JobAngel Az álláskeresők védangyala

A veszélyes fájladatlap

2013. október 07. 17:00
128 hozzászólás

Most megint erős felindulásból írok, mert a mostanában szinte mindegyik nekem küldött CV-nél le kellett írnom, hogy adatlap-problémák vannak benne. Az önéletrajzok szövegszerkesztéséről írt kisokosomat is szinte mindenkinek be kellett linkelnem, és lehet, hogy hiba volt, hogy nem sokat írtam az adatlap használatáról benne, tehát most pótolom.

Az adatlap attól alattomos, hogy ha sablonnak használsz egy másik fáljt, és nem írod át, akkor az adatok a régi fájl adatai maradnak. Így lehet, hogy a volt céged neve, a sablonnak használt CV adatai, windowsos felhasználónév és egyéb oda nem illő dolgok kerülnek bele. Ez nemcsak figyelmetlenség, mert az a CV-olvasókat nem feltétlenül érdekli, hogy céges gépen CV-t írsz (bár jobb, ha nem tudják), de az már IT biztonsági probléma, ha cégnév és felhasználónév együtt kerül ki a nagyvilágba. Különösen IT-szakmabelieknél rossz pont ez, de másnál sem pozitív. Jellemző, hogy sok olyan adat marad benne, amit nem biztos, hogy nekem, mint CV-olvasónak szántál (ezt a mintát most fiktív adatokkal töltöttem meg):

Megjegyzés: A képekre kattintva azok olvasható méretben is megtekinthetők.

01-adatlap-kicsi.jpg

Pedig ez egy jó funkció. Bele lehet írni nevet, kapcsolati adatokat, sőt, kulcsszavakat is, amit megtalál még a Windows Explorer keresője is, nemhogy a Google Desktop Search. Helyesen tehát így nézne ki:

02-adatlap-kicsi.jpg

Sokan pdf-et küldenek, aminek sok hátránya van, pl. az is, hogy ugyan a gyenge szövegszerkesztést néha elrejti, de az adatlapi adatok fellelhetők maradnak benne. Ha a hibás adatlapú CV-t Worddel elmentem PDF-be, ez lesz látható:

03-adatlap-kicsi.jpg

Hol van a szövegszerkesztőben?

Nekem egy Microsoft Office Word 2007 magyar verzió áll rendelkezésemre, abban így található meg:

(Office gomb, Előkészítés menüpont, Tulajdonságok almenü).

04-adatlap-kicsi.jpg

Akkor megérkezik ez:

06-adatlap-kicsi.jpg

Itt már átírhatnánk az adatokat a mezőkbe kattintva, de inkább vegyük elő a teljes adatlapot, a „Dokumentum tulajdonságai” menüt legördítve, egyetlen pontot találunk, a „Speciális tulajdonságok”-at kiválasztva…

07-adatlap-kicsi.jpg

… adatlap-fülre kattintva megkapjuk a kitöltendő adatlapot: (Közben felhasználóbarátságból beírtunk egy egyest a Word fejlesztőinek). Tehát, íme az adatlap, amit kitölthetünk:

08-adatlap-kicsi.jpg

Ha egy pdf-nél akarjuk megnézni, mi maradt benne, akkor itt találjuk az Adobe Readerben az adatlapot:

09-adatlap-kicsi.jpg 10-adatlap-kicsi.jpg

Igen, bennemarad az összes hiba… Tehát aki azt gondolja, hogy Word tudása hiányosságait elfedi pdf küldéssel, azt most kiábrándítanám ebből az illúzióból.

----------------

Amikor valaki azt írja a CV-jébe, hogy Word felhasználói ismeretek, és ilyenek maradnak benne a CV-ben, akkor megkérdőjelezzük azt az ismeretet. Aki ennyire nem figyel oda a már a CV-jére sem, mennyire fog odafigyelni a munkájában ezekre? Főleg, hogy ez az adatlap a napi munkában is tud veszélyes lenni. Akarna-e valaki olyan kollégát, akinél ellenőrizetlenül mennek ki mindenféle adatok, és még csak nem is tud róla? Esetleg lusta ezzel foglalkozni, ami ugyancsak rossz. Nem irreális elvárás, hogy a napi munkában használatos eszközöket legalább alapszinten ismerjék a jelöltek ill. a kollégák, ugye?

A bejegyzés trackback címe:

https://jobangel.blog.hu/api/trackback/id/tr975553525

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Fekete Pestis 2013.10.07. 21:21:30

Megoldás :
tessék ScientificWorkplace-ben vagy WinEdt-ben szerkeszteni LaTeX file-t és abból a WinEdt csinál PDF-et.
Vagy letölteni PDF nyomtatót, ahol esetleg más által összebarmolt PDF fájlokat olyan adatlappal nyomtatok ki, amilyennel akarok ;).
Én például 2007 óta nem használok winword-ot jelentések írására ( csak olvasásra, abban is addig, amig ki nem nyomtatom PDF-ben )

Fekete Pestis 2013.10.07. 21:23:42

( na jó, az elmúlt 100 alkalomból 1X WinWordben írtam az önméltatást, de azt is PDF-ben nyomtattam ki )

Hujber Tünde · http://egyszeruen.blog.hu 2013.10.08. 08:44:15

Szerintem a CV-írók azért nem foglalkoznak az adatlappal, mert nem tudják, hogy létezik. A jó hír viszont az, hogy a CV-olvasók sem tudják... :)

Nekem nincsenek illúzióim az átlaguserek átlagos word (vagy excel) ismereteiről. És szerintem a HR-esek ugyanúgy átlaguserek, mint a példában szereplő Minta Mária.

És még ha tudja is. Kinek van ideje adatlapokat nézegetni (és miért is tenném)? Én nem tegnap kezdtem vindózozni, de még SOHA nem jutott eszembe fájladatlapokat nézegetni.

Szóval no para. :)

jobangel · http://jobangel.hu/blog 2013.10.08. 09:07:59

@HTünde: Nekem sincsenek illúzióim. De mikor azt írja, hogy magabiztos word ismeret, akkor bizony megnézem az adatlapot, és ilyeneket látok... Meg láttam olyat is, hogy excel ismeret fontos lett volna, mindenki állította állásinterjún is, hogy hooogyne, naagyon megy. Mikor megkapta az ECDL szintű (azaz alap) feladatsor, a negyedéig sem jutott, egyik sem. Mivel ez volt a fő kritérium, a következő hirdetésbe beírtuk, hogy excel-bűvészt keresünk, és teszt is lesz, egy pályaelhagyó számtech tanár kapta az állást, mert az ő tudása tényleg elég volt.

Az IT biztonság szerencsére egyre nagyobb divat, úgyhogy de, legyen csak para. Az itt leírtakat 3 perc alatt lehet megtanulni, tessék hát megtanulni.

Fekete Pestis 2013.10.08. 09:53:05

@HTünde: en mindig meg szoktam nezni, mondjuk en altalaban pdf-ekkel foglalkozok (a munkakorben ahol dolgozok, ez a szokas).
CTL+D es meg lehet nezni a pdf "adatlapjat". Milyen user nev, mikor csinalta, modositotta-e ( ezert erdemes mindig a cuccot ujra lecompileolni WinEdt-en :D ).
Sot azt is, hogy p.l. mit engedelyez ( lattam olyat is, hogy a CVbol valo masolast nem engedelyezte - en pozitiv dolognak tartottam :D ).

Latni, hogy milyen compilert hasznalt ( nalam a word pdf printer egy kis minusz pont :D mert winwordot hasznal :D, ugyanis nalunk a csoportban LaTeX ben kotelezo a jelenteseket irni, a LaTeX jo pont, stb, stb )

Lattam, amikor a jelolt a munkahelyen irta a pdf-et, mert ott volt a login nev. Semmi gond, elofordul.

Satobbi.

Egyebkent ha mar itt vagyuink. En neha meg szoktam nyitni doc fileokat notepad-ban, csak a vicc kedveert, ugyanis neha oda is ment usernevet, eleresi utvonalat, ilyesmit.
Eppen ezert erdemes a doc ot hanyagolni es pdf ben irogatni.

Hujber Tünde · http://egyszeruen.blog.hu 2013.10.08. 10:39:08

Amúgy miért érdekel titeket ennyire ez a fájladatlap? Hogy milyen gépen írta, meg mikor módosította, meg milyen felhasználónévvel... nem mindegy? De most őszintén. :)

Remélem, arról nem kell majd beszámolni interjún, hogy milyen ruha volt a jelöltön, amikor a CV-jét pötyögte... ha öltöny, akkor profi, ha pizsama, akkor amatőr? :)

Az IT biztonsággal egyetértek, csak azt nem értem, hogy ha a fájladatlapból kiderül, hogy a JóskaPista Kft. gépén írták a CV-t, az miért rombolja a kft. biztonságát, pláne, hogy a CV-be úgyis bele van írva, hogy Minta Mária a JóskaPista Kft-nél dolgozik?

Most próbaképpen megnyitottam néhány fájlom adatlapját, de semmi titkosat nem látok benne. Azt meg dőreség elvárni, hogy a jelöltek ne a munkahelyi gépen írják a CV-t. Azon fogják, mert csak.

jobangel · http://jobangel.hu/blog 2013.10.08. 10:54:38

@HTünde: "ha a fájladatlapból kiderül, hogy a JóskaPista Kft. gépén írták a CV-t, az miért rombolja a kft. biztonságát, "

Az a jelölt renoméját rombolja. Legalább ne tudjam, hogy céges gépen írogatta...

Egyébként is ébreszt kétségeket a dolog. Ha Minta Mária CV-jében az van benne, hogy a szerző Álláskereső Péter, lehet, hogy nem is jelentkezett Minta Mária, és más küldte a CV-t a nevében? Honnan tudjam? Pl. Álláskereső Péter utálja Minta Máriát, ha "hozzásegíti" egy másik álláshoz, megszabadul tőle. Beküldte a CV-jét, én felhívom egy ajánlattal Máriát, ő meg elküld a 'csába, mert nem jelentkezett sehová, honnan tudom egyáltalán az adatait? Nyilván, ha jól van kitöltve az adatlap, akkor sem lehetek biztos benne, de talán kevésbé gyanús.

Fekete Pestis 2013.10.08. 11:45:43

@HTünde: extra informaciot ad. es ezt kerulni kell. mondom mindezt ugy, hogy en is ezt a hibat elkovettem. legalabb egyszer ;)

arrol hogy milyen pizsama van, nem kell beszamolni. de p.l. lehetnek compliance szabalyok [it security esatobbi teruleten], amit illik ... engem egyebkent nem erdekel tulzottan, de meg szoktam nezni, mert extra informacio ;)

azert biznonsag ellenes, mert p.l. kikerulhet felhasznalonev [ altalaban ezek nem trivialisok, pl. X-FRZAI0430 lehet egy loginnev ;) Elarulja, hogy milyen domainrol, esatobbi hasznalod a halozatot ... ]. Es ez adott esetben sokaknak sokat segithet ;)

azt sem gondolom hogy a jelolt renomejat rombolja feltetlenul. de megegyszer : minek adjunk ki informaciot, amibol nemcsak hogy hasznunk nincs, de karunk lehet.

Hujber Tünde · http://egyszeruen.blog.hu 2013.10.08. 12:25:20

@Fekete Pestis: Azért az vicces, hogy egyrészt azt mondjuk (pontosabban az álláskeresők mondják :), hogy a HR-es kislányok nem értenek semmihez, csak a körömreszeléshez, másfelől meg ugyanezekről a HR-es kislányokról feltételezünk olyan közepesen magas vagy magas szintű IT tudást, hogy a fájladatlap alapján kitudjamilyen biztonsági réseket találnak a jelentkező jelenlegi munkahelyének IT rendszerében, csak mert a fájladatlapra be van írva felhasználónévnek a XYZ123. :)

Szerintem túlmisztifikáljátok ezt az adatlap-dolgot.

fagzal 2013.10.08. 15:10:36

A "Track Changes"-t sem árt kikapcsolni :))

Fekete Pestis 2013.10.08. 15:17:16

@HTünde:

nem.
Arra gondolok, hogy ha egy pdf kikerul, akkor az øki van kerulveØ szep magyarsaggal.
Vagyis nem tudod, hogy mi tortenik vele, ki jut(hat) hozza a jovoben.
Es ebben az esetben a legrosszabbat kell feltetelezni.
ez pont olyan, mint a hanyos facebook kepek feltoltese, aztan a palyazo nyig, hogy nem vettek fel.

Nekem p.l. pont emiatt facebookom sincs, es amennyire tudom, nincs rolam feltoltve az internetre kep sem.

magyar bucó 2013.10.08. 15:34:33

Eddig arról volt szó, hogy egy átlagos önéletrajra 2,3 másodpercet szánnak, legyen áttekinthető, ötletes és emeljük ki a legfontosabb dolgokat, hogy egyáltalán elolvassák.
Nem látom a realitását, hogy bárki időt szánna arra, hogy túrjon a dokumentum rejtett tulajdonságai után...

bunkocska 2013.10.08. 15:47:27

Hová megy ez a világ, annak is csak gratulálni tudok, aki a word adatlapjából szűri le, hogy a jelentekző inkompetens, brávó.

Knorr 2013.10.08. 15:51:58

ez baromság, VBA-ban szoktam programozni, az egész cég hozzám jár ekcell tanácsadásra, de sose jutna eszembe törölgetni azt amit a Word idepakol. Aki ez alapján ítélné meg a felhasználói ismereteimet az kurva nagyot tévedne.

vasvirag (törölt) 2013.10.08. 15:57:54

Ostobaság, 2007-es wordben meg se találom az adatlapot, nem hogy töltögessem! Ettől még a Debian konzol nem esz meg. Most akkor IT analfabéta vagyok? Na, ennyit érnek a HÁERESEK ...

Bloodscalp 2013.10.08. 16:06:05

@jobangel: otthon még alkalmaznak embert cv alapján???

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2013.10.08. 16:09:10

Én libreofficéban csináltam a pdf-et, oszt kész.

Bloodscalp 2013.10.08. 16:21:08

@doggfather: nem is nagyon értettem elsőre az egészet:) Mondom miről beszél ez:)

eMJe 2013.10.08. 16:32:30

jobb egérgomb a fájlra, tulajdonságok

minek ezt túlbonyolítani? :D

OftF 2013.10.08. 16:43:07

Na olyan cégnél sem akarok dolgozni, ahol ciki, ha magáncélra rakok össze egy doksit :) - ha cv, ha nem, tökmindegy, magán.

Laresz 2013.10.08. 16:47:25

Én PE2-ben írok cv-t. Ha nem tudják mi az, IJ :-)
Az nem tesz bele semmi extrát az biztos. Olyat meg sehol nem láttam, hogy plain text cv tilos lenne :-)

Circus 2013.10.08. 17:05:28

Hát nem tudom, az első két reakciómat már leírták: túl van ez misztifikálva / 2-3 másodperc per CV alapon megy a kiszórás. Most akkor?

