JobAngel Az álláskeresők védangyala

Kérj többet!

2016. december 18. 23:00
45 hozzászólás

Az álláspályázatok javításakor és a személyes, csoportos tanácsadásokon is gyakran szóbakerül a fizetési igény kérdése. Sokféleképpen kerül elő a téma, és sokszor az látszik, önsorsrontóként állunk a fizetés kérdéséhez. Pedig teljesen természetes, hogy a munkánkért fizetést várunk, nincs ezen mit szerénykedni. Érdekes jelenségek épülnek az álláskeresésben mégis e tényező köré.

Van egy igen magasan képzett munkavállalói réteg, aki jó helyeken dolgozott, multis karrierrel a háta mögött egyszercsak nem talál állást. A multi leépítette, önhibáján kívül nincs állása. Nem hívják állásinterjúra, nem hívják a toborzók sem. Mi lehet a gond? A legtöbb esetben az oldja meg a problémát, ha beírják az álláspályázatba a fizetési igényüket. A munkáltatók a régebbi erős munkahelyek, kompetenciák láttán azt gondolják, emberünk megfizethetetlenül drága, inkább nem is tárgyalnak vele. Hogy ne adjunk teret a találgatásnak, be kell írni a konkrét igényeidet. Máris látja a leendő munkáltató, a keresgélő toborzó, van-e értelme tárgyalni veled.

Van egy fizetésével rendkívül elégedetlen réteg, aki azért akar váltani, hogy jobb fizetést kapjon. Ilyenkor tanácsadóként érdemes felmérnem, hogy hogyan tárgyal erről. A standard kérdéseim ilyenkor:

1. Amikor belépett a most rosszul fizető helyre, megkapta azt a fizetést, amit akkor várt? Különböző válaszok jönnek, amiből látszik is a „baj”:

- „Igen, de azóta elteltek évek, és nem volt fizetésemelés. Kértél fizetésemelést? Nem.” (Miért nem?)

- „Nem, már akkor is alkudtak. Elfogadtam, mert nem volt más.” – Kerestél jobb állást, miután beléptél? „Nem, örültem, hogy végre van munkám, nem akartam folytatni az álláskeresést” ( = beleragadt a rossz helyzetbe, kényelemből. Értem, hogy van olyan helyzet, amikor el kell vállalni a rosszul fizető állást, de benne maradni nem kell, ha akad jobb)

2. Jól határozta meg a fizetési igényét?

- „Nem tudom, úgy gondoltam, ennyit még kifizetnek, máshol is ennyit kerestem” (és ugye már az sem volt elég…)

3. Tett azért valamit, hogy többet keressen évekkel később? (pl. képzés, nyelvtanulás, plusz munka, másodállás stb.)

- „Nem volt idő rá”.

Ezek tipikus válaszok, de pont rossz irányúak. Akik így válaszoltak, azoknak azt javaslom, gondolkodjanak el azon, mennyit is kellene keresniük ahhoz, hogy jól keresők, elégedettek legyenek. Eddig fel sem merült bennük, hogy ezen gondolkodni kell, legyen meg az állás, legyen havi fix és kész.

Az általános fizetési igényeket látva – átlagos munkákra, mint irodai adminisztráció, kiskereskedelem, szakmunka, diplomás fehérgalléros munka – azt gondolom, hogy gyalázatosan alacsony fizetéseket kérnek emberek, attól félve, hogy többet úgysem fizetnek. A javaslatom általában ugyanaz: kérj többet!

Aki állásból keres állást minimum plusz 30%-ért (nettóban), de inkább plusz 50%-ért váltson, ha csak a pénz miatt váltana. Ez kb. fedezi a váltás kockázatait. Ha egyébként menekülne a cégtől, mert rossz a főnök, bizonytalan a pozíció, de még van munkahelye, akkor is tartsa magát ehhez, amíg teheti.

Amikor a fizetési igényedről kérdeznek egy állásinterjún, légy nyitott, de határozott. Mondd el nyugodtan, hogy minimum 1000 fabatkát szeretnél minden hónapban hazavinni, de nem ismered az ő elképzelésüket, és szívesen meghallgatnád, ők milyen költséggel számoltak erre a pozícióra. Közvetítő toborzók többnyire nyíltabbak, velük lazábban lehet erről tárgyalni, de egy munkáltatótól sem kell megijedni. Ha közelítőleg sem arra az összegre gondolt, amire te, akkor nincs miről tárgyalni, ha egyébként nincs nagy távolság a két elképzelés között, keressétek meg a közös pontot.

----------------

Fentiek miatt azt gondolom, hogy a kis magyar valóságunkban az a munkavállalói igény, hogy írják ki az álláshirdetésekben, mennyit fizetnének, tévút. Mindig lesz olyan szerencsétlen sorsú álláskereső, aki a pofátlanul alacsony fizetést is elfogadja, mert muszáj. Így nem fog emelkedni a bérszínvonal. Az álláskeresők azért gondolják, hogy jó lenne álláshirdetésekben látni a fizetési ajánlatot, mert attól tartanak, hogy a saját kútfőből bemondott összeg túl magas lesz, és elbukják az állást. Egyszerűbb, ha megmondják, mennyi az annyi, és akkor nem kell gondolkodni... Szóval nem, az álláskeresőknek ez nem segít, mert leszoktatja őket arról, hogy lehet igényük, maguk fogalmazhatják meg az igényeiket, és mondhatnak olyan számot, ami reális és a megélhetésüket is biztosítja, valamint nem kell megfelelni a munkáltató költségelvárásának, majd a munkáltató feleljen meg a munkavállalóénak - ha már munkaerőhiány van, legalábbis jópár szektorban.

# # #

Tetszett a poszt? Lájkold, oszd meg!

Ha neked is személyes (jelen helyzetben csakis online, kamerás, élő konzultációs) segítségre van szükséged az álláskeresésedben, karrierváltásodban, válogass tematikus szolgáltatásaimból! További információkért látogasd meg Facebook-oldalam!

 # # # 

A bejegyzés trackback címe:

https://jobangel.blog.hu/api/trackback/id/tr9312056585

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

greenkeeper 2016.12.19. 16:44:02

Alapjaiban egyetértek veled... de
-a munkáltatók csak akkor hajlandóak magasabb bérről tárgyalni ha olyat tudsz amire nagy szükségük van, amúgy meg simán bedobják hogy ennyi a keret. Kell vagy nem?
Szóval, mint aktív álláskereső mondom, hogy ez nem olyan egyszerű mint ahogy itt le van írva. Jó néhány interjún vagyok túl, ahol nevetséges ajánlatokkal állnak elő a cégek. Jellemzően a minimálbér fölé ajánlanak néhány ezerrel, semmi étkezési hozzájárulás, jó esetben utazási költséget térítenek kb.30%.
Nincs is állásom mert ilyeneket nem fogadok el. Még megtehetem ezt, de amikor elfogy a tartalékom akkor majd nem engedhetem meg ezt magamnak.

jobangel · http://jobangel.hu/blog 2016.12.19. 17:17:23

@greenkeeper: Elhiszem, hogy nem egyszerű, ezért vannak a bérek még mindig alacsonyan. Mert mindig lesz valaki olyan nehéz helyzetben, hogy a "kell vagy nem"-mel sarokba lehet szorítani.

De alapvetően ott tartunk, hogy extra tudás már nem kell ahhoz, hogy valaki jó pozícióba kerüljön álláskeresőként, mert annyira kevés a jelentkező. Régebben válogathattak egy-egy állásra 400-500 CV-ből, most örülnek, ha 10-et kapnak. Több év alatt megszerezhető tapasztalatú emberekre fixdíjas kereséseket vállalnak toborzók, mert kell az ember annyira, hogy akár milliós sikerdíjat is kifizetnek, hogy megtalálják. Az egyetlen "extra" ami nélkül nem lehet a posztbeli módon tárgyalni, az a nyelvtudás. Angolul és/vagy németül tudni kell. Ha még valaki valami ritkább nyelvet is beszél, akkor pláne ő van alkupozícióban.

