JobAngel Az álláskeresők védangyala

Állásból váltanál állásba? És tudod, hány nap a felmondási időd?

2016. május 17. 06:00
23 hozzászólás

resignation.pngAz általános tapasztalat az, hogy állásból másik állást találni könnyebb, még a nyilvánvaló nehézségek ellenére is, mint pl. nehézkes állásinterjúra járás, folyamatos aggódás és szervezés, nehogy kitudódjon a jelenlegi helyeden. És akkor állásinterjún elhangzik a kérdés, hogy „mikor tudna kezdeni?” Ez egyfelől jó jel, másfelől felvethet újabb stresszes helyzetet, amit meg kell oldani. Mert már egyáltalán nem egyértelmű a 30 nap, és sokan csak akkor döbbennek rá erre, amikor felmondáskor felhívják erre a figyelmüket. Mert az „új” Munka Törvénykönyve (2012. évi I. törvény) megenged akár max. hathavi felmondási időt is. Amit a munkavállaló a szerződéskötéskor vagy tudatosan elfogadott, vagy csak simán figyelmetlen volt, és így írta alá a munkaszerződést. Nincs veszve semmi ilyenkor sem, "csak" tárgyalni kell.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Törvény szerint:

69. § (1) A felmondási idő harminc nap.
(2) A munkáltató felmondása esetén a felmondási idő a munkáltatónál munkaviszonyban töltött

a) három év után öt nappal,
b) öt év után tizenöt nappal,
c) nyolc év után húsz nappal,
d) tíz év után huszonöt nappal,
e) tizenöt év után harminc nappal,
f) tizennyolc év után negyven nappal,
g) húsz év után hatvan nappal

meghosszabbodik.

(3) A felek az (1)-(2) bekezdésben foglaltaknál hosszabb, legfeljebb hathavi felmondási időben is megállapodhatnak.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

A kérdés, hogy az új munkáltató meddig hajlandó vagy épp meddig tud várni az új kollégára? Ezt az állásinterjún meg kell tudnod. Ha egy konkrét projektmunka indulása, vagy egy távozó kolléga helyére érkezik, ez a határidő szoros lehet. Ha pedig nem időben kezdték el az új kolléga keresését (nem ritka eset ez sem), akkor nagyon rövid az az idő, amíg várni tud, és bizony olyat választ, aki minél gyorsabban tud kezdeni - ilyenkor mégis az állástalanok kerülnek előnybe.

Mi a megoldás?

Először is, pontosan tudd, mennyi a felmondási időd! Másodszor, állásinterjún légy őszinte, bizony ennyi szerződés szerint, és már finomíts is, hogy ismerve a munkaköröd, a jelenlegi munkád mennyiségét, úgy gondolod, ezt le tudod rövidíteni, ha egyezkedsz róla a jelenlegi munkáltatóddal, mert a munkakörülmények, a leterheltséged, a cég hozzáállása stb. lehetővé teszi. Természetesen akkor tálald ezt így, ha tényleg van lehetőséged egyezkedni. Kérdezd meg, hogy ők mennyit tudnak várni, mikorra terveznék az új kolléga belépését? (Vigyázat, ne azt kérdezd, hogy téged mikorra várnak, ne viselkedj úgy, mint aki már megkapta az állást!)

Az egyezkedés

Hogy mennyire fontos korrektnek lenni munkavállalói felmondáskor és hogyan is kell annak lenni pontosan, arról már itt írtam részletesen. Ha megkaptad az új állást, ne felmondással a kezedben ronts be a főnökhöz, hanem ülj le vele beszélgetni.Mondd el, hogy állást váltanál, a felmondási időd viszont nem szeretnéd kitölteni, közös megegyezést ajánlasz fel, amiben megállapodhattok másban is, mint ami a szerződésben van. (Közös megegyezést bármilyen esetben csak akkor írsz alá, ha az valamiért neked is előnyös!) Emellett megint úgy kell érvelni, hogy a jelenlegi munkáltatód is lássa ennek előnyét: pl. elmondhatod, hogy nincs túl sok munkád, könnyen át tudod adni, vagy épp tudsz a helyedre valakit ajánlani, ezzel segíthetsz az utódod megtalálásában. A saját helyzetedet ismerve biztosan lesznek még érveid.

