JobAngel Az álláskeresők védangyala

Elvárások az álláshirdetésekben: ezekre ne is figyelj!

2018. március 26. 06:00
68 hozzászólás

Hanyag álláshirdetőként sokan egyszerűen letudják az elvárások listájának megírását: vagy azt kell tudni azonnal, belépéskor, amit a lelépő kolléga 10 év alatt szedett fel náluk, vagy azt, amit egy másik hirdetésből kimásoltak. Nem állítom, hogy minden álláshirdető így működik, de sokszor egyértelmű jeleket vélek felfedezni mégis.

Álláskeresőket segítve ezeket az elvárásokat látva mindig azt tanácsolom: elegánsan lépjünk túl rajtuk, ezeket a hirdető sem gondolhatta komolyan, ha mégis, ott úgysem akarunk dolgozni.

horgaszat-publ-kicsi.jpgA lózung-szentháromság mellett a kedvenc hiábavaló elvárásaim a legtöbb álláshirdetésben felmerülnek. Főleg szoftverekhez kötődő tudásról van szó, de azért van, ahol előny a horgászati adminisztrációs ismeret. Oké, legalább nem elvárás :) Viszont gőzünk sincs, hogyan kötődik a feladathoz a horgászat, ezt azért le lehetett volna írni.

A képre kattintva azt olvasható méretben is megtekintheted!

Magabiztos MS Office ismeretek

Ha szó szerint így szerepel az álláshirdetésben, eszembe jut, hogy lehet valaki magabiztosan is amatőr… De másik kedvenc, az “Általánostól magasabb szintű számítógépes ismeretek” --- na vajon, hogyan gyártson statisztikát egy GYED-ről visszatérő nő arról, milyen az általános számtech ismeret? … Meg aztán az MS Office is olyasmi, ami nem szoftver, hanem szoftvercsomag, ezernyi verzióban, ezernyi tartalomban. Vajon csak a Word-Excel-Powerpoint hármasra gondolnak ilyenkor, vagy Access, Visio, Project és egyéb ismeret is kell? Aki a hirdetésbe ezt beteszi, vajon elgondolkodott ezen? Amikor olyan álláshirdetésre jelentkezünk, amiben ez van, úgy írjuk, hogy “MS Office: Excel haladó, Word haladó” stb. (részletes cikkem róla itt) Muszáj, hogy benne legyen az álláspályázatban az “Office”, mert szegény hirdető arra tud reflektálni… Ugyanakkor van, ahol már mérik ezt a tudást, bár ne tennék. Volt, aki arról számolt be, hogy azért nem vették fel a jelöltet, mert a Word körlevél funkcióját nem tudta. Amit persze 15 perc alatt lehet valakinek elmondani, szóval “remek” ötlet volt 1 órás teszten lemérni… a hatékonyság ugye.

SAP-ismeret

Az SAP egy sok modulból, sok forgalomban lévő verzióból álló, cégenként egyedileg paraméterezett vállalatirányítási rendszer. Valójában tökmindegy, hogy láttál-e már SAP-t, mert az új munkahelyen úgyis másképp működik, újra kell tanulni. A legtöbb álláskereső, aki irodai munkát keres, alkalmas ezek megtanulására, akkor is, ha előtte nem látott még SAP-t. Ráadásul azért is igazságtalan ezt kérni, mert iskolarendszerben, szervezett formában nem tanítanak adaptálható SAP felhasználói ismereteket, ezt csak egyes cégeknél lehet megtanulni használni. És mit tehet arról az álláskereső, hogy az előző cégénél nem SAP-t használtak?

Felsőfokú végzettség

A képre kattintva azt olvasható méretben is megtekintheted!

felsofoku-publ-kicsi.jpgVan, ahol akkor is elvárják, hogyha a világon semmi szükség rá… Régi kedvenc példám volt a vidéki tüzépes, akinek azért nem tudtam pénztárost javasolni, mert elvárta a „közgazdasági érettségit”. Megkérdeztem, hogy mire kell ez? Háthogy a számlák, meg a nyugták kitöltése, kezelése… Mikor elmondtam neki, mit tanítanak a középiskolákban közgazdaságtan címmel (mikroökonómia, makroökonómia), akkor rádöbbent: hát ez bizony neki tényleg nem kell.

Az is tipikus, hogy egyébként mezei irodai munkához felsőfokú végzettséget kérnek (a képen egy copy shop bolti munkáihoz is!), pedig semmi olyan nincs a feladatok között, amit akár érettségi nélkül ne tudna ellátni bárki, félórás oktatás után. Ráadásul, ezeket felsőfokú oktatásban pont nem tanítják. Sok hirdetésben a felsőfokú végzettség szakterülete már tökmindegy, lehet tesitanár is élelmiszerboltban, csak legyen diploma... Azért is nehéz ilyen feladatokra embereket találni, mert akinek van felsőfokú végzettsége és pl. egy középfokú nyelvvizsgája, már többet akar, mint pénztárt kezelni, papírokat rendezgetni. Az elvárások és a munkaerő ismerete ilyen szinten megy szembe egymással. Régebben még jelentkezett is akár diplomás ilyen állásra, mert nem volt választása. Ma már van.

 

Önálló &  Szolgalelkű

szolgalelku_onallo-publ-kicsi.jpgEgy igazán vicces párosítás az elvárásokban. Az önálló ember ugye attól önálló, hogy van elég tudása, tapasztalata ahhoz, hogy ne várjon instrukciókra, cselekszik, ha kell, ami jó, mert ettől megy előre az üzlet, megoldódnak vagy fel sem merülnek problémák. Vajon hányszor fog beletalálni abba, hogy mikor kell önállóskodni, és mikor kell szolgai módon várni a parancsra? Ennek a hirdetésnek egyébként külön szépsége, hogy a fényképes CV-ért cserébe legalább az irodáról is kapott egy képet az álláskereső.

A képre kattintva azt olvasható méretben is megtekintheted!

 

# # #

Tetszett a poszt? Lájkold, oszd meg!

