JobAngel Az álláskeresők védangyala

Állásinterjú időpontegyeztetés: mit is kell megbeszélni ilyenkor?

2014. szeptember 29. 06:35
75 hozzászólás

Olyan egyértelműnek tűnik, hogy ha álláskeresésben vagyunk, és megcsörren a telefon, állásinterjúra hívnak, örülünk, időpontot egyeztetünk, majd megköszönjük a lehetőséget, és letesszük a telefont. Valójában sok hibát követnek el ilyenkor az álláskeresők, aminek mindig elégedetlenség a vége. Nem elég a dátumot, időpontot egyeztetni.

1. Ha tudnád, milyen feladatról van szó, nem is mennél el

Ezért ezt tisztázni kell. Úgy kezdik, hogy „ittmegott megtaláltuk az önéletrajzát, lenne egy lehetőség, új kollégákat keresünk, mikor találkozzunk?” Rutintalan álláskereső azonnal nézi a naptárát, majd mikor megérkezik az interjúra, kiderül, hogy csoportos interjú, és biztosítási ügynököket keresnek, beszámlázós fizetéssel. Ezt elkerülendő, kérdezzük meg, milyen állásról van szó, mi a feladat.

2. Az önéletrajzodból rosszul mérték fel, neked való-e az állás

Ügyfelünk …mérnököt keres, találkozzunk, hangzik a felhívás, de itt is jobb érdeklődni: mi a feladat, mit látott a CV-ben, ami miatt úgy gondolja, jó leszel a feladatra? Néha bizony melléválasztanak, jobb, ha el sem mész olyan szakterületről beszélgetni, ami nem érdekel téged.

3. Fizetési elképzelések egyeztetése

Miután a feladatot egyeztettétek, érdemes ezt is nagyságrendi szinten, nehogy jóval alacsonyabb nagyságrendben gondolkodjanak ők, mint te. Egyszerű kérdés, hogy „Ismervén a feladatot, van esetleg már egy meghatározott költségkeretük az új kollégára?” Ezzel elkerülhető, hogy ne a harmadik interjúkörben derüljön ki, hogy teljesen más elképzelésetek van erről.

4. Időtartam

Érdemes megkérdezni, mennyi időt szánnak az interjúra, mert az interjús viselkedésedet nagyban meghatározza. Sokat mesélj, kevesebbet mesélj a munkádról, van-e idő a legapróbb részletekbe is belekérdezni stb. Nem mellesleg be tudod határolni, hogy vajon átlagos időt töltöttek-e veled, vagy hamarabb lett vége az interjúnak, ami lehet baljós jel.

5. Állásinterjú fajtája

Érdemes megtudni, mire számíthatsz, mivel kell készülnöd. „Milyen témára készülhetek?” Ki fog derülni, hogy HR-es vagy szakmai kör, szakmai teszt írásban, vagy szakmai beszélgetés, így fel tudsz készülni. Ne mondj nemet, ha személyiségtesztet emlegetnek, majd ha meglátod, hogy milyen, eldöntöd, kitöltöd-e. A csoportos interjú legyen gyanús, akkor próbáld meg újra átbeszélni, mi is a pozíció, a téma.

6. Praktikus tudnivalók

Milyen tömegközlekedési eszközzel lehet odajutni, hol kell leszállni a buszról/villamosról, hol lehet parkolni, kit kell keresni, milyen kapucsengőt kell használni, stb. Belépéshez kell-e valamilyen igazolvány (pl. nehogy a recepción derüljön ki, hogy két db fényképes igazolványt kérnek, nálad pedig csak egy személyi van…)

A fenti témák átbeszélése összesen néhány perc, de sok bosszúságtól kímélhet meg!

---------------------------------------------------

UPDATE 20140929:

Facebookon érkezett egy komment ma reggel e cikkhez, miszerint a dresscode egyeztetése is hasznos lehet. Remek ötlet, bár én sosem kérdeztem, hogyan öltözzek az adott interjúra, bizonytalan helyzetben érdemes lehet megkérdezni. Inkább, mint osztályidegenül alul- vagy túlöltözni. Köszönöm a kiegészítést!

A bejegyzés trackback címe:

https://jobangel.blog.hu/api/trackback/id/tr896730711

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2014.09.29. 09:25:20

két db fényképes igazolvány, és akinek csak 1 van?

mert a jogsi, útlevél közel se kötelező, nem?

jobangel · http://jobangel.hu/blog 2014.09.29. 09:35:14

@doggfather: Igen, ezt én is megkérdeztem az adott portán, de csak a vállát vonogatta a bizt. őr, hogy ha nálam épp van kettő, akkor nem mindegy? Jobb ilyenekre felkészülni...

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2014.09.29. 10:07:57

@jobangel: értelek és világos is, de mit csinál az akinek NINCS még egy? Az nem megy be az épületbe?

Hogy veszik fel, Vagy aki ott dolgozik annak mindnek van jogsija?

pingwin · http://pingwin.blog.hu 2014.09.29. 10:21:51

a cím, hogy kell eljutni, kontakt személy, azért elég alap dolog, a többi nem mindig :p

pingwin · http://pingwin.blog.hu 2014.09.29. 10:59:41

egy állásinterjún hosszú ideig csináltam tesztet, ami után kiderült, hogy valamilyen termékkel kéne kvázi házalni cégeknél

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2014.09.29. 11:02:42

A hogy kell odajutni a mai guglimepszes, okostelefonos, bkv útvonaltervezős, elvírás világban csak szerintem "amatőr" húzás?

simán nulladik kör lehet, hogy megkérdezik
-"oda talál-e" mire a válasz, hogy
-"nem,..."

