Túlképzett, túlkoros vagyok, sosem lesz már állásom?
A probléma napi szintű: munkavállalók rendszeresen panaszkodnak, hogy 40 éves kor felett már nehéz állást találni, 50 felett szinte lehetetlen. Egyénileg szoktam tudni ezt cáfolni, segítséget nyújtani, de rendszerszinten a munkáltatókat kellene meggyőzni.
Az alábbi írás a Linkedinen jelent meg, egy ismerősöm billentyűzetéből. Szólás T. Miklós a Vilma – Virtual Marketing vállalkozás vezetője a seniorok munkaerőpiaci boldogulását különösen a szívén viseli, emellett munkáltatói márka (employer branding) téma szakértője.
Amit leírt, folyton érzem, amikor 45-50 fölötti, életkori diszkriminációra panaszkodó álláskeresőkkel találkozom.
Mindegy, hogy nő vagy férfi, egyformán sújtja őket az előítélet, hogy “lassúak”, “már nem bírják a pörgést” (még a maratonfutó sem, akinek ez benne is van a CV-jében?!), miközben csak az eszetlen kapkodást nem bírják, mert okosabbak annál, hogy kapkodjanak és valójában megfontoltak, nem lassúak. Persze lehet a mellőzésük oka simán az is, hogy a leendő főnöke saját magában nem érez annyi vezetői tudást, hogy egy magánál idősebb embert merjen beosztottjának választani. De ez megint nem a senior-korúak hibája. Mint ahogy az életkor sem hiba, vagy személyiségjegy.
Alább, érintettként is találsz magad mellett érveket. Munkáltatóként gondold át ezeket, kérdezd meg újra magadtól, hogy tényleg rosszul járnál-e egy 50 feletti szakemberrel?
-------------------------------------------------------
Mi kárt tehet egy képzett, tapasztalt és elkötelezett ötvenes azzal, hogy a lendületét az adja, hogy kisujjában van a szakma?
Még a végén tényleg megspórolja neked a saját (és egyúttal az ifjú titánok) fejlesztésének költségeit? Galádul felvállalja a felelősséget az esztelen kapkodásban?
Vagy az a baj, hogy "trükkösen" más területen képzett és tapasztalt, ezért mégis fejlődnie kell és megtanulni a szakma fogásait, mint a többi "jelöltnek"? Netán vezetői ambíciói vannak és "up-or-go" szemlélettel nem átallja ugródeszkának használni az implicite definiált ugródeszkát?
Ahá, hallom... nem lesz neki elég a pénz... Sajna ez esetben nem vele van a baj, hanem azzal, aki a saját maga által kínált körülményeket annyira sem tartja és becsüli, hogy elhiggye: ha valaki éhbérért is lehetőséget lát a rabszolgamunkában, annál nincs elkötelezettebb és csillogóbb szemű pályázó a földkerekség összes ATS-ében együttvéve... Ha már ő sem felel meg a szofisztikált kiválasztási folyamatodban, akkor nyugodtan állítsd rakétapályára a fluktuációt és az olcsó munkaerő által okozott silányság költségeit.
Egy zseton egy menet, nem érünk rá gondolkodni, pörgés van!
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
kecsics 2019.02.02. 22:39:42
Még egy apróság, sokszor megjelenik, hogy a "fiatal HR-esek". Ezzel együtt minden LinkedIn-es ismerősöm cégénél a HR igazgató 45+-os. Márpedig ők irányítják a "fiatal HR-eseket". Összességében szerintem semmivel nem rosszabb a helyzet, mint a 80-as évek "személyzetis Editke" osztályok idejében.
Balfredo Alfredo 2019.02.03. 11:24:10
Például arról nem írsz, hogy mi a véleményed az olyan HR-esről, akik a facebook profil meg nem léte alapján szelektálnak?
2019.02.03. 16:32:26
A programozás azért más, mint a rakétatudomány, mert mi programozók a tudásunk 1%-át sem szerezzük formális oktatásban. Tehát majdnem minden tudásunk önfejlesztésből és munkahelyi tapasztalatból származik. A "csöves zseni" kategória az én értelmezésemben olyasmi lehet, hogy formális oktatásban nem tanulta, önfejlesztésből származó tudása felér egy profiéval, de munkahelyi tapasztalata nincs. Egy ilyen emberből szvsz lehet jó szakember, ha megadják neki a lehetőséget. Persze lehet olyan oka is, hogy annyira antiszociális, hogy ez az oka a sikertelenségének, így teljesen alkalmatlan lenne másokkal együttdolgozni.
2019.02.03. 17:23:05
Annyira bírom, amikor valakik teljesen általános, életkorfüggetlen emberi jó vagy rossz tulajdonságokat társítanak életkorhoz. Nem csak neked szól, hanem azoknak is, akik ugyanilyen soviniszta módon fikázzák a fiatalokat, ahogy te az idősebbeket. Csak szólok, hogy ilyen hozzáállással újra és újra ugyanolyan idősekkel fogsz találkozni, mert a saját előítéleteidet vetíted rájuk. Úgy, mint a rasszisták, csak te nem rassz, hanem életkor alapján általánosítasz.
Az energiavámpírozás meg végképp hiteltelenné teszi a szövegedet. Hol találom a DSM-IV-ben azt hogy energiavámpír? Mert hogy a Cosmoprolitanben és a Kiskegyedben megtalálom, abban biztos vagyok...
kecsics 2019.02.03. 17:38:43
kecsics 2019.02.03. 17:49:04
2019.02.03. 21:01:50
Leírtad, hogy nem lehet általánosítani, de amit a saját tapasztalataidról írtál, abból egyértelműen kiderül, hogy keményen általánosítasz. Ha azzal kezdem, hogy nem vagyok rasszista, de, az nem negligálja, ha a de után rasszista szöveg következik.
Szerintem nem életkor függő az sem, amit leírsz egyes cégek kultúrájáról. 10 éve dolgozó 30 évesekkel is kialakulhat megújulásra alkalmatlan légkör.
