JobAngel Az álláskeresők védangyala

Tücsök és bogár - idétlen álláshirdetések

2016. július 18. 06:00
62 hozzászólás

Az összes fejvadász, toborzó cég, de még a HR-esek is szívesen idéznek félresikerült CV-kből, mindannyiuk derültségére – ez persze nem túl előremutató, de nem is ez a céljuk vele. De most visszakapják ezt :)

Tekintve, hogy az álláskeresőnek nem szakmája a CV-írás, nekik viszont szakmai munka az álláshirdetés megírása, és ha az álláskereső ad ki ilyen munkát a kezéből... á, hagyjuk...úgyis értjük mindannyian. Hátha most majd az álláshirdetések alkotói is megértik.

Köszönet a sok-sok közreműködőnek, akik az ilyent „gyöngyszemeket” évek alatt figyelmembe ajánlották. Íme a legjobbak:

UPDATE&szolgálati közlemény: saját kommentjeim a jobb felső sarokban, a blogmotor ezt tekinti képaláírásnak... :(

A bejegyzés trackback címe:

https://jobangel.blog.hu/api/trackback/id/tr878889422

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

szemétpasi 2016.07.18. 12:46:22

Éjszakai takarító szakmai fényképes önéletrajzzal :D:D:D

jobangel · http://jobangel.hu/blog 2016.07.18. 13:36:48

Nálam a "majd hónapokkal később fizetünk" viszi a pálmát (jövő hétig, akkor lesznek még erősebbek). Emberünk nem nagyon olvasgatta az MT-t, ami a munkáltatási kultúra hiányosságaira enged következtetni. Vagy simán csak ostoba, hogy a Facebookra írja ki, hogyan szeretne törvényt sérteni.

nyu 2016.07.18. 15:42:29

Kukás hirdetésben oda van írva, hogy betanítás alatt le kell tenned a különböző gépek kezeléséhez a megfelelő vizsgát.

Személyautóra sem kaphatsz jogsit 8 általános nélkül, gondolom a munkagépes jogsiknál is elő van írva törvényileg.

jobangel · http://jobangel.hu/blog 2016.07.18. 15:44:28

@nyu: ez a kisebbik baja vele. A nagyobbik, hogy egy pozíciót meghirdet, de már egy másikra kell jelentkezni...

2016.07.18. 16:10:51

Hát ez elég érdektelen válogatás, nem is vicces, nem is felháborító, inkább idegesítően unalmas. Az operatőröshöz annyit (barátnőm végzett operatőr) hogy a tanulás alatt sokat gyakorolnak, és a jobbak már szinte a legelejétől dolgoznak is több helyen, így mire a papírt megkapják, a csapat krémje már nagyjából profi, több éves tapasztalattal bíró operatőr, szóval ez nem olyan nagy hülyeség. Mellesleg a vérprofit nem is kell feltétlenül halálosan komolyan venni, alapszinten olyanra gondolhattak, aki már megbízhatóan tudja kezelni a technikát.

lutria 2016.07.18. 17:12:10

Motivációs levelet nem kérnek a kukástól,éjszakai takarítótól?

Hujber Tünde · http://egyszeruen.blog.hu 2016.07.18. 18:15:56

Az MLA-sban mi a tücsök és bogár? Sima, mezei parasztvakítós hirdetésnek látszik.

Amúgy jó a kukás. 8 általános végzettséget kérnek, és úgy fogalmaznak benne, hogy a célcsoport valószínűleg meg sem érti. :(

De az informatikus-gondnok kombó se kutya, se a vendéglátós "és sok egyéb feladat megbeszélés szerint". :)

jobangel · http://jobangel.hu/blog 2016.07.18. 18:22:07

@Hujber Tünde: Mindegyik mellé megtettem a kis kommentemet, csak a blog. hu-s galériában a képaláírás jobbra fent lesz látható :( Többet ezt sem használom így...
A kukás állás célcsoportot meg nyilván nem a neten kellett volna megpróbáni elérni, de abban annyi hiba van, hogy ez is csak egy a sok közül. A "corporate bullshit" stílusban is igazad van, 8 általánossal nem szokták tudni azt sem, hogy mi az OKJ... Valójában nem is kellene tudniuk.

Circus 2016.07.18. 18:27:03

Már megénekeltem itt is sok évvel ezelőtt: egy észak-budai, a kontinens közepe nevére hajazó pláza aljában lévő nagyközértbe kerestek kocsiösszetolót A4-es papéron kinyalva a kocsik fölé: önéletrajz, referenciákkal.
(sajnos, már nincs meg a fénykép a részletekkel, így meg már nem 'adja ki' annyira)

---

Örök kedvenceim, akik ezermestert keresnek - magyarul ők se tudják, mit akarnak, csak azt, hogy 1 ember 1 pénzért végezze 4-5 különböző terület munkáját. Az angolul beszélő villanyszerelő gondnok, meg 'a többit személyesen megbeszéljük' manager...

---

@JobAngel: megint munkát keresgélekmegint idebotlottam, és ha jól emlékszem tartozom neked egy élménybeszámolóval pár évvel ezelőttről. Na ez azóta bővült, mert voltam ezermesterként HR-es is :)

Egy itt OFF kérdés: egymás után két jó lehetőséget buktam el részben azért, mert a fejvadász az általam kértnél magasabb pénzt írt bele a portfóliómba, amit leadott. Ezzel lehet kezdeni valamit? Nem akarom beleírni a PDF-be az igényemet, mert speciális területen mozgok, és hosszabb távú előnyökért vagy adott körülményekért kevesebbet is bevállalnék.

tnsnames.ora 2016.07.18. 18:39:53

Az informatika ab ovo kiváló táptalaj ostoba álláshirdetésekhez. Amiben az igazán szomorú az, hogy nemhogy a többszereplős/többmenetes kiválasztás erőforrás-igényes, problémás, kevéssé pontosan célbataláló/stabil, de még egy értelmes álláshirdetés is sokszor megoldhatatlan akadályt tud jelenteni. És mi lenne itt, ha még a tervezhető fizetési sávot is publikálnák az álláshirdetésekben, ami nyugaton valamiért teljesen hétköznapi dolog. ;)

szemétpasi 2016.07.18. 19:38:44

@tnsnames.ora: Nagyon sok felesleges kört meg lehetne spórolni, ha kötelező lenne beleírni a fizetést a hirdetésekbe. Barátom járt úgy informatikusként, kis magyar cég, hatalmas marketing maszlag, 3 körös interjú (kb 15 fős cégről beszélünk a portással együtt), majd miután kiválasztották közlik, hogy 130 nettó, 2 évente emelés ha jól megy a cégnek... A srácnak 400k nettós fejlesztői állása volt az előző helyén, csak gondolta előre lépne ha lehet.

