A munkahelyi pletyka kezelése
A rossz munkahely egyik legfőbb ismérve az állandó pletyka jelenléte. Ha valakikről a hátuk mögött sugdosnak, azzal ki lehet alakítani egy rossz, szorongó környezetet. A pletyka mindig rosszindulatú, még akkor is, ha az adott pletykáló épp fel sem fogja, hogy amit tesz, azzal árt.
Egyéni szinten sem könnyű ezt kezelni, hiszen pont a pletyka főszereplője fogja a legkevésbé tudni, hogy pletykálnak róla, csak azt veszi észre, hogy rossz a légkör körülötte. De néha ez sem feltűnő, hiszen másról is pletykálnak, és ő is szorongó, rossz érzésekkel teli napokat tölt a munkahelyén. Ez az általános érzés, már fel sem tűnik.
Ahogy 100 éve, egy faluban is normálisnak tűnt, hogy mindenki mindenkiről „tud” mindent. Céges környezetben még talán kicsit érdekelt is a vezetőség fenntartani ezt az állapotot, „biztonsági” okokból. Pl. ha valaki elhagyni készül a céget, arról így gyorsabban szerez tudomást… A pletyka fő funkciója az indiszkrét légkör megteremtése, amikor semmilyen kérdés sem tilos, amikor szabadon lehet emberek magánéletét is kitárgyalni. Kb. innen is eredeztethető az állásinterjús indiszkrét kérdések sokasága gyerekvállalási tervekről, anyagi helyzetről, vallásról.
A modern, munkahelyi pletyka természete, hogy cél nélküli - ez különbözteti meg a mobbingtól, aminek kifejezett célja valaki tönkretétele az agresszor (mobber) érdekét szolgálva, és jól felépített, szervezett tevékenység (még akkor is, ha a mobber ösztönösen cselekszik). A pletyka az csak valami kis ártatlan megjegyzés, pl. hogy „lám, hogy meghízott a kolléganő hirtelen, talán csak nem terhes”, majd más már tudni véli, hogy „lehet, hogy terhes”, a harmadik már tényként kezeli a nemlétező információt. De a téma lehet tervezett költözés, másik állás keresése, súlyos betegség sejtése, szeretői státusz, bármi... Rossz esetben a vezető is elkezdi komolyan venni, és erre alapozva dönteni pl. hosszútávú feladatkiosztásról. A pletyka úgy működik, hogy nem lehet figyelmen kívül hagyni, csak nagyon erős tudatossággal (Szemléltető példa buta amerikai filmekből, bírósági tárgyalásról: egyik fél mond valamit, a másik tiltakozik, és megkérik az esküdteket, hogy ezt ne vegyék figyelembe – figyelembe fogják venni, és ezt mindenki tudja. Elhangzott, befolyásol, nem lehet kitörölni az agyakból.)
Szakember, mint HR-es vagy szervezetfejlesztő számára is elég nehéz felismerni a pletykát, bár számukra nem lehetetlen. Ilyenkor jól jön, hogy a HR-es kicsit eltávolodva dolgozik a szakmai csapatoktól, mert objektív szemlélő tud lenni. A csapatok vezetői meg sok esetben nem tudnak objektíven ítélni, hiszen ők is „hallanak ezt-azt”, nekik is „feltűnik a változás”, és fel sem merül bennük, hogy ez pletyka vagy annak hatása.
Klasszikus pletykaellenes tanácsok közé tartozik, hogy a pletykálkodóval meg kell beszélni, kedvesen kezelni a konfliktust. De ugye ez pont azért nem működik, mert az illető háta mögött zajlanak a dolgok, tehát szinte nincs is konfliktus (az majd később lesz, a pletyka következményeképp), és a forrás azonosítása sem egyszerű – lehet, hogy nem azzal fog leülni négyszemközt, akivel valójában kellene. Esetleg benyit a főnökéhez, hogy „főni, ne pletykázz már rólam, légyszi…” – kissé életszerűtlen, bár kétségkívül tankönyvi megoldás a konfliktusok négyszemközti rendezése. Pletykánál pont nem működik.
