Mekkora fizetést kérhetek?
Mennyit kérjek? Örök kérdés, és sokan abban látják a feloldását, hogy a munkáltató írja bele az álláshirdetésbe, mennyit szeretne fizetni. Én ezt a munkavállalók szempontjából nem tartom jó megoldásnak, ki lehetne fejteni, hosszabban is, miért nem, de röviden: elveszi a tárgyalás lehetőségét, és diktátumot jelent a munkavállalónak, ezzel a teljes munkaerőpiacon alacsonyan tartja a bérszínvonalat. Pedig a munkavállaló most pont abban a helyzetben van, amikor akár tárgyalhatna is arról, mennyit és mit szeretne kapni a juttatási csomagban. És nemcsak bért, bár most leginkább arról fogok írni.
Tehát, mennyit is kérjünk?
Vannak már Magyarországra készült bérstatisztikák, felmérések (fizetesek.hu, Hays Salary Guide , Randstad, pl.), érdemes ezeket áttanulmányozni. Azt is meg lehet nézni, hogy olyan álláshirdetésben, amiben az általad keresett pozícióra ajánlanak bért, mennyit ajánlanak. Annál biztosan többet kell kérni :) És persze ha találsz ismerőst, aki ott dolgozik, olyan pozícióban, érdemes megkérdezni őt is – bár nem feltétlenül fog szívesen válaszolni a leendő kollégának…
A kékgalléros munkáknál egyszerűbb a helyzet, ők általában órabérben gondolkodnak, és mindenféle órabér-ajánlatok keringenek a neten. Ott másképp kell óvatosnak lenni, és szerencsére a kékgallérosok jórésze is egyre tudatosabb. Pl. az első ránézésre magasnak tűnő nettó havibért azonnal leosztotta órabérre, bruttósította, majd keresetlen, nem túl szép szavakkal fejezte ki az elégedetlenségét a hirdetés alatti kommentben. A gondolkodásmód tetszett – végre-végre, nem fogadják el, amit diktálnak, kiállnak magukért. És látom benne a magam érveit az álláshirdetésben megajánlott bér ellen: ez a munkáltató is talál majd olyan rossz helyzetben lévőt, akinek nincs más választása, és elfogadja az alacsony bért is… Az ő versenytársa pedig azt látja, hogy ennyiért is van ember, miért ajánlana többet? A bérszínvonal így sosem fog emelkedni…
Emellett nemrég írt nekem egy kkv tulajdonosa, kétségbeesve kérdezte, hogy véletlenül meghallott egy beszélgetést két ember között, az egyik biztatta a másikat, hogy mekkora bérigényt mondjon (nem volt beosztottja egyik sem). És hogy ő nem keres annyit havonta a kis cégéből, mint amennyit az egyébként átlagos szakmaiságú két ember tárgyalgatott. Megvigasztaltam: kérni bármennyit lehet, de hogy ki is fizetik-e, az már másik kérdés. Ehhez két dolog kell: tudni kell annyi értéket vinni a cégnek, hogy megérje kifizetni, és tudni kell ezt el is mondani, bizonyítani állásinterjún.
Tehát, mégiscsak jól kell kialakítani a saját árazásodat. Ehhez többféle stratégia van, és persze az egyéni élethelyzetek is erősen befolyásolják ezeket. 3 alapesetet könnyű azonosítani, amik persze ennyire tisztán sosem jelennek meg, mindig sokkal több egyéni tényező befolyásolja az „árazást”.
0. Nem intervallum!!!!
Régóta szocializálják a munkavállalókat arra, hogy a fizetési igényüket egy "-tól - ig" tartománnyal jelezzék. Mivel arra semmilyen értelmes érv nincs, miért is akarnánk a fizetési igényünket maximálni, maradjunk annál, hogy azt jelezzük: mi az a minimum, ami alatt nem is tárgyalunk. Nyilván ezt kellően "nyakkendősen" kell tudni megfogalmazni szóban is, írásban is, és kellő határozottsággal is.
1. Ha nincs munkád, és kell a bevétel
Akkor bizony minden jobb, mint a nulla forintos bevétel. Ez a legegyszerűbb stratégia, kell valamilyen jövedelemszerző tevékenység, gyorsan. El kell vállalni, ami szembejön, mert villanyszámlát kell fizetni. Ilyenkor is figyelj arra, mi jár neked törvény szerint. Pl. nemrég sikerült meglepnem valakit az információval, hogy a munkábajárás költségeit a munkáltatónak bizonyos szabályok alapján meg kell térítenie. Amire ilyenkor is nemet kell mondani, az a fekete/szürke fizetés és a 0 Ft+jutalék „konstrukciók”. Ha ugyan a munka nem az álommeló, de a cég jó, még az is lehet, hogy házon belül tudsz majd továbblépni, így a munkáltatót sem feltétlenül kell elhagynod majd egy jobb lehetőségért. Láttam én már raktári munkásból előrelépett marketingvezetőt, meg hipermarket pénztárosából logisztikai vezetővé válást…
2. Ha van munkád, de keresned kell mást
Ha nem vagy jól a munkahelyedtől, munkádban, akkor érdemes olyat keresni, ami jobb. Ez a poszt most épp bérekre koncentrál, eszerint olyan helyet kell keresni, ahol többet fizethetnek. Erre több lehetőség van: Magasabb pozíciót kell megpályázni pl., de abban lehet, hogy kezdő leszel, így a magasabb pozícióhoz járó bérsáv alját fogod elérni. Maradhatsz a meglévő pozíciód szintjén, ha más cégnél többet fizetnek, ez a legkényelmesebb. Vagy, akár cégen belül is megpróbálhatsz váltani, ha kellően nagy cég, és máshol jobb lenne. Ez viszont egy másik posztot is megtöltő téma, sokszor meglehetősen rögös az útja egy ilyen váltásnak…
Ha kifelé váltasz, ebben a helyzetben nem hiba fizetési igényt írni az álláspályázatba, még akkor is, ha egyébként nem kérték. Ebből látják, tudnak-e veled tárgyalni, van-e pénzük rád. De legkésőbb az állásinterjúra híváskor tisztáznotok kell a nagyságrendet, ami már vonzó számodra egy váltáshoz. Mivel van munkád, nincs sok időd, sok szabadnapod arra, hogy a sokadik állásinterjúkörben derüljön ki, megfelelő-e neked az általuk elképzelt juttatási csomag. Olyasmiről tárgyalj, amiről érdemes tárgyalni.
