JobAngel Az álláskeresők védangyala

Miért nem működik a home office?

2018. augusztus 13. 06:00
40 hozzászólás

homeoffice-macska.jpgAhogy egyre inkább népszerűsítjük, egyre többen is jönnek vissza azzal a panasszal munkáltatói oldalról, hogy nem működött a home office, megpróbálták. A kollégák „ellustultak”, nem volt kontroll, kicsúsztak a határidőkből, a vezető nem látta, hogy menne a munka, nehéz volt összeszervezni egy csoporttalálkozót (meetinget, na), még telefonkonferenciában is. Tehát, jól megszüntették, szigor van, és lám, újra megy minden, ugye, a home office hülyeség... A vezető mostmár látja, hogy megy a munka.

A kiemelésből egy dolog látszik: ahol nem ment a home office, ott a vezetőnek igénye volt a szoros kontrollra.

Aki kontrollálni akar, annak muszáj bebizonyítani, hogy a home office nem működik.  Aki nem látja, hogy megy a munka, annál két dolog lehet: vagy nem az eredményt nézi, vagy tényleg nincs mit látni. Az utóbbi esetben az a kérdés, mit látott az irodában, amit munkának hitt (csak nem hülye táblázatokat, rendszereket, nyilvántartásokat töltögettek a beosztottjai érdemi munka helyett, mert ez volt a követelmény?) Az első eset egyébként gyakori, de a másodikra is akad bőven példa. A home office bukása viszont mindig abból ered, hogy nem volt rendes szabályozás rá.

Miután a home office még viszonylagos újdonság, szokni kell mindenkinek, munkáltatónak és munkavállalónak egyaránt. Bármilyen bután is hangzik, a home office sem a korlátlan szabadságról szól, korlátozással viszont nagyon jól működik. A legnagyobb előnyét érdemes szem előtt tartani: a munkaerőhiány idején sok olyan embert is tudsz így foglalkoztatni, akiknek a bejárás, időbeosztás kritikus, így a „rendes” munkarendben nem tudnának munkát vállalni (GYED/GYESen lévők vagy onnan visszatérők, mozgáskorlátozottak, vakok stb.) Emellett persze költségmegtakarítást is eredményez, a munkavállalói lojalitást is emeli. Ki akarna egy ilyen kényelmes munkát elveszíteni?

A home office bevezetéséhez íme pár hasznos tanács mindkét oldalnak, mert jó lenne mindenkinek (még nemzetgazdasági szinten is), ha működne, ahol csak lehet:

Munkáltatóként

Legyen meg egy követelménylista, írjuk le konkrétan, hogy a home office-ban hogyan kell működni. Ezzel munka van, de ilyen az, ha új szabályozást, szokást vezetünk be valamire.

  • Tudatosítsuk, hogy a home office nem szabadságnap, munkaidőben dolgozni kell, és vannak szabályai. Pl. a heti egy óra telefonkonferencia kőbe vésett, sérthetetlen. Be kell hívnia mindenkinek, és ott kell ülnie a gép előtt, részt kell vennie a beszélgetésekben.

  • A határidő is szent. Ami kedd reggel kilencre kell, az legyen leadva kedd reggel kilencre. Nincs kifogás.

  • Ha adtál céges telefont, akkor megkövetelheted, hogy a telefont vegye fel munkaidőben mindenki, még akkor is, ha home office. Ha nem tudja felvenni, hívja vissza a hívót belátható időn belül. (Nyilván van internetkapcsolat otthon a kollégánál. De ugye a céges telóra kapott rendes adatforgalom-keretet? Ha esetleg kiesés van a szolgáltatásban, legyen opciója!)

  • Legyen olyan előre kijelölt alkalom, amikor mindenkinek bent kell lennie az irodában. Fontos, hogy ez is kiszámítható, ne este 8-kor szólj, hogy másnap reggel 8-ra legyen bent mindenki. De pl. jól kiszámítható szabály, hogy minden csütörtök délelőtt bent kell lenni, 9-től délig.

  • Tartsd be te is a munkaidőt! Csakmert otthonról dolgozik, nem jelenti azt, hogy este kilenckor vagy reggel hatkor rendszeresen felhívhatod.

  • Tartsd az arányokat! Ha heti egy nap a home office, biztos lehetsz benne, hogy azon az egy napon fogja az egyéb privát teendőit intézni, mert máskor nincs ideje. Azaz, ha túl kevés a home office idő, átalakul szabadságnappá. Arányaiban jobb, ha a home office-os dolgozó többet van otthon, mint a munkahelyen. A heti egynapos home office-ok bukásra vannak ítélve. Ha havi szinten határozod meg a home office napok számát, még rosszabb lesz a helyzet – pedig a „szigorú” főnökök így adnának home office-t, és szinte győzelemnek élik meg, mikor nem működik. Az ilyen ritka alkalmas home office-ok azért sem működnek, mert nincsenek meg a szabályai cégen belül, pl. mindig hiányozni fog valaki a meetingről, mert pont akkor home office-kodik, amikor meeting van (valójában a kutyáját viszi állatorvoshoz). Szabályokat kialakítani különben is plusz munka lenne, és úgysem fog működni, minek vele foglalkozni. Körbeértünk :/

  • Adj megfelelő eszközöket! Laptop, telefon alap, telefonon rendes méretű adatforgalom-keret, és a távoli elérés se legyen csigalassú, mert akkor nem fog tudni hálózaton dolgozni, és nehézkes lesz az irodai működéshez hasonlót kialakítani. Ha valamilyen vállalatirányítási rendszert is kell töltögetnie, azt érje el normálisan távolról.

