatlanná teszi színpadi megjelenésre, szakmai munkára?
Anélkül, hogy Stohl létező vagy nemlétező tehetségéről értekeznék, ezzel a jelenséggel szeretnék foglalkozni: leírhatunk-e valakit a munkaerőpiacon a bűne miatt, ha a rászabott büntetését már letöltötte érte? Az örök életre szóló munkanélküliség lehet-e jogos következménye egy bűncselekménynek? Ami nekem ebből a szempontból fontos, hogy Alföldi számára a börtönviseltség valószínűleg nem volt döntő tényező, ő egy számára alkalmasnak tekinthető embert keresett a feladatra, és az alkalmasságát nem a magánéleti múltja alapján ítélte meg. Tanulhatna ebből minden HR-es: alkalmas embert keresünk meghatározott feladatra, nem ítélkezünk.
Néhány börtönviselt ember már keresett meg álláskereső tanácsokért, ez talán az egyik legkínosabb dolog, amit egy álláskeresőnek kezelnie kell álláskeresése során. Innen nézve a többhónapnyi, évnyi munkanélküliség, a kisgyerekes lét, a fiatal női vagy idősebb munkavállalói lét és a többi álláskeresőt indokolatlanul gátló tényező könnyen kezelhető. Az ilyen rés a CV-ben nem magyarázható könnyen. De vajon tényleg le kell írni ezeket az embereket?
Az erőszakos bűncselekmények elkövetőinél értem az elemi ellenállást: egyértelműen félünk tőlük, hiszen erőszakos emberek (vagy azok voltak). Az engem felkereső jelöltek gazdasági bűncselekmények miatt lettek elítélve, így az ő helyzetükre kellett megoldást találnom. Lévén sosem volt ilyen a „praxisomban”, próbáltam utánaolvasni, ötletelni, és ez is hozott eredményt. Nyilván a „börtönviselt színész a főszerepben” téma is azért érintett érzékenyen, mert az ő helyzetükön dolgoztam, gondolkodtam a legtöbbet. Ez olyan szinten tabu, hogy még külföldi oldalakon is csak ritkán, sablonosan írogatnak róla, valószínűleg nekik sincs tömeges tapasztalatuk a témában.
A legfontosabb esélynek itt is a kapcsolati tőke tűnik, úgy vélhetjük, akik már dolgoztak vele „azelőtt”, talán ismerik annyira, hogy tudják, meg lehet benne bízni. Azonban a jelöltek tapasztalata azt mutatta, a kapcsolati tőke ide már kevés, mert a "kapcsolat” nem titkolhatja el jelöltje múltját a cégnél, ahová ajánlotta.
Az ilyen jelöltek a közszférából „természetesen” kiszorultak, hiszen erkölcsi bizonyítvány oda mindenképpen kell, itt a kapcsolati tőke sem segít. Versenyszférában talán van esély, de csak erre hagyatkozni nem érdemes. Hátha a kapcsolat nem meri felvállalni a börtönviselt ismerőst, és hátha a börtönviselt ismerősnek nem meri elmondani, hogy nem meri ajánlani őt sehová… Marad a teljesen ismeretlenül, hirdetések útján való álláskeresés, mint számukra legerősebb lehetőség (elég paradox helyzet, de én erre a következtetésre jutottam).
A versenyszférában várhatóan alaposan lenyomozzák a jelöltet, ezért hazudni, elhallgatni nincs értelme, viszont azt sem írhatja be a CV-be, hogy épp hol járt jóideig. Az ő esetükben abból indultunk ki, hogy a szakmai tudása megmaradt, és tanult a hibájából. Igen, vámcsalt a cégnél, hogy szándékosan-e vagy csak elügyetlenkedte a dolgot, ez már mindegy, a bíróság biztosan foglalkozott vele, másnak nem kell. A CV-t, motivációs levelet normál módon megírjuk, a rést nem tárgyaljuk, a munkahelyi időszakokat a sor végén tüntetjük fel, hátha nem lesz annyira feltűnő. Ha így eljut állásinterjúra, akkor viszont majd beszélni kell róla, és erre fel kell készülni. Ez erős tárgyalástechnikai képességeket kíván a jelölttől, de általánosságban összefoglalható pár tanács:
- Ha a résre rákérdeznek, akkor mondja el nagyon röviden, mi történt. Importáltunk, exportáltunk, vámproblémák merültek fel, elítéltek, vagy pénzügyi nehézségek, csőd, csődbűntett, adócsalás stb. Ha nem kérdeznek rá, akkor is meg kell találni az alkalmat, hogy a jelölt jelezze: erkölcsi bizonyítványra pl. ne számítsanak tőle. Akkor majd visszakérdeznek, miért ne, és el lehet mondani. Ezt érdemes az állásinterjú végére tenni, amikor az interjúztató már megszerette, megértette jelölt szakmai alkalmasságát. A „van kérdése” szekcióban fel lehet vezetni úgy, hogy „úgy érzem, meg kell kérdeznem, problémát jelent-e…”
- Az azonnali visszajelzéskérést állásinterjún másnál kifejezetten tiltom, de ilyen helyzetben hatékony lehet: kérdezzen vissza, hogy mennyiben befolyásolja ez az esélyeit az állásra? Ebben az a trükk, hogy kevés olyan karakán interjúztató van, aki azonnal meg meri mondani a jelölt szemébe, hogy nincs esélye, fejezzék be a beszélgetést. A mismásolása viszont jó arra, hogy később telefonon vissza lehet kérdezni, hogyan áll a kiválasztás, mikorra számíthat következő körre, ha egyáltalán. Így eléri a jelölt, hogy van miről beszélni.
- Biztosítsa arról az interjúztatót, hogy mindent meg fog tenni azért, hogy jól teljesítsen, ha lehetőséget kap.
Hitelesen mutatja be helyzetét: neki most vissza kell kapaszkodnia, de a feladatra alkalmas, a tudása megvan hozzá.
