JobAngel Az álláskeresők védangyala

Lean HR - 2. --- Hogyan segítheti a lean szemlélet és egy lean szakember az új munkatárs kiválasztását?

2015. június 03. 06:00
1 hozzászólás

 

Hogyan segítheti a lean szemlélet és egy lean szakember az új munkatárs kiválasztását?

recruiting.jpgFolytatva a kiválasztási folyamat első lépéseit, amiről a múlt heti cikkemben írtam, a következő lépés, hogy a munkaköri leírás alapján megalkotjuk a leendő munkatárs készség- és képességprofilját (a továbbiakban profil): Milyen (speciális) szakmai tudás szükséges a munkautasításokban foglaltak elvégzéséhez? Nyelvtudást igényel-e a munkakör és milyen szinten? Milyen számítástechnikai ismeretek szükségesek? Szükséges-e magasabb iskolai végzettség? Kell-e jogosítvány és milyen? Egyéb ismeretek szükségesek-e?

Milyen soft és egyéb skillek szükségesek hozzá? Monotóniatűrés? Nehéz ügyfelekkel való bánás képessége? Ápolt külső (pl. kamerák előtt szereplő szóvivő esetén)? Jó előadó képesség (pl. tréner esetében). Gyors gondolkodás, igen erős elemzőkészség (pl. lean szakember esetében), stb.

Fontos, hogy a profilban csak azok a képességek és készségek legyenek benne, amiket a munkautasítások és a munkaköri leírás megkívánnak, de azok biztosan benne legyenek. Ne kérjünk jogosítványt a 8 órában a recepción ülő hölgytől, de ha nemzetközi ügyfélforgalmat bonyolító irodához keresünk recepcióst, semmiképpen sem maradhat ki az idegennyelvtudás!

A profil összeállításában is segítségünkre lehet a lean szemlélet, melynek lényege, hogy a gembán (vagyis ahol a dolgok történnek, ahol a munka folyik) tartózkodunk minél többet. Ha a pénzügyi osztályunk területére keresünk új kollégát, előtte töltsünk minél több időt a pénzügyi osztályon! Ismerkedjünk meg a kollégákkal, figyeljük a munkájukat, a személyiségüket. Milyen személyiségű emberek ülnek ott? Nyugodtak? Pörgősek? Külön szobákban dolgoznak vagy egy közös térben? Milyen hatással van ez a munkavégzésükre? Az új kollégának nem csak a csapatba, de a környezetbe is bele kell illenie. Fontos tudni, hogy az új pénzügyes kollégának egy külön szobában, a többiektől elzárva kell ülnie napi 8 órát – és ezt nem mindenki szereti és bírja – vagy open office-ban kell elmélyülést igénylő elemző munkát végeznie. Ebben az esetben olyan kollégára van szükség, aki ilyen környezetben is képes erre.

A profil meghatározása után el kell dönteni, hogy mindezekért a feladatokért, elvárt tudásszintért és képességekért cserébe milyen kompenzációt tud nyújtani a cég? Mettől meddig terjed a bérsáv? Milyen cafeteria és egyéb juttatások adhatóak az új kollégának? Milyen képzéseket, támogatást (pl. coachingot) fog kapni? Ezek megállapításánál figyelemmel kell lenni a már ott dolgozó kollégák bérezésére és juttatására, de akár arra is, hogy az adott munkakörben (ha nem újonnan létrehozott munkakörről van szó), mekkora volt a fluktuáció és mi volt ennek az oka? Ehhez kiválóan használható a lean módszertan 5 miért? nevű eszköze. Azt is meg kell határozni, hogyan fogjuk az új kolléga munkáját értékelni? Milyen időközönként, milyen mutatószámok alapján?

Folyt. köv: írjunk használható álláshirdetést!

A bejegyzés trackback címe:

https://jobangel.blog.hu/api/trackback/id/tr337469638

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Irbisz 2015.07.02. 15:19:45

Letezö poziciora a reszletezett eljarast alapesetben csak akkor erdemes megcsinalni, ha komoly gondok akadtak ott akar a tevekenyseggel, akar a benne dolgozo kollegakkal, ami indokolja, hogy ennyi mindent redundansan megcsinaljanak.
No meg komoly cegnel nem fognak a bersavon, kompenzacion stb. egy uj kollega kedveert valtoztatni, az alapesetben a mission impossible kategoriaja :)

Meg egy gyors megjegyzes:
"Fontos tudni, hogy az új pénzügyes kollégának egy ... – vagy open office-ban kell elmélyülést igénylő elemző munkát végeznie. Ebben az esetben olyan kollégára van szükség, aki ilyen környezetben is képes erre."

nem tudom hogy a menedszerek/HR-esek (esetleg irodaepület-tervezök?) vannak-e evtizedes elmaradasban, de mar 10-15 eve ismert, kimutatott es szamokkal igazolt (utana lehet keresni az ezt igazolo tanulmanyoknak), hogy az open office-nak komoly hatranyai vannak sok mumnkakörben, amit nyernek a reven, sokszorosan elmegy a vamon.
Magyaran, ott lenne szabad csak az open office-t nyomni mindenaron, ahol a munka jellege miatt elönyös.
Ebben is meg ott tartunk, hogy sok alulmüvelt dönteselökeszitö es dönteshozo azt hiszi, hu de modern es jo meg hatekony dolog az open office :(