Ennél okosabb a „coming out”, amikor emberünk elmondja a közösségnek, egyszerre mindenkinek, hogy biztosan ugyanazt hallják, ha történt vele valami lényeges, így nem kell tovább találgatni. Pl. nem ő költözik az ország másik végére, egy családtagjának segít lakást keresni. Igen, súlyos betegséget diagnosztizáltak nála, ami azzal jár, hogy többet jár orvoshoz. Olyat is láttam, amikor körlevelet küldött e-mailben a cégnél mindenki által ismert ember, mert sokat kérdezgették, találgattak arról, miért fogyott le hirtelen. Paradox módon minél inkább kerüli a magánéletének bemutatását valaki, annál több pletyka indul majd róla. Ha nincs valós információ, majd találgatnak, következtetnek.
Szervezeti módszerekkel viszonylag egyszerűnek tűnik kezelni: először is meg kell tiltani. Etikai kódexet sért, aki ilyen témát felhoz az ebédlőben akár, és ezt mindenki tudja. Jobb helyeken külön e-learning oktatás van az etikai kódex tartalmáról, amit évente, félévente kötelező végignéznie minden kollégának. Példákkal illusztrálják, mit nem szabad és mit kell tenni, aki ilyet tapasztal, a következményeket is világossá tenni. Ez szokott működni, de van egy feltétele: olyan jó munkahelynek kell lennie, hogy kár lenne elveszíteni egy pletyka miatt. Ha egy ilyen helyre bekerül egy új kolléga, és a teljes közösség csúnyán néz rá, ha valamilyen pletykát indítana, gyorsan átveszi ezt az értékrendet, és nem próbálkozik többé.
Miért pletykálnak az emberek?
Érdemes még egy kicsit a pletyka okaival foglalkozni: általános nézet szerint az irigység, a rosszindulat, a saját érdekeinek támogatása miatt indít valaki pletykát. Ez lehetséges, de mint írtam fentebb, sokszor fel sem merül a pletykásban, hogy árt vele. Ha pedig ártani akar, akkor mobbingot „szervez” egy (több) konkrét áldozat köré, amiről az áldozatnak is tudomása lesz természetszerűleg, de a vezetésnek nem biztos, mert a mobbing másképp rejtőzködik, mint a pletyka. Mobbingnál nyilvánvaló az áldozat személyes fenyegetettsége, pletykánál nem tud róla, esetleg sejti, vagy valaki „jószándékúan” felvilágosítja, mit mesélnek róla a háta mögött.
A pletyka fő motivációja a beavatottság érzése, a megbecsülés hajszolása, az elismertség kikövetelése. „Olyat tudok, amit más nem, de csak most, csak neked elmondom, hogy lásd, milyen sokat tudok én, és te meg nem, és lásd, milyen jó is vagyok hozzád”. Egyfajta hatalmi pozíciót teremt. Erre a reakció az lesz, hogy mindenki keres valami hasonló „információt”, és elindul a kör, a versengés ebben is.
Egyértelműnek tűnik ez alapján, hogy az újonnan hangoztatott vezetői módszerek is segíthetnek ezt megakadályozni: ha rendszeres, négyszemközti beszélgetések vannak vezető és beosztott között, akkor a pletykáknak nem lesz szerepe. Akkor a beosztott tudni fogja, hogy pl. miért nem ő kapta a hosszútávú feladatot, tudni fog a főnöke vele kapcsolatos aggodalmairól, és van alkalma tisztázni azokat. Nem lesz szorongás a rendszerben, és az egymás közti versengésnek is elejét lehet venni. Az elismertség nyilvános kifejezése mellett nem szükséges „fű alatti” elismerést hajszolni és ebbe amúgy is fárasztó lenne energiát tenni, tehát nem lesz pletyka. Mert nincs rá szükség. Ez a második módszer a pletyka megakadályozására.