Ezek után már nem is biztos, hogy komolyan fel tud merülni, mint reális jelölt, nem? Vagy csak én bonyolítom túl?

De általában a problémamegoldási képesség alapkövetelmény mindenhol és rögtön "elbukni"?

pingwin · http://pingwin.blog.hu 2014.09.29. 11:11:30

@doggfather: ha nem mondja meg hogy kell odajutni, akkor is odajutok, de ha nem kell, nem keresgélek

pingwin · http://pingwin.blog.hu 2014.09.29. 11:14:03

@doggfather: amúgy meg igen, te bonyolítod túl :) megmondják a címet, meg szoktam kérdezni, hogy kb hogy lehet eljutni oda, ha elmondják jó, ha nem az se baj, de oylat még sose kérdeztek, hogy odatalálok-e

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2014.09.29. 11:25:55

@pingwin: nem csak te írtad a poszt is tartalmazza, hogy rá kell kérdezni, hogy kell odajutni.

nem azt kérdezik, hogy oda találsz e, hanem, hogy ismered e a helyet vagy ilyesmi. Tőlem meg szokták kérdezni miután elmondják a címet.
(szokták az túlzás mert nem járok interjúkra annyit, hogy "szokás" legyen bármi is)

pingwin · http://pingwin.blog.hu 2014.09.29. 12:18:05

@doggfather: ismerni a helyet, és odatalálni az két teljesen különböző dolog

amúgy meg visszafelé is fel lehet mérni, hogy mire számíthatsz, ha annyit nem mondanak meg, hgy melyik busszal, hol száljál le

jobangel · http://jobangel.hu/blog 2014.09.29. 12:20:48

@pingwin: ha lenne olyan szám az olimpián, hogy eltévedés, mindenki más esélytelen lenne mellettem :) Én tehát mindig megkérdezem, hogyan lehet odajutni, megnézem térképen, manapság navigációt használok (gyalogosan!), és akkor talán van esélyem :)) Mondjuk eddig összesen egyszer nem sikerült odaérni, ahová szerettem volna, szerencsére nem állásinterjúra mentem :)

pingwin · http://pingwin.blog.hu 2014.09.29. 13:09:33

@jobangel: annó én is jó voltam benne, ha jó helyen szálltam le, biztos hogy rossz felé indultam el

maxval a bircaman · http://maxval.co.nr 2014.09.29. 13:12:47

Meg se mondják pontosan miről van szó, így kénytelen elmenni az ember.

Megesett velem: elmentem, teszteket csináltam, s a legvégén nyögték ki mennyi lenne a fizetés. Kb. a fele volt annak, amit akartam. Ha mondták volna, nem mentem volna el. De nem mondták.

jobangel · http://jobangel.hu/blog 2014.09.29. 13:14:45

@maxval a bircaman: meg kell kérdezni. Maguktól nem mondják. Ha megkérdezed, és még mindig nem mondják, akkor el lehet dönteni a feladatból, hogy hagyni kell, mert kamu vagy érdemes vele foglalkozni. Ha mindkét témában mismásolnak, akkor kamu.

levendulabandi 2014.09.29. 13:20:34

"Rutintalan álláskereső azonnal nézi a naptárát, majd mikor megérkezik az interjúra, kiderül, hogy csoportos interjú, és biztosítási ügynököket keresnek, beszámlázós fizetéssel. Ezt elkerülendő, kérdezzük meg, milyen állásról van szó, mi a feladat"

Ha elmondják.
A hirdetésben hr referenst keresnek. A telefonban a jelölt rá is kérdez, miután kiderül, hogy biztosítócégről van szó, hogy ez biztos az, ami? És fix, bejelentett állás, nem ügynöki ugye, nem biztosítási ügynöki?
Nem, nem, áááá...-hangzik a válasz.
Jelölt vesz 2 db Bkv jegyet (mert a hosszas munkanélküliség után bérletre már nem futja), elmegy a helyszínre.
1,5 órás mélyinterjú. Mely végén kiderül, hogy de házalós, de ügynöki, de váltsa ki a vállalkozóiját típusú a munka. Ezután jelölt kis híjján ráborítja az asztalt az interjúztatóra.

maxval a bircaman · http://maxval.co.nr 2014.09.29. 13:20:52

@jobangel:

Nem mondják meg.

A szabvány válasz "jelenleg, a jelentkezés ennek a szakaszában ez az infó nem nyilvános".

jobangel · http://jobangel.hu/blog 2014.09.29. 13:25:20

@maxval a bircaman: Válasz: értem, én X Ft nagyságrendbe kerülök, van-e értelme beszélgetnünk? Vagy leszédül az ember a székről, vagy behív.