Ebben a helyzetben érdemes megjegyezni, hogy itt nem álszentség kijelenteni: a pénz nem minden. Több pénzért menni egy ugyanolyan rosszul működő, labilis helyre, kérdőjeles iparágba, nem biztos, hogy jó ötlet. Ebben a helyzetben rossz állásod most is van, egy másik olyanért nem érdemes küzdeni. Ilyenkor kell igazán jól kérdezni az új pozícióról.
3. Ha nem is kerestél, de megtaláltak egy lehetőséggel
Itt van a legnagyobb esélyed nagyot lépni előre. Régen még azt mondták, min. 30%-os növekedésért már érdemes váltani, manapság ez nagyon egyéni. Lehet 50% is, lehet hogy kevesebb is jó, mert esetleg egy kényelmes, de mégis szakmai temetőből szabadulsz ki a váltással. A váltás kockázatait is be kell tudnod árazni. Ez az a helyzet, amikor sokan azt gondolják, most aztán bármennyit is kérhetnek, hiszen ők kellenek. Ez korlátozottan igaz csak. Van egy tervezett költségkeret mindenhol, akár át is tervezik egy nagy tudású ember kedvéért, de ilyenkor kell a legóvatosabban, legokosabban tárgyalni, semmiképp sem „nagyarccal” – mert azt még egy nagytudású embertől sem szeretik.
És megint: mennyit is kérjek?
Ha végképp nem jutottál semmire még a fenti pár koncepcióból, és semmi ötleted sincs, mert pl. pályaújrakezdő vagy, specializálódás előtt állsz, nincs ismerősöd; más régióból, akár más országból jössz stb. akkor marad a lehető legegyszerűbb módszer: őket kell megkérdezni, mennyit szánnak erre. Ha közvetítő (a.k.a „fejvadász”) is szerepel a folyamatban, még őszintébb lehetsz ezügyben. Mint mindig, ilyenkor is az őszinteség a legjobb…
# # #
Tetszett a poszt? Lájkold, oszd meg!
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.01.22. 15:42:07
Ha nagyon kell a munka, mondd a 80 %-át.
Ha csak akkor kell, ha jó ajánlat, mondd a 120 %-át.
Ennél nincs jobb módszer.
jobangel · http://jobangel.hu/blog 2020.01.23. 06:50:04
Rittyentett Hőzönbőzön 2020.01.23. 09:36:16
xtlight 2020.01.23. 10:04:34
Alkalmazotti pályázatnál akkora összeget kell kérni, amibe minden elképzelhető és elképzelhetetlen költség belefér, utazás, lakhatás, étkezés, gyereknevelés, rendszeres hazautazás, szórakozás, itthoni ingatlanok fenntartása, szülők támogatása, megtakaritás stb. és még jól is járunk vele. Minimálisan annyit kell kérni, amennyit egy helybeli is jónak tartana.
Alkalmazotti kereséseknél két opció van. Vagy a helybeli által kért fizetést sokallják, és spórolni akarnak külföldi munkaerő felvételével, vagy fizetnének becsülettel, de nem találtak megfelelő helybeli jelentkezőt. Nem kell szivbajosnak lenni, mindkét esetben sokkal több fizetést lehet kérni, mint az itthon megszokott, nem kell elájulni a nagy számoktól. A trükk az, hogy azonos életvitel költsége általában több nyugatabbra, és az életszinvonalból nem szabad engedni.
Alick 2020.01.23. 10:23:02
Ha hasonló munkakörben korábban már dolgoztál mondjuk bruttó 600-ért, akkor a leendő munkaadó is tisztában van vele, hogy ennél határozottan kevesebbért nem fogsz náluk dolgozni.
csadeev 2020.01.23. 10:55:00
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.01.23. 11:05:07
Az adott terület jellemző bérezése az igazán fontos adat. Annál jóval többet kérni értelmetlenség. Jóval kevesebbet meg hiba.
