JobAngel Az álláskeresők védangyala

Mit lásson egy HR-es a Facebook oldaladon?

2015. június 22. 06:00
69 hozzászólás

facebook.jpg

Ha álláskereső vagy, legjobb lenne, ha semmit sem látna, azaz, ismeretleneknek szóló, alapadatokat sem láttató profilt találjon rólad. Álláskeresőként azért van pár trükk és hiba, amivel még az ilyen Facebook-profillal is segítheted vagy éppen leronthatod az álláskeresési esélyeidet.

És tudom, ismerem a felháborodást, csak ne nézegesse a HR-es a Facebook-oldaladat. Márpedig fogja, még akkor is, ha ennek nem örülünk igazán (én sem). Sőt, nemcsak a HR-es fogja, hanem bárki, akinek a CV-d a kezébe kerül. Látni akar, tudni akarja, milyen képet adsz magadról ott, ahol a teljes kontroll a te kezedben van.

Kép forrása: pinterest

 

Az ideális álláskeresői Facebook profilon tehát azt kell mutatni, amit a teljes álláspályázati anyagban: egy professzionális, felkészült, rendezett környezetű embert. Egy ismeretlenek elől jól lezárt profilnál ez nem is nagy munka.

Profilkép

Azt a képet érdemes használni, amit a CV-n, de legalábbis valami hasonlót. Ha a CV képen rövid hajad van, akkor a Facebookon is olyan legyen. Téged kell látniuk a képen, nem a párodat, a gyerekeidet, kutyádat, vicces avatart. Itt nem baj, ha egy nagyobb képből kivágott arcképet használsz, sőt. Legyen mosolygós, vidám, olyan háttérrel, ami vállalható.

Háttérkép

Bármi lehet, ami téged jellemez, ha az az álláskeresésedet nem befolyásolja negatívan. Részegen bulizóst ne, a fürdőruhás képektől is óvakodjunk.

Infók

Azt, hogy jelenleg hol dolgozol, vagy utoljára hol dolgoztál, érdemes lehet beírni, de ennél jobb ötlet, ha a Linkedin-profilodra viszed az ilyen látogatódat. (About, Contact and Basic info, website-hoz beírni, publikusra állítani ezt az egy infót, így:

fb_profilbeall.jpg

Aktivitás

A legtöbb aktivitásodat, lájkokat, hozzászólásokat jó eséllyel az ismerőseidnek, barátaidnak szánod. Azaz ha politizálsz vagy egyéb rázós témákban nyilatkozol meg, vitázol, azt szabad, elvégre erre (is) való a Facebook. Csak ne lássa olyan, akinek ehhez nincs köze, ezért kell a profilt lezárni.

A magánember

A magánemberi oldaladról egy ismeretlen lehetőleg minél kevesebbet lásson, mert ha a leendő munkáltató talál rád, nem jó, ha téves következtetéseket von le. Ezért hobbikban, sporteredményekben érdemes lehet megmutatkozni, családi témákban, egyéb tevékenységekben nem biztos. Még egy állatvédő tevékenység is lehet negatív, ha valaki azt feltételezi, hogy ezzel töltöd minden időd, nem a munkádon jár az eszed (ez elég ostoba feltételezés, de attól még elkövetik.) Ne adj teret ilyen találgatásoknak!

Következetesség

Ha a CV-d alapján eljutott a Facebook-oldaladra, a munkahelyeknél ugyanazt kell látnia (vagy az FB-n semmit erről). Ha innenól szerencsésen továbbterelted a Linkedinre, ott is egyezzenek az infók a CV-vel. Elrettentő példát láttam egyszer, egy vezetői pozícióra jelentkező embernél, hogy a CV-jében írt valamit, a Linkedinen más volt, és a cége honlapján sem akkora igazgatóként volt feltüntetve, mint a többi helyen. Valahol biztosan tévedett, és ez ilyen helyzetben kínos.

És ha nincs Facebook-oldalam?

Legyen. Sok helyen sajnos elvárás. Tegyél fel egy profilképet, linkeld be a Linkedin profilodat, és kész. Többé a Facebook felé sem kell nézned, ha nem akarsz.

A bejegyzés trackback címe:

https://jobangel.blog.hu/api/trackback/id/tr917517112

maxval bircaman felelős szerkesztő · http://bircahang.org 2015.06.22. 06:08:58

A vallás és a politika is gond lehet egyébként, ezzel is óvatosnak kell lenni.

Hujber Tünde · http://egyszeruen.blog.hu 2015.06.22. 08:34:38

@maxval bircaman felelős szerkesztő: Igen, a legjobb, ha eltitkoljuk, kik vagyunk, és semmilyen körülmények között sem vállaljuk fel magunkat és a tetteinket. Abból baj nem lehet. :(

De félre a tréfával. Szomorú, hogy van egy _közösségi_ oldal, ahol az a helyes, ha kicsit sem vagyunk közösségiek, nehogy a munkáltatók téves következtetést vonjanak le. Mintha az emberek a munkáltatók tulajdonai lennének, akik megszabhatják, mikor mit tegyünk. Ez nem azt jelenti, hogy hajrá, elő a hányásban fetrengős képekkel, de azért nonszensz, hogy pl. állatvédelemmel se foglalkozhatok, mert hátha van egy buggyant cég, ami ezt is negatívumként fogja fel. De ha foglalkozok is, nehogy nagydobra verjem!

Remélem, sose jönnek rá a munkáltatók, hogy 2 (KETTŐ!) blogot is írok, úristen, mennyi időmet elveheti (és tényleg), és addig se a munkára gondolok. :) Hát még ha tudnák, hogy Facebook-oldaluk is van! (Bármikor lehet lájkolni őket - munkáltatóknak is!) És még ha azt tudnák, hogy az egyik a szakmámmal foglalkozik. Úristen, hát nooormális?! Fel ne vegyük! :)

Szóval ne féljünk a munkáltatóktól, merjük élni az életünket.

jobangel · http://jobangel.hu/blog 2015.06.22. 08:55:06

@Hujber Tünde: Egyetértek, éljük az életünket, blogoljunk, fogalmazzunk meg véleményeket. De lásd be, van olyasmi, ami nem tartozik a munkáltatóra. Rólam pl. mindenki tudja, hogy blogolok (és még csak nem is a szakmámban), de ez álláskereséskor leginkább az engem interjúztatókban kelt szorongást :) A megpályázott álláshoz kötődő szakmai blogot meg a CV-be is beírjuk, ugye?

pukancs 2015.06.22. 09:27:37

Magyarország a HR-esek országa.

Máshol teliszarnák a dolgot hogy mit írsz ki, (van rá kemény törvény hogy még az arcot se lehet megjeleníteni, mert az diszkriminatív.)

Nálunk meg a HR-esek a facebok oldalakat lapozgatják és atyaúristent játszanak.

...null az dott cég számára értékelhető tudással. így nem is tudja eldönteni hogy valóban kire van szükség.

Ha én nekem cégem lenne ott a HR lapos kúszásban lenne, csak a napi adminisztrációs dolgokat végeznék. Semmilyen beleszólása nem lenne hogy kit vesznek fel. Azt az adott részleg vezetője tesztelné és döntené el hogy felveszi e vagy sem.

zZZz 2015.06.22. 09:33:06

@pukancs: jol beszelsz, ott a pont.