  • A vezetőnek is elérhetőnek kell lenni! Ha a beosztottnak egy ügyben jóváhagyásra van szüksége, nem tud beugrani az irodádba, vagy kávézás közben feltenni egy kérdést, hogy lehet-e azt ,hogy.... A home office a vezetőktől szigorúbb elérhetőséget kíván. (Vagy egy ticket-rendszert, amiben kérni-kapni lehet jóváhagyásokat, vagy fapadosan emailban – upsz, ezeket megint be kell írni a home office szabályzatba).

Munkavállalóként:

  • A home office szabadabb munkavégzést tesz lehetővé, de a teljesítményelvárás megmarad, ezt ne felejtsd el. Nem egyenlő azzal, hogy házimunka közben kicsit dolgozgatunk, lökünk előre valamennyit az ügyeken. Ott kell lenni folyamatosan, ésszerű szüneteket tartva, ugyanúgy, mint az irodában. Ha közben el kell menned valamerre magánügyben, tudjanak róla, hogy most nem vagy elérhető, mert pl. állatorvoshoz viszed a kutyád. De ez nem hétfőn 10 órakor lesz, amikor a kőbe vésett telefonkonferencia van. Így nem is lesz gond, ennyi rugalmassága legyen a rendszernek, de a közös egyeztetés és a határidő akkor is szent.

  • Fontos tudni, hogy ami eddig kellett a munkádhoz, az most lehet, hogy nem lesz, át kell alakítanod a dolgaidat. Pl. fénymásoló, nyomtató nem nagyon van otthon, érdemes mindent papír nélkül intézni. Ha feladatod dolgok postázása is, akkor azt is át kell gondolni, hogyan szervezhető, és sorolhatnám még a furcsaságokat, amik menet közben derülnek ki... Bármi derül is ki, a tapasztalatokról érdemes beszámolni a főnöködnek, hogy igazítani lehessen a szabályokon.

  • Láthatóság: komoly veszélye a home office-nak, hogy nem látszik, mennyi munka van abban, hogy jól mennek a dolgok. Ezt valamilyen módon kezelni kell, a többi veszéllyel együtt.

  • Munka-magánélet egyensúly: jól hangzik, hogy viszonylagos szabadságodban időben odaérsz a gyerekért az oviba, de utána még ezt is be akarod majd fejezni, meg azt is, és upsz, éjfél van... El lehet jutni oda, hogy home officeban napi 14-16 órát dolgozol, és teljesen összemosódik a magánélet a munkával. Ez sem ideális.

Mindezeket, ha home office-os állásra jelentkezünk, érdemes kipuhatolni állásinterjún is. Náluk hogyan van ez szabályozva? Amikor ilyen állásra jelentkezünk, látnunk kell, mennyire betartható, mennyire illeszthető össze azzal az életvitellel, amit szeretnénk.

 

# # #

Tetszett a poszt? Lájkold, oszd meg!

Ha neked is személyes segítségre van szükséged az álláskeresésedben, karrierváltásodban, válogass tematikus szolgáltatásaimból vagy ingyenes online önéletrajz-konzultációért írj nekem! További információkért látogasd meg Facebook-oldalam!

# # #

Címkék: home office

A bejegyzés trackback címe:

https://jobangel.blog.hu/api/trackback/id/tr4314171855

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

IT Knight 2018.08.13. 07:57:52

"időbeosztás kritikus, így a „rendes” munkarendben nem tudnának munkát vállalni (GYED/GYESen lévők vagy onnan visszatérők"

Azt hozzá tenném, hogy gyerek mellett nem nagyon lehet rendesen dolgozni otthonról, ha egyedül vagy. Próbáltam és is és a feleségem is, különböző életkorban. Ha egyedül vagy otthon gyerekkel, az nem munkanap a munkáltató szempontjából.

Koczy · http://koczyblogja.blog.hu 2018.08.13. 08:12:16

Én még annyit hozzátennék, hogy szerintem nem mindenkinek való a home office. Aki tipikusan halogató, "dolgokat maga előtt toló" -típus, az hajlamos elveszteni a kontrollt, mindennel foglalkozik, csak azzal nem, amivel kellene. "Majd bepótolom az irodában"-gondolja, aztán persze meg lesz folyton csúszva. A multinál nem egy ilyen kollegám volt. Őszintén megmondva, mivel alapból a legtöbben rugalmas munkarendben voltunk, napközben el tudtunk intézni dolgokat, így sokan arra használták a home office-t, hogy az előző napi bulit kipihenjék.

Dolgoztam fősuli mellett work from home rendszerben is, ott is folyamatosak voltak a csúszások, a kollegák nem igazán vették komolyan a határidőket. Amikor pedig mellékállásban "újságírtam", akkor is effektive otthonról dolgoztam, de sokszor előfordult, hogy délután a fix munkaidőm után rohantam a megbeszélésre a szerkesztőségbe. És az sem volt leányálom, amikor az éjfélkor végződő rendezvényről reggel nyolcra már kellett az anyag.

Szóval ahhoz, hogy ez működjön, egy erős önfegyelemmel rendelkező személyiség kell, és ez szerintem a milleneumi generációnál már egyre ritkább. Így, ha ő maga nem tud kontrollt tartani, kell egy főnök, aki ezt megteszi helyette.