Amikor először voltam kólcenteres, az interjún megkérdezték mennyi a fizetési igényem. Fogalmam se volt éppen az iparágról, s kellett a munka, így azt mondtam, bruttó 90 ezer Ft (ez 13 éve volt), erre a HR-esek összenéztek, mjd nevettek és azt mondták, eleve nem adnak 170 ezernél kevesebbet a cégnél, szóval válaszomat úgy értelmezik, 170 ezret szeretnék.
kellastex 2020.01.23. 11:26:30
Mindenesetre egy kis tapasztalat:
most építkeznek felettem, sok napszámos, megkérdeztem őket mi a helyzet. Napi 10 000 Ft-ért "dolgozgatnak" ez az abszolút segédmunka pozíció. Az havi 200. Ha akarnak szombaton is lehet jönni, de nem kötelező. 4-kor eldobnak mindent ami a kezükben van és mennek haza :D Felelősség kb 0.
VS. két éve voltam interjún egy egész Mo-t lefedő élelmiszergyártónál, aki közbesz projektekre keresett hát kb mindenest. Évi 1,5 milliárdos nyertes pályázat volt az elvárás, és 2 fő az egész brigád (tehát össz 3 milliárd nyertes pályázat). Erre adtak volna havi 140-et, DE nagy büszkén mondta a csávó hogy 1 év múlva felmehet 160-ra is. És különben is ebben a munkakörben nem lehet többet keresni máshol se (amúgy de, min kétszeresét). A cég épp városhatáron kívül volt, utazást nem térítik, kiszámoltam havi 15 lett volna a benzin csak a munkahely oda-vissza :D Már másnap hívtak hogy felvesznek de nem érdekelt a dolog, így felvettek egy lányt aki épp kiesett az egyetemről, hát ha volt esze már a próbaidő alatt felmondott.
Szóval kíváncsi vagyok most milyen csodás ajánlatokkal fogok találkozni, avagy ÜDVÖZÖLJÜK MAGYARORSZÁG 2. LEGNAGYOBB VÁROSÁBAN...
erkölcsi hulla 2020.01.23. 11:36:39
RedRum 2020.01.23. 11:39:01
Mindenesetre a többet fizetéstől nem tartja vissza a munkaadót, és megszűri az ajánlattal elégedetlen munkavállalót, későbbi vitáknak is esetleg elejét véve.
RedRum 2020.01.23. 11:43:33
pater76 2020.01.23. 12:18:10
Szóval az építőipar egy elb.szott túlfizetett és alulképzett gittegylet lett, ahol az egyszeri megrendelő próbál minél kevesebb veszteséggel felújítani/építkezni. Aki manapság nem dolgozik és sír, hogy nincs pénze, az egyszerűen csak NEM AKAR dolgozni. Lényegében nincs olyan építkezés széles e hazában, ahol ne keresnének folyamatosan kézi melóst, amivel a havi 3-4 kilót is össze lehet szedni.
Amúgy nagyon remélem hogy az ingatlan lufi kipukkad, és a sok túlfizetett here "szakember" akik most szívják a kis emberek vérét, egyszer még pofára esnek és lehajolnak majd az aprópénzért is...
2020.01.23. 12:49:24
Ott hibázzátok el az összevetést, hogy ezek a számok alvállalkozói szerződéssel jönnek ki. Oké, persze most van kata, nem mindig volt, bár épp most szigorítottak, de tuti kikerülík, viszont ezen számokat a diplomás szakemberek napidíjaival érdemes összevetni, nem az alkalmazotti bérekkel. Mert akkor ott lesz egy 10-szeres szorzó.
kellastex 2020.01.23. 12:51:46
Lehet jobb elmenni segédmunkásnak, még tanulhat is az ember valami újat, a diplomákat meg elzárom a szekrénybe :D
kellastex 2020.01.23. 13:14:20
szó sincs alvállalkozói szerződésről. Én amit írtam az napi bejelentésű segédmunkás. Ha jön akkor kap a kezébe nap végén 10 000Ft-ot. A járulékokat meg majd fizeti a munkáltató utána.
Azt ne mondd már hogy egy átlag diplomás szakember napibére 100 000 Ft mert mindjárt leszakad a plafon.
Nancsibacsi 2020.01.23. 13:33:29
Ez marhaság. Ha kevés bért ajánlanak, akkor simán el se küldöm az önéletrajzomat. Ha 0 jelentkező lesz, akkor úgyis emelnük kell az ajánlaton. Ha meg van aki annyiért elvállalja, akkor vállalja el.
Én eleve nem mondtam bérigényt - bármennyire is ragaszkodott hozzá a cég. Mondtam hogy vázolják fel ők hogy mire gondolnak - nem csak kezdőbér, de előrelépés, szabik, stb tekintetében is -, én meg vagy azt fogom mondani hogy ok, vagy azt hogy nem - de akkor már hiába mondanak nagyobb számokat. Így rögön leírták a maximumot amit még hajlandóak voltak kiköhögni.
Másrészről a bér nem minden, és egy bizonyos szint fölött már nem azzal lehet motiválni. Nekem inkább idő kell, hogy el tudjam költeni a béremet. Szóval engem jelenleg olyan melóhely érdekelne, ahol pl. megoldható hogy csak fél, vagy maximum 3/4 évet dolgozzak egy évben, nyilván előre - de csak általam - meghatározva hogy mikor akarok dolgozni, és amikor nem dolgozom, akkor én nem kérek fizetést sem. Bérnek jó az ami most van - de a rugalmassággal el lehetne csábítani.
