JobAngel Az álláskeresők védangyala

Hogy’ öltözött ez fel állásinterjúra?

2016. december 05. 06:00
26 hozzászólás

A sok álláskeresési kudarc és elutasítás időnként visszavágóért kiált. Ennek egyik megnyilvánulási formája az állásinterjúztató és az elutasító cég kritizálása. Értem a keserűséget, elkeseredettséget, de a jelenség más információt is hordoz számomra: ahogy a munkáltatók, cégek nem értik időnként az álláskeresői viselkedést, közlendőt, úgy az álláskeresők sem tudnak (akarnak) a másik fél fejével gondolkodni. Pedig érdemes mindkét szerepet megvizsgálni pl. öltözködés, és általában a megjelenés, és a cég vagy magunk képviselete szempontjából. Könnyebb és hatékonyabb a kommunikáció, ha ismerjük a másik fél helyzetét.

Arról már régebben írtam, hogy az elterjedt tévhitekkel szemben a cégek nem Gucciba öltözött álláskeresőket keresnek, többnyire tudják, hogy az álláskereső pont nem tud új öltönyre, kosztümre, nőknél többezer forintos fodrászkodásra költeni alkalmanként. És akkor jön a visszavágó, ami e tévedésből ered: hát papucsban volt az interjúztató! Pedig a céget képviseli! Hát milyen cég ez! Döbbenet, borzalom(?).

Nos, szerintem pont nem lehet egy irodista interjúztató papucsából a cég milyenségére következtetni, legalábbis nem így. Az álláskeresőknek az állásinterjú egy alkalom, amire különös gonddal felöltözve, rákészülve kell érkezni. Főleg irodai állásoknál túlzásba is esik az álláskeresők többsége: nyár közepén is talpig nyakkendőben, zárt kosztümben, zárt cipőben, nők nejlonharisnyában jelennek meg, mert azt olvasták, úgy kell. Nem fogják jól érezni magukat az interjún, mert feszengenek majd ebben a szerelésben, ez pedig kihat majd az interjúztató viselkedésére is. Pedig az interjúztatónak ez nem egy különleges alkalom: átlagos munkanap, ezért úgy is fog öltözni. Ha a napi öltözékbe belefér a papucsos megjelenés, az a cégről annyit árul el, hogy itt kellően lazák, emberbarátak, engedik, hogy a dolgozó kényelmesen öltözzön. Tényleg olyan rossz ez?

Következő kifogás: hát ennyire tisztel? A nyakkendő, alkalmi cipő tisztel meg téged, vagy az, ha az interjúztató normálisan, partnernek tekintve tárgyal veled, megkínál pohár vízzel, kávéval, nem vájkál a magánéletedben, nem minősítget?

Emellett meg kell jegyeznem, hogy az állásinterjúztatók is pont ezt érzik időnként: oké, nem divatbemutatóról származó de luxe ruhadarabokat várt volna, de legalább stílusra, színeiben összeválogatott öltözéket. Legalább vasalva. Tisztán. Stb.

Nézem az üzleti környezetemben a napi férfi-női öltözéket. Multik, előírt dress code-al, de meglehetősen lazán kezelik azt. A farmer-pólóhoz felvett zakó és bőrcipő férfiemberen nekem már kicsit túl laza, de ha ő így akarja, legyen. Az, hogy nyakkendőt már csak FBI-os karaktereket felvonultató tévéfilmekben látok, nekem megfelel, zakó-ing lett általános. Akár farmerral. Akár rózsaszín inggel... (ez azért a személyes ízlésemnek brrr, de nem az én ízlésemnek kell megfelelni). Kockás-csíkos, sötétebb ingek is megjelennek. Nyáron is hosszúujjú ingben mászkálnak irodában emberek, de legalább feltekerik az ingujjat, könyékig. És igen, az interjúztató is így fog öltözni. Tehát, az álláskereső is lehet kicsit lazább.