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2015.06.22. 09:36:57

"És ha nincs Facebook-oldalam?

Legyen. Sok helyen sajnos elvárás. Tegyél fel egy profilképet, linkeld be a Linkedin profilodat, és kész. Többé a Facebook felé sem kell nézned, ha nem akarsz."

Ez azért elég szomorú...

Hujber Tünde · http://egyszeruen.blog.hu 2015.06.22. 09:36:58

@jobangel: A másik blogot nem azért nem írjuk bele, mert nem tartozik a munkáltatóra. :) Mint magánembernek, igenis bárkinek bátran ajánlom, hogy olvassa, kommentelje. Még a HR-eseknek is. :)

jobangel · http://jobangel.hu/blog 2015.06.22. 09:48:45

@pukancs: ha céged lesz, ne HR-t vegyél fel adminisztrációra, mert drága és nem arra való. Vegyél fel profi adminisztrátort, és HR-es feladatokat vagy szervezd ki, vagy csináld meg magad. Hozzáteszem, a "csináld magad" nem olyan jó ötlet, az ilyen cégek szoktak rövid úton becsődölni, mikor a kertészmérnök ügyvezető azt hiszi, ért a kiválasztáshoz... Persze kiszervezéskor meg jó toborzócéget kell tudni választani, az sem egyszerű, tekintve a felhozatalt.

jobangel · http://jobangel.hu/blog 2015.06.22. 09:50:29

@doggfather: Szomorú, de ha így működnek, ez az egészséges kompromisszum. Van ahol azért raknak félre CV-t, mert nem találták a Facebookon. Namost, pl. az én nevemmel megoldani, hogy meg is találjanak, és engem találjanak meg a kb. 600 azonos nevűből... benne van a kihívás.

igazi hős 2015.06.22. 09:55:26

"És ha nincs Facebook-oldalam? Legyen." Érdekes, nekem még sose kérdezték meg, hogy miért nem vagyok fent a FB-on. Ez egy kis ország, itt mindenki ismer mindenkit egy adott szakmán belül. 25 év elég hozzá, hogy valódi, ráadásul szakmabeli emberek is ismerjenek és véleményt tudjanak rólam mondani.

jobangel · http://jobangel.hu/blog 2015.06.22. 10:10:54

@igazi hős: Ha olyan szakmád van, ahol szűk szakmai körben elegendő az ismeretség, az jó. De sokan, főleg adminisztrációs munkakörökben, juniorok, pályakezdők, nem specialistaként nem nagyon tehetnek mást, mint alkalmazkodnak. Ennek nem örülök, de nyilván csak azt kell tanácsolnom, ami működik, és nem azt, ami jó lenne, ha működne.

TGabi 2015.06.22. 10:48:07

Tulajdonképpen az a gond, hogy semmi közük hozzá. Tiszta ilyen Orwell - es és 1984 - jellegű szitu.

A munkahelynek a munkaidődet adod el és a munkaerődet. Ergo -ha csak nem valami széljobbos devianciában van nyakig a delikvens, mert olyat én se vennék fel - közük nincs a dologhoz. A tisztelt hR-es inkább azzal foglalkozzon, hogy ne Műkörmös Gizike kaliberű figurák döntsenek arról, hogy értelmes, okos, normális emberek egyáltalán érdemesek-e állásinterjúra. Mert a keresett szakmához sok nem nagyon konyít...:S

És kevés az olyan cég, ahol szakmailag értő HR-es a Hr-es.

Zsuzsi2525 2015.06.22. 11:22:21

HR-es vagyok...
S O H A , de SOHA, nem a HR-es dönt arról kit vesznek fel, mindig az adott területért felelős személy dönt arról, hogy kit vesznek fel. (legalábbis a nagyobb multiknál így van)
PL. Gépészmérnök igazgató jelzi, hogy kell új ember, ilyen és ilyen tapasztalattal, ilyen és ilyen végzettséggel, ilyen és ilyen nyelvtudással.
A HR-es kiírja az állást, és megpróbál minél több ilyen embert összeszedni, mind az egyéni jelentkezők közül, mind pedig azoktól a fejvadász cégektől akikkel kapcsolatban áll a munkáltató.
Mint HR-es, én maximum javasolni tudok, hogy szerintem ő ezért és ezért jó, ő meg ezért nem. De nem én fogok dönteni, mert a szakmai részéhez nem tudok hozzászólni, velem maximum bértárgyalás van, + a részletek.
(mikor kezd, mennyi az előző helyén a felmondási idő, szerződés, cafeteria, honnan jár majd be, kell e utiköltségtám stb. stb stb)

jobangel · http://jobangel.hu/blog 2015.06.22. 11:24:02

@Zsuzsi2525: Ezt én 3 éve magyarázom ezen a blogon... Mármint hogy nem a HR-es dönt csakis és kizárólag. Nem hiszik el :)

benőjenő 2015.06.22. 11:32:42

Szerintem ebben nincs semmi megbotránkoztató. A munkáltató mióta világ a világ, igyekezett minél jobban utánanézni a jelentkezőnek, nyilván elemi érdeke a megbízható munkaerő, a net meg a közösségi oldalak terjedésével meg lehetősége is lett rá. Hát még jóhogy él vele,. Én is élnék privátban is, ha mondjuk bébiszittert vagy takarítónőt vagy akárkit keresnék. Az meg alapszabály, hogy a világgal csak azokat az infókat osztom meg, amiket tényleg szeretném, hogy az egész világ tudjon. De legalábbis nem tartom bajnak. És akkor nem lesz szégyelni valóm a munkáltatóm előtt sem. Szerintem ez átlagos intelligenciával is belátható.

Zsuzsi2525 2015.06.22. 11:56:29

@jobangel: Pedig tényleg nem :) Sőt, ha X embert kiválasszák, és túl sokat kér, arról sem én döntök, hanem megy tovább a felettesemnek, hogy belefér e ennyi bérköltségbe...
Ha nem, én ezt csak továbbítom az új jelöltnek, hogy: "bocs de ennyiért nem"...DE NEM ÉN HOZTAM A DÖNTÉST! :) Én is csak bábu vagyok, annyi különbséggel, hogy maximálisan tisztában vagyok a munkaügyi törvényekkel, rendelkezésekkel...

jobangel · http://jobangel.hu/blog 2015.06.22. 12:34:25

@Zsuzsi2525: A CV-k előszűrésekor azért többek vagytok, mint bábu. Pont ezért kell igen jó HR-eseket tartani, mert ha nem, a bénán önéletrajzot író tökéletes szakmaiságú jelöltek, és a jól kamuzó hóhányók is megtévesztik a HR-est.

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2015.06.22. 12:37:29

Nincs FB-m, nem is lesz. Ellenben van egy jó kis Linkedin oldalam, meg ismernek már sokan. Ez elég.

Naki vagyok kerdojel 2015.06.22. 12:49:34

"És ha nincs Facebook-oldalam?
Legyen. Sok helyen sajnos elvárás."

Én még sehol sem találkoztam azzal, hogy elvárás lett volna fb oldal megléte. Nincs fb oldalam és belátható időn belül nem is lesz (LinkedIn van). Ha valahol ez feltétel, akkor keressenek mást. Szánalmas.

jobangel · http://jobangel.hu/blog 2015.06.22. 12:52:06

@Naki vagyok kerdojel: Ez benne a csapda. Hogy feltételként sosem fogja kiírni, hogy FB profil kell neki, de mégis olyat hív be interjúra, akit megtalált előtte a Facebookon.