Ha személyes segítségre van szükséged az álláskeresésedben, karrierváltásodban, válogass tematikus szolgáltatásaimból vagy ingyenes online önéletrajz-konzultációért írj nekem! További információkért látogasd meg Facebook-oldalam!

# # #

A bejegyzés trackback címe:

https://jobangel.blog.hu/api/trackback/id/tr1013745026

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

SalesTalents · www.salestalents.hu 2018.03.26. 22:38:12

Ismét egy nagyon cikk, minden ponttal nagyon egyetértek!

Idesorolnám még az idegen nyelvtudást is. Egy értékesítői pozi esetén például mi a fenének kell beszélnie a jelöltnek angolul, ha sosincs szükség a használatára, hiszen a vezető kommunikál egy nemzetközi cég esetében a külföldi partnerekkel, kollégákkal.
Ilyenkor el szoktam mondani a megbízóinknak, hogy ha ragaszkodunk az idegen nyelvhez ennél kevesebb lesz a fóka az így is szűkös vadászmezőn.
Egyébként nagyon sok olyan kiváló értékesítési szakember van, aki nem beszél semmilyen idegen nyelvet sőt még felsőfokú végzettsége sincs.

Szóval angolul tudjon vagy értékesíteni tudjon?

jobangel · http://jobangel.hu/blog 2018.03.26. 22:42:31

@SalesTalents: Köszönöm :) Az idegennyelv egy érdekes kérdés. Hiszek benne, hogy sokat jelent a karrierben egy-két idegennyelv ismerete, ezért az álláskeresőket mindig arra biztatom, hogy tanuljanak.
A munkáltatói oldalnál másképp közelítek, kérdezek. Pontosan mit kell csinálni angolul. Háthogy beszállítóval tárgyalni, meg számlát reklamálni stb. És akkor jön a következő kérdés: és ez értékesítői munka? Mert nekem beszerzésnek, adminisztrációnak tűnik. Upsz.

Emellett azért minden prezentációmban elhangzik, hogy egy angolul beszélő és egy angolul nem beszélő irodai munkás között nettó havi 100 ezer forint a fizetési különbség. Ettől rögvest kedve támad mindenkinek angolt tanulni (pláne, mert igaz, tényleg ennyivel lehet min. többet keresni)

Ulrik 2018.03.27. 07:10:59

Vhol az oktatásban nagyon elb*sztak vmit. Engem az zavar egy álláshirdetésnél, hogy ha kell mondjuk kommunikációképes angol, B kategóriás jogosítvány és felsőfokú gazdasági végzettség stb. akkor miért van az hogy mindenről van papírom: jogsi, diploma, szakmai középfokú angol, de soha nem mondták interjú alkalmával, hogy menjek autóval próbakört, vagy meséljek a marshall keresztről, viszont az angolba mindig belekérdeznek sosem hiszik el a papírt. Akkor kérdem én minek tanulunk felsőfokú intézményben x évig, ha csak betanított munkát várnak el és miért nem ér semmit az idegennyelv vizsga? Ha vki nem beszél angolul pár évet nyilván visszaesik, de pár hét után belejön, de így van ez bármilyen végzettséggel, ha éppen nem űzzük egy darabig, mégis az idegen nyelv amit nem hisz el papír alapján egyetlen munkáltató sem, érdekes.

gigabursch 2018.03.27. 07:44:02

@Ulrik:
na ja...
Teljesen egyetértek veled.

Eastbay1 2018.03.27. 07:54:41

@Ulrik: Azért van ez, mert a HR-esek nem (annyira) hülyék és tudják, hogy a legtöbb nyelvvizsga bizonyítvány nem takar valós nyelvtudást. Hogy akkor miért nem ez utóbbit kérik a hirdetésben? Hát mert a tárgyalóképes nyelvtudás egy megfoghatatlan dolog, a nyelvvizsga bizonyítvány meg azért mégis egy papír. Akkor is ha sz@rt se ér. Volt nekem olyan csoportvezetőm, aki munkaidő után hetente csinálgatta otthon órákig a beszámolókat a portugál vezetők számára. Akik olyan jó "trí pénáltíz" szinten beszéltek angolul.

Eastbay1 2018.03.27. 07:57:44

@Ulrik: Ja meg ugye, ha valós nyelvtudást kérnének akkor lehet, hogy csak 5 embert kellene interjúztatni, de 5-ször derülne ki, hogy a HR-es is csak töri az angolt.

Szakértő? az nem volt 2018.03.27. 08:00:01

@Ulrik: Mert van, akinek van papírja és egyáltalán nem gagyog azon a nyelven. (Nem rád értem). A nyelvre (amennyiben kell!) igenis kérdezzenek rá, ne papír alapján döntsenek. Nekem sohasem volt papírom (baromság, a tudás számít), mégis folyékonyan beszélek angolul felsőfokú szinten (éltem Angliában is), ahol kellett beszéltem is az állásinterjúkon.

Atiati 2018.03.27. 08:06:01

@Ulrik: IT szakmàkban szokott lenni szakmai kèrdès is, amely legtöbbször kapcsolódik az egyetemi tananyaghoz.
Angol nyelvvizsgàval meg lehet hogy meg se tud szólalni a jelölt, mert vagy nem használta X ève, vagy a nyelvvizsgàn csak bevàgta a szóbeli tèteleket. Egy ilyen nyelvtudàst sokszor hónapokba kerül felhozni egy elfogadható szintre, miközben lehet hogy màr az első nap fel kell hívni a skót helpdeskest hogy generàljon belèpőkódot.

fidesz maszop dk egykutya 2018.03.27. 08:09:19

@Eastbay1: A legtöbb diploma sem takar valós tudást(főleg a kevés kivétellel, legalja magyar oktatási rendzserben), tényleg vicc hogy mindenhez felsőfokú végzettséget kérnek, csak ennyit. Mindegy milyen, csak papír legyen. Ez el is mondja mennyire van rá szükség...