A stratégiádon kis változtatást javaslok: most vállalj el bármit, mert kell a munka és a pénz, és ne várd meg, amíg elfogynak a tartalékaid. És közben a vacak munka mellett keres egy jobbat. Egészen más úgy tárgyalni, hogy nem az életedért küzdesz egy állásinterjún, hanem van egy kis mozgástered. Amíg próbaidős vagy, addig pont ugyanúgy tárgyalhatsz, mintha munkanélküli lennél, mikor a lehetséges kezdésről kérdeznek. Két-három napon belül tudsz kezdeni egy jobb helyen, tehát egy ilyen vacak állás nem akkora kötöttség, de legalább fizetnek valamennyit.

Circus 2016.12.19. 18:16:27

No, megint jön az ördög ügyvédje vitatkozni meg kiegészíteni meg hozzábelekotyogni... :)

1, pont, hiányzó válasz
előző két munkahelyemről többek között ezért jöttem el: kértem, szóltam, jeleztem a problémáimat, rákérdeztem az ígéretekre, de szokásos mellébeszélésen kívül érdemi válasz nélkül. Ebből milyen problémát látsz nálam? :)

2, pont
"Jól határozta meg a fizetési igényét?"
Ha elsőkörösre jelentkezek vagy keresnek meg egy fejvadásznál/közvetítőnél egy teljesen kilúgozott és semlegesített hirdetésre, addig ezt hogy lehet 'jól' belőni konkrétumok ismerete nélkül? Jelenleg azonos munkakörre több, mint 1,5-2x-es nettó eltérés is lehet cég és cég között, tulajdonosi körtől, konkrét feladattól függően.
Mivel én érkezek kívülről, ők ismerik a saját lehetőségeiket, kit, milyen feltételekkel keresnek, szóval ennek így nincs sok értelme - ezt általában szoktam jelezni interjún finoman (jó teszt arra, hogy lásd a hozzáállásukat). Természetesen itt működik a jó öreg szűrő: ha fiatalos csapatba keresnek valakit, ott üveggyöngyökért akarnak leigazolni, felejtős.
Én általában belövök egy tól-ig határt, aztán kiderül.

Teljesen egyetértek egyébként a poszt törés utáni részével.

3, "nem volt rá idő"
Na, ez én vagyok :)
Középfokú képesítéssel értem el olyan eredményeket és szintekre, hogy körülöttem és alattam mindenkinek felsőfokú végzettsége volt, nem kis meló volt benne - és igen, nem nagyon maradt idő/energia a tanulásra...
Ez most a kereséskor visszaüt, mert a 20 év tapasztalat általában sehol sincs a legvacakabb (akár inadekvát) főiskolai végzettséggel szemben, és természetesen az első körös szűrőn a szakmához nem értő HR-es/közvetítő/fejvadász nem is veszi figyelembe, megyek a kukába ab start.
Ezen is kellene szerintem változtatni mert néhány év alatt azért már ki lehet ismerni/tanulni a szakmát... kivéve persze, ha olcsó droidokat keresnek.

jobangel · http://jobangel.hu/blog 2016.12.19. 21:45:09

@Circus: :)

1. Igen, ilyen is van, most nem a szűklátókörű cégekre koncentráltam. Ha kértél, és nem kaptál fizuemelést, akkor fizessenek egy új emberért...

2. A fizetési igény viszonylag egzakt szám: tudod, mivel lennél elégedett havonta, tökmindegy, ki a munkáltató, és mi a munka. Erre még rakj kb. 30%-ot és akkor van alkutered. Nagyon kivételes esetben számít az, hogy ki a munkáltató. Van, akinek olcsóbban is dolgoznék, csakhogy ott lehessek, de ezek a cégek pont nem olcsón akarnak embert, tehát itt sem érdemes így nekimenni. Ha toborzót/fejvadászt bíztak meg, akkor nagyon sokat fizetnek egy emberért, megintcsak nem érdemes szerénykedni a fizetési igénnyel, van rá pénzük.

3. Ilyen sok ember van. 15-20 év munkatapasztalat mellett a diploma hiánya már nem probléma. Referenciák, eddigi munkák, munkahelyek, ehhez már nem tesz hozzá senmit egy nem is szakmabeli diploma. Manapság pláne nem foglalkoznak a diploma hiányával, ha minden más rendben van - esetleg közszférában a fizetési sáv miatt nem mindegy, de közszférába amúgy sem megyünk dolgozni, ha a versenyszférába is lehet.

Olcsó droidot kereső cégecskékhez meg a posztbelieket tanácsolom. Akinek nem futja beosztottra, annak legyen elég 4 órás, 6 órás ember, esetleg freelancer. Nem tart még ott, hogy 8 órás alkalmazottja legyen, ami nem lenne baj, ha megértené ezt.

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2016.12.19. 23:08:02

"Az álláskeresők azért gondolják, hogy jó lenne álláshirdetésekben látni a fizetési ajánlatot, mert attól tartanak, hogy a saját kútfőből bemondott összeg túl magas lesz, és elbukják az állást."

Éppen az átlagnál magasabban keresők szokták ezt igényelni, akik az első interjún is mindig rákérdeznek a fizetésre, hogy ne töltsék feleslegesen az időt olyan interjúkon, ahol a munkáltató nem ad annyit, amennyit kérnek...

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2016.12.19. 23:18:40

@Circus: A nincs idő rossz kifogás. Én tavaly fejeztem be egy újabb diplomát, esti tagozaton, vagyis péntek esténként és szombaton egyetemre járva, természetesen munka és család mellett. Az első diplomámat is munka mellett csináltam, mert a családom nem tudta fizetni, hogy 18 évesen még évekig tanuljak bevétel nélkül... Manapság már van ezerféle netes képzési lehetőség még ingyen is.

@jobangel: Tudok több olyan munkáltatót, ahol még manapság is kizáró ok a diploma hiánya, nem hívják be interjúzni, ha nincs diplomája a jelentkezőnek, még akkor se, ha a konkurenciánál volt azonos pozícióban 10 évig...

zZZz 2016.12.19. 23:51:48

Kedves jobangel, mondd te kinek irsz blogot?, amit eddig olvastam , hat nagyon elvarazsolt vagy,hogy finoman fejezzem ki magam, "kerj tobbet" meg hasonlo boduletek...mondd te melyik orszagban elsz?,
Komolyan kerdezem , ennyire nem vagy kapcsolatban a magyar valosaggal? Azzal a helyzettel es korulmenyekkel ami magyarorszagon van?
Segithetek neked ? Te ezt a blogot a munkavallalok 1 % nak irod, mert akkor rendjen van "multis hatterrel "
Javaslom holnap setalj egyet a varosban , nezz korul, hatha tanulsz valami ujat, BKV, Posta ,Tesco Mav, hallottal ezekrol? Soroljam tovabb?
Jól határozta meg a fizetési igényét? Kepzeld el hogy a Mavnal meghatarozom a fizetesi igenyem. 800 Brutto.Es ez edeskeves de legyen ..jo mi ??/
.Vagy a tescos penztaros meghatarozza az igenyet . Hm. 590Brutto.
Jol hangzik igaz? Ja,.. nem fizetnek ennyit , hat akkor valtok munkahelyet es a gond megoldodik. Ilyen egyszeru. Eddig kerestem 130 ezret a tesconal de az auchan ugyanazert 540 nettoe fizet. Es jol meghataroztam a fizetesi igenyemet. Igaz????
Azt javaslom gyere vissza a foldre es nezd egy nagyobb keresztmetszeten a valosagot.Hatha meglatod.
Az itthoni korulmenyek a szarhazi hr esek es szarhazi cegvezetok tobb evtizedes produktuma.Piaci alapon.
Nalam ha a hr es magyar , vagy a ceg magyar abban a pillanatban diszkvalifikalta magat, pont, de nem is 100 meg 200 ezerert dolgozom.
20 eve nem dolgozom magyar cegnek, es mukodik.

