JobAngel Az álláskeresők védangyala

Te dolgoznál a világ legrondább hölgyével?

2014. február 03. 09:00
36 hozzászólás

Lizzy.jpgCV-fényképekről akartam írni, és kutatás közben ráakadtam egy érdekes cikkre. Ez a cikk a Linkedinen jelent meg, "Labeled 'World's Ugliest Woman' – Would You Hire Her?" címmel.

A cikk Lizzie Velasquez kapcsán íródott (ő látható a képen). A Linkedinen sajnos már nem elérhető (Google tárolt változatban igen, sőt sok külföldi blogon megjelent a teljes cikk...), valahogy éreztem, hogy ez lesz, úgy fest, erősen tabutéma lehet még tőlünk nyugatabbra is azt feszegetni, döntési szempont-e a külső új kollégák kiválasztásnál.

Azért lett különösen érdekes a téma számomra, mert általában kérem az álláskeresőimet, tegyenek fényképet a CV-jükre. Még a blog indulása körül az egyik személyes ismerősöm azt válaszolta, hogy nem, mert akkor nem jut el állásinterjúra, mert ő nagyon csúnya. Közöltem vele, hogy semmi csúnya nincs rajta, teljesen átlagos külsővel rendelkezik, az emberek többsége nem porcelánbaba-arcú, az, hogy ő sem, nem baj. Volt már állása is, nem is a külseje miatt váltak meg tőle (leépítés) és nem a külseje akadályozta az újabb állás találásában.

Állásinterjúkon úgy érezte, lekezelően bánnak vele, mert "szebbet vártak" (ezt jó eséllyel csak ő érezte így), máshol ugyan kedvesek voltak, de nem keresték többé állásinterjú után. Nem lehetett lebeszélni arról, hogy nem a külseje miatt nem talál állást. Ezt azért sem értettem, mert a hivatásához véletlenül sem szépségre volt szükség, szakmai tudása, múltja pedig értékes, és mint említettem, nem is csúnya. Esete nem egyedi, sokszor olvastam álláskeresők panaszaként, hogy külsejükre tett megjegyzést az interjúztató. Ami persze magánemberként is bunkóság, szakmai körökben meg főleg...

Én azt gondolom, hogy a szépség fogalma mindenkinek egyéni, egy mosolygós, kedves, intelligens személyiség közelében mindenki szívesebben tartózkodik, mint egy szép, de morcos, hisztis személy közelében. A szépségét pedig senki sem maga választja, jut, ami jut, nem tehet ellene senki semmit.

Lizzie sem bújt el a világ elől, sőt. Sikeres író, motivációs előadó, ha valaki, ő biztosan hiteles e szerepben. Komoly egészségügyi problémákkal is küzd, egyik szemére teljesen vak, másikkal is alig lát, a csontsoványságát ismeretlen, orvosilag kezelhetetlen anyagcserezavar okozza. A személyisége viszont kifejezetten vonzó. Megtalálható néhány előadása youtube-on, az első mondata végére már fel sem tűnt nekem, mennyire extrém a külseje, mert a mondanivalója, személyisége magával ragadó.

A linkedines cikk írója mindenfelől körbejárta a külső-alapú kiválasztás kérdését, tanulmányokkal, megfelelő HR-folyamatokkal, toborzási stratégiákkal példálózva, hivatkozva arra, hogy hát a cégek imázsa sem mindegy, így azt hiszik, külsőre is érdemes válogatni stb, Tanulságot keveset vont le, inkább talán elgondolkodtatni akart.

Kis magyar valóságunkban én azt gondolom, nálunk is komoly előítéletek vannak, nálunk is megvan véleménye mindenkinek mindenkiről, még mielőtt megszólalt volna. Egy állásinterjún különösen előfordulhat ez, sajnos. 