Eastbay1 2018.03.27. 08:10:45

@SalesTalents: Én mondjuk dolgoztam olyan helyen területi képviselőként, ahol követelmény volt felvételikor az angol. Aztán amikor egy fél év múlva idehozták a konkurencia holland értékesítési vezetőjét, akkor kiderült, hogy a valóságban alig páran beszélnek a Sales-en angolul, a csoportvezetők közül pedig senki. Rendben, nekem se volt még akkor valami fényes az angolom, de legalább el tudtam neki mondani, hogy mikor mit csináltam, meg hogy miért faszság az hogy a novemberi terv 30%-kal több mint a júliusi (üdítős cég). Aztán persze szépen bele is állt a cég a földbe.

Eastbay1 2018.03.27. 08:14:51

@fidesz maszop dk egykutya: Ez is igaz. Mondjuk szerintem kivételesen jól érzi a fidesz, hogy túl sok a sz@rt sem érő papír, csak ehhez is rosszul állnak hozzá, mint szinte mindenhez.

fidesz maszop dk egykutya 2018.03.27. 08:14:56

@Atiati: egyetemi tananyaghoz nem, mert ott csak bullshit, vagy elavult, használhatatlan anyagot kell bebiflázni. Hanem inkább egyetem, vagy bármimás mellett tanult anyagról kérdeznek.

Eastbay1 2018.03.27. 08:18:17

@Atiati: Skót helpdesk-es, mi? Nem érezted a curry szagot a telefonkagylóból?

tmm 2018.03.27. 08:19:41

Nem értek egyet. Nézzük egy kicsit a másik oldalról:
SAP: igaz, hogy minden cégnél más, viszont, aki használt már ilyet, könnyebb betanítani, mint azt, aki akkor látja először
Felsőfokú végzettség: ezt két okból is kérhetik. Egyrészt, a diplomás akármilyen módon szerezte meg, megvan benne a képesség, hogy 1. küzdjön, 2. önállóan intézkedjen, 3. áldozatot hozzon, 4. hosszabb távú célokat tudjon szem előtt tartani, továbbá ha ugyanannyi fizetésért diplomást is kap, akkor miért érné be kevesebbel? Persze, a legtöbb munkakörhöz nem kell diploma. Nekem pl az elmúlt 10 évben annyit változott a munkaköröm, hogy régen még kellett a diploma, és az azzal járó tudás, ma már viszont inkább tanfolyamokon, könyvekből, tutorialokból szerzem az új tudásanyagot, és eléggé háttérbe szorult a diploma. Viszont tény, hogy a tanulás képessége vezetett a diplomához is, ily módon a diploma megléte egyfajta zálog a valóban szükséges tanulási képességhez
Önálló és szolgalelkű:Ez egy egész jó párosítás, és sajnos, szükséges is. Általában egy főnök csak annyit tud mondani, hogy ezt, vagy azt csináld meg, de azt, hogy hogyan, vagy milyen áron, már nem. Ezért a jó munkavállaló szolgalelkűen elvállalja, és önállóan intézi a szükséges dolgokat. Önállóan tanulja meg a hozzá szükséges tudnivalókat, önállóan kommunikál, önállóan szerzi be a szükséges információkat, stb.
Magabiztos MS ismeret: rutin. Feladat: csinálj egy kimutatást exclben... HA van rutinja, akkor megcsinálja egy óra alatt, ha nincs rutinja, akkor néhány órát böngészget a neten egy tutorialért, 2 óra alatt megcsinálja, elakad, utánajár, stb. 1 napba fog telni. Azért egy profitorientált cégnél ez baromira nem mindegy.

Terézágyú 2018.03.27. 08:22:11

Ulrik kérdése az volt, hogy miért nem hiszik el a nyelvvizsga-papír alapján, hogy valaki tud angolul - DE miért hiszik el egy diploma alapján, hogy az illető ért a szakmájához, illetve egy jogsi megléte alapján, hogy jó sofőr...????? :)))))))))

Terézágyú 2018.03.27. 08:24:03

@tmm:
"Önálló és szolgalelkű:Ez egy egész jó párosítás, és sajnos, szükséges is. Általában egy főnök csak annyit tud mondani, hogy ezt, vagy azt csináld meg, de azt, hogy hogyan, vagy milyen áron, már nem. Ezért a jó munkavállaló szolgalelkűen elvállalja, és önállóan intézi a szükséges dolgokat. Önállóan tanulja meg a hozzá szükséges tudnivalókat, önállóan kommunikál, önállóan szerzi be a szükséges információkat, stb."

Amikor a főnök szolgalelkűséget vár el, akkor olyan legyen az alattvaló, amikor meg önállóságot, akkor legyen önálló... :)

Atiati 2018.03.27. 08:34:35

@fidesz maszop dk egykutya: jobb helyeken az alapokat is megtanítjàk az egyetemen, màs kèrdès hogy mennyire emlèkszik rà valaki a diploma utàn.

Atiati 2018.03.27. 08:39:09

@Eastbay1: Előző kèt helyen indiaiak voltak, aztàn amikor kezdtem volna hozzàszokni akkor meg kaptam a britteket, legtöbbször akcentussal. Àltalàban könnyebb olyan emberrel tàrsalogni aki ugyanúgy tanulta a nyelvet.

Berelhetoreklamfelulet 2018.03.27. 08:39:37

Azért nem hiszik el, mert a nyelvvizsga papír nem ér szart se konkrétan. A nyelvvizsga rendszerek csak arra mennek, hogy fizesd a vizsga pénzt, azt közbe ilyeneket mérnek, hogy letud írni, hol nyaraltál, meg levelet írni, vagy nyelvtant, amik 100%-ban uselessek munkához.
És ezt a munkáltatók is tudják.

A diploma sem ér többet mondjuk, csak a magyar tudatba a diploma még úgy szerepel mint valami nagy dolog. De szép lassan az is kezd majd kikopni, ahogy egyre többen rájönnek, hogy az se ér semmit.

A biztos utas 2018.03.27. 08:46:41

@tmm: " a diplomás akármilyen módon szerezte meg, megvan benne a képesség, hogy 1. küzdjön, 2. önállóan intézkedjen, 3. áldozatot hozzon, 4. hosszabb távú célokat tudjon szem előtt tartani"

1. 18 evesen nem akarok dolgozni menni, anyu ugyis eltart, cserebe elmegyek bufe-ruhatar szakra melegedni.
2. 22-23 evesen vegzett okos bolcseszmernokkent elmondhatom, hogy soha egy percet nem dolgoztam, viszont ugy indulok neki, hogy nekem diplomam van, szoval tessenek megfizetni.