Eltévelyedés · http://gumimacik.blog.hu/ 2016.12.20. 08:39:34

Ha kiírnánk a fizetést, akkor annál kevesebbet ott nem lehet keresni. A cég kerete mondjuk 200-250 ezer közti bruttó. Ide hiába jelentkezik valaki, hogy elvállalja 180-ért, az meg fogja kapni a 200-at, ha alkalmas.

A sáv azt jelenti, hogy a cég adott pozíciójába ennyi a bérsáv. Komolyan veszik azt, hogy nem lehet nagy a különbség azonos pozijú kollegák közt, mert az bérfeszültséget szül.

Nekem viszont megadja azt az infót, hogy ha én vagyok "AZ" ideális jelölt, akkor sem tudok 250-nél többet keresni. Nem is raboljuk egymás idejét.

Egyszerűen nem látom miért vezetne ez általános bércsökkenéshez. Azon országok, ahol ezt szokás kiírni, ott is vannak csinos fizetések, a nagy versenyben ott sem nyomják le a béreket. Ők is csak emberek, ott is lenne olyan, aki elvállaná 5 forinttal kevesebbért. Mégis működik.

Már csak azért is jobb lenne, ha megmondanák, hogy ennyi van, ennyi jut, mert maguknak úgyis előre kitalálták. Hiába "határozom meg" okosan a bérigényemet és kérek sokmilliót, sohasem fogom megkapni, max az ő kis kitalált bérsávuk tetejét. Akkor meg már miért ne lenne nyilvános?

Na, komolyan érdekelnének érvek amellett, miért vezet ez bérerózióhoz.

d74 2016.12.20. 09:08:14

Uristen ilyen naiv es a valosagtol teljesen elrugaszkodott posztot nem mostanaban olvastam.
Kerjek tobbet?
Legyek oszinte?
Legyek meresz?

Hogyne, ott ahol ha kibasznak az interjurol akkor vigyoroghatsz siman mert van 50 masik hely ahol szivesen varnak.(Budapest, fejlettebb megyeszekhelyek)
De az aki egy kisebb telepulesen, vagy egy nem fidesz vezette varosban el, az mit tegyen?Ahol egyetlen ceg johet szamitasba a vegzettsegednek megfeleloen, ok pedig a modern rabszolgakereskedelem minden csodalatos jellemzojet felvonultatjak es te mint munkavallalo orulhetsz ha a 120-130 ezer ft kozott tudsz keresni havonta.Mivel ha nem tetszik az ajanlat, akkor lehet koltozni mas varosba, esetleg a szutyok fovarosba.Kerjek annyit amennyibol meg lehet elni?Korberohognek mert 58 masik jelolt ugrik a helyemre azonnal akik hosszu honapok vagy evek munkakeresese utan meg a minimalbernek is orulnek.
Ugyhogy nekem egyik elkenyelmesedett pesti se akarjon statisztikakat mutogatni es megmondani a frankot mert kb fogalmatok sincs mi tortenik videken, ill. milyen szinten vannak az emberek (le)kezelve es kihasznalva.

Csak tudnam mi celja az ilyen posztoknak azon kivul hogy az indulatokat szitsa.Mert hogy a nagy tomegek valosagahoz semmi koze az egyszer biztos.

Stili 2016.12.20. 09:10:29

Feleségemet nemrég megkereste az egyik cég akivel munkakapcsolatban áll a mostani cége, mert nekik nagyon kellene (mivel nincs náluk ilyen) egy olyan ember aki szakmailag átlátja a másik oldalt.
Az állás interjú formalitás volt, bérigény megjelölve +40%-ban.
A pénzügyi vezető pár nap múlva felhívta, hogy az ajánlat +15% (meg napi 1,5 órával több utazással töltött idő, meg kicsit több munkaidő,
meg munkaidőn kívüli folyamatos rendelkezésre állás), mert ennyit keresnek abban a munkakörben.
Nem lett alku.

Eltévelyedés · http://gumimacik.blog.hu/ 2016.12.20. 09:21:31

@d74: Lehet, hogy nem azért tölt el órákat Jobangel, hogy direkt hergeljen. Persze lehet, hogy ezen él, meg csecsemővéren, de ennek esélye kicsi.
Lehet, hogy csak te hergeled be magad ezen.
Lehet, hogy olyan skillekre lenne szükséged, hogy ne lehessen rabszolgaként hajtani. Én látom, hogy 120-140-ből nem lehet (fényesen) megélni, de mit tettél az ellen, hogy többet kaphass? Energiáidat kétféleképp lehet levezetni, hogy felháborodsz, és a világ a hibás, meg a gonosz multik, meg a kiszkmányoló gazdák, meg úgy, hogy körülnézel, mi fizet többet, mit tudsz reálisan megtanulni, megérné-e esetleg elköltözni és változtatsz.

Eltévelyedés · http://gumimacik.blog.hu/ 2016.12.20. 09:21:56

Mármint... azért, hogy többet kaphass.oppardon.

jobangel · http://jobangel.hu/blog 2016.12.20. 12:12:53

@d74: A költözés pl. megoldás. Az ingázás is. A hiszti nem :)

jobangel · http://jobangel.hu/blog 2016.12.20. 12:30:31

@Stili: Nyilván nem lesz így üzlet. 15% nem fedezi a váltás kockázatait, pláne ha még ilyen "extrák" is vannak, mint utazás és folyamatos rendelkezésre állás.

DocBulywood 2016.12.20. 12:38:12

1. Van úgy, h a jól fizető helyről rúgják ki az embert és hiába küldi több 100 helyre a CV-jét, alig pár helyről keresik meg.

Persze, ha speciális tudás kell, akkor igen, viszont ott sem lehet sokat kérni - tudom, mert belefutottam. Az volt a válasz, h pótlékokkal esetleg ennyi lehet, mire mondtam, köszönöm, akkor nem élek a lehetőséggel. De hát magának bőven van tapasztalata, még kicsit több is. Erről ennyit.

2. Jól határoztam meg - utána néztem, az átlagot kértem, semmi.

3. Ebben egyetértek, nyelvet tanulni sohasem késő.

Abban is igazad van, átmenetileg érdemes elvállalni, amit felkínálnak, mert nem szabad felélni a tartalékot. EZT tartom a legfontosabbnak! Közben persze kell állást keresni.

És persze vedd figyelembe, van, akinek van lakáshitele - tudom, ne akarjon semmit -, rokkant hozzátartozója, stb., az ugye hendikeppel indul.

Circus 2016.12.20. 12:43:46

@jobangel:
"A fizetési igény viszonylag egzakt szám: tudod, mivel lennél elégedett havonta, tökmindegy, ki a munkáltató, és mi a munka."

Nagyon, de nagyon nem mindegy, de ezt már kiveséztük korábban:
- lakóhelyhez képest mennyivel van messzebb, hogyan tudsz odajutni (tömegközlekedés, városközepe, vagy sajátautó mert városszéle vagy vidék, céges buszjárat, etc),
- te vagy az egyetlen a munkakörben vagy van rajtad kívül 4 másik (nagyobb cég, kevesebb és jobban diverzifikált munkával, vagy kis céges one-man show),
- szakmailag kihívás vagy favágó droidmunka
- valamint milyen cégről van szó, milyen konkrét munkakörülményekkel (amerikai típusú egybehodály, vagy kisebb csapatok külön szobában),
- milyen célokkal (mezei képviselet vagy önálló profit/loss center)
- stb
Ez mind befolyásolja azt, hogy milyen igényem lenne a KONKRÉT céggel szemben, van, amit kevesebbért is bevállalnék, mert szakmailag kihívás, tanulok, vagy csak 10 percre van otthonról... Ilyesmire gondolok.

