Téged is megtévesztett a munkáltatói márka?
Avagy: az employer branding (munkáltatói márka) eladja a céget az álláskeresőnek, de nem tartja meg a munkavállalót. Nem elég jó cégnek látszani, annak is kell lenni.
A munkahelyek jórészét már az álláskeresők is erőteljesen leinformálják, ismerőst kérdeznek, Glassdooron, Linkedinen utánajárnak, állásinterjún nekik fontos dolgokra rákérdeznek. És mégis, előfordul, hogy megérkezik, és egy hét után már menekülne. Csalódott, szorong, magát hibáztatja, hogy rosszul döntött.
Hogy történhetett ez? A referenciaellenőrzés megvolt, jól kérdezett, jó válaszokat kapott, körültekintő volt.
---------
A referenciaellenőrzések közös problémája akár a munkavállaló, akár a munkáltató teszi, hogy nem objektívek. Az emberek, akik mesélnek a cégről, lehet, hogy másmilyen preferenciákkal rendelkeznek, lehet, hogy más részlegen dolgoznak, más a vezetőjük, más a feladatuk, nekik ez egy jó cég. Ráadásul az ilyen ismerőseid nem feltétlenül a legközelebbi barátaid, akikkel naponta találkozol, így nem is ismeritek egymást annyira, hogy tudja rólad: neked ez valóban tetszeni fog. Az állásinterjún pedig manapság inkább eladni akarják az állást a jelöltnek, semmint válogatni a rengeteg jelöltből. Azaz, az aggodalmaidat elhessegetik, megnyugtatnak, vonzóvá teszik a helyet, azt mondják, amit hallani akarsz. Meg még employer branding is van, azt hiszed, valami nagyon menő helyre kerülsz, hű de rugalmasak, jófejek.
Aztán kiderül, hogy annyira azért nem, pl. blokkolóórán nézegetik a napi pár perces késéseidet, mert nem érted el a korábbi villamost, vagy késett a vonatod. Home office is, van csak két hétre előre be kell jelenteni, és kegyet gyakorol a vezető, ha épp méltóztatik engedélyezni.
Az is lehet, hogy teljes jószándéka mellett vezet meg: ha már ott dolgozik jópár éve, fel sem tűnik neki a túlszabályozottság, az, hogy elmaradnak fejlesztések, az, hogy az új kollégák betanítása esetleges. Számára ez már megszokott, neki ez a normális. Esetleg pont egy olyan vezetővel beszélsz, aki maga alakította így a szabályokat, ő teljes meggyőződéssel gondolhatja, hogy jót alkotott, és esetleg tényleg nem látja, hogy bajok vannak.
Vagy, hallottál ugyan pár furcsaságot az állásinterjún, de nem tulajdonítottál neki nagy jelentőséget, mert úgy érezted, ez téged nem érint, esetleg te ezt simán megoldhatónak láttad. Már csak azért is elbagatellizáltad ezeket, mert nagyon váltani akartál, nagyon jónak tűnt az ajánlat, praktikus is lenne a cég, mert könnyű megközelíteni, jó a közlekedés stb. Meggyőzted magad racionális érvekkel, de közben elnyomtad azt az enyhe rossz érzést, mert „nem tudtad hová tenni”. Most furcsa lenne pont nekem a megérzések, intuíciók mellett érvelni, de az biztos, hogy az a rossz érzés, ami benned motoszkál a hellyel kapcsolatban, valahonnan jön. Érdemes kicsit elgondolkodni, újra racionálisan végigvenni, mik történtek, milyen válaszokat kaptál, mikor kezdődött a rossz érzésed velük kapcsolatban. És akkor rájössz, hogy nem valami megfoghatatlan intuíció, csak egy hátrasorolt racionális érv megnyilvánulása.
Az igazán komoly problémákról nyilván senki sem beszél, mert annak súlyos következményei lehetnek: vádaskodások, vagy épp üzleti titkok nem kerülhetnek ki honlapokra, közbeszédbe, de ha ki is kerül, egyáltalán nem biztos, hogy igazak. A legsúlyosabb problémákat majd csak belülről látod meg – még az is lehet,hogy csak hosszú idő elteltével. Nem lehet beleírni az álláshirdetésbe, hogy válságot kell kezelni, hogy bajok vannak, de állásinterjún már akár lehet is erről beszélni.