Szoval anyu kuzdott erte hogy ne kelljen onallonak lennem, aldozatot hozott, hogy diplomam lehessen, ez volt a hosszu tavu cel.
Aljas gonosz vilag, nem akarja elismerni a jo kis mongolisztika-filozofia szakos diplomamat, mehetek a Mekibe. Nem baj, majd elsirom a neten a bajomat, a virtualis baratoknak ::)

2018.03.27. 09:15:16

"Általánostól magasabb szintű" - szerintem úgy érti, általánosnál...

Terézágyú 2018.03.27. 09:23:36

@A biztos utas:

ó igen, hüjebölcsészezzünk egy kicsit, az mindig segít, ha csökken az önbecsülésed...

Alick 2018.03.27. 09:24:35

A kedvencem egy fogorvosi asszisztens álláshirdetése volt. A nyelvtudás mellett kb. 3-4 szakmát is elvártak. Aki ilyesmire teljes kompetenciával rendelkezik, az elvárásokat összesítve kérjen legalább 700 ezer nettőt!
:)

A biztos utas 2018.03.27. 09:41:55

@Terézágyú: Mi van, betalalt valami kisember? :D
Nagyon fajhatott, de nem baj, majd elmulik. Amugy nem volt neked osztva semmi, elkulloghatsz.

A biztos utas 2018.03.27. 09:41:57

@Terézágyú: Mi van, betalalt valami kisember? :D
Nagyon fajhatott, de nem baj, majd elmulik. Amugy nem volt neked osztva semmi, elkulloghatsz.

GyMasa 2018.03.27. 09:42:35

@Atiati:
...màr az első nap fel kell hívni a skót helpdeskest hogy generàljon belèpőkódot...
Bazz, ez igazan aljas :-)

A biztos utas 2018.03.27. 09:43:13

@Terézágyú: Amugy a te onbecsuleseddel lehet inkabb problema, ha kotelezonek erezted arra reagalni, ami nem is neked szolt. De mondom, majd jobban leszel, ne aggodj :D

Sandor Szajcz 2018.03.27. 09:46:42

@Eastbay1: A tárgyalóképen angol nyelvtudás eléggé megfogható. Amikor embereket kerestünk olyan mérnöki munkára, ahol erre valóban szükség volt, ezt írtuk elő. Az interview-n kb. 5 perc után megkérdeztük, hogy tud-e angolul megfelelő szinten. Majd az "igen" válasz után angolul folytattuk az interview-t. Kiderült 2 perc alatt, hogy megvan-e az angol tudás azon a szinten, ahogy elvárjuk (beszállítókkal folytatott kommunikáció).

Danny89 2018.03.27. 09:46:44

@A biztos utas:
naná, mert egyetem mellett mindenki csak a lábát lógatja és teng-leng. Gratulálok a sablonos gondolkodásmódodhoz!

GyMasa 2018.03.27. 09:47:11

@Eastbay1:
...Skót helpdesk-es, mi? Nem érezted a curry szagot a telefonkagylóból?...
Azert mondott skotot, mert az indiaiak, megha igen furcsan is, de ANGOLUL beszelnek.
A skotok viszont SKOTUL.
Sco'ish...

Véleményem Szerint 2018.03.27. 09:47:21

Nem értek egyet! Amikor asszisztens voltam magasfokú Office ismeretekkel (összes modul), amiért súlyos pénzeket fizettem, rohadtul nem volt kedvem betanítani a abszolút Office-analfabéta újjonan jött kollegákat... ráadásul ingyen. Nem is maradtam annál a cégnél túl sokáig.
Többi munkahelyen mélyen kussoltam, hogy milyen tudásom van, csak annyit mondtam ami a felvételhez kellett.

GyMasa 2018.03.27. 09:53:22

@Véleményem Szerint:
Ebben en is egyet ertek. A fene akar Micikevel szarakodni, hogy megertse, hogy 12 bd space != 1 db tab-bal...
AZ bajos, amikor jonnek, hogy, "dehat, egy vonalban allnak!!!"
Es nem ertik meg, hogy amikor kinyomtatja majd az irast, olyan lesz, mint az okorhugyozas...

pippa2011 2018.03.27. 10:02:43

Rejtett elvárás "amit kínálunk" címszóval : fiatalos, pörgős csapat, elegáns környezet.

maxval bircaman szeredőci szürke proletár · http://www.bircahang.org 2018.03.27. 10:18:10

Előző munkahelyemre úgy vettek fel, hogy a hirdetésben "közgazdasági diploma, 3 éves tapasztalat pénzügyi területen, SAP ismerete" volt mint alapvető feltétel.

Bölcsész vagyok, s 1 éves volt a tapasztalatom pénzügyi területen, s sose használtam SAP-ot.