Pletyka a cég jövőjéről
Amikor nem személyekről szól a pletyka, hanem valamilyen céget érintő eseményről, akkor az egyértelmű vezetői tájékoztatás szintén célravezető a pletykák eloszlatására. Fizetésemelés, átszervezés, felvásárlás, cég pénzügyi helyzete, új termék, új szolgáltatás: ezek mind olyan témák, amikről érdemes pontosan tájékoztatni a vezetőknek a munkatársakat, mert ha nem, akkor találgatások, téves(?) következtetések, pletykák indulnak, ami többet árthat, mint ha az igazságot tudják – és megtartják az üzleti titkok keretei között. Hiszen egy hivatalos tájékoztatón fel lehet hívni a figyelmet arra, hogy az itt elhangzottak üzleti titkok, egy ebédlői pletykánál a „ne mondd senkinek” pont ellenkező hatást vált ki. És itt nagyon igaz, hogy „nem zörög a haraszt…” Talán valaki látott-hallott valamit, amiről nincs hivatalos információja, így találgat. Érdemesebb hivatalos információkat adni, illetve a fent már említett vezető-beosztotti négyszemközti beszélgetéseken lehet valós információkat adni.
----------
Látszik nagyjából, hogy a pletyka mögött mindig feloldásra váró konfliktusok, szorongások, félelmek vannak, amiket érteni és kezelni lehet, ezzel fog leginkább megszűnni a pletyka.
# # #
Tetszett a poszt? Lájkold, oszd meg!
Ha neked is személyes segítségre van szükséged az álláskeresésedben, karrierváltásodban, válogass tematikus szolgáltatásaimból! További információkért látogasd meg Facebook-oldalam!
# # #
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2019.07.23. 08:27:18
2019.07.24. 02:16:30
erkölcsi hulla 2019.07.24. 07:58:50
2019.07.24. 08:18:17
A "coming out" pedig nem minden rosszindulatú pletyka ellen megoldás, hiszen ha eleve a cél a diszkréció lett volna, és azt rúgták fel a munkatársak a pletykával, akkor utólag mindezt már nem lehet visszacsinálni.
jobangel · http://jobangel.hu/blog 2019.07.24. 08:18:48
never again 2019.07.24. 08:23:08
Hát hogy mered elrontani a játékát hogy ő a nagylelkű Vezír, aki kegyesen elengedi az alárendelteket (hesteghovahányjak)
Bocsi a kirohanásért :)
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2019.07.24. 08:53:33
Mo-on a lakosság legnagyobb része proletár, s kisemberbő még több van.
A pletykák egy cégnél pedig többrétegűek:
- a vezetés hinti el őket, felmérési céllal,
- karrerista kollgák akciói egymás ellen,
- az elnyomottak hangulatánk jelei.
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2019.07.24. 09:03:54
Ilyenkor mindig orvosi vizsgálatot kell mondani okként.
2 éve elkövettem azt a hibát, hogy elmodntam az igazságot (hogy unokám született), mier az lett a válasz "biztos, hogy menned kell?". Azóta szigortúan tartom a "cukorbeteg vagyok, esedékes orvosi vizsgálatom lesz" szöveget.
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2019.07.24. 09:54:44
Nem jó. Ha semmit se mondasz, sok lesz a pletyka.
Az ideális a válogatott, szűrt dolgok elmondása magadról.
jobangel · http://jobangel.hu/blog 2019.07.24. 10:42:31
jobangel · http://jobangel.hu/blog 2019.07.24. 11:06:32
jobangel · http://jobangel.hu/blog 2019.07.24. 11:24:50
2019.07.24. 11:32:21
Mostanában, mióta sikerült államosítani és szétverni a közműveket, a leolvasások úgy néznek ki, hogy ha 2 időpont van kiírva, akkor először értesítés nélkül kijönnek, és akkor teszik ki az időpontot másnapra. Vagy kitesznek két időpontot, akkor nem jönnek, majd egy hét múlva ismét. A kéményseprő is hasonlóan. Én egy ideje nem maradok otthon, inkább legyen különeljárás, mert semmi nem garantálja, hogy a megadott időintervallumban meg is jelennek.
erkölcsi hulla 2019.07.24. 11:41:03
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2019.07.24. 11:52:07
Minden lehet, de irreális amit írsz. Ha így lépnek fel ellened, már eleve bajuk van veled.
Nyilván ha valaki állandóan elkéredzkedik, akkor lépnek ellene. De ha nincs ebben túlzás, a munkáltató se lép, ha egyébként nincs baja a dolgozóval.