Zsuzsi2525 2015.06.22. 13:47:58

@jobangel: Szerintem nincs olyan, hogy "béna" önéletrajz...
Nyilván én, mint HR-es, olyan önéletrajzot rittyentek amilyet egy reál beállítottságú mérnök nem biztos.
Igen, előszűrök, de az elvárás alapján (amit az adott területért felelős vezető határozott meg, TEHÁT NEM ÉN :))))

A "béna" önéletrajz nálam ott kezdődik, hogy elfelejti beírni, hogy tud németül is, nem csak angolul, illetve mondjuk elfelejti beírni mondjuk, hogy van diplomája. Na ez egy "béna" önéletrajz lesz! :)
Magára vessen...
Egy helyesírási hibából nem vonok le messze menő következtetéseket.
De mondjuk, láttam már olyat, hogy a csaj fotója egy egész alakos bikinis fotó volt :D:D:DDDD

Vannak kamugépek is nyilván, ezt tényleg hamar kiszúrom....
általában az első telefonbeszélgetés/személyes interjú alkalmával kibukik (Igen, szoktam telefonon "interjúztatni", ha messze lakik, mert azt telefonon keresztül is ki lehet deríteni, hogy tud e angolul, németül, és nem szivatom feleslegesen sem őt, sem magamat)
Persze ezek mind "egyéni" és magasabb pozíciók.
A HR-es tényleg előszűr, de azt az előszűrést a kiírt elvárás alapján történik.
Értem egyébként, hogy mit szeretnél írni, ennek mindig megvan a buktatója, hogy kidobok valakit a pikszisből akit nem kellene, mert én rosszul ítéltem meg, de mindig az vigasztal, hogy a kamugép lehet, hogy engem átb...sz, de az adott területért felelős vezetőt nem tudja majd :-) Aztán, legfeljebb a következő körben jöhet az akit én csak másodszorra választottam volna.

jobangel · http://jobangel.hu/blog 2015.06.22. 13:58:00

@Zsuzsi2525: Én a "magára vessen" emberekből tudok "ő kell azonnal"-t csinálni, CV-írással. Gondolom, neked nem kell mondani, milyen önéletrajzok érkeznek időnként, és ez nem feltétlenül a humán-reál beállítottságból ered (magam is reál lennék szakma szerint ugye...).

A "magára vessen"-nel nekem az a bajom, hogy önéletrajzot írni nem tanítanak sehol. Ergo, aki nem tud, nem azért, mert lusta, hülye stb. Azért, mert nem tanították meg neki. Látok már lelkes tanerőket - akik az én blogomat is használva - tanítják. Vannak sikerélmények, ezek kicsit jobb CV-k, de azért én még tudok hozzátenni.

A legbénább szerintem toronymagasan az a CV volt, amiben nem volt benne az elérhetősége, és hiába volt jó a többi tartalom, nem találtak rá a pályázóra :(

A megvalósult amerikai ólom.. 2015.06.22. 14:20:08

Csak egyet nem értek, ha mondjuk valakit Tóth Istvánnak hívnak,akkor hogyan fogja megtalálni a profilját a HR-es a Facebook-on?

jobangel · http://jobangel.hu/blog 2015.06.22. 14:27:08

@A megvalósult amerikai ólom..: Erről elsőkézből van gyakorlati tapasztalatom lévén, Fazekas Éva néven sem egyszerű megtalálódni. A Facebook már a kereséskor feldobálja a profilképeket, és már a profilkép alapján lehet látni, hogy a jelölt Tóth István egyenlő-e a felkínálttal. Ugyanígy segít a földrajzi elhelyezkedés, illetve ha beírta a jelölt a legutolsó/azelőtt munkahelyét, azzal is szűkíthető. De leghatékonyabb a fénykép, ezért is írtam arról a posztban.

Peetee 2015.06.22. 14:55:43

@Zsuzsi2525: Ez így van rendjén, ezzel semmi gond nincs. De nem jutok át a HR-es szűrőn, mert pl. középkék inget vettem fel adott hónap 11én, vagy mert a fészbúk oldalamon cicás képet osztottam meg, ami neked nem tetszik, mert az ex-pasid is imádta a cicákat. Na, ezért van a többségnek komoly gondja a HR-esekkel, nem azért, mert nem őt vették fel. ;)

Zsuzsi2525 2015.06.22. 15:32:06

@jobangel: Igen, ez mindent visz! :D :D - Én már csak azért is, a kihívás miatt megpróbáltam volna rátalálni, facebook, net, stb. alapján, hátha ráakadok valami alapján :D

Arra próbáltam célozni amúgy, hogy egy okos HR-es azt nézi mit tud, és nem azt, hogy milyen formai hibákat tartalmaz az önéletrajza.
Igen, tudnék mesélni :D mail cím: "kamozzunk@....... :D vicces :)

Érdekes amit írsz! :) Szerintem akinek van egy kis sütnivalója, az beüti a gool-ba, hogy "önéletrajz minta" és kedvére válogathat. Onnan már lehet tippeket szedni. Pályám elején nem ment még annyira az angol, (németes vagyok inkább) hát én fogtam a gépem, majd beütöttem, hogy "HR job united kingdom" és ott találtam szépen megfogalmazott angol, HR-es állásajánlatokat, és onnan copyztam ki a megfelelő sorokat a saját önéletrajzomba :)))

Zsuzsi2525 2015.06.22. 15:39:11

@Peetee: "nem jutok át a HR-es szűrőn, mert pl. középkék inget vettem fel adott hónap 11én, vagy mert a fészbúk oldalamon cicás képet osztottam meg, ami neked nem tetszik, mert az ex-pasid is imádta a cicákat"
1; Ez így f...ság. már bocs...
2; Elég ha az inged tiszta, és lehetőleg vasalt valamennyire. (de ebbe is bele lehet magyarázni, hogy: ha vasalt, akkor azt fogom gondolni, hogy "a pasinak van csaja aki vasal rá, nem fog túlórázni, mert siet haza a barátnőjéhez délután. Vagy: nem vasalt, "és azt fogom gondolni, hogy "nincs barátnője, szakmailag jó, sokat fog túlórázni du/este otthon, mert nem siet haza senkihez....
de gondolhatja azt is, hogy "trehány disznó, nem vasal, biztos a munkában is igénytelen"
Nem! :)
Egy normális HR-es, bizonyos korlátok között von le következtetéseket, ha a fentiek eszembe is jutnak önkéntelenül, akkor sem a cica lesz a döntő vagy a középkék inged :) Ellenben ha tördeled a kezedet, vagy nincs levágva a körmöd rendesen, vagy rövidnadrágban jelentél meg, mégis mit vársz? :)

jobangel · http://jobangel.hu/blog 2015.06.22. 15:48:32

@Zsuzsi2525: A CV-minták közül rosszat választ néha... Nem tudja, mi legyen a CV fókusza, benne hagyja az adatlapban az adatokat, egyáltalán nem tudja egy álláshirdetésből kiszűrni, mi fontos ott és mi nem az eddigi tudásából, tapasztalatából (jut eszembe, tessen szép álláshirdetéseket írni, az is segíteni a jó jelentkezéseket!) Ezt tanítani kellene, mint a matekot. Mikor tettem rá javaslatot, hogy legyen ilyen a NAT-ban, azt a választ kaptam, hogy ez az osztályfőnöki óra témája lehet. Namost egy 20 éve irodalomtanárként működő pedagógus vajon mennyit tud a középfokú végzettséggel végezhető logisztikai pozíciók elvárásairól pl. ?