Ha megkérdeznek, általában azt javaslom, olyan öltözékben menjen irodai munkára interjúzni mindenki, amilyenben dolgozni fog (fizikai munkások, munkaruhás dolgozókra természetesen ez nem vonatkozik). Esetleg eggyel elegánsabban, mintha tárgyalás is lenne. A túl konzervatív, túl elegáns öltözék nem hiba, de kényelmetlen és felesleges sok esetben.

Ha az első állásinterjúd az adott állásra külső toborzónál, közvetítőnél volt, érdemes tőle tanácsot kérni, hogyan öltözz. Ő már legalább egyszer tárgyalt azzal az emberrel, akihez épp készülsz állásinterjúra, lesznek jó tanácsai, hogyan öltözz, hogyan viselkedj, mire helyezd a hangsúlyt. Ne az interjúztató papucsára :)

---------------------

Jövő héten ingyenes álláskereső suli különkiadás nőknek, fejvadász vendéggel. Regisztrálj, gyere! Katt ide a részletekért!

A bejegyzés trackback címe:

https://jobangel.blog.hu/api/trackback/id/tr5211795601

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

maxval bircaman BircaHang szerk · http://bircahang.org 2016.12.05. 06:03:19

A túl felöltözött álláskeresőt nem szeretik. Ez azt jelzi, magasak az igényei.

Máté Kopornyik 2016.12.05. 07:27:55

Igaza van a maxval bircaman BircaHang szerknek.

jobangel · http://jobangel.hu/blog 2016.12.05. 09:20:17

@maxval bircaman BircaHang szerk: Sajnos ez így van. Nem öltözheted túl a "menyasszonyt". Felébreszt egyfajta irigységet az interjúztatóban :(

zsoci 2016.12.05. 11:26:14

Azért az irodába zakó hordás egy orbitális baromság. A nyakkendő meg a vakfelesleges ruhadarabok netovábbja. Mondom ezt, annak ellenére, hogy van nyakkendőm, öltönyöm is, fel is veszem, ah úgy hozza az élet. De ettől még szemben sincs minden nap hordani olyan ruhákat, amik csak útban vannak. A merev idióta ruhák helyett, inkább a kellemes munkakörnyezet lenne fontos.

tra lala 2016.12.05. 11:39:40

@maxval bircaman BircaHang szerk:
"A túl felöltözött álláskeresőt nem szeretik."
Ez persze attol fugg, hogy milyen szakmaban dolgozol, illetve milyen munkakorre jelentkezel.

"magasak az igényei"
Persze van kulonbseg akozott, hogy teged akarnak oda, mert tudsz valamit vagy te akarod oket, mert kell vegre valami munkahely.

maxval bircaman BircaHang szerk · http://bircahang.org 2016.12.05. 11:45:11

@tra lala:

Átlagos helyzetről beszélek.

Azaz nem építőiparti segédmunkáról, mert oda bárkit felvesznek, aki erős kinézetű, mindegy mit hord, csak részeg ne legyen. S nem is a munkát kereső atomtudósról, mert ott meg tök mindegy, mit hord.

Ha túl jól vagy öltözve, azt hiszik alapból, sok pénzt akarsz, s csak azért fogod elvállalni náluk a kevesebb bérért a melót, mert éppen meg vagy szorulva, de közben munkűt fogsz keresni és fel fogsz mondani.

Azaz pl. irodai munkahelyre interjúra a legjobb 1 fokkal alulöltözni az ottani divathzo képest.

maxval bircaman BircaHang szerk · http://bircahang.org 2016.12.05. 11:50:25

@jobangel:

Így igaz, meg eleve nem jó módos ember kinézetát kelteni.

Én pl. interjú előtt leveszem az órámat. Ugyanis Rolex órám van, s bár az egyik leolcsóbb modellje a Rolexnek, mégis a jó HR-es kiszúrná, s ugrott is az állás. Pedig hát attól, hogy valaki szereti a jó minőségű órát (ráadásul nem aranyórát), az nem feltétlenül unatkozó milliomos.

Nőnél ugyanez az ékszer. Normál arany fülbevaló, vékony nyaklánc, 1-2 gyűrű, vékony karkötő rendben van, ennél többet nem szabad hordani interjűn, különösen nem gyémántot vagy annak kinéző követ.