Talán a kiválasztók döntési szempontjai is átalakulnak, ha a jelölt jól kommunikálja az ilyen jellegű tapasztalatait. Talán felmerül a döntéshozókban, hogy a vámcsalásért elítélt kolléga már tudja, mit kockáztat, ha nem figyel oda, vagy ha trükközni próbál, más jelölt pedig ilyen tapasztalat híján esetleg belesétál valamilyen csapdába.
Semmiképpen sem dolgunk igazságszolgáltatás utáni igazságszolgáltatónak lenni, szigorúan szakmai alapon kell megítélni a börtönviselt jelöltet: a meglévő csapatunk tolerálná-e, szakmailag el tudja-e végezni a munkáját. Ügyfelek felé kiderülhet-e jelöltünkről a múltja (pl. sajtóból), ők vajon hogyan állnának ehhez? Választhatunk rendhagyó kiválasztó technikákat: esetleg tartsunk a leendő kollégákkal egy meetinget arról, hogy lenne egy ilyen jelölt, mit gondolnak róla. Ezesetben nyilván minden jelölt anyagát be kell mutatni a közösségnek. Vagy a jelöltet egy speciális „állásinterjúra” is be lehet hívni, egy meetingen adni neki 10 percet, hogy bemutatkozzon. Nyilván ilyenkor a többi jelöltnek is meg kell adni ezt a lehetőséget. Ez egyébként kis csapatnál nagyon hasznos, láttam már riadt tekintetű leendő kollégákat, akik arckifejezésére ez volt írva: „csak vele ne kelljen dolgoznom”. Nem ez a jelölt kapta az állást, bár nem volt börtönviselt, a fellépése, stílusa olyan szinten riasztott meg mindenkit, hogy nem is kellett róla külön kérdeznem. Szakmailag jónak tűnt, emberileg sem volt elviselhetetlen, külsőre is egy teljesen átlagos ember volt, mégis volt benne valami, amit a közösség elutasított. Néha azt gondolom, ez a legjobb kiválasztási módszer: akit választottak, azt később is elfogadták, segítették, sikeres lett köztük.
HR-esként, kiválasztóként és magánemberként is vannak erkölcsi fenntartásaink bizonyos helyzetekkel szemben, de ezt muszáj lenne félretenni: a cégünk jövője múlhat azon, kit veszünk fel. Érdemes megfontolni a fenti döntési szempontokat, vagy egyszerűen csak azt, ártunk-e a cégnek azzal, hogy lehetőséget adunk egy börtönviselt embernek. Mert azt már tudjuk, hogy egy lehetőségnél sohasem adhatunk/kaphatunk többet.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
csiripiszli12 · http://kedvesazelet.blog.hu/ 2013.08.24. 22:27:19
Behajtó70 2013.08.24. 22:41:39
Ez további kérdések megválaszolása nélkül nem tárgyalható. Habár a kérdésekben benne lesz a válasz is a fenti főkérdésre:
- már a kérdés feltételének módja is félrevezeteő, részrehajtló: egy magánzónál nem írhatjuk le. De egy olyan személynél, aki pozíciójából adódóan példakép, többek előtt szerepel, figyelnek, ha mond valamit, annál feltétlen kizáró ok a büntetett előélet, de még az is, ha csak erkölcsileg elítélhető. Alföldi a legjobb példa a magyar szdsz féle liberalizmusra: határok és erkölcsök nélkül próbál szabadságot sugározni. Ezt anarchiának hívják és rendkívül káros, lásd: a bankoknak mindent szabad.
- második kérdés: milyen bűnért töltött le büntetését? Gyilkosság? Lopás? Szabálysértés? Nem mindegy, ugye?
- Stohl-t idecitálni rendkívül rossz ötlet, mert visszaesőként követte el, amit elkövetett. Letöltötte amit le kellett? Elsőre is kapott büntetést, de nem tanult belőle. Másodszorra majdnem halált okozott felelőtlenségével. Vajon a mostaniból tanult? Hogyan hihető el, ha azt mondja: igen.
Gondolom érted. Még egy pont az elsőhöz: az, hogy Bodrogi, Törőcsik ott volt a tárgyalását erőt demonstrálni, a legkiábrándítóbb valami az évtizedben. Az, hogy az István, a királyban a színésztársak nem tiltakoztak ellene, nem vetették ki maguk közül, számomra azt jelenti, hogy Udvaros Dorottya, Varga Miki, Nagy Feró nem tekintik magukat sem véleményformáló, tiszteletet kívánó művésznek. Fentiek iránti tiszteletem nem létezik tovább. Fájdalmas, de ez van. Erről a gyerekeimnek is meséltem, hadd tudják meg, milyenek emberek a fent említett "nemzetszínészei", vagy éppen a "nemzetcsótánya".
Elég a szélsőliberális hazudozókból! 2013.08.24. 22:55:48
Utálom Alföldit is, Stohlt is, az egész antimagyar bagázst is, de ezért az egyért nem tudom Alföldit hibáztatni, hogy a megbűnhődött barátját visszavette a csapatba, én is így tennék hasonló helyzetben, és magasról lesz.arnám, ki mit gondol róla. Aki a barátom, azért kiállok, és ha őt kigolyózná, aki megteheti, mennék én is vele együtt.
Ha a többi bűnöző is csak azután várná a feloldozást, hogy megbűnhődött a bűnéért, sokkal jobb lenne az ország.
A kamanisták mikor bűnhődtek meg a bűneikért? Soha? Akkor milyen alapon várnak feloldozást? Stohl megbűnhődött, erkölcsileg ugyanolyan tiszta, mint a balesete előtt volt.
nandras01 2013.08.24. 22:56:23
ha már abban utazol, hogy álláskeresési tanácsokat adsz problémás esetekben, akkor ideje lenne leugrani erről a "börtönviselt nem kap erkölcsi bizonyítványt" c. marhaságról, de legalább jelezni, hogy ez csak bizonyos ideig igaz, mert adott idő után bizony olyan tiszta erkölcsit kap, hogy a tíz ujját megnyalhatja utána.
ha meg elítélték, de csak felfüggesztettre, akkor még hamarabb jut tiszta erkölcsihez.
a feddhetetlenségi az más tészta, de ilyen típusú vizsgálat nagyon kevés helyre kell.
amit pedig stohllal kapcsolatban írsz, abban tökéletesen egyetértek, ill. egyetértek azzal, hogy a büntetés letöltése után lehetőleg tegyük félre az előítéleteinket.
nandras01 2013.08.24. 23:00:53
"Egy erkölcsileg kiürült személyt pedig felkérni a magyar történelem egyik jelentős alakjának a megformálására, pláne ilyen jelentős témában, mint az államalapítás, nem baklövés, hanem a társadalmi és alapvető emberi morál szembeköpése."
nagyon megharagszol, ha azt mondom, hogy egy idióta vagy..?