De engem is megpróbáltak fizetés nélküli gyakorlati állásra 2 körös interjúztatni... Hát anyátok... Ráadásul a hirdetésben az volt "fizetés átlag feletti" wtf... Azért annyira nem csóró az ország, hogy a 0 átlag feletti legyen :D

jobangel · http://jobangel.hu/blog 2016.07.18. 20:08:01

@szemétpasi: Ismerve a munkaerőpiacon, általános bérszínvonalcsökkenést hozna. Az egyszeri kkv szempontjából: "Nimá' a versenytárs kevesebbet fizet, mint én... Akkor én is kevesebbet. Ha nem tetszik, lehet menni a versenytárshoz, haha. Nézd, ő mennyit fizet!" A borítékolós-szürkésfekete kisvállalkozó fejében nem akarok sétálni :/
Arról nem is beszélve, hogy sokan azért szeretnék tudni, hogy ne nekik kelljen megmondani, mi a "nyerő" fizetési igény. Azaz nem a saját igényeiből fog kiindulni, hanem nekiáll lefelé licitálni, hogy megkapja az állást.
Egyszerűen ez a munkaerőpiac, ez a munkáltatási kultúra erre nem érett.

tnsnames.ora 2016.07.18. 20:26:01

@szemétpasi: Abszolút egyetértek.

@jobangel: Az informatika szerintem pont nem illik a sémába, merthogy nyugaton is és itthon is erősen keresleti a munkaerő piac. Az index is hetek óta folyamatosan cikkez arról, hogy magyaroszági léptékben is tízezres nagyságrendű az informatikus-hiány.

Én informatikusként azért bepróbálkoznék szívesen az említett bérszinvonalcsökkenés rizikójával, cserébe, hogy publikálódjanak a fizetések (horribile dictu még akár pozitív folyamatok generálódásával is párhuzamosan). Egyébként nyugaton is, itthon is bőven el lehet térni a meghirdetett sávtól, extra feature-ök mentén, jellemzően felfelé (hiszen nincs kötelező érvény). De a publikálással legalább legalább jobban látszatát keltenék a munkáltatók, hogy küzdenek a jó munkavállalókért, egyáltalán a komolyan vehetőségért.

De elismerem: sem nem érettek a magyar munakerő piaci viszonyok, és valóban komoly kockázatok is vannak/lennének.

nickM 2016.07.18. 20:49:10

@jobangel: "a munkaerőpiacon, általános bérszínvonalcsökkenést hozna" Miért?
Lehet, hogy rosszul látom - és természetesen "akár elérhető, bruttó" bérről van szó, de egyes multik elkezdték kiírni mennyit kínálnak az alkalmazottaiknak - az összegek - nettóra átszámítva is! - bőven felette vannak annak, amit a "sarki kisbolt" fizet.
"sokan azért szeretnék tudni, hogy ne nekik kelljen megmondani" Miért nekik kellene megmondani mennyit tud fizetni és milyen előrelépési lehetőségeket tud ajánlani a munkaadó? (Nem kevesen vannak, akik vállalnák, hogy 6-9-12 hónapig gombokat keresnek, ám utána - valós teljesítményük _reális_ értékelése alapján feljebb lépnek a ranglétrán...)

nickM 2016.07.18. 20:49:13

@jobangel: "a munkaerőpiacon, általános bérszínvonalcsökkenést hozna" Miért?
Lehet, hogy rosszul látom - és természetesen "akár elérhető, bruttó" bérről van szó, de egyes multik elkezdték kiírni mennyit kínálnak az alkalmazottaiknak - az összegek - nettóra átszámítva is! - bőven felette vannak annak, amit a "sarki kisbolt" fizet.
"sokan azért szeretnék tudni, hogy ne nekik kelljen megmondani" Miért nekik kellene megmondani mennyit tud fizetni és milyen előrelépési lehetőségeket tud ajánlani a munkaadó? (Nem kevesen vannak, akik vállalnák, hogy 6-9-12 hónapig gombokat keresnek, ám utána - valós teljesítményük _reális_ értékelése alapján feljebb lépnek a ranglétrán...)

jobangel · http://jobangel.hu/blog 2016.07.18. 21:26:03

@nickM: a munkavállalónak azt kell tudni megmondani, mennyiért éri meg neki egy adott állást betölteni. Ha a munkavállaló a saját igénye alapján határozza meg, mennyit kér, az jobb, mintha a munkáltató mondja, hogy ennyit lehet kapni, kell vagy nem... Mert mindig lesz, akinek kell a munka alacsony fizetésért is. És ne legyenek illúzióink, jó szakembereknek is lehetnek anyagi gondjaik, hitel, válás stb. Egy "tiszta" piacon jó lenne a publikált fizetés, a magyar piac nem egy tiszta piac.

qwertzu 2016.07.18. 21:32:10

@jobangel: A rendszergazda/programozó/villanyszerelő/gondnok überelhetetlen.

Már csak arra lennék kíváncsi, hogy mennyiért gondolták.

jobangel · http://jobangel.hu/blog 2016.07.18. 21:33:59

@qwertzu: de lehet... lsd,. jövő héten majd :)

qwertzu 2016.07.18. 21:38:43

@jobangel: Az informatikusok piaca jelenleg elég tiszta. Vagy mondjuk úgy hogy kiszáradt. Azért lenne jó tudni, mert így nincs értelme meglévő állás mellett hirdetéseket olvasni. Lehet hogy lenne egy tök jó meló +25% fizuért, de ha az ember pofára esik, mert csak a jelenlegi felét kínálják (lásd fent), akkor a kedve elmegy az egésztől.

szemétpasi 2016.07.18. 21:56:35

@jobangel: Van igazság abban amit mondasz, főleg hogy a magyar munkáltatók fordítva ülnek a lovon. Te is írtad és én is tapasztaltam, hogy gyakori kérdés, hogy "Mi tudna ön hozzátenni a cégünkhöz"... Mintha ők tennének szívességet.

Mégis úgy gondolom, hogy egy minimumbér megjelöléssel sok bosszúságtól meg lehetne kímélni az álláskeresőket. Főleg diplomás állásoknál... Talán még 1-2 munkaadónak is kijózanítólag hatna, hogyha kutya nem jelentkezne a hirdetésére..

Késapati Tamás 2016.07.18. 21:59:33

A hulladékrakodó állásra pár nappal ezelőtt magamtól találtam, de esküszöm nem értettem meg, hogy msot mivaaaan :D Gondoltam megnézem van e kukás állás mert gyiken azt írták Br160 és nap 6 óra meló csak, az is akkor nagyrészt amikor az emberek alszanak. Azt meg hogy mennyire könnyű és stresszmentes azt kb mindenki el tudja képzelni... csekkolom az fkf honlapját, látom van is meghírdetve ilyen állás na mondom tök fasza.. megnyitom és akkor ott ez büdös szar...most akkor vezetni kell a teherautót vagy pakolni a kukákat mert hát tök másik univerzum a kettő.. a vezetést sose csinálnám..

2016.07.18. 22:20:55

@Késapati Tamás: Szerintem mindkettő, illetve, hol ezt, hol azt. Az fkf sem szeret sokat fizetni, külön a gépkocsivezetőnek, és külön a pakolóknak. 160 ezer forint bruttóért akarnak 2 az 1-ben embert. Aztán papíron abban a munkakörben leszel, amelynek kevesebb a fizetése.

Késapati Tamás 2016.07.18. 23:06:57

@Pink Petsch: pedig ezeket a behemótokat vezetni szerintem óriási stressz na meg felelősség, hogy ne húzd meg sorra az autókat és tegyél kárt a szemeteskocsiban sem.. ahol én is lakom el sem tudom képzelni, hogy oldja meg az oda és főleg a vissza jövetelt azzal a batár nagy járművel.

Ráadásul nem is tűnik túl praktikusnak, hogy ha már ez megy valakinek akkor cserélgessék az illetőt.. az meg, hogy bérezésbe ugyanannyit gondolnak mind a kettőnek az külön vicc.

_Ske_ 2016.07.19. 06:26:04

@szemétpasi: 'Nagyon sok felesleges kört meg lehetne spórolni, ha kötelező lenne beleírni a fizetést a hirdetésekbe.'

Biztos, hogy nem véletlenül nem írják bele. Az utóbbi időben én is rendszeren olvasom a fejlesztői álláshirdetéseket. Backend fejlesztő - elvárások: html5, css3, js, jquery, és valamilyen js framework ismerete, az se baj, ha angular.
Kedvencem: előnyt jelent, ha rendelkezel linux rendszergazdai ismeretekkel.
Most akkor backend fejlesztőt keresnek, vagy frontend fejlesztőt, vagy rendszergazdát? Vagy egyszerre mindhármat? De az se baj, ha egyébként az összes keretrendszert ismered betéve.
Cserébe versenyképes fizetést adunk. Aham, 250 bruttó, vagy még annyi sem.
És akkor csoda, hogy nem találnak erre embert?

Mérges 1234 2016.07.19. 07:35:56

Én programozóként keresgéltem, és mindenütt megmondta a fejvadász, hogy mennyit tudnak adni, ez többnyire 600 bruttótól indult, az egyik helyen nem akartak ennyit adni, aztán írtam nekik egy alkalmazást és megadták volna, de végül elmentem egy másik helyre ahol 750-et adtak, pedig ott is 600-at kértem.

Lehet, hogy hülyeség, de nekem eddig már mindig az első körben felmerült a fizetési igény és ha nem passzolt nem is erőltettem tovább.

jobangel · http://jobangel.hu/blog 2016.07.19. 07:39:45

@Mérges 1234: nem hülyeség, már állásinterjúra hívásnál lehet tistázni, milyen nagyságrendekben gondolkodnak a felek. A pontosításra valók az állásinterjúk.

midnight coder 2016.07.19. 07:46:05

@_Ske_: Na ja. Kis hazánkban nem az informatikus hiányzik, hanem az olyan informatikus, aki hajlandó a nyugati fizetések töredékéért dolgozni. Márpedig, mivel az informatikus olyan állatfajta, aki egyrészt kinn is keresett, másrészt a melójából adódóan elég jól tud angolul és elég tájékozott is, így az aki valóban ért is valamihez az nem fog elmenni a magyar pincebétébe 130 ezer forintért gyurmázni a fekáliát.

midnight coder 2016.07.19. 07:49:26

@Mérges 1234: Igen, azért a fejvadászok általában tisztában vannak azzal, hogy mennyi az annyi. De ha elmész valahová interjúra, akkor azért ezt valóban nem árt már az elején tisztázni, nekem is volt már olyan hogy egy órás beszélgetés után derült ki, hogy alapvetően más elképzeléseink vannak a bérekkel kapcsolatban.
Persze az is igaz, hogy ott más gondok is voltak ami miatt semmiképpen nem mentem volna oda.

a BircaHang Média szerk. · http://www.bircahang.org 2016.07.19. 08:22:16

@jobangel:

Bulgáriában pontosan ez a kialakult szabály.

Egyik munkaadó sem szeret annyit adni, amennyit a dolgozó kér. Ez ugyanis - ellentétben a nyugati hagyományokkal - azt jelenti, hogy a munkavállaló megkapta amennyit akart, azaz NEM lesz elégedett. A kedvenc munkavállaló az, aki kevesebbet kér, majd nagylelkűen a munkaadó többet ajánl le - az ilyen munkavállaló a bolgár logika szerint elégedett lesz, hiszen többet kapott.

A bolgár logika szerint az olyan munkavállaló, aki pont annyit kapott, amennyit kért azért nem lesz elégedett, mert el fogni kezdeni gondolkodni "a fenébe, megadták, kérhettem volna többet is", míg ha többet kap, akkor úgy fogja érezni, hogy a munkaadó nagylelkű.

Amikor megszűnt a korábbi, kifejezetten jól fizető munkahelyem 2014-ben, el akartam menni egy hasonló helyre (nagy amerikai multihoz). TUDTAM mennyi fizetnek kezdőknek. Hát elmentem az interjúra és nagy őszintén arra a kérdésre "mennyit szeretne Ön keresni?" benyögtem azt az összeget, melyet tudtam, hogy adni fognak. Eredmény: nem vettek fel. EL kellett mennem egy rosszabba helyre 1 évre. Aztán az előbbi cég ismét hirdetett, megint jelentkeztem, megint behívtak interjúra, most már odafigyeltem, s a kezdőfizetés 70 %-át kértem kívánt fizetésnek. Eredmény: most ott dolgozom, természetesen pontosan azzal a fizetéssel kezdtem, amit mindenkinek adnak az én pozíciómban. Vicces, nem?

Az a vicces, hogy tök nyugati cégek is beleszoktak ebbe.

a BircaHang Média szerk. · http://www.bircahang.org 2016.07.19. 08:24:05

@jobangel:

Tiszta piac nem létezik, sehol sem, de a munkaerőpiacon végképp nem.

a BircaHang Média szerk. · http://www.bircahang.org 2016.07.19. 08:26:03

@qwertzu:

Én már voltam olyan rendszergazda, akit időnként beküldtek dobozokat pakolni.

_Ske_ 2016.07.19. 09:00:03

@jobangel: 'nem hülyeség, már állásinterjúra hívásnál lehet tistázni, milyen nagyságrendekben gondolkodnak a felek.'

Na ja, kivéve, ha azt mondják, hogy jöjjön be és megbeszéljük. Pedig meg lehetne úszni ezeket a felesleges köröket mindkét fél részéről.

2016.07.19. 09:00:21

@Késapati Tamás: Na egen, igazad van, és valamivel normálisabb országban, mint Magyarország, ez így is működik: mindenkinek megvan a maga feladata, és azt próbálja meg ellátni atudása szerint. Otthon viszont 2 az 1-ben, de leginkább 3 vagy 4 az 1-ben embereket keresnek, a lehető legkevesebb bérért. És még mindig gyakorlat, hogy minimál plusz zsebbe jelentik be.
Na, ezért van munkaerőhiány otthon.

2016.07.19. 09:02:14

@a BircaHang Média szerk.: A multik rendkívül alkalmazkadóak a helyi sajátosságokhoz. Ezért is sikeresek és multik.

pippa2011 2016.07.19. 09:21:36

Friss kedvenc: ha szeretnél az abszolút belvárosban, a sétálóutcától 50 méterre, éttermek, kávézók és trendi helyek SZOMSZÉDSÁGÁBAN (!) dolgozni, jelentkezz!
Egyébként igazuk van, akinek ez szempont, az fog jelentkezni, így Látszat És Felfújt Lufi Kft. emberére talál. Csak úgy kígyóznak majd a belvárosban a fluktuálók!

szerdika 2016.07.19. 15:54:53

Ugyan ez nem felháborító vagy becsapós, de én azt várom, mikor tűnik már el az álláshirdetésekből a "fiatal, dinamikus csapat". Már 10 éve is ciki volt, de még mindig minden második hirdetésben ott van ez a szókapcsolat. A hideg futkos a hátamon tőle. Ráadásul nem is értem, ez miért tartozik az állás kínálta előnyök közé.

Késapati Tamás 2016.07.19. 16:17:00

@szerdika: dehát csak nagyon kevesen keresnek statikusokat :))

jobangel · http://jobangel.hu/blog 2016.07.19. 16:20:35

@szerdika: Sajnos, ezzel próbálják távoltartani a 40+ éves munkaerőt. Újabban a 35+ is beletartozik a kiszűrendőbe. A másik a jófejkedő tegeződés, amikor azt érzed, hogy egy hülyegyerek írta az álláshirdetést, a többi hülyegyereknek. Nem, csak a megfelelő korosztályt szólítják meg, a többi nem jöhet... persze a nyílt diszkrimináció törvénytelen, de ezzel semmit sem lehet kezdeni.

szerdika 2016.07.19. 16:31:49

@jobangel: Sejtettem, hogy ilyesmi lehet a háttérben, de legalább megpróbálhatnák átfogalmazni, más szófordulattal kifejezni. De nem, "fiatal dinamikus csapat", csakis így, ezekkel a szavakkal. Annyi fiatal, dinamikus ember az egész országban nincs, ahány hirdetésben ezt már láttam. Mindig arra gondolok, hogy mi történik, ha valaki eléri a 35 éves kort, kirúgják?
De ez már nagyon off. Hogy jobban témába vágót is mondjak, az a másik kedvencem, amikor az "amit kínálunk" részhez odaírják, hogy teljesen bejelentett fizetés. Ez valami extra, aminek külön örülni kellene? :O

Bambano 2016.07.20. 03:10:25

nem tudom, a hetedik miért került ide (a gyengeáramú).
Az informatikai szlengben a gyengeáramú hálózat az tipikusan az ethernet, esetleg a telefon hálózata. Az ethernet hálózat üzemeltetése egyáltalán nincs távol az informatikustól. A 230V az erősáramú hálózat, ezzel nem keverendő.

max. az a kérdés, gondnokság alatt mit ért. ha csak nem tudta megfogalmazni, hogy az informatikai cucc karbantartása, "gondoskodás" a nyomtatópapírról meg a tintáról, akkor ez egy átlagos hirdetés, nem rossz annyira, hogy pellengérre kerüljön.

Eltévelyedés · http://gumimacik.blog.hu/ 2016.07.20. 04:01:21

@jobangel: Azt hiszem továbbra sem értünk egyet a fizetések kiírásával kapcsolatban. Hiszek a piacban, ha bércsökkenés lenne belőle, akkor az azt jelenti, hogy az egyensúlyi állapot lejjebb van, tehát most sokan túl vannak fizetve. Lehet, hogy lesz valaki, aki elvállalja a front end fejlesztő-rendszergazda-területi képviselő feladatkört 200 bruttóért, de hamar ki fog derülni, hogy alkalmatlan rá, hiszen az ilyen tudású, napi 16 órát dolgozó emberek inkább 600-800 közti bért keresnek. Ekkor kirúgják/elfogadják, hogy ennyi pénzert ezt kapni, és a világ megy tovább.

Az átláthatóságot segíti a fizetések megadása, nem félnék azoktól, akik lejjebb alkudják a munkabért. Velük párhuzamosan dolgoznak a feljebb alkudók is, aztán lesz egyensúly, és hosszútávon minden pozíció pontosan annyit fizet, amennyit ér. (többé kevésbé, mindig lesz mondjuk 20% plusz-mínusz)

Ez segít a jövő generációjának is, ha egyetem előtt azt látja a kismókus, hogy a burgerforgatásért havi 100 jár, bútorasztalosként 250, programtervezőként 10 éves tapasztalattal meg 800, akkor majd eldönti, hogy minek szeretne/tud/akar tanulni.

A homályos kifejezések, hogy nem tiszta piac, meg nem érett rá... ugyanmár, ezek szubjektív benyomások, sokszor mindenki számára más jelentéstartalommal. Azt gondoljuk, hogy pl az angol munkaerőpiac annyival hűdejobb? És ha igen, hogy vált jobbá? Csak egy pár cégnek kellene elkezdeni és a változás elindulna, nem sopánkodni, hogy mi csinálnánk, de a piac nem elég érett. Be the change!

pippa2011 2016.07.20. 08:25:09

@szerdika: Egyetértek. Hasonló burkolt diszkrimináció a "pályakezdők jelentkezését is várjuk". Ez azt jelenti, csak azokat várjuk. Voltam olyan interjún, ahová behívtak 30 pályakezdőt, még a diplomaosztó előtt, plusz 3 fő 40+-ost mutatóba. Köztük engem is. Megalázó volt, hogy csak alibi vagyok, azóta ilyenekre nem adom be.

Circus 2016.07.20. 14:49:06

Szerintem a 'fiatal, dinamikus csapat' az kb a kevés fizetést takarja, de cserébe jó lesz a hangulat az ökörködések nyomán, így nálam az alapvető szűrő, persze ellene tenni 40+ ként nem tudok :)

Valami javul egyébként, mert egyre többször látok számokat kiírva a hirdetésekben.

@jobangel: "a munkavállalónak azt kell tudni megmondani, mennyiért éri meg neki egy adott állást betölteni. Ha a munkavállaló a saját igénye alapján határozza meg, mennyit kér, az jobb, mintha a munkáltató mondja, hogy ennyit lehet kapni, kell vagy nem..."
Nem jobb!
Hamár piac - ott is ki van írva, hogy mennyi a milyen alma kilója, nem?

Részben pont az olyan hirdetések miatt, amin mi most itt vigyorgunk, konkrétan nem derül ki, hogy milyen feladatok tartoznak a munkakörhöz, nem ismerem a céges kultúrát, a belső szabályozást, a munkakörülményeket, semmit a cégről - mire mondjak mennyit? Nem mindegy, hogy egylégterű iroda káoszában, vagy kisebb csoportokban elkülönülve kell ugyanazt a munkát végezni.

Pl: ha kvázi 0-24-es telefonügyeletet kell tartani szakértőként, akkor nem lesz elég az, amit amúgy ugyanezért a munkakörért, de stabil napközbeni 8 órára kérnék.
Vagy: irodavezetői pozíció. Van, ahol titkárnő és beszerző, van ahol HR-es és könyvelő, van ahol szakmai szakértő és irányító...

jobangel · http://jobangel.hu/blog 2016.07.20. 15:16:05

@Circus: Igen, de itt a munkaerő az eladó alma... Azért fizetnek. És ha enyém az alma, hagy mondjam már meg én, mennyiért adom el. Aztán ha annyiért megveszik, jó, ha nem, akkor újra kell gondolnom az árat. A piacon is megtehetik, hogy azt mondják, a 100 forintos almámra, hogy add az egészet 50-ért, én meg majd eldöntöm, adom-e (még az is lehet, hogy megéri). A "termék" itt a munkaerő, ezért jó lenne, ha a munkavállaló határozná meg, mennyiért adja.
Ha meg a végére a hirdetésnek odaírják, hogy x Ft-ot fizetünk, akkor még mindig nem tudod, hogy pontosan mi a munka, de már alkupozíciód sincs :( Piac helyett nagykeres veszi meg az almádat, fizet amennyit fizet, ha nem tetszik, nem adod, és rád rohad az almád. No, ezért sem támogatom ezt.
Jövő hétre viszont pont találtam ilyen fizetési ajánlatos hirdetést. Nem sok köszönet van benne, de biztos jól elvigyorgunk majd rajta, megérdemli a jómadár.

Circus 2016.07.20. 18:42:00

@jobangel: nem volt jó a hasonlatom, ráadásul pont abba a hibába estem, amit magam is ostorozok, ejnye... Ez NEM adásvétel, hanem kétoldalú szerződés, amit úgy fognak fel ma, ahogy leírtad.
Lehet, hogy nincs alkupozíció, de ha nagyon mellélőnek, akkor senki nem fog odamenni, én pedig egy pillantással látom, hogy mennyire komoly a cég hozzáállása... és nem küldök felesleges önéletrajzot, mert nem egymást keressük (ahogy egy másik húspiacon mondják).

Zorg a Rettenetes · http://musicanta.blog.hu 2016.07.21. 23:43:43

@jobangel: Egyrészt nem pontos fizetést szoktak megadni, hanem fizetési sávot, tehát van játéktér az alkura. Másrészt a fizetési sávtól el lehet térni, ha nyomós ok van rá. Harmadrészt, ha rosszul lövik be a sávot, akkor majd nem lesz jelentkező, és kész.

A titkos fizetések annak a félnek kedveznek, amelyik a titkosságuk ellenére is be tudja szerezni a versenytársaktól az információkat. Szerintem ezt egy komplett HR osztályt fenntartó cég könnyebben megoldja, mint Józsika, az egyszeri munkaválló.

Most az van, hogy Józsikának kocognak a térdei, hogy nehogy túl magas fizetést mondjon, mert fogalma sincs, hogy a cégnél milyen fizura gondoltak, de talán arról sem, hogy a versenytársak mennyit fizetnek. A másik oldalon Ödönnek, a dörzsölt HR-esnek meg csak az a dolga, hogy ráncolja a homlokát, ha a versenytársak pontos fizetései és mindenféle egyéb elemzés alapján belőtt fizetési sávot fölfelé véti el a jelölt.