2016.12.05. 12:32:46

Azt nem ertem miert kell rogton tiszteletlenseget kialtani, holott lehet, hogy az illetonek egeszsegugyi oka van a papucs viselesre es nem feltetlenul egy trehany, nemtorodom alak. Evekkel ezelott peldaul egy kolleganom labat operaltak es honapokig csak papucsban tudott menni. Par eve egyszer en is ugy jartam, hogy kosztumben es edzocipoben kellett bemenjek dolgozni, mert csonthartya-gyulladas alakult ki a bokamban es nem birtam magassarkuban megallni sem, nemhogy lepni. Nem volt egyetlen lapos-sarku cipom sem, igy jobb hijan edzocipot vettem fel, amig masnap munka utan vegre eljutottam egy cipoboltba. Termeszetesen egyetlen kedves kollegamnak sem jutott az eszebe, hogy ha egyebkent mindig blezer-szoknya-harisnya-csini cipo van rajtam, akkor komoly oka lehet annak, ha mast veszek fel. Egyik kis draga sem birta megallni, egesz nap hallgattam a "mi van, kirandulni mesz?" tipusu beszolasokat. De hat ez oket minositette. Szoval, mielott valaki beserul es megjegyzeseket tesz az interjuztato megjelenesere esetleg gondolkodjon el azon, hogy mi lehet az oka es ne itelkezzen. Ha pedig interjura mennek, akkor ilyen helyzetben egyezeruen felvallalnam: tudom, most nem megfelelo a megjelenesem, de mutet/tores/ficam/gyulladas miatt jelenleg ezt a cipot tudom hordani, kezeles eddig tart, utana varhatoan teljesen meggyogyul es ujra tudok rendes cipot venni.

Fuxos (ex bömis) · http://fuxianizmus.blog.hu 2016.12.05. 12:46:04

A konzervatív, elegáns megjelenés miért kényelmetlen? Én az öltönyt, hosszúujjú inget, nyakkendőt, bőrcipőt határozottan szeretem. Jól érzem magam bennük.

"Nyáron is hosszúujjú ingben mászkálnak irodában emberek, de legalább feltekerik az ingujjat" Határozottan ízléstelen szokás. Annál már csak az olcsó öltöny, gumitalpú cipő és hátizsák kombó hat igénytelenebbül.

báró Csekonics 2016.12.05. 13:31:04

"Nyáron is hosszú ujjú ingben mászkálnak irodában emberek, de legalább feltekerik az ingujjat, könyékig."
Igen - igényes férfi ugyanis nem vesz fel rövid ujjú inget. Vagy legfeljebb lenvászonból.
Vékony és világos anyagból, felhajtott ingujjal - de persze azt sem kell túlzásba vinni.
Ja, és persze ilyenkor a nyakkendőt el kell felejteni hozzá, ahogy rövid ujjúhoz (ha valaki mégis ahhoz ragaszkodik) sem illik a nyakkendő, de a zakó sem.

Amúgy a legpraktikusabb tényleg az a tanács szerintem, hogy interjúra egy szinttel elegánsabban, mint ha átlag munkanap lenne. Mondjuk mintha nagyon fontos tárgyalása lenne az embernek aznap - elvégre az is van...

Öltönyhöz hátizsák meg még az iskolás korúaknál sem szép megoldás.

jobangel · http://jobangel.hu/blog 2016.12.05. 13:37:30

@Fuxos (ex bömis): Valóban elegáns, de vajon 40 fokban, légkondimentes irodában, izzadtságfolttal is az? Akkor már inkább feltűrt ingujj. De egyébként pont az a lényeg, amit írtál: ha te ebben érzed jól magad, akkor miért is ne öltözhess így? (Személyes véleményem, hogy a feltekert ingujj még mindig jobb, mint a rövidujjú ing, pláne ha még élt is vasalnak a rövidujjba - brrr..)