Zus 2018.03.27. 10:43:35

Azért az is megérne egy misét, hogy miért mindig csak ugyanazok az emberek tudnak boldogulni ? Mindegy, hogy mit írnak az állásajánlatok, csak az alábbiak érdekesek: kersekedelmi tepasztalat, IT tudás (de CSAK programozás, webfejlesztés, SAP, pénzügyi szoftverek kezelése), ügyfelezés, banki ügyintéző (régebben biztosítási ügynök is volt). Ma a divatos szó a mérnök (korábbi manager helyett), egy árva buznyák mérnöki munka nélkül (pl. árajánlat adó mérnök). Akkor mivégre nem zárják be a sok szaros egyetemet ?! Elég lenne csak a pénzügy-számitel, a Közgáz, vendéglátóipari, valami kereskdelmi főiskola, valami BME IT-kar, a jogi egyetem, meg az orvosi. Képezzünk a külföldnek orvosokat, esetleg IT-embereket, a jogászok úgyis megeszik egymást, a többi meg pont rápasszol a jelenlegi összes állásajánlatra. A különleges tudással bíró népek, mint pl. térképész, repülőmérnök, kohómérnök, hadmérnök, atomtudós, fizikus, stb. meg majd gyorsan kihalnak, mivel munkát, azt nem kapnak (ennyire nincs szükség pénztárosnak a Tescoban). Mit csináljon egy különleges tudással bíró ember ma idehaza ? Csak megnyugtatás végett: pl. egy hadmérnök nem tud külföldre elmenni gályázni, mert ott még a hadi tudományokról szóló könyvek közelébe sem engedik ! Talán mosogatónak jó lenne a Mekibe, ha a dolgozni kívánó migránsok, meg a helyi lumpenek odaengedik. Azt meg felejtsük már el végre, hogy majd akkor ezek a különleges tudású emberek átképzik magukat pincérnek, meg programozónak, meg banki ügyintézőnek ! Hát azért tanulták azt, amik, mert ABBAN JÓK, az ÉRDEKLI őket ! Biztos ven, egy-két ember ezek közül, aki megállná a helyét pl. egy futottak még programozóként, vagy banki emberként, de a nagyrészük nem ! Azokból legfeljebb csak egy közepesen rossz irodista idióta lenne ! Az ilyen meg nem kell sehova, ezt már egy rutinos interjúztató is kiszúrja (nem passzol a "vállalati" kultúrhába). Tehát egy ma idehaza egy különleges tudással bíró meber mit csináljon ? Hol talál valami színvonalasabb munkát ?

Hkacsa · http://hkacsa.blog.hu 2018.03.27. 10:44:09

MS Office-nál gond, hogy programcsomag, de az SAP-nál nem gond, hogy egy cég tömérdek különböző szoftverrel :)
Olyan mintha Office tapasztalat helyett azt mondanám nekem haladó Microsoft ismereteim vannak.

comblog 2018.03.27. 10:48:21

@Ulrik: "viszont az angolba mindig belekérdeznek sosem hiszik el a papírt"

Nálam a két legutolsó állás egyikéhez sem kértek papírt a nyelvtudásomról. Igaz akivel beszéltem egy hangot sem tudott magyarul. Problem solved.

Egy régi történet még ehhez: Anno az USA-ba beutazáshoz mindenkinek vízumot kellett igényelni. Egy tanteremnyi embertömeg gyűlt össze az interjúhoz. Látszott, hogy itt nem lehet hamar végezni. Aztán feltették a kérdést, hogy mivel kevés emberük van lehet angolul is. Nos a szemmel látható előny ellenére a tanteremnyi embertömegből talán csupán két jelentkező akadt erre. Pedig a beszélgetés nyilván nem arra ment rá, hogy ki mennyire tud angolul, hanem, hogy valahogy el tudd magyarázni az utazásod okát.

Sajnos a nyelvvizsgapapír (ami sok esetben sémák sikeres bebiflázásából ered) ritkán mutatja meg a gyakorlatban is használható/felvállalható nyelvtudást.

2018.03.27. 11:00:10

@Atiati: ha a skót helpdeskest kell felhívni, akkor már régen mindegy milyen angolt tanultál, úgy se fogod megérteni :) Őket még sokszor az angolok se értik.

fairlane 2018.03.27. 11:06:59

@Terézágyú: Ahogyan egy másik kommentelő leírta, a nyelvvizsga papír sajna semmit nem bizonyít. 20 éve interjúztatok rendszeresen jelentkezőket a cégünkhöz, még soha nem kértem el a nyelvvizsga bizonyítványt. Csak akkor kérünk nyelvtudást, ha az valóban szükséges a munkakörhöz. Akkor viszont az interjú legalább fele az adott nyelven folyik. Ott elválik a szar a vértől.

RHalacska 2018.03.27. 12:41:12

Kedvenceim az IT-s álláshirdetések. Amikor olyan szakmai tapasztalatot várnak el: Windows Server 2016 és Wmvare, és Linux, és progrmaozás, mundjuk 5 év tapasztalattal, ami egyszerűen nem kivitelezhető. Ezek közül 1-2 nek a mestere lehet valaki, de mindegyiknak nem. Ja és legyen max 25 éves, diplomás. Számolt valaki?
Diplomás küzdöszelleme: ismerek olyan, akinek a felelősségvállalását, a hozzáértését, a kitartását és áldozat hozatalát még mindig keresik a bányászok.....
Egyébként nincs diplomám, de ennek ellenére elismernek a szakmámban, elégedettek az ügyfelek.

báró Csekonics 2018.03.27. 13:25:02

@RHalacska: sokan tekintenek így az IT szakmára sajnos mind a mai napig.
Elég bármelyik (akár index) cikket megnézni: 'hiány van informatikusból' - aztán a komplett cikk a fejlesztőkről szól...
Innentől az olyan álláshirdetés, ami 'IT Manager' de érteni kéne a hálózatokon és az oprendszereken (lehetőleg Win + linux) át az SAP-hoz, SQL-hez meg még ezer más dologhoz is és persze az sem baj, ha közben webfejlesztésben is büfé vagy.
Ja, persze, én meg megkérem a fogorvosomat hogy vegye ki a vakbelemet is ha már úgyis arra járok.
Nyelvtudást viszont nálam is mindig angolra váltással tesztelték és teszem hozzá nagyon helyesen.

jobangel · http://jobangel.hu/blog 2018.03.27. 13:25:51

@tmm: SAP betanítás napi használatra 2-3 óra. Tapasztalat. Nem kell érteni a teljes flow-t, de pl. tudni kell csinálni egy számlát, pont. Erre nagyon könnyű betanítani bárki, ha látott már ilyet, ha nem.

Felsőfokú végzettség: egy 3 gyerekes, ebből 1 fogyatékos gyerek kombót egyedül nevelő nő minden ilyet tud, ha van diplomája, ha nincs. Egy 50 éves férfi is, aki látott már egys'mást életében.