Bambano 2019.02.04. 01:30:06
@Zabalint: "mi programozók a tudásunk 1%-át sem szerezzük formális oktatásban.": elég pocsék iskolába járhattatok ti, programozók.
kecsics 2019.02.04. 08:09:49
Haragtalan 2019.02.04. 08:48:00
Haragtalan 2019.02.04. 09:02:25
Hát ez az, ezért kellene páros lábban kirúgni minden HR-est, aki ahelyett, hogy továbbítaná a pályázatot, alapból kizárja azokat, akik szerinte "red-flag"-esek, nem buliarcok, nem tetszenek neki. Ha nem az ő kompetenciája, mit keres a kapuőr pozícióban? A toborzó toborozzon és ne véleményezzen, hanem megszerezzen. A szakmai vezető szűrjön, a HR pedig adminisztrálja a döntést, és tartsa meg azokat a munkavállalókat, akikre szükség van, szervezze az oktatásukat, számfejtse a fizetésüket és alkosson teljesítményösztönző rendszereket (a tesztes szűrések helyett). Ne fordítva és ne visszafelé. De itt minden, de minden fordítva van és ellentmond a józan észnek, ahogy már írtam is fentebb. Nem mindenhol, de a cégek nagy százalékánál a szakmai vezető szeretne embert, el is döntené, hogy ki kell neki, de a toborzó képtelen "felhajtani" érdeklődőket, mert feltételekkel toboroz. Nem ért a feladathoz, nem érti meg a alapfeltételek fontossági sorrendjét, fél, hogy nem a legjobb embert találja meg, ezért hozzáteszi a saját szűrőit is... A HR meg szűr és jelzi, hogy ki nem jó még akkor sem, ha a szakmai vezető őt szeretné. Kamunak minősítik azt a pozíciót, amit véletlenül egy alkalmas szakemberre szabnak a szakmai vezetők, és ami javítana a betokozódott szervezeten is. Közben az az előítélet, hogy az 50 feletti a vaskalapos akadékoskodó?
kukatr 2019.02.04. 09:10:01
@Bambano: Az fb profil alapján válogatást nem pont egy EU-s előirat tiltja?
kecsics 2019.02.04. 09:32:58
babona 2019.02.04. 09:35:42
Haragtalan 2019.02.04. 09:37:25
Jó lenne egy olyan világban ébredni, ahol a munkaerőpiac működése minden szereplő együttműködésére, a munkaviszony létesítésére irányulna, és nem a kölcsönös kibabrálástól való félelemre. Egy olyan világban, ahol az az alapfeltételezés, hogy ha valaki jelentkezik egy állásra, az talán dolgozni akar és teljesítményt elérni, aki pedig felad egy hirdetést, az meg akarja szerezni a hiányzó munkaerőt. Ma itt ebben az országban egy kezemen meg tudom számolni, hogy hány hirdetést adnak fel megszerzés szándékával és hány "jelölt" megy interjúra gyomorgörcs és stressz nélkül. De még ezek sem mindig találkoznak. Bizalmatlanság van, előítéletek vannak az együttműködés szemlélete helyett. De mondhatnám azt is, hogy általános félelem van a másik féltől, akiről azt feltételezem, hogy keresztbe akar tenni nekem (mert már mások is megtették) - innen pedig Yoda szerint is csak egy lépés a gyűlölet, ami nem csak a munkaerőpiacot hatja át mostanság a világ e kicsiny szegletében.
Haragtalan 2019.02.04. 09:53:03
Ennek is feltételezés az alapja, mégpedig, hogy a tapasztalatlan munkaerő kevesebbet fog kérni. Ami nem igaz. Bármilyen szakmai vezetőt megkérdeztem eddig (és kérdeztem már százakat), mindenki számára a képzett és tapasztalt munkaerő az ideális, csak a toborzó javaslatára, a keretei szűkössége miatt köt kompromisszumot és mond le a tapasztalatról az alacsonyabb bérigény reményében. Nincs az a hülye, aki direkt hülyét keres - de van, aki elhiszi, hogy csak a hülyékre elég a pénze (ha elégszer hallja).
" ledolgozott 30+ évet, hátra van még 3"
Nem stimmel a matek. Ha ledolgozott 30+ évet, még hátra lehet 10-15. A mai ötvenesek ugyanis nagyobb számban munka mellett szerezték a diplomájukat, nem előtte, és nem 7-8 év alatt.
"nem ők döntenek a kiválasztásról, hanem a leendő funkcionális vezetők. Tehát ha egy idősebb jelöltet nem hívnak be, azt nem feltétlenül a HR szakma nyakába kell varrni."
Nem, nem a kiválasztást nevezem kapuőrnek. Hanem azt, hogy a fenti feltételezés alapján 30 év munkaviszony után már csak 3 évet akar valaki kibekkelni. Hogy 5 év munkaviszony után már sokat fog kérni. Hogy egyáltalán nem fogadunk el múlt századi születést, mert a "kiválasztás" folyamatából csak annyit hallottunk, hogy "ne legyen agysebész". Biztos vagyok benne, hogy az esetek 99,9999999%-ában az életkori elvárást a toborzó dumálja rá a munkahelyi vezetőre, de ha nem, akkor sem ez a legfontosabb szűrési szempont. De ez az, ami a szakmához nem értő HR-es számára az egyetlen kézzel fogható és gondolkodás nélkül alkalmazható. Pedig a toborzó simán megtehetné, hogy ezt a szűrőt a szakmai szempontok mögé sorolja, és a red flag helyett egy ajánlást ír a CV-re, ha talál benne bármit, ami megmentheti a kukától. De igazad is van, elenyészően kevés CV jut el egy ember (HR-es) kezébe, mert már az adatbázis kihajítja a tapasztalat/életkor korlát miatt.
Haragtalan 2019.02.04. 10:06:40
kecsics 2019.02.04. 11:53:25
kecsics 2019.02.04. 11:58:05
Haragtalan 2019.02.04. 12:22:08
Haragtalan 2019.02.04. 12:34:26
Haragtalan 2019.02.04. 12:45:06
kecsics 2019.02.04. 18:30:06
kecsics 2019.02.04. 18:41:25
Balfredo Alfredo 2019.02.04. 19:33:35
Mi ez az óvatos fogalmazás, hogy praktikus meg célszerű meg lehet?
Ha valaki csak ezért csinál fb profilt, az nagyjából ugyanúgy elítélendő az én szememben, mintha valaki fb profil hiánya miatt dobja félre a cv-t. Ha van egy egyszerű fb profilod, mondjuk azzal a képpel, ami a cv-dben is szerepel, akkor e profil ugyanúgy nem ad plusz infot, mintha nem is lenne profilod. Az a lényeg, hogy legyen profil, vagy az a lényeg, hogy a profilon legyen valami info vagy az a lényeg, hogy kifejezetten kompromittáló info legyen ott?
"vki a fb profilján osztja meg a nyilvánossággal, ahogy a múlt heti bulin részegen ugrál, akkor bizony legyen arra felkészülve, hogy ez is egy szűrő!"