Nancsibacsi 2020.01.23. 13:36:21
Minden orvos és mérnök előtt ott a lehetőség, hogy kőműves legyen - mégse fogja meg egy se a malteros kanalat. Gondolom azért nem, mert a fizikai munka megterhelő - az irodában elücsörögni, meg dugni a nővérkéket esti ügyeletben valamivel kellemesebb.
GyMasa 2020.01.23. 13:55:59
AMikor legutoljára megkérdezték, akkor mondtam, hogy mennyiért vállalom el am munkát.
Persze eröltették tovább, hogy mondjak már valamit, de akkor csak annyit tettem hozzá, hogy természetesen felfelé bármekkora összegre nyitott vagyok.
Nem tudom, mire számítottak, hogy majd mondok 80%-ot (rontom a saját pozícomat)?
2020.01.23. 14:04:10
Oké, akkor vegyük a 10 ezret naponta. Eleve nehezen hiszem, hogy az 8 órás lenne, a közelünkben van építkezés, már fél 7-kor ott vannak, és este 8 körül tavoznak ugyanazok az arcok. A napi bejelentésre gondolom nem kapnak fizetett szabikat. Azaz ha csak napi 10 órát dolgoznak, és kapnak érte 200 ezret, az olyan, mint ha 144 ezret keresnének havonta. És ebben benne van, hogy bármikor jöhet olyan időszak, hogy kevesebb lesz a meló, míg normál alkalmazottként ez kevésbé rugalmasan megy, illetve az építőipar az egyik legciklikusabb.
Szóval baromira nincsenek túlfizetve, csak a válság alatt még ennél is alacsonyabb szinteket szoktunk meg.
2020.01.23. 14:06:49
Ha olyan jól fizet a segédmunka, akkor bárki elmehet segédmunkásnak, ezért nem találnak embert a több felelősséget igénylő munkahoz. Ha mégsincs így, akkor valamelyik tényező nem igaz, vagy van valami, amit figyelmen kívül hagytam, mi az?
2020.01.23. 14:09:14
Vagy mert ugyanaz a munka máshogy néz ki megrendelői oldalról, mint az alkalmazott/alvállalkozó oldaláról, ha az adózást, rendelkezésre állást és egyéb költségeket is figyelembe vesszük...
babona 2020.01.23. 14:13:11
kellastex 2020.01.23. 14:29:12
Igazad van nem nyolc órás mert benne van ebédszünet is. Akkor 7,5 óra.
Nyugodtan elhiheted, reggel 8kor arra kelek hogy jönnek, 4kor meg már lépnek is le. Az építésvezetővel is beszéltem, ő egyáltalán örül annak is ha jönnek annyira nincs ember akit felvehetne.
jobangel · http://jobangel.hu/blog 2020.01.23. 14:45:40
jobangel · http://jobangel.hu/blog 2020.01.23. 14:56:26
L.Cz. 2020.01.23. 15:21:17
90% fölötti a valószínűsége, hogy ezt a munkaszerződése értelmében nem is teheti meg. Az életben nem láttam még olyan munkaszerződést, ami ne kötötte volna ki, hogy még munkahelyen belül is szigorúan titkos a fizetés, senkinek sem lehet beszélni róla. Ennek ellenére valahogy mégis kiderül, aztán jön a bérfeszültség, hogy az utcáról beesett pályakezdőt nettó 200-zal vették fel, a tizensok éve ott gályázó kolléga meg jó, ha kap 150-et - igaz, az utóbbiról tudják, hogy már évek óta csak puffog, hogy így nem jó, úgy nem jó, de elmenni soha nem fog, "eztet a nyóc évet nyugdíjjig mán féllábon is".
Egyébként kérni valóban bármennyit lehet, de szerintem csak akkor van értelme az egész bértárgyalásnak, ha valóban alkuhelyzet van, mindkét félnek fontos, hogy létrejöjjön az üzlet, akár annyira is, hogy a saját kezdeti álláspontjából hajlandó ezt-azt feladni. Ez az álláskereséskor ritkán valósul meg, mert a munkáltató mögött összehasonlíthatatlanul nagyobb gazdasági erő áll, mint az álláskereső mögött és a munkáltató azt is jobban át tudja hidalni, ha nem jön össze azonnal az üzlet. Ha a munkavállalónak kevés a pénz, elég 2-3 hónapot várni és lejjebb adja az igényeit. Vagy azért, mert nincs munkája, a megtakarítása egyre fogy, a villanyszámlát fizetni kell, vagy azért, mert a vadállat főnöke és a stresszes munkája miatt már a két szem 5 mg-os Seduxen sem elég, estére be kell vennie egy harmadikat, hogy tudjon aludni. Ilyen esetekben lehet bérigénye a dolgozónak, de nem alkuról van szó, hanem diktátumról. Tök mindegy, mennyit szeretne a melós, megvan a keret, amit hajlandó fizetni neki a cég és annyit is fog kapni, hiába alkudozik.
Ám ha a bejegyzésben harmadikként említett esettel állunk szemben, akkor valódi alkuhelyzet van. A munkavállaló a képzettségével és tapasztalatával meggyőzte a munkaadót arról, hogy megéri alkalmazni, ám mivel van jó munkája, a munkaadónak is be kell vetnie magát, hogy meggyőzze a dolgozót arról, megéri neki a váltás.