"ha ugyanannyi fizetésért diplomást is kap, akkor miért érné be kevesebbel?"-- analógia: van ugyan designer ruhám, több is, kertészkedni mégis a teszkós melegítőmben szoktam. Tehát, azért nem kell diplomás egy nem diplomás feladatra, mert erőforrás-pazarlás, társadalmi szinten is. Kivéve, ha annak az adott diplomásnak most pont jól jön a nemdiplomás munka, és direkt azt akarja, hogy viszonylag egyszerű, időkorlátok közé tehető munkája legyen. Mert ilyen is van.

A cég, ahová szolgalelkű kell, sosem hagy kibontakozni egy önálló egyéniséget. Ill. amit írtál, tipikusan azt vetíti előre, hogy ha majd bármi probléma lesz, akkor önállónak kellett volna lennie, de inkább szolga volt. Megtörtént eset, amikor a szolgalelkűségbe kényszerített munkavállaló parancsra vámcsalt, és csak azért úszta meg bírói figyelmeztetéssel, mert be tudta mutatni a főni írásos utasítását az akcióra. A főnit azért lecsukták.

Magabiztos MS ismeret: ahogy fentebb írtam, rutin, de miben? Nincs olyan ismeret, hogy "MS Office". Tán le kéne írni pontosan, hogy példád szerint excelt kell tudni bűvölni. És akkor értjük, el tudjuk dönteni az álláskeresővel, fog-e menni ez neki, vagy sem.

RHalacska 2018.03.27. 13:27:52

@báró Csekonics: igen. nézegetem az álláshirdetéseket, és a fele követelménynek nem tudnék nekimenni, úgy, hogy jelenleg nemzetközi cégeknek is dolgozom IT területen, konkrétan üzemeletetek. Windowst, linuxot, VMware-t. de amit leírnak arra Isten ideje nem volna elég megtaulni, amúgy meg évente(!) változnak a technológiák.

minja konka 2018.03.27. 13:31:40

ó, az interjún már lejjebb adják. jelen állás szerint bárkit felvennének, mindegy, csak fürödjön naponta

jobangel · http://jobangel.hu/blog 2018.03.27. 13:40:55

@minja konka: Igen :) Olyan mondás is van fizikai munkára, hogy ha van pulzusa, jöhet... Csakhát akkor az álláshirdetésnek is igazodnia kellene ehhez.

Din Serpahis 2018.03.27. 14:42:04

@okostojas007: Egyszer interjuztam egy skot fejvadasz komaval, elore is szolt, hogy elnezest, o skot, de igyekszik normalisan beszelni. Egesz jol sikerult neki.
A svajciak viccesek meg, amikor nemetul kell beszelniuk, latszik rajtuk, hogy szenvednek vele, es sokszor at is ut az a jo kis parasztos dialektus, nagyon mokas hogy eloszor mindig beproblakoznak, hatha ertem a dialektusukat, aztan amikor kozlom, hogy nemetul legyenek kedvesek, megnyulik az abrazatuk.

báró Csekonics 2018.03.27. 15:27:32

@Din Serpahis: nekem van olyan osztrák kollégám, aki már a harmadik mondatnál tart, mikor rájövök hogy nem németül, hanem angolul beszél éppen :-D
Pedig volt pár olyan angol kollégám is, akiknél piszkosul figyelni kellett mert nem épp az oxfordi brit angolt beszélte...

jobangel · http://jobangel.hu/blog 2018.03.27. 16:04:44

@báró Csekonics: nekem francia ügyfelem volt ilyen. Kiállt prezizni, és a 3. slide-nál esett le, hogy jaaa, angolul beszél :)

bobijub 2018.03.27. 16:21:10

csak ülök, reszelgetem a körmeimet és hülyeségeket beszélek:

azért kellhet a horgászat, mert a cég pecabotboltoknak vagy horgászegyesületeknek árul szakmai nyilvántartó programokat :)

bobijub 2018.03.27. 16:34:36

@Eastbay1:

ha ténylegigazán élesben szükség van az alkalmazottra vadászó cégnél a használható nyelvtudásra, akkor, ha van, aki érdemben képes rá, meg kell nézni a szakmai előéletet (szakmai tapasztalat híján a nagyon friss nyelvvizsga is jelenthet valamit, de csak valamit). aki a szakmai előéletből nem tudja megsaccolni, hogy lehet-e érdemben használható nyelvtudása a jelöltnek, az valszeg a szakmai használhatóságának megítélésére sem alkalmas annyi idő alatt, amit egy átlagos jelöltkiválasztásra szokás rááldozni.

Doryyka 2018.03.27. 16:35:37

@Eastbay1: ‘98-2002 között meg pont ők nyomták fel a felsőoktatás létszámát, büfé (“művelődésszervező pl.) szakokkal. Továbbá lehet jól látja, csak más az ok: az egybites törzsszavazó gyártása, aki nem gondolkozik csak ikszel.

Angol: egész rendesen beszéltem angolul amíg nem kellett egy svájci költözés miatt a németemet felspannolni. Most ia tudok, csak kell 5 perc bemelegítés hogy ne keverjek német szavakat bele. A volt főnököm az angolt ilyen szavakat b@szok egymás után alapon tolta. Egyszer elmentünk munkaügyben Rómába. Őt simán megértették az olaszok a cégnél, engem alig... (egész mondatok alany-állítmány egyeztetve, már abban a nem sok esetben, ahol kell, esetleg igeidő ok). Jaj, és főni beszólt a kiejtésükre (hallottátok volna őt...) LOL

Doryyka 2018.03.27. 16:47:12

@maxval bircaman szeredőci szürke proletár: ez azert a cegrol is mutat valamit, no meg hogy egyaltalan teged...

bobijub 2018.03.27. 16:47:40

@tmm: ha itt is lenne lájk meg ápvót, akkor felhasználnám az összes létező karbantartott nicknevemet, hogy felpontozhassam azt, amit az első három bekezdésedben írtál.

még csak körülbelül se sincsen semmi fogalma a sap-hoz hasonló rendszerekről se nem, meg a programozási nyelvekről se nem annak, aki nincs tisztában azzal, hogy az, aki már dolgozott 4-5-... (a szám vitatható, de bőven tíz alatti) eléggé különböző programozási nyelven, stb, annak a +1-ediket használható szintre összehozni már sokkal rövidebb idő szükséges. aki nem képes felfogni ennek a jelenségnek az átértelmezését az sap-re, az ne írkáljon sap-vel kapcsolatos tanácsokat. ((((( de-de-de de: mint minden területen, a gyakorlat berozsdásodása itt is érvényes. az x évvel ezelőtt abbafejezett tevékenység itt nemcsak gyakorlatbólkijövést jelent, hanem az időközben feljött új technológiákról való lemaradást is )))))

bobijub 2018.03.27. 16:51:06

@Terézágyú: jobbszeretem (sic!) azokat, akik érdemben használt felsőfokú diploma birtokában szidják az egyetemistaságot és a diplomásságot úgy teljesen általánosságban.