Multinál a diszkrimináció tilalma, és a szigorú szakmai alapú, sokszereplős kiválasztási folyamatok miatt a külső kevésbé számít. Ott még a HR-esek értékelésekor is felmerülhet a kérdés, hogy miért nem esett a választás egy egyébként teljesen jónak tűnő jelöltre. Azt nem mondhatja auditkor senki, hogy hát mert nem volt elég szép a jelölt... Természetesen egy szakmai vezetőn nehezebb számonkérni a döntését... Ellenben csak multinál láttam, hogy a komolyan túlsúlyos vagy épp betegség miatt megritkult hajú hölgyet is simán felvették, mert nem a külseje számított.

Főleg kkv-s világban probléma az előítélet, ahol nincs HR-es, és esetleg a cégtulajdonos maga dönt a kiválasztás minden fázisában, mert azt hiszi, rajta senki sem kér számon semmit. Csak a piaci környezet, és a cég sikeressége fogja számára visszajelezni, jól döntött-e. Emiatt azt gondolom, hogy az előítéleteknek nem kellene helyet kapni kkv-knál sem, hiszen pont a cégtulajdonosoknak kellene tudni a legjobban, hogy nem szép könyvelő, szép mérnök kell, hanem okos és jól teljesítő, mert a cég akkor fog jól menni.

A bejegyzés trackback címe:

https://jobangel.blog.hu/api/trackback/id/tr585775107

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Lángharcos 2014.02.03. 12:36:14

Mivel általában túljelentkezés van, szerintem bőséggel válogathatnak, hogy szőkét, barnát, vöröset, szeplőset, turcsi orrút vagy görög arcélűt keresnek...

Vagy egy olyat, aki összhatásával jól megy az irodai bútorhoz :D

jobangel · http://jobangel.hu/blog 2014.02.03. 12:42:06

@Lángharcos: és a legszebb könyvelőt vagy a legokosabbat vennéd fel?

Szelid sunmalac 2014.02.03. 12:48:19

@jobangel: Amikor egy multi kikoti az oket pl. a HVG allasborzen kepviseloknek, hogy 40 ev felett nem vehetnek fel senkit, akkor szerinted kit fognak felvenni, a legjobb, vagy a legszebb konyvelot?

Boka1 2014.02.03. 13:04:58

@Szelid sunmalac: Van jó könyvelő ???? Engem mindig csak az űber okosak találtak meg, akik az elődeiket anyázták. . Akkor már legyen szép. Ha meg igaz a feltételezés, hogy harmonikus belsőt, harmonikus külső takar, akkor is inkább a szépet kell választani.

jobangel · http://jobangel.hu/blog 2014.02.03. 13:10:24

@Boka1: Hát hogyne lenne, egész jó mérőszámok vannak rá, mitől lesz jó. Pl. mennyi bírságot fizetett a cég miatta? Hányszor kellett önellenőrzést tartani? stb. Szépséggel kevésbé függnek ezek össze.
" harmonikus belsőt, harmonikus külső takar" --- A harmonikus és a szép különböző fogalmak. Lizzie - úgy tűnik - nagyon rendben van magával, harmóniát sugároz, a szépség meg jól elkerülte.

csepke 2014.02.03. 13:22:51

Szerintem ez sosem így vetődik fel hogy a szép de alkalmatlan, vagy csúnya de alkalmas, és ebből ki az a hülye aki szép alkalmatlant venné fel. Hanem inkább úgy, hogy ha mindkettő ugyanolyan alkalmas, mindkettő ugyanolyan kedves...stb. de az egyikre még jó is ránézni. Hát nyilván azt veszik fel. Miért ki venné fel inkább a csúnyát? És ha igen miért?

Lángharcos 2014.02.03. 14:03:27

@jobangel: Te is tudod a választ:

Van sok jelöltem....

- Lenne egy keretem, amit rá tudok szánni. Fizetés ennyi és ennyi, juttatások ennyi és ennyi..

- Lenne egy sor elvárásom, aminek meg kéne felelnie, és pár jópontot érő dolog.

Miután megszűrtem őket tudásra és leegyeztetem velük, hogy mi a keretem, marad jópár ember, aki elvileg "okos" (hiszen megfelelnek) és megfelelne neki a fizu, amit nyújtok.