Az angolos megoldásod jó, de én azt szoktam tanácsolni, hogy ne mutasson többet az anyag, mint a valós tudás. Inkább írja meg alapfokú angollal a levelet, mint egy oxfordi szófordulatokkal telepakolt csodát küldjön, aztán interjún van meglepődés, mindkét oldalról. Fura, hogy egyébként fordítva szokott történni: a sejthetően jó angolosok (pl. több év munka angol nyelvterületen) írnak gagyi angol szövegeket...

A megvalósult amerikai ólom.. 2015.06.22. 16:10:07

@jobangel: Tudom, hogy számítástechnikai analfabéta vagyok, de hogyan lehet szűkíteni a Facebook-on? Annak idején az iwiw-en meg tudtam csinálni. Feljött egy panel, amibe keresési paramétereket lehetett beírni, de a Facebook-on hol van ilyen?

jobangel · http://jobangel.hu/blog 2015.06.22. 16:53:22

@A megvalósult amerikai ólom..: ez nem informatikai tudás hiánya, csak sok próbálkozásra lehetsz benne virtuóz :) Egyébként úgy van kitalálva, hogy ne legyen egyszerű. Tehát, a search mezőbe beírod, hogy pl. Tóth István, és akkor kapsz egy csomót, így nem jó. Akkor beírsz olyasmit pl., hogy Tóth István Budapest akkor kevesebbet. A lista végén lesz egy nagyító, mellette a Tóth István név, és azzal is találhatsz többet. Igazi rendes szűrő nincs benne, arra épít, hogy olyasvalakit keresel, akivel valamilyen módon közös körben vagy (közös group, közös ismerős). És persze azért ilyen, hogy minél több adatot kelljen megadnod a pontos megtalálhatóságodhoz.

5perc 2015.06.22. 17:05:06

@jobangel:
"A Facebook már a kereséskor feldobálja a profilképeket, és már a profilkép alapján lehet látni, hogy a jelölt Tóth István egyenlő-e a felkínálttal."
Ehhez az kell, hogy fényképes legyen az önéletrajz. De azt nem tudom, hogy ezen a héten éppen etikusnak számít-e fényképes önéletrajzot kérni (szerintem nem az).
Én nem csodálkozom, hogy az emberek nem szeretik a HR-est, mint felesleges, köztes lépcsőt. Azt gondolják, hogy azért kell érdekes ("jó") önéletrajzot beadni, hogy a HR-es ne unatkozzon annyira, mikor végig kell futnia mondjuk száz darabon. És azért kell variálni, hogy akkor most bullett pointok legyenek, vagy egész mondatok, vagy hol emelje ki melyik szót, hátha a HR-esnek pont az övén akad meg a szeme egy pillanatra. Azért adja be a legkönnyebb papíron, hogy amikor a levegőbe dobja az önéletrajz kupacot (és ne legyen kétsége senkinek, mert ez bevett szokás és megmagyarázza magának, hogy "az álláskereséshez szerencse is kell"), akkor az övé kerüljön legfelülre, azért térjen el a CV papírmérete a szabványos A4-estől, hogy az övé lógjon ki valahol a kupacból.
És persze a HR-es "nem dönt", csak azokat a pályázókat, akiknek a CV-je nem köti le a figyelmét, nem elég "érdekes" a személyiségük egy adminisztrátori munkakörbe, nem elég helyesek egy zárt irodába vagy a szerszámgép mellé, azokat nem adja tovább, mert hát neki valamilyen szempontok szerint csak dönteni kell, ha már a szakmai részéhez egyáltalán nem ért, így marad a fb profil és kiválasztott egy olyan szempontot, amit mindenki hamísít. A szakmai interjúra meg már sor sem kerül.

maxval bircaman felelős szerkesztő · http://bircahang.org 2015.06.22. 18:44:31

@Hujber Tünde:

Ez sok dologtól függ. Szokatlan vallás vagy politikai irányzat híveit nem szokták szeretni a munkaadók.

maxval bircaman felelős szerkesztő · http://bircahang.org 2015.06.22. 18:48:55

@enpera:

Szakmától függ.

Egyik munkahelyemen kötelező volt a FB-profil.

Az egyik kollégának nem volt. Szóltak neki, akkor csináljon. De ő nem akart, mire ismét szóltak neki: csinálj kamuprofilt akkor, de mindenképpen kell.

Ugyanis a cég FB-oldalát kellett többek között moderálni, s ehhez mindenképpen kell saját profil.

==T== 2015.06.22. 19:18:35

@TGabi: Bravo. Vagyis te sem vagy különb azoknál, akiknek amúgy megveted a gyakorlatát, de azt hiszed.

jobangel · http://jobangel.hu/blog 2015.06.22. 20:18:40

@many-many: Velem nem fordult elő, mert nem HR-esként kerestem embereket, és akiket én kerestem, ott a tudás mindennél előbbrevaló volt. De dolgoztam multiban, ott pl. nagyon kövér (szó szerint 200 kg fölött, ő maga mondta, hogy annyi), korszázst hordó munkavállalók, hormonzavartól kiritkult hajú nő, törpenövésű kollégák is dolgoztak. Nyilván, mert szoftverfejlesztőnek, jogtanácsosnak, stb. az kell, aki a legjobb szakmailag. Ugyanitt roma lánykát is felvettek titkárnőnek, mert neki ment a legjobban az angol állásinterjú a felhozatalból. Ott persze csini lányka volt mind, de csininek lenni kevés volt.

Abban igazad van, hogy a szimpátiát az ún. szép emberek könnyebben elnyerik, erre még kutatások is vannak, de a legtöbb komoly pozícióban a tudás elengedhetetlen, és a külső másodlagos. Ápolt, rendezett külseje legyen, hogy nem futja Armanira, értjük, hogy fiatalon jó ötlet volt a tetkó, azt is. Nem annyira mérvadó a külső, mint sokan hinni szeretnék. A HR-eseket érő negatív véleményekben benne van az a jóadag sértettség, amit egy-egy elutasítás okozni tud - és ezt is megértem, csak nem értem :) A sértődöttség nem visz előre.

Bambano 2015.06.22. 20:40:26

@Zsuzsi2525: dönthetsz úgy, hogy elsikkasztod egy jelölt anyagát? dönthetsz. szóval lehet, hogy nem te döntöd el, hogy kit vegyenek fel, de igenis te döntöd el, hogy kit nem.

@TGabi: "És kevés az olyan cég, ahol szakmailag értő HR-es a Hr-es.": valójában ez a probléma a hr-rel.

az meg alsó hangon vicc, hogyha nincs fb-d, nem vesznek fel. senkinek másnak nincs joga eldönteni, csak nekem, hogy lesz-e fb-m vagy sem. felső hangon meg törvénysértés.

nekem pl. se facebookom, se linkedinem. ha ezért nem vesz fel egy hr-es, az az ő problémája.