@levendulabandi: Én itt kihagynám a "kis híján"-t, és ráborítanám :), utána hívnám a főnökét, de legalábbis írnék panaszlevelet, hogy nemcsak, hogy nem dolgozok nekik, de még a privát életben is kizárom, mint olyan biztosítót, akivel valaha is szerződést kötnék. De eddig nem jutok el, mert kikérdezem telefonon: mi a termék, mi a feladat, tényleg hr-referenst keres? Oké, milyen szakterület, hány ember, milyen mérőszámok, miből áll a napi munka? stb. Ha hebegés a válasz, akkor valami nem kerek. Ha nyíltan hazudott, akkor asztalborítás, főnökhívás, kártérítési perrel fenyegetőzés stb. Nagyon kreatív tudok lenni, ha felbosszantanak :)

levendulabandi 2014.09.29. 13:25:23

@levendulabandi: Ezután még jelölt rákérdez miért kellett hazug hirdetést feltenni és hazudni a telefonban is az állásról. Nem lett volna jobb kiírni a valós célt, és akkor aki jelentkezik az már ennek tudatában jelentkezik?
Az interjúztató szerint ez marketingfogás. Mert úgyis adnak fel hirdetést, hogy biztosítási munka, pénzügyi tanácsadó, bróker stb. de rájöttek erre így már nem jelentkezik senki.Ezért marketingest, Pr-ost, hr-est keresnek. És ekkor már bejön a jelölt az interjúra és 100-ból annyira kétségbeesett, határozatlan,olya régóta szeretne már dolgozni, hogy rábeszélik erre melóra. ( a rábeszélés során is hazudnak, hogy majd lesz fix fizuja, meg a mentora segít neki stb) A jelölt 3-6 hónap mínuszos hónap után jön rá, hogy lukra futott.

levendulabandi 2014.09.29. 13:26:55

@jobangel: Nahát! Erről az oldaladról még nem is ismerlek! Szuper vagy! :-DD

én bizony törvényileg igenis szabályoznám, hogy csak valós tartalmú hirdetést rakhassanak fel a céget! Ha nem lenne valós, büntetném őket keményen!

jobangel · http://jobangel.hu/blog 2014.09.29. 13:40:44

@levendulabandi: a törvényi szabályozással az a gáz, hogy akkor menet közben nem lehetne változtatni az kiíráson. Pl. kiírtam, hogy egyetemi végzettségű mérnököt keresek presalesnek, erre beesett egy olyan, akinek ugyan nincs egyeteme, csak fősulija, de nagyon profi, és felveszem, akkor már jönne is a bünti. Én nem a keménykedésben hiszek, hanem a piacban.

Ha rossz híre van az adott állásnak, cégnek, akkor azt megbánják (lsd. biztosítási üzletkötő, mint szakma. Régen hűde menő volt, most inkább állnék takarítónőnek, mert az legalább tisztességes munka, még ha nem is fizet jól.) Lehet tudni jópár cégről, hogy azok szci-k (közvetítőkről is), emezek szeretnek nem fizetni stb. Pl. ezért jó őszintén válaszolni, a "miért hagyta el az előző munkahelyét?" kérdésre. Ha azért, mert 3 hónap alatt egyszer sem tudtak pontosan fizetni, akkor az egy érthető indok, és bizony megjegyzi a kérdező, kivel nem kell üzletelnie a jövőben.

levendulabandi 2014.09.29. 13:49:39

@jobangel: Nem, akkor nem jönne a bünti. :-) Csak ha merőben más a kiírás: hr referens helyett biztosítási ügynök. Ha egyetem helyett a fősulis mérnök is jó, akkor nincs bünti, mert nem merőben más a pozíció.

jobangel · http://jobangel.hu/blog 2014.09.29. 14:00:17

@levendulabandi: Elég vékony jég ez a "merőben más", ezt te is érzed, ugye... Ha nem bináris, és mérlegelés kérdése, hogy valós-e vagy valótlan vmi, akkor abból mindig visszaélés van. Lsd. még EBH-s ügyek. Egyáltalán nem biztos, hogy emberünket azért nem vették fel, amiért panaszt tett (kövér, sovány, alacsony, magas stb.) nehezen bizonyítható mindig. De kellemetlenkedni lehet így, és a cégek egyszerűbb megoldást választanak: nem hirdetik meg az állást, ha ekkora kockázattal jár, inkább keresnek ismerőst. A főnök haverjának a fia lehet, hogy alkalmatlan, de legalább büntit nem hoz rájuk, ez is valami :(

Preem 'Patrick Jane" Palver 2014.09.29. 23:21:46

Rossz nyomon járok, ha a 2-5-ös pontokkal kapcsolatban azt gondolom, hogy ha felhozom ezeket már az egyeztetéskor akkor egy jó nagy mínusszal indítok?

Vagy én mozogtam volna eddig más körökben?

Persze ok, legyen ez az ő problémájuk, hogy ilyen hülyék ha ezt zokon veszik, de lehet a jövendőbeli főnököd egy normális ember aki a fentieket alapnak veszi, de lehet, hogy a HR-esnél ellövöd a pöttyöst, nem?