Valami alapján döntenem kell közöttük. Valószínűleg mind okos. Ki ebben ki abban fog jobbnak tűnni, de összességében mindegyik ember egy kerek egész.
Marad az, hogy melyiket érzem szimpatikusabbnak. Most, hacsak valamelyiknek nincs valami kiemelkedő szociális képessége, kisugárzása, hanem átlagemberek, akkor a sok közel egyforma profil közül valószínűleg választanám a "legszimpatikusabbat" - és ha már belsőleg közel egyformák, akkor marad a külső.

Ha előállna az a hihetetlen helyzet, hogy egy jelölt messze kiemelkedik a többi közül, nem érdekelne a külseje, akár gnóm is lehetne (kitétel: higiéniai feltételeket tartsa be) de a valóságban általában sok egyforma, vagy közel egyforma jelölt közül kell választani - és mivel minden racionális feltételnek ők megfelektek, ezért bejönnek az irracionális vagy igazságtalan feltételek.

A világ így működik. Vagy érmefeldobással - az mennyivel igazságosabb ?

jobangel · http://jobangel.hu/blog 2014.02.03. 14:08:31

@Lángharcos: Igen, ez az én bajom is, hogy a világ így működik, így bizonyos embereknek esélye sincs. Viszont, ha igazságtalan és irracionálisan működik, akkor jogos-e a panasz, hogy az az ilyenolyan munkáltató deszemét, beszólt a jelölt külsejére stb. Mondom, ez emberileg is bunkóság. De ha a jelölt tudja, ami nekem kell, és megfelelnek a kritériumok, meg még szimpatikus is, akkor nem fogok mást választani, csak mert az a másik szebb.
Magánemberként orvosból is a legjobbat akarnám, nem a legszebbet.

Szelid sunmalac 2014.02.03. 14:26:06

@Boka1: Nono! Nekem peldaul igencsak harmonikus a kulsom! A gomb az egyik legharmonikusabb forma!

Egyebkent meg vannak jo konyvelok. De mint minden mas szakmaban, ott is nehez oket megtalalni.

Pl. edesanyam igencsak jo konyvelo, cserebe baromi nehez termeszete van. En semmi penzert nem dolgoznek vele, viszont sok-sok milliot sporol minden cegnek ahol konyvel.

belekotyogok 2014.02.03. 15:03:13

Mondjuk ez egy olyan dolog, hogy azzal, aki valamilyen módon taszít, nehezebb együtt dolgozni. És itt most nem feltétlenül csak a "csúnyaság"-ra gondolok, hanem egyéb, valamely külsőségbeli vagy viselkedésbeli dologra, rossz szokásra (pl szüttyögés orrfújás helyett, csámcsogás).

Perz 2014.02.03. 15:45:17

@Szelid sunmalac: Anyósom ilyen, volt szerencsém még a régi életemben együtt dolgozni vele, a pénzügyi osztály vezetője volt. Hát a 60 fős cégből csak én és az MD jött ki vele. Nehéz természet, makacs, de mindenre volt megoldása, sok-sok milliót megspóroltunk vele. Közel a 60hoz, miután elkezdett oszlani a cég, épp ez lett a veszte neki is:(. Nagyon nehezen talált munkát, pedig közel 40 évnyi tapasztalat, x szakirányú diploma van mögötte.

vajdasagi 2014.02.03. 16:07:34

@jobangel: Mint mindig: tetszik a téma amit feszegetsz. Csakhogy egyes részeket merőben másként látunk (mint olyan gyakran).

Az okosságot Te úgy kezeled, hogy valaki vagy okos vagy nem. Meg a képességek és ismeretek: megvannak egy jelöltben, vagy nincsenek. Ez nem így megy. Nem bináris a dolog. Mint ahogy a külső sem. Vagy az sem bináris dolog, hogy jó hangulatot áraszt magából egy munkatársam, vagy örökösen mogorva és negatív.