(egyébként lexarom, hogy megharagszol- e avagy sem. az vagy.)
ördög_ 2013.08.24. 23:08:26
Szép gondolat, hogy tegyük félre az előítéletet (tegyük, persze), de ha arról van szó, hogy kit engedsz be a céghez, a legtöbben nem mernének kockáztatni.
Mert a poszt szerint is a cégünk jövője múlhat azon, kit veszünk fel, ugye.
Mc Master 2013.08.24. 23:32:33
Pl. Te felvennéd a cégedhez a fedhetetlen múltú Gyurcsány Ferencet? Tudod, Nomentana-ügy, diploma, stb. Sosem ítélték el, van neki erkölcsije.
De pl. a CPG zenekar egykori tagjainak sokáig nem volt ilyen, ültek is böriben, csak azért, mert egy buszon a titkosrendőrség valami pofozkodós provokációval bevitte őket a sűrűbe.
Vagy ha dr. Helmecszi Lászlóék (ügyvéd, volt MDF-es és Fideszes képviselő) terve sikerült volna, akkor ma a hírtévés újságírók is a hüvösön tengetnék a napjaikat drog birtoklásáért. Nekik sem adnál munkát? Nem csináltak semmit, csak kutatták az igazságot. Éppen az volt velük a baj, hogy túl becsületesek voltak.
Mc Master 2013.08.24. 23:38:25
Büntetését megkapta, letöltötte.
Minden cég maga dönti el, hogy kér-e erkölcsit vagy sem.
A színházi munkához nem kellett, ismerték a kollégái, tudták, hogy jó az, amit csinál.
Egyébként is, nem Istvánt játszotta, hanem Koppányt - még jól is áll neki a rovott múlt.
Igazából a hangjával is volt egy kicsi baj, de fátylat rá. Ami jobban zavart, főleg a börtönös kontextusban, hogy semmi izma nem volt. Ha megnézzük a Vikidált a 83-as felvételen, akkor egy izomkolloszust látunk. Buci is rágyúrhatott volan a szerepre egy három hónapot, akkor nem ilyen sután nézett volna ki.
Nem volt időm végignézni az előadásról feltöltött videót, de a kedvencekbe elmentettem, később megnézem. Az általam látott pár perc viszont tetszett nekem, bravó Robi, csak így tovább!
kulcsar2011 2013.08.25. 00:19:06
ördög_ 2013.08.25. 00:33:51
De feltételezem, hogy értetted úgyis, amit írtam. Csak gondoltam, a pontosítás végett...a poszt ugyanis - bár kiragadja Stohl példáját, ami engem teljesen hidegen hagy egyébként - bőven foglalkozik hétköznapi álláskeresős szituációval is.
párnalárva 2013.08.25. 00:38:57
Nem olyan rég egy köztörvényes bűnöző, pszichopata volt Mo. első embere. A politikai elit a velejéig korrupt most is csakúgy mint amióta az eszemet tudom. Aki ennek tudatában azon vergődik hogy Buci játszhatja e Istvánt az egy köztörvényes idióta...
tejcsokoládé (törölt) 2013.08.25. 00:43:00
Battenfeld 2013.08.25. 01:51:26
paraszthajszal 2013.08.25. 03:18:00
Persze az egyszeri eltévelyedõkkel, akiket ittas vezetés, jogszabályba ütközõ adóoptimalizálás stb. miatt fogtak meg, lehete elnézõbb az ember, de igenis vannak olyan munkakörök, ahol megengedhetetlen kockázat lenne egy ilyen személyt alkalmazni:
- kiskorúakkal szemben elkövetett szexuális erõszakot elkövetõket, gyerekgyilkosokat szabadulásuk után sem alkalmaznék olyan állásban, ahol gyermekekkel kell foglalkoznia (óvodában, tanárként, nevelõedzõként). Lehet, hogy az illetõ már megjavult és ez igazságtalan vele szemben, de a mérleg másik oldala, hogy megengedhetetlen kockázat lenne 30 gyerek testi-lelki egészségét kockáztatni csak azért, hogy Lacibá' kapjon még egy esélyt.
- vagyon elleni bûncselekményért elítélt személyeket vagyonõrnek, pènzügyõrnek
- bármilyen bûncselekményért elítélt személyt
paraszthajszal 2013.08.25. 03:20:53
- szexuális erõszakért elítélt szmélyeket nõgyógyásznak
visszakettopadlogaz (törölt) 2013.08.25. 04:25:07
bean 2013.08.25. 04:52:21
decision_cube 2013.08.25. 06:19:21
Zöldkabátos (törölt) 2013.08.25. 06:34:05
Stohl: tejcsokoládé hozzászólásán továbbhaladva, ha egy csokigyárban van egy börtönviselt ember, az nem gond, hiszen nem látod a csokin. De ha alkalmazol egy az emberek számára unszimpatikus színészt, akkor azt kockáztatod, hogy kevesebben fognak jegyet venni az előadásra. Mert vannak akiket zavar a múltja, és ezt nem lehet figyelmen kívül hagyni, még ha a szakmaiságára nincs is kihatással a börtön. Ez épp olyan, mint a marketing. Lehet egy termék jó, de ha rossz a híre, nem veszed meg, lásd a négymancsos libamájn esetét.
csavari 2013.08.25. 06:38:09
Behajtó70 2013.08.25. 06:47:50
Sztk 2013.08.25. 07:19:12
dr Smittpálelnökúr 2013.08.25. 07:25:32
Conchobar 2013.08.25. 07:34:50
röf 2013.08.25. 07:38:11
Szinkron színésznek elment, de ide csak a szerecsenmosdatási kísérlet emelte be.
