JobAngel Az álláskeresők védangyala

Munkaerőhiány: most akkor tényleg könnyű lett állást találni?

2018. június 11. 06:00
141 hozzászólás

Természetesen nem lett könnyű. Csak másképp lett nehéz, és más pozícióból tudunk tárgyalni munkavállalóként. Partnerré váltunk a kiszolgáltatott lét helyett.

Ez jónak tűnik, de értenünk kell, hogy a munkáltatók szempontjai is megváltoztak. Harsogja a HR-szakma, hogy most aztán koncentrálni kell a munkaerő-megtartásra, ha valaki leszerződött a munkahelyre, jobb lenne, ha nem menne el valami apróság miatt, így aztán a munkavállalói jólléti intézkedések erősödnek.

A toborzás is megváltozott. Olyan embereket kell felvenni, akiket érdemes megtartani… Nem mintha nagy válogatási lehetőség lenne sok esetben, de azt tudjuk régóta, hogy a rossz katona rosszabb, mint a semmilyen.

Az üzleti életben ez azt jelenti, hogy ha egy cég abból választhat, hogy

1. a projektet más cég nyeri az ügyfelénél, mert neki nincs szakembere, vagy

2. felvesz egy rosszul teljesítő embert, és brutális kötbérrel a végén végigszenvedi a nehezen megnyert projektet,

akkor úgy fog dönteni, hogy inkább legyen másé a projekt.

Az elmaradt haszon is veszteség, de talán jobban kezelhető, mint a rosszul végigvitt projekt+kötbér. Ez utóbbi esetben jóval magasabbak a költségek.

Tehát, a kompromisszumok megkötésére a munkáltatók még mindig kevésbé hajlanak. A tisztességtelen ajánlatok kezdenek kikopni, régebben még 0 Ft+jatt volt egy pincér számára most ajánlott fizetés, nettó 200 ezer körül lehet elkezdeni tárgyalni, de szezonban, népszerű helyeken még ez is megmosolygató, bajban is van a vendéglátóipar – legalábbis ők így érzik, valójában csak szokatlan számukra, hogy a munkavállalókat meg kell fizetni, be kell jelenteni, járulékokat kell utánuk fizetni.

Nekünk, munkavállalóknak és/vagy egyben álláskeresőknek most erre kell koncentrálnunk: hogy megtartásra érdemes munkaerőként tudjunk bemutatkozni. Mit jelent ez a gyakorlatban?

Többször fognak rákérdezni arra, miért hagytad ott az előző munkahelyedet. Tudni akarják, hogy mi az, ami már neked sok, és ami miatt állást is váltasz akár. Figyelni fognak arra, hogy ilyesmi ne érjen náluk téged, mert megtartani akarnak, nem elüldözni.

Érdekelni fogja őket a motivációd. Mert nyilván akkor fogod majd jól érezni magad hosszútávon ott, ha érdekel is, amit csinálsz, azt gondolod róla, hogy fontos valamiért. Fizikai munkánál is tudni akarja majd, mire van szükséged: lakhatásra, utazásban segítségre stb.

A tárgyi tudás továbbra fontos, de emellett a tanulási hajlandóság kiemelt helyet kapott: gyorsan megtanulható dolgok hiánya miatt nem fognak elutasítani. A passzív nyelvtudásodat mindenképpen érdemes aktívvá tenni, de ha tényleg ment régen, és most passzív, azt akár „meg is bocsátják”. Ilyenkor lesz követelmény, hogy próbaidő végére szedd rendbe a nyelvtudásod.

Ehhez kapcsolódik, hogy érdekelni fogja, mi az, amit már tudsz, amiben rutinod van. Elkezdték a munkaköröket igazítani az egyéni képességekhez, és nem fordítva. Ezért a munkatapasztalataidat jól le kell tudnod írni az önéletrajzban is, motivációs levélben is.

Ezek persze nem új szabályok, csak most fontosabbak lettek. Jó hír, hogy el fog maradni a fölösleges szórakoztatás a személyiségtesztekkel, a 7-8 körös interjúkkal, lehet majd telefonon, Skype-on interjúzni, gyorsabban születnek meg a döntések a cég részéről. Üzleti tárgyalás lett, egyenrangú felek beszélgetnek állásinterjún arról, kinek hogyan lenne jó az együttműködés. Ennek hátránya, hogy neked is gyorsabban kell döntened, azaz készen kell állni arra, hogy bármikor el tudd mondani az összes igényedet, illetve megszerezd azokat az információkat, ami kell a döntésedhez. Pl. így, ahogy itt írtam.

A bejegyzés trackback címe:

https://jobangel.blog.hu/api/trackback/id/tr3314035680

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

hallari 2018.06.11. 23:17:31

@Szaktanár: most ezt miért kellett?
Nem éltem még külföldön, de kíváncsi vagyok az ott élő magyarok tapasztalataira, mert sosem lehet tudni.
Nyilván, aki évek óta Svájcban, Portugáliában, Németországban, Angliában stb. él, az pontosan tudja, mennyi idő, pénz, erőfeszítés kellett és kell ahhoz, hogy gyökeret verjen és megéljen. Nagyon hasznos, ha leírja a tapasztalatait és ezek után képet alkothatok arról, hol mi vár az emberre, ha esetleg el kell mennie itthonról.

Elseif 2018.06.11. 23:21:24

@Szaktanár
Milliós fizetés egy tanfolyam után? Ez valami vicc. Vagy külföldi fizetés forintban, de még annak is sok.

ubermeister 2018.06.11. 23:24:49

Akkora a munkaerőhiány a szakmámban hogy a 2015-ös keresetem dupláját kapom, és csak 2 cégváltás kellett hozzá. (IT terület) Nekem már pl. egy külföldi meló nem tenne hozzá a jövedelmi viszonyaimhoz, sőt.. de ettől független jobban éreztem magam mikor kinti projekteken dolgoztam.

Szaktanár 2018.06.11. 23:25:39

@hallari:

"Nyilván, aki évek óta Svájcban, Portugáliában, Németországban, Angliában stb. él, az pontosan tudja, mennyi idő, pénz, erőfeszítés kellett és kell ahhoz, hogy gyökeret verjen és megéljen."

igen, pont erre próbálok rávilágítani, h nagyon más blogokat olvasni, meg abból kitalálni, h mégis mi lehet a helyzet, meg átélni ezeket. én az utóbbi kategóriába tartozom, és ez nem érdem, csak így hozta az élet. ezért próbállak rávezetni arra, h nem ám minden olyan rózsaszín, mint azt a lelkes bloggerek írják. a kétezer eurós átlag takarító fizut pl ne hidd el. és h mondjak vmi konkrétumot is, én társbérletben élek egy aprócska lakásban egy skandináv főváros külvárosban, és még így is annyit fizetek érte, amennyiért pesten a belvárosban ki tudnék venni egy tisztességes méretű lakást. hidd el, h óriási különbségek vannak, és ne érjen meglepetésként, ha egyszer tényleg emigrálsz.

Meridian74 2018.06.11. 23:25:39

@Szaktanár: Azért a VS Code több mint egy turbózott SublimeText... izig-vérig IDE. Viszont asszem a Teamworköt nem támogatja, hanem ez tényleg tanulásra, meg szólózásra jó, kisebb nagyobb projektekre jó. Git-et is támogat (mondjuk jó vicc, most hogy már úgyis megveszi azt is az MS? ;))
Front-end-es munkákra van inkább kihegyezve a VS Code. A VS meg egy masszív szörnyeteg, ugye.