Én személy szerint örülök annak, hogy lazul az irodai dress code, mivel életünk nagyrészét a munkahelyen töltjük, legalább kényelmes legyen (még a védőruhánál is jó, ha kényelmes, egyenruhánál is).

tra lala 2016.12.05. 14:09:37

@maxval bircaman BircaHang szerk: "Ha túl jól vagy öltözve, azt hiszik alapból, sok pénzt akarsz"

En ferfikent mindig oltony-nyakkendoben megyek interjura. Ez alatt igenytelennek ereznem. De nem csak en, hanem valoszinuleg az interjuztato is. Ferfiaknal szerencsere nehez "tuloltozni". Frakkban legalabbis epelmeju embernek nem jut eszebe interjura menni, hacsak nem karmesternek keszul.

Attol eddig sosem kellett felnem, hogy esetleg azt hiszik majd sok penzt kerek, mert eddig mindenhol inkabb biztosra mentek es megkerdeztek a fizetesi igenyemet. Sehol sem kaptam kitoltetlen szerzodest, ahova majd en irhatom be, hogy mennyit akarok keresni :D Vagyis inkabb :(

Ha olyan cuccokban latnanak, amiket nem engedhetnek meg magamnak a fizetesem alapjan, az inkabb mas jellegu felreertesekre adhatna okot. Vagy arra, hogy minek akarok ilyen munkat vegezni, ha egyszer gazdag vagyok, vagy arra, hogy valoszinuleg bunozo vagyok (vagy jol hazasodtam:D).

Irbisz 2016.12.05. 16:10:46

@jobangel:
Pedig nem nehez tulöltözni valakit, interjura öltöny, nyakkendöben megy az ember, mig a legtöbb irodai környezetben/beosztasban nyakkendöt nem hordanak az interjuztatok sem.
Nöknek sem olyan bonyolult, ezer jotanacs kering erröl a neten, akit erdekel az annyit talal hogy gyözze elolvasni :)
Ez ha hozzaertö csinalta akkor meg az illatszerekre, ekszerekre, szoknya hosszara es dekoltazsmelysegre is kiter- ezekre ugy emliti a sajat szervezetünk iranyelve, hogy less is more :)

gergerg 2016.12.05. 17:22:32

Nemrég olvastam egy cikket arról valamelyik blogon, hogy hogyan kell felöltözni IT állásinterjúra. Pont ennek az ellenkezőjét írták.
Én pedig pont rád gondoltam, hogy de jó lenne, ha te is írnál erről egy cikket, amiben kiellensúlyozod ezeket a tévképzeteket. :D

Gyk.: Tapasztalatból mondom, az utolsó, amit az interjúztató megnéz, az öltözéked. (Kivéve, ha valamiért az is a munkád része, pl. ha ügyfelekkel tartod a kapcsolatot.)

jobangel · http://jobangel.hu/blog 2016.12.05. 17:52:08

@Mate12345: Működik a telepátia :) Régebben cikkeztem már erről, de mivel a stylistok (az önjelöltek is), mindent leírtak, maradt, hogy specializálódtam esőre, kánikulára stb. Ez egy régebbi álláskereső talán nem is ezen blogon írt kommentkiakadására "válasz", hogy hát papucsban volt az interjúztató, és borzalom...

Igen, ügyfelezős, vagy más "megjelenős" munkában a legfontosabb az állásinterjús öltözék is, de voltam már olyan helyen állásinterjún, hogy mintha aznap mindenki arra készült volna, feszengtem is rendesen :)

Circus 2016.12.05. 20:11:16

@jobangel: "Nem öltözheted túl..." ez ugye azért is vicces, mert kb honnan tudod, hogy az életedben először és nagy valószínűség szerint utoljára látott ember hogyan fog felöltözni?

@Fuxos (ex bömis): " "de legalább feltekerik az ingujjat" Határozottan ízléstelen szokás." A rövidujjú ing meg eleve ízléstelen, ugye? Bár ez lenne a legnagyobb probléma egy akármilyen munkahelyen...
Belvárosi régiépítésű házban lévő irodában volt, hogy rövidujjú ingben, rövidnadrágban és papucsban kellett dolgoznunk, mert nem lehetett kondit felszerelni, illetve utána a kolléganők kényeskedtek, hogy felfáznak... a 40+ fokban pedig nem voltunk hajlandóak kiöltözni.