Munkahelyen/munkahelyi gépen írta - nekem pl évek óta nincs normális laptopom, pont, mert a munkahelyről kapok. Nem látom értelmét beruházni oprendszerekbe, felhasználói programokba, stb.

Megelőzendő az esetleges "dehátacégerőforrásaitnemszababmagáncélokra..." kirohanásokat, miután a laptop és mobiltelefon 'segítségével' éjjel-nappal elérhető vagyok a szabadidőm terhére (plusz homeoffice esetén összemosódik a kettő), nem érzem problémásnak az ilyetén felhasználást. Nyilván, nem a "kilopom és elpasszolom az adatokat" hozzáállásra gondolok.

Kedves JobAngel, szerintem ez már túlzottan first world problem :)

jobangel · http://jobangel.hu/blog 2013.10.08. 17:14:36

@Circus: 2-3 másoddperc a CV érkezésekor, első szűrőben. Az első körben kiválasztottakat végigolvassák. Ott pl. szűrő ez is. CV-javítgatáskor nem mehet ki olyan CV-véleményezés a kezem közül, amiben ezt nem említem meg, mert ezen elbukhat a jelölt, akkor meg hiába dolgoztunk az anyagán. Lehetőség szerint minél jobb anyag menjen ki, és ez egy "minél jobb kritérium". Lehet, hogy a szövegszerkesztés a gumicicám, de abból baj nem lehet, ha igényesen szerkesztett CV-t küld a jelölt ezáltal.

Circus 2013.10.08. 17:36:23

@jobangel: egyrészt magam is vontam már le fontos következtetéseket a megkapott Excel fájl adataiból, tehát üzleti szempontból ezt megértem, másrészt viszont szerintem fontosabb a levél/CV tartalma, aztán a külalakja, meg szerkesztettsége, stb.
Nyilván, vannak olyan pozíciók, ahol a szerkesztettség rengeteget számít mert konkrétan ez a szaktudás, de azt azért soknak érzem, amennyiben -tegyük fel- a bekezdésköz beállítgatás helyett két enterrel/új bekezdéssel operál valaki, de egyébként perfekt 5 nyelven oda vissza, akkor előbbi "hibája" esetleg egyáltalán szempont legyen...

Az inkább probléma, ha az Excel felhasználói szintű kezelése profi A4-re kinyomtatott táblázatrács elkészítését takarja, vagy (friss eset), ha megkérjük a középiskolát végzett delikvenset, hogy a megadott szélességi és hosszúsági adatok alapján, számoljon már négyzetmétert, csak áll, és visszakérdez, hogy "azt hogy kell kiszámolni"?

Amúgy nem kontraproduktív az, ha megtanítunk mindenkit profi önéletrajzokat írni, plusz esetleg tökéletesen felkészítjük az interjúra, de közben az adott szakterülethez lövése sincs? Az kinek jobb, ha így kerül be szenvedni valahová?

pushup 2013.10.08. 18:12:01

azért annak a HR-esnek kurva jó, aki mondjuk word tudással keres titkárnőt/irodavezetőt, asszisztenst és bele kell néznie a word adatlapba ... ez azt jelenti, hogy nem tudta a banda 90-95%-át kiszórni az alapján, hogy tabulátor helyett szóközöket pakol (vagy a jobbak egy faszán beállított tabulátor helyett kitesznek 4-5-öt).

DiaDani 2013.10.08. 18:15:24

Én azok oldalára állok, akik szerint ezt figyelembe venni már túlzás... Ne már, hogy emiatt kidobjanak egy egyébként jó képességű pályázót a jelöltek közül, hisz akár figyelmetlenségből is benn lehet hagyni téves vagy régebbi adatokat. Ez azért nem olyan egyértelmű és szembeötlő, mint ha a név helyén meghagyja a Minta Máriát.
Oké, mondjuk információbiztonsági állásra pályázva valóban ciki kimondottan érzékeny adatokat bennhagyni. De egy tudomisén könyvelő vagy marketinges - aki azt sem tudja, az mi fán terem a domain és miért baj, hogy más megtudja - szenvedjen hátrányt miatta? (Esetleg a cég it securitys emberét lehetne segberúgni, hogy nem hívja fel ilyesmire a figyelmet.)

Mellesleg a még mindig nagyon sok hr-es által javasolt és elvárt (!) MS Word 97-2003 formátum esetén amúgy is minden oda nem illő (és adatlapon ki nem irtható) baromság belekerül a dokumentumba. Még jó, hogy nem hexa editorral vadássza a hr-es, hogy mi volt a dokumentum útvonala vagy a felhasználó neve...

droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2013.10.08. 18:25:07

@Circus: dehogynem, ez total kontraproduktiv. kitalalunk valamit amivel szopatni lehet oket, de megtanitjuk oket, hogy ezzel is szophatnak. bravo.
mondjuk engem nem erint a problema, ceges gepen nem szerkesztek magandoksit, az otthoni felhasznalonevemmel meg legyenek boldogok, az adataim meg ugyis ott vannak a cv-ben, nem kell adatlapot kajtatni miattuk.
az meg szerintem hulyeseg, hogy ellenorizgetni kell, mert it security meg hasonlok. normalis cegnel nem kell a usernek ilyeneket nyomkodnia, ami kell az bekerul magatol, ami nem kell, azt meg nem kell odairni.

jrb 2013.10.08. 18:31:15

@jobangel: Word használó, milyen mélységigés milyen kiterjesztésben? Szerintem lehet hogy nem jól kérdeznek(?), pl. informatikusi szinten, vagy gépíró szinten. Én magam stabil, gép fel használónak érzem magam és sok mindenféle programot ismerek és tudok stabilan használni, de lehet hogy az exceles vizsgán elbuktam volna,pedig ebben aztán tényleg az átlagnál többet tudok. Sőt a fent jelölt adat táblákat nem is szoktam használni. Lehet kedves jobangel, hogy ilyen rosszul kitöltött adat tábla miatt remek emberek estek ki a rostádon, mert egyszerűen nem ismerik ezeket a mélységeket és egy ilyen egyszerű tábla miatt...
Az indokaidat megértem, és ebben igazad van.

Sákif za morro? 2013.10.08. 18:41:32

Na de most komolyan... Ki a faszt érdekel, hogy mi volt előtte az a szerencsétlen fájl?! A tartalma az érdekes, nem? Céges fájl volt?! És!? Lehet hogy otthon is dolgoztam, otthon volt a sablon, megírtam, ennyi. Benne van a felhasználó név? Ugyan mire mész vele? Itt az enyém: mar_fbp_98. Használjátok egészséggel!

Laptop7712 2013.10.08. 19:05:58

@Jobangel: a HR nemzetközi szinten is nagyon szép hirdetéseket tud leközölni úgy, hogy határokon átívelő keresés zajlik, mert a központ máshol van na.

És itt jön a képbe egy HR cég, aki kirak nemzetközi szintre egy hirdetést, alapszöveggel, és komoly fizetés ígéretével, ami tényleg döfi.
Átküldtem a CV- t, mondom, ha emberünk ért ahhoz amit csinál, (vagy van körülötte írástudó) akkor ír egy mailt. Megtörtént, és láss csodát erre az történt, hogy emberünk nem értette a választ, amit kapott. Visszaírt, és felhívtam.

Na ekkor derült ki az, hogy nem tudja azt, hogy mit csinált (hogyan és mit kellene mondani egyáltalán hogyan kellene kommunikálni velem), stb. Pedig volt ott tapasztalat, csak egy kicsikét másképp kellett volna közelíteni a témához.

Inkább az elképzelhető, hogy csak szondázza a piacot, hogy tényleg be tudná e tolni a kis szerződését vagy a jelöltjét a tényleges céghez. Na, erre mondják azt, hogy undorítóan haszonleső, pedig ha megdolgozna egy kicsit azért a 15- 70 % / nettó havi fizetés / jelölt / kialkudott összeg, avagy juttatási csomag, lehet, hogy nagyon szép eredményeket tudna elérni.
Általában tényként lehet kezelni, azt, hogy a hirdetési szöveg ugyanabban a formában több HR portálon is megjelenik. Mivel mindenki keresni akar, lehetőleg sokat, és szerényen.

A jelölteket meg elkezdik pörgetni az irodák, amolyan standard megoldásként.

Ezen a „megoldáson” (semmi másból nem következik, csak az internet logikájából) minden szereplő bukni fog, nem kicsit, megbízóstól együtt, csak később fog rájönni, ami akkor fogja rettenetesen zavarni.

Mindenesetre nemzetközi szinten sem fenékig tejfel a téma. Egy biztos, a cég, aki ténylegesen keresi a skillt, már most bukott – pedig még nem is talált embert -, csak még nem is tud róla, majd kijön versenyhátrányban neki. Igény az volt, csak a jelölt is tudta azt, hogy mi a pálya, ami ezen a szinten simán elvárható, amitől a HR-es fél, mert nem fogja továbbengedni, mert többet tud nála. ami alap stratégiai hiba.

Külföldön a tartalom a lényeg, a lőtéri kutyát nem érdekli, hogy mi van a file logban. profikat sem érdekli, hogy min a pálya, lehet az tele minden marhasággal, nem az a lényeg. TXT-t kell küldeni, vagy jpg-et és kész. :)

Laptop7712 2013.10.08. 19:06:39

@Jobangel: a HR nemzetközi szinten is nagyon szép hirdetéseket tud leközölni úgy, hogy határokon átívelő keresés zajlik, mert a központ máshol van na.

És itt jön a képbe egy HR cég, aki kirak nemzetközi szintre egy hirdetést, alapszöveggel, és komoly fizetés ígéretével, ami tényleg döfi.
Átküldtem a CV- t, mondom, ha emberünk ért ahhoz amit csinál, (vagy van körülötte írástudó) akkor ír egy mailt. Megtörtént, és láss csodát erre az történt, hogy emberünk nem értette a választ, amit kapott. Visszaírt, és felhívtam.

Na ekkor derült ki az, hogy nem tudja azt, hogy mit csinált (hogyan és mit kellene mondani egyáltalán hogyan kellene kommunikálni velem), stb. Pedig volt ott tapasztalat, csak egy kicsikét másképp kellett volna közelíteni a témához.

Inkább az elképzelhető, hogy csak szondázza a piacot, hogy tényleg be tudná e tolni a kis szerződését vagy a jelöltjét a tényleges céghez. Na, erre mondják azt, hogy undorítóan haszonleső, pedig ha megdolgozna egy kicsit azért a 15- 70 % / nettó havi fizetés / jelölt / kialkudott összeg, avagy juttatási csomag, lehet, hogy nagyon szép eredményeket tudna elérni.
Általában tényként lehet kezelni, azt, hogy a hirdetési szöveg ugyanabban a formában több HR portálon is megjelenik. Mivel mindenki keresni akar, lehetőleg sokat, és szerényen.
A jelölteket meg elkezdik pörgetni az irodák, amolyan standard megoldásként.

Ezen a „megoldáson” (semmi másból nem következik, csak az internet logikájából) minden szereplő bukni fog, nem kicsit, megbízóstól együtt, csak később fog rájönni, ami akkor fogja rettenetesen zavarni.

Mindenesetre nemzetközi szinten sem fenékig tejfel a téma. Egy biztos, a cég, aki ténylegesen keresi a skillt, már most bukott – pedig még nem is talált embert -, csak még nem is tud róla, majd kijön versenyhátrányban neki. Igény az volt, csak a jelölt is tudta azt, hogy mi a pálya, ami ezen a szinten simán elvárható, amitől a HR-es fél, mert nem fogja továbbengedni, mert többet tud nála. ami alap stratégiai hiba.

DiaDani 2013.10.08. 19:06:42

@pushup: Apropó, a tabulátorokat miért nem vizsgálják? Ebből is következtetéseket lehetne levonni arra vonatkozólag, milyen egyéniség is a jelölt:
-Ha alapértelmezett értéken hagyja, akkor lusta, munkakerülő
-Ha egész számhoz igazítja, akkor a teljes életre törekvő, stabil, kiszámítható ember
-Ha nincsenek egymáshoz igazítva, akkor még keresi a helyét az életben
-Ha pi, gyök kettő és egyéb irracionális számra illeszti, akkor precíz
-Ha meg egyáltalán nincs, akkor azért nem látható mert komplex számra tette, vagyis egy matematikai zseni...

Na pl ilyet is lehetne :)

Laptop7712 2013.10.08. 19:15:32

Én inkább alkotnék, - csak azért, hogy nagyon kreatív legyek - a ha olvasgatják a file logot.
Mondjuk Mézgagéza egy jó alap, vagy a törpök, lehet olyan e-mail cím is hogy pl. torpapa@aprajafalva.hu, és satöbbi :)

Pesti Kornél 2013.10.08. 19:25:20

Adobe InDesign-ban megszerkeszteni, Kitenni Post script fájlba, amiből az Adobe Destiller csinál pdf-et. Szétszedheti karakterekre, akkor sem tud meg belőle semmit. Persze ez már egy magasabb szint, leginkább IT, illetve grafikus bennfenteseknek ajánlott. (Bár én nem vagyok az, mégis így csináltam a sajátomat.)

danesdzsu2 2013.10.08. 20:01:18

@Laresz: Clippereseket sehova sem vesznek fel, nem tudnak alkalmazkodni a modern eszközökhöz:)

jobangel · http://jobangel.hu/blog 2013.10.08. 20:15:32

@DiaDani: én is azt mondom, h ne bukjon állást emiatt senki. Ennek legjobb módja, ha megtanulja használni a szövegszerkesztőt.

danesdzsu2 2013.10.08. 20:21:23

@jobangel: vagy a HR-es megpróbál értelmesen értékelni.

wartburg1963 2013.10.08. 20:47:03

@bunkocska: Egyetértek.
Egyrészt Wordben NEM küldünk önéletrajzot; erre találták ki a PDF-fájlokat.
Másrészt folyamatosan az a szöveg megy, hogy a kedves háeres mennyire csak nyolc másodperce van egy-egy CV-re, ugyanakkor meg arra "nyilván" van ideje (tudása), hogy Word adatlapokat böngésszen, s abba belemagyarázott álokok alapján dobja őket a kerek dossziéba.
Nevetséges.

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2013.10.08. 20:49:07

@danesdzsu2: én clipperben írtam a szakdolimat, mindenhová felvesznek:) az a titkom hogy nem fejlesztő vagyok, isten ments :)

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2013.10.08. 20:50:29

@wartburg1963: sőt. A word doksit még át is akarja szerkeszteni, meg kivágni belőle dolgokat, felhasználni máshová. Hát nem engedem.

kukatr 2013.10.08. 21:04:27

Kíváncsiságból megnéztem az önéletrajzom tulajdonságait. Nem lepődtem meg. Ha okosak, akkor rájöhetnek melyik package-t használtam LaTeX-ben, a név meg stimmel. Hűha. :)

kukatr 2013.10.08. 21:15:31

@wartburg1963: Első körben pár másodperc alatt eldönti, hogy marad vagy sem. Aztán a jóval szűkebb lista önéletrajzaira már jut több idő. Valamelyik hozzászólásában írta is. Nevetséges azt hinni, hogy egy állásinterjúra behívott jelölt önéletrajzát csak egyszer nézik meg pár másodpercre.