Szerintem a legjobb megoldás az, hogy mondjuk x és y óra között mindenkinek, aki nincs szabin vagy nem beteg, benn kell lennie, ekkor meg tudják beszélni a dolgokat, tarthatnak mítingeket, tisztázhatják a felmerült kérdéseket. Egyébként meg mindenki ott dolgozik, ahol szeretne.

TarVez 2018.08.13. 11:32:05

Köszönet a tippekért!
Saját tapasztalatom szerint 2-3 home office-ban töltött napnyi tapasztalat azért kellhet ahhoz, hogy minden gördülékenyen menjen, és az ember tudja, hogy legközelebb mit nem szabad az irodában felejtenie, hogyan készítse össze a munkát, hogy otthon zökkenőmentesen folytatható legyen és hasonlók.
Most először találkoztam azzal a véleménnyel, hogy heti 1 nap nem megfelelő mennyiség. Félig-meddig egyetértek vele, a havi 4 napból 1 biztosan lóti-futi, ügyintézős lesz, amikor nem a munkára koncentrál az ember.

Saját tapasztalat:
1. cég:
- ha beteg vagy, nyugodtan dolgozz otthonról (eeeh???)
2. cég:
- havi maximum 4 nap home office-t adott a munkáltató
- külön indoklás nélkül volt rá lehetőség (írásos szabályozás)
- indoklás nélkül nem engedtek el (rögvalóság)
- hiába tartalmazta az indoklás azt, hogy 9 és 10 között jön a szerelő és rám omlasztja a házat, elvárás volt, hogy nulla perces válaszidővel üljön a skype előtt az ember akkor is
- be kellett állítani a skype-on, hogy home office-ban van az ember, hogy mindenki láthassa
- volt a vezetőségnek egy embere, aki végignézte, mikor ki van home office-ban a cégnél, és ráírt ezekre az emberekre skype-on, eléggé őszintétlenül: nem azt kérdezte, hogy "dolgozol? ott vagy?", hanem mindenféle mondvacsinált indokkal keresett meg, ha pedig két hónapig nem voltál home office-ban, akkor két hónapig nem szólt hozzád; ez az ellenőrizgetés szó szerint mérgező volt és rettenetesen demotiváló, pláne, ha akkor zavart, amikor nagyon benne voltam egy feladatban
- vegyes volt az eredménye számomra: amikor jól előkészített anyagot hoztam haza, amin a legjobb megszakításmentesen, zavartalanul dolgozni, hosszú munkamenetekben, akkor jól ment a dolog. Hát hogyne. Az open office egy rémálom ebből a szempontból. Amikor viszont olyan feladataim voltak, amelyek több interakciót igényeltek a munkatársakkal, akkor nem ment jól a dolog, és azt kívántam, bár inkább bementem volna
- ami mindig pozitív és szeretetreméltó benne: napi 2 óra utazással kevesebb
- a cég részéről kimondott pozitív tapasztalat és szempont volt: túl kicsi az iroda, ha mindenki egyszerre bejön, nem jutna mindenkinek hely

TarVez 2018.08.13. 11:45:14

@Koczy: Nagyon sok mindennel egyetértek, amit írtál, az önfegyelem rendkívül fontos. Viszont annak, akinek 1 - másfél óra a munkába járás és ugyanennyi vissza, nehéz az a tudat, hogy mondjuk egy 4 órás intervallumért küzdötte be magát. Lehetséges, hogy mások másképp vannak vele, de én még kevésbé vagyok hatékony, ha a munkaidőmet megszakítom, például beutazok, eltöltök ott pár órát, megszakítom azt, amivel foglalkozom, elpakolok mindent az otthoni munkavégzésre, hazautazom, kipakolom és üzembe helyezem a cuccokat a munkavégzéshez... Ezt nem érzem hatékonynak. Inkább Jobangelsszel értek egyet ebből a szempontból: tömbösítsük jobban azt az időt, amit benn kell tölteni.

Egyébként van összehasonlítási alapom rugalmas és kötött munkaideű munkahelyekkel kapcsolatban.
1. kötött munkaidő
- benn döglődsz akkor is, ha épp nincs munka, malmozol
- kiesik a kezedből a munka, amikor végetér a munkaidő
2. kötetlen munkaidő (hazugság)
- azt mondják, kötetlen, csak meglegyen a 8 óra
- ha 8-kor ír egy levelet a veled egyenrangú kollégád és nem válaszolod meg 9-ig, akkor hiszti van
- ez valójában 1-es típusú munkahely
3. kötetlen munkaidő törzsidővel
- ha nem a főnök időbeosztása szerint jössz és mész, akkor baj van:
- ő 10-re jár, 1 órás ebédszünetet tart, 19-ig van benn
- te 7-re jársz, fél órás ebédszünetet tartasz, 15:30-ig vagy benn
- minden áldott nap megkapod, hogy milyen korán hazamész, de jó egyeseknek
- óriási a nyomás, hogy ugyanakkor dolgozz, amikor a vezetőség, akkor is, ha ez ellentmond a bioritmusodnak, vagy akár a céges szabályzatnak is
- ez valójában 1-es típusú munkahely
4. kötetlen munkaidő
- akkor jössz, amikor akarsz
- annyi időre szakítod meg, amennyire akarod
- akkor mész, amikor akarsz
- tágabb időtávban, mondjuk 1-3 hónapra nézik azt, hogy meglegyen a ledolgozandó időd
- veréb típusúként bemész reggel 6-ra, nincs forgalom, fél órával kevesebb menetidő
- hasít az agyad, gyorsan végzel reggel a legneccesebb melókkal, amíg még nincs benn senki
- utána nekiláthatsz a rutinszerűbb munkáknak, meg annak, ami útközben beesik
- a csúcsforgalom előtt elindulsz haza, fél órával kevesebb menetidő
- elégedett munkavállaló