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2016.12.05. 22:37:34

Szerintem kicsit jobban kell öltözni interjúra, mint ahogyan az átlagos munkanapon öltözöl. Nem kell túlzásba vinni, de pont úgy kell öltözni, mintha tárgyalásra mennél, mert az állásinterjú is egy tárgyalás. Többnyire a HR-es és az interjúztató vezető is jobban öltözött, mint amilyenek a közvetlen munkatársak lesznek.

Papucsban dolgozni igénytelenség, azonos kategória a zokni-szandállal vagy az atlétatrikóval...

Eltévelyedés · http://gumimacik.blog.hu/ 2016.12.06. 03:08:41

Ezt azért túlkombináljátok. Biztosan azt fogja hinni, hogy.... Nem fog semmit hinni, ha meg mégis, legyen az ő baja. Azért szerintem még senkit nem utasítottak el, mert túl jó volt a ruhája, ha mégis, akkor tényleg ott akarsz dolgozni?

Amennyiben nem jelzik külön, hogy cicanaciban meg pólóban gyere interjúzni, azért nem árt egy rendes öltöny/nyakkendő, nőknél nem feltétlenül csöcsvillantós, elegáns ruha. (persze, attól függ mire jelentkezel...)
Egy sima átlag multinál azért a sátánmetálos póló farmer nagyon backoffice, ott is valami segédmunka. Sales munkakörben meg azért mégis...

Eltévelyedés · http://gumimacik.blog.hu/ 2016.12.06. 03:15:18

Amúgy pont most beszélgettem egy nőismerősömmel, aki arról számolt be, mekkora verseny van a munkahelyén, hogy túlöltözzék egymást a nők, és mindenki tudja, az melyik divatházból való és +/- 10%-ra belövi az árát.
Nos, férfiként ezt így látjuk:
Normálisan áll az öltöny? Akkor oké, leszarom, hogy 15 ezerért vette, vagy 350 ezerért csináltatta. Sőt, igazából meg sem tudom állapítani, az 50 ezer - 500 ezer sávban esélytelen, hogy megmondjam mennyi.
Sőt, a Nőkön levő ruhát sem tudom belőni (= a férfiak 95% nem tudja), halovány sejtelmem sincs, hogy ez a legújabb Gucci kollekció, vagy a C&A menőbb darabja, netalán tegnap lőtte a turiban és 10 éve volt a C&A alsó polcán. És nem is érdekel.

pippa2011 2016.12.06. 11:49:42

Ez a dress code legalább annyira szubjektív, mint maga az egész kiválasztás és a cikk is.
Ha valaki nagyon kiöltözik, belőlem nem váltana ki irigységet, nem gondolom, hogy túlöltözött engem. Az jönne le róla, hogy fontos neki az interjú és biztosra akart menni. A kiöltözés másik üzenete, hogy nem rutinos interjúalany, ami lehet jó jel, pl. sokáig volt stabil helye, ez az önéletrajzból kiderül.
Az interjúztatónak egy sima hétköznap ugyan, de tudja, hogy a jelöltnek nem az és ki fog öltözni. Ennek fényében én is azt érezném, hogy nem tisztelt meg a papucsos. A lazaságnak is van egy határa.
Az ápoltsággal és a helyzethez illő öltözékkel egymást tiszteljük meg, bárhol vagyunk, erre találták ki.

Circus 2016.12.06. 17:41:34

@Online Távmunkás: nem akarok offolni, de egy a szandálhoz színazonos egyszínű zoknival mi a baj? Van, akinek kikezdi a bőr/műbőr/por a bőrét, az kénytelen így hordani... Engem például jobban zavar a zárt cipőből terjengő diszkrét lábszag, mondjuk egy egylégterű irodában, vagy mondjuk buszon. Vagy interjún.