Az Alföldi haverja? Rábukkantak egymásra, egészségükre....
Miután nem szoktam Alföldi rendezésein nedvesedni, engem nem zavar az örök és megbonthatatlan barátságuk.
Mondjuk ennyi énektudással akár Laci bácsi is fölléphetett volna az ATV-ből....
kpityu2 2013.08.25. 08:04:44
Bretschneider detektív 2013.08.25. 08:18:21
Bretschneider detektív 2013.08.25. 08:19:53
a_tom 2013.08.25. 08:34:00
Másik nézőpontból meg ha nem adsz munkát annak aki letöltötte a büntetését, akkor vajon mit fog csinálni hogy megéljen? Bűnözni fog...
rug82 2013.08.25. 08:43:46
Don Quixote de la Ferko 2013.08.25. 08:48:25
Ez az embernek kinéző valami visszaeső.
Ebből következik egy nagyon egyszerű képlet:
Senki nem sajnálja tőle a valódi munkát. Elmehet rakódónak, árufeltöltőnek, építkezésre segédmunkásnak, de nem olyan helyre főszereplőnek, ahol az ifjúság példaképnek tekintheti.
Nem kell csodálkozni azon, hogy a tömeg ilyen könnyedén visszafogadta. Egy színvonalon tengődnek, vágynak a hírnévre, a gazdagságra, amit némely egyedek számára ez a véglény testesít meg.
Az ország a politikusok, színészek, vezetők körében pontosan azt kapja, amit érdemel, de maradjunk abban, van egy kis része még az országnak, akik gondolkodni is tudnak, nem csak ösztönök és hazug politikusok vezérlik.
Dudálj, ha műkörmöd van! 2013.08.25. 08:49:26
sajnálom, hogy a morális szempontokat nem veszi figyelembe. Nem gépek, emberek vagyunk. Nem programozható a viselkedésünk, sem a cselekedeteink. Van botlás, van, hogy az ember szándékán kívül válik elkövetővé (pld közlekedési baleset nem bódult állapotban), és van, hogy tudatában van, hogy amit épp tesz, az törvény- és/vagy életellenes. Ennek ellenére megteszi, folytatja. A fékevesztett liberalizmussal nem értek egyet, és az utóbbi esetben oda a bizalom.
Igen, csokoládét gyárthat, de ne állítsák erkölcsi nagyságként az emberek elé. Márpedig a művészet egy olyan síkon helyezkedik el, ami átad, formál, épít, gazdagít. Ezen jelzők közül melyik illik egy visszaeső bűnelkövetőre?
@nandras01: sem a stílusod, sem az "érvrendszered" nem alkalmas az értelmes kommunikációra. 197 kiszállt.
val 2013.08.25. 08:50:12
Pl. kőtörés, vagontakarítás, árokásás. Nem lesz munkanélküli, nem kell sajnálni.
rug82 2013.08.25. 08:50:48
maxval, a gondolkodni igyekvő birca · http://maxval.co.nr 2013.08.25. 09:01:08
Ez egy népszerű magyar mítosz.
Valójában a legtöbb bűncselekmény esetében az ítélet lejártakor azonnak megszűnik a büntetett előélet.
Enyhe esetben: nincs egyáltalán ilyesmi.
Közepes esetben: az ítélet lejártakor azonnal megszűnik.
Csak súlyosabb bűncselekmények esetében marad meg bizonyos ideig.
Azaz csak súlyosabb bűncselekmények esetében lehet gond az erkölcsi bizonyítvány.
A másik: erkölcsi bizonyítványt mindenki kaphat, a kérdés tiszta-e vagy sem. Csak súlyosabb bűncselekmények esetében marad nem tiszta bizonyos ideig.
maxval, a gondolkodni igyekvő birca · http://maxval.co.nr 2013.08.25. 09:06:32
A legtöbb esetben nem fogod megtudni, hogy volt-e elítélve, hacsak ő nem mondja meg neked. Ugyanis az erkölcsije tiszta lesz.
Ha 1 évnél kevesebbet kapot a sikkasztásért vagy eleve nem börtönbüntetésre ítéltek, nem lesz egy napig sem büntetett előéletű.
doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2013.08.25. 09:06:34
Ez epic, egy "mezei" jelöltnek kuss a neve, de egy börtönviselt nyugodtan "éljen vissza" vele, és "zaklathatja" az interjúztatót?!
rug82 2013.08.25. 09:08:43
De azért kellő utánjárással meg lehet tudni, ha valaki börtöntöltelék volt! (Magánnyomozó irodák is seperc alatt kiderítik)
maxval, a gondolkodni igyekvő birca · http://maxval.co.nr 2013.08.25. 09:09:48
Biztos, hogy ez gondatlanságból elkövetett emberölés volt? Nekem közúti baleset okozásának tűnik.
Don Quixote de la Ferko 2013.08.25. 09:24:17
Ramaty ügyvédje lehetett. Sokan elfelejtik, hogy a mentő is szabályok szerint közlekedik, és ebben nem szerepel az, hogy mehet ész nélkül. Körül kell néznie, és ha látja, hogy nem kapja meg az elsőbbséget, akkor nem mehet.
rug82 2013.08.25. 09:31:56
rug82 2013.08.25. 09:35:18
Joszip Zsugás Vili (törölt) 2013.08.25. 09:37:45
Ki az az okos, aki ezt beírja a CV-be? Most úgy őszintén!
Én a sokkal jelentéktelenebb varga-betűimet is kihagyom. Minek írjam bele a "Krumpli2001 Kft"-t, ahol 5 hónapig nyűglődtem egyik normális állásom meg a másik között?
Van egy gyerekkori barátom, aki huszonéves korában autókat nyúlt. Elkapták, kapott 18 hónapot. Lehúzta és elkezdett a szakmájában dolgozni. Az egyik legjobb asztalos a környéken. 12 éve semmi baja a törvénnyel. Miért kellene leírni?