Ez is lehet egy szűrő, lusta hr-esek számára. Ugyanakkor:
Attól, hogy valaki hétvégén ellazulva bulizik, hétközben még lehet jó szakember és fegyelmezett munkaerő.
Attól, hogy valakinek nincs fb oldala, még bulizhat vagy épp kábítószerezhet.
Attól, hogy valakinek van fb oldala, még oszthat meg odafigyeléssel dolgokat és a hétvégi bulizást nem teszi közé.
Mi köze egy munkáltatónak ahhoz, hogy a munkavállalói mit csinálnak hétvégén illetve szabadidejükben? Mennyire etikus kurkászni a munkavállalók magánéletében?
Vagy ha ennyire fontos a fb profil, miért nem így hirdetik meg az állást? Az álláskeresők egy része kiröhögné a céget, de biztos van olyan, aki pont erre bukna.
Ha tényleg munkaerőhiány van és nem csak sugallani igyekeznek ugyanezt, akkor ne a fb profil alapján szelektáljanak! Ja, hogy ehhez a feladathoz fel kellene nőnie a hr-nek? Igen, fel kellene! Különben is, ha 100 állásra jelentkezik 5 munkavállaló, akkor nincs is értelme szelektálni, hanem a szakmai vezetőnek kell meghallgatnia minden egyes jelöltet, fb, in, insta meg egyéb profilt meglététől függetlenül.
erikgross (törölt) 2019.02.04. 20:09:14
te hr-es vagy hogy nagy szorgalommal nyomod a bullshiteket?
szvsz a legtöbb kommentelő megírná a hozzászólásaid, lehetnél kicsit kreatívabb te is, nem csak az álláskeresők
kecsics 2019.02.04. 20:57:32
kecsics 2019.02.04. 21:03:29
kecsics 2019.02.04. 21:06:10
kecsics 2019.02.04. 21:13:23
kecsics 2019.02.04. 21:21:12
kecsics 2019.02.04. 21:25:40
kukatr 2019.02.05. 09:24:45
Haragtalan 2019.02.05. 11:53:55
Haragtalan 2019.02.05. 12:08:04
kecsics 2019.02.05. 12:14:21
kecsics 2019.02.05. 12:20:25
kecsics 2019.02.05. 12:33:07
Haragtalan 2019.02.05. 13:08:34
" Onnan indultunk, hogy ne pofára menjen a cv kiválasztás, hanem kelljen bizonyítani, hogy vmt letett az asztalra a jelölt."
Nem, ellenkezőleg: onnan indultunk, hogy ne pofára menjen a KIZÁRÁS, hanem alapból azt feltételezzük, hogy azért jelentkezik valaki, mert el tudja látni a feladatát. És az ártatlanságot ne kelljen bizonyítani, mert ez a bíróságon sem divat (még). Egyáltalán semmit se kelljen egy jelentkezőnek bizonyítani, amikor nagyjából azt sem tudja, hogy melyik cég hirdetésére jelentkezik és kinek a kezébe fog kerülni a pályázata. Tippelni sem tud, hogy mi ellen kellene védekeznie és bizonyítania bármit is, mert elhitették vele, hogy a hirdetést azért adták fel sok pénzért, és a toborzót azért fizetik (sokszor 2,2x-es sikerdíjjal), hogy a szakembereket beterelje a céghez. Ezek után nem tisztességes azt várni, hogy ő bizonyítson. Bizonyítson a toborzó, hogy alkalmas a munkaerő megszerzésére, és kösse fel a gatyáját, hogy egyáltalán ne fordítsanak hátat neki az első rasszista megjegyzése után.
"Aztán meg "kiderül", hogy nehogy már ne szubjektív alapon legyen a kiválasztás, azaz nyugodtan lehet behívni azt, aki egyszerűen csak szimpi? " Senki sem mondta, hogy nem lehet behívni azt, aki egyszerűen csak szimpi. Ellenkezőleg: ráadásul még azt is be lehet hívni, aki nem szimpi, mert a személyes szimpátiának vagy bármilyen életkori, vallási, faji, nemi, származási és más alapon született képzettársításnak semmi, de semmi köze nincs a szakmai alkalmassághoz - se pro, se kontra. Ne hidd például, hogy egy középkorú nő jobb HR-es lesz, mint egy friss diplomás fiú (legalábbis nem a korától és a nemétől). Nem mondhatod, hogy bármilyen pozícióra akkora a túljelentkezés, hogy szűrni kell. Majd a szűrés akkor jön megint, ha nem fél évig tart betölteni egy pozíciót, és nem 1,4 év lesz az átlagos szolgálati idő (amiben benne vannak a törzsgárda tagok is!), és amikor nem az lesz a bánatod, hogy jé, nem jött be jelöltem interjúra, pedig olyan szimpi volt, most akkor munkaerőhiány lesz, mert a nem szimpik már a máglyán vannak...
Hű, a mindenit, duplacsavar: "ha előírom, hogy milyen követelményt támasztok, pl. legyen egy adott ERP rendszerben tapasztalata, akkor igenis "newtoni fizikai" módon azt fogom figyelni a cv-jében, hogy tesz-e említést arról a rendszerről kicsit részletesebben, hogy milyen tapasztalatai vannak."