2013.10.08. 21:17:36

Ráértek, ha ezt képesek vagytok böngészni egy CV-ben.

Megtudod, hogy a Gipszkarton Kft. gépén írta. Sasztakkor mi van? Lehet hogy céges laptopon, szabadidejében, otthon írta. Mit árul ez el? Hogy a munkaidejében ír CV-t a konkurenciának? Ugyan már...

Van benne egy felhasználói név... Pff, IT biztonság...

Az e-mail címben is van felhasználói név az esetek jelenős részében, bizony. És van bátorságuk rányomni a céges névjegykártyára, skandalum!

Ja, és a céges szerverek jelentős részének rendszergazda usernevét is ismerjük: root.

Lesz itt haddelhadd, ha ezt a hekkerek megneszelik. :-)

Ilyen marhaságokban turkálni lehet, csak nem hiszem hogy a jelölt VALÓDI kvalitásairól árulkodnak.

Dr_utcai_arcos 2013.10.08. 21:27:16

@kukatr: Egyik ismerősömtől egyszer megkérdezték, hogy Budapesten lakik vagy bejárna minden nap. Ott és akkor a cimbora úgy döntött, hogy ebben ennyi volt és csak annyit kérdezett, ne haragudjon, nagyjából tudja hol fekszik Gyomaendrőd??Kb ennyit, hogy milyen részletesen olvassák el. (Persze, biztos van olyan idióta aki naponta 480 km-t ingázna.)

wartburg1963 2013.10.08. 21:33:57

@_zulu_: Ehhez nem tudok mást hozzátenni, mint azt: tökéletesen igaz. bár Jobangel óvó szándékát megértem és értékelem, de a valódi kvalitások kiválasztása helyett a fájladatlapok böngészését ostoba, felszínes és beteges dolognak tartom. Ráadásul -- amint azt sokan leírták már előttem -- lényegében az égvilágon semmi érdemi információt nem lehet leszűrni belőle a jelöltre vonatkozóan.
kukatr: "Aztán a jóval szűkebb lista önéletrajzaira már jut több idő."
Mire? Fájlnevek, usernevek és elérési utak közt vájkálni? Nem inkább a jelölt szakmai/professzionális képességeit kellene mérlegelni, ha már jut több idő?

HgGina 2013.10.08. 21:54:21

@Dr_utcai_arcos: honnan tudod, hogy nem Gyulára kerestek embert? Mert akkor tényleg hülyeség lenne Pesten laknia, de nyugodtan naponta ingázhatna.

jobangel · http://jobangel.hu/blog 2013.10.08. 21:57:55

@_zulu_: A jelölt egy-két valódi kvalitását mutatja: lehet, hogy nem ért a szövegszerkesztőhöz, lehet, hogy ért hozzá, csak nem érdekli. Ezenfelül szeretne-e valaki olyan alkalmazottat, aki ilyen szinten nem foglalkozik azzal, hogy milyen munkát ad ki a keze közül. Ha emellett benne van a CV-ben, hogy szövegszerkesztő, Word stb. ismeret, akkor még valótlant is állít magáról... Persze lehet, hogy mindezt tudatlanul teszi, és nem rosszindulatból, de a végeredmény szempontjából mindegy. Tekintve, hogy a posztbeli beállításokat 3 perc megtenni, miért pont ezen múljon egy állás?

jobangel · http://jobangel.hu/blog 2013.10.08. 21:59:53

@danesdzsu2: Ez az értelmes értékelés. Ha a jelölt nem megfelelő munkát adott ki a kezéből, akkor mit kezdjen vele? Majd keres olyat, aki igényes a munkájára.

MAC-Ka 2013.10.08. 22:08:35

No, nem haszontalan a cikk, hogy ezekre felhívta a figyelmét azoknak, akiknek kell, de az isten irgalmazzon olyan cégtől, aki ennek alapján mérlegel. Csak mert a példában villamosmérnök cv szerepel:

Ha azt a mérnököt nem a szakmai tudása alapján ítélitek meg, hanem a wordben talált hibák (beleértve adatlap) vagy akár az interjún való magabiztosság stb jelek alapján, akkor igen nagy valószínűséggel a jelentkezők közül nem a legjobb mérnököt kapjátok meg, hanem azt aki a legjobban tudja "eladni" magát. (kis tudás, nagy duma)
Persze ha a cégnek ez kell... de gyanítom nem ez kellene, dehát a hr-es is jól el tudja "adni" magát :)))))

danesdzsu2 2013.10.08. 22:10:39

@jobangel: Ez alapján értékelnéd egy jelölt alkalmasságát? Ezért mondom már régóta: a HR-esek értelmetlenek. Kb. egy randomfüggvény is szűrhetne helyettük a jelöltek között, nem lenne rosszabb az eredmény.

HgGina 2013.10.08. 22:11:23

@danesdzsu2: gazdaságos, űjra felhasználható fogpiszkálókat tervezek 80 év fölötti kínai és vietnami szénbányászoknak.

jobangel · http://jobangel.hu/blog 2013.10.08. 22:53:36

@danesdzsu2: Nem, nekem nem kell ez alapján értékelnem. Nekem azt kell megtanítanom, hogy azoknál se bukjon el az álláskereső, akik ezekre is figyelnek. Egyébként értem őket: nem irreális igény, hogy valaki értsen ahhoz, amiről azt állítja, hogy ért hozzá. Az sem irreális elvárás, hogy legalább ne ártson a cégének mindenféle ellenőrizetlen adattovábbítással, vagy az sem, hogy igényes munkát adjon ki a kezéből.

danesdzsu2 2013.10.08. 23:25:08

@jobangel: ahol ez fontos, ott felhívják majd rá a figyelmét. De ez egy piszlicsáré apróság, egy munkához általában kellenek ennél kissé nehezebben, drágábban tanulható képességek is. Ezeknek kellene dönteni a jelölt alkalmasságáról.

xclusiv 2013.10.08. 23:25:29

@MAC-Ka: "No, nem haszontalan a cikk, hogy ezekre felhívta a figyelmét azoknak, akiknek kell, de az isten irgalmazzon olyan cégtől, aki ennek alapján mérlegel. Csak mert a példában villamosmérnök cv szerepel: Ha azt a mérnököt nem a szakmai tudása alapján ítélitek meg, hanem a wordben talált hibák (beleértve adatlap) vagy akár az interjún való magabiztosság stb jelek alapján"

Akkor hadd mondjak egy életszerű példát: van a Kiss Villanymérnöki ZRt., oda beadsz te, "MAC-ka" néven egy CV-t. Aminek az adatlapján az szerepel, hogy a Horváth és Társa Villamosipari Kft. gépén készült, és xclusiv a szerzője.

Mit lehet ebből levonni?
1. Hogy az általad a CV-be beírt "alapos office ismeretek (MS Office 2003-2010)" rész nettó hazugság.
2. ez alapján a többi beírt dolog is kérdéses
3. ha tényleg ennyire igénytelen vagy egy ilyen számodra fontos dologgal kapcsolatban, akkor vajon mennyire vagy igényes munkáddal kapcsolatban...

És ez önmagában elég lehet ahhoz, hogy a CV-d a kupac aljára kerüljön, és lehet hogy pont ezért nem kapod meg életed állását, a cég pedig a legjobb munkavállalóját. Mert amúgy a CV alapján Te lennél az első ember akit behívnak interjúra, így viszont más viszi el előtted álmaid munkáját, mert ő is megüti az elvárt szintet, csak épp amíg a te interjúd a kupac alján hever, addig ő pedig az interjún felel meg éppen.

Persze mondhatod, hogy na bumm, majd találsz másikat, jobbat. De szerintem ma a magyar munkaerőpiacon, sőt a globális munkaerőpiacon se olyan triviális ez a találsz jobbat történet. Persze vannak emberek, akikért kapkodnak (bár nekik nem igazán kell CV-t írni), de mindenki másnál pedig megéri ezt a pár percet rászánni erre szerintem...

danesdzsu2 2013.10.08. 23:27:41

@HgGina: és még azt terjesztik, hogy kotraszelektált a magyar vállalkozói réteg, mikor ilyen zseniális mérnöki újításokkal is müködnek cégek:)

danesdzsu2 2013.10.08. 23:29:30

@xclusiv: az ilyen cégeket szokta a piac kiszelektálni, akik nem törődnek azzal, hogy a legalkalmasabb jelöltet vegyék fel:)

MAC-Ka 2013.10.08. 23:53:06

Nem mondtam, hogy nem érdemes figyelni erre és sok más dologra, sőt, hasznos ha az ember tudja mire képesek egyes cégek hr-esei :)
DE:
Bizonyára vannak olyan villamosmérnököt kívánó állások ahol tényleg profi szinten kell szöveget szerkeszteni és táblázatot kezelni, de a valóság az, hogy a legtöbb helyen nem kell. Mit is jelent tehát az "alapos ismeret"?
Neked, akinek hepped a word ;) nyilván mást, mint a pályázónak, tehát az állítás NEM HAZUGSÁG, csak NEKED nem felel meg. Aki esetleg hr-esként ehhez értesz, de a villamosmérnöki szakmához jóval kevesebbet mint a jelentkező, tehát annak alapján nem tudsz minősíteni, vagyis annak alapján döntesz, amihez TE értesz. Sajnos.
Ha pedig nem igaz az első feltételezésed (szándékos hazugság), akkor értelmetlen a második is.
A harmadikról ne is beszéljünk, mert az igényesség megint a TE fogalmad és megint más alapján minősítesz valakit akinek a tényleg -a cég számára is- fontos értékéről, ismereteiről nem tudsz semmit.
Lehet, hogy nem a legalkalmasabb embert veszitek fel és ez a TE hibád is lesz, persze nem szokás ezt ilyenkor számonkérni, de a szigorú tény az, hogy a rossz döntést TE hoztad.

Ahogy mondtam is, nem hiszem, hogy "életem állása" lenne az a hely ahol ilyen szempontok alapján ítélnek illetve ahol hagyják, hogy ilyen szempontok alapján ítéljenek. Ott általában a munkahelyi körülmények is ilyenek, nem a szakmai tudás számít.

kukatr 2013.10.09. 00:54:06

@Dr_utcai_arcos: Erre nem tudok mit mondani, mert nem írok lakcímet se az önéletrajzomba, se a motivációs levelembe. Ahova jelentkezek, ott (a közelében) értelemszerűen a szállást is meg tudom oldani, ha rákérdeznek, mindig ezt válaszolom.
@wartburg1963: Jobb klikk tulajdonságok, pdf/részletek fül. Négy kattintás, biztos évekig tart...

Dr_utcai_arcos 2013.10.09. 08:43:40

@HgGina: szerintem ezt ne erőltesd...

Dr_utcai_arcos 2013.10.09. 08:47:28

Martin Frohm: What would you say if man walked in here with no shirt, and I hired him? What would you say?
Christopher Gardner: He must have had on some really nice pants.

TBit 2013.10.09. 11:49:46

@Fekete Pestis: Engem erdekelne, hogy mi az a compiler es LaTeX..

TBit 2013.10.09. 11:53:22

Nem latom en sem ertelmet, hogy ott atalitgassam a dolgokat. Nem izgat, hogy mikor modositotta, milyen geprol..
Egy-ket haszna van..Be lehet allitani, hogy egybol eled rakja a 2 oldalas CV-t, vagy csak az elso oldalat, valamint hogy lehessen-e masolni/kimasolni belole, vagy sem.

Amugy jo tudni rola, hogy ezeket megnezik, de nem hinnem, hogy emiatt elbukna egy versenyzo -hacsak nem tenyleg az excel buveszt keresik.

Circus 2013.10.09. 12:12:31

@MAC-Ka: +1
és pont erről szól sokszor a problémák magva a hr-esekkel - szubjektivitás.

@jobangel: továbbra sem értek azzal egyet, hogy fontosabbak az ilyen nüanszok, mint a beltartalom... és ahogy az olvtárs írta, ilyen feltételek mellett nekem nem álom az az állás.

@xclusiv: lásd, amit JobAngelnek írtam feljebb.
Ha esetleg arra gondolsz, hogy a konkurencia így próbálja tesztelni a cégedet, mert hiszen az ő gépéről írták, akkor szeretnék gratulálni, hogy egy ilyen gyönyörű példával sikerült illusztrálnod az egész (magyar/világ-) gazdaság egyik alapvető problémáját - ahelyett, hogy dolgozna és a szakmájával foglalkozna, alapból abból az átverésből, megtévesztésből indul ki. Azaz magából...

Circus 2013.10.09. 12:13:38

@Circus: -abból (bocs, átfogalmaztam)
tudom, bukta, nem enyém az állás, mert nem néztem át megfelelően, mielőtt elküldtem :)

jobangel · http://jobangel.hu/blog 2013.10.09. 12:19:48

@Circus: a beltartalom fontos, de az ilyen nüanszok csak azért, mert ezeken lehet sokat bukni a cégnek. Nem mondhatja az ügyfelének, hogy hát kérem ez egy remek szakember, tökjó tanulmányokat ír az adott témában, és fizesd már ki az irományáért a milliós számlát, és igen, hát az előző cégéből hozta a template-et, nem is ő írta, valójában csak kimásolta az egészet és átírta az adatokat, kopipészt az egész, és még a fájladatlapban is bennehagyta ennek bizonyítékait, olyan szinten sz@rja le az igényeidet, kedves ügyfél, méghogy testreszabott tanácsadói anyagot akartál, muhaha.(Ez egy évekkel ezelőtt megtörtént eset karikatúrája, a cég már nem létezik.)