Koczy · http://koczyblogja.blog.hu 2018.08.13. 12:05:18

@TarVez: Igazad van, én megszoktam, hogy kocsival max. 20 perc a munkába és a hazautam, így nem lenne igazán megterhelő idejönni meg hazamenni. De egyébként a jelenlegi munkahelyem pon t olyan, ahol hiába dolgozunk irodában, nem futkozhatunk csak úgy haza a bírósági és egyéb iratokkal.

Én személy szerint egyébként jobban kedvelem ezt, mint a multis, nagyon "laza", van pingpongasztal meg csocsó, a három órás ebédszünetbe meg belefér a szoli meg a shopping, de aztán itt ülök este nyolcig -típusú munkahelyeket. Bejövök reggel fél nyocra, elvégzem a munkámat, hazamegyek négykor. Próbálom úgy beosztani, hogy beleférjek a munkaidőbe, a főnököm meg van annyira rugalmas, ha napközben kell orvoshoz/okmányirodába/stb. menni, nem hisztizik rajta. Csak a munka legyen kész.

Balfredo Alfredo 2018.08.13. 12:34:29

"a vezetőnek igénye volt a szoros kontrollra"
Erre mondják, hogy nemakarásnak nyögés a vége. Kérdés persze, hogy ha a home office így leleplezi az alkalmatlan vezetőt, akkor vajon a vezetőt távolítják-e el vagy inkább a home office rendszert szüntetik be? :-P

"Szabályokat kialakítani különben is plusz munka lenne"
Na igen, a home office bevezetése adott esetben felszínre hozhatja, hogy a normál munkavégzéshez sincsenek megfelelően (vagy egyáltalán) kidolgozva a szabályok. Ez természetesen nem a home office hibája. A home office már csak olyan, hogy mindent és mindenkit leleplez :-)

"A heti egynapos home office-ok bukásra vannak ítélve"
Attól függ.
Eseti egynapos még akár jó is lehet. Tegyük fel, hogy az illetékes hatóság értesít, miszerint az éves kötelező kéményellenőrzést x hónap y napján tervezik elvégezni. Maga az ellenőrzés amúgy egy bő negyedóra lenne, de az értesítő a jelzett napon 08:00÷18:00 közti időszakra szól. Így aztán vagy
kiveszel egy nap szabadságot vagy - ha erre lehetőség van - home office módban töltöd el azt a napot.

Bambano 2018.08.13. 12:47:27

nagyjából 26 évet dolgoztam eddig, több, mint a felét home office-ban.
Nem működik? nem hinném.

megfelelően karakán munkavállaló kell hozzá, aki képes megnevelni a főnökeit.

a home office legnagyobb előnye számomra az, hogy amikor komolyabb agymunkát igénylő munka van, azt zavartatás nélküli környezetben végezhetem. a hodályok nem nekem valók.

Első Kézből 2018.08.13. 21:24:28

Addig olvastam, hogy "mostmár".

maxval balcán bircaman · http://bircahang.org 2018.08.13. 21:40:20

A hómofisz félszabad napot jelent a valóságban.

masada 2018.08.13. 23:58:30

Mennyi butaság...na azért marad le Magyarország

Mester kommentelo 2018.08.14. 03:56:32

Kivancsi volnek, hogy egy szenbanyaban, atomeromuben vagy a favagoknal, tengeri halaszoknal hogy oldjak meg a homofiszt ?

TarVez 2018.08.14. 07:48:23

@Koczy: Offtopic, de óriási öröm olyasvalaki hozzászólását olvasni, aki nem küld el az anyámba, ha nem értek teljesen egyet vele :-) Jó a 8-tól 4-ig munka is, jó a laza időbeosztású hely is, csak a kötöttebbről ne próbálják azt hazudni, hogy laza :-) Remélem, végül mindannyian megtaláljuk a nekünk megfelelőt.

kukatr 2018.08.14. 08:05:37

@Balfredo Alfredo: És az ellenőrzésre való felhívást két nappal az esemény előtt teszik ki, természetesen egy hónappal korábbi dátumozással... Ilyenkor nagyon jól jön, ha lehet otthonról is dolgozni.

jobangel · http://jobangel.blog.hu 2018.08.14. 08:14:10

@Balfredo Alfredo: Na, a kéményellenőrzés nálunk külön műsor... Ugye falu, kertesház, nem jelez előre, bedobja a papírt, hogy itt járt, holnap jön újra. Mert egy 70 kilométerrel arrébb lévő városból rendelik ki, 1 hét alatt be kellene járnia a falut (Mission Impossible). Nyilván, ha hazaérek este 8-ra, másnapra nem tudok szabit intézni, telefon a kéményseprőnek, hogy nem megy, találjunk ki valamit. Mert ugye az Mt. is úgy szól, hogy 2 héttel előre be kell jelentenem a szabimat, pláne hogy a 75%-ával a munkáltató rendelkezik. A víz-gáz-villany-kémény már el is vinne 4 napot... Meg még a nekem a negyedévente 2 napos orvosi sztori, amire megint csak szabi kell, mert vizsgálatra nincs más lehetőség. Ha még egy-két igazolványt is meg kell újítanom, akkor aztán... Nyilván nem vagyok ezzel a helyzettel egyedül. Szóval ez a szabi téma is rendesen el van barmolva az Mt-ben, gyakorlatilag a munkáltató rugalmasságán múlik, hogy valaki mindent meg tud-e oldani, amit kell az életében.