Bambano 2015.06.22. 20:52:51

@jobangel: "Ez benne a csapda. Hogy feltételként sosem fogja kiírni, hogy FB profil kell neki, de mégis olyat hív be interjúra, akit megtalált előtte a Facebookon.": amely állítás egyébként ekvivalens azzal, hgoy a hr-es dönti el, kit (nem) vesznek fel. ezzel három évi munkádat cáfoltad. :)

"A "magára vessen"-nel nekem az a bajom, hogy önéletrajzot írni nem tanítanak sehol.": mert nem lehet tanítani. Évek óta olvasom a blogodat, és ennyi idő alatt rájöttem, hogy az én önéletrajzom miben más, mint amit te jó önéletrajznak gondolsz. De hogy az aktuális hr gizinek mi lesz jó, az-e, amit eddig írtam, vagy az, amit tőled lehetne tanulni, vagy egy harmadik, sose derül ki. A matek egyszerű, ott lehet tudni, hogy 2+2=? mindig 4 a válasz. akárki kérdezi, mindig 4. Nálatok? Még te, mint jobangel, álláskeresők mentőangyala, is kosárszám publikáltál már önéletrajz mintákat, még hozzád se lehetne úgy jelentkezni, hogy a cv-d tutti.

@Zsuzsi2525: "A HR-es tényleg előszűr, de azt az előszűrést a kiírt elvárás alapján történik.": és soha a büdös életben ki nem derül, ha a beérkezett 500 cv-ből néhány úgy landolt a kukában, hogy nem kellett volna.

jobangel · http://jobangel.hu/blog 2015.06.22. 21:10:22

@Bambano: Egyáltalán nem biztos, hogy a kiválasztó HR-es nézi a Facebook-profilt. Lehet, hogy a leendő főnök, lehet, hogy a tulaj felesége (ilyet is láttam már, éljenek a szakértő magyar kkv vezetők :( Ja, a tulaj felesége férfi "titkárnőt" választott az férjének, na vajon miért? :) Szóval továbbra is úgy van, hogy ahol szakmai és HR-szakmai döntések születnek, ott a HR nem élet-halál ura. Csak jobb azt hinni, hogy méltatlanul élet-halál urává vált valaki miatt nem került be vki egy állásba, mint azt, hogy alkalmatlan volt.

Az önéletrajz mindig egyedi, mert minden ember egyedi. Na de minden egyenlet is egyedi, és mégis meg tudják tanítani, hogyan kell megoldani. Így van ez a CV-kkel is.

Nekem nem kell tuti CV, ha hozzám jelentkezik valaki, én tudok kérdezni :) Ugyanez fordított helyzetben, ha én keresek állást, nem valószínű, hogy mindenki tutinak tartja a CV-met, de el tudom mondani állásinterjún, amit én akarok, és nem baj, ha a másik oldal nem tud kérdezni. Én akkor is elmondom, mert tudom, miről akarok beszélni.

Az 500 CV-s pakkban kétségtelenül sok alkalmas van, nemcsak egy. De headcount csak egy van, valahogy választani kell. Erre van sok tudományos módszer, de a legvégén a 2-3 utolsó körös közül leginkább a szimpátia fog dönteni. Nem a HR-esé, hanem a szakmai vezetőé.

padisah 2015.06.22. 22:28:16

na ezér' gyűlölöm a facebook-ot: piedesztálra emelte a képmutatást

(és ezen kívül a szociális helyezkedés és versengés legfőbb eszköze, arra való hogy lehet érdemi munka helyett szocializációval az erőforrások közelébe kerülni)

nem szabadott volna soha olyan programot működni engedni, amiben névvel, arccal lehet illetve kell megjelenni, ez pont olyan dolog mint a demokrácia ahol a szavazás nem titkos, az urnától kifelé jövet rád tetoválják ha a jobbikra szavaztál

Bambano 2015.06.22. 23:00:25

@padisah: nem az fb a képmutató, hanem azok, akik szerint az fb-n neked hazudnod kell.

padisah 2015.06.22. 23:10:03

az fb teremti a helyzetet, amiben vagy hazudsz és képmutatsz vagy hátrányba kerülsz

Hujber Tünde · http://egyszeruen.blog.hu 2015.06.23. 08:43:24

@maxval bircaman felelős szerkesztő: Mivel én ateista vagyok, nekem a vallás már önmagában szokatlan. :)

jobangel · http://jobangel.hu/blog 2015.06.23. 09:07:06

@padisah: Nem, azt te teremted magadnak. Ha úgy érzed, képmutatónak kell lenned, és hazudnod kell, akkor azért nem a Facebook a felelős. De miért kéne mást mutatni, mint ami vagy? Miért kéne hazudni?

padisah 2015.06.23. 11:33:43

@jobangel: érdekes hogy most ezt írod, holott az egész poszt pont arról szól, amiről kifakadtam a facebook kapcsán.
Gondolom a fogolydilemma megvan.

Adott 10 potenciális álláskereső, köztük én. Tegyük fel,hogy én úgymond őszinte vagyok a facebook profilomon, és mondjuk kiteszem a Nagy-Magyarország térképet, vagy némi utalást hogy túl sok a fekete az országan, a többiek viszont bár pontosan ugyanezt gondolják a témáról, ők nem. Akkor én biztosan kiestem a felvételi rostán mondván én szélsőséges nézeteket vallok. A többiek meg vagy szélsőséges nézeteket vallanak vagy nem, ez nem derült ki. Ha történetesen szélsőséges nézeteket vallok, akkor jobban járok ha erről a facebookon mélyen hallgatok, ha azt szeretném hogy legyen állásom. Máris képmutató lettem, és hazudtam.

Én viszont valóban szélsőséges nézeteket vallok, csak inkább olyan irányba hogy demokrácia meg az eredeti értelemben vett liberalizmus, és nem tudom támogatni hogy a rendszer akár azokat akik ilyen nézeteket vallanak, képmutató viselkedésre kényszerítse. Sőt, igazából azzal se értek egyet, hogy ilyen alapon a hr-esnek diszkriminálnia kellene, de ez megint olyan dolog amibe nem lehet kívülről beleszólni, és ők a gyakorlatban diszkriminálnak. A szólásszabadságnak kifejezetten fontos kelléke az anonimitás, hogy ne lehessen a nem-homogén, "abnormális" vélemény képviselőit az elhajlásért megbüntetni, mert akkor soha senki nem fogja kimondani az igazságot, inkább mindenki lapít.

jobangel · http://jobangel.hu/blog 2015.06.23. 14:43:39

@padisah: Félreértettél, a posztom nem arról szól, hogy hazudj és légy képmutató. Arról szól, hogy azt oszd meg a nagyközönséggel, ismerősökkel és ismeretlenekkel, amik rájuk tartozhatnak. Részeg bulizás, hálószobatitkok stb. nem tartozik senkire, magánügy. És ha szélsőséges nézeteket vallasz, az is a te dolgod, hogy ezt milyen körben teszed, szintén. Ez nem képmutatás, csak éppen nem reality-showként éled az életed.