Ha a megegyezés útja rögösebben tűnik, mielőtt bármit is mondanál a főnöködnek, kérd ügyvéd véleményét!

Figyelem!

Fentiek nem jogi tanácsok! Az egyetlen jogi tanácsom, hogy bármilyen nehezebbnek tűnő esetben először ügyvéddel beszélj, csak utána tégy konkrét lépéseket, az ő javaslata alapján!

· 3 trackback

A bejegyzés trackback címe:

https://jobangel.blog.hu/api/trackback/id/tr558723338

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Visszavonható-e a munkavállaló felmondása? 2018.07.23. 14:07:37

A felmondás a munkaviszony megszüntetésének egyik módja. A munkaviszonyt felmondással mind a munkavállaló, mind a munkáltató megszüntetheti. Azonban előfordulhatnak olyan helyzetek, vagy éppen a munkáltató és munkavállaló között olyan kedvező helyzet a…

Trackback: A munkaviszony megszüntetése 2018.07.23. 14:06:37

A munkaviszony egy tartós jogviszonynak tekinthető, de egy ilyen jogviszonynál is lehetőséget kell biztosítani a felek számára, hogy azt megszüntethessék. Éppen ezért szabályozza a Munka Törvénykönyve (Mt.) a munkaviszony megszüntetésének szabályait. F…

Trackback: Mennyi a felmondási idő? 2018.07.23. 14:05:37

A munkaviszony megszüntetése bejegyzésnél már foglalkoztam a felmondás idő hosszával, de érdemes kicsit részletesebben írni róla. A felmondási idő felmondásnál jár a munkavállalónak. Felmondással a munkaviszonyt mind a munkavállaló, mind a munkáltató m…

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

pippa2011 2016.05.17. 12:28:56

Bárcsak már itt tartanék, hogy a felmondási időm a legnagyobb problémám! :))))

ka_TARZI_s 2016.05.17. 14:09:33

OFF

Kedves jobangel!

Szerinted hogyan kell kezelni azokat a hirdetéseket, ahol ismeretlen a hirdető kiléte?

Úgy nem csak a munkáltatót nem ismerni, de még közvetítő/toborzó cég sincs, csak egy tök jellegtelen, semmire nem utaló mailfiók.

jobangel · http://jobangel.hu/blog 2016.05.17. 14:30:39

@ka_TARZI_s: Annyiból kell dolgozni, amennyit az álláshirdetésből megtudsz. Nem érdemes találgatni ki áll mögötte, majd kiderül (vagy nem, mert nem jeleznek vissza.)

Annyi a cél, hogy juss el állásinterjúra, ahhoz ezesetben ilyen álláspályázat kell: Arra kell válaszolni, amit az álláshirdetés kér, Pl. neked van olyan tudásod, végzettséged, tapasztalatod, nyelvtudásod, ami neki kell, amiket kiírt feladatnak azt pont x évig csináltad stb.

Az ilyen hirdetésnél fontos, hogy nem szabad ambíciókat, elvárásokat írni. Pl. neked nagy-nagy terveid vannak, magas ranglétráról ábrándozol, az ő cégükben meg van két szint, a tulaj meg a melós, akkor mellémegy a pályázat. Miközben lehet, hogy neked nagyon is megfelelne a melós szint, mert náluk a melós is beleszól a döntésekbe, és komoly felelősséggel járó munkája van. Vagy ha beírod, hogy stabil hátterű céget keresel, ők meg egy startup, akkor megint mellémegy.
A preferenciáidra majd állásinterjún rákérdezel, és majd kapsz választ, és ha neked nem felel meg, nemet mondani bármikor lehet.

ka_TARZI_s 2016.05.17. 14:53:40

@jobangel:

Köszönöm a gyors választ!