És az egész problémahalmaz abból a hozzáállásból ered, ami máshol hasznos: hogy oldjuk meg valahogy. És megoldjuk, ahelyett, hogy tömegesen panaszkodnánk, hogy nem működik így. Ezzel sikeresen konzerválunk egy csomó nem működő dolgot.

Kivlov 2018.08.14. 09:12:24

"nehéz volt összeszervezni egy csoporttalálkozót (meetinget)"
A meetingek 90%-a f*szság, alibizés, multis szócséplés, látszatmeló.

"a vezető nem látta, hogy menne a munka"
Akkor vagy a vezető rossz, vagy pedig az adott kolléga gyenge...

Meister · https://www.facebook.com/Meister1977 2018.08.14. 09:15:31

Ez egy egész jó összefoglaló. És csak azt tudom, mondani, hogy programozóként szuper csenben, nyugodt körülmények közt dolgozni. Persze mindig pont akkor keresnek a kollégák, mikor kiugrom kávézni 15 percre, úgyhogy már ha eszembe jut, ilyenkor is írok a közös Slack-re, hogy kiugrom kávézni, 20 perc múlva vagyok. Hiszen nem látják, mint amikor egy szobában vagyok velük.
A tartalék internet meg az abszulút minimum. Itthon UPC van, mellette UPC által adott, de Voda-netes usb-s modem, plusz a mobilomról tetheringel Telekom-mobilnet. Zebegényben csak ez utóbbi kettő volt 3 hétig, de már van Telekom szélessáv, és plusz a két mobilnet. Ezekre szükség van, és a két plusz mobilnet havi pár ezer forint. De nem eshet ki 4-6 óra (sőt néhány percnél több sem) amiatt, hogy "nincs net". Nyilván a mobilnetről nem tudok kamerával résztvenni a megbeszéléseken, de ha épp a vezetékes nem működik, ez belefér. Azért ez a ritka eset.

blöff 2018.08.14. 09:17:38

@Mester kommentelo: szeretem ezt, amikor ilyen példákat hoznak, de mondhattál volna még vendéglátást, orvost, tűzoltót is. Bazmeg, az nem tűnt föl, hogy a munkavállalók nagy része dolgozik irodában ?!

A mezőgazdaságban a mvállalók 1-2 %-a dolgozik max, szénbánya pedig szintén nem sok embert foglalkoztat. A szolgáltatás már annál többet, de ilyenkor, amikor olyan nagyon meg akarjátok mondani, hogy a homeoffice nem való a tűzoltónak gondoljatok arra, hogy talán erről senki sem beszél. Viszont az irodai munkák 90 %-a végezhető otthonról. És az is egy nagy tömeg. Továbbá nem arról van szó, hogy kizárólagosan otthonról, hanem elsősorban arról, hogy megosztva, rugalmasabban. Mi a szarnak kell bennülni hétfő-péntek 8-tól 5-ig?!

Továbbmegyek, az iskolákban is lehetne egy szemléletváltás, ott sem kizárólagosan, de nem kellene ma már senkit benevelni a h-p 8-17 időszakra. Mert az iskolának is csak az a lényege, hogy benevelje az embert, alapértelmezetté tegye és utána meg se forduljon a fejében, hogy lehet másképp. Nem az, hogy vmi értelmeset megtanuljon. Azt lehet otthonról is, úgy, hogy előre tudja mikor lesz a vizsga. Lásd egyetem. Működhetne ugyanígy az általános és a középiskola is, elég lenne heti néhányszor bemenni.

dr utcai arcos 2018.08.14. 10:07:27

@TarVez: "- minden áldott nap megkapod, hogy milyen korán hazamész, de jó egyeseknek" Kolléga minden nap fél 4-kor felkerekedett és elindult haza. Amikor a HR-es viccesen megjegyezte, hogy nahát, már vége is a napnak, akkor ő viccesen visszaválaszolt, hogy igen, de én minden nap 7-kor bent vagyok, amikor te 10-ig otthon mereszted a pics@d. Nem volt többet vicces megjegyzés :D ...

FlybyWire 2018.08.14. 11:03:42

@IT Knight: Ez sajnos így van.
Most már 5 éves a kis gazember, de amikor régen betegsége miatt otthon maradtam vele (asszony nem tudott, és nagyszülők sem), akkor mindig szabit vettem ki. Évi 5-6 nap erre volt félretéve.

Egyébként nálunk sima ügy a HO, akkor megyek amikor akarok, a főnököm a korábbi melóhelyen 5 éven át havi 18 napot nyomott otthonról (elég magas poziból) :)
Úgyhogy hülyén is nézne ki, ha nem engedné bárhogy.

α Ursae Minoris · http://noreg.blog.hu/ 2018.08.14. 11:16:20

@blöff: Pont az orvosok körében nem is teljesen képtelenség a dolog.
Itt Svédországban most kezdenek divatba jönni az internetes konzultációk – a beteg is jól jár, nem kell beutazni a rendelőbe, várkoznia, a rendelő pedig megtakaríthatja a helyiségbérlést, takarítást stb.