Ezek mind nagyon nehezen mérhető dolgok, amelyek összessége dönti el hogy kit veszek fel. Ezen a téren az általad nagyra tartott multik arra jók, hogy "robotokat" találjanak maguknak. Az igazán kreatív emberek bizony az olyan cégekben, mint az enyém jobban érvényesülnek. És én a saját jól felfogott érdekemben mindent igyekszem figyelembe venni. Mindennek valamilyen normális egyvelegét.

Azon sajnálkozni, hogy milyen igazságtalan, hogy a külső is számít, az nagy butaság. Az intelligencia legalább ugyanannyit számít (a legtöbb munkahelyen), meg a pozitív gondolkodás és kisugárzás. És a szorgalom meg a munkakedv pedig még többet nyom a latban. De igen: a külső is számít. Az élet annyi más helyén számít: miért pont a munkaerő-toborzásnál ne számítana? De mást is mondok: ha egy jelölt nehéz anyagi körülmények között él, annak én extra előnyt biztosítok, mert van ám olyan is, hogy társadalmi kötelességvállalás. És nem érdekel, hogy valaki szemében ez helytelen. És később nagyon megtérül az ilyen irányított kiválasztás.

Végezetül: én sosem voltam szép, ezért biztos jobban kellett igyekeznem sok fronton, mint a szépeknek, de igyekeztem ezt ellensúlyozni sok minden mással, amivel viszont rendelkeztem, illetve ami nem öröklött, hanem kemény munkával elsajátítható képesség.

jobangel · http://jobangel.hu/blog 2014.02.03. 16:16:38

@vajdasagi: az dicséretes, ha a nehéz anyagi körülmények közt élőnek előnyt biztosítasz. Erre építve (az emberségre) szoktam az álláskeresőket arra biztatni, hogy igenis írja le, ha nehéz helyzetben van, ha már nagyon kell az állás. A tapasztalatom az, hogy nem bánják meg az őket alkalmazó cégvezetők.

A külsővel hobbitanácsadóként nehezebb dolgom van: ha a jelölt azt mondja magáról, hogy nem tesz fényképet, mert csúnya, akkor azzal nehéz mit kezdenem. Pedig tudom, hogy a fénykép dob az esélyein, külsőtől függetlenül. Ha a jelölt azzal jön, hogy ő azért nem talál állást, mert nagyon kövér, és ezt már meg is jegyezték, nekem akkor is kell, hogy ötletem legyen.

A multikat meg azért szeretem, mert magánemberként is, multiban dolgozóként is azt látom, amit írtam: 60 év körüli hölgy törölgeti a mekiben az asztalt, szolgál ki a teszkós pénztárban, de kkv-knál nagyon ritka, hogy idősebb munkavállalót lássak. A robotos elméletben sem hiszek, a processzek betartását ugyan elvárják, de aki igazán ambíciózus, pont a processzek javításában jeleskedhet. Az meg nem robotmunka.

Bicepsz Elek 2014.02.03. 16:33:09

Ez amugy ferfiakat is erint: ha kover vagy, punk frizurd van, szakallad van, tetovalasod meg egyebek. Jobb az angol/amerikai keptelen modszer!!"

zobod 2014.02.03. 18:03:23

@jobangel: mindig van az okosak közt is olyan, aki szebb mint a többi. Soha nem lehet csak szakmai kompetenciák alapján dönteni, közösségben dolgozunk.

Más kérdés, hogy csapatba egy átlagos vagy kövérkés, nem szép és nem csúnya, de megjelenésére mindenképpen igényes (incl. teljes és ápolt fogsor, nincsen testszag, szájszag, zsíros korpás haj stb), visszafogott de nem búvalbélelt, szorgalmas, alkalmazkodóképes, és szakmailag felkészült nőt választanék (bár én személy szerint is az ilyeneket kedvelem, aki túl tud lépni a mellpiségen, és azzal teremt magának egzisztenciát és megbecsülést, ami a homloka mögött van, nem azzal ami a lába között, de nem lesz belőle valami entellektüell világfájdalom). A lényeg a lényeg, a munkahely _munka_ hely, feleslegesek oda a zavaró stimulusok.