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2014.09.29. 23:49:18

@doggfather: Én is így gondolom, de ismerek olyan HR-est, aki minden jelöltnek 5 percig magyarázza, hogyan találja meg a céget, aminek az irodája egyébként elég forgalmas helyen van...

jobangel · http://jobangel.hu/blog 2014.09.30. 07:18:59

@Preem 'Patrick Jane" Palver: Miért lenne mínusz, ha érdekel a feladat részleteiben (2-es pont)? Derült már ki néhányszor, nálam is, másnál is, hogy nem egyeznek az elképzelések a feladatról. Pl. üzemeltető informatikus mérnököt adatbázis-gurunak látták a CV-je alapján, és az interjún derült ki, hogy nem az, de ő ezt nem is állította magáról. Nekem kínáltak már olyan állást, hogy hűde nekemvaló szerintünk, és a termékhez kb. annyira értettem, mint a harangöntéshez, de ők úgy látták, jó lesz nekem. Fizetési elképzelések tekintetében rendszeres panasz a jelöltektől, hogy a harmadik, negyedik interjúkörben derül ki, hogy ők nem erre gondoltak. Ez egyik félnek sem jó, a munkáltatónak sem, ha olyan emberrel tárgyal, akit nem tud megfizetni. Időtartam: szerintem semmi mínusz, egy fél mondattal el lehet intézni. Állásinterjú fajtája: jobb helyeken maguktól elmondják, hogy tesztre, egyebekre kell számítani, kivel fog találkozni (lehet sejteni, ha vmilyen igazgatóval, akkor ott szakmai-emberi mérések is lesznek), de valójában a fő mondanivaló, hogy a csoportos interjú legyen gyanús. Ha első alkalommal csoportos interjú van, akkor az inkább állástájékoztató, és vmi nagyon low-end munka, többnyire házalós, telefonon eladós.

jobangel · http://jobangel.hu/blog 2014.09.30. 07:20:06

@Preem 'Patrick Jane" Palver: Ja, és pont HR-esnél nem lövöd ki ezzel az esélyeidet, lévén a cégnél neki kell a segítőkész, jelölteket támogató embernek lenni, akinek érdeke, hogy a megfelelő jelölt jusson oda hozzájuk.

Bartush 2014.09.30. 09:21:57

Fizetésről nem fognak a telefonban infót adni. Ezt nyugodtan lehet hanyagolni. Sokszor nem is az első körben derül ki, hogy mennyi is a bér vagy nem az fog róla beszámolni, akivel pl a szakmai interjú zajlik. Mínusznak nem mínusz, ha rákérdez valaki, csak ne csodálkozzon, hogy ha nem kap választ.

diszkriminans (törölt) 2014.09.30. 10:17:06

@Bartush:
Na meg aki felhív, nem is biztos, hogy képben van azzal kapcsolatban, hogy mekkora fizetés várható abban a pozícióban, simán lehet, hogy azzal más HR-es foglalkozik.

Tapmancs 2014.09.30. 10:45:10

@Online Távmunkás: "az irodája egyébként elég forgalmas helyen van... "

Pont ezért.:) A sok épület / iroda között elveszik az övék. Ha a puszta közepén lenne egy irodaépület, el sem lehetne téveszteni.

2014.09.30. 10:50:08

@Preem 'Patrick Jane" Palver: De, igazad van. Én kimondottan indiszkréciónak vettem, ha már telefonon a fizetés felől érdeklődtek.
Talán először találkozzunk, kérdezzen a munkáról, aztán meglátjuk, nekem mennyit ér. Lehet, hogy hajlandó vagyok többet fizetni, mint amit elképzeltem.

2014.09.30. 10:56:59

Kedves cikkíró! Mikor én hirdettem állást, a kiválasztottakat sosem én hívtam fel. Bocs, bizonyos létszám felett ez túl megterhelő. Rendszerint 50-60 hívás nem megy le egyetlen nap alatt. Tekintettel arra, hogy nem biztos, hogy azonnal sikerült.
Innentől kezdve a kérdezősködés ilyen szinten zavaró és fölösleges. Kürönösen a munkabér témában. Nem tudom, ki vagy, mennyit érsz meg nekem.
Ha fix munkabéres az állás, tök mindegy, nem kell fölösleges felvételi köröket futni. Ha valakit magasabb beosztásba keresek, a bér úgyis alku kérdése.
Egy ilyen kérdésre a válaszom az volt, TE mire tartod magad? Szerinted a tudásod mennyit érjen meg nekem?

2014.09.30. 10:58:47

@Bartush: Nálam minusz volt. Talán először lássam, ki ő, mit tud? Aztán beszéljünk a bérről.
Tudod, mint a viccben: Hölgyem, azt már tisztáztuk, ön micsoda, már csak az árról beszélgetünk.

jobangel · http://jobangel.hu/blog 2014.09.30. 10:59:49

@Könnyen elkaptuk, uram!: pedig, ha jól terveztél, már van rá egy meghatározott költségkereted, amitől nem térsz el, mert ugye jól terveztél. Azzal egyetértek, h látni kell, mi a munka, de a többségnèl van egy minimum fizetési igény, ami alatt nem éri meg elmennie állásinterjúra, mert pl. szabit kellene kivennie, vagy mert munkanélküli, és azért nem utazna el több bkv jegyet, h megtudja, az ajánlat 0 Ft + jutalék.

jobangel · http://jobangel.hu/blog 2014.09.30. 11:04:46

@Könnyen elkaptuk, uram!: ha nem tudod, ki vagyok, nem láttad a CV-m. Akkor meg miről és miért beszéljünk? Ha láttad a CV-m, és egyeztetnél velem időpontot, akkor hívhat a titkárnőd is ezügyben, ez rendben. Én meg majd eldöntöm, h semmi infót nem tudva megyek-e vagy nemet mondok.