Nyilván csak a panaszok egy szűkebb rétegére korlátozódik a dolog, ahol nem kell fizikailag megvizsgálni a beteget – de mivel a vérvizsgálatok elrendelése és a receptírás amúgy is elektronikusan megy, így azért marad éppen elég terep a távgyógyításra.

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2018.08.14. 11:27:36

@maxval balcán bircaman: ez marhaság
én homeoffice-on többet szoktam dolgozni mint az irodában, általában
csak nem kell 3 órát utazással töltenem pl

de mindenki magából indul ki

FlybyWire 2018.08.14. 11:51:45

@blöff: az utolsó bekezdésed sajnos nagyon igaz :(

FlybyWire 2018.08.14. 11:56:56

@dr utcai arcos: Ezt nálam is eljátszatta a volt cégemnél egy kolléga.
Én 8 körül mindig beértem, fél 5, 5-kor indultam haza. Ő mindig 9-kor esett be, és rendszeresen tette a megjegyzéseket. Még azután is, amikor elmagyaráztam neki, hogy én 1 órával előbb bent vagyok, mint ő.
A legnagyobb röhej az egészben, hogy -gyár lévén- mindenkinek, a fehérgallérosoknak is csippantójuk, meg szigorúan mért idejük volt (törzsidős opció utóbbiaknál, de akkor is).

A mostani cégemnél olyan szinten vagyok szabad, hogy tulajdonképpen bármikor lehetek bárhol, és dolgozhatok akármikor - a munkából adódóan van némi utazás is (szerencsére max pár száz km, kocsival megoldható), szóval bizonyos tágyalásokat, workshopokat csak személyesen lehet intézni, de azon kívül aztán, akármikor úgy adódik, hogy egy nap nincs meetingem, simán maradhatok otthon, még szólni se kell.

Ami alap: telefon, email, céges skype bekapcsolva, elérhető vagyok, stb. Ha ügyet kell intézni, sima ügy, csak tudjanak róla akiket illet.

Ja és gyerekkel otthon, az tényleg nem home office, hanem szabadnak. Legalábbis kicsivel.

Kara kán · http://karakan.blog.hu 2018.08.14. 12:39:01

1. lehetőség:
Csak hétfőn kell bemenni dolgozni, amikor megtörténik az előző hét áttekintése és a folyó hét feladatainak kiosztása.

2. lehetőség
Csak pénteken kell bemenni dolgozni, amikor megtörténik az elmúlt hét áttekintése és a következő hét feladatainak kiosztása.

3. lehetőség
Be kell bemenni dolgozni hétfőn, amikor megtörténik a folyó hét feladatainak kiosztása, majd pénteken, amikor megtörténik az elmúlt hét áttekintése.

Kara kán · http://karakan.blog.hu 2018.08.14. 12:42:31

Én amúgy egy. váll. vagyok (2 vállam van azér' :-), szóval, nekem 8. :-)

GiaMarie 2018.08.14. 12:50:16

@jobangel: Én mondjuk csak azt nem értem, az összes átkozott szolgáltató most már állami kézbe került, tényleg nem lehetne összehangolni, hogy adott körzetben egy adott napon jön egyetlen darab leolvasó ember, aki az adott félévre lefotózza az összes mérőórát? Bónuszként esetleg még a kéményseprőket is ehhez igazítani, bár róluk spex egyáltalán nem hallottam, mióta ingyenes lett. Arról meg, hogy hogy rossz a Mt szabi téren munkaadói oldalról is tudnék mesélni. Maga a szabályozás teljességgel életszerűtlen úgy kis cégek, mint nagy multik számára is. A 14 napos közlés azért van, mert a munkaadó ugyanakkor kötelezett arra, hogy a beosztást se máról holnapra adja ki, tehát ha ezt a szabályt elengedi, nem tud jogszabályban meghatározott módon mást behívni. Nekem kis cégként annyiból egyszerűbb, hogy van egy darab eladóm, ha ő váratlanul szabira akar menni, akkor az esetek többségében azért meg tudom oldani, hogy beugorjak helyette. Nyilván ha az én nyaralásom alatt szeretne holnapután szabira menni, akkor IJ, találjon más megoldást. Viszont ez egy termelő multinál sokkal izgalmasabb! Dolgoztam HR asszisztensként régebben 3 műszakos cégnél, nem gondolom, hogy ez a rész változott volna. A termelésben nincsenek plusz emberek arra, hogy valaki benyögje, holnap nem jön dolgozni. A létszám 10-15%-kal több a munkaállomások X 3-nál a szabik-betegségek miatt, de így is folyamatos a hajtépés, ha valaki beteget jelent. Nyilván egy multi termelése nem fog megállni azért, mert Manyika gyereke beteg, és ilyenkor jön az izgi rész! Azok közül, akik nincsenek beosztva a következő 24 órára, lényegében mindenki vagy szabin van, vagy beteg. Lehet próbálkozni a szabiról visszahívással, de ez már 8-10 éve sem működött, az emberek egyszerűen rutinból nem vették fel a telefont, és erre nem is kötelezi őket semmi. Az igazán rutinosak tartottak egy külön telefonszámot arra, hogy azt adják meg a munkaadónak. A következő 16 órában szolgálatban levőket szintén nem lehet behívni, mert nekik meg a pihenőidejük nincsen meg ilyen esetben. Az egyetlen féllegális megoldás a termelésben az előző műszakból odalopakodni valaki mögé, és szép szóval rávenni, hogy ugyan már, 12 órázzon. Ez sem könnyű, mert a tévhitekkel ellentétben már réges-rég nincs túlórapénz, hanem 3 havi munkaidő keret van. Ezután el kell kezdeni levadászni valakit, aki a következő műszakból bejönne 4 órával korábban. Jelige: ha felveszed a telefont, rácsesztél. És lehet mondani, hogy rossz a szabályozás, gonosz munkaadó, de logikusan végiggondolva nem elvárható semmilyen munkakörben, hogy máról holnapra mehessen szabira mindenki, ahogy jólesik. Az sokkal inkább elvárható lenne, hogy a közműcégek ne csuklóztassanak feleslegesen az évi kétszeri leolvasásukkal. természetesen külön-külön