Jelenleg a 6. munkahelyemen vagyok 2007 óta, s ráadásul Mo-nál fejletlenebb országban, a sötét Balkánon, bár ennek sok jelentősége nincs, mind a 6 munkahely nyugati multi.
Az a tapasztalatom, hogy ha dolgozóra lehet számítani, pl. nem késik állandóan, nem duplázza meg az ebédszünetet, hajlandó megérteni a főnökei problémáit, akkor hasonlót kap vissza.
Mindig igyekszem jót adni magamból, s ezen csak akkor változtatok, ha szisztematikusan rosszat kapok a másik oldalról. A 6 munkahelyem közül 1 volt amit utáltam, de még onnan is korrekten mentem el, pl. bármikor visszamehetnék oda.
Általában az alkalmatlan kisfőnökökkel szokott baj lenni. A leírt esetem, hogy nem akarta megértene az emberke, hogy látni akarom saját unokámat a kórházból való kimenet során is ilyen túlbuzgó kisfőnök reakciója volt.
Vannak esetek, amikor jobb hazudni. Ha az ember pl. interjúra megy máshová, azt hülyeség lenne bevallani.
De akad olyan eset is, ami nem tűnik elfogadhatónak, pl. a kocsival akartam csinálni valamit, s emiatt elmentem korábban. Ilyenkor simán jobb hazudni.
Szóval az arany középút a jó, s persze a jóhiszeműség.
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2019.07.24. 11:56:09
Én mindig sokat mesélek magamról.
Eleve előbb-utóbb mindenki rájön, hogy én vagyok a MAXVAL, a BircaHang szerkesztő, 25+ éve ismert internetes közíró. S olyan sok infó van rólam a neten, hogy butaság lenne tagadni bármit is. Persze nyilván van egy kb. 5 %-nyi személyes adat, amit nem adok meg, dehát ezt úgyse keresi senki.
babona 2019.07.24. 13:04:47
Túl sok felhasználó 2019.07.24. 14:52:25
Túl sok felhasználó 2019.07.24. 14:52:25
Tsteinar 2019.07.24. 15:11:33
A gyártószalag mellett dolgozókra nem túl nagy tévedés a proletárt vagy kisember megnevezést használni.
pippa2011 2019.07.25. 10:20:37
Nem kellett sokat guglizni hozzá, hogy egy komolyabb írást találjak.
pszichoforyou.hu/a-pletyka-pszichologiaja/
CoolKoon 2019.07.25. 17:55:28
Balfredo Alfredo 2019.07.25. 19:20:39
Egyébként meg a politikai elit szégyene, hogy olyan munka törvénykönyvet alkottak, amiben az ilyesmi nincs szabályozva, ezzel is fokozva a munkavállalók kiszolgáltatottságát.
Heni Juhász 2019.07.25. 19:41:01
CoolKoon 2019.07.25. 20:00:49
Ami a "hogyan tudod meg" kérdésedet illeti, ha az ember szakmán belül marad, akkor általában elég csak nem összeveszni mindenkivel a cégben, és előbb-utóbb azért elpletykálják a kollegák, hogy honnan jöttek, hol dolgoznak az ismerőseik, és hogy ezekben a cégekben milyenek a körülmények. És nem kell rákérdezned, de ha más dolgok kapcsán rossz dolgokat hallottál a cégről, akkor biztos lehetsz benne, hogy ezzel is gond lesz (pl. azért, mert más témájú sztorik kapcsán kiderül, hogy szarrágó a cég, vagy a főnökök basáskodó félmaffiózó idióták). Mondjuk alapszabály, hogy a bankok általában nemcsak az ügyfeleikkel rohadékok, hanem ugyanúgy az alkalmazottaikkal is, és ez a szabály más cégekre is igaz (akik kekeckednek az ügyfelekkel, azok az alkalmazottaikkal is legalább ugyanolyan aljasul bánnak, vagy még rosszabbul).
CoolKoon 2019.07.25. 20:06:02
CoolKoon 2019.07.25. 22:08:38
ColT · http://kilatas.great-site.net 2019.07.26. 06:24:38
Kis naiv. Sokkal egyszerűbb pletykával mérgezni, mint mobbinggal, mert a mobbing nyílt, azzal színt vallasz. Azt az ilyen arcok nem szeretik. A pletykás a háttérből akar tönkretenni.