Amúgy itt egy vélemény róla:
blog.fps.hu/az-idealis-kodszerkeszto-visual-studio-code/

És hangsúlyos az is hogy crossplatform, fut ez mindenen (Linux, MacOS, Windows), mert az egészet a korábban felvásárolt Electron javascriptes keretrendszerben írták (nyílt forráskóddal). Azaz majdnem olyan mintha egy böngészőablak indulna el, csak rommá átparaméterezve... ;)

Szaktanár 2018.06.11. 23:29:10

@Elseif: hát pedig képzeld, tényleg sokan vannak meglepődve, olvasgass kicsit a neten. az embereket megszédítette a munkaerőhiány, és most sebtében mindenki programozó akar lenni. amivel amúgy nincs baj, nagyon jó önismereti tréning ez a szakma, de kell hozzá alázat, meg végigtanult éjszakák. nyilván ezek nélkül nem megy, bármit is állítanak ezek a csodatanfolyamok. no offense.

tnt 2018.06.11. 23:32:07

@roli101: ez mind nagy igazság .. csak sokan röfögnek amiatt, hogy a dolgozóknak nagyok az igényeik .. és elmennek itthonról .. bedől a vállalkozása .... akár nemrég róna péter is ... aki azért nem itthon szocializálódott ... hát ez van ... miért is baj ha valaki többet akar keresni és lelép mint örömlány a sezlonyról? --- mindenki sír, hogy nem tud többet fizetni .. hát ne fizessen... akkor krisztike a kislány aki éppen megkapta az audit apucitól álljon be oszt tólja a melót ... :-)))

bedől a cba is mert nem állja a versenyt .. jah nem fejleszt és inkám 1 millió eurós porschébe invesztál a tulaj folyamatok jobbítása hatékonyság javítása helyett ... hát nem kötelező vállalkozni ... sem ...

Szaktanár 2018.06.11. 23:32:44

@Meridian74: ja, köszi. tényleg nem nagyon ismerem, viszont ugye teamwork nélkül ez enterprise környezetben használhatatlan. hát a git-ms híren lehidaltam pár napja :)
mondjuk én nem frontendes vagyok. hát igen, a vs masszív...de egy csodálatos teremtmény. csak kell alá egy erőmű. nyilván a Code az meg light-weight cucc. más a célközönség, a felhasználási terület.

asdkasjbdaksjdbasd 2018.06.11. 23:44:09

2012-2016: Mo. egyik legnagyobb médiacégénél dolgoztam, úgy bántak velem, mint a kutyával.
2016-2018: egy nagyobb reklámügynökségnél dolgoztam, jól elvoltam, de elfogyott a munka
2018- szabadúszó lettem, megállok a saját lábamon, vannak ügyfeleim, jellemzően KKV-k, azaz kicsi vállalkozások, kis bisznisz, kis budget.

Gondoltam jelentkezek pár helyre, megnézem, hogy mit érek és érdemes-e visszaülnöm céges keretek közé. Két nagy céget próbáltam meg, az egyiknél 500-at kértem KATA-s számlára, 1 hónapig szopattak az interjúkkal, végül nem én nyertem, valaki bőven alám ment.
Másik cég, aminek ha leírnám a nevét mindenki hátast dobna konkrétan megmondtam, hogy 230 nettót tud és akar fizetni. Ez a magyar valóság.

Meg az, hogy ha jön egy kicsi KKV, kér valamit és azt mondom rá, hogy ez 4.000 forintos órabérrel 20 óra megcsinálni, akkor tapsikol és kéri azonnal.

Így maradtam én itthon és dolgozok napi 4-5 órát, a többiben meg filmezek, alszok, mászkálok, satöbbi. Imádnék egy csapatnak a része lenni, imádnék sok emberrel közösen, közös célokért dolgozni, csak nem lehet, mert a cégek tetején még mindig olyan emberek ülnek, akik ha nem keresnek adott évbe 100 milliót, akkor már vérzik a szívük.

Na azt várom, hogy az ilyenek éhenhaljanak, aztán lehet majd itthon ismét állást keresni, emberi módon. Addig meg építem a konkurenciájukat...

Szaktanár 2018.06.11. 23:46:35

@asdkasjbdaksjdbasd:

"Na azt várom, hogy az ilyenek éhenhaljanak, aztán lehet majd itthon ismét állást keresni, emberi módon. Addig meg építem a konkurenciájukat..."

becsülöm a kitartásodat, de vmi azt súgja, h a terveid nem fognak teljesülni...

tnt 2018.06.12. 00:26:49

@Szaktanár: +1 ... nagy igazság ... közelmúltig dolgoztam médiacégnél ... ezek nem fognak éhen halni ... :-)) szóval sok lesz az a várakozás .... :-))

bkkzol 2018.06.12. 04:13:46

Itt is ott is vannak negatív, pozitív példák. Svájcban , németországban is bevett gyakorlat a 10-12 órányi munka, hétvégén is. Nővéreket, gondozókat " elfeljtették bejelenteni.... azért az adójukat levonták...
Az is érdekes, hogy Magyarországon nem akarnak mosogatni csak 8 órában és hétvégén nem dolgoznak 800 euróért , de Németországban heti 6 napban 10 óráznak 1500 euróért.
A közhangulat vissza állította a vasárnapi "plázázást" persze senki nem akar dolgozni ott.

William Kidd 2018.06.12. 05:51:05

@hallari: En anno Londonban fizettem 288 £/ho lakbert, havi busz volt 72£. Sok minden olcsobb volt mint itthon (kaja, muszaki cuccok stb.), sot volt ami felaron. Na es kerestem havi 1.000 - 1.200 £-ot. Ez volt a tok alja, valamivel tobbert mint a minimalber, innen a hatar a csillagos eg. Vigan elvoltam. 2011.

2018.06.12. 07:44:17

@Szaktanár: Látom szövegértési nehézségeid vannak, hiszen nem mondtam egy szóval sem, hogy bajom lenne az informatikusok tudásával, főleg, hogy a fiam is annak készül, a bajom azzal van, hogy azt hiszik, hogy az informatikánál fontosabb munka nincs a világon és körülöttük kell forognia a világnak. Miközben vannak olyan kevésbé okos embereke, akik munkája legalább olyan fontos, hanem fontosabb a mindennapi élet szempontjából, mint az informatikus munkája. Az informatikus munkája jó esetben megkönnyíti az emberi életet, de nem nélkülözhetetlen, mint mondjuk egy földműves vagy egy pék munkája.

2018.06.12. 08:17:12

@MEDVE1978: Nincs munkaerőhiány.Főleg a közszférában nincs. Az üres státuszokat sokszor külső hatás - felülről elrendelt létszámstop - vagy saját hatáskörben hozott döntés miatt fel sem töltik. Utóbbi oka, hogy a mtói jogkört gyakorló vezető, esetleg humán vezetőség jutalmat, feltételhez kötött személyi juttatást kap,ha üresen maradnak a státuszok és kisebb bértömegből oldják meg a szervezet, testület működtetését. Ez a rendőrségtől, a NAV-on át a kórházakig, iskolákig, különböző hivatalokig egységesen hasonlóan kezelt jelenség. Ha valamelyik vezető mégis megpróbálja a státuszokat a működőképesség megőrzése, javítása érdekében feltölteni, akkor arra - vagy a beosztottai köpik be, vagy a felettesei figyelnek fel rá - hamar rásütik a pazarló, felelőtlen gazdálkodás bélyegét és már csomagolhat is viszonylag rövid időn belül. A már meglevő állomány nagy része csókos semmirevalókból áll, akik helyett a kevés "igazi" dolgozó végzi a tényleges munkát, de brutálisan túlterhelve. Emiatt tart ott az ország, ahol. De ez senkit nem érdekel, amíg a közszférabeli vezetők jól keresnek és még egy kicsit ki lehet taposni a beosztottakból - mármint azokból, akik nem szent tehenek.