FlybyWire 2018.08.14. 12:53:25

@GiaMarie: Automatizálás.
10-15-20 év és ezek a problémák megszűnnek.

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2018.08.14. 13:21:54

Ja és még annyi, hogy a vezető nem a munkaidőt ellenőrzi normális helyeken, hanem szakmai tanácsokat ad, feladatokat oszt szét.

jobangel · http://jobangel.blog.hu 2018.08.14. 13:24:09

@GiaMarie: Amíg a szabi tervezhető, az rendben van. De a családban történt haláleset, a csőtörés, az autóbaleset (mondjuk csak az autót töri az illető, de emiatt nem ér be), mind olyasmi, amivel nem lehet tervezni, és az élet része, és nem teszi lehetővé a munkahelyre érkezést. Ha az 1 db eladóddal történik, és te épp nyaralsz, akkor sincs IJ, mert nem tud bemenni... :( Beteg gyerek, beteg munkavállaló szintén bőven előfordul. És lássuk be, normáliséknak fontosabb a gyerekük, mint a gyártósor. Marad tehát az, hogy némi tartalékkapacitás legyen a rendszerben, de a törvények ezt is akadályozzák, ahogy írtad túlóra vs. munkaidőkeret. És persze a tartalékkapacitás olyan luxus, amit elég nehéz megfinanszírozni, most még munkaerőhiány is rátesz egy lapáttal.

GiaMarie 2018.08.14. 13:33:39

@FlybyWire: Ja, 65-ben is azt hitték, hogy 92-ben már lehet majd a Holdra menni nyaralni :D. Ez az Mt - munkaadó-munkavállaló háromszög a szabik kapcsán még jó egy évszázadig velünk lesz. Mindenhol probléma, ahol fizikailag jelen kell lenni, és "termelni". Ha két óvónő kell valahova, akkor nem lehet helyette csak 1, aki majd jobban figyel. Egy irodán meg lehet csinálni- ott ezért is rugalmasabb ez a kérdés - hogy ha valaki szabira megy, akkor rátestálják XY-ra, hogy helyettesítse az SOS esetekben, aztán amikor visszajön a szerencsétlen szabiról, reménytelen iratkupac tornyosul az asztalán. Mert hogy a nem szeretem feladatot, ami nem robban azonnal, rohadtul senki nem fogja megcsinálni a másik helyett helyettesítésben. Pl negyed éves jelentés elkészítése, ha épp a leadás hetében mennél szabira, biztos lehetsz benne, hogy megvár. Viszont termelésben teljesen evidens, hogy nem rendelkezhet a munkavállaló a szabival, hiszen senki nem szeretne november második hetében elmenni, ugyanakkor nem elvárható, hogy egy gyógyszergyár vagy autóipari multi álljon 10 hetet, mert mindenki nyáron venné ki a szabiját. Arra nem lehet létszámkeretet tervezni logikusan.

GiaMarie 2018.08.14. 13:42:36

@jobangel: Ne tegyél már úgy, mint aki nem a földön él! Szabiról beszélünk, és nem betegállományról, nem ugyanaz a kettő! Nekem az alkalmazott nem nyitná ki a boltot, mikor én éppen nem vagyok elérhető, mert jön a villanyóra leolvasó, azt pontosan egyszer tudná eljátszani, utána meg ballaghatna a munkaügyi központba. Nyilván, ha beteg, ott nincs mit tenni, de úgy munkaadói, mint munkavállalói oldalról elmondhatom nyugodtan, ha magadtól nem tudod, nem szerencsés kimaxolni a 15 nap betegszabit, ne adj isten még a táppénzt is, mert az a rózsaszín kiskönyvbe is feljegyzésre kerül, amivel a következő munkahelyre mész. Nekünk HR-en ez elsők közt volt, amit megnéztünk az új belépőknél, akinek 2 egymás utáni évben sikerült ebbe beleszaladnia, attól mindentől függetlenül próbaidő alatt megváltunk. Nyilván ez nem publikus, de mindenhol így megy. Senkinek nem kell a púp a hátára, a pluszköltség, a szívás, meg a többi munkavállaló elégedetlensége, mert Jucika évi 30 napot nem dolgozik "tüsszentettem" jeligére. Bár igazából irreleváns is, hogy mi a jelige. Nyilván a lábát bárki eltörheti, de aki minden évben 10 napnál többet van betegszabin, az azonnal C kategóriás munkavállaló, akármilyen jó is a szakmájában, erősen kerülendő az alkalmazása.