Lángharcos 2014.02.03. 18:27:38

@jobangel:

Emberünk megszületik. Van egy genetikai állománya, ami előnyös tulajdonságokat biztosít számár. Lehet több tulajdonsága is van, lehet csak egy.
Tudja, hogy a tulajdonság önmagában nem elég, azzal foglalkozni kell. Foglalkozik is, időt és erőt szán rá.

Rossz-e, hogy a munkáltatók preferálják a több jó tulajdonsággal rendelkező munkaerőt?

Ugyanúgy tulajdonság az, hogy valaki szép, valaki okos. Mindegyikkel kell foglalkozni, mindegyiket ápolni, edzeni kell..

jobangel · http://jobangel.hu/blog 2014.02.03. 22:26:46

@Lángharcos: Nem rossz, ha preferálják a több jó tulajdonságot, az a rossz, ha egyetlen előnytelen tulajdonság (csúnyaság) miatt a többire már nem is kíváncsiak.
Gondolj bele, ha valakinek nagyméretű anyajegy van az arcán, pajzsmirigy betegség miatt kidülled a szeme, egyik szeme üvegből van, azon nem tud változtatni. Említettétek, hogy legyen ápolt, jólöltözött, nos, Lizzie pl. az, de rajta sem tud segíteni semmi. Nekik csak az marad, ha valaki elhatározza, hogy esélyt ad. (Hozzáteszem, az általam látott, külseje miatt alkalmatlannak tartott jelöltek nem genetikai adottságaik miatt azok, sokkal inkább ápolatlanság miatt. Piától bűzlő, fogkefét régen látott stb.)

Lángharcos 2014.02.03. 23:29:51

@jobangel: Vegyünk egy egyszerű példát: adott egy kövér ember. :\ A céget nem fogja érdekelni, hogy azért kövér, mert hormonzavaros és beteg (mondjuk pont az általad emlegetett pajzsmirigy probléma hatására) vagy csak lusta. Előbbi rossz pont, mert majd orvoshoz kell járkálnia, és a hormonzavar miatt a hangulata is változik majd folyamatosan, instabil lesz akaratlanul is. Utóbbi esetben (lustaság) mindjárt egy olyan személyiségjegye van, ami lássuk be, nem előnyös. Nem nagyon fogják elhinni róla, hogy bizonyos dolgokban alapos, hiszen "igénytelen mint nő". Továbbá: idő kérdése, és ő is elkezd majd sűrűn orvoshoz járkálni a felesleg miatt kialakult betegségei miatt..

Az egyikbe tartozom, nehezen is találok állást, amikor keresnem kell.

jobangel · http://jobangel.hu/blog 2014.02.04. 08:56:32

@Lángharcos: ezek azok az előítéletek, amiknek semmi értelme. Pont az lenne a lényeg, hogy ne kezdjünk el kombinálni senkiről, messzemenő következtetéseket levonni a külseje alapján. Több helyen, több túlsúlyos kollégám volt már, egyikük sem volt lusta, orvoshoz sem járt többet, mint bárki más. Azért furcsa, hogy táplálod ezt az előítéletet, mert mint írtad, te magad is érintett vagy, így pontosan tudhatod magadról, lusta vagy-e pl.
Illetve, aki a negatív tulajdonságokat akar valakire rámagyarázni, annak bármi jó hozzá: ha kopasz, ha szakállas, ha alacsony, ha magas, ha szőke, ha őszhajú stb. De ilyenkor nem a jelöltekben van a hiba, hanem abban, aki a hibát keresi.

==T== 2014.02.04. 09:38:32

Érdekes kérdés. Azt hiszem ismeretlen, de hasonlónak látszó képességű jelöltek esetén jó pont lehet a megnyerőbb/kevésbé taszító külső. Ha az illetőnek munkája során ügyfelekkel is kell kommunikálnia, hatványozottan. Ez nem az átlagos kinézetű emberekre értendő, hanem a tényleg feltűnő vizuális hiányosságokkal küzdőkre.