Először is, nem előírsz, hanem hirdetsz, ha jól tudom, és próbálod vonzóvá tenni a pozidat. Ugye, ugye? Kérlek, ne mondd, hogy szűkíteni kell a jelentkezők körét, mert ez a legnagyobb bullshit amit egy toborzó mondhat cégpénzen. Másodszor: annyi információ lehet max. egy jelentkezésben, amennyi infót te adtál a cégről. Az együttműködés jegyében. Meg az arányosságéban, plusz GDPR... Vagyis igen, ott a feltétel, hogy kell ERP, a pályázat azért jött, mert van neki ERP tapasztalata. Ugye, ugye? Kérlek, ne mondd, hogy minden rabszolga hazudik és direkt jelentkezik olyan olyan pozira, ahonnan ki fogják penderíteni, mert nem ért hozzá, mert ez a legnagyobb tiszteletlenség a szakmáddal szemben cégpénzen, és abszolút minősíti az alkalmasságodat emberismeretből. Nem véleményezem, hogy elsőre, lehetőleg az egy oldalas CV-be belepasszírozva önként kiadott részletekre számítasz egy másik cég ERP (üzleti tervező) rendszerével kapcsolatban. Csak annyit, hogy ez kémkedés, és börtön jár érte a szimpi jelöltednek is, aki magától kikotyogta, meg neked is, ha direkt erre keresel/kérdezel. És tudod, ide kevés Newton, ez már kvantumfizika, mert Schrödinger macskájának életviteléhez hasonlatosan, mert a személyes szimpátiából vagy életkorból nem megállapítható, hogy van-e valakinek ERP tapasztalata. Amíg meg nem kérdezed és el nem árulja, addig sajnos van is meg nincs is. De ha rákérdezel, akkor megölöd a macskát :)
Nem mondom én, hogy bullshit, sem azt, hogy fúj, csak a saját munkádat nehezíted a szerény véleményem szerint. És ezt is csak azért sajnálom, mert azok is isszák a levét, akik szeretnének végre dolgozni, ha a toborzó nem tenné lehetetlenné, nem várna el tanulható tudást az állásváltoztatás idejére, nem kellene hamisítania az adatait, hogy szimpi legyen... És issza a vállalat is, aki fizet ilyen hozzáállásért, pedig itt vész el az értékes munkaerő, és azért lenne ott a toborzó hogy megszerezze, nem azért, hogy megmagyarázza és megvédje a diszkriminatív "rendszert". Jól mondtad a másik véleményedben, a rendszerben nincs hiba, az emberben van, aki felépíti. De szerencsére egy jó HR-es is holtig tanul, csakúgy, mint a jó munkanélküli...
Haragtalan 2019.02.05. 13:10:31
Haragtalan 2019.02.05. 13:19:48
kecsics 2019.02.05. 17:47:40
kecsics 2019.02.05. 17:54:26
kecsics 2019.02.05. 18:02:43
Zoltan_Kovacs 2019.02.05. 19:31:03
jobangel · http://jobangel.hu/blog 2019.02.05. 21:09:39
kecsics 2019.02.05. 22:34:14
kecsics 2019.02.05. 22:49:54
Haragtalan 2019.02.06. 09:28:56
Van pozitív példa is, mégpedig egy igencsak tradicionális magyar vállalattól: az informatikai osztályon egy hétre törölték a személyes megbeszéléseket. Egyik napról a másikra egy hirtelen betegség miatt. Ezzel egyetlen hét alatt 12 órányi időt szabadítottak fel a vezetők értékes munkaidejéből, a dolgozókéból pedig felkészüléssel és beszámolókkal, gyülekezőkkel és közlekedéssel együtt ennek a többszörösét, amit a legfontosabb projekteken történő konkrét feladatokkal tölthettek. Érdekes módon a munka hatékonyabbá és gyorsabbá vált, mert kénytelenek voltak másképp kommunikálni. A következő héten felszámolták a személyes megbeszélések kényszerét. A belső tárgyalótermeket "termelő" munkára hasznosítják, még az adminisztráció is megszabadult a megbeszélések szervezésének, tárgyalók beosztásának terhe alól. A kommunikáció nem "szétforgácsolja" a munkájukat, hanem néhány másodperces válaszidővel meggyorsítja és hatékonyabbá teszi. Van, aki hajlandó észrevenni, hogy milyen az, amikor végre nem a fékkel akar gyorsítani.
Haragtalan 2019.02.06. 09:48:03
2019.02.06. 09:58:12
Hibás gondolkodás. A munkáltató szemszögéből nézve épp hogy káros, hogy ha az álláskereső tanulja az álláskeresést, mert neki az a célja, hogy azt állapítsa meg, az álláskereső alkalmaa-e a munkára, nem pedig az, hogy mennyire tudott felkészülni az állásinterjúra. Az ideális szűrőn egy felkészült és egy felkészületlen jelölt, ha egyébként egyformán alkalmasak szakmailag és emberileg, ugyanakkora eséllyel fog átjutni. Nyilván nincsen ideális szűrő, de törekedni kell rá.
2019.02.06. 10:07:11
Normál esetben azt csinálod, hogy azok CV-jét dobod ki, akik nem felelnek meg a kritériumoknak. Pl. kell egy műszaki BSc diploma, akkor akinek a CV alapján nincs, azt nem hívod be. Vagy legaláb 5 év tapasztalat kell, de neki csak 3 van. De az életkora, neme, etnikai hovatartozása nem ez a kategória, meg a feje formája sem a fényképes önéletrajzon.
2019.02.06. 10:08:49
Az energiavámpírozás után most már "mérgező munkatárs". Ezeket a fogalmakat továbbra sem találom a DSM-IV-ben, kérlek segíts. Vagy inkább az Ezotérikus Magazinban kellene keresgélnem?
2019.02.06. 10:16:23
"Ma már elterjedt egyes cégeknél meetingeken, hogy egyáltalán semmilyen elektronikus eszközt sem vihetnek be, mert rájöttek, hogy kevés olyan káros tevékenység van, mint amikor egy 10 fős megbeszélésen 1 éppen beszél, a többi meg a gépét/telefonját/tabletjét bámulja ("jegyzetelnek", hahaha)."
Eddig sem volt illendő meetingen telefont nyomkodni, azonban el kellene azon gondolkodni, mielőtt ilyen rendszabályokat hoznak, hogy talán oka van annak, hogy nem figyelnek a meetingeken. Ha valami igazán szétforgácsolja a dolgozók munkaidejét, azok a felesleges meetingek. Nekem volt munkahelyem, ahol rengeteg ilyen volt, és hiába nem nyomkodtam telefont, ha abszolút a munkámat még távolról sem érintő dolgokról volt szó, akkor bizony nem voltam ott fejben.
kukatr 2019.02.06. 11:10:45
Arról nem beszélve, hogy az fb turkálása közben olyan emberek adatait is kezelheted, amelyekkel semmilyen kapcsolatban nem állsz.
Az, hogy valami nyilvános forrásból megszerezhető nem jelenti azt, hogy üzlet célra felhasználható lenne.
Haragtalan 2019.02.06. 14:45:10
És itt a kanyar: a Fb-on nyilvánossá tett adatok a Fb-ot használó személyeknek adnak hozzájárulást a betekintésre. Szervezetek adatbázisaiba innen átemelni költséges és szabálytalan (hiszen nincs kérés hozzá). De ha mégis van egy saját noteszed, amiben a barátaid engedik, hogy nyilvántartsd őket, azt a céged az adatgazda dokumentált kérése nélkül semmi esetre sem használhatja fel pl. munkaerőszerzésre (megfigyelésre, nyomozásra, diszkriminációra végképp nem). Vége a red-flagezésnek is, mert (1) a noteszedből nem emelhetsz át adatokat a céges adatbázisba, hiszen nem kérték, így nem is tudod dokumentálni, viszont ha a cégedtől valaki kéri az adatai törlését, vagy lejár a tárolás időtartama, akkor azt a "másolataival együtt" kell megsemmisíteni, vagyis a nöteszedből is kell tépned; (2) a céges adatbázisát kezelve, adatfeldolgozóként tilos az általad feldolgozott adatokat más (akár személyes) nyilvántartásba átvezetni, vagy más adatbázisokkal összevetni.