Igazándiból arra gondoltam, hogy ugye egy CV-ben csak vannak olyan adatok, amiket csak nem küldözgetek ismeretlen feleknek, de ezek szerint ez nem akkora gáz, mint számomra tűnik:)

egy_kommentelo 2016.05.17. 15:02:04

Őőőő, a kiragadott törvényi passzus a munkáltatói felmondásról szól, amikor nekem mondanak fel. munkavállalói felmondás esetén
30 nap, vagy a szerződésben meghatározott időtartam. És azért az ember ezzel általában tisztában van, mit is írt alá :)

jobangel · http://jobangel.hu/blog 2016.05.17. 15:34:57

@ka_TARZI_s: személyes adatokból név, emailcím, telefonszám, mint mindig. A CV többi tartalma is, mint mindig. Ebben nincs különbség. És bizony előfordult már, hogy egy ilyen rejtőzködő hirdetés által a saját cégét, saját poziját pályázta meg az álláskereső (HR-es mesélte...).

jobangel · http://jobangel.hu/blog 2016.05.17. 15:37:21

@egy_kommentelo: Igazad van, de néha bizony könnyelmű a munkavállaló, vagy más preferenciái vannak. Pl. akinek felmondtak az előző helyén, és több hónapig keresgélt utána, az úgy érzi, nem is gond az a 60-120 napos felmondási idő, elvégre most is milyen jó volt, hogy 30 napot még pluszban kifizettek. És mikor belép egy céghez, azzal nem számol, hogy esetleg majd ő akar felmondani pár év után, és akkor is 60-120 nap lesz, amit le kell töltenie. De erre írtam, hogy nincs veszve semmi, tárgyalni kell.

Dbm 2016.05.17. 18:35:15

Ennek a cikknek semmi értelme. Ez ugyanis a munkáltatói felmondás esetén alkalmazandó határidő. Munkavállalói felmondás esetén a felmondási idő egy hónap.

efi 2016.05.17. 21:13:38

Felmondási idő? Viccelsz?
Nem kell a régi munkáltató orrára kötni, mi újság. Egyszerűen bemész fél liter pálinka után, majd rálehelsz a főnökre és másnapra kirúgnak. Problem solved.

Eltévelyedés · http://gumimacik.blog.hu/ 2016.05.18. 05:52:52

De mi itt a nagy tudomány? Elolvasom a szerződést amit aláírtam, ott áll világosan, hogy hány nap. Olykor, meg lehet kérdezni, hogy elhúzhatok-e hamarabb, nekem jó arc volt a főni, megkérdezte mit szeretnék, melyik legyen az utolsó napom? Böktem, az lett. Kész.
Másik esetben meg betartottam a gentleman's agreementet, amint megtudtam, hogy felvettek máshova, szóltam, noha szerződés szerint két hét a notice period. Szóltam picit több, mint egy hónappal előre. Megköszönte, sok sikert kívánt és szipi-szupi review-t kaptam tőle LinkedIn-re.

rozsomák 2016.05.18. 08:12:36

@Dbm: Ez tényleg szívás. Ha egy magát szakembernek tartó ennyire mellényúl egy ilyen nem is túl bonyolult témában, akkor mennyire lehet szakember egy kicsit komplikáltabb kérdés esetén ?

jobangel · http://jobangel.hu/blog 2016.05.18. 09:15:49

@rozsomák: Tekintve, hogy több ügyben ügyvédig jutottunk, pontosan tudom, hogy Dbm téved. Ha a munkaszerződésbe hosszabb felmondási idő került, az okoz súlyos galibákat. És nem, a munkavállalói felmondás sem 30 nap, hanem annyi, amennyiben megállapodtak. (a határozott idejű munkaszerződés felmondása meg ügyvéd nélkül biztosan nem fog menni, mert a törvény maga nem egyértelmű, és bírósági gyakorlat sem nagyon van még az elmúlt 4 évből erre.

jobangel · http://jobangel.hu/blog 2016.05.18. 09:16:24

@Eltévelyedés: Bárcsak így menne mindenhol, ez lenne a normális.

Eltévelyedés · http://gumimacik.blog.hu/ 2016.05.18. 09:24:52

@jobangel: Persze, ez csak a kapcsolat végén derül ki, így cinikusan hangzik, ha azt mondom, hogy csak normális helyre kell menni dolgozni:) Bár azért a legtöbb helyen, ismerősi beszélgetések alapján normálisan állnak a dologhoz. Úgyis tudják, hogy a távozni készülő kollegát ugyan kényszeríthetik, hogy ott üljön még pár napot, de érdemi munkát már úgysem fog végezni.