Ami a kövérséget illeti, annak is vannak fokozatai. Sima túlsúly sajnos mindennapos a fejlett országokban, de extrém túlsúly már tényleg nem tesz vonzóvá egy munkavállalót.

Lángharcos 2014.02.04. 11:23:58

@jobangel: Furcsállod, hogy elfogadom a világ rendjét? Sőt, a diszkrimináció más jellegét is elfogadom: egy olyan munkakörnyezetbe, ahol minden dolgozó dohányzik, nyugodtan vegyenek fel dohányzó kollégát - egy nemdohányzó vagy undorodni fog közöttük, vagy kiközösítve érzi magát, amikor a banda elmegy szívni egyet, vagy tűri a szagot. (Én az undorodók körébe esem).

Azt tudom, hogy kellenek egyéb szempontok, amikor az egyforma emberek közül kénytelen valaki választani. És mivel a szépség fele ösztönösen vonzódunk, ezért sajnos igen, egy jó szakember is hátrányba tud kerülni, más jó szakemberekkel szemben.
Most egy leendő főnök akkor ne bízzon az ösztöneiben, amikor próbálja a csapatába valót megtalálni? Mert sokszor nem tudatos és nem feltűnő dolgokon múlik, hogy az újonc beillik-e a meglévő stábba, vagy folyamatos konfliktusok lesznek.

A jelenlegi helyemen barátságos a közösség, és ezt szeretem is bennük. Talán ez volt az a szubjektív apróság, amivel kiválogatták egyformán jók közül az itteni csapatot.

jobangel · http://jobangel.hu/blog 2014.02.04. 11:34:32

@Lángharcos: Igen, furcsállom, mert ami egyértelműen negatív, azt egyszerűen nem fogadom el. Az előítéleteket, diszkriminációt főleg nem.

De pl. dohányosok esetén nem beszélhetünk diszkriminációról, elvégre az, hogy valaki dohányos-e vagy sem, simán saját döntés, és könnyen megváltoztatható. Tehát, ha valaki nemdohányzó kollégát akar, azt simán támogatom.
De aki X évest, X kg testsúlyút, szépet, fiatalt, azt nem, mert ezeket senki sem maga választja.

Lángharcos 2014.02.04. 11:44:40

@jobangel: Nagyon idealista vagy. Szép lenne, ha a világ úgy működne, ahogy szeretnéd, de sajnos mindez nem valósítható meg. Ha a főnök egy cicababát akar titkárnőnek, akkor azt fog választani - amíg van választék. És amíg ennyi a munkanélküli, addig bizony lesz választék.

Mivel a diszkrimináció nem előzhető meg, hiába erőltetjük, egyszerűbbnek tartom a jelenség létét elfogadni, és örülnék, ha a hirdetésekben szerepelhetnének az őszinte elvárások. Lehet, hogy fájdalmas, lehet, hogy rosszul esik, de az nem esik rosszul, hogy 100 helyre beadod és még azt se mondják, hogy pumukli? (és a másik oldalról elhangzik a panasz, hogy kiírtak egy mezei álláshirdetést és csak az első nap jött rá 500 jelentkezés, és utána csak nőtt és nőtt a számuk)
Ha ebből a 100-ból csak 50-nél kiírták volna, hogy külső is számít, vagy nő ne jöjjön ide, mert ha szül akkor csődbe megyünk, vagy szőkét akarunk, nem barnát, vagy akármi, akkor nem fárasztom az időmet, erőmet velük.

Lángharcos 2014.02.04. 11:50:13

@jobangel: Amúgy a függőség elkezdése egy döntés, de utána nem olyan egyszerű leszokni, és nagyon könnyű visszaesni - szóval onnantól állapot.
Illetve ha a dohányzás megváltoztatható, sok esetben a testsúly is. Ugyanúgy akaraterő és módszeresség kell hozzá.

jobangel · http://jobangel.hu/blog 2014.02.04. 11:57:51

@Lángharcos: tényleg idealista vagyok, de azért, mert bejött - ha nem tetszett egy helyzet, nem mérlegeltem, kiléptem belőle (Akinek elvei vannak, annak sok munkahelye lesz :) Ha mindig mindent elfogadunk, és nem küzdünk ellene, akkor egyre rosszabbá válik minden. És ott van a határok feszegetése, kivel mit lehet megtenni. Minél többet engedsz meg, annál kevésbé lesz jó neked.