Chester Gillette (törölt) 2013.08.25. 09:38:49
Látni kellene a fától az erdőt! Én ennek a mostani darab megszületésének pont abban látom a lényegét, hogy egy ügy érdekében át tud lépni kicsinyes beidegződéseken, személyes, politikai, világnézeti stb ellentéteken. Az ugye meg van mindenkinek, hogy ezek az alkotók mennyire távol állnak egymástól a fenti szempontok alapján? Elég, ha a Szörényi - Bródy viszonyra gondolunk, vagy a Szörényi - Alföldi világnézeti, politikai különbségre. És igen, ettől nagy művészek ezek az emberek és ettől vagyunk mi senkiháziak.
És ezek alapján miért ne kaphatna esélyt - ha egyáltalán szempontként felmerült - olyan, aki büntetve volt? Félreértés ne essék, nem akarom megvédeni Stholt, sőt én sem értékelem nagyra a darabban nyújtott teljesítményét, de a két dolog között csak némi rosszindulattal lehet összefüggést találni.
paraszthajszal 2013.08.25. 09:40:00
jobangel · http://jobangel.hu/blog 2013.08.25. 09:43:15
Ellenben börtönviselt jelölt elég ritka ahhoz (a posztban említett gazd. bűncselekmények vonalán pl.), hogy ne legyen másik ilyen a jelöltek között. Őt tehát azonnal tudja értékelni az interjúztató, ha meri/akarja az alapján, hogy tud-e mit kezdeni egy börtönviselttel.
Mensikov 2013.08.25. 09:44:44
Ezzel az a problémám, hogy Stohl nem először vezetett részegen, bedrogozva csak akkor szerencséje volt nem okozott balesetet. Másodszor sajnos nem.
Azt meg csak nem hisszük hogy nincs más erre a szerepre csak Buci ? Ráadásul lehet hogy Alföldi koncepciójába beleillett Stohl-Koppány. Mit érdekel engem az erkölcs azt csinálok amit akarok...
jobangel · http://jobangel.hu/blog 2013.08.25. 09:52:26
Chester Gillette (törölt) 2013.08.25. 09:52:27
Lajosforras 2013.08.25. 10:11:44
számomra ez csak a kasztosodást,ha úgy tetszik korrupciót bizonyítja a művészvilágban is,aminek a legkisebb megnyilvánulásáért egy politikust napokig címoldalon látni a sajtóban.
ez nem alföldi "emberségéről" szól (bár magyarázkodásnak több,mint kitűnő), hanem a "mi kutyánk kölyke"-effektus rajzolódik ki belőle,meglehetősen élesen.
jobangel · http://jobangel.hu/blog 2013.08.25. 10:15:47
rug82 2013.08.25. 10:18:01
Lajosforras 2013.08.25. 10:22:48
egyébként meg a kapcsolati tőke helyesen korrupció.
rug82 2013.08.25. 10:23:55
rug82 2013.08.25. 10:25:32
Kis ember 2013.08.25. 10:28:11
S ne felejtsük el: nem az első esete volt. Visszaeső.
Én nem vagyok hajlansó egyetlen darabot sem megnézni, amiben ő szerepel.
Még egyszer: nem érdekel, hogy drogos. Nem érdekel, ha iszik. De aki többször is ittasan/bedrogozva balesetet okoz, az menjen árkot ásni és ne legyen a gerincesség (Koppány) példaképe.
Chester Gillette (törölt) 2013.08.25. 10:36:39
jobangel · http://jobangel.hu/blog 2013.08.25. 10:43:08
Lajosforras 2013.08.25. 11:00:35
pl. palácsik hozzáment vajnához = filmszerep,közpénzen. hát nem édes...? de ki ez a palácsik,mit végzett el,mit tud azon kívül, hogy a megfelelő répát kapja be? kit érdekel? én is keresek egy milliomost és rendben az élet. csak ennyire példaképek.
pali_proli 2013.08.25. 11:09:09
jobangel · http://jobangel.hu/blog 2013.08.25. 11:13:57
Lajosforras 2013.08.25. 11:27:09
elsősorban a tizenéves kategória értékrendjét határozza meg,ők "követnek" sztárokat a fb-on, twitteren,egyebeken. azaz ők azok,akinek nincs kialakult önálló véleménye, hanem valamilyen mintát igyekszik utánozni. ebben "segít" a bulvár és a stohl-félék. meg is van az eredménye.
jobangel · http://jobangel.hu/blog 2013.08.25. 11:35:31
Bernik 2013.08.25. 11:41:18
Az illető, aki azért kapott szabadságvesztés büntetést, mert csoportosan "izgatott" március 15-én, konkrétan azáltal, hogy egy csokor virágot tett Petőfi Sándor szobrához, pár évvel később miniszter lett.
Igaz, hogy még a módszerváltás előtti az "izgatási bűntett", de a szemlélet a mai napig valóság hazánkban. Ahogyan a kommunista katonaságnál sem a valós, deklarált, kimondott büntetés fájt igazán, hanem az azt követő ráadás, a "helyben járás", az összes lehetséges kedvezmény ki nem mondott, önkényes megvonása.
A börtönviselt ember büntetését a bíróság szabta ki, azt "megfejelni" az igazságszolgáltatás kompetenciájának megsértése. Érdekes, hogy ez az érzékenység nálunk még nem alakult ki.
Pontosabban egy területen mindig is megvolt és ma is fennáll: a fegyveres testületek esetében. Fordítsuk csak le, mit jelent a gyakorlatban, amikor rendőr elítélése estén a bíróságaink rendszeresen "előzetes mentesítésben" részesítik a fegyveres elítélteket! Azt jelenti, hogy a bűncselekményért elítélt, a TÖRVÉNYES REND fenntartását hivatásszerűen végző elítélt folyamatosan tovább dolgozhat és az ítélet következtében sem bére, sem juttatásai, sem korkedvezményes - kiemelt - nyugdíja nem csökkenhet. Pedig betű szerint csak az alól mentesítették, hogy ahol a büntetett előélet kizáró ok, ott ennek ellenére munkát vállalhasson. Ahol ez eleve nem feltétel, - például színész - ott meg rögtön óriási erkölcsi gonddal állunk szemben? Hogy is van ez?!