FlybyWire 2014.09.30. 11:06:25

@Könnyen elkaptuk, uram!: Ez attól függ.
Csicska munkákra ez lehet, hogy érvényes, de a normálisabb munkáknál (bruttó 3-400 vagy afelett) ez hálistennek ma már Mo-on is nyilvános infó.
A legutóbbi pár fejvadásztól jövő telefonos megkeresésem esetén az első 3-4 kérdés egyike volt mindig *részükről*, hogy kb. mennyiért váltanék, mert ha ez nem lehetséges, akkor folytatni sem érdemes a beszélgetést.

Ha logikusan végiggondoljuk, ez a legegyszerűbb, legtisztább, leghatákonyabb kezdés. Nyugaton mindig is ez volt a norma (tessék megnézni US, UK álláshirdetéseket, a legtöbben már a papír/online hirdetésben ott a kb. fizetés is.)
Szerencsére itthon is terjed.

FlybyWire 2014.09.30. 11:07:28

@Könnyen elkaptuk, uram!: akkor te nyilván nem komoly munkára keresel felnőtt, értelmes, tapasztalt, értékes munkaerőt.

Az ilyen ugyanis orbitális ívben szarni fog a te fejedre ezzel a mentalitásoddal, és marad a helyén.

FlybyWire 2014.09.30. 11:10:27

@jobangel: Ott a pont.
Érdekes, amikor engem fejvadászok megkerestek, a CV-m alapján kb. mindegyik nagyjából képben volt a tudásommal, hogy milyen munkák érdekelhetnek engem és amikor a bérigényre vonatkozó (mindig feltett!) kérdésükre válaszoltam, egy esetben sem estek hanyatt, pedig sosem voltam szerény.

Ha meg el sem olvassa a kedves telefonáló az illető CV-jét, akkor eleve minek hívja fel? Telefonon megismerni?
Amatőr.

FlybyWire 2014.09.30. 11:11:42

Arról nem is beszélve, hogy ha fejvadász hív fel, akkor neki eleve érdeke a minél magasabb fizetés kiharcolása a jelöltnek, hiszen sokszor az alapján kapja (ő vagy a cége) a jutalékot.

Brannagh · http://studiolum.blog.hu 2014.09.30. 11:59:56

@jobangel: Vidéki vagyok, de azért tűrhetően elbotorkálok Bp-en, főleg a pesti oldalon. Az aluljárókkal viszont gyűlöljük egymást, egy alkalommal negyed órát bolyongtam a Nagyvárad térnél: vajon hol kell feljönni a föld alól, a végére majdnem elsírtam magam. Szerencsére ez már interjú után volt, de a buszt lekéstem :D

2014.09.30. 12:23:45

@FlybyWire: így van, kedvelem is a fejvadászokat :)

báró Csekonics 2014.09.30. 12:49:41

@Bartush: De, engem már hívtak így fel, elmondták kb. az összes pontot a hely kivételével - de addig már nem is jutottunk el mert rákérdeztek a fizetési igényemre és kiderült hogy kevesebbre gondoltak mint az aktuális.
(Pedig a rövid beszélgetésből az jött le hogy a követelmény több lett volna.)

FlybyWire 2014.09.30. 12:51:10

@Bartush: de, fognak, és nem, nem mínusz.
Kb. 10 évvel le vagy maradva.

báró Csekonics 2014.09.30. 12:51:45

@Könnyen elkaptuk, uram!: Első főnökömre emlékeztetsz. Istenem, de jó hogy onnan eljöttem!

FlybyWire 2014.09.30. 12:54:40

@báró Csekonics: rákérdezhetek? Magyar KKV? :)

Mérnork 2014.09.30. 13:27:49

Nekem eddigi tapasztalatom, hogy állásinterjún a fizetést firtatni a kiválasztás előtt, nagyjából hasonló hatással bírt, mintha odaszellentettem volna az interjúztatók orra alá. Finoman éreztették, hogy ez egy igazi értetlen tapló vagyok, aki nincs tisztában az elemi viselkedési normákkal...
Mindezt mérnöki állás esetén.
Kurvára nem értem ezt a hozzáállást, hiszen nyilván pénzért szeretne dolgozni az ember, a legfontosabb szempont, hogy az általam elvárt szintnek megfelelően meg tudok-e élni a fizumból.

FlybyWire 2014.09.30. 13:38:01

@Mérnork: állásinterjún, élőben természetesen valóban öngól pályázónak erre rákérdeznie. Az ott már tényleg arról szól, hogy eladja magát.

Pontosan ezért korrekt ezt már előre letudni a telefonon, és pontosan erre jók a fejvadászok, mert nekik ezt nem gond elárulni (legalább belőni, hogy amit a pályázó kérne, azt meg tudja-e adni a cég.)

Ha ez megvan, ezek után már minek kérdezne rá az illető az élő showban?
Ha meg nem volt annyi esze sem neki, sem a fejvadásznak, hogy erre rátérjenek, akkor meg is érdemli, hogy végigcsinálja az egészet a "sötétben".

Ann1294 2014.09.30. 13:42:43

Zsenge frissdiplomaskent belefutottam mar. 2-3 ugynoki munkara hivtak be ami irodai asszisztens, muszaki asszisztens neven futott. Buktam utazasi koltseget rendesen. Bankodtam nagyon.