Eltévelyedés · http://gumimacik.blog.hu/ 2016.05.18. 09:24:53

@jobangel: Persze, ez csak a kapcsolat végén derül ki, így cinikusan hangzik, ha azt mondom, hogy csak normális helyre kell menni dolgozni:) Bár azért a legtöbb helyen, ismerősi beszélgetések alapján normálisan állnak a dologhoz. Úgyis tudják, hogy a távozni készülő kollegát ugyan kényszeríthetik, hogy ott üljön még pár napot, de érdemi munkát már úgysem fog végezni.

jobangel · http://jobangel.hu/blog 2016.05.18. 09:29:50

@Eltévelyedés: A kényszernek semmi értelme, de megállapodni bármiben meg lehet. Pl. drága kolléga, értjük, hogy mennél, de oldjuk meg, hogy ezt az ügyet vhogy zárd le rendesen stb. A legszemetebb dolog, amivel találkoztam, hogy csak azért nem adták ki az illető kilépő papírjait, hogy az új helyen ne tudjon kezdeni. Az ügyvédjét is kiröhögték, mikor szólt, hogy helló, 5 munkanapotok van törvény szerint. Addig húzták az időt, hogy az állás elúszott... Persze kártérítésért lehetett volna perelni, de emberünk immár munkanélküli álláskeresőként inkább állástalálásra koncentrált.

Eltévelyedés · http://gumimacik.blog.hu/ 2016.05.18. 09:55:56

@jobangel: Mi az a kilépőpapír? Nyilván nem vagyok járatos a Magyar munkaválallásban, és lehet hogy kaptam is ilyet 6 éve, de komolyan kell valami cetli, hogy dolgozhassak? Ez ilyen középkori dolognak tűnik.

jobangel · http://jobangel.hu/blog 2016.05.18. 10:05:09

@Eltévelyedés: kilépéskor kapsz egy zsák papírt, mindenféle TB-igazolást, adóigazolást, igazolást arról, hogy le kell-e tiltani valamit a fizetésedből (pl. gyerektartást, vagy adótartozást, vagy azt igazolják, hogy nincs semmi ilyen), stb. Ezek szép pöcsétes, cégesen aláírt papírok, enélkül az új helyen nem tudnak bejelenteni a hatóságokhoz, mint munkavállalót, így nem tudsz kezdeni. Persze, el tudnám képzelni, hogy ez online menjen, elvégre van már ügyfélkapu, de ez bizony itt a kőkorszak :(

Eltévelyedés · http://gumimacik.blog.hu/ 2016.05.18. 10:10:54

@jobangel: Köszi, ma is tanultam valamit. Már csak az a kérdés, mekkora mattot adok az új cégnek, ha azt mondom: Nincs semmi ilyesmim, külföldről jövök.

jobangel · http://jobangel.hu/blog 2016.05.18. 10:16:57

@Eltévelyedés: Valószínűleg az ottani TB-befizetésekről, adózásodról ott is tudnak vmit adni... Nyilván megvan rá a gyakorlat, de ebben nem vagyok járatos.

Eltévelyedés · http://gumimacik.blog.hu/ 2016.05.18. 10:22:17

@jobangel: Na ez tuti megakasztja majd a dolgokat, HK-ban nem kell TB-t fizetni, az adóbevallás meg az én problémám, Bruttót kapok kézhez:) Van még pár ország, ahol semmit nem adnak, dehát... majd elveszik a kedvemet mindenféle hazatéréstől:)

jobangel · http://jobangel.hu/blog 2016.05.18. 11:10:21

@Eltévelyedés: Ne aggódj raktárra! :) Valahogy biztosan kezelhető, de ezt nálam a témában jártasabb emberek tudják megmondani. A TB-adó vonal gyakorlati részéről annyit tudok, amennyit a harangöntésről :)

Dbm 2016.05.18. 12:13:08

@rozsomák: Nem holmi ügyvédekre kéne hivatkoznod, hanem jogszabályt olvasnod. 2016-tól a Munka Törvénykönyve megváltozott, a munkavállalói felmondás esetén a felmondási idő egységesen harminc nap. Korábbi ügyekben persze lehet, hogy a korábbi szabályokat kellett alkalmazni, de az ilyesmit nem folyosói pletykák alapján kéne megítélni.
süti beállítások módosítása