ColT · http://kilatas.great-site.net 2019.07.26. 06:28:14
Na, akkor pont nem tudod, hogy a tahó vállalkozók hogy nyomják...
jobangel · http://jobangel.hu/blog 2019.07.26. 07:38:52
jobangel.blog.hu/2018/11/18/szemelyes_konfliktusok_a_munkahelyen_avagy_a_mobbing_anatomiaja
babona 2019.07.26. 09:53:01
CoolKoon 2019.07.26. 12:41:47
vorosduma 2019.07.26. 16:10:50
Voltam mar A, tobbszor beszeltem X-szel, hogy nem akarom ezeket hallani/olvasni- eredmenytelenul. Elofordult az is, hogy tovabbitottam X emailjet B-nek, masolva X-nek is, hogy akkor beszeljunk egy kicsit, hogy is van ez? A helyzeten nem javitott. A kapcsolatot sajnos nem tudom X-szel teljesen megszakitani, mert nem en rendelkezem a munkahelyevel, fizetesevel, stb. A munkaado pedig nem folyik bele ilyen szinten a munkavallalok kozotti viszonyokba. Mi a teendo? Marmint nem egy normalis es idealis vilagban, hanem a konkret esetben.
CoolKoon 2019.07.26. 16:55:15
Balfredo Alfredo 2019.07.26. 19:07:22
"Ahol meg nem, ott úgyis tök fölösleges lenne bármilyen törvény, mert úgyse tartanák be"
Nem ez a baj, hanem az, hogy ezt mindenki természetesnek veszi, utat nyitva ezáltal az ügyeskedő, kiskapukat kereső, urambátyám világ irányába mutató magatartásnak. Ez persze már messze van a plyetyka témától, de ugyanúgy sújt mindnyájunkat, mint ahogyan a pletyka is.
kolomparlole1114 2019.07.27. 10:15:24
kolomparlole1114 2019.07.27. 10:21:16
kolomparlole1114 2019.07.27. 10:28:34
A másik kedvencem a "nincs munkád, adjak?". Na akkor mindig lesz félrerakott meló, amihez akkor lehet fordulni ha épp benyit a főnök, és "van melóm". Nincs az a félórás munka amit ne lehetne 2 hétig elhúzni.
kolomparlole1114 2019.07.27. 10:31:14
kolomparlole1114 2019.07.27. 10:33:11
kolomparlole1114 2019.07.27. 10:34:51
rtod leghűségesebb, legszolgalelkűbb ügynöke. Mint azt minden fórumon folyamatosan bizonyítod. Mást megg ugye nem is akartál leprolizni...
kolomparlole1114 2019.07.27. 10:40:43
kolomparlole1114 2019.07.27. 10:46:22
kolomparlole1114 2019.07.27. 10:47:59
kolomparlole1114 2019.07.27. 10:49:13
kolomparlole1114 2019.07.27. 10:52:34
kolomparlole1114 2019.07.27. 10:54:51
kolomparlole1114 2019.07.27. 10:58:17
never again 2019.07.27. 11:48:37
CoolKoon 2019.07.28. 00:08:37
CoolKoon 2019.07.28. 00:11:08
Balfredo Alfredo 2019.07.28. 12:28:03
Helyette szívesség van, meg lecsúsztatás. Egyik oldal sem gondol arra, hogy lehetne másképp is, tudomásul véve, hogy nem egy tollvonással, de egyáltalán valahogy el kellene indulni. Lehetne például olyan, hogy a munkavállaló havonta összesen - mondjuk - 10 órát lehet távol munkaidőben, a munkaidő nyilvántartásban regisztrálva, természetesen. De biztosan van más lehetőség is.
"A rendszerváltás utáni kb. egy évtizedben is úgy gondolta a magyar politikai elit, hogy majd minden egy csapásra szép és jó lesz, ha az ország majd átvesz mindenféle nyugati mintákat."