Legutobbi majdnem rafutasom (tipp: szerencsere kertem, hogy emailben kuldje el a reszleteket mert rosszul hallom a telefonban es nem tudom felirni epp sehova: cegnev, idopont, kit keressek stb.), mikor a targy mezobol kiderult nem az a pozicio (!), mint amirol elso korben beszeltunk.

Visszahivom, hogy biztos gepelesi hiba a targy mezo. Nem, "arra a poziciora is jo lennek a vezetoseg szerint", ezert behivank arra. Ezt nem vitatom, koszonom a bizalmat, de en azt nem szeretnem csinalni. Meglepodtek. Soha ilyen valaszt meg nem kaptak. Megkoszontem az idejuket es lemondtam az interjut. Jobb elore tisztazni, nem lesz igy csalodas. :)

levendulabandi 2014.09.30. 14:34:05

@Ann1294: Igen, a helyszín sok mindent elmond. Nemrég kerestek egy cégtől, hogy ajánlanának egy pont nekem való állást. Mondta a hölgy a címet (a cégnév noname volt nekem), rágugliztam és yessss! MLM cég volt azon a helyszínen!Amikor titkolózik a cég a pozícióról, cégnevet is csak mormolja a telóban, akkor ott valami sunyi van!

waces · http://blog.waces.hu 2014.09.30. 14:58:41

@Könnyen elkaptuk, uram!: nem egeszen. te lattad a cvmet, tudod, hogy a szakmai tapasztalatom alapjan megfelelnek neked (nyilvan, hisz egyebkent meg se kerestel volna). en meg megmondom, hogy a mostani beremhez kepest mi az az osszeg, amitol erdemes beszelgetni. ha ez beleesik a te -tol-ig keretedbe, akkor folytatjuk a beszelgetest. ha nem, akkor meg nem. ez ertelemszeruen nem egy kobe vesett fix osszeg, de tajekoztato jellegnek jo, hogy kb ilyen bersavban keresgelek. ami vagy megfelel neked vagy nem. ha nem, akkor felesleges egymas idejet rabolni, mert ugyse lesz megeggyezes a vegen. ha meg igen, akkor hajra es lassuk.

freesleep 2014.09.30. 15:08:23

Sokkal nagyobb baj álláskeresői szempontból, hogy még interjú előtt, pusztán a kiírás alapján, cégnév meg minden nélkül követelik, hogy mondj egy árat. Ezt még nem hallottam, hogy ez mennyire jó nekem, hogy korrekt információk nélkül kell árat mondani, mert megspórolok vele egy kört, de ami biztos, hogy a cégeknek ez nagyon jó, mert egymás alá licitálnak az emberek.

Mj · http://www.archiregnum.blog.hu 2014.09.30. 16:01:21

@freesleep:

Így van, nagyon kezd elterjedni ez a bérigénykérő szokás. Így fölveszik majd a legolcsóbbat, akiről rövid úton kiderül, hogy azért a legolcsóbb, mert nemhogy nem a legjobb, hanem még nem is a megfelelő ember a pozícióra, így a cég is szív, a fölvett ember is szív, meg azok is szívnak, akiknek korrekt bérigényük lenne, csak éppen alájuk ígértek. Persze, nem biztos, hogy ilyen hülye stratégiát választó, inkorrekt cégnél hosszabb távon maradnának is a korrekt bérigényű, már megfelelő emberek.:P

Mj · http://www.archiregnum.blog.hu 2014.09.30. 16:05:14

Egyébként engem pont az szokott zavarni, ha telefonon hosszasan magyarázzák, hogy hogyan jutok el az interjú helyszínére, ami számomra fölösleges időpocsékolás azután, hogy tudom a pontos címet és cégnevet. (Egy kivétel volt eddig: nem közölték és a térképen sem látszott, hogy adott irodaházba nem a címnek megfelelő kapun kell bemenni, hanem egy másik utcából nyíló ajtón, és amikor az interjú előtt felhívtam a kapcsolattartót, szinte sértődötten igazított útba, mert azt hitte, elmondta már.)

jobangel · http://jobangel.hu/blog 2014.09.30. 18:03:13

@freesleep: A fizetési igényed miért függ a cégnévtől pl.? A fizetési igény az az összeg, amennyiért boldogan elvégzed a munkát, akár kkv, akár világcég, nem? Milyen külső információ kell neked a bérigényed meghatározásához? Minden infó nálad van: mennyiért vagy hajlandó dolgozni, mit tudsz, mi a végzettséged, mennyi a havi kiadásod, amit fedezni kell stb.

jobangel · http://jobangel.hu/blog 2014.09.30. 18:05:05

@Mj: A legolcsóbbat nem veszik fel, ha nem alkalmas. Ha meg alkalmas, meg akarják tartani, azaz hiába a legolcsóbb, az erre szánt költségkeretet megkapja. Mert ha nem, akkor majd elviszi más, egy 10%-os ráígéréssel, és egy új keresés, egy új kolléga többe kerül.