Ha ilyen véleményeket akarsz megosztani, azt legjobb, ha az ismerősi köröddel osztod meg, mert lehet, hogy ők tudnak olyasmit rólad, ami miatt indokoltnak látják - még ha elfogadhatónak nem is - az ilyesfajta véleményed. De ezt ne lássa olyan, aki munkát adhatna neked, mert nem tartozik rá, hogy az adott témában mi a véleményed, ha az nem kapcsolódik a munkához. Ha igen, akkor viszont az a dolga, hogy rákérdezzen állásinterjún.

Tanulságos eset: www.origo.hu/foci-vb-2014/light/20140711-halott-antilop-miatt-bukta-a-modellszerzodest.html ---- Ha a lányka nem facebookol, akkor most a Loreal kampányarca...

padisah 2015.06.23. 14:55:24

@jobangel:asszem sose fogunk egyetérteni :)

Amit belinkeltél pont kifejezetten jó példa arra, (a)hogy a facebook képmutatásra kényszerít. Ezt persze lehet úgy is értelmezni, hogy nem a facebook volt az elkövető, hanem a Loreal, mert ők lázadtak be az antilopos fotóktól, de a Loreal tevékenységét a facebook tette lehetővé. És nyilvánvalóan nem csak neki.

Számomra ebből a tanulság az, hogy ne legyen facebook profilod, mert csak problémákat generál.

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2015.06.23. 16:15:25

@jobangel: akkor engem miért hívnak be mindig FB nélkül? Sőt, Linkedinen találnak meg, keresnem sem nagyon kell már rég.

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2015.06.23. 16:16:32

@maxval bircaman felelős szerkesztő: ezt elfogadom, viszont olyan céghez meg nem mennék ahol FB oldalt kell moderálni :)

jobangel · http://jobangel.hu/blog 2015.06.23. 20:02:00

@enpera: Lehet, hogy nem olyan állásokra jelentkezel, ahol még 400 jelölt van rajtad kívül, és gyakorlatilag minden jelölt ugyanazt tudja (adminisztrációs állások általában ilyenek). És nem is pályakezdő vagy, akinek nincs mit írnia a CV-be, ezért ha többet akarnak tudni róla, utánajárnak máshol is.
A Linkedin jó dolog, ezért tereltetem a Facebookon nézelődőket a Linkedinre.

jobangel · http://jobangel.hu/blog 2015.06.23. 20:05:40

@padisah: A Facebook semmire sem kényszerít, azt írsz ott és annak, akinek akarsz. Csak vannak következményei. A lányka is nyugodtan vadászgathatott volna antilopra, és ezzel büszkélkedhetett volna a baráti körének, és akkor a Loreal nem szólhatott volna semmit. De ő teljesen publikussá tett olyasmit, ami a cégére rossz fényt vethetett volna. Ha nem teregeti ki publikusan, akkor a Loreal csak annyit tehetett volna, hogy zárt ajtók mögött megkéri a lánykát, a jövőben ne vadásszon antilopra, mert ők azt nem szeretik.

Bambano 2015.06.25. 20:45:20

@jobangel: "Ha a lányka nem facebookol, akkor most a Loreal kampányarca...": ez az igazi hazugság, több szempontból is.
- ha nem facebookol, akkor máshonnan derül ki. mert ki fog, főleg, ha szerez pár irigyet.
- mennyivel jobb, ha hazudozol a facebookodon és későn derül ki, hogy milyen vagy?
- oké, hazudsz az fb-n, és nem rakod fel azt a képet, amin éppen felfelehánysz és aláfekszel. majd ugyanezt a produkciót előadod a céges karácsonyi bulin.

nem lett volna tisztességesebb azt mondani, hogy ilyen vagyok, előre szólok, így fogadj el vagy sehogy?

jobangel · http://jobangel.hu/blog 2015.06.25. 21:09:20

@Bambano: Az, hogy nem mond el valamit, nem hazugság. Pont az a lényeg, hogy azt mondja el a világnak, ami a világra tartozhat. (pl. hálószobatitkainkat sem posztoljuk a Facebookra, ugye...) Szóval a kiindulásod téves: nem hazugságról van szó. Tehát nem is tisztességről.

A facebookra a részegen hányós kép pont úgy nem való, mint a vécén ülős, hiányos öltözékes stb. A céges karácsonyi bulin meg ne rúgj be, mert az sem lesz jó a karrierednek. A berúgás a céges bulin nem őszinteség, hanem hülyeség :)

Don Tejbegríz a féllábú matrac · http://konyvespolc.webnode.hu 2015.06.25. 23:46:10

Egy Official profil a nagyvilágnak pár alap adattal nulla mozgással, a hétköznapi élethez meg ott egy nickneves facebook és le van tudva a dolog.
Nem kell ezt túlmisztifikálni.

Crom77 2015.06.26. 15:47:32

@Bambano: Akartam írni, de megelőztél. Csak egy ilyen eset derülne ki bizonyíthatóan, hogy valaki önéletrajzát azért dobja félre egy cég, mert az illetőnek nincs facebook-ja vagy linkedin-je, a gatyát le lehetne perelni róluk ezért negatív diszkrimináció miatt. Egyébként nekem sincs egyik sem, soha nem is volt - alapból utálom az összes közösségi oldalt.

@jobangel: Egy kérdés, hogy egy kicsit belekössek a posztba. Ha én esetleg (elméletben, mert ilyen sose fog előfordulni) fenn vagyok facebook-on a nevemmel, ami nem túl gyakori, de vannak ilyenek bőven, viszont nem akarom publikusan megosztani a képeimet, sőt, a személyes adataimat se, pl. hogy mikor születtem, esetleg hol lakom, honnan a fenéből fogja tudni a HR-es, hogy az alatt a név alatt én vagyok? Ha meg kint van egy kép, ezekkel a minimál infókkal, abból mégis mit fog leszűrni a HR-es? Hogy oké fent vagyok, és kb. ennyi. Mert az a posztból világos, hogy kb. semmit nem tanácsos publikusan megosztani magunkról. Ha meg, ahogy mások is írták, hazudok az adatlapon, azzal nemcsak magamat csapom be, de az első, esetleg második körös interjú alatt egy felkészült HR-es is rá fog erre jönni és máris reszeltek a továbbiaknak. Első körben a HR-est ne a személyiségem privát vonala érdekelje, hanem hogy szakmailag kompetens vagyok-e arra a pozícióra amit megpályáztam. Minden más a főnökségre tartozik. Nem keresek jelenleg állást, nagyon elégedett vagyok a jelenlegi munkahelyemmel, de ha tőlem egyszer is azt mondanák állásinterjú előtt vagy után, hogy facebook/linkedin profil? És én erre azt mondanám hogy nincs és buknám az állást...hát meglenne a véleményem az adott cég HR-eséről. Mellesleg első kézből hallottam ilyen történetet, de bizonyítani persze nem lehet. Amit ki akartam az egészből hozni: jobb ha az embernek nincs facebook profilja, meg semmilyen. A HR-es meg dolgozzon meg a pénzéért, egy személyes interjú keretében szondázza a jelölteket, ne azok alapján, amit a közösségi oldalakon talál róla.

jobangel · http://jobangel.hu/blog 2015.06.26. 17:14:53

@Crom77: Ahogy a posztban is írtam, pont elég, ha a Facebookon talál rólad egy képet és egy linkedin profil linket. Ebből azt fogja leszűrni a HR-es, amit a Linkedinen lát.