Érdekes, hogy ez gyakorlat nálunk nem sérti az igazságszeretők hatalmas érzékenységét. Talán csak nem azért, mert máig él a kommunista diktatúrából hozott szemlélet, hogy akinek az oldalán lőfegyver lóg a hozzá való lőszerekkel, az más "erkölcsi" megítélés alá kell hogy essen?!
Lajosforras 2013.08.25. 11:44:42
az,hogy mindenki őket csodálja,az tálalás kérdése és ebben a bulvár felelőssége megkérdőjelezhetetlen. ha egy stohl-féle marha,akkor "a balesetben megsérült" az illő szófordulat. a "majdnem megölte" viszont azonnal kijár bármely kovácsjóskának,aki ittasan vagy figyelmetlenül vezetett.
labirintus1 2013.08.25. 11:50:15
Figyelembe véve az átlag magyar igazságszolgáltatás sebességét (kb. 3 év alatt jut el egy ügy a jogerős döntésig), meg a maradék felfüggesztettet és tegyük fel, hogy nem erőszakos bűncselekményt követett el az illető, azaz csak 2 évig nincs erkölcsije, akkor is alaphangon 5 évig, de ha rosszul jön ki a lépés, akár 10 évig is erkölcsi bizonyítvány nélkül maradhat az ember.
Lajosforras 2013.08.25. 11:53:39
smartdrive 2013.08.25. 12:44:47
szándékos bűncselekmény -> viszlát
gondatlanságból elkövetett -> nézzük, mit tud (kivéve pár munkakört, ahol nem soha hagyhat ki a koncentráció)
Bernik 2013.08.25. 12:56:53
@smartdrive:
Kitűnő felvetés! Az állampolgár bántalmazása hivatalos eljárásban, vajon a "gondatlanság" esete lenne?!
Chester Gillette (törölt) 2013.08.25. 13:05:51
De maradjunk Koppány alakítójánál. Mit szóljunk ahhoz, hogy aki korábban olyan virtuóz módon, felülmúlhatatlanul alakította, róla utólag derült ki, hogy a mai értékrend szerint bizony súlyosan megtévedt? Ez most hogy? Milyen hatással van ez az ő akkori teljesítményére? A színész attól színész, hogy saját jellemétől függetlenül bármilyen jellemet tud hitelesen alakítani.
jobangel · http://jobangel.hu/blog 2013.08.25. 13:32:56
Kis ember 2013.08.25. 13:54:26
Kivéve, ha valaki bedrogozva, alkohol befolyása alatt teszi. Nem először.
maxval, a gondolkodni igyekvő birca · http://maxval.co.nr 2013.08.25. 14:01:00
Akkor is gondatlanság. Csak súlyosbító körülmény a drog és az alkohol. De nem szándékos bűncselekmény, hiszen nyilván nem akart megölni senkit, azaz hiányzik a szándék.
smartdrive 2013.08.25. 14:04:09
egyébként meg ezt már a bíróság megállapította, ugye
smartdrive 2013.08.25. 14:07:27
(az más kérdés, hogy a fellebbezése miatt én eleve elzavarnám - ott volt az ugye, hogy bűnösnek vallotta magát, majd amikor a bíróság nem hatódott meg ettől eléggé, felmentésért fellebbezett)
smartdrive 2013.08.25. 14:20:39
maxval, a gondolkodni igyekvő birca · http://maxval.co.nr 2013.08.25. 14:41:45
Aki szándékosan csinál valamit, az sem feltétlenül "rossz" ember, s aki gondatlanul, az meg nem feltétlenül "jó".
Mindenki igyekszik nyerni egy tárgyaláson, nem?
smartdrive 2013.08.25. 14:51:55
Te felvennél egy számító, képmutató embert?
smartdrive 2013.08.25. 14:57:44
doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2013.08.25. 15:23:22
shaw_nyomaiban 2013.08.25. 15:37:16
jobangel · http://jobangel.hu/blog 2013.08.25. 15:49:38
jobangel · http://jobangel.hu/blog 2013.08.25. 15:50:41
shaw_nyomaiban 2013.08.25. 15:52:57
Huncutkukac (törölt) 2013.08.25. 16:23:19
Kor: 45 év (de húsznak látszom!) Ez ugye nem baj?
Levelezési cím: 1XXX. Budapest, LXXXXXXX utca XX. Postán maradó
emil cím: kxxx.ixxxxxx@xxxxxxxx.hu
maroktelefon: 00 00 000 0001
Tisztelt Cím!
Munkát keresek. Ezúton nyújtom be Önéletrajzomat, mely remélem elnyeri tetszését!!! (De ha nem engem választ, ...*>+!%/!=)
Tanulmányok:
1970-1980. Fővárosi Nevelőotthonok, és a Róbert Károly Körúti Általános Iskola. A sulit elégséges eredménnyel, viszont kitűnő sportteljesítménnyel végeztem, tanulmányaimat a dirivel való szakmai vitám miatt, a 4. osztályban, befejeztem.
1982-1984. Fiatalkorúak Börtöne és Fogháza.
Bevallom, nincs bennem tartás (de a pénz is kell), ezért az emelt szintű, ács és orgó végzettséget adó bizonyítványt, a zárkatársaimtól kommunikatívé megszereztem.
1991-1994. Pálhalmai Börtön és Fogház.
Mivel teljesen mentes vagyok mindenféle előítélettől – mindenkit egyformán utálok -, és mert kommunális alkatnak tartom magam, ezért megpályáztam a junior kommunális Manageri szakot, melyhez meggyőzéses tárgyalás útján, sikeresen hozzá is jutottam.
1996-1999. Márianosztrai Fegyház és Börtön.
Ezért autodidakta módszerrel megtanultam kitűnő pályatársaim hathatós közreműködésével, az üzemanyag ipari vegyész ez idő tájt oly nagyon megbecsült szakmáját.