FlybyWire 2018.08.14. 13:45:45

@GiaMarie: "Mindenhol probléma, ahol fizikailag jelen kell lenni, és "termelni"."

Pont erről beszélek. Már most is egyre inkább csak a gyarmatokra szorult ez, nemsokára innen is kivész.

lbalazs 2018.08.14. 14:34:38

Ha a vezető nem tudja, hogy otthon mit csinál a beosztott, akkor rossz vezető. Bent az irodában sem egy helyiségben ülnek. Megy a skype, az email, a ticketing ... és szépen lehet együtt dolgozni. Nekem a beosztottaim időnként azt sem veszik észre, ha nem vagyok bent. Megy a skype és válaszolgatok ha kérdeznek, kérdezek ők válaszolnak ...
Viszont amikor az rajtam múlt olyan informatikai megoldásokat preferáltam, hogy bárhol vannak a munkatársak tudjanak dolgozni, és ne derüljön ki, hogy ezt vagy azt bent felejtette. Legyenek elektronikusan az iratok, és legyen terminálszerveres megoldás, ahová otthonról bejelentkezhetnek, elérik az összes számukra bent elérhető elektronikus forrást, nyomtathatnak, scannelhetnek nekik mások. Ez azért is jó megoldás, mert az iratok nem mennek haza a munkatárssal, ami sokkal biztonságosabb. Az általánosabb, de rosszabb megoldás a laptop, amit bent is használsz, mindened azon van, és viszed magaddal. Ennél rizikósabb megoldást nehezen lehet elképzelni :)

Ha otthon vagy nem kell délelőtt dolgoznod, lehet éjjel is, jobban gazdálkodhatsz az időddel, elmehetsz valahova napközben. A főnöknek, meg arra kell gondolnia, hogy az éjjel dolgozásnak nem az az alternatívája, hogy bejön és délelőtt dolgozik a munkavállaló, hanem hogy szabadságra megy, és akkor egész nap nem dolgozik, és még a kedve is rossz lesz. Szóval attól, hogy ügyintézni kell a heti egy homeoffice alatt még nem biztos, hogy nem dolgozik a munkatárs.

FlybyWire 2018.08.14. 14:49:30

@lbalazs: "Ha a vezető nem tudja, hogy otthon mit csinál a beosztott, akkor rossz vezető"

Ha a vezetőt az foglalkoztatja, hogy otthon mit csinál a beosztott, akkor az rossz vezető.

A jó vezetőt PONT nem érdekli, mit és hogyan csinál a beosztott, amíg a rá kiszabott értelmes mennyiségű feladatot időben, kiváló minőségben hozza, valamint látszik rajta, hogy értelmes és motivált (v.ö.kérdez, majd egy idő után javasol is).

Homeoffice 2018.08.14. 15:14:30

@FlybyWire:

Nyolc évet húztam le olyan helyen, ahol nem értették miért lenne jobb otthonról melóznom. (Pdf (esetleg scannelet) to html OCR) Erősebb gépem volt otthon, ezenfelül ha kész voltam a napi munkával, malmozhattam...

Azóta EVK lettem és itthonról melózok. (+ az E-cigimet akkor és ott használom itthon, ahol akarom.)

lbalazs 2018.08.14. 15:16:25

@FlybyWire: Erre gondolok én is. Azt tudja a vezető, hogy min dolgozik, és hogy az irány megfelelő-e, hogy közben fejenáll, jógázik, vagy kint ül a fa alatt az lényegtelen. Az is lényegtelen hogy ebben a percben mit csinál, határidőre készüljön el. De azt viszont tudnia kell, hogy az a feladat nagyjából mennyi munka, és ha rendszeresen kétszer annyi szükséges rá otthon, akkor el kell beszélgetni a munkatárssal.

Balfredo Alfredo 2018.08.14. 16:08:31

@jobangel: "gyakorlatilag a munkáltató rugalmasságán múlik, hogy valaki mindent meg tud-e oldani, amit kell az életében."
Ez így gyakorlatilag egy pszichológiai fegyver: a munkavállalónak térden csúszva és megalázkodva kell a vezetője elé járulnia, ha szabadságot akar kérni, mivel a szabadság jó része felett a munkáltató rendelkezik.
Arról nem is beszélve, hogy a szabadság mértékegysége a nap, nem pedig az óra. Így tehát még azt sem mindig teheted meg, hogy ha mondjuk 2 órányi intéznivalód van, meghatározott -tól ÷ -ig időszakban, akkor csak két óra eltávozást (vagy mindegy, minek nevezzük) veszel ki az éves eltávozási kereted terhére. Azt teheted, hogy vagy a fenti megalázó módon kérsz egy nap szabadságot, tulajdonképp feleslegesen, vagy próbálsz - szintén rád nézve megalázó módon - valamiféle csúsztatásról egyezkedni a feletteseddel. (Ha netán rugalmas munkaidőkeretben dolgozol, akkor szerencsés vagy és bizonyára tudod a napi kötelező törzsidőn kívűlre időzíteni a fentebbi két órát)

Bambano 2018.08.14. 19:24:04

@GiaMarie: "Én mondjuk csak azt nem értem, az összes átkozott szolgáltató most már állami kézbe került, tényleg nem lehetne összehangolni, hogy adott körzetben egy adott napon jön egyetlen darab leolvasó ember, aki az adott félévre lefotózza az összes mérőórát?": itt vidéken meg tudták oldani, hogy ne kelljen bemenni a lakásokba az óraleolvasáshoz.