RedRum 2020.01.23. 15:38:19
A másik szemléleti különbség, hogy nem számolsz azzal, hogy a munkavállalók jelentős része nem akar /nem szeret /nem tud tárgyalni, főleg egy alá-fölé rendelt helyzetben. Ez egy szakértelem, amit lehet fejleszteni, de a munkavállalók egy jelentős része azért dönt a kapitalizmus nevű közös játékban úgy, hogy a barrikád ezen oldalán marad, mert a tárgyalósdit nem kívánja felvenni a "még ezt is meg kell tanulnom" dolgok közé. Az ilyen, amúgy korrekt szakembereknek pedig szintén nagy segítség a tiszta lap.
Nyilván te nem így gondolod, arra hivatkozva, hogy a munkaadói oldal így biztosan minimális bérajánlattal zsarol majd, de erre a megoldás a működő szakszervezeti rendszer, nem a ködösítés szerintem.
2020.01.23. 15:56:22
Ami valójában csak növeli a kiszolgáltatottságot, mert információs asszimetriát eredményez, ahol a munkavállaló áll az információ hiányow oldalon.
Nancsibacsi 2020.01.23. 16:15:58
2020.01.23. 16:24:29
Ha a kőművesek olyan sokat keresnének, annyi órát dolgozva és úgy, akkor nagyon sokan átképeznék magukat, reagálva a keresletre. Ez azonban nem történik meg.
Nancsibacsi 2020.01.23. 16:26:21
Nancsibacsi 2020.01.23. 16:28:59
2020.01.23. 17:01:03
"Ez egy fizikai munka, ami hamar tönkreteszi a testet: 50 éves korukra lerobbannak, és mehetnek portásnak. Ezen kívül ez nem alalmazotti munkaviszony - most jól megy nekik, de azt senki se garantálja, hogy akár jövőre jól fog menni."
Tehát ha ezeket a tényzőket is figyelembe vesszük, akkor már rohadtul nem jól fizetett munkák ezek.
Bambano 2020.01.23. 17:47:13
viszont helytelen álláspontot tényleg jobb minél rövidebben kifejteni :)
Nancsibacsi 2020.01.23. 18:16:35
jobangel · http://jobangel.hu/blog 2020.01.23. 18:20:58
v.l 2020.01.23. 18:52:47
Igen, ez bevett gyakorlat itthon, ugyanakkor még senki nem tudott meggyőzni róla, hogy ez bármilyen mértékben jogszerű kikötés lehetne. Konkrétan az a véleményem, hogy ez egy színtisztán érvénytelen kikötés, és mint ilyen semmis. Nyilván az emberek jelentős része nem bíróságon szeretne a munkáltatóval tárgyalni, ergó még sokáig nem fog kiderülni, hogy mit gondol erről a bíróság.
v.l 2020.01.23. 19:00:25
Hiába hiteles, ha nem elég granuláris, nem elég precíz. Ha abból, amihez értek, van kishazánkban max. 30 db ember, és kiképezni egy ilyen embert több év, akkor nekem az az 30 ember lehet a releváns, ha ezt hasznosító pozícióba mennék. De ezeket az infókat a lehető legritkábban lehet ilyen random felmérésekből kinyerni. Azzal meg semmire nem megyek, ha megmondják, hogy 15 év tapasztalattal egy informatikus tanácsadó mennyit keres átlagban... ott akár 2-3-as szorzó is szóbajöhet, ha specifikus tudást igényel a munkaadó. Ezzel szemben ha a 30 emberből 20-at ismerek, és abból 10 megmondja, hogy mennyit keres, mindjárt releváns számaim vannak a piacnak erről a szegletéről.
Szaktanár 2020.01.23. 19:29:42
Színes Géza 2020.01.23. 19:33:05
Szaktanár 2020.01.23. 19:43:51
btw a munkavállalónak legyen annyi esze, h annyi pénz mond minimumnak, amennyiért minimum elvállalná.
jobangel · http://jobangel.hu/blog 2020.01.23. 19:53:31
Szaktanár 2020.01.23. 19:59:10
jobangel · http://jobangel.hu/blog 2020.01.23. 20:35:46
Szaktanár 2020.01.23. 21:01:04
kellastex 2020.01.23. 21:45:57
Esetleg mondjátok már még azt hogy a diplomás munkák csak habzsidőzsi semmit se kell csinálni, csak a számítógépet nyomkodni.
Egyébként csak nem egy nyugdíjassal van dolgunk, aki egész életében 1 helyen dolgozott, most meg rászakadt az internet és osztja a hülyeséget.
"mérnökkel, orvossal Dunát lehet rekeszteni"
ezt meg már kommentálni se tudom akkora baromság.
Nancsibacsi 2020.01.23. 22:08:49
A. Jelenleg alacsonyak a fizetések
B. Az elmúlt 30 évben nem volt nyilvános sosem, hogy egy pozícióban mennyit lehet keresni.
Akkor kapásból meghazudtolod önmagad, hiszen 30 év csak elég kellett volna hogy legyen ahhoz, hogy a fizetések emelkedjenek, ha ehhez az kell hogy titkosak legyenek.