A szakmai kompetenciád a HR-es csak nagyjából fogja felmérni, a CV-dben írtak alapján (ezért segít sokat az esélyeken egy jó CV), szakmailag nem fog értékelni, ha kb. az van benne, amikre neki mondták, hogy kell. A HR-es nem gépészmérnök, építészmérnök stb., ő HR-es. CV alapján azt szűri, hogy kb. azok az végzettségei, tapasztalata van a jelöltnek, ami a cégnek kell. Hogy szakmailag az adott gépészmérnök jó vagy kutyaütő, azt majd a szakmai vezető állapítja meg.

Állásinterjún a legritkább esetben kérdeznek rá a Facebook, Linkedin profilodra, emiatt nem fogsz állást bukni. Ami miatt a Facebook-Linkedin vonalon elcsúsznak a jelöltek, az az ott közölt cégkultúrába nem illő tartalom (rasszista, állatkínzó, vagy pl. a bankokat szidó ember, ha céges ügyfelek többsége bank.) Ilyenkor a HR-es igenis megdolgozik a pénzéért, mert ha felveszik a bankokat szidó salest, akkor bizony lehet arra számítani, hogy az első ügyféllátogatás előtt az ügyfél is rá fog keresni emberünkre, mert miért ne tehetné?

Összességében: felelősen kell megnyilatkozni minden témában, felelősen kell használni ezeket az eszközöket. Mert jó eszközök, de mégis veszélyesek annak, aki nem tudja, mit kockáztat.

Crom77 2015.06.26. 17:31:55

@jobangel: Értem amit írsz, de nekem Linkedin profilom sincs. Egyszerűen se szükségét, se értelmét nem láttam hogy ilyet létrehozzak. A facebook/linkedin profil meglétére első kézből kaptam olyan infót, ami miatt egy ismerősöm bukott egy állást - abban igaz a dolog, hogy egyáltalán nem biztos hogy csak annak hiánya miatt, de - ahogy ő mondta - a HR-es feltűnően kedvetlen lett, amikor meghallotta, hogy ez nincs a pályázónak. A cégkultúrába nem illő, rasszista vagy egyéb tartalmak valóban nem illenek egy normális cég profiljába. Másrészt, melyik állásra pályázó annyira hülye, hogy a facebook oldalán pont azt a szektort ócsárolja, ahova elhelyezkedni akar? Minimális. Innen meg visszajutunk oda, ahonnan az egész kérdést indítottam: ha egy normális, értelmes jelölt jelentkezik, még a CV-je se olyan hogy elsőre a kukában landoljon, de nincs se FB-je, se Linkedin-je (de mondjuk van szakmai kompetenciája), akkor mekkora esély van rá, hogy ezek hiánya miatt már eleve a szemetesben végzi a pályázata?

jobangel · http://jobangel.hu/blog 2015.06.27. 13:54:41

@Crom77: csak emiatt nem "végzi szemetesben" az önéletrajza. Ha valaki jó jelölt, nem hagyják elveszni, szólnak neki, h ezt vagy azt pótolja. Nekem pl. közvetítő szólt, h mit javítsak a Linkedin profilomon, és hogy gyűjtsek ajánlásokat ott, mert az ügyfele szokta nézni. Amerikai multi, jó munkahely volt, szerettem :)

Fodor Balázs 2015.06.28. 07:44:48

"Legyen. Sok helyen sajnos elvárás. Tegyél fel egy profilképet, linkeld be a Linkedin profilodat, és kész. Többé a Facebook felé sem kell nézned, ha nem akarsz."

De nem. Miért várod el, hogy egy magáncég (ami senkid és senkim) szolgáltatását igénybevegyem a kedvedért? Az egész elvárás abszurd. Mintha azt kérnéd, hogy a Spar-ba járjak kenyérért és ne a Tesco-ba.

Fodor Balázs 2015.06.28. 08:16:23

Azt továbbra sem értem, hogy egy olyan FB profil, amin nincs semmi publikus adat, meg mire jó és minek azt elvárni? Oké, mondjuk azt jelenti, hogy nem bújdoklom mások elől, tehát szociálisan vállalom magam (pusztán azzal a ténnyel, hogy fent vagyok). Na de, egyrészt ehhez sincs köze senkinek, másrészt akkor miért ne kérjünk a pályázótól mondjuk utolsó három havi befizetett fűtés csekket is? Csak hogy látszódjon, megbízható. Vagy miért Facebook? Miért nem valami más? Mondjuk nekem ВКонтакте regem van és én várom el, hogy a cég regisztráljon rajta, mert csak.

jobangel · http://jobangel.hu/blog 2015.06.28. 10:19:37

@Fodor Balázs: Nem várom el. Ha növelni akarod az esélyeid, jó ha van, erről szólt a poszt.

jobangel · http://jobangel.hu/blog 2015.06.28. 10:22:33

@Fodor Balázs: Az az FB-profil, amin nincs semmilyen publikus adat - kivéve a Linkedin linket az ottani profilodra! - arra jó, hogy ha semmit sem akarsz megosztani idegenekkel, akkor eltereled őt a Linkedinre, ahol a teljes szakmai múltadra ráláthat, más nézőpontból, mint a CV-dben. Az álláskeresőnek ez jó, mert olyan adatokat találnak róla - jó profil esetén - ami segíti az álláskeresését.

Van ám olyan munkahely, ahol még azt is megkérdezik, van-e szeretőd, és veled egynemű-e... (C típusú nemzetbiztonsági vizsgálat, nem tudom, alkalmazzák-e még). Ilyen helyeken főleg fontos, miket írsz ott, ahol nincs korlátozás.

Fodor Balázs 2015.06.28. 12:40:23

@jobangel: "Nem várom el. Ha növelni akarod az esélyeid, jó ha van, erről szólt a poszt."

Nyilván, ezt mindenki érti. De ezen felül, ha elvi kérdésként nézzük, akkor azért megállapítható, hogy ez egy ordas, sötét és méltánytalan gyakorlat. Csak hogy azért amikor csináljuk, ott legyen a fejben a helyes minősítés.

"Az az FB-profil, amin nincs semmilyen publikus adat - kivéve a Linkedin linket az ottani profilodra! - arra jó, hogy ha semmit sem akarsz megosztani idegenekkel, akkor eltereled őt a Linkedinre, ahol a teljes szakmai múltadra ráláthat, más nézőpontból, mint a CV-dben."

Tehát akkor arról beszélünk, hogy a HR-es a FB-on tud keresni, de ezt a képességét a LI esetében azonnal elveszíti. Továbbá semmi nem akadályoz meg abban, hogy a CV-be a LI URL-t adjam meg, még akár kattinthatóan is.

"Van ám olyan munkahely, ahol még azt is megkérdezik, van-e szeretőd, és veled egynemű-e... (C típusú nemzetbiztonsági vizsgálat, nem tudom, alkalmazzák-e még)."