Bobby Newmark 2018.03.27. 17:34:48

@tmm: Excelhez: ezzel áll szöges ellentétben a MÁV, ahol haveromat első munkanapján lebaszták izomból, hogy megcsinálta két óra alatt Excelben azt a munkát, amit három napra kapott. És hogy ilyet többet ne csináljon, mert rossz fényben tünteti fel a kollégákat.
Mondjuk senki nem is vádolta azzal a MÁVot, hogy profitorientált lenne.

Projektmenedzser 2018.03.27. 20:30:15

"Volt, aki arról számolt be, hogy azért nem vették fel a jelöltet, mert a Word körlevél funkcióját nem tudta. Amit persze 15 perc alatt lehet valakinek elmondani, szóval “remek” ötlet volt 1 órás teszten lemérni… a hatékonyság ugye."

Erről jut eszembe, akkor volt az akkor még Pannon néven futó mobilszolgáltató, Budán volt az ügyfélszolgálatuk, a budafoki úton. Behívtak főiskolásként, s emailt kellett küldeni. Megadtak két címzettet, de Outlookot akkor még nem használtam, Gmaileztem. Véletlenül vesszővel választottam el a címzetteket, nem pontosvesszővel, de ezt kb. 1 másodperc alatt észrevettem és javítottam. De csak nem vettek fel, mert szerintük nem tudtam emailt küldeni ..

Hála istennek, lehet, azóta is ügyfélszolgálatos lennék. Azóta elvégeztem a fősulit, s múlt hónapban 1,3 millió forintot kerestem. Kíváncsi lennék, hol a csóka, aki nem vett fel.

hugsz 2018.03.27. 21:21:13

Ez mind szép és jó, viszont el kéne odáig jutni, hogy a juttatásokat is ilyen pontosan és részletesen leírják a hirdetésben. Elvárások vannak mindig de fizetni senki nem akar...a fizetési igény megjelölésével...pfff

Zephyrous 2018.03.27. 22:02:39

Múltkor láttam álláshirdetést, amiben 6 éves ReactJS tapasztalatot kértek. Kár, hogy a ReactJS még csak 5 éves... no comment! Persze a bérezést és a juttatásokat már luxus feltüntetni, csak a "mindenhez is értsél" megy az IT-ben "full stack" kódnévvel.

Eastbay1 2018.03.27. 22:25:21

@GyMasa: Én Írországban élek, nekem az ír meg a skót sokkal érthetőbb, mint az affektáló cockney. Amivel nem tudok mit kezdeni, az a nigériai meg fekete afrikaiak akcentusa.

daito 2018.03.27. 23:43:45

Azért meg is fordítanék 1-2 dolgot.
Idehaza divat beírni álláshirdetésekbe - elég komoly pozíciók esetén is - hogy középfokú végzettség (is elég).
Ezzel jelezve rögtön azt, hogy oda bizony nem szándékoznak túl sok talicska pénzt felajánlani fizetésként. Tipikusan imádják a logisztikai cégek, vezessél-irányítsál mondjuk 20-30 embert (köztük diplomást is), vagy készítsél ajánlatokat (esetleg tenderre), és akár angol nyelven, vagy intézd a cég vámügyeit a légiszállításoknál. És persze ne legyél 40 felett, ha nem muszáj. :-)

Megjegyezném - hogy mindenféle leszólások mellett, amellyel a bölcsész-büfé szakokat illetik, meg a sz.r magyar felsőoktatást; hogy én pl. sosem tudnék levizsgázni mondjuk Kant vagy Arisztotelész filozófiájából, valamint a sz.r magyar felsőoktatás még mindig legalább pár lépcsővel feljebb van, mint a nem túl érces magyar középszintű oktatás. És a legjobb egyetemi tananyag sem ér sokat, ha a tanuló/diák hülye/lusta/stb. (Ettől függetlenül értem a dolgokat, amiket leírtok, és sok az igazság benne, de az mindig felb.sz, amikor ismeretlenül lenéztek egy embert, aki képes volt 5 évig filozófiát/irodalmat/középkoritörténelmet tanulni. Tudom, hogy ma az tudás sz.rt sem ér az SSC-ben, csak azt ne felejtse el a programozózseni, hogy az ő csudás java-ja 20 éve nem ért semmit, és lehet, hogy 20 év múlva nem fog semmit sem érni, és esetleg őt fogják így lenézni.)

Az SAP-re azt írnám - miközben a hozzászólások között is volt érdekes és igaz; hogy abban is van olyan, hogy "jogosultság". Ismerek olyat, aki 5 évig használta az SAP-t, ami annyit jelentett, hogy bejelentkezés után 1 db oldalon pipálhatott valamit, és valami megjegyzés rovatba beírhatott. Ööööööööö. Az az ember egy hangyf.sszal ért többet az SAP-hez, mint aki még nem látta. Meg semmit sem jelent, ami fontosabb, hogy az embernek mekkora a "készsége" az ilyen szoftveres témában. Ha valaki könnyen megtanul szoftvereket használni (és van esze), azt a legtöbb mai szoftver használatára pikk-pakk betanítod, eközben ha valaki ebben nem igazán penge, hiába használta előtte 3 évig az SAP-t. Ez az Office csomagra pláne igaz, 3 részét leszámítva, az Excel - mert abban iszonyat tudás/lehetőség van (de alapok azért nem igényelnek atomfizikust), meg a Project és Visio, - mert azok csak valami véletlen hiba folytán vannak odapattintva az Office csomag tájékára. Az Access is lehetne - csak én még nem láttam komoly adatbázis készítőt/felhasználót Accessben operálni.
Csak ugye ezt nehéz megfogalmazni az álláshirdetésben.