Ha 100-ból 100 visszajelzés nem érkezik meg, az még mindig kevésbé romboló, mint a 100 "nemkellesz" válasz. Jut eszembe, ha kiküldött 100 anyagra nincs válasz, akkor az anyagon változtatni kell.

Ha egy cég kiírhatná, hogy nő ne jöjjön, akkor kiírhatná majd az összes, mert a nő versenyhátrányt jelent (ez így nyilván hülyeség, de gondolatkísérletünkhöz megteszi). Innentől 1 pillanat alatt értük el a 100%-os női munkanélküliséget... Vagy a kövérekét, vagy az 50 felettiekét vagy akit csak engedünk diszkriminálni.

A munka világa pedig a szakmaiságról kell, hogy szóljon, mert akkor fognak jól menni a cégek, ha a benne lévők értik a dolgukat. Innentől a külsőnek racionálisan nézve nagyon kevés helyen van szerepe (tévébemondónál pl. igen, adminisztratív munkánál nem).

Noras 2014.02.04. 12:03:40

Szia Jobangel!

A témához némileg kapcsolódva szerdán az M1-en lesz egy érdekes műsor. A bemutatóban a hölgynek pont az hoz munkát, hogy karakteres és ronda. A cikked után én megnézem :)
Bábel -Hesnával a világ, szerda 21:10.

jobangel · http://jobangel.hu/blog 2014.02.04. 12:40:30

@Noras: Szia! Köszi az ajánlót. Ha hazaérek addigra, megnézem :)

Lángharcos 2014.02.04. 16:22:01

@jobangel: Nem. A különböző cégeknek különböző igényeik vannak, nem lenne egyforma, hogy ki és mi ne jöjjön. Most is a diszkrimináció szerint vesznek fel embereket, csak most nem írhatják oda, ezért feleslegesen jelentkezik egy csomó reménytelen kesergő. Az ő idejüket is illene megspórolni, mert úgyse hívják be őket interjúra, hiába készülnek önéletrajzzal, néznek utána a helynek, írkálnak motivációs levelet és remélnek remélnek remélnek. De hiába.

100 reménytelen megkeresésem még az első álláskereső időszakomban volt, az anyagomat folyamatosan alakítottam, hogy rájöjjek, mi nem jó.

A legutóbbi álláskeresés időszakom alatt csak párat küldtem el, szigorúbban szelektáltam, hogy mire írok. Kivettem belőle adatokat, amiket a munkaügyiben tanácsoltak (kor, lakhely, fotó) és a végzettségem is le lett redukálva "egyetem"-re. Itt már jobbak voltak a statisztikáim. De a tény tény marad: tenyészérett korban lévő nő vagyok, tőlem félniük kell a munkáltatónak, mert egy pillanatig nem néznek ide és ripsz-ropsz szülök egy óvodát :D

jobangel · http://jobangel.hu/blog 2014.02.04. 16:31:22

@Lángharcos: A női alkalmazott sajnos kockázatot rejt, ami versenyhátrányt jelenthet. Ez a konkrét eset tehát pont ezzel járna. Az más kérdés, hogy a női alkalmazott kockázatát át kellene vállalnia az államnak szerintem, nem pedig a munkáltatóra tolni a költségeit. Így talán a munkáltató azt a kockázatot be tudná vállalni, hogy másik alkalmazottat kell keresnie a szülni menő helyére. De hogy fizesse a fizetés nélküli szabadsága alatt keletkezett szabadságát stb. az egy kicsit durva költség a semmire - ezt kellene átvállalni az államnak, elvégre az állam profitál a megszületett babákból majd egyszer. A nagy "megvédő" intékedésektől pedig egyre rosszabb helyzetbe kerülnek a nők a munkaerőpiacon, így a pozitív diszkriminációnak sincs értelme.