Chamea 2013.10.09. 12:37:03

@Circus: Igen, hogyha a lomisok helyett a diszkrimináló HR-esekre vadásznának olyan keményen, akkor csomó ember nem csalna(munkanélküliként) és nem lenne annyi kéretlen reklámlevél(a munkanélküli nem hajnali 2-kor fog nyomni a küldés gombra, hogy reggel 8-ra a szemete megérkezzen mások postaládájába). Ez röhej, hogy van mindenre kifogás, az ember küldi az önéletrajzát, de semmi válasz! Miért nem EZT rendezték már el? Persze meg kellene hozzá oldani az ilyen e-mailek rögzítését, mint pl.: Minden HR-es által már elküldött levél a BIX tulajdonát képezi, például az FKF-es lomisok helyett és akkor a lomisoknak, pluszba még nekem is lenne állásom és akkor minden ilyen apróság egy csepp idő alatt megszűnne.

jobangel · http://jobangel.hu/blog 2013.10.09. 12:42:12

@Chamea: Az elméleted már ott megbukik, hogy kit hívunk HR-esnek, és mi az, hogy egy valaki által írt anyag más tulajdonát képezi? És nem, neked ettől nem lenne állásod, neked úgy lesz állásod, ha keresel, jól pályázol, jól szerepelsz az állásinterjún, és nem a HR-eseket okolod a sikertelenségedért, nem diszkriminációra hivatkozol, nem azon agyalsz, hogy hogyan lehetne egy általad gyűlölt réteggel kitolni, hanem a saját álláskeresési módszereidet tökéletesíted. Amikor majd a saját sikereden dolgozol, akkor az meghozza az eredményét.

droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2013.10.09. 12:48:36

@jobangel: tehat ne csak a dokumentumot masoljuk le, hanem ugyeljunk ra, hogy a metainformaciok is meg legyenek hamisitva :) ez a siker titka.
ez majdnem olyan vicces, mint hogy nezzuk meg az adatlapot, mert abbol sok mindent meg lehet tudni, de mi magunk ugyeljunk ra, hogy ne a valosag alljon ott, hanem amit mi akarunk. ezert mindig kompilaljuk re a pdf-unket! wtf? mi magunk hamisitsunk, de gondoljuk azt, hogy mas nem hamisit, hanem kezeljuk tenykent az ott levo infot?

jobangel · http://jobangel.hu/blog 2013.10.09. 12:57:09

@droid_: nekem nem ez jött le tanulságként, hanem az, hogy a sok "nem fontos, ne azt nézzék, nem számítanak a nüanszok" mennyire téves nézet. Én spec. külső auditor voltam ebben a sztoriban. Az ügyfél odafigyelhetett volna, hogy már a munkára küldött árajánlat is lopott template volt, de ott sem nézegette senki az adatlapot, és nem kérdezett vissza, hogy ez mi? A beszállító cég odafigyelhetett volna, hogy a tanácsadója mennyire van rendben akár word-tudásban, akár munkamorálban. Mert szakmailag ugyan tesztelték, abból az jött ki, hogy oké, boldogan felvették. HR-ileg meg nem volt jól megnézve, mert akkor kijött volna, hogy egy lusta, nemtörődöm alak, pl. lehet, hogy a CV-jében is rossz volt az adatlap. Én mondjuk ezen tanulság birtokában nézem meg ösztönből minden doksi adatlapját, és láttam ár "szépeket"...

Circus 2013.10.09. 13:04:57

@jobangel: Igen, így lehet pofára esni, de könyörgöm, a CV még nem (a munka)szerződés, csak 'egyszerű' információközlés - miért kellene túllihegni és messzemenő következtetéseket levonni?

Itt vagy pl. Te: valakinek segítesz egy szuper (és teljesen neutrális eredetű :) ) CV-t megírni, összerakni, majd bekülditek. Vajon hány százalékban fogja az megfelelően reprezentálni az illető _valódi_ tudását és személyiségét, és mennyiben a Te általad _hozzáadott értéket_? Ezt így nem érzed a munkaadók becsapásának?

Egyáltalán, honnan tudod, hogy ki írta az önéletrajzot? Lásd amit xclusiv-nak írtam - persze, lehetünk annyira paranoidok, hogy semmit nem hiszünk el az önéletrajznak, amit e-mailen küldenek be, de akkor meg mi értelme az egész hercehurcának? Akkor már tényleg többet ér a kézzel írott önéletrajz, meg a grafológia.

Továbbmegyek - fordítsuk meg a dolgot: ha benne hagyja az ilyen adatokat, akkor azok kvázi automatikus ajánlólevélként is értelmezhetőek, nem? Tehát egy releváns munkahely közvetve, de bizonyított.

Mielőtt nagyon félrecsúszunk - amennyiben valamilyen szakterület/pozíció tényleg igényli az efféle szőrözést, az megint más dolog, és azt úgy én nem vitatom. Mondjuk, az nem álom nekem, sem én nem lennék oda alkalmas...

-----
Az megint egy érdekes kérdés (részben OFF), hogy egy cégnél az alkalmazott saját kútfejéből, saját munkájával elkészített általános tanulmány mennyire és milyen mértékben a munkahely tulajdona - ha harcosan kiállunk a fájltöltögetés mellett (én mondjuk nem), akkor ez mennyiben különbözik? Nekem is vannak pl. olyan táblázataim, amelyeket már évek óta finomítok és viszek magammal (nem az adatok, hanem azok kezelése miatt), illetve például ugyanígy vannak szerződések általános szövegei/feltételrendszerei lementve.

Circus 2013.10.09. 13:12:48

@jobangel: mire elküldtem a választ, már többen megelőztek hasonlóval, lassan gépelek :)

Az előző levelemből kimaradt, de a legutóbbi leveledre csak idekívánkozik: Excel fájl forrásadatainak egyszerű ellenőrzésével már többször sikerült ajánlatkéréseken/tendereken apró stratégiai előnybe kerülni (viszonylag szűk szakterület, nem mindegy, kitől, milyen úton kerül be egy komolyabb ajánlatkérés). Igen, egyetértek, így már valóban fontos a neutralizálás. És itt jött volna az a rész, hogy de ez csak egy CV, információközlés, reklámanyag, nem pedig szerződés...

jobangel · http://jobangel.hu/blog 2013.10.09. 13:13:41

@Circus: Az én specialitásom, hogy csak olyat írunk be, ami megvan a jelöltben, csak nem tudta, hogy be lehet írni, vagy nem lehet beírni, vagy nem úgy, nem oda, nem olyan sorrendben stb. A CV, amit velem ír, nem fog valótlant tartalmazni, hanem a valóságot tálalja jól. Mivel a sablon-motlevelet rendszeresen kidobatom, az ő személyre szabott motlevélvázlatára felteszek kérdéseket, amiket a saját szavaival kell megválaszolnia, az is biztosan a személyiségét fogja tükrözni, csak épp olyan infókat fog tartalmazni, ami az állás szempontjából releváns. Angol nyelven szintén figyelek arra, hogy ha alap tudása van, akkor ne tegyünk felsőfokú mondatszerkezeteket a levélbe, mert ha ezen a szinten kezdenek vele beszélni az interjún, felsül. Az általam hozzáadott érték olyan, mint a nyelvtanár hozzáadott értéke a nyelvvizsgához: nem fog a diák helyett nyelvvizsgát szerezni, azt a diák fogja. Nálam a jelölt fog állásinterjúra menni, állást kapni, őt fogják kiválasztani, nem engem.

Ajánlólevélként nem értelmezném a félresikerült adatlapot, ill. a "nem nyert" folderbe ajánlja a jelöltet.

droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2013.10.09. 13:22:47

@Circus: na ez mondjuk kulon szep dolog, hogy a munkaidoben fizetesert keszitett munkankat cipeljuk magunkkal a kovetkezo munkahelyunkre. mintha en is mindig lemasolgatnam magamnak a forraskodjaimat, mert jol jon meg az a kovetkezo cegnek is. nem mondom, hogy nincs ilyen, de ne gondoljuk mar, hogy ez normalis.

Circus 2013.10.09. 13:34:56

@jobangel: rendben, ha Te így csinálod, akkor ezügyben teljesen nyugodt vagyok. Sőt, lehet, hogy bejelentkezem egy CV átfésülésre, lehet, hogy aktuális lesz nagyon hamar... :)

Egy dolgot, ha viszont szabad megjegyeznem - nem mindenki Te vagy... és ezt nem kellene elfelejteni. nem arról beszélek, hogy menjünk le kutyába, ha a többiek is, de ezt ne felejtsük el!

Circus 2013.10.09. 13:45:33

@droid_: rugalmas munkaidőben (értsd elvárás min. készenléti 0-24, heti majdnem minden nap) erősen összefolyik, hogy mit, mikor, kiért és miért tesz az ember.

NEM konkrét dolgokról beszéltem (sőt, pont azt mondtam, hogy azt szigorúan NEM, ha konkrét adatokról van szó - az már büntetőjogi kategória), hanem az általam az évek során összeszedett egyfajta know-how-ról, módszerekről általában, ami által hatékonyabb vagyok.
Az ÉN vagyok, hozzám tartozik. Olvasd át újra, táblázatokról, általános szerződéstervezetekről, sémákról írtam, amit kútfőből 1-2 hét alatt nagyjából újra összerakhatok.

Ugye, cégváltásnál nem vagyok köteles elfelejteni a rámtapadt tudást, tapasztalatot?

Chamea 2013.10.09. 15:23:36

@jobangel: A TE elméleted bukik meg ott, hogy mi az, hogy az FKF Zrt. tulajdona az, amit kidobok? Csupán csak az, hogy ÍGY tudtak megoldani egy horribilisan nagy problémát! Ez sem kis probléma, hogy van egy réteg, akinek még csak az esély sincs megadva, hogy megmutassa, mit tud, e helyett nézik, hogy milyen végzettsége+tapasztalata van, mert még csak próbaidőre sem veszik föl. Magyarán: akinek nincs pénze főiskolára/egyetemre, az ne is dolgozzon, mivel nem ember! Még magyarán: akinek nincs pénze luxus verdára, az ne is dolgozzon, mert nem ember! Érted az iróniát? Sok esetben az egyetem is nyelvvizsga papírral olyan, mintha nem is lenne semmije, csak van egy papírja. Vonatkozik ez a bolti eladói vagy pincér OKJ-ra is. Azt már egy interjúztató nem tudhatja, hogy VETTÉK azt a papírt vagy pedig valóban el is végezte az illető a nyelvtanfolyamot. Tudnék erre TV adásokat mutatni, hogy mennyire játszanak össze kik kikkel(alaposan átverve TÉGED IS!!! Nem VICC!!!) de nem mutatok, mert nem akarom, hogy nagyon elszörnyülködj, ennyire azért kíméletes vagyok! Ennyi értelme van felszolgálónak vagy a mekibe diplomást várni! Ez tapasztalat, hogy azokat részesítik előnyben!

Ez, hogy a Word(vagy bármilyen más) dokumentum tulajdonság lapja váltotta fel a próbaidőt, arra meg NO COMMENT! Arról aztán el lehet dönteni mindent, de tényleg! Azt főleg, hogy mennyire értek ahhoz, amit csinálok! Így: próbaidő nélkül. Mi ez, ha nem diszkrimináció?

jobangel · http://jobangel.hu/blog 2013.10.09. 15:36:42

@Chamea: szerintem ezeket a mondásokat ne erőltesd, mert a többsége nettó butaság, és azt javaslom, hogy magad is nézz utána, mennyi mindenben tévedsz. A diszkrimináció fogalmát is tisztázd magadban, de inkább ne is foglalkozz mindezzel, mert amíg ezeken pörögsz, addig akár az állásod keresésére is koncentrálhatnál. Annak lesz eredménye egy állás formájában, ennek a hisztizésnek viszont semmilyen pozitív hatása nincs rád nézve sem.

jobangel · http://jobangel.hu/blog 2013.10.09. 16:13:33

@Circus: Várom szeretettel az anyagod a kapcsolati e-mailen :) Nyilván nem kell, hogy kiderüljön, hogy te vagy...

droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2013.10.09. 19:36:09

@Circus: en ugy ertettem, hogy tablazatok es tervezetek alatt elektronikus dokumentumokat ertesz, pl excel fajlokat, amikben csak az adatokat kell cserelgetni, es tovabb finomitgatva ujra felhasznalni a kovetkezo cegnel, aztan a kovetkezonel stb. ezeket azert keszited, hogy a munkadat egyre jobban ellathasd, es ezekert nyilvan fizetest is kapsz az aktualis helyen, megha nincs is nevesitve, hogy azt a fajlt kell foltozgatni. ezeket magaddal vinni nem ugyanaz, mint az ezek elkeszitesehez szukseges tudast magaddal vinni, amit nyilvan senki nem tilthat meg neked, hiszen ez maga a munkatapasztalat, amit megfizetnek a kovetkezo helyen.

Fekete Pestis 2013.10.09. 21:03:50

Mondjuk a HR-t (vagy P&O-t ) én sem nagyon szeretem. Ahova idáig felvettek, ott mindig az egyenletmegoldozgatós meg a pointerfabrikálós rész volt elöször, a HRes kislánnyal csak a szerzödéselökészítéskor találkoztam.

Ez azonban nem segít: ha "outsmartolni"kell a HR-t akkor "outsmartolni" kell. Part of the game. Nyilván az ember alkalmas arra hogy a HResnél okosabb legyen, csak összpontositani kell a feladatara. Ez nem azt jelenti hogy a HR-est szidjuk ( mind ahogy teljesen értelmetlen a recessziót vagy a járványokat meg a földrengést szidni ), hanem strategia kell az általuk (HR) okozott probléma kezelésére.

A bloggazda ebben próbál segíteni. És ahelyett hogy megköszönnénk neki a segítséget ( mindazt, amire p.l. 20 visszautasítás után voltam kenyteelen rájönni - p.l. hogy miért kérdezik mindig ugyanazokat stb), itt egyesek a HR-t fikázzák, a tanácsait fumigálják, esatöbbi.

Nem is értem : ilyen birkatürelemmel írogatni a válaszokat ... ha én így viselkednék a társterületekkel szemben ahogy egyes kommentelök a bloggazdával szemben, már régen elvesztettem volna a munkahelyemen hitelemet [ és lehet hogy ki is rugtak volna]. Hasonlóképpen: ha egy kollega igy lepne fel velem szemben, már régem jelentettem volna a fönökének.

Fekete Pestis 2013.10.09. 21:08:13

@droid_:
Nálunk p.l. a front office árazókódot -vagy egyéb, rendszerkritikus alkalmazást- magunkkal vinni szigoruan tilos és meg is ütheti az ember a bokáját miatta [ugye, minden tevékenységet logolnak, így azt is, ha a szerverröl adatot hívok le és az usb kulcson adatforgalom van]. Tehát veszélyes is, nem érdemes kockáztatni.
A Goldman & Sachs már majdnem börtönbe juttatott valakit emiatt. Az emberröl meg elterjed, nem kap erkölcsit, stb, stb.

HellsAngel 2013.10.10. 03:37:24

Nem attol lesz valaki zseni, hogy kilog a segge a gatyajabol. Az ilyen "en tudom ezt, csak most van fontosabb dolgom is" kifogasok nagy resze netto onbecsapas.
En tokeletesen beszelek angolul, csak most faradt vagyok, en zsenialisan tudom az anyagot, csak most megszivatott a tanar, leblokkoltam, pedig igazi atleta vagyok, en jartam volna egyetemre, de nem engedtek. En kivalo munkaero vagyok, de a HR nem vesz fel, mert csak a hulyeket veszik fel, es a tobbi kegyes hazugsag. En egy meg nem ertett zseni vagyok. Tenyleg ez kell a reggeli kave melle?