A biztos utas 2018.03.28. 07:47:13

@Danny89: Jo, kicsit altalanositottam, beismerem :)
De szeretem a keves kivetelt, neha ugy fest, ok erositik a szabalyt. Szeretem azokat, akik hajlandoak dolgozni, de sajnos manapsag a legtobb munkahelyen a legalkalmatlanabbaak kb barmire a bolcseszek. Ezek olyan helyek, amiket en ismerek es nem arrol szolnak, hogy bolcseszeknek szakmaba vagna. Ennek ellenere, ahogyan a MacDonalds is, olyan, hogy sajnos ERRE VAN IGENY, a bolcsesznek meg penz kell.
Na itt talalkozik sokszor a Marslako a valosaggal eloszor - hogy stilusos legyek.
Hidd el, arrol nem en tehetek, a NEMBOLCSESZ, hogy valakinek diplomaja van de nem kap diplomas allast, foleg bolcseszdiplomasat es arrol se tehetek, hogy nem jut hozza havi 300ezerhez.
Lehet, hogy az en csunya stilusom se alakult volna igy az elmult evtizedekben, ha nem hallom es olvasom folyamatosan az ilyen jellegu siramokat. Mivel barataim majdnem fele bolcsesz, ez kulon neheziti azt, hogy jol lassam az aranyokat :)

A biztos utas 2018.03.28. 07:51:27

@comblog: Igazabol az USA kovetsegen azt teszteltek, hogy ki az, aki ki akar koltozni oda. Ki lesz az, aki majd el akar ott tunni, feketemunkat vallalni....
Hat epeszu ember nem is reklamozta azt akkoriban, hogy tud angolul!!! :D

GyMasa 2018.03.28. 18:45:44

@Eastbay1:
..Én Írországban élek, nekem az ír meg a skót sokkal érthetőbb, mint az affektáló cockney...
Az is egy szep allatfaj :-) (Mondjuk a cockney affektalas nelkul is erthetetlen, legalabbis szamomra...)
Valaki megirta, hogy igazabol, nekunk, nem anyanyelvueknek mas, nem anyanyelvuekkel a legkonnyebb szot erteni
...Amivel nem tudok mit kezdeni, az a nigériai meg fekete afrikaiak akcentusa...
Majd probalj japannal, vagy kinaival is szoba elegyedni.
AZ is vicces tud lenni :-)

L.Cz. 2019.05.29. 00:10:27

A diplomához, mint elváráshoz, amiről ezt írtad: "Régebben még jelentkezett is akár diplomás ilyen állásra, mert nem volt választása. Ma már van"
Nem biztos, hogy van. Rettenetes mennyiségű hasznavehetetlen diplomást sikerült képeznie a magyar felsőoktatásnak az elmúlt 10-15 évben. Tömegével vannak olyan szakok, amelyeknek a végeredménye csupán annyi: "van egy diplomád, fiam, nem is érdekes, hogy miről, de legalább már írni-olvasni tudsz". Sajnos manapság a diploma csak ezt jelenti sok esetben (pl. turizmus-vendéglátás, informatikus könyvtáros, földrajz). Manapság az érettségit súlyos funkcionális analfabéták is tudják teljesíteni. A "szentháromságra" (diszlekszia, diszgráfia, diszkalkulia) olyan felmentéseket kap, amelyekről a többség csak álmodni mer. Matematikából nem is érettségizik, magyarból és történelemből nincs neki írásbeli, helyette húz két szóbeli tételt, a társadalomismeret érettségi középszinten pedig egy vicc: az írásbelit helyettesítő projektfeladatot akárki megírhatja, csak adja be határidőre, a vizsgázónak elég az, ha nagyjából tudja, mi van benne.
Ebből adódóan az, ami 10-15, de inkább 20 éve az érettségi után csak írni-olvasni tudó, de amúgy hótt' hülye ifjú titánoknak munkalehetőségként adódott (adatrögzítő, adminisztrátor, gyártósori tréner, ügyintéző), az ma már a diplomások kiváltsága. Persze nem minden diplomásé: akinek "rendes" diplomája van, az nem fog ilyesfajta betanított szellemi munkákat megpályázni. De a rengeteg "büfészakos" ezeket fogja keresni. Hiszen nem azért járt X évig az egyetemre vagy főiskolára, hogy utána a sor mellett műszakozzon, neki, mint diplomásnak _jár_ az irodai munka hétfőtől péntekig rugalmas munkaidőben!
Az a szerencsétlen paraszt, akinek meg csak érettségije van, menjen csak szalagmunkára és dögöljön meg ott, ahol van - há' mér' nem szerzett diplomát?
Nem tudom, hol a probléma. Ott, ahol te élsz, biztosan az a helyzet, hogy a diplomás nem vállal el mindent. Jogos a hozzáállása: nem azért tanult huszonsok éves koráig, hogy az első adandó állásajánlatra hülye módjára ráboruljon, mint gyöngytyúk a takonyra. De ott, ahol én élek (és ez is Magyarország, nem is olyan nagyon messze a világ közepének gondolt Budapesttől) egy láthatóan betanított jellegű irodai adminisztrátor állásra is tucatjával jelentkeznek a diplomások, mer' az mégiscsak iroda, osztán nem köll műszakóni meg hétvégén melózni, úriember módjára lehet élni. Az ugyanolyan képességű és tudású (pl. egy vidékfejlesztési agrármérnök sem Excelből, sem idegen nyelvből nem tanult sokat az egyetemen), de csak érettségizett jelentkezőket pedig lazán lepattintják, mert ugyan kinek kell az érettségizett paraszt, ha van diplomás is ugyanarra a pozícióra? Holott a munka, amit végezni kell, nem indokolja a diploma meglétét.
Valami nem stimmel kis hazánk munkaerőpiacán, de ehhez én nem érthetek.
süti beállítások módosítása