Hogy visszatérjünk az eredeti cikkre, ennek is van némi GDPR-bája: a születési adatok, de még a diplomaszerzés éve is kiemelten érzékeny személyes adat, mert klasszikusan a személy teljes azonosítására alkalmasak. A saját dolgozóid születési adatainak kezelését törvény írja elő, de azokat nem használhatod a munkaviszonyból eredő (adatszolgáltatási, bérszámfejtési, egyéb számviteli) feladataidtól eltérő, más célokra (pl. munkaerő-szerzésre, vagy a munkaviszony megszűnte utáni megfigyelésre). Például ügyfélnek sincs köze a születési dátumodhoz, és erre nem is szerződhetsz.
kecsics 2019.02.06. 18:44:59
SM: nem azt írtam, hogy az illető cég nem akarja, hogy az emberek ne használják, hanem azt, hogy nem akarja, hogy munkaidőben használják, mert elvonja a figyelmet a munkáról. Nagy különbség.
Meetinges példa: a személyes meeting egy olyan munkaeszköz, amit (hasonlóan a XXI. századi kütyükhöz) rendeltetésszerűen érdemes használni. Nincs olyan, hogy a meetingnek vagy a kütyünek úgy általában nincs értelme, hanem mindennek akkor van értelme, ha rendeltetésszerűen használják. A csak kütyüzésre remek példa az ssc-k működése: egyszerűen, személyesen egyeztethető témákat is csak vontatott technikai issue-kkal indítható videókonferencián, félreérthető chateléssel, vagy lassú és követhetetlen email tengeren keresztül leegyeztetni is lehet iszonyú időrabló. Mégsem mondom, hogy úgy általában értelmetlen lenne, mivel egyes esetekben meg pont azok a legjobb negoldások. Pl. emailben megküldött memo, videokonferenciával kiküszöbölt többnapos kiküldetés vagy chaten átküldött gyors printscreen egy rutinkérdés gyors tisztázására.
Szóval: rendeltetésszerű használat, ebben hiszek.
kecsics 2019.02.06. 18:50:48
kecsics 2019.02.06. 18:56:09
kecsics 2019.02.06. 18:58:43
kecsics 2019.02.06. 19:01:49
kecsics 2019.02.06. 19:06:49
Haragtalan 2019.02.06. 19:27:43
A magam részéről rengeteg érvet kaptam az 50 felettiek rugalmassága és hatékonysága mellett, ezeket köszönöm, ha használatba venném, meg fogom hivatkozni, mert így illik.
kecsics 2019.02.06. 21:06:53
2019.02.06. 21:50:01
A szóbeli nyelvvizsgára sincs értelme felkészülni, ha jól beszéled a nyelvet. Épp ez az, hogy sokan hiányos nyelvtudással felkészülnek sablon szövegekkel egy-egy témára, de ezzel csak magukat csapják be. Hallottam már állásinterjúnál és teszteknél is olyan esetet, amikor a jelölt jól szerepelt, felvették, aztán nem tudta elvégezni a munkát, mert kiderült, hogy célzottan felkészült.
Az meg hogy valaki szakmailag jó, nem jelenti azt, hogy jól el tudja adni magát. Ettől függetlenül az ilyen ember lehet értékes egy cégnek, ezért olyan módszerrel kell szűrni, hogy a célirányosan felkészült ember ne élvezzen előnyt.
2019.02.06. 21:51:26
Szerintem ez csak a felszín. Volt dolgom kellemetlen emberekkel, de ha valaki bomlaszt, a cég ellen hangol, annak valószínűleg van valami oka, de egyszerűbb szimplán mérgező munkatársnak kikiáltani.
2019.02.06. 21:52:17
Van aki meg nem mer kimenni 5 perc után meg van ahol eleve elvárt ilyen meetingeken ülni.
Bambano 2019.02.07. 00:42:25
egyébként pedig a gdpr sem várja el az aktív önkéntes hozzájárulást. van vagy 5-6 jogalap, ami alapján kezelhetsz adatot és abból csak egy az önkéntes hozzájárulás.
a gdpr a magyar jogrendben viszonylag kevés változást hozott, az is inkább lazítás.
Bambano 2019.02.07. 00:49:31
a noteszes adatkezelést háztáji adatkezelésnek hívjuk, és arra a gdpr nem vonatkozik. "vagyis a nöteszedből is kell tépned": természetesen nem kell. magáncélú adatkezelésnél nincsenek jogok, így felejtéshez való jog sincs.
"a céged az adatgazda dokumentált kérése nélkül semmi esetre sem használhatja ": ne keverd a fogalmakat. az adatgazda az, aki a cégen belül az adatokkal foglalkozik. a kifejezés, amit kerestél: érintett.
"a születési adatok, de még a diplomaszerzés éve is kiemelten érzékeny személyes adat, mert klasszikusan a személy teljes azonosítására alkalmasak.": duplán helytenen definíció. a kiemelten védendő személyes adatok körét a gdpr meghatározza, a "személyes adatok különleges kategóriáinak kezelése" szövegre keress rá. a diplomaszerzés éve és a születési adatok azok "csak" személyes adatok. amely adat személy azonosítására alkalmas, attól még nem lesz különleges adat.
Bambano 2019.02.07. 00:52:15
kukatr 2019.02.07. 09:11:10
Haragtalan 2019.02.07. 10:40:20
Haragtalan 2019.02.07. 11:29:40
Igazad van, a magáncélú adatkezelésre nem vonatkozik a GDPR. A toborzás-kiválasztás nem magáncél. Az adatkezelő köteles gondoskodni az adatok védelméről, és megakadályozni a jogosulatlan felhasználást (így azt is, hogy az adatfeldolgozó "háztájiban" kezeljen pl. álláspályázatra érkezett adatokat). Az adatokat pedig másolataikkal együtt kell megsemmisíteni, bárki is másolta be bárhova.
Köszönöm a pontosítást, valóban érintett a hivatalos megnevezés, ettől még úgy gondolom, hogy az állítás igaz.