Lángharcos 2014.02.04. 17:57:07

@jobangel: "jelenthet" - jelent. Jobb lenne, ha szépen kimondhatnánk. Ahova nem akarnak nőt felvenni, mert kockázatnak tartják, oda nem fognak felvenni, legyen akármilyen meggyőző a CV-je.

Az, hogy nem írhatja a hirdetésbe, nem jelent semmit. Jelentkezel rá, aztán ha a kromoszómáid nem felelnek meg, nem fognak behívni se. A munkáltatónak nem akkora plusz teher, neked viszont rengeteg időd ment rá.

jobangel · http://jobangel.hu/blog 2014.02.04. 19:39:41

@Lángharcos: Itt jön a közvetítők szerepe időnként. Ha azt mondja az ügyfél, nőt nem vesz fel, akkor próbálja lebeszélni (ismerek olyanokat, akik sikerrel megtették), mutassa meg, mi olyan előnye van annak a jelöltnek, ami megéri a kockázatot. (A szokásos: nyelvtudás, kapcsolatrendszer, szakmai minősítés pl.) Ezért igenis oda kell tenni magunkat minden egyes álláspályázatba, mert abból nem lesz állás, ha úgy indulunk neki, hogy "hát én nő vagyok, engem úgysem vesznek fel..." ugyanígy a vélt hátrányos külső stb. sem kifogás.
Igen komoly érvet is lehet a nők mellé állítani: ha elmegy szülni, akkor több hónapra előre tudni fogja a munkáltató, fel tud rá készülni. Egy bármilyen más okból felmondó alkalmazott 30 napon belül pótolandó.

Lángharcos 2014.02.04. 20:54:15

@jobangel: Mert egy nő nem mondhat fel bármilyen más okból ugye 30 napon belül, ugye?...

Másrészt: egy csomó munkánál nincs közvetítő, mert a munkáltató sajnálja rá a pénzt vagy nem engedheti meg magának.
Sok ember pedig ilyen munkákra jelentkezik, mert a végzettsége, tudása nem teszi lehetővé, hogy a közvetítős munkákkal próbálkozzon.

jobangel · http://jobangel.hu/blog 2014.02.04. 21:25:42

@Lángharcos: Nyilván felmondhat, ez az "elmegy majd szülni" parára válasz. A 30 napos felmondás meg minden munkavállaló által hordozott kockázat.
Az, hogy milyen munkákra jelentkezik valaki, meghatározza, hog milyen érveket lehet mellette felsorakoztatni, de mindig vannak jó érvek! A "hát ez hogy néz ki" kifogásra legkeményebb válasz, amit olvastam egy fejvadásztól, hogy "ja, ha szép rendszergazdát akarsz, menj modellügynökségre" :)

2014.02.04. 23:38:15

@jobangel:

"Itt jön a közvetítők szerepe időnként. Ha azt mondja az ügyfél, nőt nem vesz fel, akkor próbálja lebeszélni"

Szerintem az lenne a helyes, ha a közvetítő ilyenkor felhívná az ügyfél figyelmét, hogy a nemi alapú diszkrimináció Magyarországon törvénysértő, és ő ilyen megbízást nem vállal, tehát vagy változtat az álláspontján, vagy elbúcsúzhatnak egymástól, és megteszi a szükséges hatósági bejelentést.
A legjobb az volt, amikor egy másik blogon sírt az illető közvetítő olyasmi miatt, hogy az ügyfelének csinos fiatal lányt _kellett_ keresnie konzumtitkárnőnek. Hát ne vállaljon kerítői munkát, irányítsa át egy escortszolgálathoz, ahol katalógusból válogathat a lányok közül. Épeszű könyvelő/adótanácsadó is elküldi a francba az ügyfelet, ha az olyat kér tőle. De tudom, az ügyfélnél van a pénz, a pénznek meg nincs szaga.

Bambano 2014.02.05. 12:29:55

@jobangel: mindig a nagymellűt :)
süti beállítások módosítása