Sőt, mindig érdemes megkérdezni, hogy ebben a pozícióban mi kell ennél a cégnél a sikerhez, miért üresedett meg a pozíció, az előd mennyire volt sikeres.
És a végére jön a mérleg: nem lesz olyan tökéletes hely, ahol minden tökéletes. Valami nem lesz jó, kérdés, hogy a kompromisszum megéri-e? Ha igen, akkor vágj bele bátran, de tudd, hogy amiben kompromisszumot kötöttél, azt valamilyen módon ellensúlyoznod kell.
De olyan is van, amikor a munkáltatói márka szerint igaz, amit hirdetnek, mégsem ilyen lovat akartál. Most, hogy belülről láttad, annyira nem is buli a kutyás munkahely, mert elvonja a figyelmet a kutya, az élő zöldfal is leginkább áporodott-poshadt szagot áraszt, bár tényleg jól néz ki... A rugalmas munkaidő alatt sem azt értetted, hogy napi 24 órában dolgozol, és néha kiruccansz magánéletet élni. Vagy épp minden van, amit ígértek, csak elfelejtették mondani, hogy a vezetőd egy elviselhetetlen zsarnok, és bár a kutyád behozhatod, egy percet se késs soha, és főleg ne legyenek önálló gondolataid. Ezek olyan tanulságok, amiket nem biztos, hogy tapasztalat nélkül le tudtál volna vonni, szóval ha így jártál, nincs más hátra, mint új állást keresni.
# # #
Tetszett a poszt? Lájkold, oszd meg!
Ha neked is személyes segítségre van szükséged az álláskeresésedben, karrierváltásodban, válogass tematikus szolgáltatásaimból! További információkért látogasd meg Facebook-oldalam!
# # #
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
L.Cz. 2019.10.29. 18:37:18
Egyszerűen nem akarom elhinni, hogy az üres employer brandingre elköltött pénz jobban hasznosul, mint ha ugyanezt az összeget a valódi problémák orvoslására fordítják. Pedig minden bizonnyal így van, mert különben nem lenne tömeges a bejegyzésben leírt jelenség.
jobangel · http://jobangel.hu/blog 2019.10.30. 08:30:41
babona 2019.10.30. 09:40:27
TBX 2019.10.30. 12:00:13
Munkavállaló-jelölt: szuper, tudna mondani egy példát?
HR: persze, például van családi nap!
3 biztos jele, hogy 1 cég NEM családbarát:
1. családi napot szervez
2. a családi napot hétvégére szervezi
3. a nagyszabású eseményt a cég felső vezetői rendre megosztják közösségi médiában a saját profiljukon, „az erősen ajánlott” kategóriába sorolva a rendezvényt
Flandry 2019.10.30. 12:44:57
- óvoda, bölcsőde,
- részmunkaidő minden mennyiségben
- home office
csakhogy,... lehet hogy fent nagyon szeretnék, lent nagyon elvárják, na de középen, a középvezetők meg várják a kiokosítást, és a végén egy nagyon vegyes kép lesz vérmérséklettől, bizalmi szinttől, személyiségtől függően ki mit mennyire enged és ad, miközben gazdagon definiálva van minden, de akkor is csak keretek, amit sokan inkább visszavágnak, és így a valós brandingen is adnak egy pofont, abba már bele se menjünk, hogy néha mekkora lyukak lehetnek az említett szintre felkerülők kiválasztásánál
jobangel · http://jobangel.hu/blog 2019.10.30. 12:54:04
babona 2019.10.30. 13:01:28
babona 2019.10.30. 13:02:51
2019.10.30. 14:32:45
"nőket segítő álláskeresési tanácsadóként meg látom, hogy kell"
De miért? Komolyan érdekelne. Így elsőre elég komoly diszkriminációnak tűnik egy ilyen kvóta.
L.Cz. 2019.10.30. 15:42:04
1. megoldás: családi nap munkaidőben, kötelező jelleggel, a munkahelyen. Bemész, eszel-iszol, hülye játékokkal játszol, elviseled a színpadi produkciókat, aztán majd jól kifizetik neked. Nem rossz, mert nem a szabadidődben rángatnak be, viszont csak céges dolgozók vehetnek részt rajta, tehát ha a gyerekeid véletlenül még óvodások vagy iskolások, nem jöhetnek. A párod is csak akkor, ha ott dolgozik.