Az egyik, ami szornyu a mai vilagban, ha zseni vagy, valaki biztos idot fog rad aldozni, es vegighallgat, mert ha tenyleg rabukkan egy zsenire, akkor azzal sokat lehet keresni, ugyhogy ma mar nincsenek meg nem ertett zsenik. A masik, ami szornyu, hogy a hanyagsag a tanulastol fosztja meg az embert, mert a rosszul vegzett munkabol csak azt lehet megtanulni, hogy milyen rosszul vegezni a munkat. Igy mar a startvonalnal el lehet verezni, hidd el, jobb ezen a lovon forditva ulni.

TBit 2013.10.10. 09:44:09

@Fekete Pestis: Te hogyan outsmatrolnad a HR-t? In general..

jobangel · http://jobangel.hu/blog 2013.10.10. 09:55:36

@Fekete Pestis: Szerintem nem legyőzni kell, nem túljárni az eszén, hanem együttműködni és meggyőzni. Nyilván vannak helyzetek, mikor az együttműködés lehetetlen (pl. magánéleti vájkálás, asztrológia, grafológia stb.), akkor viszont fel kell vállalni a konfliktust, és vállalni a következményét (hogy nem lesz meg az állás).

Fekete Pestis 2013.10.10. 13:17:41

@jobangel:

nezd, muszaki ember vagyok. egyetem utan nem mentem el dolgozni, hanem belefecceltem 5 evet es muszak targybol, kvazi fizetes nelkul, doktoraltam.
ez a habitus Øantagonisztikus ellentetbenØ all a 20oneves HRes kislanyok vilag es enfelfogasaval. Engem nem erdekel, hogy @cool@ legyek meg trendy, magasrol teszek ra. Ok viszont nem ertekelik [illetve tudjak hova tenni] a humoromat es a muszaki eletben elvarhato szkepticizmusomat.

Ez a gondolkodasbeli kulonbseg mindig is ott lesz. Mivel ok diktalnak [legalabbis akkor es ott] igy elemi erdekem, hogy ezt a problemat kimondjam es kezeljem.

Partnernek inkabb csak a nalamnal idosebb szemelyzetiseket trudom kezelni, mert nekik van elettapasztalatuk es emberismeretuk es jobban tudjak az embereket ertelmezni. Ilyet elvarni egy 20oneves fiutol vagy kislantol nem lenne realis.

Nem is ertem : mas szakmakban [p.l. kereskedesi rendszert tervezni vagy projjektvezetni] minimum 10 eves tapasztalat kell, amig az embert odaengedik kormanyozni. HRes meg a 20as evei kozepen mar interjuztat6 EGYEDUL, stb. Az ilyen kislanyokkal azert is vigyazni kell, mert nem lehet nekik a szokasostol eltero dolgot beadni, mert ok azt nem ertik igy ellensegesen kezelik.

Erre pelda a sablonkerdes : hogyan kezelem a konfliktusokat.
Kislanyoknak szigoruan tilos visszakerdezni, hogy megis mileyn konfliktust : a munkatarsammal, a fonokommel//eloljaroval vagy a munkahelyen kivul adodo konfliktust.
Viszont tapasztaltabb ember, plane ha idosebb mint en, meltanyolja ezt a kerdest. Hiszen (a) ebbol is latszik, hogy legalabb egyszer elgondolkodtam azon hogy hogy is kellene konfliktust kezelni es (b) neki is voltak konfliktusai mar es tudja, hogy ahany konfliktus, annyi kezelesi szokas // lehetoseg. Igy a konfliktusok csoportositasa az o szempontjabol logikus, hiszen kulonbozo strategiak vannak.

Satobbi, satobbi.

A tapasztaltabb HRessel az interjut legalabb annyira elvezem, mint a szakmai interjut [mar amennyire ezt lehet elvezni], mert az elettapasztalataibol tanul6ok es igy nem vesztegetem az idomet.

Fekete Pestis 2013.10.10. 13:28:17

@TBit:

p.l. HRes archetipusokat kepzek, megprobalok a fejukkel gondolkodni es ugy valaszolni.

Van ugye a kislany/fiu, van a tapasztaltabb szemelyzetis, meg a kadarkori szemelyzetis banya, stb.
Mindegyik tipusnak vannak alapjegyei - marmint az interju szamara relevans alapjegyei.
HRes kislany feluletes, sseret kozeppontban lenni, nem gondol a dolgok melyere, aszerint itel, hogy p.l. elmenne "bulizni" velem, satobbi.
hres banya [ vagy az iszakos szomszedasszony kulseju] tradicionalis gondolkodasu, inkabb a formara mint a lenyegre [tudas, stb] ad, etc.
Nyilvan a legtrukkosebb az intelligens HRes, mert o tovabb tudja gondolni a dolgokat. Igyy ha mondasz valamit neki, akkor o [egyebkent tok logikusan] ezt tovabgondolja, es a szervezetbe es a munkakorbe valo kovetkezteteseket implikal. Igy erdemes a valaszaimat elemezni ebbol a szempontbol.

Persze o is rajon, hogy nem vagy hulye, es mar ez is sokatmondo lehe a szamara [p.l. gondolkodni tudo ember miert jelentkezik rutinmunkrar]. Ezt nem mondja ki, de godolja. Igy erdemes mar ezt is beleszoni valahova, mintegy veletlenul elejtve.

Satobbi, satobbi.

Neked segit az, hogy altalaban a HResek buta ( esatobbi) jeltltekkel talakoznak igy az elso 10 percben vlsz teged is ebbe a csoportba sorolnak. [mert az o idejuk es energiajuk is veges]. Igy van 10 perced, hogy intelligensen manipulald oket es masodlagos kommunikacioval [szofordulat, logikai implikaciok, stb] probald oket atverni.

Sqatobbi, satobbi.

jobangel · http://jobangel.hu/blog 2013.10.10. 14:05:52

@Fekete Pestis: már csak azért is szeretnék HR-es lenni, mert úgy fest, hogy nem öregszenek. Az elmúlt 15 évben (amióta álláskereséssel így foglalkozom) legalábbis folyamatosan huszonévesek a beszámolók szerint :) Komolyra fordítva a szót, az utolsó álláskeresésem során egyetlen huszonévesbe botlottam, őt, mint gyakornokot mutatta be egy negyvenes nő. Nem is csinált semmit a lányka, csak jegyzetelt bőszen. Akikbe mostanában botlottam HR-es vonalon: 50-es, multiból kihullott managerember, aki saját céget csinált, és tanácsadónak titulálta magát, a haverja cégébe akart kitolni, és az volt a cég mellett a legfőbb érve, hogy a haverjáé. A huszas évei végén járó yuppie hapsi, akit saját bevallása szerint kisakkozott a tulajdonostársa a toborzócégéből, de majd ő megmutatja (a balfácános cikkem egy részéhez ő adta az ihletet, egy eleven esettanulmány volt a pasas :) Interimben foglalkoztatott business analyst 40 éves pasi, aki a notebookjába bújva töltögette a válaszaimmal a valószínűleg netről letöltött HR-es excel checklistet, állásinterjú gyanánt :) Meg egy 50-es pszichológusnő, aki keresztbe-kasul tudta a kiválasztás HR-es vonalát, a vele való folyamatról majd lesz poszt jövő héten.

Circus 2013.10.10. 16:49:25

@droid_: nagyjából ugyanarra gondoltunk akkor. Nem kell valami iszonyat bonyolult táblázathalmazra gondolni hivatkozáserdővel, csak a konkrét újragyártása tarthat hetekig, lassan tíz éve csiszolgatom. Egyébként nyilván ez ottmaradt minden korábbi cégemnél (és ahol érdekelt valakit), használják is, tehát nézhetjük akár így: hülye voltam, mert licenszelni kellett volna, mint valami ügyviteli szoftver... A szerződéstervezeteket pedig kb. ugyanolyanokat használ mindenki, a helyi sajátosságokkal átdolgozva, ez nagyrészt szakma/irányspecifikus.

@jobangel: vagy talán azért nem öregednek, mert olyanok, mint egyszeri gyorsétteremben a felszolgálók, nem? :)

@Fekete Pestis: teljesen jó dolgokat írsz, annyi észrevételem lenne hozzá, hogy azért az egységsugarú munkakereső szénné idegeskedi magát, hogy végre munkája legyen, nem nagyon foglalkozik ilyen tipizálással. Plusz, ehhez egyfajta IQ/EQ (vagy empátia?) is szükséges, ami azért messze nincs mindenki birtokában... Akinek van, az pl. idejön olvasni tapasztealatvagy esetleg kommentelni is, többiek meg zizegnek tovább, amint sorrakerülnek a következő "kivégzésen"...

Fekete Pestis 2013.10.10. 21:06:44

@Circus: én is szénné idegeskedtem magam, amikor a válság kellös közepén ki voltam rúgva. Azért is jó ezt a blogot olvasgatni, mert az embert bármikor kirúg6ják [annak ellenére, hogy jól végzi a munkáját. Legutóbb egy szép január közepi napon rúgtak ki, három héttel azelött jó teljesítményértékelést + 5%os béremelést {Ny-Eu} kaptam, mégis ...], és jó már azelött felkészülni a dologra, hogy mindez bekövetkezik. [P.l. interjú tréningekre járok és rendszeresen oldozgatok meg interjúkérdéseket, hogy formában maradjak].

Ez is a felkészülés része, hogy elgondolkodjak rajta, hogy ki és mit kérdez. Nem is beszélve arró, hogy ha az ember egy vezetöi pozit pályáz meg [ meg szimpla egyenletbuzerálóit vagy kódolóit], akkor a soft skill-jeit is felmérik. Vlsz. személyzetisek.

@jobangel: Akkor ezek az emberek a konvencionális kategóriába tartoznak, tehát semmi meglepöt vagy elgondolkodtatót sem szabad nekik mondani. Nem tudják lereagálni, így a veszélyes [= keerülendö, luxálandó ] kategóriába fognak sorolni.

Chamea 2013.10.10. 21:09:34

@jobangel: Én azt erőltetem, hogy egy átlag embernek IGENIS kell FIZETÉS ahhoz, hogy megélhessen! Ha ez nincs, akkor marad a bűnözés, mert dolgozna, csak nem tud elmenni sehová sem a sok HR-es felfogása miatt. Hiába ért a villanyszereléshez, ha egyszerűen NINCS PÉNZ a képzettségről szóló papír megszerzésére és HIVATALOS gyakorlat megszerzésére! Ha kap is valamit, az 22800 forint(éhenhalás elkerülésére nagyon éppen hogy elég), képzésről munkaügyiben nem is álmodhat, mert nagyon korlátozottak a helyek(és az is csak és kizárólag 8 általánossal rendelkezőknek van), alkalmi és közmunka(ezt sem akkor kapsz, amikor kérsz, hanem akkor, amikor az NFSZ papírt küld, hogy jelenj meg ekkor az önkormányzatnál, akkor is csak 35000 forintot kapsz kézhez, abból egy átlag embernek 10 ezer forintjába kerül a bérlet. Tudom, mivel az önkormányzatnál mondta a hölgy, hogy sokan mennének, de sajnos tehetetlenek) kihalásos alapon. Azt meg nyugodtan mondjuk ki, hogy NORMÁLIS MLM sem létezik szakma nélkül, oda is kell minimum egy marketing+értékesítő manageri! Tudom, mivel tapasztalom!

jobangel · http://jobangel.hu/blog 2013.10.10. 21:11:37

@Fekete Pestis: Igen, az álláskeresés gyakorlatilag életforma kell, hogy legyen.
A balfácánok tényleg kerülendők, de én úgy voltam vele, hogy tapasztalatnak jó, legfeljebb megírom :)

jobangel · http://jobangel.hu/blog 2013.10.10. 21:16:29

@Chamea: Te azt erőlteted, hogy a "HR-esek miatt", ami butaság. Aki nem talál állást, azok legnagyobb részének lehet rossz a CV-je, interjútechnikája, hozzáállása, és ezek mind javíthatók, tanulhatók. Ha valakinek nincs semmilyen papírja, akkor is vannak lehetőségei, el kell indulni keresni őket. Támogatás, alkalmi munka, megelőlegezett tanfolyam stb. Onnantól, hogy ezek megvannak, mindenkinek brutálisan megnőnek az esélyei: a sokdiplomás vezetőnek is, és a kétkezi munkásnak is. Csakhát mennyivel egyszerűbb siránkozni, mást okolni, mint tenni magunkért valamit...
Az MLM meg nem munka, hanem szerencsejáték, pilótajáték stb. Szóba sem kerülhet, mint állás.

Circus 2013.10.10. 22:26:31

@Fekete Pestis: arra már rájöttem, hogy itt is, meg hasonló tematikájú blogokon is (valahol érthető okokból) általában valamiféle irodai munkáról beszélünk, ide értem a számtech munkákat/programozást is. Neked/nekünk természetes lehet a CV írás, és baromi jól elvitatkozgatunk dolgokon, de létezi kismillió ember, aki kiváló a saját szakterületén, de nem ért a számítógépekhez. Nyilván hihetetlen, de van ilyen ember is :)

@jobangel: mlm-mel kapcsolatban teljesen egyetértek, a többivel nem, de ezt már átbeszéltük, szerintem mindketten (Chamea és te) is széle felől nézitek a problémát - sokkal több múlik az akármilyen hr-eseken, mint írod, de nyilván nem minden.

MÁS - ha még van itt fenn valaki, tudnátok mondani tippeket, honnan tudnék utánanézni valamilyen profi üzleti terv mintának, vagy tippeket? Holnapra kellene, kb összeállt a fejemben, de nem, ilyet még nem csináltam... (@JobAngel - ha összejön, akkor nem kell a CV :) )

jobangel · http://jobangel.hu/blog 2013.10.11. 07:09:10

@Circus: Azért a net terjedésével a számítógéphez értés is terjed. Azoknak az embereknek, akik maguk fedezték fel a szövegszerkesztőt, excelt stb. segíteni kell, pl. a posztba linkelt kisokosom is ezt a célt szolgálta. Ha vki csak annyit tud a wordből, hogy összerak jól egy CV-t (adatlappal együtt ;) , akkor az egy átlagos irodai munkára többnyire elég. A finomságokat, mint körlevél, meg beágyazás stb. megtanulja később.
Mindezt abból is gondolom, hogy egyre többen nem irodai munkára is tőlem kérnek segítséget a blogon keresztül. Bolti eladó, CNC-s, takarító, asztalos stb. Nekik persze nem feltétlenül a CV-írás a fő stratégia az álláskeresésben.

droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2013.10.11. 14:22:00

@Circus: hat az en lelkem nyugodtabb lenne, ha az uj cegnel raszannam azt az 1-2 hetet, amig osszerakom ujbol. szerintem ok is elfogadnak, ha er valamit az eredmeny.
amugy ha nullarol kezdi az ember majdnem ugyanazt, szerintem mindig egy kicsit jobb is lesz, csokken benne felmegoldasok elofordulasa, nem oroklodik az uj funkcioban a regibol masolt sutasag (oda igy irtam a kepletet, jo lesz ide is, csak kicsit beleganyolok). legalabbis ez a tapasztalatom, bar munka celjabol nem gyartok excel lapokat, csak magamnak.