levendulabandi 2014.09.30. 18:18:18

@jobangel: De! felveszik a legolcsóbbat. Nemrég egy plaza butikjában lecserélték az összes 35 feletti szakképzett boltoskisasszonyt (a szomszédasszonyom is érintett, innen tudom, ő 42 éves) és feltöltötték 17-24 éves szakképesítés nélküli lánykákkal.A régiek 110 nettót kaptak, az újak minbér körüli 70 nettót.Ezek a lánykák még a szülőkkel élnek, így nekik ez a pénz zsebpénznek jó, de normális ember ebből nem tud Bp-en albérletet, lakást fenntartani. Olcsóbbak és szépek. Hogy nem képzettek és nincs tapasztalatuk? Nem baj, majd betanulnak, és mire profik lesznek, majd őket is lecserélik. Eldobható műanyag világban élünk...kevés az állás, sok az álláskereső-megtehetik.

jobangel · http://jobangel.hu/blog 2014.09.30. 18:28:33

@levendulabandi: vagy mire profik lesznek, nem lesz vevő.

jobangel · http://jobangel.hu/blog 2014.09.30. 18:31:24

@levendulabandi: Ill. ugye a szakképesítés nélküli lánykák alkalmasnak tűnnek. Tehát a tétel továbbra is igaz, hogy ha nem alkalmas/nem látszik annak, nem veszik fel. Ellenben a 42 éves szomszédasszony miért nem lépett még tovább? Tanulás, nyelvtanulás, újabb állások? Ha azt csinálja, amit a szakképesítés nélküli lányka, akkor sajnos úgy tűnik, neki sem nagyon van komoly tudása, amivel komolyabb állása lehetne (pl. butikvezető). És ez már egy hozzáállásbeli probléma is :(

levendulabandi 2014.09.30. 19:09:06

@jobangel: A szomszédasszony azóta is pályázik, de nulla sikerrel. Van boltvezetői képesítése (kereskedő-boltvezető a szakmája),tehát lehetne butikvezető is, ahogy írtad és alapfokú angolja is. Ha behívnák interjúra.
Sajnos sok a kereskedő (is) az országban, ezzel a szakmával is nehéz elhelyezkedni.

jobangel · http://jobangel.hu/blog 2014.09.30. 19:12:01

@levendulabandi: Én itt sajnos az iparág hanyatlását látom, és pont ezért, már rég el kellett volna hagynia ezt a területet. De a "kellett volna" nem segít, marad az, hogy keresni, nem feladni.

Norx 2014.09.30. 19:12:35

@jobangel: azta, pont tõled ezt nem vártam volna. Naná hogy ibm-hez, guglihoz kevesebbért is elmennék a kultúra miatt mint a béke mgtszhez a trágyát szagolni

hegyiszivacs 2014.09.30. 19:14:51

@Könnyen elkaptuk, uram!: Hát ez szuper vezetöi hozzáállás. Meg kellene érteni végre: nem az a kérdés, hogy az ember, akit fölveszel mennyit ér meg neked, hanem az, hogy a pozíció mennyire fontos a te és a céged szempontjából. Mert a bérigény megadásával konkrétan ezt definiálod. És ez bizony olyasvalami, amit ELÖRE definiálsz. Ha komoly, jól képzett szakembert keresel, akkor a zsebedbe kell nyúlni, ha meg csak spórolni akarsz minden áron, az nagyjából azt jelenti, hogy semmire sem tartod a saját cégedet. Csak valahogy elvurstlizgatsz többségében nem megfelelö beosztottakkal.

hegyiszivacs 2014.09.30. 19:21:50

@hegyiszivacs: és a lényeg lemaradt (hosszú volt a nap). Szóval: pont ezért miért esik le a karikagyürü az ujjadról (vagy a titkárnödéröl) ha egy ilyen egyszerü kérdést telefonon meg kell válaszolnod (válaszolnia). A HR-esnek meg végképp ne essen le, ez a feladata.

jobangel · http://jobangel.hu/blog 2014.09.30. 19:22:52

@Norx: Ha szeretem a helyem, akkor a gugli sem tud annyit ígérni, hogy menjek, akkor nincs az a pénz, mert nem vagyok nyitott a váltásra, és mert nem vállalom a váltás kockázatát. Ha meg épp rosszul megy, akkor a több pénz pont olyan jól jön az mgtsz-től is, mint a guglitól, de még akár ugyanannyiért is érdemes menni, csakhogy a rossz helyzetből szabaduljon az ember. A cégnév nem a fizetési igényt határozza meg, hanem a váltási vagy munkavállalási szándékot (munkanélküliként sem mennék biztosítási ügynöknek pl.)

hegyiszivacs 2014.09.30. 19:26:06

@Norx: Hát nekem pl extra sokat kellene fizetniük, hogy oda menjek, mert a gugli nem munktársakat keres, hanem végeredményben szektatagokat. Engem meg ettöl a mentalitástól ráz a hideg.

jobangel · http://jobangel.hu/blog 2014.09.30. 19:38:36

@hegyiszivacs: Az IBM-ről pedig jót vagy semmit :) Maradjunk a semminél...

hegyiszivacs 2014.09.30. 20:20:41

@jobangel: Ahhhha. Mindent értek. ;-)
Az IBM-et nem ismerem, a guglinál van személyes érintettségem. Ezért merem szidni. :-)

Mj · http://www.archiregnum.blog.hu 2014.09.30. 20:52:24

@jobangel:

"A legolcsóbbat nem veszik fel, ha nem alkalmas."