De nézzük mi van akkor, ha modelezünk egy egyszerű szituációt:
Van 10 azonos szakmájú munkavállaló, és 10 cég aki állást hirdet az adott szakmára. Mindenki el fog helyezkedni végül mindenhová (egyszerűsítés).
A. Az pozícióval elérhető bér nyilvános.
9 cégnél 400 ezer, 1 cégnél 500 ezer. Mi fog történni? Mindenki jelentkezik az 500 ezres helyre, ahová felveszik a LEGJOBBAT. A 9db 400 ezres helyre SENKI se fog első körben jelentkezni. A 400 ezres helyeknek ezt látva két lehetőségük van:
- Emelik az elérhető bért.
- Kockáztatnak, és bíznak abban hogy senki sem fog emelni. Tudják, hogy a legjobb lehetőséget már elbukták - de ha BÁRKI emel a maradék 9 cég közül, akkor oda fog a maradék 9 fő jelentkezni, és el fogják bukni a második legjobb munkaerőt is. Ha mondjuk 4 cég emel 450-re, akkor a 400-on maradt cégeknek már csak az alja jut: a legrosszabb 5 jelentkező. NEM FOGNAK KOCKÁZTATNI! Amelyik tudja, ki fog köhögni magasabb bérajánlatot.
B. Az elérhető bér nem nyilvános.
Ettől ez még ugyanígy létezik: 1 cégnél 500, 9-nél 400 lehet elérni. Jelentkezik a 10 munkavállaló VÉLETLENSZERŰEN mondjuk 3-3 helyre. Ők mondanak egy összeget, ez alapján kiválasztják a legjobbat, amelyik 500 illetve 400 alatt van. Lehet hogy ez nem 400, hanem 280 lesz.
Vagyis:
- A legjobb cég csak a munkavállaók 30%-át (3 főt) tudja meginterjúztatni. Ha nincs szerencséje, akkor ez a legrosszabb 3 munkaerő. 70% az esély arra, hogy a legjobb munkaerő és a legjobb cég nem fog találkozni!
- A munkavállalók közül csak 1 van aki ELÉRHETI az 500-as keresetet, de senkinél sem garantált sem ez, sem a 400. Amennyit kérnek, az felső korlát!
- Valószínűleg nem az fog legtöbbet keresni, aki a legjobb, sőt gyakorlatilag a bér és a munkaerő minősége között elég gyenge lesz a koreláció, az alacsony jelentkezőszám miatt.
Szóval nem, abszolúte nincs igazad, mert a matematika kemény dolog, a játékelmélet meg még keményebb: ha eldugod az információt, az bizony nem fogja segíteni a bérek fejlődését. Ellenben segíti az alacsony bérek fenntartását - ahogy ezt tette az elmúlt 30 évben.
Nancsibacsi 2020.01.23. 22:15:17
Amúgy én is irodában dolgozom, de eszemben sincs irigykedni a kétkezi munkásokra, akik az építőiparban jelenleg marha sokat keresnek. Én simán konstatáltam, hogy ez a helyzet, megnéztem pár youtube videot meg tutorialt, és pl. burkolást, festést kisebb villanyszerelést megcsináltam magamnak. De az 7szentség hogy állandóan nem csinálnám ezt, mert simán nem bírnám, és hiába lehetne ezzel többet keresni mint irodai munkával (megjegyzem, ez csak jelenleg igaz) - nekem simán nem éri meg.
Nancsibacsi 2020.01.23. 22:21:31
Szerintem nem szégyen az, ha egy cég keveset tud fizetni egy munkakörért. Átugrom, vagy kiesik a szűrő feltételből, és csá. De az nettó sz.patás, hogy pl. összeírnak egy komoly követelményrendszert, nyelvtudás, számítógépes ismeretek, jó kommunikációs készség, anyámp.csája, fényezik a céget, meg hogy milyen kib.szott fontos ez a munkakör, aztán a végén benyögik hogy minimálbér. Ezzel ne raboljuk már egymás idejét.
Bambano 2020.01.24. 01:07:42
ráadásul te szoktál mindig azzal jönni, hogy nem hr-es vagy (de), hanem sales-es. a saleses pedig mindig tárgyal az árról, tök mindegy, mi volt a kiindulási ajánlat.
jobangel · http://jobangel.hu/blog 2020.01.24. 06:58:24
jobangel · http://jobangel.hu/blog 2020.01.24. 07:00:46
jobangel · http://jobangel.hu/blog 2020.01.24. 07:08:32
B helyzet: Ha emberünk álláskereső, nem véletlenszerűen jelentkezik, hanem minden helyre, ahol hirdetnek neki való állást. Bemondja mindenhol a 600-at. Akkor a munkáltatók eldöntik, ő kell 600-ért, vagy gyengébb kell olcsóbban. De ott van a fejükben, hogy 600-at is ki fognak fizetni valahol, verseny van.
DFK 2020.01.24. 10:11:12
Kivétel a tényleg speciális szaktudást igénylő munka.