2. megoldás: családi nap hétvégén, egész konkrétan egy szombati napon. Szabadidőben kell menni, de viheted a családot is, külsősök is jöhetnek. Csak annyit felejtett el az eseményt szervező HR részleg, hogy azon az éven a termelés az addigi hétfőtől péntekig tartó 3 műszakos munkarend helyett átállt folyamatos 12 órázásra, ezért a fizikai állomány fele dolgozott aznap. Valamiért nem volt annyi résztvevő, mint a cégvezetés gondolta.
Túl sok felhasználó 2019.10.31. 02:41:41
Visceroid 2019.10.31. 06:19:28
2019.10.31. 08:17:59
Egy 1%-os kvóta is lehet diszkrimináció, ha emiatt egy alkalmatlanabb jelöltet vesznek fel valahová vagy léptetnek elő. A 30%-os kvóta csak abban az esetben nem diszkrimináció, ha amúgy nem lenne rá szükség.
jobangel · http://jobangel.hu/blog 2019.10.31. 09:01:41
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2019.10.31. 09:32:43
Ha viszont a dolgozó eleve úgy áll hozzá, hogy a munka célja profit termelése valaki másnak, aki le se szar téged, akkor reális képpel dolgozik, nem csalódik, s képes túlélni a munkaidőt.
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2019.10.31. 09:35:04
Tímbilding idejére érdemes lebetegedni, mármint papíron. A kényszerünneplések a kizsákmányolás legrosszabb formái közt vannak.
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2019.10.31. 09:37:24
Veszélyes talajra tévedtél...
Oké, női kvóta, de hogyan döntöd el, hogy ki nő? Mert ugye nem a külső és saját előítéleteid alapján??? Ez fasizmus lenne.
Szóval itt a magyar operaigazgató módszere a jó: mindenki négernek nyilvánítja magát, s meg is van a négerkvóta.
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2019.10.31. 09:40:34
A teljesen idegen ünnepek unszolása is ilyesmi.
Ma van, ugye, Helló Vin, vagy mi a fene a neve. Nálunk, amerikai cég, még az ajtókon is csontvázak vannak. S ugye, "öltözz be". Ezt én úgy oldom meg, hogy tök ugyanúgy öltözöm, mint máskor, majd kiejlentem "átlagos, szürke irodai dolgozónak öltöztem", ezen még az amerikai főnökök is nagyot röhögnek.
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2019.10.31. 09:45:16
Minden munkahely egy háború, osztályharc zajlik a tulajok és a prolik között. A sikeres vezetás titka egyetlen dolog: figyelni a konkurrenciát mekkora ott a bér, s mindig az átlag 110 %-át adni az embereknek, így nem akarnak felmondani a prolik. Plusz: nem zaklatni az embereket marhaságokkal, hogy pl. "tilos a net használata magáncélokra".
Jelenlegi munkahelyem ebből a szempontból kiemelkedő hely. A szabályzat pl. azt írja "a számítógépek használata mérsékelt módon magáncélokra engedélyezett, ha ez nem a munka hátrányára van".
2019.10.31. 10:02:49
Nem értek egyet. Nem csak a dolgozón múlik. Minden versenypiaci munkáltató profitorientált, de egymáségól eltérő munkaerőpiaci stratégiát alkalmazhatnak ennek érdekében, és ennek megfelelően vannak munkavállalói szempontból jobb és rosszabb munkahelyek.
csizkek 2019.10.31. 10:58:23
Sics68 2019.10.31. 11:15:40
Ez is igaz lehet, de van más is!
Egyik, hogy az ember nem szereti elimerni azt, hogy amit csinált (és amiről azt hitte jó lesz) az nem lett jó. Tehát vastagon állítja, hogy az úgy jó .. sőt rossz esetben ő maga el is hiszi ezt. ... Azt hogy nem lett tökéletes, még akkor is tagadjuk, hogy ha semmi más nem függ tőle, csak szeretve dédelgetett énképünk :)
Másik, hogy pusztán az is "érdek" hogy mások tudják hogy XY csinálta .. és ezért XY-nak fontos, hogy azt az izét akkor is használják meg hype-olják, ha leginkább a beszántása és helyének sóval való behintése volna indokolt.