@Online Távmunkás: Ha vezetőként és sales-esként olyan beosztásban vagy, amikor felelős vagy egy marék ember munkájáért és időnként ellenőrizni is kell plusz autóban ülsz egész nap, vagy a nemzetköziség miatt kora reggel (Ausztrália és Távol-Kelet) és késő délután/este (Amerika) is hívhatnak/küldhetnek fontos mail-t, vagy olyan pozícióban vagy, hogy soronkívüli sos légicharter fuvarokat kell megszervezni akár éjszaka közepén (autóipar, 1st tier), vagy reggel még nem tudod, melyik európai kikötőben fogsz dolgozni már délután vagy akár szombat-vasárnap 0-24-ben autóval/repülővel mozogva, vagy ha az esti/éjszakai rakodás csúszásáról neked kell informálni a megbízót akár este 22.00-kor vagy hajnali 3.00-kor ébresztéssel (ez az utolsó 10 évem összefoglalva és most lehet, hogy rámismer valaki, de nem baj, csak szóljon, küldök egy pacsit :) ), és konkrétan moziba/színházba/koncertre nem jutsz el, nemhogy szabadságra nehéz a szállítmányozó élete jeligére, akkor ebbe nem nagyon fér bele a továbbtanulás. Szerintem :)

És itt bosszantó az, hogy ezeket nullázza a végzettség hiánya, mert az első körben vagy még előtte általában nem szakmabelibe botlik az ember.

pippa2011 2016.12.20. 15:10:53

@zZZz @d74 jobangel: Bicskanyitogató tud lenni egy cikk, ami nem nekünk szól. Már a cím is vörös posztó egy vidéki embernek, ahol az önkormányzat, a kocsma/bolt, + egy raklapgyár az össz munkáltató. Erősen redukálódott a blog célközönsége, szerintem ezt érdemes lenne vhogy kinyilvánítani, mert így sikerül a segítés helyett megbántani és még jobban elkeseríteni a lemorzsolt embereket.

Hiszti. Így is nevezhetjük azt az agóniát, ami a költözést megelőzi. Mert az egyetlen megoldás tényleg az, csak előbb el kell adni a házat. Mennyiért? Évekbe telik, míg engedsz néhány milliócskát, további 2-3 év míg meg is veszik.

Addigra albérletben laksz jó pénzért, mert apának van munkája, a gyerek 3 éves, sikerült a városi oviban helyet találni.

Jobb esetben párok (családok) költöznének, de ha apának jó állása van, csak anya vergődik, mi legyen? Apa is hagyja ott, amit évek alatt felépített?
Ha már házasok, könnyebben követik egymást, de mentek már tönkre párkapcsolatok költözés miatt.
Persze, ez nem párkapcsolati blog.

Kívülről ez biztos mind hisztinek tűnik.

Odyn 2016.12.20. 15:40:41

A cikkre negatívan reagálóknak annyit üzennék, hogy a szabadságért(lehessen fizetést kérni, munkahelyet váltani, élvezze az ember, amit csinál) érdemes olyan készségeket/tudásokat fejleszteni, amire nagy igény van az adott munkaerőpiacon!

Amúgy nagyon örülök, hogy megtaláltam ezt a blogot, csak így tovább JobAngel! :)

zZZz 2016.12.20. 17:01:04

@Odyn: Koszonjuk szepen, ezt nelkuled soha nem talatuk volna ki.Thanks!

Lacock 2016.12.20. 19:58:03

@Odyn: "érdemes olyan készségeket/tudásokat fejleszteni, amire nagy igény van az adott munkaerőpiacon"

Ezen gondolkodom régóta, hogy mi lenne ez, valami tipp esetleg hogy honnan meríthetnék ötletet (közgazdászként)? Gondoltam arra, hogy elvégzek egy mérnöki főiskolát (villamos vagy gépész). 39 éves vagyok, mire végeznék, lennék 43, mint kezdő mérnök, és ez nem lenne egy jó ajánlólevél egy munkáltatóhoz szerintem. Vagy a programozásra is gondoltam, ezt csináltam régebben, de nem szerettem, mondjuk lehet hogy van az a pénz, amiért megszeretném.

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2016.12.20. 23:31:17

@Circus: Én is hagytam ki szombati tanítási napot, mert külföldön voltam céges úton, de nem tengerparti konferencián, hanem balkáni országban...
Ha nem tudsz egy fix időpontot magadnak tanulásra kijelölni, amikor minimum 90%-ban tényleg nem jön közbe sürgős munka, akkor annál a cégnél valami nagyon rosszul működik. Voltál két hetes egybefüggő szabin az utóbbi években?
Én pár éve angolul tanultam különféle szakmai (vagy csak úgy érdekes) tantárgyakat a Coursera-n, akkoriban még az ingyenes tanfolyamokra is járt oklevél.

@zZZz: @d74: Ezt a részt biztosan nem olvastátok el: "Van egy igen magasan képzett munkavállalói réteg, aki jó helyeken dolgozott, multis karrierrel a háta mögött egyszercsak nem talál állást."

@pippa2011: Sok budapesti nem érti, hogy miért nem tud mindenki elköltözni vidékről...

Eltévelyedés · http://gumimacik.blog.hu/ 2016.12.21. 06:24:24

@Lacock: Nem, nincs az a pénz. Ez most saját tapasztalat, elmentem a konkurenciához, egy picit összetettebb, hajtósabb munkára, mondtam magaban, majd beletanulok. Kereken kétszerannyi pénzért. Egy éve csinálom és gyűlölöm, tiszta szívből, épp azon matekozok, mikor lenne legideálisabb a felmondás a következő 2 hónapban. Ha nem szereted, akkor nem fogod igazán jól csinálni, a magasabb fizu meg csak pár hónapig tart boldogan, aztán megszokod.
Sőt, most gondban vagyok, mert nem szívesen lépek majd vissza egy alacsonyabb szintre, de muszáj lesz. Megtanultam, hogy a nyugalom megfizethetetlen...

jobangel · http://jobangel.hu/blog 2016.12.21. 08:13:06

@pippa2011: nem értem ezt a budapesti-vidéki ellentétet... magam is vidéki, hátrányos helyzetű másik vidékről származva, pont nekik szántam igazán ezt a posztot. Amíg vidéki álláskereső topikokban 300 forintos órabérre 100-an kommentelik, hogy "érdekel" , addig nem lesz változás. Ezért kell többet kérni. A létmimimum utoljára 88 ezer volt egy egyedülállómak, a minimálbér nettó 66 ezer. És a "minimálbérre bejelentve" az extra ajánlat....

jobangel · http://jobangel.hu/blog 2016.12.21. 08:17:18

@Lacock: IT-snak lenni jó ötlet, lehet, hogy most, újabb technológiákat látva szeretnéd. De ha nem, akkor vakvágány. Érdemes lenne kérdezősködnöd, utánajárnod, most milyen ez a szakma, hogy tudj dönteni. Mérnökké válni is jó ötlez, ezek olyan hiányszakmák, hogy egyáltalán nem gond, ha 43 évesen leszel kezdő.

pippa2011 2016.12.21. 10:40:08

@jobangel: Ha nekik szántad, mellélőttél. Nagyon fontos dolog fölött siklasz el: kereslet-kínálat. Amíg 300-an vannak egy 100 forintos órabéres állásra, addig nincs alkupozíció. Egy-két év után, a megbecsült dolgozónak talán van. A munkaerőhiányos szektor, az más.
És a nem megyünk közigállásra, ha multihoz is mehetünk, az milyenmá'?! Nem mindenki szeretne kifejezett karriert. Egy képzettségnek megfelelő munka, jó csapattal abszolút jó tud lenni.
Csak ki kellene találni egy másik imidzset vagy alcímet: A magasan képzett munkavállalói réteg, aki jó helyeken dolgozott, multis karrierrel a háta mögött Jobangelje.