Az állítással több pontot vitatkoznék, kezdve onnan, hogy inkább csak a nép gondolta ezt, a politikai elit egészen mással volt elfoglalva. Viszont ez a vita már nem a pletykáról és nem is az álláskeresésről szólna, tehát nem itt a helye.
Balfredo Alfredo 2019.07.28. 12:32:42
A probléma ott kezdődik, hogy nagyon sok helyen az alkalmazottat afféle rabszolgának tekintik, aki örüljön, hogy megcsinálhatja az elvégzendő feladatokat. Fel sem merül a vezetőnek/managernek átnevezett főnökök fejében, hogy alkalmazottak nélkül nem működne a cég :-(
2019.07.28. 12:34:04
De azért ez kétélű dolog ám. Amikor munkaidőn túli probléma van, vagy hirtelen szükség van a dolgozó szaktudására ill. jelenlétére, az joggal hivatkozhat az MT-re, lejárt a munkaideje, és sörözik tovább a haverokkal. Nyilván ha ez így működik, nem lesz hosszú életű a munkaviszony, viszont azt is tudomásul kellene venni, hogy az ember nem gép. Lehet szar napja, magánéleti problémája, betegsége, és számos olyan elintéznivalója, amit csak munkaidőben tud megoldani. Én személy szerint úgy vagyok vele, hogy a családomnál és a saját kis életemnél semmi előrevalóbb nincsen, és ezt teljes mellszélességgel vállalom a munkahelyemen is adott esetben. Egyébként a kritikus munkaköröknél a munkáltató felelőssége is a dolgozói redundancia, na ezen szoktak spórolni, hála a jogalkotóknak: minek több embert alkalmazni, amikor lehet orrba szájba túlóráztatni.
CoolKoon 2019.07.28. 15:14:40
CoolKoon 2019.07.28. 15:16:24
CoolKoon 2019.07.28. 18:15:11
"De biztosan van más lehetőség is." - Éspedig? Bármit is írnának bele a törvénybe, mindegyik rengeteg pluszmunkával járna, mert ezeket az időpontokat külön kéne vezetni, úgy pedig nem annyira buli.
Balfredo Alfredo 2019.07.28. 18:50:16
A szívesség meg csúsztatás mennek a gyakorlatban, de ezeket nem nevezném az ISO9001 szabvány szerinti értelemben folyamatnak. Már csak azért sem, mert nincsenek ledokumentálva.
"mindegyik rengeteg pluszmunkával járna, mert ezeket az időpontokat külön kéne vezetni"
Ugye viccelsz? Vagy esetleg hres vagy?
Azt, hogy mennyi időt töltesz a munkahelyeden, valamilyen formában eleve vezetik már ma is. Ez egyre inkább atomatikusan megy, egy beléptetőrendszer nyilvántartja, mettől-meddig voltál bent. Valóban járna valamilyen és egyszeri pluszmunkával úgy kibővíteni a rendszert, hogy az eseti ügyintézések miatti kilépéseket is nyilvántartsa, összegezze és ellenőrízze, hogy a havi keretet túllépte-e vagy sem valaki.
A hr nyilván nem akar ilyesmivel foglalkozni, mert az neki plusz feladat. A főnök meg azért nem akar ilyesmit, mert nem tudná kiélni a hatalommániáját. A munkavállalónak jó lenne ilyesmi, de a munkavállaló le van sz@rva, elvégre örüljön, hogy dolgozhat.
CoolKoon 2019.07.28. 21:11:34
CoolKoon 2019.07.28. 21:17:21
"Valóban járna valamilyen és egyszeri pluszmunkával úgy kibővíteni a rendszert, hogy az eseti ügyintézések miatti kilépéseket is nyilvántartsa" - Az előző munkahelyemen használt rendszer még arra se volt képes, hogy a hivatalosan jóváhagyott túlórákat (és az abból kivehetendő szabadságokat) normálisan nyilvántartsa, de legalább már elektronikus volt. A cégek legalább 90%-ában viszont szerintem még elektronikus nyilvántartás sincs a mai napig.