Egyes multik Budapesten konkrétan abból élnek, hogy egy rakás ember tragikusan alacsonyra lövi be a saját bérigényét, így a maradék számára azonos bértömeggel együtt már egészen versenyképes fizetést tudnak ajánlani (vagy spórolhatnak is a bértömegen). Így fordulhat elő, hogy egymás mellett dolgozik két ember azonos munkakörben, az egyik 300, a másik 600 bruttóért. Ödön meg röhög a markába, hogy milyen olcsón sikerült feltölteni a pozíciókat.

Nem azt mondom, hogy legyen törvény, hogy nyilvánossá tegyék a fizetési sávokat (pláne, hogy könnyű lenne kijátszani), de azért ne mondjuk már azt, hogy nem lenne jó, ha benne lennének az álláshirdetésekben, mert de, nagyon jó lenne.

Zorg a Rettenetes · http://musicanta.blog.hu 2016.07.21. 23:50:48

@Zorg a Rettenetes: Arról nem is beszélve, hogy ebből a játékból a "120 nettóra jelentünk be, de kapsz 80-at hozzá zsebbe" típusú ügyeskedő trógerek kimaradnának, mivel ők nem tehetik meg, hogy kiírják a hirdetésbe a fizetési sávokat.

Eljöhetne egy olyan világ, ahol ferde szemmel nézhetnénk minden hirdetésre, amiben nincs semmi információ a fizetésről azon kívül, hogy "versenyképes". Szerintem ez mindenkinek jó lenne.

jobangel · http://jobangel.hu/blog 2016.07.22. 07:21:48

@Zorg a Rettenetes: önmagában a fizetési sáv értelmezhetetlen munkavállalói szempontból: mit jelent a tól-ig sávban az "-ig"? Annál többért már nem vállalja? Ezért nem írunk önéletrajzba fizetési sávot. Nagyságrendet írunk, azt is nettóban.

A multik vs. kkv-k érvelésben általában nem a multik fizetnek gyalázatosan alacsony béreket, ez kkv-s jellemző. A self-made man kisvállalkozó, aki megvenné már végre hitelre a szép nagy autóját, nettó 100-as fizetési ajánlattal próbálkozik, persze úgy, ahogy mondod, minimálbérre bejelentve, zsebbe a többit.

A hirdetésekbe írt fizetési sávok szerintem teljesen kiszolgáltatottá teszik a munkavállalókat. Már azt sem mondhatja meg, mennyit kér. És persze a bérszínvonalrontó szerepét tökéletesen betölti: ha a hirdetésben az van, hogy ez a meló nettó 100, akkor a többi, épp nem hirdető munkáltató is elgondolkodik, miért fizet ő nettó 150-et ezért? Persze a dolog félrevezető, mert a hirdetés eredményességéről nem tudunk semmit: lehet, hogy nettó 100-ért nem fog találni senkit, de a többi munkáltató meg úgy érzi, túlfizeti az embereit, és ezen változtatni fog. Semmilyen előnye nincs a munkavállaló számára a hirdetésbe beírt fizetési ajánlatnak. Akik szerint van, azok csak azt szeretnék megúszni, hogy nekik kelljen kimondani az összeget, mert úgy érzik, ezen buknak el az állásinterjún, ettől félnek. Inkább más mondja meg, mit érnek, mit ők maguk? Sajnos ez annyira kádári kisemberes, hogy mostmár lassan 60 évnyi erre szocializáló bánásmódot kellene megváltoztatni.

Zorg a Rettenetes · http://musicanta.blog.hu 2016.07.22. 13:22:04

@jobangel: Szinte semmire válaszoltál semmire amit írtam, csak magadat ismétled.

"Már azt sem mondhatja meg, mennyit kér." A fizetési sáv most is létezik. Ilyen erővel most sem mondhatja meg a munkavállaló, hogy mennyit kér, mert ha fölélő az általa ismeretlen fizetési sávnak, akkor jobb esetben szólnak neki, hogy ez túl magas, rosszabb esetben kínosan mosolyogva bólogatnak, és majd értesítik.

"ha a hirdetésben az van, hogy ez a meló nettó 100, akkor a többi, épp nem hirdető munkáltató is elgondolkodik, miért fizet ő nettó 150-et ezért" De írom, hogy a munkáltatók nagyrésze pontosan tisztában van a piaci fizetésekkel. Ők nincsenek rászorulva arra, hogy a konkurencia hirdetését nézzék, mert ha a kapcsolati háló nem elég, viszonylag olcsón hozzájuthatnak nem nyilvános munkaerőpiaci elemzésekhez is. Ezzel szemben a munkavállaló nem képes ilyeneket beszerezni, és a kapcsolati hálója is kisebb, mint egy egész cégé. Kérlek foglalj állást: Azt állítod, hogy a munkavállalók jobban tisztában vannak a piaci bérekkel, mint a munkáltatók?

Arról meg csak megemlítem, hogy ha igazad lenne (nincs) és a titkos fizetési sávok miatt a piacilag indokoltnál magasabb fizetések alakulnának ki, az inflációt gerjesztene, és rontaná az ország versenyképességét, szóval megint nem valami olyan, aminek örülnünk kéne.

"Inkább más mondja meg, mit érnek, mit ők maguk?" Leírom újra: Most is más mondja meg, hogy mennyit érnek, csak van egy ilyen játék, hogy a munkavállaló vajon el tudja-e találni, hogy ők mire gondoltak. Őszintén: Te dolgoztál valaha olyan helyen, ahol munkaerőfelvételnél nem volt meg előre a fizetési sáv, amiben a felvenni kívánt munkavállalók 95%-át kívánják elhelyezni? Van bárki, aki úgy keres alkalmazottat, hogy nincs konkrét elképzelése előre hogy mennyit akar neki maximum fizetni, és valóban a munkavállaló mondja ki az első szót, és a munkáltató meg akkor áll neki számolgatni, hogy megéri-e neki ez az ajánlat?

jobangel · http://jobangel.hu/blog 2016.07.22. 14:38:22

@Zorg a Rettenetes: A kért állásfoglalás: a munkavállalók a piaci bérekkel a legtöbb esetben jobban tisztában vannak. Ezért van az, hogy a kkv-vezér leesik a székről, ha meghallja, hogy a nettó 300 Ft-os órabér kevés. Pedig ő évek óta annyit fizet... eszébe sem jut, hogy emeljen. Multinál másképp játsszák, ott van egy kb. büdzsé, de bizony az nincs kőbe vésve. Ha olyan ember kerül képbe, aki kicsit más munkaköri leírással másra is megfelelő, azt megfizetik - így már pont én személy szerint jártam. Szóval volt, de annyira nem érdekelte őket, mert 2 in 1 tudtak használni, és nem pénzt spórolt rajtam a cég, hanem headcountot, amit sokkal nehezebb megkapni külföldi anyácskáktól. Mivel én bevállaltam a másik feladat felét, nyertek velem egy félállást. Csak az kellett, hogy a CV-mből kinézze, ezt is tudnám, és meg is kérdezze, mit szólnék hozzá... Hát így megy ez.

Illetve volt már olyan segítettem, aki hezitált, hogy akkor a menedzseri pozícióra merjen-e, mert operatív vezetői tapasztalatai nem nagyon voltak, cserébe szakmai specialista volt. Gond egy szál se, csak miatta szétszedték a munkakört, csinálta, amihez ő értett, meg felvettek mellé egy asszisztenst arra, amivel nem tudott/akart foglalkozni. És még mesélhetnék ezer esetet, mostmár lassan 2000 tanácsadáson vagyok túl, sokat láttam (és még mindig meg lehet lepni természetesen). Mindig beigazolódott, hogy mindent lehet, ha van miről tárgyalni, és ha az álláskereső nem fél tárgyalni. Legtöbb esetben fél. Ezért a magyar munkavállalói fejekben az van, hogy "mondják meg, mit kell csinálni és mennyiért, én meg majd megyek és csinálom, és akkor nincs gond". Tárgyalni? Az kockázatos. Igen az, de általában bejön, ha mindenki jól jár (feltétel: a cégnek is jól kell járni). Szóval nem, nincs ilyen játék, csak tudni kell érdekeinket képviselni.

A fizetések jelenleg is jórészt titkosak, és lám alig van infláció (oké, más miatt sincs, ez már messzire vezet, jó-e így). Szóval a béremelkedések inflációnövelő hatása nem igazolt egyelőre - a mi piacunkon, mert közgazdaságilag helytálló lehet, bizonyos együttállások mellett.

A kkv-rész úgy keres alkalmazottat, hogy meghirdeti, és meghallgatja, ki mit kér. Utána dönt, melyik ember felelne meg neki, és az mennyibe kerül, ki tudja-e hozni a cégből ezt a költséget. Ez persze nem jó, de attól még így van, a munkavállalóknak ilyen piacon kell segítenem. Multik más, ők sokkal rugalmasabbak, másképp is kell tárgyalni velük. Lsd. még fent headcount vs. költség. A kkv egyértelműen kevesebb költséget akar, a multinak úgy is jó, ha nagyobb margin lesz.

Zorg a Rettenetes · http://musicanta.blog.hu 2016.07.22. 15:53:45

@jobangel: Érdekes, hogy a kkv-k nagyrészét úgy fested le, hogy totálisan inkompetens idióták irányítják, míg ugyanezt a munkavállalókról nem feltételezed. El nem tudom képzelni, hogy miért lenne rosszabbul informált egy 20-30 fős, évi 100 milliós forgalmat bonyolító kkv ügyvezetője, mint a hozzájuk jelentkező villanyszerelő, de ezt a vitát nem tudjuk eldönteni, legalábbis én nem tudom bizonyítani az állításom. Szerintem nincs igazad, de ha valóban a munkavállalók lennének jobban informáltak, akkor tényleg torzulhatna valamicskét a piac a javukra, ezt aláírom.

Azt még hozzátenném, hogy attól, hogy egy cég kiírja a fizetési sávot, még eltérhetnek tőle, vagy átalakíthatják a pozíciót, ha érkezik egy megfelelő jelölt, aki miatt megéri. Multiknál azt hiszem az szokott lenni a policy, hogy a HR külön engedélye kell hozzá. Az ilyesmit egyáltalán nem zárná ki ez a gyakorlat, ahogy tőlünk nyugatabbra sem zárja ki.

jobangel · http://jobangel.hu/blog 2016.07.22. 15:58:59

@Zorg a Rettenetes: KKV-król igen rossz tapasztalatom van, a HR-hez, kiválasztáshoz pl. biztosan nem ért egyikük sem, mert sikk lenézni a HR-es szakmát náluk (mondom ezt úgy, hogy nem vagyok-nem voltam HR-es sosem). Kb. annyira fonák ez, mint mikor a 8 általánossal a kocsmában megindokolják, hogy miért hülye a 3 diplomás, bezzeg ők... A kkv-k többsége is így áll a témához. Abból lesznek ilyen hirdetések, mint a posztban is, hogy ennyire értenek hozzá.

A másik: ha kiírja a hirdetésben a fizetési sávot és eltérhet tőle (ez így van), akkor valójában mindegy, kiírja-e... Megintcsak ott vagyunk, hogy meg kell alkudni. Csak nehezebb a munkavállalóknak, az meg nekem hivatalból nem tetszik (vö. "megmondtuk, hogy 100, mit alkudozol itt? Kell vagy nem ennyiért?")

Circus 2016.07.22. 19:27:38

@jobangel:
" másik: ha kiírja a hirdetésben a fizetési sávot és eltérhet tőle (ez így van), akkor valójában mindegy, kiírja-e... Megintcsak ott vagyunk, hogy meg kell alkudni. Csak nehezebb a munkavállalóknak, az meg nekem hivatalból nem tetszik (vö. "megmondtuk, hogy 100, mit alkudozol itt? Kell vagy nem ennyiért?")"

Van ám itt mégegy szempont, mert ha egyszeri munkavállaló egy arcpirítóan kis összeget lát kiírva, akkor nem jelentkezik, tehát valahol a "mindenki mindenhová elküldi a CV-t, mert hátha" probléma is csökkenhet. Ez ugyanaz, amikor a jónevű autóipari cég keres hosszú évek óta X embert - a "profi" munkakereső már tudja, hogy csak piackutatás zajlik.

Amit a KKV-król mondtál, teljesen egyetértek, azzal, hogy idesorolnám a kisebb multikat is (lásd még ezermester, ócsóér')

qwertzu 2016.07.24. 11:11:45

@jobangel: "Megintcsak ott vagyunk, hogy meg kell alkudni."

Alkudni mindig kell. De valamiért nyugaton csak kialakult, hogy kiírják. Szerintem amúgy el fog terjedni, ha kialakul az egyensúly a munkaerőpiacon. Amíg persze minden munkahelyre van 100 jelentkező, akiből 10 ért is hozzá és azonnal tud kezdeni, addig felesleges kiírni a bért, lesz munkás és a munkáltató előnyben van. Amint nincs túlkínálat melósból, rögtön más lesz a leányzó fekvése. De amúgy elkezdődött. A lidlben vettem észre, hogy szépen elkezdik kiírni a lehetséges fizukat.

jobs.lidl.hu/cps/rde/SID-69F632D3-5D6DCBAE/career_lidl_hu/hs.xsl/allasok-347.htm?entrylevelid=&employmentareaid=&hitsperchunk=5&chunk=2&action=showJobDetails&id=2467&title=Bolti%20dolgoz%C3%B3%20Kelet-Magyarorsz%C3%A1g%20(8%20%C3%B3r%C3%A1s%20munkav%C3%A9gz%C3%A9s)#

qwertzu 2016.07.24. 11:14:06

És héé, hol van már a következő post?

jobangel · http://jobangel.hu/blog 2016.07.24. 16:39:41

@qwertzu: Lidl: azért az pont nem az munkahely, ahová bárkit is szívesen segítenék. Az egyéb munkafeltételekről nem írogatnak ilyen bátran...

Következő poszt majd holnap reggel 6-kor. Most csinálom :)

Cs 2016.07.25. 15:03:09

@jobangel: Lidl-től függetlenül. Qwetzunak igaza van abban, hogy kereslet-kínálat változása (munkaerőhiány), arra ösztönzi a munkáltatókat, hogy emeljék a béreket, illetve ha tudják, hogy iparági átlag felett fizetnek, akkor ezt reklámozzák. Minél többet fizetsz és erről minél többen tudnak, annál nagyobb az esély, hogy találsz munkaerőt.

A válság alatt semmi értelme nem lett volna munkabéreket közölni a hirdetésekben, amikor a sok jelentkező egymás alá licitált, felülmúlva minden munkaadói elképzelést.

Irbisz 2016.07.25. 17:49:01

A fizeteseke munkaadoi oldalrol valo megadasa, elvileg jo dolog, ha nalunk nem lenne a munkaadoi oldl nagyobbik fele alkalmatlan erre (allami es önkormanyzati szektor es a kkv-k). Egy szó mint száz, amig ennyire kadarista gondolkodasuak, addig ez kontraproduktiv lenne.

GeoCracker · http://endresy.blogspot.com/ 2016.07.30. 17:28:46

A fizetés az egyik oldal csupán.
1. Egy nemzetközi cég magyar leánykája:
- Az interjúra a HR-es késve érkezik. Elnézést ugyan hümmög az orra alatt, de nem túl meggyőző.
- Beülünk. Mondja a szokott rizsát. Amibe valaki valamikor beleírhatta: "Mi egy fiatalos cég vagyunk, az átlagéletkor nálunk 38 év".
- Hirtelen rámkerekedik a szeme, holott eddig is ott ültem. Megállapítja, hogy bőven 38 feletti őszülés jeleit mutatom. Iszonyú zavarba jön, és megfeneklik.
- Megkönyörültem rajta: otthagytam.

2. Magyar informatikai fejlesztő cég. Fejvadásszal kerestet embert. Jószerivel 3 éve látom ugyanazt a hirdetésüket itt-ott felbukkanni. Tesztelői álláshoz adnak egy kütyüt valami embed windózzal. percenként lefagy. Sebaj, biztos a teszt része. Golyóstoll. Reset. A resetlik körül a világ minden színárnyalata. Ergo, százak próbálkoztak vele. Fejvadász: 'eddig mindenkinek sikerült használni'. Anyád....

3. Fejvadász, informatikai tesztelőt keres. Mintateszt a Kolosi tértől egy köpésre. A teszt elvi hibás. Visszaköszönnek az egyik tankönyv mintafeladatai, de úgy, hogy közben valaki láthatóan kettőt lapozott, és fogalma nem lévén az egészről, nem vette észre. Megkérdeztem ki alkotta a tesztfeladatokat. Fejvadász srác (dülledő keblekkel): én állítottam össze. Gondolom azóta is keresi a megfejtést.

4. Fejvadász, aki navigációs szoftver field-tesztjére keres embert. Második kérdése, hogy saját gépkocsival is vállalom-e a munkát. A CV-ben benne van, hogy nincs jogosítványom se. A kérdés nyitva maradt, hogy funkcionális analfabéták miért mennek fejvadásznak.

5....., i tag dajscse

jobangel · http://jobangel.hu/blog 2016.07.30. 19:02:42

@GeoCracker: Igen, a jó IT recruiter ritka, mint börtönben a vészkijárat... A cég, aki már 3 éve keres, nyilván rosszul csinál valamit. Az elvi hibás tesztre egy másik sztorim, mikor jelöltkém elment naaagy multi szoftverházába szakmai tesztet írni. "Tekintse át ezt a C kódrészletet! Milyen hibákat talál benne?" szólt a feladat. Enyhe Asperger-szindrómával megáldott jelöltke válasza: az, hogy ez Pascal... Összesen kb. 30-an írták ezt a tesztet, még ketten megerősítették, hogy az bizony ott Pascal volt. Az én jelöltkémet nem vették fel, gondolom, nem ezt a választ várták.

GeoCracker · http://endresy.blogspot.com/ 2016.07.30. 20:50:43

@jobangel: "Igen, a jó IT recruiter ritka, mint börtönben a vészkijárat."
Ez jó :-)
De sajnos igaz.

A cégeknél is. Most "külsősként" tesztelek egy projekten. A cég meg van szorulva. Fejlesztőileg is. Felvetettem, hogy beülnék interjúztatni, mert tesztelőként látom a tipikus fejlesztői hibákat. A szemléletieket is. Szóba se került többet a kérdés. Pedig egy kis ideje tesztelgetek. Úgy 18 éve :-)

Az élet óhtatlanul összespdor olyan helyzetekkel, amikor megkeresnek. Még az állítólag szakmai linkedin-en is olvasni néha furákat.

Néha azt hiszem, hogy az a junior toborzó, aki el tud indítani egy táblázatkezelőt, és mondjuk látta már a szomszédja monitorán az ISTQB honlapját, már meg van győződve arról, hogy mindent tud.
süti beállítások módosítása