Itt sem idéztem pontosan a fogalmakat, és ez szerintem az értelmezésen nem változtat - ha tiltott az életkor szerinti diszkriminációt, akkor vajon milyen céllal és jogalappal kérik be az állás iránt érdeklődők születési adatait? Illetve miért arról szól itt minden komment, hogy a toborzónak igenis joga és érdeke messzemenő következtetéseket levonni, diszkriminálni, jogaiban semmibe venni és kizárni pályázatokat az "érintett" (még mindig jobb, mint a jelölt) életkora és az ahhoz társított negatív asszociációi miatt. Aki ezt az álláspontját védi, az vajon azt gondolja, hogy ettől alkalmasabb lesz a feladatára és sikeresebben talál új munkatársakat?
Ahogy fent többször írtam, nem vagyok jogász, sem HR-es, a józan ész nevében igyekszem kiemelni azt a szemléletet, hogy egy álláspályázat célja a munkaerő megszerzése, az ennek érdekében történő együttműködés, egymás meggyőzése, megszerzése, a kölcsönös előnyök és alkalmasság hangsúlyozása. És igen, minden eszközzel szeretnék fellépni a diszkrimináció ellen. Elsősorban azért, mert az emberi erőforrásokkal dolgozó szakemberek elsöprő többsége nem csak a saját munkáját nehezíti meg az ellenséges hozzáállásával, hanem rossz hírét kelti a saját munkahelyének is. Másrészt pedig azért, mert a betöltetlen álláshelyek többszöröse az álláskereső, akiknek közvetetten az élete függ attól, hogy mit gondolnak róluk felelőtlen döntéshozók egyetlen évszám, közösségi kapcsolatok és más, a munkavégzés szempontjából irreleváns információ alapján.
Sokak szerint nem hatékony egy szerződés előkészítésének folyamán egymásról eleve rossz szándékot feltételezni. Ugyanis nem kötelező szerződni: ha a toborzó mindenkit kiszűr, kizár, nem lesz elég munkaerő a cégnél. Akiket szakmányban ellenségként kezelnek, azok pedig nem fognak jelentkezni a 63 ezredik meghirdetett pozíciókra, megállnak 150 után. Egyáltalán nem véletlen, és nem is valami megnyugtató, hogy álláspályázat útján az állások elenyésző részét lehet betölteni vagy új állást találni.
Miért van az, hogy egy állásportál gyűlöletkampányt indít, hogy egyáltalán valaki (legalább felkorbácsolt dühében) ránézzen az adatbázisára és "lecserélje a főnökét"? Egyszerűen embereknek már lassan eszébe se jut állásajánlatot vagy álláspályázatot végigolvasni, mert kollektíven rettegnek, vagy csak hánynak az asztal másik oldalán ülők viselkedésétől. Ez a nem normális, meg az a hangnem, ahogy itt is egymásnak esünk mi, kommentelők. Hát nem az a célja mindenkinek, hogy megoldást találjon a felvetett problémára? Nincs segítő szándék a kommentekben, csak önfényezés és kritika? Lépjünk egymás torkára, mert a másik másképp látja ugyanazt a helyzetet? Védjük az álláspontunkat a végsőkig még akkor is, amikor már tisztábban látunk a másik hozzászóló által? Kezdjünk személyeskedni, hogy megszakadjon a párbeszéd? Kár...
Ahogy egy másik beszélgetőtársnak, neked is megköszönöm az érveidet, örülök, hogy felhívtad a figyelmemet, hogy még egyszer, alaposabban odafigyelve olvassam el a törvényszövegeket és figyeljek jobban a bennük rejlő részletekre. Őszintén mondom, jót fog tenni nekem, ha megfogadom a tanácsodat, akármilyen stílusban is adtad.
jobangel · http://jobangel.hu/blog 2019.02.07. 11:35:26
Haragtalan 2019.02.07. 15:34:13
Bocs, ezt a mondatot nem tudom kiverni a fejemből. Az igazságosztó hsz-odban találtam, ezért bátorkodtam készpénznek venni... :)
Jól értem, hogy ha magánkézbe kerülnek a személyes adataim, akkor megszűnnek a jogaim és örökre el kell tűrnöm, hogy felhasználják és továbbadják őket egyik noteszből a másikba? Ez nagyon fontos információ, és kérlek, jelezd, hogy melyik törvényben találom ezt a kitételt, ha figyelmesebben elolvasom, ahogy javasoltad. Mert ha ez IGAZ, akkor a feje tetejére állítja az adatbiztonságot, és megvan a legegyszerűbb megoldás! A cégeknek csak "háztájiba" kell adniuk az adatbázisaikat és máris megszűnik minden felelősségük a személyes adatok tárolásával és használatával kapcsolatban.
Óriási ötlet, köszönöm előre is a megerősítést!
Ja, nem.... :)
kecsics 2019.02.07. 22:34:39
kecsics 2019.02.07. 22:37:43
kecsics 2019.02.07. 22:44:57
kecsics 2019.02.07. 22:47:17
kecsics 2019.02.07. 22:51:31
2019.02.08. 09:04:26
Ja, egyetértek, de lényegében te épp az ilyen helyeket vetted védelmedbe azzal hogy kikeltél az oda nem figyelő munkatársak ellen. Annak, hogy nem figyelnek, pontosan ez az oka.
Bambano 2019.02.08. 11:03:16
"De ha mégis van egy saját noteszed, amiben a barátaid engedik, hogy nyilvántartsd őket, azt a céged az adatgazda dokumentált kérése nélkül semmi esetre sem használhatja fel pl. munkaerőszerzésre": tehát ha egy noteszbe beleírod a haverod adataid, vagy legyünk kicsit modernebbek: az okostelefonodba beleírod a haverjaid adatait azért, hogy a meló utáni sörözést meg tudd szervezni, az magáncélú adatkezelés és arra nem vonatkozik a gdpr. Attól most eltekintettem, hogy azt írtad, a barátaid ENGEDIK. ha engedik, akkor minden oké, önkéntes hozzájárulásnak minősülhetne, ha kellene hozzá ilyen.
"nem feltételezed, hogy szándékosan hazudok": nem feltételezem. mint ahogy azt sem feltételezem, hanem tudom, hogy az emberek 99.999%-a nem érti a gdpr-t. az általam ismert emberek, közöttük a jogászok, sem tudják, hogy mi fán terem ez az egész, milyen logika alapján van összerakva és hogy működik.