jobangel · http://jobangel.hu/blog 2016.12.21. 11:37:10

@pippa2011: nekem úgy fest nem lőttem mellé. Mert az álláskeresők nem feltétlenül munkanélküliek is egyben, a 300 forintos órabérajánlatot meg kiröhögni kell, nem elfogadni. Vidéken pláne van helye annak a tanításnak, hogy a munkavállalónak is lehetnek igényei, és a kiszolgáltatottsággal visszaélni nem elfogadható viselkedés. A munkáltatóknak ott is fel kell ismerni, mekkora versenyelőny a lelkes és megfizetett munkavállaló, aki nem ellensége a cégnek, hanem építője. Az imidzstanácsadást köszönöm, de nem kérem :)

Zorg a Rettenetes · http://musicanta.blog.hu 2016.12.21. 12:13:22

@jobangel: Nem először veszem észre, hogy te alapvető közgazdasági összefüggéseket nem értesz. Ha túlkínálat van egy termékből (jelen esetben munkaerőből) akkor az mindenképpen olcsó lesz. A kínálat visszafogásával és összehangolt, legtöbb szereplő által betartott árstratégiával lehetne torzítani a piacot, de ugye nem kell elmagyaráznom, hogy ez miért nem járható út munkakeresői oldalról?

A munkavállaló bértárgyalási stratégiájának lehetőségei addig terjednek, hogy ki tudja kényszeríteni a piaci árat a munkájáért. Ez is fontos, mert különösen budapesti, keresettebb szakmák esetén gyakori, hogy rossz tárgyalással a munkavállaló áron alul megy el. Ha viszont van 100 többé-kevésbé alkalmas jelentező egyetlen állásra, akkor az az állás legjobb esetben is minimálbéres lesz. És teljesen fölösleges nagyobb bért kérni, mert simán nem téged választanak. És nem, nem működik az, hogy majd mindenki elolvassa ezt a posztot, és többet kér, mert ha a 100-ból 95 így csinál, akkor még mindig lehet választani a maradék 5-ből.

szemétpasi 2016.12.21. 12:17:18

@pippa2011: Két raklaprakodó között nem igazán lesz verseny, ahogy az állami szférában sincs. Totalcar is tele van 15+ milliós kocsik tesztjeivel, amik itthon egy elég szűk réteget érintenek mégse veri mindenki az asztalt.

Kétkezi munkásnak lenni egyszerű, ott nem tudsz nagyon hibázni amikor egy állásra pályázol. Esetleg még 3000 Ft Bözsit talán kialkudhattál volna, de nem többet.

Ha mondjuk pályakezdő gépészmérnök vagy ott viszont nagyon csúnyán bele lehet ragadni egy szar állásba, szar fizetésért, ha nem vagy tisztában a saját értékeddel. Pl már gyakornoki állásoknál is hatalmas a szórás: fizetetlentől a nettó havi 200-ig. Ismétlen GYAKORNOKI állásnál... Plusz hatalmas a verseny a jó gépészekért, én még nem végeztem de heti szinten írnak a partnereink hogy akkor nem akarok-e inkább hozzájuk menni dolgozni.

Nah nekik/nekem kell ez a blog, mert nincs 20-30 tapasztalatom a munkaerőpiacon.

pippa2011 2016.12.21. 13:49:43

@szemétpasi: Kell, az igaz, eleinte sokat tanultam belőle, de már elég specifikusak a tanácsok. Többször éreztem - nem szándékosan - sértőnek vagy kirekesztőnek, ami egy segítő blognál furán jön ki.

Mindig jó hallani, hogy vannak, akik után kapkodnak.
Sok sikeres bértárgyalást kívánok!

Zorg a Rettenetes · http://musicanta.blog.hu 2016.12.21. 15:10:44

@pippa2011: Az a baj, hogy nincs jó koncepciója a blognak. Olyan mintha egy olyan ember írná, akinek kizárólag fehérgalléros pozíciók felvételi eljárásával van némi tapasztalata. Tisztában vagyok vele, hogy ez rendkívül távol áll az igazságtól, de akkor miért gondolja azt, hogy egy kisvárosi pincér bármit is profitálhat az ezerszer elcsépelt, nagyvárosi fehérgallérosoknak szánt bullshitből? Miért gondolja azt, hogy a falusi pénztáros azért kap sokkal kevesebb pénzt, mint a nagyvárosi mérnök, mert nem kér eleget?

Jobangel: Amennyiben tényleg az alulprivilegizált munkavállalóknak akarsz segíteni, miért nem olyan dolgokról írsz, amik relevánsak lehetnek számukra? Például hogy milyen lehetőségek vannak felnőttképzésre. Nem bullshit 3 bekezdés arról, hogy ez fontos, hanem normális kutatómunka a lehetőségekről, vagy legalább ajánlások olyan oldalakra, ahol ezt megnézték. Vagy hogy mit kell tenni, ha a munkáltató nem tartja be a törvényeket. Mit lehet tenni, ha a munkáltató balesetveszéltes vagy illegális dolgot ad utasításba? Ezek a kérdések egy olyan világban ahol a fizetés előtti pár napban már a család élelmezése is komoly kihívást jelent, nem olyan egyértelműek, mint a mienkben.

Vagy mi van a közmunkával? A vidéki (értsd nem budapest, nem megyeszékhely) munkaerőpiac legfontosabb, kikerülhetetlen része lett, neked közmunka címke alatt mégis csak egyetlen posztod van. Lassan több a közmunkás mint az aktív álláskereső!

Félre ne értsd, ez nem kívánságlista, hogy miről írhatnál még, hanem azt akarom mondani vele, hogy totálisan ignorálod azoknak az embereknek a problémáit, akikhez ez a blog az állításod szerint szól.

jobangel · http://jobangel.hu/blog 2016.12.21. 16:02:49

@Zorg a Rettenetes: A közgazdasági összefüggéseket értem, csakhogy a magyar munkaerőpiac nem úgy működik, ahogy annak közgazdasági elvek szerint működnie kellene. Pl. kereslet-kínálat kérdése: túlkereslet, munkaerőhiány van. Kétkezi munkából is, pl. pincér, takarító, futár stb. Erre mit csinál a munkáltató: megajánlja nagylelkűen hogy 8 órás minimálbér. Mit csinál a munkavállaló? Kényszerből bevállalja. A kényszer pedig onnan ered, hogy a nagyeszű munkáltató inkább szűkíti a céget, de nem fizet többet, mert neki a takarítás pl. "nem ér annyit". Erre szoktam mondani, hogy akkor majd maga fogja a felmosófát, de nem. Bezárja az éttermet, és sír, hogy neki milyen rossz. Esetleg jön hozzám állást keresni, és segítek is neki.