2005-2009. Váci Műintézmény
Ekkora már meglehetősen kiríttam a sorból, mert két nyelven folyékonyan beszéltem, és további három nyelven tudtam káromkodni. Ezért rá is cuppantam a higiéniai segédszervező szakra.
Munkahelyek:
Mint köztudott, a munka az idegeskedés egyik formája, de én nyugodt ember vagyok.
Ezért 1994-ig nem is végeztem munkát.
De a bíróság által kijelölt pártfogóm beprotezsált egy helyre, csakhogy az csődbe ment.
És ezt rossz ómennek tartottam.
1994-1996. Gyermekkorom kissé absztrakt nevelése során azt tanultam, hogy „Az úttörő nem lop, csak beszerzi hiányait!” Megfogadtam e tanácsot, és egyéni vállalkozóként végeztem halasztott fizetésű árucikkbeszerzést. (most mit hőbörög? A tisztességtelen haszon akkor vált ki bennünk felháborodást, ha más jut hozzá. Hmm?)
1997-2000. Mi magyarok úgy tartjuk, hogy nálunk hülyébb az, aki többet dolgozik és kevesebbet keres. Ezt az axiómát magamévá is tettem, és az előző évek tapasztalata alapján, egy Korlátlan Felelősségű Társaság tagjaként folytattam szervezett gépjárműbeszerzést, valamint meggyőzésen alapuló tárgyalásos adósságbehajtást.
2000-2005. Ebben az időben döbbentem rá (és nyomasztóan hatott a felismerés), hogy én is ember vagyok csak eddig nem tudtam róla. Ezért az új idők kihívásainak engedve, területet és szakmát váltottam. A gerincárusítás csődjét követően, postai szállítmányok ellenőrzése, valamint a nyögdíjak újraelosztása lett a feladatom, melyet egy „Don Tisztelet Társasága” nevű cég alkalmazottjaként végeztem.
Munkaszerződésem, közös megállapodással e hónapban jár le Vácott.
Munkatapasztalatok:
* értékesítés – gépkocsi értékesítésben szerzett tapasztalat, vegyészeti ismeretek
* tárgyalási készség - meggyőzésen alapuló adósságrendezés.
* rugalmasság – gumigerincet fejlesztettem, de jól tűröm a hosszabb idejű bezártságot is.
* költségérzékeny tárgyalási technikámnak köszönhetően a beszerzéseket a legalacsonyabb ajánlott ár alatt intézem.
Nyelvismeret:
Magyar – anyanyelvi szint
Latin – társalgási szint
Angolul, németül nem beszélek, de egy gyorstalpaló tanfolyam elvégzésére bármikor vállalkozom.
Egyéb:
Az embert a gondolkodásra, a munkától való iszony vezette rá, ezért nekem az analitikus gondolkodás az erősségem.
Kitartó vagyok, ha segget kell nyalni, akkor is.
Mielőtt az asztalra csapok, megnézem, hogy kié, ezért sohasem ellenkezem a főnökömmel, még ha igazam is van (inkább lejáratom a többiek előtt).
Szolgalelkű vagyok, ezért akkor is félreállok az útból, ha nem jön arra senki.
Bevallom, dolgozni nem szeretek, de ha más csinálja, azt órákig el tudom nézni.
Nem baj, ha valami rosszul sikerül, csak legyen, akire rá lehet fogni, és mivel alacsony a vércukorszintem, ezért a mások által elkövetett hibát is simán viselem.
Jártas vagyok bírósági ügyekben.
Kiváló csapatjátékos vagyok, de önállóan is képes vagyok munkavégzésre.
Szeretem a kalandot, és a meggyőzéses tárgyalásos tevékenységeket.
Hajtási engedéllyel rendelkezem.
Hobbim: Haverok, Buli, Fanta.
Mottóm: Az életem magam is el tudnám rontani, de mások mindig megelőznek!
Az utolsó szó jogán!
Soha nem voltam képes semmit befejezni, de most
Üdvözlettel,
Kxxx Ixxxxx Károly
shaw_nyomaiban 2013.08.25. 16:31:35
2Bvx2B 2013.08.25. 19:39:38
Kérem tisztelettel, ne emlegessük az adott helyzetben Stohl Andrást és Kossuth Lajost egy lapon, mert a párhuzam több sebből is vérzik, ezért pontosítsunk.
Primo:
* "Ígéretesen induló megyei karrierjének aztán egy sikkasztási vád (az ún. árvapénz-ügy) vetett véget." - hu.wikipedia.org/wiki/Kossuth_Lajos
* "1831 szeptember és 1832 február között a megyei munkával párhuzamosan történt egy fél évig elhúzódó eset, amely rövid időre árnyékot vetett Kossuth nevére. 1831 őszén megbízást kapott az árvaszéki bizottmánytól arra, hogy az elhunyt Revitzky Tamás toronyi pincéjének borkészletét írja össze. Kossuth eleget tett a kérésnek, ám utána eladta a borokat, de a pénzt késlekedett átadni. Egy hónap múlva az árvaszék által kiküldött bizottság eljárást kezdeményezett Kossuth ellen: hatáskör túllépés, olcsó vételár és késedelmes fizetés miatt. 1831 decemberben a közgyűlés a borokat lefoglalta és Kossuthot fizetésre kötelezte. Februárban a megye elmarasztalta, de addigra egy váltó segítségével sikerült rendeznie az ügyet, viszont folt esett becsületén. Ezt kihasználták rosszakarói és Kossuth Sátoraljaújhely elhagyása mellett döntött." - tortenelemklub.com/magyar-toertenelem/reformkortol-a-kiegyezesig/57-a-reformkor-es-kossuth-lajos-elete
Tény:
"Egy sikkasztási vád" alapján "folt esett becsületén".
Secundo:
"Az országgyűlés bezárása után Törvényhatósági Tudósítások címmel indított kéziratos lapot. Ebben a megyei közgyűlések eseményeiről tájékoztatta előfizetőit. E lap hasábjain számolt be azokról az ellenzéki tiltakozásokról, amelyek az 1832-36-os országgyűlés ellenzéki személyiségei ellen indított perek kapcsán születtek. A kormányzat ezt már nem tűrhette. Kossuthot először arra szólították fel, hogy hagyjon fel tevékenységével, majd elhatározták, hogy ellene is felségsértési pert indítanak.