Chamea 2013.10.12. 18:11:24

@jobangel: "Ha valakinek nincs semmilyen papírja, akkor is vannak lehetőségei, el kell indulni keresni őket. Támogatás, alkalmi munka, megelőlegezett tanfolyam stb. Onnantól, hogy ezek megvannak, mindenkinek brutálisan megnőnek az esélyei" - rengeteg dolgozó 40 éven felüli is itt van HORRIBILISAN eltévedve: Támogatás egyáltalán nincs, csak ha valaki IGAZOLTAN rászoruló(szülőtől nincs különválasztva az illető, hanem így számít rászorultságra a dolog: PAPA, MAMA, gyerekek). Sokan elválasztják magukat a háztartásról, a családjuktól, de sajnos NEM LEHET. A pályakezdő, nem rászoruló munkanélküliek képzési támogatását, ellátását meg eltörölték olyan 2003 magasságában. Nincsenek már igénybe vehető 3 hónapos tanfolyamok sem. A régebben dolgozó, csak általános iskolával rendelkezőket támogatják a legjobban, illetve mindenki olyat, akik 360 jogosító munkaviszony után kapnak álláskeresési segélyt. Semmi mást. 360 napja regisztrált álláskeresőnek adnak 3 havi közmunkát(talán, ha nem tudnak adni, akkor nem kap semmit a továbbiakban, mivelhogy 1 évben 30 nap ledolgozott KÖZCÉLÚ munka kell!), havi 35000 forintért, amiből vagy egy 10 ezrest ki is dobsz bérletre. Ott tartasz, ahol az aktív korúak ellátása van => magyarul sehol! A törvényi megoldásra(amiről azt hitték, hogy majd tökéletesen menni fog, de úgy mégsem) mutatnék 2 linket:
net.jogtar.hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi?docid=95200004.TV
Keresd ki a Csjt. 60. § 65. §-t.
www.origo.hu/print/noilapozo/20020918tanulmanyokat.html
Akkor van itt különösebb gond, ha a szülő ezt le...ja(hogy finom legyek, mert kérted, hogy igyekezzek kevésbé csúnya szavakat használni) és bejelenti, hogy abszolút nem fizet semmit, mert ő úgy gondolja, hogy egyáltalán nem kell semmilyen végzettség+tapasztalat, a HR-es meg a munkáltató is úgymond csak és kizárólag szimpátiára megy(mint pl. nálunk és szerintem ennek az igazságtartalmát nem kell neked taglalnom, hogy akkora kerek 0, hogy körülírni nem lehet) => akkor nézel, mint boci a kerek szemeivel arra az ólajtóra, amin ki szeretne menni, amikor csak akar.
"megelőlegezett tanfolyam" - ezt csak akkor fogod kapni, ha igazolhatóan HITELKÉPES vagy: van minimum 1 éves munkaviszonyod. Ha nincs, akkor elhajtanak, mint a legyet. Próbálva, nem sikerült. Senki nem fog bizalmatlanra építeni, munkáltatói igazolás nélkül ilyenre ne is számíts! Kell előtte minimum 1 ÉVIG munkahely(sőt sok helyen némi vagyon is, letétbe) hozzá. A legtöbb tanfolyam 200 ezer HUF-tól felfelé van, munkanélküli hitelt nem kap!!! Semmit! Azzal indokolják, hogy ha nem dolgozik az illető utána bejelentve/kimegy külföldre, akkor nincs miből behajtani. Az iskolák meg nem karitatív intézmények, hanem ők is a befizetett összegekből élnek, abból fizetik ki a tanárokat! Ha nincs pénzed kajára, akkor a bevásárlóközpontok le se fütyfürütty, hogy te miből élsz meg, megmondják a kasszánál, hogy ott kell fizetni a kenyérért! Kész!
"alkalmi munka" - Nehogy azt hidd, hogy alkalmi munka száz ágra van. Ha van is, akkor is legfeljebb némi aprópénzzel+leginkább terménnyel fizetnek itt a környékünkön. Alapvetően a megélhetés rendkívül alap sémája ez. Szóval ez sem egy járható út!
Szóval nem igazán tudsz tenni magadért, ha ilyen helyzetben vagy. Lehet, hogy téged támogattak valamivel annak idején, de most már az égvilágon semmilyen ellátás, segély, hitelezés, összefoglalva: SEMMI SINCS! Röviden: patt helyzet!

jobangel · http://jobangel.hu/blog 2013.10.12. 23:06:54

@Chamea: Ez is szép kifogásgyűjtemény, de vajon már kerested-e valaha azt, ami van? Mert az vinne előre. És nem a levegőbe beszélek, ahonnan én származom, ott ezeket mindenki látja, amit leírtál. Utána rájön, hogy nyavalygásból nem lehet megélni, és elkezdi keresni a lehetőségeit, majd - minő érdekesség - meg is találja.

Chamea 2013.10.13. 11:39:53

@jobangel: Köszönöm az őszinteséged! Legalább VÉGRE VALAHÁRA valahol eljutottam oda egy beszélgetés során a partnerrel, hogy JOGSZERŰ, LEGÁLIS alternatívája NINCS az ilyen helyzetből való kilábalásnak! Meg szokták valóban találni a lehetőségeket, csak jogi határokon kívül.

U.I: Hogyan lehet ezen a blogon kiemelni(csakhogy ne nagybetűvel írással kelljen)?

jobangel · http://jobangel.hu/blog 2013.10.13. 12:51:44

@Chamea: Félreértettél, és nem, nem oda jutottál el, ahová írod.
Jogszerű és legális alternatíva van, sőt csak az van. Bárkinek, aki akarja. Semmiféle illegális vagy jogszerűtlen dolgot nem javaslok soha senkinek.
De te még mindig ott tartasz, hogy másokat hibáztatsz, jogszabályokat elemzel feleslegesen (női magazinból több mint tízéves cikket, családjog témában!!!), és ezeket belekevered valami kicsavart logika folytán az álláskeresésbe, kifogásgyártásban is jó vagy, és nem jössz rá arra, hogy így nem lesz állásod. Hőzöngeni akarsz, vagy állást? Amíg ezeket a szép kis elméleteket összerakod, összerakhatnál CV-t is, motivációs levelet is, kereshetnél álláshirdetéseket stb. Miért nem ezt teszed? Mi a célod? Állást találni, vagy... ?

Chamea 2013.10.13. 15:10:36

@jobangel: Jó, rendben, összerakok egy CV-t, amiben a következők állnak:
Megszerzett szakmák:
- Számítástechnikai-szoftverüzemeltető(érettségi)
- Gazdasági-Informatikus I(Emelt szintű)

Szakmai készségek:
- Profi szinten tudom kezelni a Microsoft Excel, Word, PowerPoint és Access alkalmazásokat. Alap szinten tudom kezelni az Adobe szoftvereket(Photoshop, Fireworks, Dreamweaver). Tudok XP-t telepíteni, vírust irtani. Alap szinten tudom használni a Linuxot.

Előző munkahelyek:
- Dolgoztam 3 hónapot közmunkán
- Otthon dolgoztam Microsoft Excelben, Wordben, PowerPointban és Accessben.

Idegen nyelv tudás:
Angol(Erős alapfok)

Körülbelül ennyi. Közmunka mellé járt karrier tanácsadó is: ő is szét tette a karját.

Ezen adatok birtokában szerinted milyen munkahelyre vennének fel, mikor minden munkahelyen az elvárás:
- odavágó, szakképzettség(leginkább diplomás előny)
- Minimum 2 ÉVES szakmai gyakorlat(szintén hasonló területen, többek között ezt kifogásolták az előző interjúkon is, miután behívtak, mondván: betanítással ők NEM foglalkoznak)
- Folyékony angol/német nyelvtudás, legtöbbször nyelvvizsga
- különböző dolgokat írnak előnynek.

Egyszerű irodai munkára(kihangsúlyozom: ami NEM MLM-es burkolt varázslat) is irreálisan magas elvárásokat támasztanak fel a jelölttel szemben!
Ahová a legtöbbször behívtak, ott:
1: Betereltek minden "összegyűjtött" egyént egy terembe
2: Mindenféle szép grafikonokat mutogattak(milyen jó PONT AZ Ő ÜZLETÜKNEK a forgalma) és előadták, hogy jó pár éve ott dolgozó munkatársuknak luxus járgánya+kéglije lett.
3: Nincs fix, csak jutalék(amivel még nem is lenne probléma, ha nem ÜDÜLÉSI JOGOT, meg egyéb eladhatatlan felturbózott árú kínai vackot kellene eladni úgy, hogy közben 20-ad áron beszerezhető az Ebay-ről)
4: Elolvasva a megbízási szerződésben hivatkozott ÁSZF-et(rutintalanabb embernek több órájába telik(mivel 3-4 száz oldal!!!)), rögtön kiderül, hogyha nincs meg a minimális elvárt limit havonta, akkor félmillió kötbér.
5: NEKED kell fizetni a több tízezertől több millióra rúgó telefonszámládat havonta illetve törvénytelenül(közterületen, ahol megbírságolnak 30 ezer HUF-ra) kell kérdőívezni, továbbá minden lebonyolított rendezvény költségeit is NEKED kell állni!

Volt már olyan is, hogy TÁRSASJÁTÉKOZTAK egy kávézóban(Nem vicc!!! nem a poén kedvéért írom, ilyen monopoly féle társas), minden dobókocka dobás+lépés után mondott valami ökörséget és azzal próbálták meg meggyőzni az ott lévő 2-3 embert, hogy NEM KELL DOLGOZNI, hogy pénzed legyen(Ez sem vicc és a poén kedvéért, frankón ezt mondta). Nem tudom, hogy mi lett volna a vége, mivel szerencsére még időben leléptem onnan! Valószínűleg valamilyen csomagot meg kellett volna vennem, aminek a CD-je kitűnően megfelelt volna poháralátétnek illetve a papír füzet illemhelyen és gyújtósnak is kiváló segédeszköz, ha épp nincs más kéznél.

A felsorolt pontokkal NORMÁLIS esetben nem lenne baj. Ha közölnék az állásportálokon(vagy legkésőbb a kapcsolatfelvétel után) EGYBŐL, hogy MILYEN termékeket pontosan MILYEN célcsoportoknak kell eladni még szerződéskötés előtt és az ÁSZF-et is nyilvánossá tennék, még bemenetel előtt. Egy NORMÁLIS vállalkozás ALVÁLLALKOZÓKÉNT ilyen szerződést köt! Az a baj, ha a jelölt NEM KÉRI, akkor automatikusan nem ADNAK lehetőséget arra, hogy elolvasd a dolgokat, illetve tájékozódj. Csak most, csak mai kedvezménnyel, csak ma van ez az állás illetve termék szlogenjével "sózzák rá" az illetőre. Nagyon sok embernek azt sem mondják meg, hogy nincs fix, csak jutalék, illetve a szerződés másolatát sem kapják meg.

Igen, ÁLLÁST, MUNKÁT szeretnék(Nem csak én, hanem mások is). De nem olyanokat, ahol FELESLEGESEN bejárunk csoportos bemutatókra, kávézóba társasjátékozni meg ecetera-ecetera, mivel a BÉRLETET/JEGYET sem ingyen adják, nem jár semmilyen kedvezmény, nem téríti senki(Nem NORMÁLIS állásinterjúkra és 1-2 alkalomra gondolok, hanem amikor túl vagy a tucatnyi ilyenen!). Valamennyi elküldött önéletrajznál ez volt az eredmény, meg ahogy 1-2 korábbi címet így megy úgy megpróbáltak "elmaszatolni"(komolyan előadta cím megadása nélkül a telefonba, hogy ide menjek trolibusszal, ott szálljak le a villamosról, stb. és jóval nagyobb utat megtéve, mintha egyszerűen oda megyek simán metróval(gondolom azért, ha megmondja a leszállóhelyet rögtön, akkor mindenki tudja miről van szó, mert az interneten minden második oldalon ott virít a cég neve és a felsorolt házszámok illetve a metró leszállóhely is. Van, ahová konkrétan a levél azonnal felkerül telefonszámmal, névvel, címmel, email címmel az oldalra, ha elküldték valakinek)), hogy az komolyan egy művészet, már önmagában sok pénzt kereshetne vele a Hölgy/Úr!

És ezek nem kifogás gyártások/halmazok és a karrier tanácsadó is megnézte az önéletrajzomat 1 HR-es mellett(aki készséggel segített is, köszönet neki), ő mondta, hogy az önéletrajzzal nincs baj. Hanem alapvetően a kiválasztási rendszerrel.

jobangel · http://jobangel.hu/blog 2013.10.13. 15:20:48

@Chamea: Megint beigazolódott a tapasztalatom, hogy soha nem az panaszkodik, akinek tényleg lenne oka rá. Ha lenne 7 általánosod és még rokkant is lennél, akkor érthető lenne a panasz. De így? Szóval igen, rakd össze azt a CV-t, az "ismerős HR-es megnézte"-problémát már kiveséztem itt: jobangel.blog.hu/2013/02/13/ismeros_hr-es_megnezte

Láthatólag rendes állásinterjún sem voltál sokat, ezek nem azok. Ergo HR-esekkel sem találkozhattál. De vajon hogyan válogatod meg, hová adsz be jelentkezést, ha ezek jönnek ki belőle? Ez lehet az egyik kulcsa a sikertelenségednek: nem neked való helyekre adod be a jelentkezésed. A másik a CV, ami a leírt tartalom alapján bármely adminisztratív munkára oké lenne (angolra még rá kell gyúrni egy kicsit), kérdés, hogy jól van-e megírva. Olyan nincs, hogy kicsit emeltebb szintű informatikai ismeretekkel állás nélkül maradj. A harmadik ok a földrajzi elhelyezkedésed lehet, de azért az sem determinál egyértelműen munkanélküliségre. Ha van kedved, küldd azt a CV-t, én nem ismerős HR-es vagyok, megmondom hol hibás, ha az. Ill. a téged érintő részletekről inkább levelezzünk privátban.