2018.06.12. 08:21:57

@bkkzol: Na persze. Miért nem egyből 30-at írsz a napi 24-ből. Nekem ne! Nekem ne!
Én is ebből élek!
Szóval másnak vetíts. Mind a németeknél, franciáknál, svájciaknál nagyon komolyan veszik a törvényes munkaidő betartását. Lehet, hogy te olyan szerencsétlenekről tudsz, akiket valami fasza kelet-európai vállalkozó (feltehetően büdös magyar vagy román cigány bűnöző) csicskáztatott egy alvállalkozói szerződéssel, de ez úgysem tart soká, mert nagyon rövid idő alatt le szoktak a gané honfitársaink bukni.
Szóval ne vetíts már. Minket Svájcban úgy kidobtak az élelmiszerüzletből délben, mint a huzat az ebédszünet (60 perc) idejére, mert kötelező betartani.

2018.06.12. 08:24:19

@0dzsud0: Gondolom a barátnőd kirakja mindenét a fotóján, hogy lássák az "előnyös tulajdonságait".

Berelhetoreklamfelulet 2018.06.12. 08:25:57

@roli101:
Hát a mai világban hiába lenne pék, vagy földműves, jó esetben ő maga nem halna éhen, de informatika nélkül a városban biza meghalnának az emberek...
Ez már nem a ~100-200 falus országok világa... több milliós városokat nem fogsz tudni ellátni középkori földmíves búzát, pék kenyeret csinál megoldással, az egész folyamat nem kicsit automatizált gyárakban/ellátási láncban történik manapság.

2018.06.12. 08:30:56

@roli101: Mindjárt megsajnállak szegény kis vállalkozónk! Ha lesz 5 percem rá.
Ugye azon viszont nem töröd a kis buksidat, hogy a 10000 forint fejenkénti bevételből hogy csinálj 20-at, mert ahhoz gondolkozni kell és az fárasztó, nem főnöknek való tevékenység! Meg minek fejleszteni a vállalkozást, esetleg új eszközöket venni, profilt, piacot váltani, amikor most olyan kényelmes, mert az új BMW-re még lazán telik, a csicskák meg kitermelik az árát bőven, mégha emelésre nem is akarsz költeni annyira, hisz akkor miből mégy a ribancoddal Hawaii-ra luxusnyaralásra? Kicsit zúgolódnak, páran lelépnek, de kit érdekel, majd a megmaradtakkal elvégezteted a kiesők munkáját is igaz? A fő, hogy az életszínvonalad maradjon!

2018.06.12. 08:37:22

@hallari: Tévedsz. Nem a diplomás az úr, hanem a tőkés és akinek hatalma van (politikus). Ők meg ugyanúgy, sőt jobban lenézik a kétkezi munkást. (mindegyik annyit ér, amennyije van) Ez fogja a fidesz-rendszer végét is elhozni és talán nem is valami békés formában.

Szaktanár 2018.06.12. 09:09:45

@roli101: hülyeség. a mai világban 5 percig nem működne semmi informatika nélkül. leállna minden közlekedés, bankolás, életmentő gépek, minden, minden, minden. még erre a kommentre sem tudnál vmi okosat válaszolni.
nem állítom, h az informatikus (programozó) a világ legfontosabb munkája, de mondjuk azért igencsak előkelő helyen szerepel a fontossági sorrendben.

Kicknick 2018.06.12. 09:30:20

@Szaktanár: bocs hogy belekotty, de azt azért tegyük hozzá, hogy egy jó senior fejlesztő aki mondjuk Pesten is 5-600nettó fölött visz haza, na az azért időnként a belét kidolgozza. Van ilyen ismerősöm, konkrétan ha elhívom sörözni akkor elintézi, hogy aznap hatkor végezzen. Aztán meséli, hogy a legutóbbi release előtt másfél hónapig 12-14 órákat melózott, de most jó mert nincs hajtás.
Élvezi, nem panaszkodik, de élete az nincs. Azt mondta összerakja pár év alatt ami kell, aztán lelassít. Ezt nem tudják sokan, mert csak azt hallják, hogy mennyi lóvé, meg irodai munka, meg mennyire kell a fejlesztő.

Szaktanár 2018.06.12. 09:48:05

@Kicknick: ez tévedés. nem időnként van így, hanem az a normális menetrend, szinte minden nap. én is ráhúzok még 1-3 órát naponta otthon, pedig ez itt nem elvárás, és én csak junior vagyok. ez egy életforma, teljesítési kényszer, tanulási kényszer, h szinten tartsd a tudásodat. erre utaltam feljebb is, a kedves kukás kommentelőnél, amikor próbáltam neki elmagyarázni, h mitől látja másképp a világot az, aki folyamatosan fejleszti magát, és mitől tűnhet ezért úgy a többieknek, h le vannak nézve.

Szaktanár 2018.06.12. 09:52:35

@William Kidd: ezekről a körülményekről azért szívesen hallanék, mert én ugyanebben az évben fizettem annak a dupláját, amit te, és csak egy szobát béreltem a hármas zóna szélén, szóval a kevesebb, mint 300 font/havonta londoni lakbérletre az vmi olyasmi lehetett, ahol húszan voltatok egy 6 szobás házban...

munkanélküli informatikus 2018.06.12. 10:05:45

Majd akkor elhiszem, hogy munkaerő hiány van,
ha az álláshirdetésekben ott lesznek a bérek is,
ha nem a bizonyítvány papírja lesz a lényeg, hanem a tudás,
ha azt is emberszámba fogják venni, akinek nincs Facebook profilja,
ha azt is emberszámba fogják venni, aki elmúlt 50 éves.

A munkaerőhiány egy nagy hazugság. Csak fillérekért dolgozó és üthető, tehát igénytelen munkaerőben van hiány.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2018.06.12. 10:21:54

Rosszabb világ a kulákoknak = jobb világ a kisembereknek.

2018.06.12. 10:29:10

@Meridian74:
A C# nagyon jó, valamennyit fejlesztettem is C#-ban, de nem látom a gyors elterjedését, egy évtizede mindig az van, hogy majd előretör. A JS csúcson van, de rengeteg próbálkozás van a lecserélésére, inkább kényszerű rosszként van jelen. Amik viszont feltörekvőek, és lehetnek a jövő, pl. Python, Go, Ruby, Kotlin, Swifty de nem tudni melyik lesz hosszútávon a nyerő.

Szaktanár 2018.06.12. 10:32:25

@diszkriminans: sztem OOP-k közül magasan a C# a legjobb, és igen, elfogult vagyok :) amúgy sztem világszerte elég népszerű a nyelv, bár tényleg nem tudom, otthon mennyire (amennyire rálátok az ottani piacra, a java erősebb).

diszkriminans (törölt) 2018.06.12. 10:32:59

@Szaktanár:
Németországban kisvárosokban alacsonyabbak a bérleti díjak, mint Budapesten, és Németországban Magyarországgal szemben a kisvárosi övezetekben is vannak munkahelyek, nem csak a nagyvárosban.

Szaktanár 2018.06.12. 10:35:43

@diszkriminans: akkor meg is van a válasz, hova kell menned :) (még ha az "alacsonyabbak a bérleti díjak" nem is hangzik annyira reálisan)

diszkriminans (törölt) 2018.06.12. 10:40:41

@roli101:
Az IT-sek ugyanolyan munkásemberek, mint a pék, a földműves vagy épp a kőműves, csak nem fizikai munkát végeznek, de a helyzetük épp ugyanannyira kiszolgáltatott, mint bármely más bérből élőnek. Bármennyire is mást sugall a média.

Berelhetoreklamfelulet 2018.06.12. 10:44:09

@Szaktanár:
C# sose lesz top nyelv, legalábbis amíg az M$ pátyolgatja addig biza nem, mivel ők nem egy jó programnyelvet akarnak, hanem az os-üket akarják rásózni az emberekre, és a promozáshoz csináltak egy programnyelvet is.
De a valóságban egy jó programnyelv platformfüggetlen.

Amúgy meg OOP nem fontos, anélkül is megéltek előtte is, utána is megfognak, max a divatprogramozóknak fontos az adott kor SWAG eszméinek üldözése.

Berelhetoreklamfelulet 2018.06.12. 10:48:48

@diszkriminans:
Annyira azért nem.

Ha jön egy válság, az építkezések leállnak, és a kőműveseket szélnek eresztik, lsd.: legutóbbi válságot.
Úgyan ezt a IT-seknél nem lehet véghez vinni.

Persze a csicskamunkát végző pozíciókon, ahol csak azért van ott az IT, hogy jobban hangzzon, meglehet, hogy kiszervezik Indiába, vagy egyéb olcsó helyre, de a komolyabb munka elvégzésére nem sok ember képes, így nem nagyon van lehetőség a váltásra.
Míg egy pék munkát kb. bárki megtud csinálni/tanulni, még egy weblapot sem tudna összedobni a földön élő emberek nagy része, holott az tényleg lutri kategória...

Persze ez lehet megfog változni 100-200 év múlva, de addigra már mind1 nekünk...

asdf025 2018.06.12. 10:52:39

egy jó fél éve gondoltam egyet, és a linkedin profilomat aktív státuszba raktam (Bp, sysadmin). bejelöltem, hogy részmunkaidős és megbízásos ajánlatokkal lehet engem keresni, nem tervezek váltani, de nyitott vagyok. azóta ömlik rám a megkeresés, csak és kizárólag teljes munkaidős pozíciókkal. mivel nem tervezek váltani, így szépen meg is írom mindenkinek, hogy köszönöm a megkeresést, de nem érdekel. rendre jön a kérdés, hogy akkor mi érdekel, írjam meg nyugodtan, biztosan találnak nekem ilyet. meg is írom, hogy részmunkaidő, és/vagy home office, akár csak heti egy-két napban. és ez a levelezésünk végét is jelenti, egy ilyen üzenet után még egy szmájlit sem kaptam vissza, nem hogy ajánlatot. szóval én most már másként értelmezem ezt a munkaerőhiányt :)

0dzsud0 2018.06.12. 10:54:56

@LebensraumamOsten: egy profi fotó bizonyosan fontos az önmarketing szempontjából, nyilván fontos az elegáns (üzleti) öltözet, előtte fodrász, minimális (~ észre sem vehető) alapozó/smink. dekoltázs természetesen nem lehet benne :D

a mellébeszélés helyett: amennyit egy fiatal nő nyer azzal, hogy nő (pláne egy olyan munkahelyen, ahol a döntő többség férfi), azt könnyen el is veszítheti azzal, hogy mondjuk esélyesen GYES-pozitív lesz a közeljövőben. az én tapasztalataim szerint még valamivel alacsonyabb végzettséggel is könnyebb férfiként munkát találni, mint nőként. máris pontosítok: lehet, hogy összességében kevesebb helyre hívnak be, de a sikerrátám közel 100 %. tehát nem nagyon van olyan hely, ahová behívnak, de alacsony bérrel próbálnának szívózni, vagy azt mondják végül, hogy bocs, mégsem én vagyok a befutó.

Szaktanár 2018.06.12. 10:57:45

@Berelhetoreklamfelulet: hát sztem az oop jó ideje jelen van ahhoz, h divateszmének lehessen nevezni...

Szaktanár 2018.06.12. 10:59:32

@Szaktanár: bocs, kimaradt egy "csak". azt akartam kifejezni, h sztem nem divateszme, hanem egy jelentős irány.

qwertzu 2018.06.12. 11:25:12

@Berelhetoreklamfelulet: Több mint egy éve jelent meg a .net core, direkt platformfüggetlen, win/linux/macos.

tnt 2018.06.12. 11:35:03

@munkanélküli informatikus: +1 valóban .... itt semmiféle munkaerőhiány nincs .... csak aszar helyre már nem akarnak menni sem értelmiségi sem fizikai melóra emberek ...

diszkriminans (törölt) 2018.06.12. 11:37:03

@Berelhetoreklamfelulet:
A kőműves speciális eset, mert nagyon ciklikus a munkaerőigénye, de ettől van ciklikusság az IT szektorban is.

Ugyanakkor hiába tekinted kivételey tudásúnak a fejlesztőkent, sokat is képeznek, a legjobb 1-2% kivételével a többség helyettesíthető.

tnt 2018.06.12. 11:40:06

@diszkriminans: kérdés hol ciklikus a kőműves munkaerőigény? magyarisztánban lehet ... németeknél kevésbé ..

Berelhetoreklamfelulet 2018.06.12. 11:53:53

@diszkriminans:
"sokat is képeznek"
Mihez képest? ÉS mennyivel?

helyettesíthető, feltételes módban, helyettesíthető lenne, ha találnának másik olyan balekot, aki annyiért elvállalná (de nem fognak).

Bambano 2018.06.12. 12:03:37

@roli101: "Az informatikus munkája jó esetben megkönnyíti az emberi életet, de nem nélkülözhetetlen, mint mondjuk egy földműves vagy egy pék munkája.": egy korszerű traktoron többszintű hálózat van, aminek egy része optika. a traktor tudására szükség van, ha olyan minőségű terményt akarsz betakarítani, ami manapság előírás.

következmény: informatika nélkül a paraszt ki se tudna menni a telkéről.
következmény: az informatika mára a földművelés előfeltételévé vált.

Meridian74 2018.06.12. 12:37:26

@Berelhetoreklamfelulet: "mivel ők nem egy jó programnyelvet akarnak, hanem az os-üket akarják rásózni az emberekre"

Ez már pár éve nem igaz... fordult a trend. A windowst szinte ingyen adja a MS. Na jó, még mindig pofátlan az ára, viszont ami azt illeti most már csak 1x kell megvenned (és ha nem OEM-et vettél) akkor örökre a tied, folyamatos a frisstíés, és újabb verzióra váltás. Régen megvetted a winXP-t... dobhattad el (már aki volt olyan hülye) és vehetted meg megint Vista-ként. Aztán win7. aztán win8... de a win10-re váltás már ingyen volt.

Mostmár nem az oprendszer a fontos a MS-nek, hanem a cloud, ami néluk az Azure szolgáltatások.

A C#-ot meg futatja, mivel van egy piaci rés. Az Oracle mostanában nagyon hanyagolja a JAVA-t... oké, az EE-t kiadta opensourcera, de hát már mikor? Jelentős késéssel.

Berelhetoreklamfelulet 2018.06.12. 12:48:52

@Meridian74:
Tévedsz, ha azt hiszed, hogy a a win10-et örökké támogatni fogja az M$.
Ma úgy néz ki nem igyekszik újabb os-t kiadni, de a mán van a hangsúly, bármikor kitalálhatják, hogy jön az új...

Amúgy meg milyen piaci résről beszélsz? Több tucat programnyelv létezik, bőségesen van választás így is, még ha hirtelen eltűnne a Java, akkor sem lenne semmi.
A Java-ra a piaci igény így is mesterségesen generált. Úgy alakult, hogy üzleti életben ezt kezdték el használni, majd miután pénz sosincs a régi rendszerek átírására, ezt gányolják még ma is, és fogják még 20év múlva is, amíg szét nem rohad az egész végre.

Szaktanár 2018.06.12. 12:52:51

@Berelhetoreklamfelulet: mi lenne a te alternatívád a java/c# helyett? most szakadjunk el attól a lázálmodtól egy pillantra, h az egész OOP értelmetlen és hiábavaló.

Barkalot 2018.06.12. 13:04:27

Másfél év az átlagos álláskeresési idő. Ez könnyűt jelent?

tnt 2018.06.12. 13:18:23

@Barkalot: vezetőként a 40+-os életkorral esetleg ennek a duplája kapcsolatok nélkül .. bár itt sokan osztják az észt, hogy ez nem igaz mert akkor az ilyen nem is akar dolgozni ... :-)

Szaktanár 2018.06.12. 13:21:37

@tnt: már meg ne haragudj, de akinek van 3 éve elbaszni, munkakeresés címszóval, annak tényleg nem olyan sürgős, h dolgozzon.

tnt 2018.06.12. 13:31:20

@Szaktanár: részben van benne igazság részben ismerni kell a részleteket .. én is mertem ill. ismerek ilyen cipőben és érthető volt ... természetesen ajánlottak neki magyar szarabbnál szarabb cégeknél poziciót amit nem igazán akart ... volt megtakarítása bőven tehát nem zsíroskenyérre kellett természetesen ... ez is árnyalja a képet ...

HaCS 2018.06.12. 13:56:48

"Elkezdték a munkaköröket igazítani az egyéni képességekhez, és nem fordítva."

Vajon mire gondolhatott a költő?

2018.06.12. 14:02:57

A minap beestem egy HR-es blogra és akkor eldöntöttem, hogy poénból írok egy friss szakmai önéletrajzot. Mert van az életnek olyan vetülete is, amire kevesen gondolnak, ám a hatalomnak nem tetsző embereket teljesen ki lehet szorítani az európai létből a perifériára. Amíg valaki meg nem állítja ezt a folyamatot. Ám sajnos neki is meg kell valamiből élni, amíg a pozitív változás beindul. Na egy profi HR-es mit kezdene ezzel? psi.uw.hu/moka/oneletrajz.htm

Szaktanár 2018.06.12. 14:08:18

@Korunk egyik legnagyobb gondolkodója: nos, én csak annyit tudok kívánni neked, így elolvasva életed történetét, h mindig legyen elég pénzed az önfenntartásra, mert az tuti, h nem lesz senki a világon, aki téged alkalmazna :)

MGracchus 2018.06.12. 14:25:26

@Elseif: Szia, a Lufthansanal probalkoztal? Ott szoktak java fejlesztoket (is) keresni.

Szaktanár 2018.06.12. 14:29:06

@MGracchus: sztem görgesd kicsit tovább a kommentfolyamot, és rögtön világ lesz, miért nem kap munkát. nyilván nem azért, mert nem keresnek java fejlesztőket egy 2 milliós városban.

MGracchus 2018.06.12. 14:40:28

@Szaktanár: Jol van na, kozben olvasgattam meg, de hatha valos az a tudas, en nem ertek hozza, csak eszembe jutott, h a Lufinal nem annyira nezik a papirt.

Szaktanár 2018.06.12. 14:41:36

@MGracchus: jó tudni. akkor többet nem utazom velük. fene tudja, talán majmok vezetik a gépet.

MGracchus 2018.06.12. 14:46:57

@Szaktanár: Remelm, nem majmok :)) komolyra forditva a szot, pusztan arra gondoltam, h a batyamat meg azelott felvettek, mielott kezhez kapta a diplomajat.

Szaktanár 2018.06.12. 14:52:49

@MGracchus: na jó, az egy másik dolog. ez igen gyakori és üdvös gyakorlat az iparágban, és van is értelme. aki diplomás képzést végez, és várhatóan be fogja fejezni, azt simán felveszik gyakorlatot szerezni, h mire megvan a papír, hasznosítható legyen a tudása is. ez teljesen rendben van. viszont az, h vki elvégez egy jellemzően röviden tanfolyamot (<= 1 év), és nem kap munkát, az egy másik tészta. ennyi idő alatt ugyanis nem lehet szintaktikát is megtanulni, meg rutint is szerezni, plusz nagyjábóli ismereteket szerezni a környezetről (hálózat, adatbázisok, stb). nem ott van a probléma, amikor "coding monkey" üzemmódban kell vmit tolni, hanem amikor vmi nem működik, és meg kell találni a hiba okát. és hát úgy nagy átlagban azok a kedves delikvensek, akik vmilyen ilyesmi képzésről esnek ki, erre nem képesek. nem azért, mert hülyék, hanem azért, mert ilyesmiket nem tanítanak, ezzel nem szereznek rutint. beléjük éveket kéne fektetni, amit sok cég - érthetően - nem vállal be. elvégre is, ez az iskola feladata, és egy gyorstalpaló nagyon nem egyenértékű egy diplomás képzéssel.

Dread Naughty 2018.06.12. 15:06:02

Engem ez az egész tökölés a tesztekkel, fordulókkal nem zavarna, ha nem volna zsábamacska a fizetési ajánlatuk. Meggyőződésem, hogy mindneki az ideje 80%-át megspórolhatná, ha a köszönés után egyből tudni lehetne a sávhatárokat.
Sajnos ebben az országben szimplán csak nem akarnak fizetni.
Régi beidegződés. Ő az úr, én a jobbágy, röghöz vagyok kötve, pofám lapos, örüljek annak, ha dob valamit a főúr...
Hát ez az idő elmúlt. Ami maradt nekik, az az időhúzás lehetősége.

szepipiktor 2018.06.12. 15:15:34

A történet azért torz, mert egy adott halmaz olvassa és kommenteli.
Valóban, van pár terület, ahol valós a munkaerőhiány, de az IT-ben sem a kreatív hazai területekre keresnek szakembereket, hanem a küldöldi bérmunka a lényeg, mert jó a magyar IT-s, és krva olcsó!
Ez van az építőiparban és a vendéglátásban is.
Miközben megy a kamu és ma is 1 milliós a valódi munkanéélküliség, mert közben komplett generációt vágtak ki a munkaerőpiacról, tartanak távol ma is rengeteg nagyon magasan képzett, nyelvet beszélő informatikus, csak mert elmúltak 40,,, Abban a szakmában, ahol a komplex gondolkodásmód, a hatalmas tapasztalat, rutin talán a legfontosabb.
De ugye a bérprogramozáshoz nem ők kellenek, a gondolkodó lénynek esetleg vanna hasznos ötleteik, talán "átlátnak a szitán"... Tehát károsak a mai IT területén. Érdekes, hogy egy cégnél az fiatalabb rendszergazda 150 ezres beruházásba akarja belevinni a tulajt, pedig csak négy switchet kellene kicserélni 100-asról gigabitesre. De a fiataloké a jövő és aki meg ért hozzá, az maradjon a fekete-területen.
A építőipar, egészségügy, kereskedelem még egyszerűbb, hiszen még jobb a nyugati alternatíva és keletről sem hozzánk jönnek már.
Ez bizonyíthatóan az Y generációs HR és PR vonal eredménye, miattuk mennek el a fiatalok is.
Van sok üres állás és van hatalmas méretű munkanélküli, de még ma is erővel takarítják el a jelentkezőket.
De a lényeg, nem az IT területe mutatja meg a problémákat, aki 40 allati és ért hozz, annak garantált a jó munkahely, kivéve, ha eleve valami ócska multi a cél, a fogaskerék-állás.

Berelhetoreklamfelulet 2018.06.12. 15:19:54

@Szaktanár:
Az általad említett példát "vmi nem működik, és meg kell találni a hiba okát" egyetemen sem tanítják, így ilyen szempontból irreleváns, hogy okj, random képzés, egyetem, vagy semmi az amilyen típusú papírral rendelkezik az ember.

Amúgy a gyorstalpalók nagy része konkrét cégeknek képez embereket, így a logikád semmilyen szinten nem állja meg a helyét, hisz nem is tehet mást, minthogy oda megy, ha leszerződik velük...

Bambano 2018.06.12. 15:20:25

@szepipiktor: "Érdekes, hogy egy cégnél az fiatalabb rendszergazda 150 ezres beruházásba akarja belevinni a tulajt, pedig csak négy switchet kellene kicserélni 100-asról gigabitesre.": négy olyan switch, amit már lehetne is használni, nem jön ki 150 rugóból.

rnz 2018.06.12. 15:24:02

Tényleg hiány van. Legalábbis több területen egészen biztosan. Folyamatosan kapom az ajánlatokat, mégpedig egyre többet. Ráadásul egyre többször már a bért is előre közlik és simán lehet felfelé alkudni.
A kereskedelemben is hatalmas hiány van, de ott leginkább a már más által is említett bérezés ami a legfőbb ok.

Szaktanár 2018.06.12. 15:26:48

@Berelhetoreklamfelulet:

"Az általad említett példát "vmi nem működik, és meg kell találni a hiba okát" egyetemen sem tanítják"

borzasztó kíváncsi lennék, te hol szerezted a diplomádat, ahol ilyesmit nem tanultál

"Amúgy a gyorstalpalók nagy része konkrét cégeknek képez embereket, így a logikád semmilyen szinten nem állja meg a helyét, hisz nem is tehet mást, minthogy oda megy, ha leszerződik velük..."

hát, úgy tűnik, h az a gyorstalpaló, amit Elseif végzett, nem ilyen volt, és ezért keresi olyan lelkesen, ámde hiába a munkát. mellesleg a legtöbb ilyen cég csak azt garantálja, h egy bizonyos időre (6-12 hónap) benyom egy céghez, de ott is villámgyorsan elköszönnek tőled, ha veszteséget termelsz a türelmi idő lejárta után.

btw még mindig nagyon várom a válaszodat erre a kérdésre: @Szaktanár:

2018.06.12. 15:58:03

@Szaktanár: Köszönöm a szakmai megerősítést, én is erre tippeltem. Ám be kell magam biztosítanom arra az esetre, ha utólag számot kell adnom arról, vajon minden tőlem telhetőt megtettem-e a békés megoldásért. Viszont a jó hír ebben az, hogy lehet, majd egyszer rám ismersz a TV-ben, hogy mint megváltó vagy első számú terrorista-közellenség, az majd kiderül. Amúgy még beeshet egy profi teniszező az utolsó pillanatban is. :)

Szaktanár 2018.06.12. 16:03:53

@Korunk egyik legnagyobb gondolkodója: nincs hozzáférésem magyar tévéhez (ha már itt tartunk, semmilyenhez sincs :D, úgyhogy csak filmnézéshez használom a tévémet). azért sok sikert :)

gergerg 2018.06.12. 16:08:16

@roli101: Azért van ám informatika a webfejlesztőkön túl is.
Szerinted a gyárakban/mezőgazdasági létesítményekben kik automatizálják a termelést? Szerinted pusztán emberi munkával eltartható lenne a mostani népesség?
Nem akarok elitista lenni és úgy tenni, mintha az informatika lenne minden mozgatója, de azért az informatika nem csak a fi×××s alkalmazások írásáról szól. (De a második világháború is tovább tartott volna Turing nélkül.)

gergerg 2018.06.12. 16:11:27

@Online Távmunkás: Nálunk egy projectben most az is szempont volt egy (igaz, nem kritikus) project tervezésekor, hogy a fejlesztő milyen technológiába akar beletanulni.

2018.06.12. 16:20:56

@Szaktanár: Az életem megfilmesítése egy szörnyen unalmas filmet jelentene, ami arról szól, hogy közel 20 éven át ülök/fekszem/stb. és meditálok. Ez tehát nem lesz opció, ám ha beindul az ungabunga, még az amazonasi indiántörzsek is tudni fognak rólam, ami azért biztató a témát illetően. Engedd meg, hogy pár linkkel kedveskedjek neked a témában, bár nincs olyan elvárás, hogy el is olvasd őket:
szigoruanszakmai.blogspot.com/2018/05/a-tul-okos-ember-lelektana.html
szigoruanszakmai.blogspot.com/2018/05/eg-es-fold.html
Nem utolsósorban meg van a lehetőségem az előre menekülésre is és paradox módon én is állást ajánlok nem szokványos embereknek. Szerintem senki sem kínált még állást olyan (gazdag) embereknek, akik errefelé folyatják a zsét cserébe ki tudja mennyi munkáért:
psi.uw.hu/moka/mutet.htm
Amúgy a világ nagy szerencséje, hogy ez poénra veszem, mert lehetne másképp is. :)

Marcell Kakukk 2018.06.12. 16:50:17

Nincs szükség munkásokra. Dögöljenek meg. Majd csinálja a sokat képzett okoska. Egye meg a programozó amit kódolt. Egészségére.

Szaktanár 2018.06.12. 18:19:03

@Marcell Kakukk: ebben igazad van, tényleg nem kellett volna ezt mondanom.

várjál már, most kapcsolok, nem is mondtam, te mi a tökömről beszélsz? :D

white999 2018.06.12. 18:38:34

Én csak az értékesítéshez tudok hozzászólni. Itt gyakorlatilag az ideális munkavállaló max minimálbér vagy egy kicsit felette és kecsegtetve csodás de természetesen elérhetetlen tervekkel, aminél eljön a Kánaán. Tapasztalat nem kell mert azért már fizetni kellene. Ha hülye vagy se akadály csak ne kérj fizetést. Ezek a jobb opciók az általános a full jutalék és társai vállalkozóként mellett. Itt már bravúr számba megy ha megadják, amit egy 8 általánossal rendelkező szalagmunkásnak. Valami nagyon félrecsúszott. Ja és ebben a szegmensben már 40 felett is bravúr elhelyezkedni. Kíváncsi leszek arra, amikor 72 lesz a nyugdíj korhatár és max 300 ezer ember tartózkodik (kor alapján) a hr vezetők és ügyvezetők kívánt célcsoportjában, akkor ki fog majd munkát kapni és hogy omlik össze a rendszer. Egy elég jó hr-es ismerősöm mondta, hogy az ország szégyene ami itt folyik, ilyen sehol a világon nincs. Talán ezt is el kellene tanulni a nyugattól. Kicsit olyan az egész mint az egyszeri ingatlanhirdető vagy kereső. Budai villának kinéző házat keresni Ózd roma telep áron. A racionalitáshoz semmi köze és csak megy a csodálkozás, mint akik nem itt élnek.

gabcigirl 2018.06.12. 18:45:49

A"mennyi munka van" típusú szövegek igen gyakran

-kormány-propagandistáktól

-eltartott nőktől

-életükben se dolgozó idős mamáktól

-plusz szakmunkás férfiaktól származnak

Kérdezz meg ugyanerről ex-újságírókat. Akik annyiban árnyalni fogják az összképet, hogy valamilyen munka biztos, h. van. A kihívás inkább hivatalos és jólfizető, igényes melókkal van. Az nem automatikus alapelem...

Mester.Tamás 2018.06.12. 23:43:09

@nicolasito: Ez pontosan így van, saját élmény pár héttel ezelőttről:
fejvadász megkeres, hogy az egyik ügyfelénél a szokásos sztori van, német SSC-t leépítik, a melót hozzák Budapestre, és látta, hogy én folyékony német + sysadminkodás, érdekelne-e?
Mondom, persze (kíváncsi vagyok), első kör, fizetési igény, mondom a tól-ig rangemet, aminek a minimuma a mostani fizetésem + 10%, hogy megérje a váltás, mert amúgy jó helyem van. Bólintás, 2. kör, majd jön az ajánlat: minimum-10%, elsőre nem is akartam elhinni, mondom ennyit most is megkeresek, és ha onnan nézem, jobb feltételekkel is. Kis szünet, fogcsikorgatva megkapnám a range-em minimumát, de azzal a megjegyzéssel, hogy ez náluk már az általuk erre szánt fejkvóta teteje. (Értsd: amíg ott dolgozom, ezt mindig meg fogom kapni, hogy én már alapból magas bérről indultam.)
Itt megköszöntem a lehetőséget és rájuk tettem a telefont. Dühös nem vagyok, de az elba**ott időt, amíg szoptuk egymás fas*át el tudtam volna mással is tölteni.

Vagyis nem munkaerőhiány van, hanem vége annak a jó világnak, amikor a szakemberek egymás alá ígérgettek, aki manapság tudja az értékét, az simán kitarthat mellette. A cégek viszont továbbra is fillérbaszóak, gondolom itt is a top management roskad a jutalmak alatt, hogy milyen k. olcsón összehozták a magyar SSC-t.

Berelhetoreklamfelulet 2018.06.13. 08:37:36

@Szaktanár:
Attól függ.
HA kicsit jobban benne lennél tudnád, de mind1 elmondom:
A legtöbb ilyen gyorstalpaló, csak papíron képzés, gyakorlatilag inkább munkaerő kölcsönzéssel foglalkoznak.
Alapból nem tanítanak bárkit, felvétel előtt letesztelik, és főként csak azokat veszik fel, akik amúgy is alkalmasak lennének programozónak, és jó eséllyel maguktól is megtanulnák/már eddig is rendelkeztek tudással. Szerződésben állnak több céggel is, és nem konkrétan programozni tanítják meg az illetőt, hanem arra a speciális területre, amire a partnercégnek szüksége van.
Majd a jobbakat beajánlják a adott céghez, cserében elengedik a tandíjat.
Nyilván persze alacsonyabb bérért, mint amennyiért utcáról vennének fel embert.

Persze valószínű olyan képzés is van, ahol boldog boldogtalant megtanítanak "programozni", de a fő elgondolás inkább egy-egy célterületre való specializált munkaerő toborzás volt.

Kicknick 2018.06.13. 09:07:39

@Berelhetoreklamfelulet: ez a "megtanítom programozni" azért nem véletlenül lett így kialakítva. Próbálkozik az OKJ is hasonlóval, de úgy le vannak maradva mint a borravaló, 20 évvel ezelőtti tudással "tanítanak" ott olyan dolgokat amiknek sok köze már nincs a mai világhoz, az ehhez gyönyörűen illeszkedő oktatókkal.Indexen volt róla cikk anno.
Az általad gyorstalpalónak nevezett képzési intézmények valóban cégspecifikus képzést tartanak, ami egy jó alap lehet nem hülyéknek. De az túlzás, hogy aki oda megy az már rendelkezik használható releváns tudással. Van ahol 3 hónap után kötbér nélkül ki lehet lépni a képzésből ha a delikvensnek nem áll rá az agya, mert az hogy tud excelben színes ábrákat csinálni az még nem az elvárt szint. Viszont aki egy ilyet ügyesen elvégez, az valóban mehet junior fejlesztőnek, aztán a többi azon múlik mennyire ambiciózus.

Szaktanár 2018.06.13. 09:23:13

@Berelhetoreklamfelulet:

"Alapból nem tanítanak bárkit, felvétel előtt letesztelik, és főként csak azokat veszik fel, akik amúgy is alkalmasak lennének programozónak, és jó eséllyel maguktól is megtanulnák/már eddig is rendelkeztek tudással. "

hidd el, h láttam ilyen képzést én is (bár nálad nyilván kevesebbet). nem az volt a benyomásom a tanulókról, ami neked, h finoman fogalmazzak.

Balfredo Alfredo 2018.06.13. 13:56:08

@munkanélküli informatikus: ...ha minden jelentkezőnek küldenek visszajelzést, annak is, akit nem vettek fel.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2018.06.13. 21:08:26

M@rha egyszerű, magasabb fizetésre van szüksége mindenkinek.Abból megoldható a jobb lakhatás, közlekedés, nyelvtanulás...
De valahogy én még mindig nem látom, hogy vadul emelkednének a magyarországi fizetések.
5-10-15% az még mindig molyfing, pár ezer forint nem oszt, nem szoroz...
Ötven százalék ami már nevezhető javulásnak.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2018.06.13. 22:45:29

@asdkasjbdaksjdbasd: Az igen, vajon mennyire lehetett tele a tököd a foglalt felhasználónevekkel...?
Nem szoktad a tiédet elgépelni belépéskor?
:-)))))
(jó tudom, nyilván kopipésztet használsz, csak magas a labda...)

Meridian74 2018.06.13. 23:24:04

Miközben németországban azon papolnak, hogy micsoda nagy munkaerőhiány van, és ezért 100ezer számra importálják afrikából/arábiából a migránsokat (amit eleve azért sem nem értek miért, mert spanyoloknál portugáloknál görögöknél 20-40%-os munkanélküliség van, még válogathatnának is...), mindeközben meg óriási létszámleépítések lesznek szinte minden szektorban a robotizáció miatt. Most éppen ez a banki szektorban bukott ki:
index.hu/gazdasag/bankesbiztositas/2018/06/13/befektetesi_bankok_robotizacio/

Úgy egyébként ez a ful robotizáció szvsz zsákutca, mivel a robotok tényleg hatékonyabbak tudnak lenni, de viszont a robotoknak nincs semmilyen igényük se szolgáltatásokra se termékekre amit előállítanak.
Jah, majd a robotokkal termelő company-t jól megadóztatják? Hát, hmm, némelyik céget most se tudják tisztességesen megadóztatni (lásd: google, apple, uber, Facebook, stb - és ezek nem kis cégek, nem kis forgalommal), másrészt meg ha ebből akarnak a tétlenné vált embereknek alapjövedelmet biztosítani, az nem lesz elég. Mert, ahhoz hogy az összes előállított javat/terméket/szolgáltatást valaki meg tudja venni, ahhoz pont ugyanannyit kell elvonni a termelőtől/előállítótótl, mint amennyiért azt eladni akarja... na de akkor hol lesz a profit és miből lesz az előállítási költség (valamennyi költség biztosan lesz még így is)?

Szaktanár 2018.06.13. 23:47:17

@geegee: e-mail címmel lépsz be, nem felhasználói névvel.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2018.06.14. 02:56:48

@Szaktanár: Na jó, de regisztrációkor meg kell adni egy nikknevet is, lásd Szaktanár, geegee, stb és ha az foglalt, akkor hibaüzenet van és nem megy végbe a dolog.Legalább is 10 éve, mikor én regisztráltam , még így volt...