Mai napig úgy indulok bármilyen tárgyalásra vidékre kocsival, hogy max farmer és póló, a kivasalt 'szépruha' meg bekészítve a kocsiba. Odaérkezés előtt átöltözés 5 perc, akár egy autópálya parkolójában - persze, lehet ezt is igénytelennek hívni, de frissen vasalt cuccban (ezt nem óvja meg a légkondi se) megérkezni egy tárgyalásra megfizethetetlen érzés. Állásinterjúra főleg.

Rengetegszer volt szerencsém nemegyszer túlöltözött lenni szövetnadrág+zakó (nyakkendő nélkül) szetben, de ennél sem lejjebb, sem feljebb nem adom.

Papucs: helye és helyzete válogatja. Az említett helyen nagyobb értékű üzletekről döntöttünk és szerveztük meg őket, mint az ami az itt kommentelők bármelyikében (engem is beleértve) forintban is több, mint életében megkereshet. Nyilván volt ott 'normális' ruha, ha jött valaki, vagy tárgyalni kellett személyesen.

Untermensch4 2016.12.07. 10:32:10

@Online Távmunkás: Az atlétatrikót még értem, sport- és "alsó"-ruházat. A zokni-szandál tabu levezetése viszont érdekelne. Mármint vmi annál racionálisabb mintsem "egymilliárd légy nem tévedhet".

Nem leszünk gyarmat ! 2016.12.08. 14:37:07

A nagy kérdés barna szandálhoz, milyen színű zokni illik ?

Untermensch4 2016.12.09. 00:17:26

@Nem leszünk gyarmat !: Állítólag a fekete szín sose megy ki a divatból... :)

szemétpasi 2016.12.09. 12:16:05

@Untermensch4: Ez szerintem az önjelölt divatdiktátorok térnyerésének köszönhető, mert hogy az "NDK túrista" stílus nem menő. Sok ilyen hadjárat van, pl az oldalzsebes rövidnadrág ellen, ami pláne akkor vicces, amikor utána megmagyarázzák, hogy csiricsáré poncsó az bezzeg nagyon menő és stílusos.

Mondjuk tény, hogy a zokni-szandál nem a legformálisabb ruhadarab, de szerintem nincs vele baj.

Amúgy a papucs is egy olyan dolog, hogy aki nincs front desken, vagy nem találkozik ügyfelekkel (pl adminisztrátorok, asszisztensek döntő többsége) annak minek rohadjon a lába egy cipőben? Nálunk bejönnek a női adminisztrátorok, majd ha letudták a meetingeket és társaik, akkor szépen a gép előtt üléshez átbújnak egy papucsba. Senkit nem zavar. Ha meg jön ügyfél akkor úgy is pár perc amíg felér az emeletre, addig visszabújnak a cipőbe.

Untermensch4 2016.12.10. 10:00:17

@szemétpasi: A célszerűség felől nézem és nagyon nem áll össze a kép. Pl idéntől a bringázós esőkabátom egy poncsó. Bevált mert kevésbá ázok meg benne bringán mint gyalog "rendes" esőkabátban. A zokni+szandál is bevált mert lábizzadást, koszt és rovarokat tekintve kényelmesebb mint mezítláb szandálban vagy zokniban szandál nélkül. A nyakkendőnek viszont semmilyen praktikus funkciója nincs (elvileg fojtóhuroknak jó lenne de amíg nem használja vki ellen az ember, pont visszanyalós fagyi hogy saját magát készítette elő mint célpontot), de cserébe legalább akadályoz. Mármint aki van olyan ostoba hogy hordja, "mert elegáns". Száz éve meg férfiember kalapot hordott, Chaplin elegáns nemde? Vegyenek fel olyan bohócfodrot mint Shakespeare egyik portréján, azt is azért hordta mert elegáns. Meg a sorszámozott Lajosok idején a visszahajtott hosszú kabátgallér, a rizsporos paróka és a piros magassarkú cipő. Utóbbi eredetileg elegáns férfiviselet volt. Hajrá :)
süti beállítások módosítása