Nem tudom, mire jó az, hogy szándékosan nem érted, amiről szó van. Nyilván, ha olyan állásra jelentkezel, ahol átvilágítás szükséges, akkor az van. Viszont még ez sem FB profilról szól, meg arról, hogy milyen típusú mobiltokom van, meg melyik telefonszolgáltatónál rendelek családi tarifacsomagot. Pár sörben mernék fogadni, hogy a nemzetbiztonsági átvilágítás, vagy akármi során SEM az van, hogy kijelentik, legyen FB profilod, különben nem mész át az átvilágításon. Tehát egy teljesen nem idevágó eseményt sikerült behozni a képbe.

jobangel · http://jobangel.hu/blog 2015.06.28. 13:47:29

@Fodor Balázs: Szerintem te nem érted most, miről van szó, és miről is írtam. Azt írtam, étem, ha valaki nem szeretne idegenekkel megosztani dolgokat a Facebookon, sőt, ez a normális. Ellenben az online utánakeresést segítheti, ha a Facebookról a Linkedinre irányítja azokat, akik állás miatt keresik az online jelenlétét. Fogalmam sincs, mit értesz ezen, hogy "Tehát akkor arról beszélünk, hogy a HR-es a FB-on tud keresni, de ezt a képességét a LI esetében azonnal elveszíti." --- nem csoda, mert ennek nincs értelme, és ilyet nem is állítottam.

A CV-dbe beteheted a Linkedin linket kattinthatóan, sőt, jó is, ha beteszed. Ettől még rádkeresnek a Facebookon is, ha akarnak. És ha ott is a Linkedinre jut, az nem baj. Akkor azt látja, hogy nem kívánod megosztani publikusan a dolgaidat, és kész. Ami nem, ha nem talál semmi olyat, ami erősíti a jelentkezésed. Az meg kifejezetten baj, ha olyasmit talál, ami nem szól melletted.

Fodor Balázs 2015.06.28. 16:46:27

@jobangel: Innen indultunk, erre reagáltam először: "Legyen. Sok helyen sajnos elvárás. Tegyél fel egy profilképet, linkeld be a Linkedin profilodat, és kész. Többé a Facebook felé sem kell nézned, ha nem akarsz."

Tehát az állítás az, hogy "Legyen FB profilod.", amit kiegészítettél azzal, hogy "sok helyen elvárás", ami utóbbiban az "elvárás" szó vélhetően azt jelenti, hogy ha nem teljesül az, ami elvárás, akkor azonnal/emiatt kiszórnak. Tehát az egészet összefoglalva: azt állítod, hogy ha nincs FB profilom, akkor munkahelyek egy részét emiatt bukhatom.

Na most nekem eszem ágában sincs az előbbi állítást tagadni, mert simán elhiszem, hogy vannak olyan cégek, ahol ezt a nevetséges és sötét fogyasztói viselkedést várják el tőlem, mint amit maguk is csinálnak. Azzal is egyet tudok érteni, hogy az előbbi miatt gyakorlatban a tanácsod megállja a helyét. Én egy szóval nem mondtam, hogy "ne legyen FB profilja" bárkinek is. Az viszont elmondható elvi szinten, hogy maga az elvárás nem oké. Aminek részben nevetséges voltát lehet úgy kidomborítani, hogy leírod a helyzetet, mi szerint X cég az alapján akar felvenni a cégéhez, vagy sem, hogy én igénybe veszem-e Mark Zuckerberg USA állampolgár internetes szolgáltatását, vagy sem. Mert ha ez elvárható, akkor az is, hogy legyen XBook is, meg Myspace is, meg vásároljak a Sparban, legyek a Démász ügyfele, meg legyen Vatera profilom és mindenhová tegyem ki a LinkedIn URL-t (mert ugye nem árthat), de legjobb, ha az autómra (ami csakis mondjuk Volvo lehet, mert miért ne lehetne az is elvárás) is ráfóliáztatom, hátha épp a dugóban a HR-es mellett állok meg. A Facebook semmi más, mint egy (vagy több) magánszemély által üzemeltetett internetes kereskedelmi vállalkozás, ami személyes kapcsolattartásra alkalmas valamilyen formában. Amikor átvilágítanak, meg erkölcsi bizonyítványt kérnek, az állami, közösségi szolgáltatás, nem akárki cégének kell szolgáltatnom adatokat, csak azért, hogy a HR-es tudjon mire kattintani.

Utána pedig szépen körülírod, hogy legalább azért legyen FB profilom, hogy a LI URL felületeként szolgáljon, mert ezek szerint a HR-es, ha nem talál FB profilt, akkor megakad, tanácstalanságában ugyanazt a keresést nem tudja egyből a LI-n megtenni, mert ha meg tudná, akkor mi a fenének kellene ugye a FB.

Te érted félre: én nem idegenekkel nem akarok megosztani információt, hanem nem akarok semmilyen adatot egy cég kedvéért önként átadni MZ USA állampolgárnak, de más cégnek sem, legalább is ha ez a követelménye egy állás megkapásának, akkor az ostoba és nevetséges dolog. Az egész abszurditását akartam megvilágítani, nem a te gyakorlati tanácsaid érvényét tagadni, mert ez utóbbiban nincs köztünk vita. De az talán nem árt, ha ilyen felületeken (is), mint ez a blog, néhányan legalább egy kicsit elgondolkodnak és tudatosabb fogyasztók, vagy álláskeresők lesznek. Bliccelés közben is érzed, hogy elvben nem cselekszel helyesen, még ha az adott helyzetben jobb megoldást nem találsz arra, hogy eljuss A-ból B-be.

jobangel · http://jobangel.hu/blog 2015.06.28. 17:35:53

@Fodor Balázs: Az elvárás nem oké, én magam is írtam, hogy nem örülök neki, a poszt legelején. Ennek ellenére ha ezzel az álláskereső esélyei növekednek egy FB-profillal, és én ezt tudom, mert tapasztalom, hallom, olvasom, akkor kötelességem ezt tanácsolni az álláskeresőnek. Közben kínálok egy egészséges kompromisszumot arra, hogy ha mégsem akar FB-profilt, akkor hogyan lehet a kecskét is jóllakatni, és a káposzta lefinomabb részeit megtartani. Ez a Linkedin profilra terelés.

Én egyébként nem abszurnak tartom, csak bosszantónak. Egy emberről akkor is gyorsan kiderül, milyen ember, ha megfelelően kérdezik akár egy telefonos interjú keretében, és hatékonyabb is, akár 3-4 perc alatt meglehet, érdemes-e vele foglalkozni. Ugyanakkor ott a másik oldal, mikor az álláskeresők pont az FB-profillal puskázzák el az esélyeiket.

A Linkedin és az FB közötti különbség az, ami miatt az FB-n keresnek a HR-esek olyanokat, akiknek már megvan a CV-je. (az egy másik helyzet, mikor a Linkedinen indítják a keresést, mert azt is lehet, sőt. Egy HR-es profilt vásárolva azt is látja, amit egyébként nem osztottál meg ott publikusan.

Ugyanakkor ezek az eszközök igencsak részei lesznek az életünknek, érdemes megszokni, megtanulni jól használni őket. Igenis jó, hogy van visualCV.com, Resu-me, Linkedin, Facebook. Ha ezeket mind tudjuk álláskeresésre használni, akkor azzal nőnek az esélyeink. Ez pedig tökjó szerintem. Vagy valami érthetetlen sznobériából lehet ezektől távolmaradni, és úgy próbálkozni. Az is sikerülhet, de lehet, hogy nehezebb lesz. Mert nekem az az abszurd, mikor azzal jössz, hogy jaj, egy magáncég szolgáltatásait _kell_ igénybevenned, hát micsoda dolog ez...Ráadásul ingyenes, tehát végképp nem értem a hőzöngést :)
süti beállítások módosítása