Szóval megy a sírás, hogy nincs ember, de többet fizetni, na azt nem. Nem talál pénztárost a hiper (egyik sem), na mennyit fizet? Nettó 100-at, diákmunkás 80-at is összelapátolhat éjszakásként. Fogadjunk, hogy nettó 200-ért találna embert? De nem. Majd te, mint vevő állsz sorba hosszabban, ami rosszabb szolgáltatási színvonal, de a hipernek inkább belefér, hogy téged, mint vevőt is elveszítsen, minthogy fizessen rendesen. B terv, hogy akkor 4-6 órásokat vegyen fel, erre nagy igény lenne pl. kisgyerekesek, vagy otthon családtagot ápolók részéről. 6-8 órára ki tudna szakadni pénzt keresni (a 4-6 órás álláshoz még hozzászámoltam az utazást), de ódzkodtak tőle. Mostmár nyitottak, nem lévén sok választásuk. És akkor odamegy az álláskereső, hogy négy órára 50 ezret kér... Ezért mondom, hogy kérj többet.

jobangel · http://jobangel.hu/blog 2016.12.21. 16:21:31

@Zorg a Rettenetes: Ugyan nem tartozom elszámolással, de van némi logikai bukfenc a számonkérésedben, miért nem "közmunkásoknak" írok. Először is azért, mert őket nem blogon lehet megszólítani, de pl. az önkéntes munkám által már igen. Nekik vannak az alapítványi ingyenes lehetőségek pl., nekik lesznek 2017-ben munkaügyi központokban ingyenes előadásaim. Blogot nem olvas az, akinek nincs számítógépe, vagy csak telefonon, Facebookon nézegeti az álláskeresős topikokat. És nem vállalom fel, hogy pl. felnőttképzési tanácsadó legyek, mert nem az vagyok, meg harangöntő sem vagyok, tehát akinek harang kell, azt nem tudom blogon segíteni - sőt még azon kívül sem, de az álláskeresőket igen. Azonfelül nem ignorálom azokat az embereket, akiket blogon nem lehet megszólítani, ezért volt pl. a hátrányos helyzetű albérlőmnek gyűjtés a blog, vagy épp a rákbeteg volt osztálytársamnak. És nem totálisan ignorálom bárki problémáját, de mégis irreálisnak érzem, hogy blogposztokon keresztül oldjam meg ezeket - ez olyan multis-fehérgalléros lenne, én meg inkább kimegyek a fieldre, mert ott még ezen emberek számára is haszna is vannak annak, amit át tudok adni.

Zorg a Rettenetes · http://musicanta.blog.hu 2016.12.21. 17:06:00

@jobangel: De abból amit írsz, látszik hogy nem érted. Ha úgy viselkedik egy vendéglátós, ahogy leírod, annak egyetlen oka lehet: nem tudja kitermelni a takarító/pincér bérét. Arról az önellentmondásról nem beszélve, hogy ha szerinted a szemét kapitalisták öngyilkos módon a saját megélhetésüket is feladják csak hogy ne kelljen többet fizetni a melósnak, akkor az hiába fog többet kérni...

És jössz a munkaerőhiánnyal, holott pont az ellenkezőjéről volt szó. Természetesen ha munkaerőhiány van, és te válogatsz az álláslehetőségek közt, akkor bátran lehet többet kérni. Ha az első nem adja meg, megadja a második. De ilyen esetben nincs is kiszolgáltatva az álláskereső, mert 1-2 hónap alatt bejut 4-5 interjúra, és el tud helyezkedni úgy, hogy könnyen lehet, hogy még ő dönt két felajánlott pozíció közt. De fentebb arról volt szó, hogy mi van ha a munkaválló ki van szolgáltva, és az általa elérhető állások esetében többen versenyeznek a legócskább minimálbéres helyért is. Itt viszont hiába kér többet, nem veszik fel, felvesznek mást, ő meg nézhet bambán, hogy pedig a jobangel azt mondta. Vagy ha tudja előre mi lesz, akkor meg magára veszi, megsértődik, és elkezd dühöngeni a kommentfolyamban, te meg nem érted, hogy miért, pedig csak többet kéne kérnie. Aha.

Circus 2016.12.21. 17:14:14

@Online Távmunkás: leírtam: elég speciális területen mozogtam, tényleg volt, hogy reggel bementem a pesti irodába egy laza irodai napra, este pedig lefeküdtem Belgiumban vagy autóban ültem Romániába menet. Ha nem szívatnak és verik át a fejemet, és kb felével többet kapok azért, hogy semmit nem tudok tervezni, még mindig ott vagyok, mert másrészről meg a fél világot bejártam kvázi ingyen.
Többi helyen a folyamatos koncentráció meg stressz miatt értelme nem lett volna, hogy belekezdjek, csak ülni és üríteni a fejemet szombat és vasárnap. Nem sírás, pusztán tényleg nem volt rá reális esély, hogy _komolyan tudjam venni_.

@Jobangel: alapból nagyon rosszul tud esni, ha valaki problémáját, akár csak segítő szándékkal is, de mondjuk hisztinek nevezed. Innentől már nem leszel a szemében hiteles segítő, másrészt csak kicsivel jobb, mint a 'férfinátha' meg az 'elüldöztük a férfiakat, jöhet a hüvelygombakrém' :)
Csak addig tudsz objektív lenni egy problémával kapcsolatban, amíg kívülről nézed, könnyebb okosnak lenni (kibic...), aki nyakig benne van és naponta kapja a pofonokat, az másképp látja a világot, és egy idő után már azon is megsértődik, amin hónapokkal azelőtt és remélhetőleg hetekkel később csak röhögne egy jót veled.

Zorg a Rettenetes · http://musicanta.blog.hu 2016.12.21. 17:15:14

@jobangel: Én tudom, hogy teli vagy jószándékkal, és hogy a legtávolabbról sem igaz, hogy ne foglalkoznál ezekkel az emberekkel. Azt akarom mondani, hogy a blog koncepciótlan, mert nincs tisztázva, hogy kinek szólnak az egyes blogposztok.

Egy ilyen poszt, mint a mostani, leginkább diplomás, de legalábbis keresett szakmával rendelkező, több lehetőség közül választani képes emberek számára releváns. Közülük is főleg azoknak, akik nem igazán vannak tisztában a saját munkájuk értékével, sokszor elavult prekoncepciók alapján ítélik meg azt: ezek pedig a pályakezdők.

Szóval írtál egy blogposztot, ami releváns a diplomás városi pályakezdőknek, és aztán meg kommentben azt írod, hogy "magam is vidéki, hátrányos helyzetű másik vidékről származva, pont nekik szántam igazán ezt a posztot. Amíg vidéki álláskereső topikokban 300 forintos órabérre 100-an kommentelik, hogy "érdekel" , addig nem lesz változás" Ha gondolod, rittyentek egy ELI5-ot arról, hogy ez miért hatalmas tévedés, mert a jelek szerint még mindig nem ment át.

Mégegyszer: kizárólag a blogot kritizálom, nem annak az íróját, pláne nem az ő egyéb munkáit.

jobangel · http://jobangel.hu/blog 2016.12.21. 18:14:30

@Zorg a Rettenetes: Ha egy vállalkozó nem tudja kitermelni az alkalmazottja bérét, akkor még nem tart ott, hogy alkalmazottja legyen. Erre nem az a megoldás, hogy alulfizeti az alkalmazottat, hanem az, hogy 4 órást, 6 órást, alkalmi munkást. De nem, mert... rengeteg beidegződése van, hogy miért nem. Elég csak mondjuk a diszkriminációról szóló cikkemet megnézni, milyen "érveik" vannak.

Írtam egy blogposztot, ami azt tartalmazza, szerintem hogyan lehet jobb bérszínvonalat elérni. Hogy ez nem hasznos mindenkinek, azzal nem tudok mit kezdeni. Pláne, hogy akinek nem hasznos, az valószínűleg el sem olvassa, mondjuk internetkapcsolat híján. Rosszabb esetben áram híján. De akikkel eddig találkoztam, foglalkoztam, kb. 80%-ban megdöbbentek azon, hogy mennyit kereshetnének, ha kérnének olyan összegeket, amit szerintem kérniük kellene. Többségüknek sikerült is, és ebben bőven van fizikai munkás is. Pláne szakmunkások nem kérik meg az árukat, a vállalkozó meg röhög a markába, hogy hehe, milyen olcsón lett embere. De GYED/GYESről visszatérők is megdöbbennek, mennyire elszaladtak a fizetések, amíg ők GYEDen voltak. Állásinterjún meg még mindig úgy bánnak velük, mintha ezren állnának sorba az állásért, pedig régen nem.

Ha rittyentesz bármit, azt megköszönöm, mert miért is ne lássunk sokféle nézőpontot.

Zorg a Rettenetes · http://musicanta.blog.hu 2016.12.22. 01:49:46

@jobangel: Az átlagos fizetéseket alapvetően a piaci viszonyok határozzák meg. Azaz adott állástípus(nem csak munkakörre gondolok, lokalizáció, munkakörülmények, és egy csomó más tényező is számíthat) esetében a munkaerő-kínálat szűkössége/bősége, és az oda felvett emberek profittermelő képessége (ne érts félre, ez természetesen nem csak a munkavállalón múlik), azaz a termelékenység fogja eldönteni az átlagos fizetéseket. (Az egyéni megállapdásoknál értelemszerűen figyelmbeveszik a jelentkező különleges értékeit is, pl. tapasztalat, referenciák, vagy akár sajnos kor, szimpátia, stb., de az átlagon ez nem változtat, ez a szórás) A kereslet-kínálat szabályai szerint ha egy adott áruból (munkaerőből) sok van, az olcsó lesz. Ha ugyanis egy pozícióra 20 egyformán alkalmas ember van, akkor a munkáltató dolga mindössze annyit, hogy kiválasssza a legolcsóbbat. Az nem megoldás, hogy mind a 20 kérjen többet, mert ez egy klaszikus fogoly-dilemma, csak épp nem kettő, hanem a példában 20 szereplővel, akiket még csak nem is ismerünk. Ha csak egyetlen egy is feladja a kooperációt, és direkt alacsonyabb bért kér, mint a többiek, akkor őt fogják választani, a többiek meg szívhatják a fogukat. Ezért, ha 10-20x-os túljelentkezés van egy munkára, akkor az sajnos nagyon keveset fog fizetni. Ezen maximum állami szabályozással lehet valamennyit segíteni (mint például a minimálbér), de csodát az se tehet. A munkáltatók meg nem jóságos szamaritánusok, hogy 200 nettót fizessenek egy olyan állás betöltéséért, amire 70-ért is találnak embert. A jó hír, hogy a piac itt is működik: ha véletlenségből (kockázatot, tőkeköltséget, mindent beleszámolva) egy rendkívül termelékeny ágazatról van szó, akkor bizony előbb-utóbb új szereplők fognak megjelenni. Ez újabb munkahelyeket létesít egyre kisebb lesz a túljelentkezés az egyes állásokra és a bérek elindulnak felfelé, amíg be nem áll az egyensúlyi állapot (persze más szempontok is vannak mint például a előállított termék eladási ára - minél több van belőle, annál élesebb árverseny indul be, ami közvetve a fizetéseket is limitálja).

Itt térjünk rá a termelékenységre. Sajnos a minimálbéres állások egy jelentős része nagyon kevés hozzáadott értéket termel, és a munkaerő-túlkínálat mellett ez is az oka az alacsony béreknek. Sőt, bármennyire is nagy a munkaerőhiány, nem lehet többet fizetni a munkavállalónak, mint amennyit hozzáadott értéket az termel. Ha mégsincs más választás, akkor azt kényszerű áremelés követi, ami pedig beindítja az inflációt(vagy becsődölnek a cégek, és a dolgozóik munkanélküliek lesznek), a munkásnak meg ugyanannyit fog érni a számszerűen több bére, mint előtte. Ez a folyamat amúgy éppen most zajlik Magyarországon, azzal a különbséggel, hogy egészen eddig inkább a profitrátájuk rovására emelgették a béreket a cégek, és csak most kezdik beépíteni az emeléseket az árakba. Ez persze komoly reálbéremeléssel járt. Azt kell csak látni, hogy ennek mindig van egy korláta(a termelékenység). Amíg Magyarországon ez nem közelíti meg a termelékenység a német szintet, addig a fizetések se fogják megközelíteni a német fizetéseket. Ez nem a gonosz munkáltatókon múlik, sajnos így működik a világ. Volt erről egy nagyon jó cikk pár hónapja az indexen "De mégis miért keresnek többet az osztrákok?" címmel, érdemes elolvasni, ha további kérdéseid vannak a témával kapcsolatban.

Ez természetesen csak tökéletes piaci viszonyok esetén igaz maradéktalanul, szóval ilyen-olyan torzulások mindenhol vannak, de egyrészt az általános elveket ez nem változtat, másrészt pedig ezeknek a torzulásoknak konkrét okai vannak, mint például óriási beruházási költség, állami szabályozás, korrupció, munkáltatói árkartell, vagy ilyesmi. Adott esetben, ha valamelyik fél alulinformált, vagy olyan helyzetben van, hogy teljesen kiszolgáltatott (jellemzően mind a kettő a munkavállaló szokott lenni), akkor előfordulhat, hogy nem a piaci viszonyoknak megfelelő üzletet kötnek. Az előbbi ellen sokat lehet tenni információterjesztéssel, azon belül is a különböző fizetési felmérések publikálásával. Az utóbbi ellen viszont nincs csodaszer: A munkavállalók tájékoztatása a szabályokról, és azok érvényesíttetésének módjáról talán jelenthet valamit, de csodát nem. Az abcúg stábja biztosan többet tudna mondani erről a témáról, mint én.

Akkor ezek után térjünk vissza a kiinduláshoz: "Amíg vidéki álláskereső topikokban 300 forintos órabérre 100-an kommentelik, hogy "érdekel" , addig nem lesz változás. Ezért kell többet kérni." A fentiek alapján láthatjuk, hogy nem befolyásolja érdemben az átlagos fizetéseket az, hogy a munkavállalók átlagosan mennyit kérnének a melóért. A munkavállalók piactorzító árkartellre nem képesek, nem is lehetnek azok. Két dolgot tehetnek: nem adják el magukat a piaci árnál alacsonyabban, és mindent megtesznek azért, hogy a piacon minél magasabb legyen az értékük.

IT Knight 2016.12.22. 19:26:47

Teljesen igaza van a szerzőnek. Inkább többet kell kérni. Sokszor ez az oka annak is, hogy ugyanazért a munkáért kevesebbet kap valaki (jellemzően a visszahúzódó emberek és a nők): ő csak 500-at mondott, míg valaki más 650-et. Ezért ő csak 500-at kap ugyanazért a munkáért, amiért más 650-et...

Odyn 2016.12.22. 19:27:31

@Lacock:
Szerintem az első és legfontosabb, hogy tudj angolul egy jó szinten, amivel már tudsz könyveket olvasni és akár kommunikálni is.
Szerintem olvasgass blogokat, cikkeket és döntsd el, hogy milyen pálya az, ami tetszene.
A programozás jó dolog, de monoton is egyben, aki nem szereti, annak nem ajánlott.
Ha megvan az angol, akkor blogok, könyvek segítségével tudni fogod magad képezni, miután eldöntötted azt is, hogy miket kell tanulnod. Nyilván valahova kell a papír is, de IT-n belül sok helyre csak szaktudást kérnek.
Érdemes soft skilleknek is utánajárni.
Ezek után már gyerekjáték lesz egy ütős önéletrajz/motivációs levél megírása.

Hajrá! :)

Lacock 2016.12.22. 21:26:13

@Odyn: igen,az angolt tanultam magamtól régóta, jó a szókincsem, de tárgyalni azért nem tudnék angolul. Meg igazából jól megtanulni valószínű, csak anyanyelvi környezetben lehet, vagy legalábbis, ha rá van kényszerítve az ember, hogy minden nap használja a nyelvet. Nálam meg ezek nem játszanak. Igyekszem tanulni, ahogy van időm.
Azért nem annyira jó dolog cél nélkül tanulni mindenfélét, mert igaz, hogy az nem baj, ha több mindenre lesz rálátásom, de másrészt az idő véges, nagyon meg kell gondolni, hogy mivel töltöm.