Szaktanár 2020.01.24. 11:08:32
ez szép elmélet, csak nem működik. ha a cégnek 4-6k-t tudni adni vmire, akkor nem fog 8k-t adni érte akkor sem, ha csak annyiért lenne ember (ennek több oka lehet, a legprózaibb, h szimplán nincs annyija). inkább átfogalmazzák az igényeket. mondok egy analógiát, neked egy opelre van pénzed, de te bmw-t szeretnél, ami ötször annyiba kerül. miután átnézted az ajánlatokat, azt látod, h abban az árkategóriában, amiben te keresel, nincs bmw. szükséged van egy megoldásra, úgyhogy vagy megveszed az opelt, vagy felszállsz a buszra, vagy hagyod az egészet a 'csába. az a verzió, h akkor majd ötször annyiért megveszed a bmw-t, nem játszik, mert úgy gondolod, h ennyit nem ér az egész, vagy egyszerűen csak nem engedheted meg magadnak.
igenis legyen kiírva a sáv, így a munkavállaló is tudja, h mit várnak el tőle és mennyiért, és a munkáltató sem veszít el sokszor 30 perc interjúzási időt az életéből, ha eleve csak azokat hallgatja meg, akik ugyanabban a sávban gondolkodnak, mint ő.
Melki 2020.01.24. 11:20:24
Mindig ezt írod és még mindig értetlenül állok emögött. :D
Az első munkahelyem leszámítva mindenhol intervallumot adtam meg, 2-szer a tetejét ajánlották, 1-szer a közepét. Értem hogy nem érted hogy működik a munkaerőpiac, de az ilyenek terjesztéséről lassan leszokhatnál.
L.Cz. 2020.01.24. 12:16:37
Az nem megoldás, hogy ha valamiről nem beszélünk, az nincs is. A meghirdetett pozícióknál mindig van bérsáv, ennyit fognak adni a jelentkezőnek, akkor is, ha a feje tetejére áll. Nagyon ritka az olyan pozíció, amiben a cég hajlandó emelni az eredeti elképzelésén, mert a túl magas bérigényű jelentkező helyett nem talál mást. Ha X nem vállalja, majd várunk egy hónapot, addigra vagy elég lesz neki kevesebb pénz is, vagy addig kerül más, a mostani dolgozókból meg kitaposunk pár túlórát, hogy a szekér elguruljon addig is. Ha ez a bérsáv nem kerül bele a hirdetésbe, akkor úgy tűnik, mintha minden pozíciónál tényleges alkuhelyzet lenne, de attól még nem lesz.
Melki 2020.01.24. 12:22:00
Ezek a bérsávok adott esetben úgy néznek ki, hogy Mid/Senior XY fejlesztő: 700k-1,5m
Jobangel varázslatos logikája alapján mindenki 1,5 milliót kérne. Segítek, ez nincs így, az embereknek van (valamekkora) realitásérzetük és a cégek sem hülyék, nyilván a sáv teteje az álomjelentkezőt jelenti.
babona 2020.01.24. 13:34:59
babona 2020.01.24. 13:49:44
Ha keveset, hivatkozik a rendes árra: mindenhol ennyi.
Gondolom erre gondoltál. Csakhogy itt az árat nem a munkavállaló szabja meg (1 van egy bérkeret, amit ki kéne találnia), és mindig találsz olyat is aki kevesebbért elvégzi. (úgy-ahogy, ugye... Ezért nem lesz egyenes a lapozás, lesz piszkos a fuga, stb). Nincs munkaerőhiány, JÓL KÉPZETT munkaerőből van hiány.
F.E.K. 2020.01.24. 17:09:07
Utánna a munkáltatónál a labda, lássuk mit kínál, az alapján már lehet dönteni (akár alkudozni is).
Bambano 2020.01.24. 19:38:27
És nem, nem fogok jelentkezni, ha a kiírt összeg nagyságrendileg sem felel meg.
DarkWolf 2020.01.26. 09:37:19
Meglepő de nem vagyok hajlandó szabadidőmet olyan állásinterjúkra pazarolni ahol a fizetési elképzelések úgyse fognak találkozni.
Más országban hogyhogy eljutottak odáig hogy a fizetésajánlat nem valami hétpecsétes titok? és milyen meglepő hogy ott nem dőlt össze a rendszer.
jobangel · http://jobangel.hu/blog 2020.01.27. 17:48:05
@babona: Így lesz koszos a fuga, és hullámos a lapozás. A szakember drága, akkor vesznek olcsó embert.
Az álláshirdetésbe írt bérajánlattal el sem jutnak addig, hogy egy szakember odamenjen, és elmondja, mennyibe kerül is ő, mint szakember. Ezért is káros az álláshirdetésbe írni bérajánlatot.
jobangel · http://jobangel.hu/blog 2020.01.27. 17:51:35
Van bérkeret, de ha mindenki többet mond, mint a bérkeret, akkor látszik, hogy meg kell emelni a bérkeretet. Megnézték az embereket, látják, mennyiért lehet jó embert kapni. Ha kiírják a bérkeretet a hirdetésbe, és az alacsony, akkor olyan jelentkezik, akit annyiért meg lehet kapni, és nem olyan, aki jó szakember. Ha nem jelentkezik senki, lejjebb viszik az igényeket - és nem feljebb az árakat.
Bambano 2020.01.27. 20:14:55
kinek az érdeke, hogy a munkaadó piacilag korrekt ajánlatot adjon? a munkaadónak. tehát a szakembernek nem érdeke, hogy ingyen, a saját idejéből áldozzon arra, hogy a munkaadónál a hr folyamatok javuljanak. akkor miért is várod el, hogy odamenjen?
tehát igen, a munkaadó rosszul jár, ha kiírja a fizetést, a dolgozójelölt meg jól.