Chamea 2013.10.13. 18:08:46

"kicsit emeltebb szintű informatikai ismeretekkel" - Állj, állj, de nagyon állj! Informatika szakmacsoportban van, informatika van a nevében, de valójában mégsem teljesen abszolút informatikus a dolog.

szakkepesites.hu/szakmak_regi/gazdasagi_informatikus_i.html

Ha a fentebb lévő linken jól megnézed, akkor ez a korábbi OKJ-ben van benne(magyarul az újból ELTÖRÖLTÉK jó pár esztendeje). A betölthető foglalkozás: Egyéb számítástechnikai foglalkozások (3139) volt.
Egyéb SZÁMÍTÁSTECHNIKAI foglalkozás. Az informatika és a számítástechnika nem egyenlő dolog. De nagyon nem!
Amint te is láthatod: olyannyira eltörölték a szakmát, hogy a mostani FEOR-ban ilyen foglalkozás NINCS!
www.ksh.hu/docs/szolgaltatasok/hun/feor08/feorlista.html

Nekem középiskolai(tehát nem felnőttképzési) rendszerben tanították ezt. A középiskolában a következő tantárgyak voltak még 2006-ban:
Programozás: Pascalt tanítottak => SEHOL nem használják már régóta
Szervezés: Megtanítják, hogy mi a rendszer illetve alap dolgokat ilyen téren(nagyon alap dolgokat+kérdőívezel) => kuka
Marketing: nagyon minimális ismeretekkel látnak el(alap marketing fogalmak) => lásd előző
Adatbázis kezelés: SQL parancssori programozását nagyon jól megtanítják neked(de azt rendkívül jól) => bökkenő az, hogy sehol sem használják, mivel mindenhol a grafikus felületen elvégzett művelet után kiírja a parancsokat is(miután pl. phpmyadmin/webmin/stb. végrehajtotta őket).
Informatika: Megtanítják neked keményen a Microsoft programok használatát(Word, Excel, Access, PowerPoint), a számítógépes perifériákat, továbbá még 1-2 lényegtelen dolgot(Operációs rendszerek, linux alap kezelése, Pascal alap használata, néhány alap dolog a Delphiről, stb.)
Könyvvitel: Alap(analitikus könyvelést megtanítják neked, úgy, ahogy) => analitikus könyvelőre alig van szükség, korábban csökkentették a mérlegképes könyvelők számát is, a jó része rég munkanélküli
Ügyvitel: Megtanítják EGY kettős könyvelői program használatát abszolút teljesen => amire egyébként kevés szükség van, mivel ott is az ISMERETEKET kell tudni elsajátítani, mással nem foglalkoznak.
Közgazdaságtan: Makroökonómia, mikroökonómia alapok => Alapok sehol sem kellenek
Gazdasági jog: Alap jogi ismereteket(PTK, BTK, stb.) megtanítják => onnantól alussz!
Pénzügy: Szintén alapok, főleg fogalmak => cégeket ez NEM ÉRDEKLI megint
Statisztika: Alap kérdőívezés => max jutalékos ügynöki munka

Ez a végzettség akkor volt jó, amikor még nem várták el a HR-esek+munkáltatók pl. egy pénztáros felvételekor az eladói végzettséget. Ez oda jó volt, mivel 2007 előtt még nem törölték el ezt és rakták bele az SAP egy moduljába(el kell végezni a teljes SAP képzést, aminek az árát inkább nem írom le, mert a környékeden lévők ájulásból keltenek fel téged). Ezzel a szakmával:
- TB ügyintézőnek:megváltozott munkaképességűeket támogatnak, ezért ilyen munkákra megváltozott munkaképességűt vesznek fel(mivel közszféra), de amúgy is diploma kell
- Analitikus könyvelőnek: Előbb leírtam
- Mérlegképes könyvelőnek: Ha elvégzel egy PLUSZ tanfolyamot.
Tehát összefoglalva: Ez a képesítés ad
- egy alap szoftverkezelői(+ECDL pár modul) tudást
- és egy minimális gazdasági tudást, ami a mai igényekhez mérten szintén nem jó sehova.

Tömören: ez nem magasabb szintű informatikai ismeretek, ez így egy nagy 0. Távlatilag nincs esély az ezzel való elhelyezkedésre ezzel: ilyenkor jön képbe az a link, amit belinkeltem fentebb, pontosan ezért hozták azt legfelsőbb bírósági határozatot.
Azt nem értem, hogyha már voltak kedvesek eltörölni a régi OKJ-ből(már 2006 végén nem indult újra), akkor miért hagyták aktívan a képzést, miért nem volt arra érvényes, hogy az első szakma ingyenes vagy miért nem biztosítottak lehetőséget díjmentesen. Tehát van egy papír, ami végképp nem ér semmit.
Itt már kitaglalták ezt a képzést:
spillerlaszlo.wordpress.com/2010/11/13/gazdasagi-informatika-fejvadasz/
"„Mégis mire jó egy gazdasági informatikus?” – hangzott el a kérdés.

„Így önmagában semmire”"
Onnan idéztem. Számítástechnikai-szoftverüzemeltető szintén kaputt. Egy szóval: itt nem a CV-vel van a gond.

Chamea 2013.10.13. 18:10:29

"Ha van kedved, küldd azt a CV-t, én nem ismerős HR-es vagyok, megmondom hol hibás" - köszi az ajánlatot, megnézem, hogy hogyan lehet privátot küldeni és elküldöm.

jobangel · http://jobangel.hu/blog 2013.10.13. 18:33:15

@Chamea: Erre meg röviden annyit, hogy ne azt nézd, a papír mire jó, hanem azt, hogy te mire vagy jó.

Circus 2013.10.14. 08:15:42

@jobangel: " Erre meg röviden annyit, hogy ne azt nézd, a papír mire jó, hanem azt, hogy te mire vagy jó."

Ez így nem a saját farkába harapó kígyó esete?
Pont azt mondod, hogy csináljunk jó CV-t, valamint az összes tapasztalat azt mutatja ugyebár, hogy a HR-es a CV alapján és az ott beleszőtt végzettségek alapján szűr, tehát kb rajtam kívül a kutyát nem érdekli állásvadászat esetén, hogy én mire vagyok jó?

jobangel · http://jobangel.hu/blog 2013.10.14. 12:05:32

@Circus: ez nem paradoxon hanem az álláskeresői attitűd kell, hogy legyen. Nem az a lényeg, hogy Chamea gazd. informatikus OKJ-s papírral rendelkezik, és azt leszólták már jópáran, hanem az, amit az OKJ-val megtanult. Erre írtam, hogy emelt szint pl. egy olyanhoz képest, aki csak word, excel, powerpoint tudású. Esetében a jó CV+motlev arról szól, hogy mit tanult ott meg, mihez ért, mit szeret ebből igazán, és az mind hogyan illeszkedik a megpályázott álláshoz. Neki ugye szakirányú gyakorlata - ha jól vettem ki a szavaiból - nincs, így azt kell megmutatni, ami viszont van. Lehet, hogy valaki excel-bűvészt keres kontroller mellé, abban meg Chamea akár profi lehet, és tökmindegy mi a végzettsége, "excel-bűvész" végzettség nincs, ellenben lehet, hogy meg tudja mutatni, hogy ő az. Ez most mind teoretikus Chameára nézve, mert nem egyeztettünk privátban, de vhogy így kellene hozzáállnia magához minden álláskeresőnek.

nemjogasz 2013.10.15. 12:40:26

Amikor a HR-es elolvas egy kétsoros tippet a word helpben, és rögtön IT szakértő lesz... Hejj, ha tudna a többi metaadtról is, az exif-ről... Sőt, látom magam előtt, amikor megnézik az email fejlécet is, és whoissal lekáderezik, hogy vajon céges IP-ről lett-e küldve?
Most komolyan, hogy egy HR-es a szájára vegye az IT biztonságot... Aztán persze interjún meg alig várja, hogy megkérdezze, miért nincs fészbukod... Na ezért olyan a HR amilyen, ha kell, fészbukos magánnyomozót, ha kell, pszichológust, ha kell IT biztonsági szakembert, vagy nyelvatanárt játszanak...

Aiofe 2013.10.15. 12:51:20

@nemjogasz: nézd meg a bloggert a linkedinen. tudja mit ír.

MAC-Ka 2013.10.17. 23:17:13

@jobangel: "Igen, az álláskeresés gyakorlatilag életforma kell, hogy legyen."

A téma már láthatóan lecsengett, tudom, engem is a böngésző csak véletlenül dobott ide vissza, de ha már, akkor végigolvastam, és a fenti mondat megütötte a szemem, és ha megengeded, elborzasztónak tartom azt a világot, ahol a fenti mondatnak létjogosultsága van, még akkor is, ha azt mondod, márpedig ilyen.
Csak hogy érthetőbb legyen, én éppen túlléptem az ötvenen, a jelenlegi munkahelyemen 15 (valójában 20) éve dolgozom.
Olvasgatva a kommenteket nekem úgy tűnik, ez nem pozitívum, és pont a fenti mondatod is ezt sugallja. Egy másik megjegyzésed is, amely arról szólt, hogy arra kell az energiát fordítani, hogy jól kereshess állást, hogy jól felkészülj az interjúkra stb.
Te ebben élsz, megértem, de normális az a világ, ahol az energiáimat nem a szakmai tudásom fejlesztésére, hanem arra kell hogy fordítsam, hogy hogyan adjam el magam, hogy az életformám legyen az álláskeresés?
Majdnem "munkakeresést" írtam, de az más, ma már szinte csak "állást" és nem munkát keresnek, sőt ha munka nincs az még jobb...
Örülök hogy van szerencsém olyan helyen dolgozni, ahol a szakmai tudásomért becsülnek meg, nem az érdekli őket hogyan kezelem a konfliktusokat, milyen csapatjátékos vagyok, mennyire tartom magam kreatívnak, milyen a motivációs levelem stb. (az alkalmanként felvételre kerülő munkatársaktól se kérünk ilyet)
Valószínűleg én nem is tudnék megfelelőt írni, soha nem is írtam. Már magukat a reklámokat sem szeretem, az állításaikat minimum kettővel el is osztom :) , nekem pedig ezek szinte ebbe a kategóriába tartoznak. Önreklám, amiben nem az igazság számít, hanem az, hogy többnek szebbnek jobbnak láttassam magam, mint amilyen vagyok.
Na épp ezért remélem a jelenlegi cégem még kitart egy darabig, és nem kell a multik ilyenféle játszóterére kényszerülnöm, ahol a szakmaiság másodlagos. :(

jobangel · http://jobangel.hu/blog 2013.10.18. 11:03:29

@MAC-Ka: Más generáció vagyunk, és ez fontos kérdés. Aki 20 évet tudott egy helyen dolgozni, az azért tudta, mert 20 évig folyamatosan létezett a cég és a pozíció. Ma már ez nem jellemző. A pozíció változik a kínált termékekkel, cégek szűnnek meg, költségcsökkentenek stb. Aki manapság arra rendezkedik be, hogy 20 évig nem változik semmi, nagy hibát követ el. Az, hogy mi a normális és mi nem, szemlélet dolga, nem nagyon lehet rajta vitázni. Viszont az, hogy most ilyen világot élünk, azzal jár, hogy vagy megváltoztatjuk (nem fog menni), vagy alkalmazkodunk hozzá. Erről szól, hogy az álláskeresés legyen életforma. Hogy ne legyen nagyobb probléma állást keresni, mint közértben vásárolni. Hogy ne omoljon össze a munkavállaló, ha elveszti az állását, hanem tudja, hogy mit kell tennie.

Leginkább arra kérnélek, hogy ne utasítsd el a motivációs levelet és a többi ezzel járó dolgot, mert bizony 50 felettieknek is kell állást keresni néha, pont ezekkel a módszerekkel. És az sem igaz, hogy a motivációs levél önreklám, és hogy az igazság nem számít, vagy hogy a szakmaiság másodlagos lenne, sőt. Hanem a szakmaiság nem elég, bizony tudni kell konfliktust kezelni, és tudni kell csapatban dolgozni. De ez régen sem volt másképp, csak nem mondták ki és nem kellett leírni. Ebből a szempontból a mi világunk őszintébb, mint az volt.

MAC-Ka 2013.10.18. 13:11:50

@jobangel: "hogy vagy megváltoztatjuk (nem fog menni), vagy alkalmazkodunk hozzá. "

Biztos voltam benne, hogy ez benne lesz a válaszban :)
Az alkalmazkodóképesség a természet egyik nagy követelménye, de itt már többről van szó. Nem alkalmazkodnak az emberek, hanem elhiszik, hogy az a jó, amit rájuk kényszerítenek, ezzel továbbiszik, sőt erősítik ezt az irányt.
Nagy baj, ha meg sem akarjuk változtatni azt ami nem jó.

"Aki manapság arra rendezkedik be, hogy 20 évig nem változik semmi, nagy hibát követ el."
Nekem nem kell mondanod, pont olyan szakmában dolgozom, ahol párhavonta, évente jönnek akár teljesen új technikák, amiket követni kell. De én nem is mondtam ilyet, csak azt, hogy ez a szemlélet amely a "közértbeli vásárlás" szintjén tartja helyesnek az állásváltoztatást teljesen rossz és káros. A munkavállalókra és a cégek hatékonyságára nézve is káros.
Persze azok a multik, ahol egy ember bármikor helyettesíthető egy másikkal mert vagy robotszerűen dolgoznak, vagy csak "általános tudás" (magyarul semmi lényeges, specifikus tudás) nem szükséges, kíválóan elvannak ezzel a módszerrel.
Tudom, van olyan nagymulti partnercégünk, aki azt hiszi, attól, hogy ha egy halom embert foglalkoztat a cég "hatékonyságának növelésére", akik felmérések és adminisztrációs feladatok tucatjaival bombázzák a partnereiket, külön rendszert tartanak fel erre, úgy hogy pl nálunk is egy ember munkaidejének legalább a felét teszi ki az ezzel való foglalkozás (és mi még kis cég vagyunk), az elhiszi, hogy ez az út jó, és az a halom ember aki ezen dolgozik, körömszakadtáig fogja bizonygatni ezt. (naná, ebből él)

Igen, tudom, hogy ha úgy adódik, én is kénytelen leszek motivációs levelekkel és önfényezéssel állást keresni (bár 50 felettiek már eleve két kör hátrányból indulnak), de attól még alapvetően hibás módszernek tartom olyan területeken, ahol a teljesítményt a szakmai tudás határozza meg. Persze ilyen-olyan "managger" állásokhoz bizonyára kiválóan alkalmas. Aki az egyik héten még wc-kefék marketingjét vagy forgalmazásának menedzselését végezte, holnap akár gumicukrot is árulhat. De én nem erről beszélek.

"Hanem a szakmaiság nem elég, bizony tudni kell konfliktust kezelni, és tudni kell csapatban dolgozni."
Nos, gondolod, ha pl én, aki 20 évig dolgozik egy helyen az ne tudna csapatban dolgozni, vagy ne került volna konfliktushelyzetekbe? Nem gyanúsabb-e az akinek 2-3 év alatt az ötödik munkahelye van? Egy motlevélből vagy egy pármondatos elbeszélgetésből ez kiderülne? NEM fog. Az fog kiderülni, hogy az illető megtanult "állást keresni", megtanulta "hr-marketinget"
Valaki írta, hogy az interjúztatót kell felmérni és az ő elvárásainak kell megfelelni. Sajnos ez igaz. De ez lenne az őszintébb világ? Nem hiszem.