Ó, dehogynem, ilyenből még ügyvédet is tudok, akinek x hónapja béna alkalmazottja van, de azért megtartja. Az az igazság, hogy sajnos elég sok olyan magyar vállalkozás van, ahol tök mindegy, hogy milyen az alkalmazott, csak ne kerüljön sokba - meg ne szóljon vissza, ha ügyeskednek a bejelentésével, netalán késik a fizetés -, ha meg visszavonhatatlanul elszúr valamit, kirúgják, és jön helyette másik "eldobható" szerencsétlen.

"Ha meg alkalmas, meg akarják tartani, azaz hiába a legolcsóbb, az erre szánt költségkeretet megkapja. Mert ha nem, akkor majd elviszi más, egy 10%-os ráígéréssel, és egy új keresés, egy új kolléga többe kerül."

A magyar KKV-k jelentős része nem gondolkodik előre, és pont azért választ rossz stratégiát, mert őket csak a pillanatnyi spórolás érdekli.

jobangel · http://jobangel.hu/blog 2014.09.30. 21:29:19

@Mj: A kkv-k többségéről nekem is nagyon rossz véleményem van, főleg a "megoldjuk okosba'" mondásaik miatt. Ahol én alkalmatlan embert láttam, arról mindig kiderült, hogy valakinek szívességet tesznek azzal, hogy munkát adnak neki (kapcsolati tőke, ha pejoratív)

Olyan helyeken, ahol terveznek, számolnak, mérlegelnek, ilyesmi nem fordul elő. Ilyen helyekre kell menni dolgozni.

Mj · http://www.archiregnum.blog.hu 2014.09.30. 21:35:06

@jobangel:

Természetes, hogy mindenki a legjobb helyekre akar menni dolgozni.:) Csak, ha a legjobb helyeken van x szabad hely, a magyar munkanélküliek meg x+100 ezren vannak, akkor jelentős részüknek marad a magyar KKV.:-/

jobangel · http://jobangel.hu/blog 2014.10.01. 10:17:00

@Mj: Ez sem egészen így van, ha nagyképet nézünk. A legjobb helyek azért vannak itt, mert találnak maguknak legjobb embereket. Ha nem, akkor mennek olyan országba, ahol találnak. Ezért lenne érdemes tanulni, nyelvet tudni, ambíciózusnak lenni, hogy egy jó állásért ne feltétlenül külföldre kelljen menni.

diszkriminans (törölt) 2014.10.01. 11:50:39

@jobangel:
De, a fizetési igényt is befolyásolja. Ha nem vagy megszorulva, és van egy munkahelyed, amivel túlzottan nem vagy elégedett, jelentkezel A és B céghez, A cégnél nagyon jó a munkahelyi kultúra, B cégnél meg alig jobb az előző helyednél, akkor A céghez elmész a jelenlegi fizetésedért is, vagy akár még olcsóbban, B cégnél viszont a jelenleginél többet kell fizessenek, hogy váltsál.

jobangel · http://jobangel.hu/blog 2014.10.01. 12:04:52

@diszkriminans: a példádban, ha "B" cégnél alig jobb, mint a jelenleginél, és még mellészámolom a váltási kockázatot is, akkor B céghez nem is szabad jelentkezni, mert még a jelenlegi rossz is kevésbé kockázatos, mint a váltás hozzájuk. "A" céghez olcsóbban elmenni+vállalni a kockázatokat, megintcsak nem minőségi váltás. Ha már váltunk, az legyen minőségi váltás.

Az, hogy a cégnév befolyásolja a fizetési igényt, azért nagyon rosszízű, mert a nagy cég úgy érzi, le akarják húzni, mert neki futja. Kis céghez olcsóbban elmenni meg a munkavállalónak nem jó hosszútávon. Ha valahová nagyon alacsony bérért, de bármiáron be akar kerülni a jelölt, csak a cégnév miatt (pl. a már felhozott gugli), akkor az alacsony bértől nem lesz boldog, az előrejutás meg bizonytalan mindenhol, fizetésemelést kérni főleg az. Váltani sem egyszerű onnan majd, mert ugye a „gugli”-tól már majdnem minden csak lecsúszás, ha az volt a csúcs a karrierjében, azaz hiába több a pénz az új helyen, az már „csak” egy másik cég lesz.

Multiból leépített embereket ezért nehéz eljuttatni CV-vel kisebb cégekhez: azzal a prekoncepcióval állnak hozzájuk, hogy hű, ott sokat keresett, akkor mi nem tudjuk megfizetni. Oké, beírjuk a fizetési igényt, ezt kivédendő, akkor jön, hogy hű, de leadta, ez egy lúzer, nem kell. Vagy: ez is csak „jobb híján” jönne ide, majd lelép egy másik nagy cég kedvéért. Az álmaid cégéhez olcsón elmenni pont ezek miatt hosszútávon is nagy hiba.

Mj · http://www.archiregnum.blog.hu 2014.10.01. 16:44:13

@jobangel:

Csakhogy ennek az éremnek is két oldala van. Ha egy állam nem versenyképes, mert például csak kivon az oktatásból, a felsőoktatásból meg pláne - ráadásul a kiszámíthatatlan gazdaságpolitika miatt a külföldi cégek számára sem olyan vonzó -, akkor ne várjuk el, hogy adott államban élők a maguk erejéből mind-mind versenyképesek lesznek úgy, hogy itthon is maradnak.
süti beállítások módosítása