Bambano 2019.02.08. 11:11:48
az egyedi cv pont akkora baromság, mint az egyedi mobiltöltő. érdekes módon az emberek már régen kiakadtak azon, hogy minek minden cuccnak külön töltő, lett is belőle szabvány, csökken is a probléma. előbb-utóbb minden mobilt usb type c töltővel fognak tölteni, és akkor elég lesz egyfajta töltő mindenhez.
ugyanezt miért nem lehet a cv-vel megoldani? egyébként nekem mindegy, hogy mi lehetne a szabványos önéletrajz, ha nem az eurpoass, akkor más. csak legyen egy szabvány. legyen szabvány egy általad faragott űrlap :)
@kecsics: "beírja a google keresőbe, hogy "jó önéletrajz", s kb 20 perc alatt össze lehet szedni, mit érdemes beletenni, hogy érdemes megírni.": azt kellene megérteni, hogy szakadéknyi különbség van aközött, hogy egy guglival megtalált poszt szerint mit kell beleírni egy cv-be, és aközött, hogy a konkrét pályázatot elbíráló szerint mit kell beleírni. az pedig külön gáz, hogy rutint kell szerezni cv írásban. a munkavállalók töredéke hr-es, miért a többség igazodik a hr-esek hülyeségeihez, miért nem a hr-es, a munkaügyi szolgáltató ember igazodik a többséghez? ez az egész marhaság egy olyan készség kifejlesztésére kényszeríti a dolgozót, amit utána nem használ többet. gáz.
kecsics 2019.02.08. 13:36:54
Bambano 2019.02.08. 16:49:02
rendes hr-re szükség lenne. de amikor mindenféle bölcsész szakokról szalajtott, tanárként is megbukott kislánykák feszítenek a cundas cuccban, és azt hiszik, hogy ők a világ közepe, miközben a hr-ről még én is sokkal többet tudok, mint ők, na azt felejtsük el.
"Nem megtanulni cv-t írni (akár dacból) egyértelmű hátrány saját Magad számára": azt kellene megérteni, hogy jelenleg NEM LEHET MEGTANULNI cv-t írni. a cv írás jelenleg arról szól, hogy a hr-esek között nincs egyetértés abban, hogy 10+10 az 18, 19, 20, 21 vagy 22. a cv írás megtanulása jelenleg azt jelenti, hogy különböző információmorzsákból megpróbálod megsaccolni, hogy annál a konkrét hr-esnél, akinél az adott önéletrajz landolni fog, konkrétan a 10+10 az 18 vagy 22. ezen nincs mit megtanulni. én az elsődleges szakmám szerint matematikus féle lennék, tehát nekem a 10+10 az mindig szigorúan 20, és ettől eltérni nem vagyok hajlandó.
tehát a hr-eseknek kellene kialakítani egy egységes álláspontot. az europass szerint 10+10=20. ha a hr-eseknek ez nem felel meg (miért is felelne, hiszen szabvány), akkor üljenek össze, tanácskozzák meg, konferenciázzanak, és hozzanak egy végeredményt. ha azt mondják, hogy szerintük 10+10 az mostantól 15, nekem megfelel, de akkor az minden hr-esnél legyen 15.
lefordítva: az, hogy ugyanazon egy embernél ugyanazon konkrét élethelyzetben más cv-ket kell irogatnia hr-es lánykák szájaíze szerint, az marhaság. Ez minimum az a szint, mintha anyósod kölcsönkérné a kenyérpirítódat, de nála nem működne, mert két házzal arrébb más áram van a konnektorban.
"Az, hogy csak a hr-es tudja, mit kell beleírni, csak feltételezés.": ez nem feltételezés, hanem tény. ha nem olyan az önéletrajzod, mint amit ő megálmodott, akkor a kukában landol. de azt sehonnan sem tudod meg, hogy milyen legyen, hogy ne ott landoljon. Jobangel sem tudja, csak mivel ő százasával látja mások önéletrajzát és hallja a visszajelzéseket, ezért statisztikai alapon sokkal jobban találgat, mint mondjuk én. és ez a probléma, hogy találgat.
egyébként nekem ez nem probléma, nekem fontosabb, hogy 10+10=20 akkor is, ha idióta libák ezek után nem vesznek fel.
Haragtalan 2019.02.08. 18:10:55
Szóval haldolkló dolgokról folyik az ádáz vita CV-ügyben. Egyszer ennek is vége szakad, mint a nyomtatott álláshirdetéseknek.
Balfredo Alfredo 2019.02.08. 19:19:28
Az a szomorú, hogy ez a cv körüli hiszti csak egyik vetülete az úgynevezett hr úgynevezett felvételi eljárásának.
A dolog úgy néz ki, hogy amikor meghirdetnek egy állást, akkor felsorolják, milyen elvárások vannak a jelentkezők felé iskolai végzettség, nyelvtudás, ERP, soft skillek és egyebek terén. Viszont amikor a jelöltek közt válogatnak, akkor nem a hirdetésben közzétett elvárások szerint teszik, hanem valamilyen nem publikus és nem következetes, ergo nem is követhető szempontok alapján. Kiszórják azt, akinek nincs fb oldala, bár a hirdetésben szó nem volt fb profilról, mint elvárásról. Kiszórják azt, aki - a hr-es szerint - túlkoros. Kiszórják az, akinek túl rövid (vagy túl hosszú, vagy nem megfelelő betűtípussal írt) a cv-je. Kiszórják azt, aki nem a cég telephelyével megegyező településen lakik, bár a hirdetésben nem szerepel, hogy feltétel a bivalybasznádi lakhely.
Te, mint kiszolgáltatott helyzetben lévő munkavállaló hogy tudsz ez ellene védekezni?
kecsics 2019.02.08. 22:29:25
kecsics 2019.02.08. 22:34:22
Bambano 2019.02.10. 01:59:05
Haragtalan 2019.02.12. 09:12:59
Balfredo Alfredo 2019.02.12. 17:50:59
Esetleg konkrétabban?
Tegyük fel, hogy nincs gazdag nagybácsim, akitől örököltem tehát munkából kell megélnem. Valamilyen okból új munkahelyet keresek. Kapcsolati tőkém nincs, a szocialista összeköttetések kora meg már lejárt.
Ebben a helyzetben álláshirdetéseket olvasgatva és egy vagy több hirdetés esetén a hirdetésben megjelent infokat összevetve saját jellemzőimmel, jelentkezem olyan állásokra, ahol a kettő (azaz az infok kontra a jellemzőim) fedik egymást. A jelentkezéseket cv+motívációs levél formájában teszem meg, mindkettőt a konkrét hirdetésben megjelent infok alapján testreszabva.