Hogy az illető által leírtak mennyire valósak, az majd a gyakorlatban fog kiderülni, és esetleg pár hónap után újra megy a "közértbe vásárolni", viszont egyre rutinosabb lesz benne, ismét gyorsan állást kap, ezzel erősítve azt hogy "ilyen a világ" és mindenkinek ehhez kellene alkalmazkodni.

jobangel · http://jobangel.hu/blog 2013.10.18. 13:34:37

@MAC-Ka: Az a valaki rosszul írta, nem az interjúztatót kell felmérni, hanem azt, hogy a kínált állás megfelel-e a az álláskeresőnek. Persze ehhez világos preferenciákat is kell tudnia megfogalmazni. Ez lenne a "megtanult állást keresni". Amit te írsz, az az a fajta idétlen karriercikkekből felszedett tanácshalmaz, amit állásportálok botcsinálta toborzói (nem HR-esek) írogatnak, és sajnos ez terjedt el. Nem véletlenül írtam a blogajánlóban a hasznavehetetlen tanácsokról. Ezekkel egyenes az út afelé, hogy feleljünk meg az interjúztatónak, ami hülyeség a jelölt szempontjából, de a cégnek sem jó, ha jó színészeket vesz fel, jó emberek helyett. Az állás feleljen meg nekünk, ezt kell felmérni.

A szakmaiság kérdése érdekesebb: a legtöbb embert nem amiatt rúgják ki, mert nem felelt meg szakmailag, nem volt jó a teljesítménye, hanem mert lopott a kávépénzből, csalt a benzinkártyával, összeveszett a főnökével, hazudott a betegségéről, mutyizott a versenytárssal. A szakmai megfelelőség tehát alig probléma, azt jól kiválasztják majdnem mindenhol, az emberi minőségek felmérésével már nagyobb bajok vannak. Ez pont azért van, mert a szakmaiság egy jól mérhető dolog, az emberi tulajdonságok előhozásához meg kellően okosnak kell lenni (pl. azzal, hogy ártatlan bociszemekkel nézek a jelöltre, aki épp azt mesélgeti, hogy mindenki hülye, csak ő a helikopter, és leszűröm belőle, hogy együttműködésre képtelen. Persze még bele is kérdezek, hogy biztos legyek benne, ő meg simán hülyének néz, és válaszolgat nagyarccal. Közben hülyézi a HR-t, mert "csak bámult, jól megmondtam neki", és tényleg. Simán belesétál ebbe a csapdába bárki.) És itt jön az újabb racionalitás: biztos, hogy a legjobb szakember kell, vagy elég egy középhaladó is, ha egyébként személyiségben az jobban passzol. A középhaladóból még lehet profi szakember, az álnok gazemberből már nem lesz jóindulatú kolléga.

Ahol ez utóbbi válogatási kör nincs meg, ott veszik észre azon magukat a cégtulajok, hogy a remek szakembereik akár milliókkal is megvágták, eltapsoltak százmilliónyi összeget, mielőtt kihajították volna őket. Mikor kiderül, hogy ki kell rúgni, akkor is siránkozik, hogy "dehát jó szakember", és még egyszer el kell magyarázni neki: meglopott, átvert téged, és még véded?

MAC-Ka 2013.10.18. 15:07:38

:) Az első bekezdéssel teljesen egyet tudok érteni :)
A másodikban, az "álnok gazember" kérdésében is természetesen, de azért ez a másik véglet. Ez a bejegyzés se arról szólt, hogy azt szűrik ki, hogy valaki csaló, hazug, tolvaj stb, hanem apró jelekből (pl file-adatlap) vonnak le következtetést. Előre, személyes ismeret nélkül, mert addig az illető esetleg el se jut.
Nem is azzal van bajom, hogy az ilyeneket kiszűrik, mert azt nagyon helyesen teszik, de a "személyiségben jobban passzol" már sokkal árnyaltabb megkülönböztetést jelent, nem?
A kevésből egy saját (régi) tapasztalat:
Elöljáróban: én meglehetősen egyenes és őszinte embernek tartom magam, néha már önsorsrontóan őszintének is :) (ezért is van bajom motivációs levelekkel és egyéb önreklámokkal)
Jó 10 éve fejvadász cég hívott, hogy felvennének az adatbázisukba. Kíváncsiságból elmentem. Teljesen korrekt és szimpatikus interjú volt úgy egyébként, de a munka milyenségéről szólva én teljesen őszintén megmondtam, hogy olyan munkát semmiképpen sem szeretnék, ami nem a szigorúbban vett szakmához tartozik, ahol a munka nagy része adminisztráció, szervezés, tárgyalás stb, ahol hiányzik maga a szakmai munka (tervezéstől-megvalósításig) mert én azt szeretem csinálni és abban vagyok jó. Nincsenek vezetői ambícióim :) (tényleg) Láttam, ahogy felszalad a szemöldöke és belül belepakol az "ambíciótlan lúzer" dobozba ;)
Persze végig teljesen korrekt volt, de soha többé nem kerestek semmilyen formában :)

Nos, ezt csak azért mondtam, mert ugyan ez hivatalosan nem egy konkrét állásról szólt (bár szerintem igen), de szakmai tudásról (a diploma meglétét kivéve) szinte egyetlen szó sem esett, hacsak fel nem mérték ezt már korábban a tudtomon kívül. :)

"A középhaladóból még lehet profi szakember, az álnok gazemberből már nem lesz jóindulatú kolléga."
..és ha nem álnok gazember, csak mondjuk a munkán kívüli életében kicsit zárkózottabb, erénynek tartja a szerénységet és nem fényezi magát eléggé? :)
Viszont a szakmai előélete kiváló?
Akkor is a középszerű, de jobb önmarketinggel bírót jobb választani?

Félre ne értsd, igazán tisztelem azt, hogy -ha jól tudom-, segítesz másoknak a hatékonyabb álláskeresésben, pl ilyen mellékes kérdésekben is mint amiről ez a poszt szólt, csak azt nem értem, miért tartod helyesnek és követendőnek azt, hogy az ilyen mellékes kérdések alapján döntsenek...

nemjogasz 2013.10.18. 15:09:43

@jobangel:
"(pl. azzal, hogy ártatlan bociszemekkel nézek a jelöltre, aki épp azt mesélgeti, hogy mindenki hülye, csak ő a helikopter, és leszűröm belőle, hogy együttműködésre képtelen."

Na ja, mert olyan profi a hr-es, hogy egy félórás beszélgetés alatt kiismer egy embert. Elmondom, még egy profi mentálhigiénés szakember sem képes erre. Ha valaki azt hiszi, tud ilyet, annak kb. a nők lapja pszichológiai rovat szintű a "szaktudása"...

jobangel · http://jobangel.hu/blog 2013.10.18. 15:19:49

@MAC-Ka: ilyenkor azért fogom a fejem... Tapasztalt ember vagy, és mégis elkövetsz ilyen hibát. A "nincsenek vezetői ambícióim" nem jó válasz. Ahogy leírod, nálad a jó válasz a "specialista, szakértői ambícióim vannak". Mert bizony az úgy van, hogy a vezető menedzsmentben jó, lobbizik, szervez, jelentést ír, és kicsit ugatja a szakmát, nem olyan fontos a mély szakmaiság, nem ő fog tervezni. Azt majd a specialista fogja, a szakma legjobbja, és ő túl drága ahhoz, hogy jelentéseket írogasson, ha az ügyfél tervezésért fizet. Szóval állásinterjún sosem mondjuk, hogy mi nincs, mit nem akarunk, mindig azt mondjuk, mit akarunk. Így nem "ambíciótlan lúzer" leszel, mert vannak ambícióid, csak nem olyanok, amit kínáltak. Pl. a motivációs levél is arra való, hogy ezeket közöld, nem önfényezésre. Merthogy ez a motiváció maga, erről kell írni, nem sablonokat írogatni.
(lsd még itt: jobangel.blog.hu/2013/08/15/mi_bajom_a_motivacios_level_mintakkal ) A legnagyobb baj meg, hogy ezt szmájlikkal kommentálod úgy, hogy hát a fejvadász dehülye. Miközben ő csak elfogadta, amit mondtál.

Az adatlap pl. nem mellékes kérdés egyes esetekben, itt a kommentekben visszakereshetsz egy csúnya ügyet, amikor ezen néhány millió forint múlt, és egy cég szakmai jóhíre.

jobangel · http://jobangel.hu/blog 2013.10.18. 15:35:59

@nemjogasz: az együttműködési képesség méréséhez nem kell mentálhigiénés szakember, sőt az egy állállsinterjúra sosem kell. Arra a bociszemű HR-es is jó, mert ha őt hülyének nézi, és ezt érezteti vele, akkor bizony a felkészületlen és okoskodó ügyféllel is így fog bánni, ez a módszere. Azt meg az üzlet bánja. Ha nekiáll elmagyarázni, hogy "tudja, azért volt hülye a főnök, mert nem értette, hogy ..." akkor ott együttműködésre törekvés van.

MAC-Ka 2013.10.18. 15:50:22

Arra már nem emlékszem, hogy a mondatot így mondtam-e ki valószínűleg ki sem mondtam, az előtte levőket viszont biztosan. De ismét ahhoz értünk oda, hogy nem a tartalom, hanem a forma számít :) Egyébként igazad van, de mint mondtam épp ez nem tetszik, hogy EZ számít, a tárgyi tudás nem.
A smiley-kal kapcsolatban rosszul gondolod, nem azért van, hogy a "fejvadász dehülye", egyáltalán nem hülye, csak nem tudott mit kezdeni a helyzettel, hiszen mint mondtam, a szakmai rész egyáltalán nem volt érdekes, ők nem kerestek specialistát, ők menedzsereket kerestek. A smiley ennek a helyzetnek szólt, mert -akkor legalábbis- a fejvadász cégek egyáltalán nem szakembereket kerestek. Amennyire a saját szakmámban látom, a cégek szakértőt szinte kizárólag ismeretség, ajánlás alapján keresnek/vesznek fel, kivétel a junior szakember, jellemzően végzős egyetemista... Na ennek szólt a smiley.

Igen, elfogadom, hogy lehet olyan munka és lehet olyan helyzet, amikor az adatlap fontos, de ezer más dolog is az... miért pont ebből vonnánk le messzemenő következtetést?
Az idézett másik bejegyzésben amit az ominózus motivációs levélről írtál, na abban száz százalékban egyetértek. :)
Bár nem vagyok biztos benne, hogy ne lenne sok hr-es aki ilyet vár el és valami egyeditől csak "megijed" :)

nemjogasz 2013.10.18. 15:55:44

@jobangel:
Ez egyáltalán nem igaz. Én dolgoztam olyannal, akinek a hr-es fogalomtárban együttműködési készségként, meg csapatjátékosként meghatározott tulajdonságai alulról verdesték a nullát, ugyanakkor kiváló szakember volt. Ha valaki hülyeséget csinált, akkor bizony nem volt túl kedves, mivel elvárta, hogy aki vele dolgozik, az ne legyen tök hülye. Ellenben az ügyfelekkel kiválóan kommunikált, gyorsan pontosan megoldotta a problémákat.
Nyilván egy ilyen állásinterjús "játszom a hülyét, hogy felidegeljem" helyzetben nem az ügyfeles viselkedése jelenne meg, mivel ez kvázi munkahelyzet.

jobangel · http://jobangel.hu/blog 2013.10.18. 16:03:26

@nemjogasz: nyilván esete válogatja, én is dolgoztam hideg profikkal, tanultam is sokat tőlük, de őket egyformán felidesegítette az idióta ügyfél és az idióta kolléga. De mivel tudták róluk, hogy ilyenek, nem mentek ügyfélhez egyedül. Mindig az a fontos, hogy milyen feladatkörbe és milyen kollégák közé kell az ember. Egy csomó széplélek közé nem jó egy morgolódó vagy üvöltöző szaki, egy profi, katonás csapatba nem jó egy széplélek. A "játszom a hülyét" elég régi állásinterjús trükk, és nagyon sokan megeszik még mindig. SZVSZ a "hülye HR-es"-ről mesélgetők 90%-a beleszaladt ebbe a csapdába.

nemjogasz 2013.10.18. 16:23:36

@jobangel: na én pont erről beszélek. Hogy a hr azzal szórakoztatja magát, hogy pszichológiai szempontból amatőr csapdákat állítgat, meg nulla jelentőségű dolgokon (lásd fájladatlap) rugózik. Ezek mind mondvacsinált dolgok. Pszichológiából copypastézett technikák, amik egyáltalán nem arra lettek kitalálva, amire a hr használja, így nyilván az ilyen tesztek "objektív" eredménye sem ér semmit. Kb. mintha hőkapacitást akarnék mérni piaci mérleggel: valamit mérek, a mérési adat tényleg valós, csak köze nincs ahhoz, amit mérni szeretnék.
Nyilván ez következik a hr feladatából: állításuk szerint a "tökéletes jelöltet" kéne produkálni minden pozícióra, 300 jelentkezőből, aki mind szakmai, mind emberi szempontból a tökéletes. Eleve a célkitűzés lehetetlen. Magyarul a hr próbál mindenkiben hibát találni, ha nem sikerül, akkor csinál mondvacsináltat, mivel a 300-ból 299-hez muszáj neki valami hibát felmutatni. Muszáj, mert különben be kéne vallani, hogy hát itt van vagy 30 ember aki többé-kevésbé megfelel, és végülis tökmindegy, melyiket választjuk, mert ha van valami első látásra nem feltűnő hibája, az úgyis csak munka közben fog kiderülni. Úgyhogy ilyenkor jönnek a kereszetbe tette a lábát, tehát zárkózott meg hasonló marhaságok, hogy a 30 ugyanolyanból ki lehessen hozni a hr-esnek (főnöknek, akárkinek) szimpatikusat.

jobangel · http://jobangel.hu/blog 2013.10.18. 16:33:12

@nemjogasz: Ha csak kalapácsod van, mindent szögnek látsz, ugye. Nem a HR-nek minimális köze van a pszichológiához, a kettő teljesen más terület. Nem, nem tökéletes jelöltet keresnek, sem 300-ból, sem 3-ból. Nem, nem kell hibát keresniük senkiben, mert nem az a lényeg. Nincs olyan, hogy 30-ból tökmindegy melyiket választjuk, mert ha ez a helyzet, akkor nem költünk kiválasztásra. Olyan sincs, hogy zárkózott, aki keresztbe tette a lábát.

A nüanszok, a sok apróság együtt, a reakciók stb., az viszont mind számít. A fájladatlapért meg lehet hisztizni, de bizony azt mindenkinek megmutatom, mert aki nálam járt CV-javításon, annak a keze közül ne kerüljön ki selejtes anyag. Aki meg szűrési technikákat alkalmaz, ezt is vegye fel az eszköztárba, és igenis nézegesse bőszen, mert erre oda kell figyelni annak érdekében, hogy a munkavállaló ne okozzon brutális károkat neki.
süti beállítások módosítása