Túl sok felhasználó 2020.01.27. 20:46:21
Jelenleg ott tart Magyarország, hogy a fizetések alacsonyak. Ha csak egy munkaadó megpróbálna nyilvánosan ráígérni a többire, akkor már elindulna egy pozitív változás.
NagyPeter64 2020.01.27. 21:08:09
Szerintük ez vállalati titok, szerződésig az ember kívülálló, tehát illetékteken. Ha rákérdezel akkor "erről nem beszélhetek", vagy "munkakör szerint szokásos" összeg.
Ugyanezen cégek szokták eljátszani a "mondjon bérigényt" nevű játékot is. Mindenféle visszajelzés nélkül természetesen. Azután lehet csodálkozni, hogy ugyanarra a munkára - egyébként azonos képzettségű emberek - 100 - 500 ezer között mindenfélét mondanak.
Arról nem is beszélve, hogy sok helyen próbaidőben munkaközvetítővel szerződik a dolgozó, ott pedig béralku nincs.
Valójában munkanélküliség van, ha a vállalatot nem lehet kiismerni, de ettől semmi baja sem lesz.
babona 2020.01.28. 13:39:02
Ezt érdekes módon pár cég tudja, persze ehhez jól célzott hirdetés kell, mert elöntik őket a CV-k.
xtlight 2020.01.28. 15:13:58
És hogy miért is jó, pontosabban az ellenkezője miért rossz a munkaadónak? Amelyik cégnél sokan futnak zátonyra hasonló okból, az le is irhatja magát a piacon. Egy idő után csak pályakezdők, meg semmirekellők fognak jelentkezni, ld. Morgan Stanley assesment center.
Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2020.01.28. 19:44:02
A bérsávok megadása nem hozza versenyhátrányba a munkavállalót akkor, ha a maihoz hasonló munkaerőhiány van. A cégek ilyenkor figyelik a versenytársak hirdetését és nem kínálnak náluk kisebb fizetést, ha tényleg fel akarnak venni valakit.
Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2020.01.28. 20:26:24
jobangel · http://jobangel.hu/blog 2020.01.30. 07:07:24
Az IT-ban megajánlott magas fizetésekért milyen követelmények vannak? Igen, 2-3 ember helyett kell dolgozni, és 1 embernek annyiféléhez kell érteni, mint régen egy egész csapatnak. Jó-e ez a munkavállalóknak?
A magasabb bérszínvonalú országokban, ahol megajánlott fizetések vannak az álláshirdetésekben, mennyi a létminimum, és hogyan aránylik a megajánlott fizetésekhez? Létezik-e ott a feketemunka fogalma, milyen a szociális háló? Milyen a munkáltatási kultúra? Pl. megengedi-e a munkavállaló kihasználását az ottani munkáltatói erkölcs?
jobangel · http://jobangel.hu/blog 2020.01.30. 07:11:04
Melki 2020.01.30. 09:45:26
"Igen, 2-3 ember helyett kell dolgozni"
Jaj, légyszi, ne írj ilyen butaságokat olyan témákról, amikhez nyilván nem értesz, tekintetbe véve hogy nem ezzel foglalkozol.
Csomó ember van aki alig csinál valamit, jobb helyeken pár év után már ki is rúgják őket, rosszabb helyeken ott maradnak 20 évig.
A te, amúgy nyilvánvalóan nem működő logikád alapján mindenkinek minimálbérért kéne dolgoznia, elvégre egy cég miért fizetne többet. Egyszerű, mert különben nem találnak embert, vagy csak rossz minőségűt.
Túl sok felhasználó 2020.01.30. 10:24:11
(Zárójelben kell megjegyeznem, hogy értelmes munkaadó ritkán szeretné a legjobb embert megkapni. A legjobb munkavállaló csak a legjobb vállalatoknak kell, vagy azoknak, akik a legjobbak akarnak lenni. A "túlképzett" egy átgondolt indok lehet a visszautasításnál. Ezer oka lehet ennek, és tudom, hogy poszt is volt már belőle, de azzal, hogy a vállalat nemet mond a jelöltre, mert az túl jó, a saját érdekeit nézi, nem a jelöltnek akar kedvezni. Ha nekem, mint munkáltatónak droid kell, akkor nem alkalmazok agysebészt. Ha felveszem Józsit egy junior pozícióba 100 év tapasztalattal és tudással a hata mögött, akkor az feszültségeket kelt a cégemben. Lehet, hogy emberileg abszolút megértem Jozsi indokait, de ha nálam junior lenne, akkor hamar kibukna, hogy ő mindent tud, mindenki hozza fordulna tanácsért, felborulna a rend, ez inkább ne történjen meg nálam. Józsinak se lenne jó, hogy a végén senior munkát végez junior fizetésért, ezt mondjuk leszarom főnökként, de pont ez lesz az indok, amit felhasználok arra, hogy elutasítsam a jelentkezését.)
De vissza a hirdetésben megjelent fizuhoz: ha többet ígérek, akkor többen jelentkeznek, nagyobb esélyem van a megfelelő embert megtalálni és megtartani.