" A főnök meg azért nem akar ilyesmit, mert nem tudná kiélni a hatalommániáját." - Még egyszer: ahol a főnök nem egy suttyó seggfej, ott már most is működik ilyen, vagy az általad leírt módon, vagy rendesen, elektronikus nyilvántartás által vezetve. Ahol meg nincs se egyik se másik, ott a törvény se segítene, mert egyszerűen nem tartanák be.
jobangel · http://jobangel.hu/blog 2019.07.29. 11:08:19
Balfredo Alfredo 2019.07.29. 21:03:46
Amelyik birka szóváteszi a nem megfelelő munkaidőnyivántartást, azt meg lehülyézik? Pont azt vetettem fel, hogy nem jó a szívességi alapon működő munkaidőkezelés. Szerinted jó, ugyanakkor hivatkozol a birkákra, akit mindent bevesznek. Sztem aki normális munkaidőnyilvántartást vár és kér, az pont nem szolgalalekű birka.
"Ahol én voltam, ott a lecsúsztatás le volt." Surprise, surprise! Korábbi hozzászólásaidból úgy tünt, hogy a szívességi+csúsztatási alapú rendszer mellett érvelsz. Megfelelőnek érezted a dokumentált lecsúsztatás alapú rendszert, vagy pont negatív tapasztalatod volt vele?
"A cégek legalább 90%-ában viszont szerintem még elektronikus nyilvántartás sincs a mai napig." Mit mondjak erre? Lesz@rom, oldja meg! Ha telik a főnököknek és hreseknek milliós prémiumokra meg Mercedes szolgálati autókra, akkor gazdálkodjanak már ki egy alapszintű beléptetőrendszerre valót.
"Ahol meg nincs se egyik se másik, ott a törvény se segítene, mert egyszerűen nem tartanák be." Ebben igazad van, ugyanakkor a fórum keretein belül nem igazán tudunk mit kezdeni vele. Miképpen azzal sem, hogy a főnökök között még mindíg sok a suttyó s3ggf3j. Pozitívum, hogy lassan, de biztosan kiöregszenek.
Melki 2019.07.30. 09:02:17
Szerintem ez abszolút cégfüggő, alapvetően nem az a lényeg, hogy van-e munkaidő nyilvántartás.
A mostani munkahelyemen pl nincs, akkor jön és megy mindenki amikor akar, ha olyanom van tovább maradok, amikor meg korábban el akarok menni akkor elmegyek. Senkinek egy rossz szava sincs, illetve nem is figyeli senki.
Olyan munkahelyem is volt, ahol percre pontos munkaidő trackelés ment, gyakorlatilag azt is be kellett írnom szünetnek, ha kimentem wc-re... a mostani verzió jobban tetszik. :)
babona 2019.07.31. 12:47:08
babona 2019.07.31. 12:47:12
Balfredo Alfredo 2019.08.01. 20:40:29
Remélem, ezen nem csodálkozol!
Az óccsósítás gazadaságpolitikai szintre emelkedett! Olcsó munkaerő (aki nem tud megélni a béréből). 400 túlóra (amit ki sem fizetnek). Olyan szabályok és módszerek, amik párszáz kilométerrel odébb tiltottak. Méghogy munkaerőtartalék!
Vegyük a következő példát: Egy szervezetben tízen dolgoznak. Az érvényes jogszabályok alapján mindenkinek jár szabadság, a munkaviszony tartamától és egybeketől függően. E szabadság átlagban fejenként 25 nap, azaz bő 5 hét. A teljes szervezetre voantkoztatva az éves szabadság bő 50 hét, miközben az év 52 hétből áll. Azaz nagyjából és átlagosan a 10 emberből 1 mindig szabadságon van, azaz a szervezet tulajdonképen 90%-os létszámmal üzemel. A háer matematikában járatosakat kérem, számolják ki, hogy ilyen esetben mennyi a munkaerő-tartalék!
Circus 2019.08.20. 23:18:56
Plusz ember jelen munkmenyiségre sok, megy a matekolás, hogy mi legyen, mert ez így nem jó. Én a kiegészítő munkákra (pénzügyi és általános adminisztráció, nyilvántertások, stb) egy kiegészítő ember mellett lobizok, egyelőre nem sok eredménnyel. Nyilván, fáj minden 'felesleges' kiadás...