Viszont a jelentkezésem elbírálása olyan szempontok szerint történik, amiket a hirdetés nem ír le és máshonnan sem deríthetők ki. Tetszik, nem tetszik, ki vagyok szolgáltatva a jelentkezést elbíráló hr-esnek. Mit tudok tenni, hogy a hr-est kikerüljem?
Haragtalan 2019.02.13. 17:44:50
Nem könnyű, és nyilván ebben a megközelítésben is meg lehet találni azt, hogy miért nem tartja valaki megvalósíthatónak, mi a "probléma" vele, milyen nehézségei és buktatói vannak, ezzel igazán nem tudok mit kezdeni... Hallottam már, hogy "nem vagyok büszke arra, hogy nincs munkám", "nem vagyok nyomulós típus", "nekem se mindegy, hogy hol dolgozom", "én már mindent megpróbáltam" és egyéb indokok, mindet meg is értem, de valamit mégiscsak kell tenni, és MINDIG lehet is. Láttam, hogy 50 felett ez működött már vagy 100 ismerősömnél, és más, könnyebb és ésszerűbb utak még ennyi eredményt sem hoztak. Az is tény, hogy volt 20-30 olyan ismerősöm, akinél sehogy nem találtunk ilyen (sőt, semmilyen) utat - tisztában vagyok azzal is, hogy ez nem túl jó arány. A kényszervállalkozást semmiképpen sem javaslom, akinek nincs némi tőkéje és üzleti elkötelezettsége (nem kell, hogy mindenkinek legyen, nincs azzal baj), az kisebb eséllyel lesz sikeres vállalkozó, mint kiváló munkaerő. Ha elutasítod a kapcsolatokon keresztüli álláskeresést, akkor is Jobangel a legjobb választás, aki a meghirdetett pozíciókba is nagyobb eséllyel juttat be (szintén nagy számokkal alátámasztva), mint a saját próbálkozás és ötletelés. Kiváló szakember, hiteles ajánlás, éppúgy, mint egy saját régi kolléga. Ezerrel ajánlom, ha már nagyon fáj, hogy nincs munkád. És persze, HR-esnek HR-es a barátja, mielőbb keress az ismerőseid (vagy az ismerősök ismerősei) között egy szakmai kontaktot, akinek nem általános "jelölt" leszel, hanem képességek egyedi kombinációja, konkrét jelentkező. Azért kell egy HR-es, mert egy (közös) ismerősben te is jobban bízol, mint egy ismeretlen, átlagos, "normális" HR-esben, és mert, mint itt is láttad, egymásra (és csak egymásra) nagyon hallgatnak és összetartanak, mint egy igazán zárt szakmai közösség. :)
kecsics 2019.02.18. 14:07:46
piacesprofit.hu/kkv_cegblog/ujabb-csavar-a-munka-torvenykonyveben-tilos-lesz-a-munkahelyi-facebookozas/
babona 2019.02.18. 14:59:53
Balfredo Alfredo 2019.02.19. 19:16:32
Ha esetleg az eredeti témához tudsz érdemben hozzászólni, tedd meg.
kecsics 2019.02.19. 22:44:34
Balfredo Alfredo 2019.02.22. 20:08:18
Elolvastam a hivatkozott írást. A lényeges mondata ez:
"A törvényjavaslat most már általános jelleggel irányozza elő, hogy a munkavállaló a munkáltatótól a munkavégzéshez kapott számítástechnikai eszközt – eltérő megállapodás hiányában – kizárólag a munkaviszony teljesítése érdekében használhatja."
Sem a mondatból, sem a cikk egészéből nem következik, hogy a jogszabálymódosítás kifejezetten az idősebb korú munkavállalókra vonatkozna.
Továbbá HR-esek a közbevetett "eltérő megállapodás hiányában" kitételre, meg egyáltalán a munkakörük sajátos mivoltára való hivatkozással felmentést kapnak a fb-ozási tilalom alól. Azaz ugyanúgy a fb profilok alapján dobják félre a jelöltek cv-it, mint eddig.
evilwolf 2019.02.23. 10:22:19
--------
Fordítva ülnek a lovon. A gyors munka és a kapkodás között hatalmas a különbség.
A multiknál már a kapu előtt a minőségről és a biztonságról szólnak az ostoba píárkodások.
A minőség legfőbb ellensége a kapkodás. Kapkodáshoz valóban jobbak a fiatalok, mert amire azt mondják, hogy gyorsak, az a kapkodás. A kapkodás egyik fő jellemzője, hogy az mindig észnélküli. Ezért elég a 8 osztály a kapkodáshoz.
A minőség gyártásának másik nagy baja, hogy a gépeket is kapkodásra állítják. A gép sem tud kapkodni, de ezt nem hiszik el. Minden gépnek van egy meghatározott ciklusa, amin megfelelően tud működni. Na, ezt általában beduplázzák s soron, mert kő a darabszám. Namármost, a gép nem pofázik vissza, viszont beint. Ezért fordul elő rendszeresen, hogy túl sok a selejt, vagy miért áll a gép felkiáltás.
Azért áll a gép, mert ki van írva fölé, hogy a gép teljesítménye 12 000 db/műszak, de mondjuk 18-20 ezerre állítják. Vagy még többre.
Ha a főnök több darabszámot akar, és főleg minőséget, akkor a több darabszámhoz vegyen még gépet.
Amíg ez nem így történik, addig ne ugasson a melósra, hogy kevesebb selejtet.
Ha olyan melóst akar nem gyors, de látványosan kapkod, addig tele lesz selejttel, nem minőséggel.
Amíg a gépet 1,5-szeresére állítja, addig tele lesz selejttel, nem minőséggel. És sokat fog költeni a gépre is.
Balfredo Alfredo 2019.02.24. 08:20:08
A főnök, vagy nevezzük inkább kápónak, nagyon jól tudja, hogy adott feltételekkel nem lehet az elvárt magasabb darabszámot hozni. Sőt a kápó külföldi kápója is tudja, hogy nem lehet. Ezzel együtt mindketten úgy tesznek, mintha lehetne. A külföldi kápónak mindenáron igazolnia kell, hogy érdemes volt egy keleti országba áthelyezni a termelést, mert így olcsóbb. A hazai kápónak a beosztása, a magáncélra is használható szolgálati autója meg a milliós prémiuma múlik a magasabb darabszámon. A melós meg le van ejtve. Ha elmegy, majd lesz másik... Ja, nem.
Az utolsó 100 komment: