JobAngel Az álláskeresők védangyala

Munkaerőhiány. Hogy is van ez?

2017. július 19. 08:51
191 hozzászólás

munkaerohiany.jpgMost minden erről szól: hogy munkaerőhiány van. És közben látom a sok munkanélkülit, akik ezt nagyon nem így látják – megértem őket. Mert a munkaerőhiány is relatív, sőt, néha a munkáltatók által tudattalanul, mégis mesterségesen gerjesztett dolog (ezzel persze nem cáfolom, hogy a probléma valós is lehet egyes helyzetekben).

Van, ahol tényleg nagy a munkaerőkereslet, és alig van kínálat. Mert a képzett, nyelveket beszélő fiatalok, középkorúak valóban elvándoroltak olyan országokba, ahol a jövőjüket biztosabbnak látták. Őket aztán kereshetik itthon égre-földre a munkáltatók. Egy-két esélyük maradt csak: „megfogni” a végzősöket egy jó ajánlattal, majd képezni az embert a saját igényeik szerint. Emellett körülnézhetnek az ötvenes éveikben járó, tapasztalt emberek között. Az nem lesz megoldás, hogy a munkáltatók azon sajnálkoznak, hogy az "öregek" tudása elavult, és nem naprakész a főiskolákról, egyetemekről kikerülő ifjoncok tudása… Fontos lenne lobbizni azért, hogy az oktatás más legyen, de a munkaerőpiacon ez majd hosszútávon segít. Addig marad a képzés - igen, az ötvenesek is szívesen tanulnak. És igen, az pénzbe kerül, pláne, hogy a már magas bérrel jól megfizetett embert kell jópénzért képezni. Igen, kockázatos, mert esetleg a kiképzett munkavállaló elmegy másik céghez, viszi a tudását. A klasszikus vicc szerint mégis érdemes átgondolni azt is kedves munkáltató, hogy akkor mit csinálsz, ha nem képzed a munkavállalódat, és nálad marad…

Van, ahol égre-földre keresik a munkavállalót, nem is baj, ha nem elég képzett, majd ők kiképzik. Jól hangzik. Milyen béreket is kínálnak ők? (tipikusan vendéglátás, kiskereskedelem) Igen, egy időben tele volt a sajtó azzal, hogy mennyit emelkedtek a bérek. Így már majdnem eléri a nettó értéke az utolsó számított létminimum kétszeresét, ami azért még nem a túlfizetettség státuszát hordozza (utoljára, amikor még volt rá hivatalos számítás talán 2 éve, nettó ~88 ezer forint volt a létminimum).

Jellemzően munkaerőhiányt kiáltanak, amikor azért nem találnak munkaerőt, mert irreális követelményeket támasztanak egy-egy álláshoz. Pl. volt OKJ-s idősgondozói végzettségű ügyfelem, akit nem vettek fel állami szociális otthonokban, mert nekik érettségizett ember kell…És munkaerőhiány van az ápolás területén.  Mintha nem lenne mindegy, tudja-e mikor volt a mohácsi csata, ha egyébként két évig azt tanulta, hogyan kell beteg, idős embereket gondozni. Ugyanez irodista körökben, ahol gyakorlatilag betanított adminisztrációnak tekinthető munkára diplomást keresnek. Ezeknek a munkáltatóknak azért van problémájuk a munkaerőhiányból, mert kifejezetten megcsinálták maguknak a problémát. Értem, hogy pár éve még sorban álltak a szerencsétlenül járt diplomások azért, hogy akármilyen munkájuk legyen, legalább irodában. Elmúlt ez a világ.

És akkor jön a harmadik probléma: nem elég, hogy újakat alig találnak, de még a meglévők is lelépnek. A munkaerő megtartása kezdi külön szakmává kinőni magát a HR-en belül. Employer branding, employee retention, lojalitás növelése, fluktuáció elemzése, kilépési interjúk stb. De mindez mit sem ér, ha nincs mellé rendes juttatási csomag.

Ezekben az esetekben az látszik, hogy a megoldás abban van, ha a munkáltató fektet be pénzt, időt, energiát a munkavállaló képzésébe, bérezésébe, megtartásába, és a valós alapokra helyezi az elvárásait. Vannak még olyan megoldások, amik a munkáltatóknak fájó pontok lehetnek, ha ragaszkodnak a XIX. századi elveikhez a XXI. században. Például sok munkavállaló lojálisabb lenne, ha jól érezné magát a munkahelyén. A home office, a távmunka lehetősége, a részmunkaidő, a rugalmas szabadság, rendezett munkakörnyezet, kisebb stressz, kisebb nyomás, a bullying, mobbing ellenes fellépések mind-mind segíthetnek azon, hogy a munkavállaló ne nézzen más munkahely után.

----------------------

Tetszett a poszt? Lájkold, oszd meg, hátha ezzel te is segítesz másoknak!

Ha személyes segítségre van szükséged az álláskeresésedben válogass tematikus szolgáltatásaimból vagy ingyenes online önéletrajz-konzultációért írj nekem!

----------------------

Címkék: munkaerőhiány

A bejegyzés trackback címe:

https://jobangel.blog.hu/api/trackback/id/tr5912673611

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2017.07.20. 09:13:35

@IT Knight: Drága volt? Látom fogalmad sincs miért. Vajon miért olcsóbb az ukrán búza? Vajon miért jönnek ukránok ide dolgozni? Vajon miért mennek a magyarok nyugatabbra dolgozni? Te 100.000 nettóért dolgozol?

RHalacska 2017.07.20. 09:13:53

@roli101: Ja a szocializmus meg egy lépéssel a nyugat előtt jár. Mint most is ez az ország

szemétpasi 2017.07.20. 09:13:57

@Bambano: Az egyetemi lobbizást nem úgy kell elképzelni, hogy akkor az egyetem majd szépen egy adott cég igényeihez faragja az oktatási programot. Hanem úgy, hogy a cég szépen befektet egy egyeteme, szabvállként felvehető képzéseket biztosít eszközökkel és oktatókkal, ideális esetben még papírt is ad a sikeres végzésről. Ha tényleg komolyan gondolja még a tanműhelyt is felszereli.

Van egy barátom Szöulban, ott kvázi ölik egymást a multik azért, hogy helyet kapjanak az egyetemen. 30 CNC gépes műhelyet szereltek fel, több féléven keresztül lehet képzésre járni aminek a végén kapnak egy tanúsítványt hogy akkor ők elvégezték a cég képzését. Ez nem tűnik nagy dolognak, de piaci alapon igen csak drága egy ilyen képzés ott az egyetemen meg kvázi ingyen meg lehet csinálni. Plusz lehet használni a gépeket "maszekba" prototípus gyártásra, vagy akár arra, hogy otthonra valami kiforgácsolj magadra. Mert minden tapasztalat értékes és az az aprópénz ami elmegy erre bőven megéri a cégeknek.

RHalacska 2017.07.20. 09:15:09

@MaxVal BircaMan alszerkesztőhelyettes: Nem a birkákat nem fogják üldözni, kellenek pörköltnek.De Te akkor is azt fogod isteníteni aki akkor hatalmon lesz.

2017.07.20. 09:21:51

@HorvTam: Nem figymálom le, de ha olvastad volna a beszélgetés elejét, akkor látnád, hogy egy IT-s szakember nézi le az egész országot és hiszi azt, hogy ők szarják a spanyolviaszt. Én csak kicsit helyretettem a beképzelteket.

Szornyeteglajos 2017.07.20. 09:28:10

Valahol megértem a munkáltató kínjait, főleg a hazai piacon érvényesülni próbáló KKV-kat, valóban magasak a munkabér költségei.
De azért nagy általánosságban a rendszerváltás nagy elbocsátási hullámai óta eléggé ki van nyalva a v%laguk: talán soha nem volt még ekkora, ilyen széles kört érintő munkaerő hiány, mint az elmúlt pár évben.

A 90-es években nagy lehetőségek, majdnem hogy szűz piac adta magát, rengeteg alulképzett, de potenciállal rendelkező munkavállalóval. Sok mai nagy-és középvállalkozás akkor nőtte ki magát.

2008-ig azért a szűkülő piac ellenére is megtalálta a számítását, aki akarta, ha másként nem, hát feketén, szürkén foglalkoztatott. Megjelent a túlképzett munkaerő, aki felismerve a munkaerőpiaci korlátokat vagy átképezte magát, vagy alulpozícionált bérért elvállalta a rangon aluli munkakört. Ezt a folyamatot csak erősítette a gazdasági válságnak titulált őrület, és szépen megszokták a HR-esek, hogy egy recepciós állásra is találnak olyan embert, aki két nyelven kommunikál társalgási szinten, ellátja a rendszergazdai feladatokat, és kétfogásos ebéde főz a teakonyhán, mert egyébként szakács szakmája is van.

Amikor nem ment úgy a szekért, megváltak valakitől, és a munkáját szétosztották két megmaradt kolléga közt. Ha rádobtak a bérükre tíz százalékot, még maguk alá is rondítottak örömükben.

Csak sajnos ez a munkaerő rájött, hogy ha egy kicsit is tud angolul, németül, éppoly rangon aluli munkával két-háromszor annyit kereshet 1000 km-el nyugatabbra.

Beszédes, hogy melyik szektorokban sírnak a legjobban:
- közegészség: soha nem voltak rendesen megfizetve, ma má jóformán csak azok mennek ápolónak, akik csak a gyártósorra lennének jók, de egy korházban még mindig jobban el lehet lavírozni, ha kevesebb pénzért is. De ők is egyre kevesebben vannak, akik benne maradtak régről a rendszerben, még állják a sarat, mert nincs jobb, vagy megszokták.

-építőipar: a feketézés fellegvára. Csábító a kézbe kapott havi kétszáz, vagy több, de télen nem biztos hogy van munka, amikor meg van, meg kell szakadni, annyi van, és sokszor ottalvós a buli. Akkor már inkább osztrákoknál építi a gipszkartont 1200 Euroért.

-vendéglátás: szürke foglalkoztatás fellegvára, az alkalmi munkavállalói kiskönyv nekik lett kitalálva. Amelyik vállalkozó nem dolgozik iszonyat haszonnal, az már rég bezárt. Olyan vendéglátóst, aki haszonnal viszi az üzletet, még nem láttam. Csak olyat, aki iszonyat haszonnal.

-kereskedelem: alkalmi munkavállalói, ha kicsit kevesebb a kereslet, már küldi is el az embert. Jellemzően két ember végzi egy harmadik munkáját is. Ha eléri a munkavállaló az 50. évét, már mehet is az utcára. Jön helyette az ifjú titán minimálbérért.

Eközben tízen éve nem emelkedik a munkavállalók bérének vásárló értéke, sőt, folyamatosan emelkednek az árak, és ilyeneket nyomnak le a torkukon, mint a rezsicsökkentés.

Van egyfajta összekacsintás a munkáltatók, és az állam között: kicsit megnyirbáljuk a munkavállalói jogokat, ti meg fizetitek szépen a járulékokat. Ennek hosszútávon a mára kialakult helyzet lett az eredménye. Nem hogy nem megoldás a béremelés, szerintem az egyetlen járható út, ha a meglévő értelmes munkaerőt meg akarják tartani.

Álomvilágban élnek egyes munkaadók, ami kezd végre szertefoszlani.

MaxVal BircaMan alszerkesztőhelyettes · http://www.bircahang.org 2017.07.20. 09:38:38

@RHalacska:

Csak Istent istenítem, embert sosem. Mindig értékek mentén szavazok.

McZozo 2017.07.20. 09:51:16

@Estella4422: Azert en az ellenpeldat is el tudom mondani. Banknal kerestunk embereket. Aszisztensi poziciokba. Fokepp frissdiplomasokat, tehat olyan iszonyu elvaras nem volt. A fejvadasz iranyaba egy nagy kikotes volt hogy angolul jol beszelo emberek kellenek mert mi a bank egy angol reszlegevel dolgoztunk igy napi szinten az angolokkal kelett kommunikalni. Ehez kepest tob tucat embert kuldott a fejvadasz akik az angolt meg cask hirbol se ismertek. S mikor felhivtam oket reklamalva hogy mi a vervoros lokukiert nem kepesek legalabb ezt megszurni mielott bekuldik az embert. Nem vaaszoltak semmit. Ezen felul a tapasztalat masik resze az volt hogy a nyelvtudason felul a szinvonal is borzaszto alacsony. Honapokig kelett keresni tobb tucat embert meghallgatva hogy egyet fel tudjunk venni.

Kopasz Szuzukis 2017.07.20. 09:54:24

@IT Knight: lóf.szt van szabad verseny! A nagy büdös vízfej dirigál, és öntelt, beképzelt ájtíhuszárokon keresztül osztja az észt!
Debreceni telephelyű gyógyszergyár éves nettó nyeresége fél milliárd dollár (!!!) fölötti. Nem forint, vagy fabatka, hanem dollárszázmilliók. A nyereség utáni nem kevés adó a Központi Költségvetést gyarapítja. Amit, ugyebár döntően a nagy vízfej pumpálására használnak fel. Akkor most ki tart el kit?
Ugyanakkor a debreceni bérek alulról szagolják a kínai gyáregység béreit. Mert emelni tilos! Ezt mondta az ország központi vezetése. Nehogy már a vidéknek jusson az, amit nekik is befizethetnek. A cégvezetést nem igazán érdekli, hogy a nyereség utáni részt adó címén a büdzsébe fizeti, vagy béremelésre fordítja.
Más: nap, mint nap sajátítunk el új technológiákat. Többnyire 50 fölötti, "csak" középfokú végzettséggel, angol nyelvtudás nélkül. Nem ez a gond! Hanem többnyire az, hogy az "ifjútájtán" ájtíszakemberek lusták akár csak egy sornyi MAGYAR nyelvű kezelési utasítást is leírni. Vagy uram'bocsá', munka mellett a szükséges SZAKMAI ismereteket megszerezni. Mert egy szakma elsajátításához nem elég 2-3 év az egyetem után. Kapunk olyan hevenyészve összehányt szoftvereket, hogy csak dísznek jók. Ugyanakkor százmilliókat érő anyagokat kellene előállítani. Azzal a szeméttel. Lehet, hogy profi ájtís, de az adott gyártás szakmai részéhez nem ért.
Van olyan kollegám, aki 61 évesen, másfél évvel a nyugdíj előtt még új dolgokat tanul. Különben mehet Isten hírével.

dobolán.kati 2017.07.20. 10:08:49

@Hórukk: majd bejön egy tőkeerősebb vállalkozás, akár magyar, akár nem, a megürülő piacra. ez a verseny. tb nélkül, nyugdíj nélkül nem éri meg dolgozni, inkább külföldre kell menni, és kivárni, amíg itt javul a foglalkoztatási kultúra.

erkölcsi hulla 2017.07.20. 10:30:43

A rabszolgamagyarok rájöttek hogy el lehet menni szarér hugyért németbe is dolgozni, csak ott kicsit többet ér ugyan az a szar.
Bírom amikor a munkaadóm sír rí, hogy nincs jelentkező a munkára. Volt, csak annyit ajánlott fizetésnek, hogy a jelentkező azt hitte viccel.
Meg mikor sír hogy nem tud többet adni, de ő millió felett visz haza, plusz még amit elsikkaszt XD
Meg mikor sír, hogy de szar lett a cég veszteségesek vagyunk, nem tudok többet adni ( 5 éve ugyan azt a pénzt adja, ami már akkor is szar volt), de mindenki tudja, hogy a kreatív könyveléssel, és csalással is nehéz volt veszteségesre kihozni a céget.
Most meg megy a sírár mert egyszerre négyen mondtak fel, miután elkezdett dühöngeni hogy 'ha nem tetszik el lehet innen menni' XD
Vicc ez kérem szépen, csak senki nem nevet.

Szó mi szó, kicsit megelégedéssel nézem a 'munkaerőhiányt' mert inkább valami öntudatosságot feltételezek a rabszolgamagyar birkákról, azaz nem akarnak többet rabszolgák lenni, és a főnök családját hizlalni mikor ők döglődnek.

Lehet mondani hogy ilyen magas adó, olyan magas adó, ezt a munkavállaló leszarja, mert úgyis a nagyját feketén kapja sajnos, és látja, hogy a faszkalap főnök egy hónap alatt megkeresi az évi pénzét. Bicska-zseb-nyílik.
Plusz még a szarozás, lenézés, alázás a főnök részéről, mindezt abból az egy okból, hogy nehogy jónak és fontosnak érezze magát a gyökér rabszolga, és fizetésemelést kérjen.

bbrrr 2017.07.20. 10:34:21

@Din Serpahis: én is közepes vidéki IT cégnél vagyok, lassan 7 éve, és ezalatt kb duplázódott a fizetésem (és nem minimálbérről indult). Annak, hogy valaki ugyanannyit keres, mint 3 éve, több oka lehet, mondjuk az inflációból adódó bérnövelés nem ártana (de ez pont az elmúlt 3 évben nulla közeli volt), de ha a teljesítménye amúgy nem javul, akkor mire adjanak többet? Ha amúgy jó szakember, akkor "kérni" kell, ha nem adnak, akkor el kell menni másik céghez.

bbrrr 2017.07.20. 10:37:06

@erkölcsi hulla: az ilyen cégtől kell lelépni. nem ma, tegnap. Vannak jó cégek is, ahol a főnök megbecsüli a dolgozót, azokhoz kell menni, azoknak lesz dolgozója a többi meg csődbe megy majd, mert nem lesz aki dolgozzon.

Boka1 2017.07.20. 10:48:09

@bbrrr: pontosan. Egyébként leghangosabban az állami alkalmazottak kiabálnak,de átlagosan épp 9 hónapot töltenek el a munkahelyükön ( szándékosan nem a " dolgoznak " kifejezést használtam.

szemétpasi 2017.07.20. 10:50:14

@McZozo: Mondjuk ha néhány hónap alatt sikerült egy nyelveket beszélő, jó munkaerőt találni akkor nincs ok panaszra. Mit vártatok? Hogy majd péntekre már be is tanul a kolléga?

Több tucat jelentkezőt kellett meghallgatni, az azt jelenti, hogy 30-50 emberről beszélünk. Ez nem sok egyáltalán. Főleg, hogy kókler volt a fejvadász cég, tehát ezek jelentős része nem is volt alkalmas kapásból a nyelvtudás hiánya miatt. Tehát érdemben mondjuk meghallgattatok 15 embert, bőven tudtatok válogatni. Az átlagos álláskeresési idő munkavállalóként 19 hónap. Ehhez képest 2-3 hónap alatt betölteni egy pozíciót a cégnek egy álom.

Amúgy én leginkább abban látom a problémát, hogy a hazai vállalkozások nem képesek fölmérni, hogy mire van szükségük. Alapértelmezés a diploma és a teljes munkaidő amikor rengeteg olyan jellemzően adminisztratív munkakör van amit mondjuk 6 vagy 4 órában is meg lehet csinálni. Így pl a kisgyerekes anyukák egyből kiesnek a rostán, mert olyan faszán van kitalálva az óvodai/bölcsödei rendszer, hogy igen nehézkes egy 8-16:30 tartó munkaidőben megoldani a dolgokat.

Nálunk egy csomó adminisztrátor dolgozik 9-14:00-ig és teljesen bevált a dolog.

A diploma meg egyszerűen egy csomószor tök felesleges elvárás. Számokat pötyögni az excelbe bárki tud. Egy csomó minden megoldható belső képzésekkel ami lehet, hogy papíron költségesebb, de a valóságban sokszor olcsóbbra jön ki. Láttam hirdetést recepciósnak kerestek embert Msc diplomával! Merthogy ez professzionális cég, kell adni az ilyesmire és mivan ha bejön az ügyfél és kérdez valamit. ... Aha... Reális elvárás. Persze mindent lehet, csak valahogy nem akaródzott a 400 nettót kifizetni az Msc diplomára. Merthát ez mégiscsak recepciós munka.

Koczy · http://koczyblogja.blog.hu 2017.07.20. 10:57:23

Múltkor egy cikkemhez gyűjtöttem infókat, annak kapcsán nézegettem az álláshirdetéseket és megdöbbentett, amit látok itt a nyugati határszélen. Több nagy multihoz keresnek irodai munkaerőt, UKRÁN és ROMÁN nyelvtudással, akiknek az a feladata, hogy az Ukrajnából és Romániából ideimportált betanított munkások ügyeit intézze (papírok, lakhatás, munkába állás, stb.). Ahelyett, hogy a magyar munkavállalók fizetését növelnék, inkább hozzák ide azokat, akik ugyanannyiért (vagy még kevesebbért) elvállalják a munkát. Még diákként dolgoztam többször egy mosodában betanított munkásként, oda még az alföldről hozták tömegével a sokszor nyolc általánossal sem rendelkező dolgozókat, akiket túlzsúfolt munkásszállókon helyeztek el és napi 10-12 órában dolgoztattak folyamatosan.

Egyébként itt nagy probléma, hogy sokan kimennek Ausztriába, mert hiába nem a végzettségüknek megfelelő a munka, legalább megfizetik (még ha sokszor nincsenek rendesen bejelentve vagy magyar cégen keresztül dolgoznak kinn). Ismerősnek van egy villanyszerelő cége, korrekt bérezéssel, rendes bejelentéssel, jó munkákkal, prémiumokkal, mégsem talál munkaerőt, mert a villanyszerelők inkább elmennek betanított segédmunkásnak az osztrákokhoz.

Szóval azt hiszem ez egy nagyon összetett probléma.

BobAlice 2017.07.20. 11:47:14

Az alapvető problémák ezek:

1. A mennyiség előtérbe helyezése a minőség helyett.
Ez a munka világát teljes keresztmetszetében átjárja Magyarországon. Csak az számít, mennyit igázol, az nem, hogy mennyire eredményesen. Ha túl jó vagy, nem jutalmat kapsz, hanem pluszfeladatot. A hatékonyságot nem is nagyon monitorozzák.

2. A rossz hatékonyság a munkavállalók szintjén szinte jelentéktelen probléma, sokkal nagyobb baj, hogy vállalati, szervezeti szinten. Sok vezető számára a stratégiai tervezés mintha luxus lenne, a mindennapos problémák leküzdését látják a fő feladatuknak ahelyett, hogy a problémáknak elébe mennének. Ez a hozzáállás egészen a politikai vezetőkig végigkövethető. Meg lehet nézni, hogy mennyire érdeklik őket a hatékonysági mutatók, mennyire terveznek az ország hosszabb távú jövőjével, stratégiai erőforrásaival.
Elképesztő pazarlások vannak cégeknél, és valahogy egyik vezető sem kíváncsi a kényes részleteket feláró belső felmérésekre. A posztban és a kommentekben is rengeteg példát látunk erre:
- Kihasználatlan vagy nem megbecsült, leépítésekkor elpazarolt tudás és szakértelem.
- Ad hoc jelleggel vagy homályosan megfogalmazott munkakörök kiírása toborzáskor.
- Ha mégis akad felkészült jelentkező, annak a pályázata elkallódik a rendszerben, és az álláshirdetés megy tovább.
Mindennek költsége van a vállalat számára, ráadásul a vállalat versenyképességét is rombolja. Mégsincs meg még a törekvés sem, hogy a kellő alapossággal feltárják a rossz hatékonyság okait, a vezetők bíznak a fals valóságfelfogásaiknak, a számokhoz nem értenek, meg különben is, eddig működött.

3. A vezetői pozíciókra eleve jellemző, hogy nárcisztikus pszichopaták tolongjanak rájuk, ez Magyarországon különösen így van, köszönhetően a kapcsolati tőke és a vele járó manipulációk nagy befolyásának. A vezetési stílus jellemzően törzsi jellegű, a vezető mindenről dönteni akar, de a vezetéssel járó felelősséget nem szívesen viselik, főleg kudarc esetén.

Az ország alapvetően is egy süppedő mocsárban van a fentiek miatt, ehhez még hozzájön az, hogy a robotizációnak köszönhetően újabb ipari forradalom várható a maga válságaival. Sem a politikai, sem a vállalatvezetőket nem érdekli, hogy ez mivel fog járni, vagy hogy minderre felkészüljünk. Még azok is komolyabban veszik a problémát, akikhez a Keleti Nyitással közeledni próbálunk. Kína nagyon jól tudja, hogy az olcsó munkaerővel már csak ideiglenesen tud gazdaságilag növekedni. Nem hogy a régióbeli, de még ukrán, orosz és fehérorosz! egyetemek is messze megelőzik a forráskivonás miatt legyengült elit egyetemeinket. Ha így folytatjuk, a harmadik világ országai közé süllyedünk az ipari forradalmat követően.

Szaktanár 2017.07.20. 11:54:49

nagyon egyszerű a magyarázat kérem erre az egész munkaerőhiányos kérdésre. belépett a munkaerőpiacra a '90 után született generáció, aki már abban nőtt fel, h beszél egy vagy több nyelvet a magyar mellett, és azonnal elhúzott nyugatra, amint felmérte a várható magyar és angol/német életszínvonal közötti különbséget ugyanazért a munkáért. az, aki 90 után született, és még mindig mo-n dolgozik, (és nem is tervez elmenni), a kevésbé kvalifikált része a fiatalságnak. én 10 évvel idősebb vagyok ennél a generációnál, de mo-ra hosszú idő óta én is már csak látogatóba megyek. az egyetlen oka annak, h ez az egész tákolmány nem dőlt össze az elmúlt évtizedekben az, h az emberek nem beszéltek nyelveket és zárva voltak a határok. azzal, h kinyílt a világ és felnőtt egy új generáció, a mostani, szocializmusból hátramaradt paradigma és bérezési rendszer nem tartható tovább fenn.

$pi$ 2017.07.20. 12:16:53

@HorvTam: "Krisztus előtt 4000-ben voltak mérnökök? Nem hiszem. És éltek akkor emberek? Igen.Tehát lehet normális (bármit is jelentsen ez nálad) életet élni mérnökök munkája nélkül? Igen."

Mondjuk akkoriban nem volt légkondi, tiszta víz, meg semmi. Olyan nyomorult volt az a "normális" élet, hogy kínjukban a fütyijük végét is levágták. De annyira, hogy páran még most is ebben keresik a megoldást.

szemétpasi 2017.07.20. 12:31:13

@Szaktanár: Ez azért nem teljesen igaz. Én 90 után születtem, dolgoztam pár évet külföldön, hogy legyen tőkém, de igazából nem vágyok arra, hogy kint éljek. Egy normális felsőfokú végzettséggel igazából itthon is remekül meg lehet élni.

Void Bunkoid 2017.07.20. 12:31:18

@Boka1: alapvetően a szolgáltató szektor másodvonalbeli, valóban úgynevezett hozzáadott értéket képviselő valami, de többnyire a másodlagos értéktermelők "nyersanyagai" az elsődlegesen termelt értékek. Azt is valahogy elő kell állítani. Ugye ebben az elsődleges termelésben tör előre leginkább a gépesítés, talán ezért is kezd egyre inkább dominálni a még mindig a humán munkaerőtől erősen függő szolgáltató szektor.

@RHalacska: nem az a bajom a tintanyalókkal, hogy tintánt nyalnak, eladnak, szerveznek, etc. A bajom az - multinál dolgozok amúgy - hogy állandóan megy a hiszti hogy fúj, nincsen (költség)hatékonyság, nem vagyunk elég effektívek, és ennek a megoldására létrehoznak egy teljes projekt teamet, hat darab üzleti elemzővel, kettő titkárnővel (bocsi, asszisztenssel), és egy teljes 12 fős quality csapattal. Annak a munkának a költséghatékonnyá tételére, amiért mint elvégzett meló (üzemeltetés) direktben ÖT ember felel ügyeletben vagy műszakban, elvileg jó háromszor annyi embernek való melóra. A hatékonyság növelése érdekében fel kellene venni még tíz üzemeltetőt, ehelyett felvesznek huszonöt tintanyalót, aki elemez, méricskél, baszogatja azt a szerencsétlen öt embert (akik ha megfeszülnek, sem tudnak 24 órából 48-at csinálni), de nem _üzemeltet_. Márpedig az ügyfél EZÉRT fizet, és baromira nem érdekli, hogy házon belül hogyan gazdálkodunk az erőforrásokkal, rendelt egy szolgáltatást, és a munka legyen elvégezve.

Na, ez a bajom. Hogy a legtöbb - és nemcsak multicéges - munkahelyen de facto primer bevételt nem hozó óriási adminisztrációs vízfej nő a tényleges munkát elvégzőkre, és bizony a vízfejhez képest satnya kis testnek kell kitermelnie a kaját a vízfej számára is. Kb olyan, mintha lenne egy iskola, ahol van 15 darab iskolaigazgató (aki nem tanít, mert hát neki fontos háttérmunkát kell végezni), meg kettő szaktanár, aztán ők oldják meg, hogy minden óra legyen megtartva.

Utána meg csodálkoznak, hogy a "bunkó melósok" között mééé' ekkora a fluktuáció. Nem is elsősorban a fizetések (mert vannak jól fizető cégek is), hanem a melóst érő folyamatos irdatlan nyomás, stressz miatt.

Duplaxiii 2017.07.20. 12:44:10

Vitatkoznék azokkal, akik a pénzt tartják meghatározónak, mert nem az! A pénz eszköz csak... A vállakozások fizetési szokása meg alapból függ a szabályozóktól és a nemzett gazdasági állapotától. A pénzt tehát dobjuk ki a munakerőkérdésből.
Ma a jelzett munkaerőhiány nem is valós!
Ma a legtöbb területen bőven lenne szabad munkaerő, de ez a kettő tervezett okokból nem találkozik, nem találkozhat egymással.
Az átlagos helyzetnél csak annyi van, hogy adott szakterületeke külföldön is hiány van, így a mobilisak egyszerűen elmennek. Nem lehet megfelelő szakemeret napok alatt előteremteni. Lássuk be, itt akkor is hony lenne, ha piaci fizetések lennének, mert más az orzágban még nem lenne alternatíva a külföldhöz képest (lakhatás, életmód, nyugdíj, oktatás stb.)
Az alacsonyabb szinten a társadalmi alapgondot jelentő lakáshelyzet, a lakhatás zárja ki a találkozást, egy munkát kereső egyszerűen nem tud áttelepülni oda, ahol éppen munkalehetőség lenne. A magyar vállakozások oldhatnák meg a problémát, de az meg kormányszinten büntetett réteg. Ma a kereskedelem és picit a szolgáltatás mmég mehet, de a termelés és a fejlesztés nem. Miközben egy társadalom alapja az új létrehozása (és előbb megtervezése, kifejelesztése), gyártása, mert csak azt lehet eladni, forgalmazni! A gyártó, fejlesztő vonal sok céget jelent, amik rengeteg embert szívhatnának fel, minden képzettségi szintről.
De ez nem lehet, hiszen az import támogatott, a multik összeszerelése és ezen termékek forgalmazás. Nem kell új magyar termelés, ma csak feléljük azt, amink még maradt.
Ráadásul a termelés hosszútávú befektetés és hosszú távon biztosít munkát. A termelés növeli a GDP-t és nem a kereskedelem, az csak egy aktuális arányszám, és jól mutat a költségvetésnél és a gazdasági fejlődési mutatóknál. De érték nem keletkezik...
A gyártás, fejlesztés azonban tőkeigényes és ráadásulazonnal térül meg!
Mi meg a gyors pénzforgatásban élünk, mert ma a tolvajalapú gondolkodás a menő, nincs kockázatvállalás, csak a gyors megtérülés. Ez a nepperkedés ipri szintű működtetése.
Tehát mivel nincs lakhatás és a hazai jó 200 ezres vállalkzoó halmaz büntetve van, soha nem indul semmi fejlesztés azon a területen, ahol szabad humánkapacitás vam, ők meg nem tudnak elvándorolni oda, ahol lenne meló.
Ugye, hogy nem a fizetés a fő kérdés?
Külön téma az infotmatika, ebben élek, vállalkozok és a sok évtizedes tapasztalatommal pontosabban látom a helyzetet, mint azok, akik csak a hírekből tájékozódnak.
Nem igaz, hogy nincs itthon informatikus!
Nem igaz a milliós szakemberhiány.
Egyszerűen egy szakréteg - HR - érdeke ennek fenntartása. Ma egy vállalkozó nem tudhat szakmai szempontokat megfogalmazni a területen, csak a elvártakat meséli el egy HR*esnek. Ő meg miért értene hozzá? 30 körüli szőke, amerikai egyentankönyvekből erőlteti rá az idegen módszertanokat egy magyar kisvállalkozás menedzsmentjére. Készül egy torz hirdetés, amire egy szakember nem tud jelentkezni, mert:
- látja, hogy nem valós a igény
- a feltételekbe a 30-as szőke HR-es eleve olyanokat ír elő (életkor...), aminek a tapasztalt szakember nem felel meg.
Miközben a leírt igényeknek meg pont ő felelne meg és nem az, aki a paramétereknek jó...
Így csak hibás jelentkezések lesznek, a vállakozó nem kap embert, azaz a) statisztikailag hiány van, b) a szakmebernek nincs munkája, c) dübörög a álláshirdetői piac...
A közelmúltban egy vezető pénzintézete olyan hirdetést adatott fel - egy középvezetői informatikusi állásra -, ami kilenc (9!!!) önálló szakmát írt le, ezek rendre egymást kizárták, több diplomás szakma volt, a előírt rutin ezért nem volt teljesíthető és több valójában felősvezetői beosztás volt. Aki ért hozzá, az látja, nem teljesíthető, akkor sem, ha bevállalna egy alacsonyabb beosztást, kisebb pénzzel.
Ez a HR-es kiscsajok eredménye. A cég vezetője meg majd egy vitorlázáson hall egy szabad emberről, beszél vele, leszerződteti, igaz fizetett pár forintot feleslegesen az ügynökségnek.
A környzetemben számos magasan képzett, gyakorlattal rendelkező 50-es él. Mint alkalmi munkákból, mert a vagonrakodásnál, az építkezéseknél feketemunkáknál nem kérdezik a múltjukat! Csak az ilyen még aktív szakemberek elvinnék a "hiány" felét!!!
De a HT-eseknek ez nem buli, nekik a helyzet maradása a jó... Ezt kombiálva a társadalmi alapproblémákkal, soha nem lesz megoldás! Mert azoknak, akik tehetnének ezért, ellentétes az érdekük.
Szóval ez nem fizetés és pénz...

Szaktanár 2017.07.20. 12:44:11

@szemétpasi: de azt azért ugye érted, h én nem rólad beszéltem, hanem tendeciákról?

RHalacska 2017.07.20. 12:44:11

@Void Bunkoid: Most, hogy így kifejtetted értem. A nagy vízfej, minden szervezet halála, igazad van. Azt én sem értem teljesen, amikor 5 termelőre van 10 egyéb. Nálunk 35 termelőre van 7 support.

Irbisz 2017.07.20. 12:45:24

@Tronald Dump:
Teljesen igazad van, roppant pontos latlelet, csak egy keevs kiegeszitest hozza.

„1. A mennyiség előtérbe helyezése a minőség helyett.
Ha túl jó vagy, nem jutalmat kapsz, hanem pluszfeladatot. A hatékonyságot nem is nagyon monitorozzák.”
Igen, ez sajnos meg multiknal is gyakori, ahol pedig meg a tudas is meg lenne ehhez (sok helyen az sincs meg).

“2. A rossz hatékonyság a munkavállalók szintjén szinte jelentéktelen probléma, sokkal nagyobb baj, hogy vállalati, szervezeti szinten. Sok vezető számára a stratégiai tervezés mintha luxus lenne, a mindennapos problémák leküzdését látják a fő feladatuknak ahelyett, hogy a problémáknak elébe mennének. “
Ja, ez bizony igy van, a tüzoltas es a valsagmenedzsment megy ezerrel, de az hogy hosszutavon jo, fenntarthato megldasokat talaljanak, gyökerokokat emgszüntetve, na az erösen hianyos tudas es tevekenyseg.
Arrol mar ne is beszeljünk, mert ez kb. utopia, hogy igazan hatasos es hatekony az lenen, ha arra összpontositananak, hogy elkerüljek a problemak fellepeset.
Mert a leghatekonyabb problemamegoldasnal is jobb megoldas a problemak elkerülese.

“Mindennek költsége van a vállalat számára, ráadásul a vállalat versenyképességét is rombolja. Mégsincs meg még a törekvés sem, hogy a kellő alapossággal feltárják a rossz hatékonyság okait, a vezetők bíznak a fals valóságfelfogásaiknak, a számokhoz nem értenek, meg különben is, eddig működött.”
Persze, mert az rossz kepet festene roluk. Jobb ezt a szönyeg ala seperni, ami nem latszik az nem letezik megközelitessel. No meg az magara ra razza a pofonladat, ha ezt cegszinten kezdi fenyegetni, ez kb. csak akkor megy ha board, legfelsö meendzsment szintröl indulna ilyen kezdemenyezes.
Ebböl a szempontbol sok johirü multi is egy ocska szocialista vallalat kulturalis szintjen van.

3. A vezetői pozíciókra eleve jellemző, hogy nárcisztikus pszichopaták tolongjanak rájuk, ez Magyarországon különösen így van, köszönhetően a kapcsolati tőke és a vele járó manipulációk nagy befolyásának. “
Igen, es legtöbb helyen olyan a vezetökivalasztasi folyamat, hogy magukhoz hasonlo ujabb vezetöket termeltet ki, kontraszelektiv modon. Szerintem ha ismerik is, nem alkalmazzak a modern menedzsmentkivalasztasi alapelveket.
Ahogy a korszerü menedzsment tudomany egyik atyja, Peter F. .Drucker mondta: ”Csak olyan embert nevezz ki vezetö pozicioba, akire szakmailag, emberileg gyermekedet is rabiznad beosztottkent”
na ha ezt komolyan vennek, nem megtizedelödni a vezetöi allomany, de 20-40%-uk kihullana a rostan.
.

Duplaxiii 2017.07.20. 13:07:58

Sajnos a kommentelők nagy része nem ismeri az alapfolyamatokat, dühből haragból alkot véleményt.
Egy ország lényege (mint egy vállalkozásnál) a FEJLŐDÉS!!! A folyamatos fejlődés.
Ezért pedig a tanult réteg a felelős. A szakemberek a napi működésért felelnek. De csak azt tudják működtetni, amit más kitalált.
Tehát itt vitát kezdeni mérnök-szakmunkás réteg között... Borzalmas...
Ha csak szakmunkások lennének, akkor a megglévő üzemelne és csak addig, amíg végképp el nem romlana.
Egy új kitalálása, bevezetés pedig évek folyamata, azaz ezt tervezni kell, ismerve a meglévő életciklusát, állapotát. A szakembereknek mindig az optimálist kell működtetniük. A mérnők meg a jövőt kutatja és jelzett időre létrehoz új dolgokat, hogy optimálisan menjenek a dolgok.
Azt is figyelembe kellen venni, hogy a napi folyamatok önfenntartóak, és képezni kell alapot a fejlődéshez, azaz nem elég annyit termelni, eladni, amiből működünk, hanem a fejlődéshez is kell alap, hogy az új is létrejöjjön.
Ezt ma már a hazai vállakozások nem tudják teljesíteni!!! Azaz lefelé haladnak.
A fejlesztéseket a világon sehol sem az alaptőjépből csinálják. Pontosabban az alapfejlesztéseket a fejlesztési alapból (és ez megint munkaerő, hiszen nem a napi folyamatból vonunk el forrást!!!), míg a megvalósítást MINDIG hitelből!!!
Kiszámolod a szabványos időre a várható bevételet, a szükséges költségeket stb. és hitelből indítod az újat (fejlődés, új munkahelyek!) és a hitelt a számított bevélelből törleszted.
De nálunk NINCS HITEL! Egy vállalkozás csak drága piaci hitelekehez juthat és csak nagyon szigorú alapfeltételekkel. Azaz ha tudná teljesíteni azt, minek venne fel hitelt. A fejlesztési hitelek pedig nem lehetnek piaci alapúak, hiszen a megtérülés is évek múlva számolható csak.
Ma hitel t a pár NER kompatibilis kap, mert neki adnak hozzá garanciákat is, és a nagy multi iparvállalatok, hiszen ott a forgalom alapból fedezi a hitelfeltételeket.
Igen ám, de ezek a vállalkozások 2%-át és a munkaerő alig 5%-át jelentik.
A közalkalmazotti réteg nem termelő. A tanárok, orvosok stb. nem termelők.
Ők csak a fogyasztásuk alapján járulnak hozzá - visszaforgatnak - a költségvetéshez. A befizető döntő többség pontosan ez a 200 ezres magánvállakozói réteg, akiket ma minden oldalról elhalásra ítélt a kormányzat!
Mert ha kirakunk valakit egy lakatlan szigetre minden nélkül, az éhen fog pusztulni. Ha van egy fegyvere, akkor húzhatja, de amikor elfogy a lőszere, ugyanoda kerül...
Ma a vállalkozásokat, döntően a legfontosabb, kritikus részt, a termelő, fejlesztő vállalkozásokat ítélte halálra a kormányzat. Vegetálás van (folyamatos ember elbocsájtások, egy ideig a kamu fizetések, majd bezárás, ami újabb munkanélküliek...), ahelyett, hogy támogatásokkal beindítság a szektort, ami magától 1-2 éven belül lenullázná a munkanélküliséget és növekvő befizetésekkel, a magasabb fizetésekkel az állami bevételeket növelnék.
De nem ez a cél...
Egyébként szívesen hallanám, hogy egy 54 éves diplomás, angolul beszélő informatikus, 20 év magasz szintű multiknál szerzett gyakorlattal, közel 10 éves középvezetői rutinnal hol kap ma állást? Hol helyezkedhet el az 1 milliós informatikus hiányoló hazai életben? Mert nem hobbiból segédmunkás egy kórházban... A fizetés itt sem játszik, azért elég könnyű lenne kivásárolni a mostani helyéről!
1 milliós hiányzó informatikus, a cégek remegve keresnek rendszergazdákat, de aki jó lenne, na azt nem! Szóba sem állnak vele...
Várom a ajánlatokat, továbbítom.

Duplaxiii 2017.07.20. 13:20:37

@Irbisz:
Pontosítsunk egy picit!
Mi az, hogy vállalat, nagyvállalat.
A bemutatottak valóban nagyvállalati jellemzők, de az ma már nincs nálunk.
Ezek mind multik magyar részlegei, mindemt a nemzetközi egységesítésük szerint tesznek. És jellemzően nem termelőcégek, hanem pénzügyi és más szolgáltatás alapúak.
Oda jó a HR-es ajánlás, mert nem is kell nekik minőségi munkaerő.
Nekik a létszámot kell feltölteni egy szabott jellemzőjü halmazzal. Nincs eredménykényszer, mert stratégiai okokból vanna itt, nem számít a magyar részleg eredményessége. Ezért a fogaskerék-effektus számít, hogy egy mindenben belesímuló halmazt használhassanak. Csapatéőíyő tréningek, mítingek és minden, mi csak "közösségépítő" és nem eredményt létrehozó. Oda gondolkodó nem kell, mert megakad a gépezet.
Tehát nincs ma már nagyvállalat, mert ami még lenne, az államosított lett, ott meg már megint nem a munkaerő tudása számít... Alul fogaskerék kell, felül halmazba tartozó.
Egyébként a multikat annyira nem érdekli hazánk, hogy én kétszer éltem már meg, hogy hiába vagy full nyereséges, a teljes nemzetközu cégcsoportban a legjobb, ha stratégiai okokból leírják országunkat, egyszerűen felszámolnak és kivonulnak.
Szóval ezt a nagyvállalati részt nem kell számításba venni, oda tolong egy réteg, akiknek még ösztönző a céges telefon, a menő öltözködés, az irodai semmittevés, a mítingek és a többi hasonló.
Iparunk nincs, termelés nulla. Pár múlti bérszereldéje és pár magyar érintett állami megrendelésekkel.
A munkaerőpiac alapja azonban a termelés. Ha nincs mit megvenni sem. Most az import működtet mindent.
Ipari szintű seft, nepperkedés.
A pénzt meg most azok szívják fel döntően, akik csak fogyasztanak. Egy tanácsadó, pénzügyi multi nem termel!!! A másokéval "kereskedik"...

2017.07.20. 13:22:43

A jó munkahelyi légkörrel tudod megtartani az értékes embereket. Egy ilyen helyről csak a ribancok mennek el kicsit több fizetésért, akikért meg ugye nem nagy kár. A jó munkahelyi légkört pedig az alkalmas vezetőkkel tudod kialakítani. Hogy honnan tudni, ki a jó főnök? Nézd meg, kinek ad hatalmat.

RHalacska 2017.07.20. 13:37:00

@Duplaxiii: "Egyébként szívesen hallanám, hogy egy 54 éves diplomás, angolul beszélő informatikus, 20 év magasz szintű multiknál szerzett gyakorlattal, közel 10 éves középvezetői rutinnal hol kap ma állást? Hol helyezkedhet el az 1 milliós informatikus hiányoló hazai életben? Mert nem hobbiból segédmunkás egy kórházban... A fizetés itt sem játszik, azért elég könnyű lenne kivásárolni a mostani helyéről!
1 milliós hiányzó informatikus, a cégek remegve keresnek rendszergazdákat, de aki jó lenne, na azt nem! Szóba sem állnak vele..."

Az 1 millió hiányzó informatikusi helyekre ha elolvasod a hirdetéseket szuper embereket keresnek kb nettó 200 ért.Ha nem akar sokat keresni, akkor van hely. Nem tudom, hogy hol vannak az IT-s fizetések 300-500-900 eFtos nettón, mert sehol nem jön velem szembe egy ilyen állás, pedig keresek. Mindenki a költségeket akarja minimalizálni, és nem fizeti meg a szakembert. Multinál kevésbé tudom elmondani, hogy nézd, 7 éve nem emeltünk szolgáltatási díjat, kellene úgy 10% emelés, hallani sem akar róla. Ehhez képest a magyar kkv vezetőt hamarabb győztem meg egy két lépcsős, 100%(!)-os szolgáltatási díj emelésről.

Danubius 2017.07.20. 13:55:41

azt se felejtsük el hogy egy csomó érdek fűződik ahhoz hogy szegény régiók legyenek, mert ugye a zeus pénz így jön. Pl Nyíregyházától a legtávolabbi megyén belüli település 110km-re van, miközben Debrecen csak 50 km-re. Gondolhatjátok hányszor láttunk itt a keleti végeken szakembereket + politikusokat akik a vidék felemelkedésén fáradoznak...

szemétpasi 2017.07.20. 14:19:50

@RHalacska: Nekem két programozó ismerősöm már az egyetem alatt nettó 600k-t keresett. Számlázva bedolgoztak egy banki rendszereket fejlesztő cégnek, először csak frontendet, de ahogy elmélyedtek a dologban már backendet is.

Most, hogy megvan a Bsc diploma már a milliót nyaldossa a havi nettó fizetésük, épp azon problémáznak, hogy lassan nem férnek be a kata-ba. Szóval ha valaki ilyen szakmai tapasztalattal mint amit leírsz nem tud elhelyezkedni azzal valami súlyos gond van. Vagy emberileg, vagy szakmailag, vagy egyszerűen képtelen eladni magát.

A magyar IT cégek nem annyira mennek rá a költségminimalizásra, mert nem itthonra dolgoznak. A magyar piac nem tudna eltartani ennyi céget. A német, brit és skandináv megrendelőknek meg a 8-10k-s óradíj sem sok, mert kint ennél jóval drágábban dolgoznának és mégiscsak könnyebb kommunikálni és ideutazni mint pl indiába.

Soknak tűnik egy 35 eurós óradíj? Nem az... Egy fóliahegesztő mester aki csarnokok tetőszigetelését csinálja 40 euró felett kap és az igazából csak egy néhány hetes tanfolyam és pár év szakmai tapasztalat. Sehol sincs szó diplomáról meg spéci képzettségekről.

Szaktanár:

Persze tisztában vagyok vele, csak arra akartam rávilágítani, hogy itthon is meg lehet élni megfelelő képzettséggel ugyan olyan jól. Nem mindenki akar külföldön élni aminek rengeteg oka lehet.

nemecsekerno_007 2017.07.20. 14:59:43

@IT Knight: "a Budapesten befizetett adóból él a fél ország....."

A vidék is fizetne több adót, ha lehetősége lenne rá. Az elmaradottság felszámolásához viszont pénz kell ugyanúgy ahogy a 60-as 80-as években Budapesten. Mivel Budapesten kívül többen laknak és a demokrácia úgy működik, hogy a többség akarata érvényesül jobb lenne ha ezt józanul, ésszerűen csinálnánk, mert a populizmus senkinek se jó.

Eu-s pénzek: Nem tudom milyen az EU-s pénzek és az általunk kiképzett majd külföldre távozó szakemberek költséghányada. Gyanítom, hogy mi állunk rosszabbul, mert egy 15-20 éves munkatapasztalattal bíró szakit nem lehet 2 éves OKJ-s képzéssel kitermelni.

dobolán.kati 2017.07.20. 15:35:00

@nemecsekerno_007: ma magyarországon nincs cég, ami 5-7 évnél több tapasztalatot megfizetne, de a legtöbb 1-3 év tapasztalatot kér, és ez nyilván a fizetésekről szól

Jude 2017.07.20. 16:13:20

@Ferdeszemüveg: Én 72-ben születtem, és sokszor nem tudom azt mondani, hogy ha sok a munka, bent maradok még egy kicsit, ugyanis, amikor én hozom el a gyerekemet, 6-ig oda kell érni, különben elviszik a gyermekvédelmisek, és onnan kell visszaszereznem... de mondjuk nekem most nem nagyon kel túlóráznom. Ha pedig kéne, megcsinálnám otthonról, miután már elhoztam a kicsit. És heti két nap home office-om van, és úgy érzem, elég jól megbecsülnek, szóval nem panaszkodom.

Bambano 2017.07.20. 16:38:53

@szemétpasi: én az egyetemi lobbizást sehogy nem képzelem el, mivel voltam egy ilyen témájú konferencián, és konkrétan láttam, hogy melyik oldal mire gondol. tehát nálam képzelgésnek nincs tere. Az egyetemi álláspontot az oktatási dékánhelyettes vezette elő, a cégek álláspontját meg pár nagy cég meghívott vezetője.

Amiről te beszélsz, azt kooperatív képzésnek hívják, nekem az nem lobbi.

Bambano 2017.07.20. 16:42:19

@Kopasz Szuzukis: fordítsuk már meg az állításodat, hogy az ájtís tanuljon gyógyszerészeti vegyipart: miért nem tanulsz te programozni?

az nagyon durva félreértelmezése a dolgoknak, csapatmunkának, hogy az ájtís tanulja meg a te melódat is. az ájtísnak van saját szakmája, neki azt kell megtanulnia, nem a tiedet.

Robur 2017.07.20. 16:46:21

@HorvTam: Igen voltak, szerinted a mezopotámiai civilizációk építményeit kik tervezték?

Robur 2017.07.20. 17:19:48

@roli101: Az adó meg egyéb jogszabályok esetén igazad van. De arról miért hallgatsz amit többen leírtak. Az idióta munkaadó 5 pozíciót von egybe és arra keres embert szarért húgyért. Meg diplomával recepciós, titkárnő stb.. És ha kiröhögik meg lehülyézik akkor meg jön a brühühü, hogy milyen szemetek a munkavállalók.

incognito ergo sum 2017.07.20. 17:38:16

@MaxVal BircaMan alszerkesztőhelyettes:

"A liberalizmus egy rossz utópia, nem működik."

Talán nézz ki az ablakon :-) a liberális államok gazdasága sokkal termelékenyebb, mint az illiberális államoké.

Bármi, amit oroszországban a boltban kapni lehet, két csoportra osztható:
- liberális államból származó import termék
- liberális államban működú cég oroszországi leányvállalatának terméke
- eredeti orosz hazai silány szar iparcikk
- kvasz
- vodka

Oroszország azon kevés állam közé tartozik, amely olaj- és gázkincsének exportjából származó bevételből még tud jó minőségű nyugati termékeket importálni és ezzel közepes életszínvonalat nyújt polgárainak.

Az illiberális államok mindenütt komoly gazdasági gondokkal küzdenek -- ahol van valami belső erőforrás, ennek felélésével igyekeznek lépést tartani. Ahol nincsen, azok a béka segge alatt vannak.

Gyulimali 2017.07.20. 17:48:02

@vctor:
...a gond ott van, hogy a magas adók,járulékok túlzottan csökkentik a netto bért, és nyugdíj v eü. helyett ezek nagy hányadban stadionra, kisvasutra, titkos összegű atomerőműre, Lőrinc befektetéseire(pl.állami bankhitelként) stb extra kiadásra mennek el...
Nem, a gond ott van, hogy az országban ez a mentalitás uralkodik.
Az, hogy brki más mennyit lop, az nem jogosít fel senki mást a lopásra.
Aki vállalkozni akar, az tegye úgy, hogy betartsa a törvényeket (Amibe beletartozik az is, hogy rendesen megfizeti az alkalmazottjait). Ha csak törvénytelenül menne a vállalkozás, akkor inkább ne vállalkozzon.

Gyulimali 2017.07.20. 17:49:25

@vctor:
...azt hiszem a kisvállalkozók többsége nem szórja úgy a pénzt mint a kormány a kisvállalkozóét, és sokan a magas bérteher miatt nem tudnak a vállalkozásnak több személyt vagy a meglévőknek több bért biztosítani ...
Akkor az illető vállalkozónak rossz az üzleti modellje.

pizo 2017.07.20. 18:33:26

@roli101: "Ez a Budapest tartja el a fél országot duma kicsit sántít és csak a bunkó pestiek érvelnek vele. Engem nem tart el egyetlen beképzelt pesti IT-s sem, még akkor sem, ha ezt hiszi magáról. Mert akkor kérdezhetném, hogy milyen volt a búzatermés Pesten, amiből a kenyeredet sütötték?"

Sok vidékinek fura, de vannak ám komoly termőföldek Budapesten, és sok nem is annyira a város szélén, hanem mondjuk az Örs vezér terétől (metró) alig 3-4 kilométerre... és ott bizony termelnek kukoricát, búzát, egyéb gabonát... A város szélén, de még a közig. határon belül lévő termőterületekről nem is beszélve...

Nem az agrárszektorban dolgozom, pontos adatot nem tudok mondani, de ha szükséges lenne, elég sok mindent megtermelne magának a város...

Zoli

MaxVal BircaMan alszerkesztőhelyettes · http://www.bircahang.org 2017.07.20. 18:56:09

@incognito ergo sum:

A liberális államok közül csak egy rész képes magas életszínvonalat adni lakosságának. Pl. a liberális Indiában az életszínvonal a magyar NEGYEDE. Mi ennek az oka szerinted? Miért nem hoz a liberalizmus mindenhol hatalmas sikereket?

pizo 2017.07.20. 18:59:09

@HorvTam: Építőmérnökök már voltak.

toochee.reblog.hu/a-vilag-legregebbi-epitmenyei

Ezen épületek egy részét egy mai átlagember sem tudná megtervezni. Komoly tudás kellett hozzá.

Zoli

Gyulimali 2017.07.20. 19:06:50

@John Doe3:
...Élő példa, hogy még ma is 8085-öt tanítanak a BME VIK-en...
Azt az alapozó tantárgyak között tanítják. (ha jól emlékszem, Info I volt az?)
AZért szakirányon már mindenki hozzáférhet igencsak naprakész technológiákhoz, ha akar. Sőt, mindenféle nemzetközi ösztöndíjakkal külföldre is mehet tanulni, tapasztalatot szerezni, ha akar.
Természetesen a BME-n is lehet úgy diplomát szerezni, hogy az ember a lehető legevesebb energiát teszi bele, és "csak meglegyen a papír", de ez azért nem jellemző.

Gyulimali 2017.07.20. 19:09:15

@RHalacska:
Nem lehetne ezt a politikai mocskolódást hanyagolni?
Nagyon unom már, és egyáltalán nem tartozik ehhez a témához.
Előre is köszönöm!

Hórukk 2017.07.20. 19:24:10

@dobolán.kati: Utazgass egy kicsit Borsodban, Nógrádban, azokon a vidékeken, ahonnan már rég eltűnt a tőke. Nincs munka, nincs élet. Ami véletlenül még ottmaradt, az az adófizetők pénzén élősködik: pályázatokból tartja fenn magát, ami általánosságban nem követendő példa.

Gyulimali 2017.07.20. 19:26:46

@Bambano:
...az nagyon durva félreértelmezése a dolgoknak, csapatmunkának, hogy az ájtís tanulja meg a te melódat is. az ájtísnak van saját szakmája, neki azt kell megtanulnia, nem a tiedet. ..
Ezert tud nagyon jó lenni, ha mindkét fél profi, és azzal kezdik, hogy elemzik az adott problémát, és összeraknak egy specifikációt, ami alapján egyáltalán el lehet kezdeni bármiféle fejlesztést.
Nyilván el lehet kezdeni ezek nélkül is, de akkor rohadtul nem kell csodálkozni rajta, ha nem halad a projekt, és nem az jön ki belőle a végén, amit szerettek volna.

Robur 2017.07.20. 19:37:06

@MaxVal BircaMan alszerkesztőhelyettes: Mert ott még a társadalom szellemi szintje a középkort idézi. Polgárosodás kell, anélkül nem megy.

dobolán.kati 2017.07.20. 20:16:23

@Hórukk: ez megmagyarázza, miért a munkavállalónak kéne finanszírozni a tőkét?

vu2 (törölt) 2017.07.20. 21:55:09

Üzenem a világ összes Java buzi Lovagjának, hogy nézzen már körül a nagy eszével, talán észreveszi, hogy az összes korosztálynak megvannak a feladatai az életben(Igen a 40+--os embereknek is)az egész élőlényvilágban.

Továbbá ajánlott egy élő hús-vér Nővel találkozni, akár kifejezetten szexuális kielégülés miatt is.

Hórukk 2017.07.20. 23:26:20

@dobolán.kati: Igen, alternatíva a közmunka, vagy a roppantnyugdíj. Nem volna ilyen anomália, ha nem volnának az elvonások irreálisan magasak (ahhoz képest, amit visszakapunk belőle) és nem volna az állam által előírt minimálbér (hasonlóan olyan primitív országokhoz, mint pl Svédország). A tőkének kellene finanszírozni a kormányzati lopást és a szegénység felszámolását? Nem ez a funkciója. Ha mégis rákényszerítik, akkor tönkremegy, jobb esetben kivonul.

Robur 2017.07.21. 10:55:27

@MaxVal BircaMan alszerkesztőhelyettes: Liberalizmus + polgárosodás. Ez a megoldás.

MaxVal BircaMan alszerkesztőhelyettes · http://www.bircahang.org 2017.07.21. 11:21:31

@Robur:

Akkor tisztázzuk mit értesz polgárosodás alatt! Enélkül nem lehet a vitát folytatni.

szemétpasi 2017.07.21. 12:56:23

@MaxVal BircaMan alszerkesztőhelyettes: Tehát szerinted a világon a liberális társadalmat és gazdaságot India képviseli legjobban. :) Noice... Az egy dolog, hogy nincs igazad mert igen jelentős része a társadalomnak erősen konzervatív ott is (a vidék döntő része), de egy ilyen vitában amúgy se egy fejlődő országot szokás felhozni.

De fordítsuk meg, kérlek mondj egy olyan illiberális államot ami természeti javak felélése nélkül is működőképes, esetleg jelentős politikai/gazdasági szereplő.

MaxVal BircaMan alszerkesztőhelyettes · http://www.bircahang.org 2017.07.21. 14:35:54

@szemétpasi:

Ha a liberalizmus csodaszer, miért csak a liberális államok kis része sikeres gazdaságilag?

MaxVal BircaMan alszerkesztőhelyettes · http://www.bircahang.org 2017.07.21. 14:36:31

@szemétpasi:

Konzervatív? Olyan rendszer nincs. A mai világban a konzervatív csupán mérsékelt liberális.

IT Knight 2017.07.21. 21:03:16

@roli101: "Te 100.000 nettóért dolgozol?"

Nem, 640-et jelenleg, de keveslem egy kicsit.

IT Knight 2017.07.21. 21:06:01

@vu2: "Továbbá ajánlott egy élő hús-vér Nővel találkozni"

Úgy érted a feleségemen kívül? Hát végülis nyitottnak kell lenni :D

Bambano 2017.07.22. 01:03:34

@MaxVal BircaMan alszerkesztőhelyettes: nem akarok offolni, de ideje megjegyeznem: ugye tisztában vagy vele, hogyha itt megszűnne a liberalizmus, a hozzád hasonlókat két másodpercen belül kitakarítanák a netről?

mert téged csak azért tűrnek meg, mert a liberálisok támogatják a szólásszabadságot. a hülyékét is.

MaxVal BircaMan alszerkesztőhelyettes · http://www.bircahang.org 2017.07.22. 06:14:46

@Bambano:

A liberálisok manapság a szólásszabadság legnagyobb ellenfelei. S természetesen nincs kapcsolat liberalizmus és szólásszabadság között.

vctor 2017.07.22. 08:18:42

@Gyulimali: Igen csak hogy igazságtalanul költik el a megadoztatottak pénzét ,orban,Lőrinc,Vajna stb - az o cegeik költségvetési pénzekből alapulnak, gazdagodnak es nem adóznak. Ezért dolgozzon az átlagember többség becsülettel felpenzert?? Tény h sokan teszik, de egyre többen nem. Az h otthon v külföldön dolgozva nem fizetnek be a kiltsegvetesbe, majdnem mindegy a hazai jövedelmek és a az ország szempontjából. Alapvetően beteg es egyre betegebb Mo. Politikailag és gazdaságilag egyaránt. Az unios penzek már nem fűtik soká a piacot,es utana csak magunkra számíthatunk.. Itt vmi teljesen más kellene mint ami 45 ota eddig volt..

vctor 2017.07.22. 08:21:42

@Gyulimali: Igen csak hogy igazságtalanul költik el a megadoztatottak pénzét ,orban,Lőrinc,Vajna stb - az o cegeik költségvetési pénzekből alapulnak, gazdagodnak es nem adóznak. Ezért dolgozzon az átlagember többség becsülettel felpenzert?? Tény h sokan teszik, de egyre többen nem. Az h otthon v külföldön dolgozva nem fizetnek be a kiltsegvetesbe, majdnem mindegy a hazai jövedelmek és a az ország szempontjából. Alapvetően beteg es egyre betegebb Mo. Politikailag és gazdaságilag egyaránt. Az unios penzek már nem fűtik soká a piacot,es utana csak magunkra számíthatunk.. Itt vmi teljesen más kellene mint ami 45 ota eddig volt..

vu2 (törölt) 2017.07.22. 09:13:14

Igen.

Robur 2017.07.22. 12:38:16

@MaxVal BircaMan alszerkesztőhelyettes: Egy fidesz birka nem tudja mi a polgárosodás? :-)))))) Jól átbaszott titeket a Viktor. Bár már ugye egy ideje kiderült, hogy a polgárosodás marketing termék volt. Na mindegy. Szóval polgárosodás: a polgár az az ember aki saját maga akarja saját sorsát irányítani. Magyarul nem államfüggő, mint például a birkamenet vén hülyéi akik még Kádárnak tapsikoltak vagy Horthynak. Tökmindegy. A polgár saját maga irányítja az életét, nem akarja, hogy az állam gondoskodjon róla. Ő oldja meg a nyugdíj, egészségügy stb. problémáit. Azt várja az államtól, hogy kisöpörje az utat, hogy ő maga teremtse meg a saját jólétét(Alacsony adó, kevés szabály stb.). Magyarul pont ellentétben áll a sok hülye vezérmániás életképtelen az államot mint élete működtetőjét istenítő baromtól.

MaxVal BircaMan alszerkesztőhelyettes · http://www.bircahang.org 2017.07.22. 12:50:53

@Robur:

S hol irányítja magát az ember? Ez csak a hatalmasok privilégiuma.

Robur 2017.07.22. 13:22:13

@MaxVal BircaMan alszerkesztőhelyettes: Te megint félrebeszélsz, a liberális államokban sokkal nagyobb a szólásszabadság mint az illiberálisokban.

Robur 2017.07.22. 13:23:39

@MaxVal BircaMan alszerkesztőhelyettes: Például amikor én döntöm el melyik egészség biztosítási pénztárhoz tartozok, melyik magán nyugdíj pénztárhoz. Mire költöm a pénzem. Nem úgy mint orbanisztánban ahol a felcsúti gyökér dönti el helyettem stb. Ez így világos?

Circus 2017.07.22. 15:45:29

Lassan érne egy birkanyírás a rengeteg off miatt, kár, hogy a néhány értékes gondolata elvész így a többi között.

Más:
csak tegnap 3 olyan friss állásajánlattal találkoztam, ahol a csábításnél írják, hogy versenyképes fizetés, majd alul, hogy várják az önéletrajzodat _bérigény megjelölésével_.
Ez alapján milyen szakmai hozzáértést és alapvető korrektséget feltételezzek az adott cégről, de főleg a HR-ről, ha rögtön hülyének néz?

MaxVal BircaMan alszerkesztőhelyettes · http://www.bircahang.org 2017.07.22. 17:06:59

@Robur:

Csak egy példa, hogy nincs igazad.

Az orosz VK-n nincs cenzúra, az amerikai FB-on van, nem furcsa? S Oroszország se antiliberális állam, csak a liberalizmus egyes korlátait vetette le.

MaxVal BircaMan alszerkesztőhelyettes · http://www.bircahang.org 2017.07.22. 17:08:07

@Robur:

Most is dönthetsz ebben, választhatod bármelyik magán pénztárat vagy az államit.

Robur 2017.07.22. 19:28:20

@MaxVal BircaMan alszerkesztőhelyettes: Oroszországban tiltják az FB-t. Erről ennyit.

Robur 2017.07.22. 19:28:51

@MaxVal BircaMan alszerkesztőhelyettes: Az állami kötelező! A fizetésedből ha akarod ha nem levonják.

MaxVal BircaMan alszerkesztőhelyettes · http://www.bircahang.org 2017.07.23. 07:47:54

@Robur:

Nem igaz.

Van pár tiltott hpnlap ott - egyes radikális iszlamista honlapok, valamint egyes orosz náci honlapok elsősorban -, de a FB nincs köztük. Kevered Kínával.

MaxVal BircaMan alszerkesztőhelyettes · http://www.bircahang.org 2017.07.23. 07:49:08

@Robur:

Igen, adót fizteni kötelező. Mindig az volt, kapaszkodj meg, de aballib kormányok alatt is így volt.

Robur 2017.07.23. 11:51:51

@MaxVal BircaMan alszerkesztőhelyettes: Akkor se volt sokkal jobb. Egy piacpárti kormány esetén viszont elég minimális lenne az adózás. Jobbágymagyarországon ennek hatalomra jutása elég csekély.

Robur 2017.07.23. 11:52:44

@MaxVal BircaMan alszerkesztőhelyettes: Mi nem igaz? Most igaz amit belinkeltem vagy sem?

MaxVal BircaMan alszerkesztőhelyettes · http://www.bircahang.org 2017.07.23. 13:52:20

@Robur:

Az orosz törvény a hasonló amerikai törvény MÁSOLATA, az nem zavar?

Miért gond, ha egy ország az adatvédelmi szabályok követésére kötelez egy céget? Mind a FB, mind a Google be fogja tartani, s pont. Miért? Mert anyagi érdekük ezt kívánja.

MaxVal BircaMan alszerkesztőhelyettes · http://www.bircahang.org 2017.07.23. 13:53:25

@Robur:

A konkrét esetet nem ismerem. MIndenesetre a FB napont tilt le ezrével embereket, csoportokat, míg a VK esetében ez még nyílt törvénysértés esetében is ritkaság.

Bambano 2017.07.23. 16:03:00

@MaxVal BircaMan alszerkesztőhelyettes: az, hogy egy orosz törvény az amerikai másolata, csak abban az esetben bizonyítaná, hogy oroszország liberális, ha az amcsi törvény is liberális lenne. ezzel szemben a valóság az, hogy az amcsi adatvédelmi szabályoknak semmi köze a valódi liberalizmushoz, mint ahogy az oroszoknak se.

csak hogy tudd: liberális országban a polónium nem alternatív citrompótló.

MaxVal BircaMan alszerkesztőhelyettes · http://www.bircahang.org 2017.07.23. 19:21:07

@Bambano:

Oroszország megköveteli, az orosz állampolgárok személyesen adatait ne tárolják külföldi szerveren, ennyi az egész. Ahogy az USA-ban.

MaxVal BircaMan alszerkesztőhelyettes · http://www.bircahang.org 2017.07.23. 19:22:20

@Bambano:

"csak hogy tudd: liberális országban a polónium nem alternatív citrompótló."

A terroristákhoz átálló volt titkosszolgák sehol a világon nincsenek biztonságban. Ha nem képesek elrejtőzni, meghalnak jellemzően valamilyen "balesetben". Mindenhol.

Robur 2017.07.23. 22:41:14

@MaxVal BircaMan alszerkesztőhelyettes: Neked nem. Az államfüggő, nagy ember mániás, jobbágy mentalitású embereknek(Amilyen a magyarok igen tekintélyes része) nem kell. Vannak akik saját maguk akarnak gondoskodni a sorsukról. Az állam ebben nagyrészt akadály.

Robur 2017.07.23. 22:42:15

@MaxVal BircaMan alszerkesztőhelyettes: Gondolom ha Snowdent érné hasonló baleset ugyanezt mondanád.

MaxVal BircaMan alszerkesztőhelyettes · http://www.bircahang.org 2017.07.24. 06:08:44

@Robur:

Snowden eleve nem terroristákhoz állt át.

S ha nem Moszkvában lenne, már nem élne.

MaxVal BircaMan alszerkesztőhelyettes · http://www.bircahang.org 2017.07.24. 06:10:39

@Robur:

Mi a jobb, az államtól függeni vagy a tőkétől?

Saját magáról az emberiség 0,1 % tud gondoskodni, a leggazdagabbak, akik ezt úgy teszik meg, hogy másoktól lopnak. A többség függ a közösségi léttől.

Robur 2017.07.24. 23:47:16

@MaxVal BircaMan alszerkesztőhelyettes: Nem kell függeni senkitől. A gazdagok többsége nem lop hanem megkeresi. Ezt nem értik a komcsik.

MaxVal BircaMan alszerkesztőhelyettes · http://www.bircahang.org 2017.07.25. 10:35:20

@Robur:

Tehát csodaemberek, akik képesek több ezer ember munkáját egyedül elvégezni?

Robur 2017.07.25. 15:20:40

@MaxVal BircaMan alszerkesztőhelyettes: Nem, de ők nincsenek a több ezer embernek sincs munkája.

László Vermes 2018.01.29. 15:03:35

@IT Knight: Nagyon helyes. Hajrá Budapestiek ha már a jó Isten a fővárosba teremtett le benneteket akkor hajtsatok :-) Tartsatok el engem is szegény munkanélküli vidékit .Nincs mese annak kell melóznia akinek jut munka.Márpedig a munka budapesten igy hát természetesen a budapestieknek kell azt elvégezniük én nem tudok helyettetek dolgozni hálistennek mert én nem ott élek ;-) Hiába na nemszülethet mindeki budapestre,meghát úgye a vidékiek túlnyomórészének nincs arra pénze h a fővároba költözzön v ott vegyen lakást ,ugyhogy nektek kedves fővároi lakosok nincs más dolgotok csak az h dolgozzatok keményem és eltartsátok azt a másfélmillió szegény csóró vidéki munkanélkülit ;-Đ
süti beállítások módosítása