Lacock 2016.12.22. 21:42:15

@Eltévelyedés: Mikor először programoztam (15 éve), én is gyűlöltem, de az az igazság, hogy akkor nem tanultam meg rendesen a rendszert, mert annyira nem érdekelt, valamennyire kényszer is volt, és nem terveztem hosszú távra azt a munkát. (Meg fiatalság -bolondság :-)) Úgy meg ugye elég nehéz sikerélménnyel csinálni valamit, ha nem nagyon tudod, hogy mit kellene csinálni.
Mostanában arra gondoltam, hogy beleásom magamat a java -ba, feldobok rá mondjuk 100 órát a szabadidőmből, azután meglátom, hogy hogy megy és hogyan tetszik. Azután majd eldöntöm a továbbiakat, hogy folytatom -e, vagy hagyom a fenébe.

Zorg a Rettenetes · http://musicanta.blog.hu 2016.12.23. 02:08:04

@Lacock: Ahhoz, hogy a programozás hasznos legyen, nem kell programozóként elhelyezkedned. Egyre több olyan szakma van, ami alapvetően nem szoftverfejlesztésről szól, de egy kicsit mégis kell hozzá tudni valamilyen nyelven kódolni. Ilyen például a data science területe, ami nagy mennyiségű adat automatizált feldolgozásáról szól. Biztos hogy vannak olyan data science melók Budapesten, amiknél előny, vagy akár elvárás a közgazdasági végzettség. (Ilyen feladatokat képzelj el, hogy mondjuk egy használtautóportál aktuális adatai alapján kell modellt építeni a most vásárolt autók értékcsökkenésére. Ez csak egy kitalált példa, a valóságos igények pedig minden képzeletet felülmúlóan szerteágazóak)

A data science csak egy példa, hasznos lehet a programozni tudás sok más gazdasági/sales/vezetői pozícióban is, ahol IT cégeket kell kiszolgálni, vagy együttműködni velük (ha másnem, csak azért, hogy értsd mit beszélnek a programozók). Az az állítás viszont szerintem is igaz, amit fentebb írtak: Ha nem érdekel, ne csináld. Nem fogod megszeretni. Fát vágni talán lehet úgy, hogy közben a pénzre gondolsz, amit érte kapsz, programozni nem. Egy-két évig talán, aztán garantálva van a kiégés.

A nyelvtudás nagyon fontos, hiába írták már, még egyszer el kell mondanom. A nyelvtudás a legfontosabb. Az angolod fejleszd valahogy. Olvass eredeti nyelven regényeket. Regisztrálj valami MMORPG-be, és beszélj angolul a többi játékosal. Nézd angolul a kedvenc sorozatod. Vedd körbe magad a nyelvvel, és rád fog ragadni, nem kell kiköltözni hozzá Angliába. Ha jól tudsz angolul, akkor sokkal több álláslehetőség nyílik meg előtted.

Egyébként, ha jól tudom, egy rakás multi keres közgazdászt bár lehet, hogy nem pont így hívják, hanem valami nyakatekert nevet adtak az álompozíciódnak. A jelenlegi angoltudásodtól függetlenül érdemes végigböngészni a nagy multik saját portáljait is nyitott pozik iránt. Elég nagy a munkaerőhiány, hátha még az elvárt tapasztalatból vagy nyelvtudásból is engednek egy interjún.

Azt is jó tudnod, hogy két nyelv(angol + másik nagy nyelv) magabiztos tudása egy közgáz diplomával rendkívül kelendő dolog. Pofátlan fizetéseket lehet kiküzdeni egy ilyen kombinációval is, nem kell feltétlen egyből mérnöknek lenni.

Apropó mérnök: Nem jó ötlet 39 évesen mindenféle szakmai előzmény nélkül beiratkozni egy mérnöki képzésre. Ha most is mérnöki, vagy ahhoz közeli állásban dolgozol, és pontosan tudod, hogy hogyan tudod hasznosítani a diplomát, akkor csináld bátran, egyébként viszont nem fog működni. Jól látod, hogy 43 évesen frissdiplomásként, szakmai múlt nélkül sehova nem fognak felvenni mérnöknek. Szóval ezt a vonalat nem erőltetném a helyedben.

Utolsó dolog amit tudok írni a lokalizáció: Ha nem budapesti vagy, akkor számold ki, hogy mennyi pénzért érné meg budapestre költözni, és próbálkozz be egy ilyen fizetési igénnyel a szimpatikusabb pozíciókra, hátha megadja valaki. Onnantól pedig egyenesben vagy, mert ha megunod az aktuális állásod, már egészen sok lehetőséged lesz váltani anélkül, hogy megint költöznöd kelljen.

Din Serpahis 2016.12.23. 16:02:21

@Lacock: Hagyd a javát a retekbe. Közgáz háttérrel és infos affinitással simán el lehet menni IT business analystnek marha sok helyre, ehhez leginkább módszertani tudás kell (waterfall, scrum), uml, adatbázis ismeretek, sql, ilyesmik. Ha ezzel megvan nyugatra is seperc alatt ki lehet jutni horribilis pénzekért.

greenkeeper 2016.12.27. 12:23:40

@jobangel: Köszönöm a tanácsod!
Egyébként most pont azt csinálom amit javasoltál, van egy nem valami jó munkám ami ráadásul nem is bejelentett, de legalább valami. Közben én folyamatosan küldöm az önéletrajzom cégek felé.
Nyelvtudásom is van, (angol) sajnos hivatalos nyelvvizsgával nem rendelkezem,de munkához bőven elég. Az elmúlt 10 évben többnyire nyugat-europában dolgoztam.
Nehezíti a dolgom, hogy egy kis faluban élek, ahonnan mindenképp utazni kell a munkáért. Volt olyan álláslehetőségem amit azért nem tudtam vállalni mert semmilyen utazási hozzájárulást nem akart fizetni a cég. Hiába kerestem volna kb. nettó 140 ezret,ha 40 ezret el kell költenem útiköltségre, már nem éri meg az egész.
A másik észrevételem az,hogy sok olyan állás van ami nem igényelne tapasztalatot, azaz könnyen betanulható, ennek ellenére úgy hirdetik 1-3 év tapasztalat kell hozzá. Szóval a cégek semmi energiát nem akarnak belefektetni a leendő dolgozójukba azzal hogy betanítsák, még akkor sem ha néhány nap alatt elsajátítható lenne az adott munka.
Számomra elég elkeserítőek a magyar állapotok, és ha nem találok munkát, akkor megyek vissza hollandiába (ott várnak vissza dolgozni), pedig tényleg itthon akarnék dolgozni, mert a családom itt él, őket nem tudnám vinni.

jobangel · http://jobangel.hu/blog 2016.12.29. 11:12:49

@greenkeeper: Szívesen!
Az utazási költségtérítés örök probléma. A cégek nem szeretik, mert macera könyvelni, mert munka van vele, és mert bérfeszültséget okoz, hogy "az" azért kap, mert vidéki, hát micsoda dolog ez...

Köztes megoldás, és működik, hogy "kérj többet" :) Azaz kérj annyit, hogy az utazás költsége is beleférjen. Állásinterjún ezt úgy kell letárgyalni, hogy megmondod, hogy ennyi az utazási költség - ennek ugye 80%-át köteles lenne állni a cég, vagy nettó ennyivel kérsz többet, és akkor hagyjuk az utazási költséget. Mivel ebben a cipőben járok én is, és mindig így tárgyaltam, még senki sem akarta kifizetni az útiköltségemet, inkább magasabb nettót adtak :)
süti beállítások módosítása