Szaktanár 2018.06.14. 08:59:32

@geegee: de azt csak egyszer kell beírni, nem folyamatosan begépelni, tehát egy ilyen random betűkből álló felhasználónév választásnál lehetetlen elgépelni.

Balfredo Alfredo 2018.06.14. 16:05:31

@Meridian74: "...másrészt meg ha ebből akarnak a tétlenné vált embereknek alapjövedelmet biztosítani, az nem lesz elég"
Állította bárki bárhol és bármikor, hogy akarnak?
Amit leírsz, az természetesen logikus, de a robotizáló tőkést nem érdekli, hogy az alkalmazottai nagy részét el kell küldenie, az adóztató államot meg nem különösebben érdekli, hogy jövedelemadót vagy nyereségadót tud beszedni. A munkanélkülivé váló alkalmazott-tömegek sorsa egyiküket sem érdekli.

Meridian74 2018.06.14. 16:31:32

@Balfredo Alfredo: "A munkanélkülivé váló alkalmazott-tömegek sorsa egyiküket sem érdekli. "

A politikust érdekelni fogja, mikor jön a következő választás, szavazás.

Meridian74 2018.06.14. 16:34:37

Amúgy robotizáció szempontjából Magyarország egy előnyös hely lesz a robotizáló cégek számára. Viszonyítva más országokhoz képest alacsonyabb létszámú populáció, de magas közbiztonsággal. Ami azt jelenti hogy itt összességében kevesebb alapjövedelmi sarcot kell majd az ide települő cégeknek fizetniük az állam felé, lévén kevesebb embert kell eltartania az államnak. Ugyanakkor a termelést semmi nem zavarja meg, továbbá jó infrastruktúra is van hozzá.

Balfredo Alfredo 2018.06.14. 18:25:57

@Meridian74: "A politikust érdekelni fogja, mikor jön a következő választás, szavazás."
Na pont ezért nem lesz alapjövedelem.
Ha a pénzt segélyként osztják szét, akkor kellenek olyanok, akik a kapcsolódó adminisztrációt végzik, begyűjtik a segélykérelmeket és mellékleteiket, előkészítik döntésre, stb. Továbbá a segély lehet politikai motiválóeszköz: aki nem szavaz erre vagy arra a pártra/politikusra, az nem kap segélyt.
Ha viszont feltétel nélküli alapjövedelem van, amit mindenki alanyi jogon megkap, kevesebb adminisztrátor kell és e pénz nem használható zsarolásra. Ez tehát nem egy életképes forgatókönyv.

GaborV 2018.06.15. 08:07:41

NINCS magyarországon muinkaerőhiány, ne kamuzzunk már. Tömegesen állnak sorba az állásokért a pályakezdők, még az úgymond gagyi állásokra is 200-asával jelentkeznek az emberek. Én egy elég nívós hazai egyetem alumnijára láttam rá, még vegyész végzettséggel sem könnyű elhelyezkedni, a szakközépiskolások 1/3-a meg tartós munkanélküli lesz.
Csak éppen elterjedt az az agyhalott HR-es szokás hogy pályakezdőt még nem, 40 év felettit meg már nem vesznek fel. (A HR egyébként olyan szintű áltudomány, mint a homeopátia, a chemtrél meg a laposföld, szerencsére a bíróság már nem fogadja el a grafológia nevű baromságot, csak a hr). Itt a városi önk.-ban van állás, amire 4 éve keresnek embert, de nem azért nem vesznek fel senkit mert nem volt jelentkező (csak én küldtem be 4 volt diákom) hanem, mert protekció / a hr-es megkenése nélkül nem vesznek fel inkább senkit évekig (bár korrekt módon megmondták a diákomnak, hogy felesleges időt pazarolni a jelentkezgetésre).

Az egyik aluminiumipari győri cég feje is 2 naponta sírt a M1-en múlt évben, hogy jaj nincs munkaerő, az a vicc hogy volt diákom melózik ott a munkaügyi irodában és mondta, hogy napi szinten 20-asával zavarták el a jelentkezőket, mert a helyi HR-es majom kitalálta, hogy majd érettségit és német nyelvtudást követel ahhoz, hogy Átlag Béla lesorjázza az aluminiumöntvényt flexxel. Szó szerint, nem vicc.

Szaktanár 2018.06.15. 09:02:42

@GaborV: mindennek tükrében vajon mennyire hiteles az a köpködés, amit az egyik feljebb kommentelő kedves olvasó követett el, azokat célozva, akik külföldön keresik a boldogulásukat?

vidéki embör 2018.06.15. 11:07:06

Újabb süket duma! Se munkahely, se felvétel sehol. Ja, ez nem Budapest . . .

Tútótuk_rátótuk 2018.06.15. 11:28:12

@GaborV: Magyarországon nem munkaerőhiány van, hanem a MEGFIZETHETő munkaerő hiánya, értsd: olyan embereket keresnek, akik hajlandóak kevés pénzért sokat dolgozni. :)
Lehet, hogy van munkaerőhiány, de ebből a következtetéseket nem igazán vonta le eddig senki (emberként bánni a pályázókkal, fizetéseket fölemelni stb.)

Berelhetoreklamfelulet 2018.06.15. 11:28:15

@Balfredo Alfredo:
Nem, azért nem lesz alapjövedelem, mert nem működő, halott ötlet, amit a dolgozni nem akaró tardok kergetnek.

Honnan szereznél rá pénzt? Sehonnan nem tudsz...
Megadóztatod a cégeket? Ne röhögtess már... most is annyit adóznak amennyit akarnak...

Berelhetoreklamfelulet 2018.06.15. 11:29:31

@Tútótuk_rátótuk:
Nem igaz amit írtál. Jelenleg van megfizethető munkaerő, de amit a cégek keresnek az az OLCSÓ munkaerő. A kettő nem ugyan az...

Tútótuk_rátótuk 2018.06.15. 11:51:13

@Berelhetoreklamfelulet: Jó, akkor legyen úgy. :) Sztem kb. ugyanarra gondoltunk.

Balfredo Alfredo 2018.06.15. 19:10:43

@Berelhetoreklamfelulet: "Nem, azért nem lesz alapjövedelem, mert nem működő, halott ötlet, amit a dolgozni nem akaró tardok kergetnek."
Ám legyen.

Igazából az egész alapjövedelem dolgot Meridian74 vezette be. Részemről én arra hoztam fel a tiédtől eltérő érveket, hogy miért nem működik a dolog. Abban tehát egyetértünk, hogy az alapjövedelem koncepció hamvábaholt (ettől persze nem lesz könnyebb itthon állást találni...)

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2018.06.17. 03:53:23

@Szaktanár: Jó, oké, csak vicc volt az egész, amúgy is...

ronaldinhogaucho 2018.07.24. 15:57:42

@Elseif: Szia, hasonló cipőben járok én is. Java, 40+, de egyelőre semmi. Egyébként szerintem nem teljesen reménytelen a dolog, csak most amúgy is uborkaszezon van. Csinálj magadnak, LinkedIn profilt, az olyan hirdetésekre is jelentkezni kell, ahol nem 0 év az elvárt szakmai tapasztalat. És ahogy itt már írta valaki: kell egy hobbi projekt, amit fel tudsz mutatni.

Ha esetleg itt egy programozó kollégának van egy jó ötlete, mit érdemes Java-ban hobbiprojektként elkészíteni, azért hálás lennék. Mármint az ötlet kellene, hogy lássam én is, milyen szintű projekt az elvárt egy junior fejlesztőnek.
süti beállítások módosítása