Serrin 2019.10.31. 11:47:52
Emlékeim szerint attól távol áll.
Ha ugyanezt a halom pénzt pl.: az "ingyen" túlórák kifizetésére költötték volna, az tényleg hasznos lenne.
jobangel · http://jobangel.hu/blog 2019.10.31. 15:29:15
Egyszer nem kis multinál new hire kurzuson voltam a "romlott" nyugaton. Volt ott egy ember, akire "she"-ként hivatkoztak, női ruhában járt, férfineve és jó mély hangja, ádámcsutkája volt, és a mozgáskorlátozott mosdóba járt, hogy ne kelljen senkit kellemetlen helyzetbe hoznia. Senki sem találgatta, mi van a szoknyája alatt, viszont az tudták róla, hogy hány millió dolláros bevételt köszönhet neki évente a cég. Valamiért arrafelé a cégeknek ez fontosabb.
Balfredo Alfredo 2019.10.31. 19:24:11
A munkáltató is igyekszik jó benyomást kelteni, ahol lehet: weboldal, employer branding, állásinterjú.
A próbaidő alatt úgyis minden kiderül. A különbség az, hogy mindengy melyik szereplőről derül ki, a munkavállaló húzza a rövidebbet.
Amúgy erre az employer branding-re is igaz, amit Babona írt egy másik topikban: "most, azonnal, olcsón, hasznot azonnal, mindegy mi lesz később".
Túl sok felhasználó 2019.10.31. 22:53:37
Vagyis ha én férfi vagyok, a bivalyröcsögei menedzserképzőn végeztem, 25 évesen lettem kisfőnök, akkor már volt egy fiam...., akkor azt a 25 éves férfit léptetem elő, akinek tavaly született egy gyermeke, ugyanott diplomázott, ahol én, ugyanaz a hobbink, és jé, még ugyanahhoz a fodrászhoz is járunk. Az a 30 éves nő, aki egyébként régebb óta dolgozik nálunk, lehet, hogy alkalmasabb lenne (de semmi esetre sem alkalmatlanabb), eszembe sem jut. Szegényke így járt, pedig csak annyi a pechje, hogy én vagyok a főnöke, és semmiben sem hasonlítunk.
Az ugye tény, hogy több a férfi főnök, mint a női. Ha meg két jelölt van a munkára, teljesen megfelelő lenne mindkettő, akkor a férfi főnök a férfi jelöltet veszi fel, mert az ugye inkább hasonlít rá.
Az agyunk tudat alatt működik így, és mióta olvastam a cikket, azóta többször is rajtakaptam magam, hogy annak a beosztottamnak vagyok hajlamos inkább elnézni hibákat, aki valamiben hasonlít rám. Nem volt kellemes megállapítani, hogy én is ilyen vagyok, de legalább ez a felismerés segített abban, hogy a személyzeti kérdésekben tudatosabb legyek.
Ez csak egy kis adalék ahhoz, hogy a kvóta miért és hogyan lehet eszköz a diszkrimináció ellen.
(A fenti példa csak példa volt, nem vagyok férfi, nincs fiam, és Bivalyröcsöge sem létezik.)
Túl sok felhasználó 2019.10.31. 23:05:39
Engem ezzel a módszerrel megfogott, sőt, mivel őszinte volt, én is őszinte voltam vele, és elmondtam, hogy ne várjon tőlem hosszú együttműködést, mert nyughatatlan típus vagyok. Kiegyeztünk abban, hogy év végéig maradnom kell. Aztán annyira tetszik a hely, hogy még el sem kezdtem másikat keresni, pedig mindjárt év vége.
L.Cz. 2019.11.06. 08:55:02
Ám mint tudjuk, irodában ülőktől számonkérni a gondolkodást teljesen felesleges. Ők általában eleve tökéletesnek születtek, hibázni csak a fizikai állomány tud.
babona 2019.11.13. 08:50:53
Bingó!
Néha rá lehet vezetni őket hogy elbaszták, de tény hogy egyenesen megmondani nekik tök felesleges. Így választódnak ki.