1837. május 5-én letartóztatták, majd többéves börtönbüntetésre ítélték." - www.mfa.gov.hu/NR/rdonlyres/5AA771F1-173B-4EEB-A9B9-66E52C357702/0/kossuthmagyar.pdf
Vélemény:
Először egy köztörvényes bűncselekmény VÁD-jával illették, melyet a becsületén hagyott foltot, majd több év elmúltával egy (manapság is oly népszerű) politikai bűncselekmény miatt ítélték el, egy olyan eszméért, egyszerűen a szabadságért, amiért 1848-49-ben sokan az életüket adták.
A kettőnek annyi köze volt egymáshoz, mint Stohlnak és Kossuthnak, vagyis:
SEMMI!
A kirohanásom után egy kicsi enyhébben:
Mind Alföldi Róbertet, mind Stohl Andrást a maga területén tehetséges embernek tartom. Azt igazán szimpatikusnak tartom, hogy az egyik (szak)ember próbál segíteni egy másik, emberileg megbotlott, de tehetséges (szak)embernek, ahogyan azt lehetőségei adják.
A darabról:
Élőben sajnos egyszer sem sikerült látnom. Az első élményem az "István, a király"-lyal a Koltay-féle filadaptáció volt, egyszer, félig(-meddig). Utána hosszú időnek kellett eltelnie, hogy elő merjem venni a lemezt, hogy csak a zenét meghalgassam. Azóta a kedvenceim közé tartozik (természetesen az első kiadás). Előadásban nekem, mind hangulata, mind a rárakódó mítoszok, legendák miatt, a Csíksomlyói előadás viszi a prímet. Ezért, igen tartottam az IK30-tól, s a visszajelzések, olybá tűnik igazolták aggodalmam. Igen ez sajnos nem csak egyszerűen színházról, előadásról, másféle látásmódról szólt, hanem megint kettészakadt országról, pártoskodásról, hangos "b_z_k_rv__ny_z_s_k"-ról.
Igen ezzel "tele van tokom már".
És-sel nem kezdünk mondatot, de akkor is:
És ne feledjük azt se, hogy ki játszotta anno Koppányt. - www.origo.hu/itthon/20040422vikidal.html
Az az ember, aki zenésztársairól, barátairól súgott, írt, vallott, köpött, s ez számomra igenis súlyosabb véteknek számít (nem bűnnek!), mint egy hibákat-hibára halmozó néha beszámíthatatlannak tűnő, de másnak tudatosan kárt okozni NEM akaró ember.
Ennek ellenére, a zenei tehetségét ez nem befolyásolja, és nekem mindig is Vikidál hangja fogja jelenti Koppány nyersességét, vadságát.
Utószóként, csak annyi jutott még eszembe, hogy ne feledjük a történelmet, és az azon alapuló rockopera történetét, tanulságát:
István győz, és Koppányt kivégzik, felnégyelik.
Szerintem legyen ennyi elég az utálkozóknak is.
...és hajrá magyaROCK!
blasiusii 2013.08.25. 22:31:50
Egyébiránt úgy gondolom, hogy közszereplők lehetőleg ne legyenek börtönviseltek, mert az nem jó példa, ha őket sztároljuk. Ha csak a színészeknél maradunk, lenne még az országban jópár színész a feladatra, rengeteg munkanélküli tehetség van, akik nem elég nyalósak a szakmában vagy csak épp nem volt szerencséjük az életben/mostanság. Nem csak a TV-ben látott emberek színészek M.o.-n.
doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2013.08.26. 08:36:02
KarrierCafé 2013.08.27. 23:14:05
Két ilyen embert ismertem, akik hiába hibáztak nagyot, hihetetlen erővel talpra álltak. Az egyikük ott folytatta, ahol abba hagyta, csak egy másik teljesen hasonló cégnél. A másikuk pedig több év "szünet" után már egy viszonylag nagyobb szellemi csapatot irányít és épp diplomázni készül. Sosincs lehetetlen, csak akarni kell és gondolkozni.
jobangel · http://jobangel.hu/blog 2013.08.28. 08:34:14
nagyidavid 2015.03.30. 20:58:39
Épp egy börtönviselt embernek segítek cv-t írni, és felmerült a kérdés, hogy mit kezdjek azzal a bizonyos időszakkal? Hogy írjam be, hogy tudom a legjobban elfedni?
Előre is köszi :)
Üdv, Dávid
jobangel · http://jobangel.hu/blog 2015.03.31. 09:42:33
- elérhetőségi adatok (név, telefon, e-mailcím)
- összefoglaló (hány év tapasztalat az adott szakterületen, mit tud még, ami jól jön az álláshoz) 3-4 sor
- Szakmai tapasztalatok: időrend helyett említésre méltó munkák. Itt meg ott ezt meg azt csináltam, ilyenolyan eredménnyel. Ez a kőművesnél is és a gazdasági igazgatónál is működik, nem szakterületfüggő.
- Tanulmányok, nyelvtudás, számtech ismeretek - ill. ami ebből releváns külön-külön fejezetbe
- Újabb fejezet: Előző munkahelyek. És itt a trükk:
beosztás, XY Kft. 3 év,
beosztás, ZX Kft. 5 év
Felsorolni néhányat, a "rés" kimarad, de évszámok híján nem látszik.
Börtönviseltnek jó, ha van referenciája, aki megvédi az előítéletektől, és a leendő munkáltatónak el tudja mondani, hogy jól dolgozik, megbízható, ami volt, elmúlt, tanult a hibájából. Az önéletrajzban elég annyit írni, hogy "kérésre referenciát tudok biztosítani". - Állásinterjún pedig elmondani nagyjából, hogy mi volt, nem mentegetőzve, hanem tényeket közölve, ahogy a fenti posztban is írtam.
Az utolsó 100 komment: