JobAngel Az álláskeresők védangyala

Mi bajom a motivációs levél mintákkal?

2013. augusztus 15. 17:00
69 hozzászólás

Angry angel.jpgLeginkább az, hogy a jelöltek használják ezeket, pedig a való életben használhatatlanok, sőt, még ártalmasak is. Nem tudom, hogy miért ilyen mintákkal van tele a net, főleg, hogy a legnagyobb presztízsű állásportálok mintái is ilyenek. Na de miért is használhatatlanok?

Google-be beírtam, hogy „motivációs levél minta” és véletlenszerűen kiválasztottam egy linket, ami épp egy állásportálé volt (az első találati oldalon csak állásportálon lévő minták jönnek fel). Ezt egy pályakezdő asszisztensnek ajánlják, így most ezen próbálom bemutatni, mit is kellene írni az üres frázisok helyett.

Közben a hajam tépem, hogy ilyen minőségű motivációs levél mintákkal állásportálokat töltenek meg, sokat ártva ezzel a jelölteknek. Tehát, a tragikus mintalevélke így fest:

Tisztelt Asszonyom / Uram!

A … oldalon találkoztam Asszisztens (ref.:1234) pozícióra meghirdetett álláshirdetésükkel, amelyre ezúton szeretnék jelentkezni.

Közgazdászként végeztem az … Főiskolán. A tanulmányaim ideje alatt 7 hónapig dolgoztam gyakornokként a … Társaságnál, ahol a minden napi asszisztensi teendők mellett több professzionális prezentációs anyagokat készítettem a vezetőm részére.

Aktívan részt vettem a cég Szép Nap 2013 nevű rendezvényének szervezésében. Munkámmal hozzájárultam, hogy a rendszeresen megszervezésre kerülő rendezvényen minden eddiginél többen vettek részt.

Gyorsan és hatékonyan végzem el a rám bízott feladatokat, nyitottságomnak és jó kommunikációs készségemnek köszönhetően könnyen beilleszkedem egy új csapatba.

Bízom benne, hogy lehetőség nyílik egy személyes beszélgetésre.

Tisztelettel:

Név

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Aki ezt elkövette (a letölthető doc fájl adatlapjában bennehagyta a nevét), kérem, ne vegye személyes sértésnek, hogy épp az ő művét szedem ízekre. Bárki másé sem jobb. Tanulságos lehet minden jelöltnek, miért nem jó ez így, és mi lenne jobb ennél. Sőt, tanulságos lehet minden HR-esnek, aki álláspályázatokat fogad, mitől rossz szinte minden levél. Nem a jelöltek hibája, ha hisznek egy állítólag szakember által írt mintában!

Tegyük fel, hogy ez a motivációs levél egy olyan álláshirdetésre reflektál, ahol rendezvényszervezésre is alkalmas asszisztenst keresnek, mert a tartalmából erre következtethetünk. Ennek fényében sem jó, ezért:

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Cégnév
ilyenolyan osztály

Város
Utca, házszám
Irányítószám

Tisztelt Asszonyom / Uram!

Megszólítás kell, de ha tudomásunk van a címzett nevéről, akkor legyen nevén szólítva. A mintából hiányzik a címzett cég neve, címe, ha ezt is tudjuk, írjuk oda. Csakhogy lássa a címzett, ez neki készült, nem pedig egy sablonlevél bárkinek kiküldhetően.
A … oldalon találkoztam Asszisztens (ref.:1234) pozícióra meghirdetett álláshirdetésükkel, amelyre ezúton szeretnék jelentkezni. Ez hasznos, mert legalább tudja az olvasó, hol érdemes hirdetnie, ahol meg is találják a hirdetését. Asszisztens a szövegben kisbetűvel írandó, mert köznév. Az sem lenne baj, ha a mondatnak lenne értelme, mert ugye ennek most nincs. (meghirdetett álláshirdetés???)
Viszont: „szeretnék jelentkezni”??? Nemcsak szeretnél, hanem most kegyetlenül jelentkezni is fogsz kedves jelölt, tehát helyesen ez így festene: „amelyre ezúton küldöm jelentkezésem.” Nem kell szégyenkezni egy jelentkezés miatt, tessék határozottnak lenni. Ráadásul benne van a levélben, hogy jó kommunikációs készség, meg hatékonyság, ez meg pont nem az…
Közgazdászként végeztem az … Főiskolán. Rendben. Esetleg valami kiegészítő infó? Mi olyat tanultál, ami az adott állásban jó lehet? Nyelvtudás? Szakdolgozat, ami pont olyan témáról szól, ami passzolna az álláshoz? Szerveztél főiskolai rendezvényeket is? Biztos, hogy közgazdászként rendezvények szervezésére te leszel a legjobb? Ha nem, akkor ezt miért írod le? Miért lenne érv melletted?
A tanulmányaim ideje alatt 7 hónapig dolgoztam gyakornokként a … Társaságnál, ahol a minden napi asszisztensi teendők mellett több professzionális prezentációs anyagokat készítettem a vezetőm részére. És mik voltak a mindennapi (egybeírva, nem külön!) asszisztensi teendők? Milyen vezető volt? Pénzügyi? Ügyvezető? Logisztikai? Informatikai? Mivel foglalkozott a … Társaság? Mikről szóltak azok a prezentációk? Pénzügyi jelentések? Marketing akciók? Belső prezik voltak? Ügyfeleknek készültek? Elég jól jellemezné a jelölt tapasztalatait, ha ezeket mind leírta volna. Még akár sejthetném is, mire képes.
Aktívan részt vettem a cég Szép Nap 2013 nevű rendezvényének szervezésében. Munkámmal hozzájárultam, hogy a rendszeresen megszervezésre kerülő rendezvényen minden eddiginél többen vettek részt. Remek lenne, ha éppen mi is szeretnénk sokrésztvevős rendezvényt. Na de mégis milyen munkáddal járultál ehhez hozzá kedves jelölt? Miből állt az aktív részvétel? Marketing? Felhívogattad egyesével a potenciális résztvevőket? Megbíztál egy ügynökséget, hogy reklámozza, egyeztetted a kreatív anyagokat, a hirdetési helyeket, a hirdetés szövegét, a rendezvény logoját? A teljes promócióját te találtad ki? Elég fontos lenne tudni, mennyire vagy kreatív. És nem know-how-t akarok lopni, csak tudni akarom, hogy pl. egy rendezvény teljes promójának megszervezését rádbízhatom-e?
Gyorsan és hatékonyan végzem el a rám bízott feladatokat, nyitottságomnak és jó kommunikációs készségemnek köszönhetően könnyen beilleszkedem egy új csapatba. Mint bárki más. Mindenki ezt írja, de ezzel nem megyek sokra munkáltatóként, kiválasztóként. Ráadásul ez mennyire megalapozott állítás egyetlen gyakornoki hely 7 hónapos tapasztalatával? E karakterek felhasználhatók a tapasztalatok részletezésére, annak van gyakorlati haszna.
Bízom benne, hogy lehetőség nyílik egy személyes beszélgetésre.

Személyes találkozót mindig kezdeményezzünk, ez jó. Ha még érvelsz is, hogy mitől is nyílna lehetőség, máris jobb lehet.

A lehetőség pedig nem csak úgy nyílik, neked nyíljon:

Bízom benne, hogy rendezvényszervezési tapasztalataim meggyőzőek, és lehetőséget kaphatok egy személyes beszélgetésre.

De még ez is halovány, lehet ennél szívhezszólóbb.

Tisztelettel:

Név
mobiltelefonszám
e-mail cím

Elérhetőségi adatokat a név után kötelező megadni! Az olvasónak ne a CV-ből kelljen kibányásznia, főleg, ha az külön fájlban van, mert nem fog vele szerencsétlenkedni, keres olyat, akivel könnyű kapcsolatba lépnie. Könnyítsd meg a kapcsolatfelvételt, amennyire csak lehet, ezzel elérve, hogy kapcsolatba is lépjenek veled!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Onnantól életveszélyes ilyen mintákat használni, ha doc-ban is letölthető, és úgy küldi ki a jelölt, hogy az adatlapjában benne van az eredeti alkotójának neve. Ebben ugye benne volt… Természetesen a Word formázása is enterekkel sorközöket ütögető borzalom volt, pedig pont egy asszisztensi, irodai munkánál egy minimális szövegszerkesztési ismeret fontos lenne. A helyesírási hibákról teljes jóindulatommal inkább azt feltételezem, hogy csak gépelési hibák, nem mintha ez kevésbé lenne baj. Még nagyobb baj, hogy állásportálok adnak teret ilyen minőségű mintáknak, mert a jelöltek nekik feltétel nélkül hisznek, hiszen ha valaki, hát ők tudják, nem? Eszerint nem.

Ennél is szörnyűbb, hogy ha bármely más motivációs levél mintát választottam volna, hasonló eredményre jutottam volna. Megnéztem vagy 100 mintát ezután, mindről hasonló poszt születhetett volna.

Kedves Jelöltek! Kérve kérek mindenkit, hogy felejtse el ezeket a mintákat! Az a többszáz ember, aki bloggeri pályafutásom során eddig hozzám fordult motivációs levél kérdéssel, segítségemmel mind képes volt saját szavaival nagyszerű motivációs leveleket írni. Rádöbbentek ők is, hogy  nem nagy varázslat ez: megnézzük, miről szól az álláshirdetés, mi lehet az állás maga, mit emeltek ki belőle, milyen feladatkört írtak le. Ennek fényében leírjuk, hol, mit csinált, milyen eredménnyel dolgozott. Az így megírt motivációs levelek sikeresek, mert általuk jönnek az állásinterjú-meghívások. Nyilván az összes jelölt képes összeszedni magáról megfelelő információkat, csak jól kell kérdezni, jó vázlatot kell adni nekik a motivációs levelükhöz. Nem ilyet…

--------------------

Általánosságban, ha jó motivációs levél minták lennének elérhetők magyarul is, akkor is óvatos használatukra buzdítanék. Az egyes emberek szóhasználata, mondatszerkesztése egyfajta védjegy, ami egy sablon használatával elveszik. A sablon ráadásul olyan kereteket szab, amiből a jelölt nem mer, nem tud kilépni, ezért sem jó. A saját gondolataid viszont biztosan rád jellemzőek, ezek lesznek jók a motivációs leveledben.

A bejegyzés trackback címe:

https://jobangel.blog.hu/api/trackback/id/tr175461817

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

levendulabandi 2013.08.16. 10:27:45

Ha meg az igazat szeretnénk írni (ezt írhatná pl. a bnőm): "Tisztelt XY! 1,5 éve munkanélküli több diplomás, 2 nyelven ffokon beszélő 40 éves nő vagyok. Igazából már mindegy hol és mit dolgozzak, csak irodai munka legyen, vegyenek már fel, kell a pénz. Nem vagyok beteges, nincs gyerekem, nem is tervezem már,de van egy feltételem: csak 100%ban bejelentett, legális munka érdekel. Biztosítási ügynök, mlm ügynök és erotikus szexmunkás nem akarok lenni, köszönöm".

jobangel · http://jobangel.hu/blog 2013.08.16. 10:46:13

@levendulabandi: És ezt egy kicsit nyakkendősebben megfogalmazva, marketingesen megírva, kihagyva belőle a "mit nem" részt el is küldhetnéd. A "mit nem" azért nem kell, mert nyilván ilyenre nem jelentkezel...

Eltévelyedés · http://gumimacik.blog.hu/ 2013.08.16. 11:32:35

Az a baj a motivációs levéllel, hogy borzasztóan erőforrásigényes egy fél oldalas levélkét megírni minden álláshoz. Ugye, a statisztika szerint, még ha csak kizárólag RELEVÁNS állásokra is küldöm az önéletrajzomat, tehát megvan a kért tapasztalat, tudás, stb, akkor is jó, ha 5-10%os a VÁLASZOLÁSI ráta a munkáltatóktól/fejvadászoktól. Ennek az 5-10%nak pedig szintén elég alacsony százaléka az "Igen, beszéljünk" típusú válasz, túlnyomó többség a "sajnos kiestél, rengeteg jó jelöltünk volt, te is jó voltál, de voltak jobbak"

Ez egyrészt idegesítő, mert nyilvánvalóan egy sablon hazugságlevél, egyszerűen soha nem fogják megmondani miért estem ki.

Tehát a pozitív válaszok aránya szuperoptimista becsléssel is 3-4%.
Ez azt jelenti, hogy száz álláspályázatra, egyenként egy órát ráfordítvaa teljes szemétre szabással, három "gyere, meghallgatunk" válasz jön. Ez még nem munkaajánlat, csak egy első körös telefonos szűrőbeszélgetés...

Namost ez eléggé szélmalomharcnak tűnik, és meg tudom érteni, ha a munkavállaló ott sablonozik, ahol tud, mert "this is a numbers game"

Én nemes egyszerűséggel NEM küldök motivációs levelet. Ha az önéletrajzom alapján nem vili, hogy én kellek, akkor lehetek akármennyire megnyerő a levélben, nem én kellek. Szintén a tapasztalat mondatja velem, hogy pár esetben (ismerős ajánlása a cégnél belülről, 110%os egyezés a profilommal, álomállás) írtam motlevelet. Teljesen állásra szabva. Egyszerűen nem hiszem el, hogy nem vagyok benne a top3 jelöltben. És mi az eredmény? Soha, egyre sem kaptam választ.

Szóval amig a fejvadászok number's game-et játszanak, addig a minőségi jelöltek is.

u.i.:Nem, nem várok el 100%-os tutujgatós válaszokat részletes önéletrajzkritikával. 50%-nak örülnék, meg egy őszinte, személyre szabott válasznak. "Kedves Ön! Köszönjük jelentkezésed, ugyan a 6 év sziklakertépítő tapasztalatod a Bitumexnél remek, de úgy érezzük, mi olyan jelöltet keresünk, aki kimondottan Namíbiában szerezte meg ezt a hat év tapasztalatot, hiszen a namíbiai beszállítókkal kellene majd tárgyalni a munka során. Köszi mégegyszer, eltettünk az adatbázisba, sok sikert!

Ugye? Ez két perc. Igen, per minőségi jelölt (értem, aki fél év könyvelő tapasztalattal jelentkezik a sziklakertépítő pozira, az ne kapjon választ). Ja, hogy annyi ideje a HR/fejvadásznak nincs? Nos, nekem sincs egy órám erre a motivációsleveles hülyeségre. És nem, ne alázkodjon meg a munkavállaló, hogy "ő akar munkát", mert a munkaadó meg egy rendes munkavállalót szeretne, úgymond kölcsönös az érdek.

Uff... Mint ember kiborít a motlevél. Az interjún el lehet mondani a motlevél tartalmát a mesélj magadról kérdésre. Amúgy meg az motivál, hogy vehessek kenyeret és ájfónt. Tényleg, kizárólag ez. Aki azt hazudja, hogy "mert szeretnék egy nemzetközi nagy múltú cégnél segíteni a tapasztalataimmal és a vállalatért előre", az ugyanazt mondja, csak becsomagolja. Letojja a tapasztalatod, de ez a tapasztalat jól fog mutatni az önéletrajzomban, ergo a három év múlva mégjobban el tudom magam adni és vehetek még több kenyeret és ájfónt.

levendulabandi 2013.08.16. 12:00:41

@Eltévelyedés: Namost, ha 6 nyelven beszélő űrhajó-építőt keresnek, arra jó esetben érkezik 3 pályázat. De ha pl. asszisztens-titkárnő a pozíció, erre Bp-en érkezik 500- 1000 (!) jelentkező. Nem tudnak minden jelöltnek visszaírni, pláne nem személyre szabottan, h miért nem.
Amellett soxor nem is tudják indokolni miért nem. Van amikor egyértelmű: pl. francia nyelven beszélő zongoratanárt keresnek és a jelölt németül beszélő kertész. Van, amikor nem egyértelmű miért NEM kell a jelölt: pl nem szimpi a fotó alapján, mert dupla tokája van, mert szemüveges,mert a hülye unokahúgára emlékezteti, mert a megbízó 30 éves korig keres nőket (ilyenkor nem is szabad indokolniuk, mert diszkriminációs pert kapna a cég),van olyan is, hogy csak az első 50 Cv-t nyitják mert, bár 500 pályázat érkezett, mert ennyiből is megvan az emberük...ezer oka lehet.

Eltévelyedés · http://gumimacik.blog.hu/ 2013.08.16. 12:06:37

@levendulabandi: Ez mind rendben van. De akkor ne kelljen motlevél a asszisztens titkárnőnek. Legyen elég a 6 nyelvű űrhajó-építőnek. Nekik pedig némi indoklás is.

jobangel · http://jobangel.hu/blog 2013.08.16. 12:18:29

@Eltévelyedés: Igen, erőforrásigényes, ezért mondom, hogy az álláskeresés egy főállásban végzett munka legyen mindenki számára.

A válaszolási rátánál egyéniek a tapasztalatok, valóban 3-4% az átlag, de ha nem küldesz rendes anyagot, akkor vajon mire válaszoljanak? Ugyanakkor a részletes indoklás is baromi erőforrásigényes lenne egy ötszáz fős jelentkező csoportnak, ráadásul a cégnek pénzbe kerül, meg még pereket is kockáztatna vele. Nincs is olyan cég, ahol van idő elemezgetni minden CV-t, mert abból nem lesz profit. A példádban leírt elemzés nem két perc, mert ahhoz végig kell bogarászni minden egyes CV-t, és szóról-szóra kielemezni. Ezért tart nálam egy CV-elemzés másfél óráig, pedig még gyors- és gépíró is vagyok, azaz nem az írás viszi az időt. Hanem megérteni a jelölt lehetőségeit a CV-je alapján. Egy olvasóm beküldte az angol CV-jét egy USA CV-javító céghez. A dummy elemzés ingyenes (és tök általános), a személyre szabottra kapott 1500 USD-s árajánlatot. Ezek után egy átlagos magyar cég hogyan vállalja fel 400 jelölt elemzését ilyen mélységben?

Eltévelyedés · http://gumimacik.blog.hu/ 2013.08.16. 12:29:58

@jobangel: Nem vitatom, egyet értek, hogy baromi erőforrásigényes mindenkinek személyre szabottan válaszolni. És nem lehet túl részletes, mert tényleg pereket kockáztatnak. Ezt mind látom. Csak ennek tükrében, irreális elvárás, hogy az álláskereső viszont beletegye ugyanazt az energiát, és minden munkakadónak személyes pályázatot küldjön.

Elvégre, ugye a foglalkoztatás egy partnership, ahol mindkét fél jól jár, mindkét félnek érdeke a jó döntés, mindkét félnek hasonló energiát kellene belefeccölni. Ahol fejvadászt alkalmaznak, és szükség le(het) egy motlevélre, ott már nem a fél perc alatt lecserélhető embereket keresik. Oké, még nem űrhajóépítőt, de nem is szendvicsembert.

Továbbra sem látom, hogy egy motivációs levél milyen plusz infót tudna adni (már elolvasni is egy perc, erre van idő? Gyanítosm legtöbbször olvasatlanul megy a kukába) egy előszűrés esetén. Az már hihetőbben hangzana, hogy amikor az 500 jelentkezőből leszűrték azt az 5-7 embert, akit személyesen is meg akarnak hallgatni, velük iratni egyet. Ahol kiderülhet, hogy azért akar állatkerti gondozó lenni, mert gyerekkorától fényesszőrű makikkal nőtt fel, itt érzi otthon magát és még a nyelvüket is beszéli. Bár ez továbbra is benne lehet az önéletrajzban, személyesen pedig csillogó szemmel lehet mesélni.

Tehát mit tud meg a munkaadó a motlevélből? (Nem, a jelölt személyes motivációja bullshit, kenyeret akar és ájfónt, ennyi. 99%-ban. Esetleg látta a nagycsöcsű recepcióst, úgyhogy mindenképp meg akarja fektetni, ezért akarja felvetetni magát.)

jobangel · http://jobangel.hu/blog 2013.08.16. 12:40:28

@Eltévelyedés: Miért lenne irreális elvárás? Neki kell az állás? Igen. Azért sajnos dolgozni kell. Ha a munkáltatónak kell az a bizonyos jelölt, akkor viszont a munkáltató fog dolgozni rajta. Ide is el lehet jutni jelöltként.

Továbbra sem látom, hogy egy motivációs levél milyen plusz infót tudna adni [...] egy előszűrés esetén.

Lsd. jelen posztban leírtak :)

Algopirin 2013.08.16. 12:43:39

lefikáztad. mutass egy jót.

Eltévelyedés · http://gumimacik.blog.hu/ 2013.08.16. 12:57:55

@jobangel: Úgy látom nem tudtuk meggyőzni egymást.
Neki kell az állás? well... Neki kell a megfelelő munkavállaló? Igen, erre a szintre el kell jutni, hogy kölcsönös érdek fűzze a korrekt kommunikációhoz a munkaadód és vállalót is.

Nyilván mindenki kezdi valahol, én is próbáltam játszani a játékot eleinte, mert ugye az naivitás, hogy majd én megávltoztatom a rendszert. Viszont érdekes módon mindig olyan állásokat kaptam meg, beleérve a legelsőt is, ahol nem küldtem motlevelet. Behívtak, személyesen meg meggyőztem őket, hogy én kellek. Most meg már ragaszkodom én is az elveimhez (amig megtehetem: 1. Nem küldök motlevelet, ha nem muszáj. 2. Ahová nem jó az angol önéletrajz, oda nem akarok menni dolgozni. Nem fogom lefordítani. Ha zöldfülű kezdőként felvettek így, felvesznek 10 év tapasztalattal is)

Jelen posztban arra kapok választ, miért rossz a sablon. Én egyel hátralépek, és azt kérdezem: Miért kell a levélke? A CV alapján ha érdekes vagyok, behív. Ha a CV nem elég ütős, akkor írhatok bármit a motlevélbe.

idelle · http://egymondatban.blog.hu/ 2013.08.16. 13:02:04

a motivációs levelet olvasó HR-es legalább olyan ritka, mint a törvényt olvasó képviselő.

én, ha ma jelentkeznék valahova, valószínűleg csak ennyit írnék:

Tisztelt XY!

A párizsis zsömlém (megélhetésem) miatt jelentkezem az Önök által meghirdetett, és nagy valószínűséggel az ismeretségi körükből már a meghirdetéskor betöltött állásra.

Ha mégsem így lenne, elérhetőségeim a következők: ....

Üdvözlettel: ZZs

jobangel · http://jobangel.hu/blog 2013.08.16. 13:02:36

@Algopirin: Ha lenne jó sablon magyarul, mutatnék. Nincs. Írni meg nem fogok, pont azért, mert az egyéni motlevelekben hiszek, nem a sablonokban.

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2013.08.16. 13:02:37

köszönöm!
pont ezt mondogatom én is mindig, hogy ne sablonlevelet küldjön senki.

Algopirin 2013.08.16. 13:16:48

@jobangel: szerintem meg eleve ez a motivációs levél egy baszott nagy hülyeség. rossz irányba megy a világ.

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2013.08.16. 13:22:33

@Algopirin: ez is igaz, nem tudom elhinni, ha van egy állásra mondjuk 100 jelentkező akkor 100 mot levelet olvas el bárki.

jobangel · http://jobangel.hu/blog 2013.08.16. 13:27:03

@Algopirin: Szerintem majd visszasírjuk ezt az időt, amikor a szoftveres előszűrés végképp elterjed. A világ abba az irányba megy, és az az igazán rossz irány.

jobangel · http://jobangel.hu/blog 2013.08.16. 13:30:28

@Eltévelyedés: ha te ezt megteheted, az a személyes érdemed, biztos olyan a szakmai múltad, amivel ez működik. De az a sok adminisztrátor, pályakezdő, titkárságvezető, óvónő, stb. aki nálam megjelenik, nem teheti meg. Nekik az a segítség, ha megtanulnak ebben is jól boldogulni, mert majd innen lehet továbblépni.

wartburg1963 2013.08.16. 13:37:18

@jobangel: Szerintem a Topictárs arra célzott, hogy a (jogosan) ízekre szedett levél helyett bizony jobb lett volna -- akár eseti/kitalált példán keresztül -- leírni azt, vajon TE mit írnál helyette? Ekkor persze nem sablont kapunk, hanem a szerinted helyes/stílusos/egyedi motivációs levelet, ami talán jó ihletet jelenthet(ett) volna másoknak.
Én egyébként leginkább Eltévelyedés/Idelle polgártársakkal értek egyet: tartalmatlan, sztereotípiákban gondolkodó háeresnél úgysem számít az egyedi/blikkfangos motlevél, mert nem ez számít.
Egy példa:
Közel huszonöt éves tapasztalattal jelentkeztem egy műszaki vezetői állásra. Telefonos előszűrés, személyes beszélgetés, majd -- hosszú hallgatást követően -- közlik, hogy inkább mégis egy ifjú titánt vennének a pozícióra. Az élet úgy hozta, hogy később, cégtulajdonosként, üzleti ügyben beszélgettem ugyanazzal az ügyvezetővel, aki hosszan panaszolta, hogy azóta is folyamatosan cserélődik az emberállomány, mert a kezdőkkel egyszerűen nem tudják hozni azt a teljesítményt, profizmust és lojalitást, amit ők vártak. Ez de meglepő, hmm..!??
Szép napot mindenkinek:-)

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2013.08.16. 13:46:07

@wartburg1963: igen, egy kitalált cv mellé egy kitalált mot levél jöhetne, hogy nah ez már jó/jobb.

levendulabandi 2013.08.16. 13:48:29

Azt mondjuk én sem fogom fel, h ha a Hr-eseknek nincs idejük elolvasni az 500 db max 1 oldalas, szellős, kellően tagolt Cv-t, akkor hogy van idejük elolvasni a fél-1 oldalas tömör motlevelet. És mire emlékeznek belőle úgy a 200. után. :-)
@Idelle: nagyon jó, szétröhögtem magam rajta, amit írtál! Sajnos a mai magyar valóság.

jobangel · http://jobangel.hu/blog 2013.08.16. 13:53:59

@wartburg1963: Értem, és nem üres fikázást akartam, tehát leírtam, hogy mit kellene beleírni, amitől jó lesz. De nem én vagyok a fiktív jelölt, így amik hiányoznak belőle, a kérdések alapján ő tudná megválaszolni. Ha írok erre egy szép levélkét, az nem ihletet fog adni, hanem Ctrl+C, Ctrl+V, ahogy tapasztalom.

Ezért ihletet egyénileg szeretek adni, úgy lesz hatékony: látom az álláshirdetést (ha konkrét jelentkezést csinálunk), látom a CV-t, motlevelet, és tudok úgy kérdezni a jelölttől, hogy a válaszokkal kiegészülve már jó lesz az anyag.

A 25 éves tapasztalatoddal valószínűleg drága voltál. Így aztán spóroltak rendesen :( Ez attól lehet HR-hiba, hogy a HR-esnek jeleznie kellett volna, hogy az alkalmas kaliberű ember nem annyiba kerül, amennyit ők szánnak rá, és erről meg kellett volna győznie a döntéshozókat. Ez nem feltétlenül szokott sikerülni.

Algopirin 2013.08.16. 14:01:22

@doggfather: nademeg mi a tököm motiválna? főleg a magyar fizetésekkel. az hogy ne dögöljek éhen. kb ennyi a valóság itt nálam.

Algopirin 2013.08.16. 14:01:45

@jobangel: hát a fene tudja. én ezt a hr szakmát sem tartom semmire.

jobangel · http://jobangel.hu/blog 2013.08.16. 14:06:32

@Algopirin: Pont ezért nem tudnak küzdeni a 25 éves tapasztalatú alkalmas jelöltért. mert nem tartják semmire a véleményét, aztán jön a csodálkozás, hogy tényleg nem elég a junior. Na de a HR-esnek nem lehet igaza, majd felveszünk egy csodagyerek juniort. Az sem hozza a teljesítményt? Hát ugye a gazdasági környezet... Upsz, csődbe is mentünk. Így megy ez.

Algopirin 2013.08.16. 14:19:01

@jobangel: nem értek a hrhez picit sem. én amit és ahol eddig láttam belőle ott túl volt lihegve. sőt engem szakmailag nem is nagyon elemezgettek. mertugye pszichológiailag vagyok alkalmatlan.
namindegy.

GonoszMostoha 2013.08.16. 14:42:05

@levendulabandi:
"Ha meg az igazat szeretnénk írni (ezt írhatná pl. a bnőm): "Tisztelt XY! 1,5 éve munkanélküli több diplomás, 2 nyelven ffokon beszélő 40 éves nő vagyok. Igazából már mindegy hol és mit dolgozzak, csak irodai munka legyen, vegyenek már fel, kell a pénz. Nem vagyok beteges, nincs gyerekem, nem is tervezem már,de van egy feltételem: csak 100%ban bejelentett, legális munka érdekel. Biztosítási ügynök, mlm ügynök és erotikus szexmunkás nem akarok lenni, köszönöm"."

Ez így igaz. Minden munkát kereső értelmezze a maga neme,kora, végzettsége szerint.

Egyáltalán, a legtöbb munkahelyre hülyeség ilyen levelet írni. Munka közben derül ki, ki mit tud, mennyire kreatív, ismeri a pc-t, a szakmai követelményeket, mennyire kommunikatív, be tud-e illeszkedni, sztrgalmas, pletykás, kleotpmániás-e, stb. Ezeket papíron nagyon nehéz bebizonyítani. Azért van a próbaidő, hogy a fenti dolgok kiderüljenek az illetőről. Itt is igaz a mondás: lakva ismerni meg egymást, kicsit módosítva: munka közben minden kiderül. Azon kívül munkaadóként úgysem lehet tudni, valójában ki írta a motivációs levelet.

GonoszMostoha 2013.08.16. 14:48:23

Kihagytam: tavaly voltam olyan állásinterjún, ahol a horoszkópomat kérdezte (!!!) a felsővezető, mondván: bizonyos csilagjegyűekkel nem dolgozik együtt a rossz tapasztalatai miatt !!!
Talán inkább a delikvens egyéb képességeivel vagy a köztük lévő kommunikációval volt a baj, de vsz korántsem a csillagjegyével.

Mondanom sem kell, röhögve felálltam, illedelemesen elköszöntem és egyébként szó nélkül eljöttem erről az interjúról.

jobangel · http://jobangel.hu/blog 2013.08.16. 14:49:13

@Lilili: Ha csak munka közben derülne ki, kár az egész procedúráért, bejön bárki az utcára, majd kiderül tud-e. Szóval így biztos nem lehet. A próbaidővel az a baj, hogy nagyon költséges. Ennek ocsmány alternatívája az ingyenes próbamunka, ezt meg teljes szigorral, Btk-s alapokon büntetném, és normális cég ilyet nem is csinál.

Marad az, hogy megpróbáljuk a jelöltet úgy megismerni az elején, amennyire mélyen csak lehetséges. Pl. motivációs levélből. Ha nem maga írta, de volt annyi esze, hogy mással megírassa, az is jelent ám valamit. Majd legfeljebb, ha ismeretlen problémával áll szemben, megint egy tapasztalthoz fordul és segítséget kér, nekem, mint munkáltatónak rossz az?

jobangel · http://jobangel.hu/blog 2013.08.16. 14:56:27

@Lilili: 2 poszttal ezelőtt tárgyaltam a horoszkópusokat :)

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2013.08.16. 15:13:13

@Algopirin: igen, már a motivációs levél neve is ballépés. :)

jobangel · http://jobangel.hu/blog 2013.08.16. 15:16:05

@doggfather: Igen, merthogy ahonnan indult, ott leginkább "cover letter" néven fut, és valószínűleg kevesebben utálnák, ha nálunk is kísérőlevél néven terjedt volna el. Merthogy az, és nem feltétlenül a motivációkról kell, hogy szóljon.

Vadmeggy 2013.08.16. 15:29:48

@jobangel: Ne viccelj már hogy 1500$ -t kifizet valaki, hogy átjavítsák a CVjét :D. Az egész önéletrajz arra való, hogy lehetőséget kapj a személyes interjúra. Minek kell ennyire túllihegni az egészet?
Persze nem 5 perc alatt összehányt fost kell elküldeni, de aki rászán egy fél délutánt és olvasgat külföldi és magyar szakmai portálokon CV-ket, az szerintem képes arra, hogy összedobjon egy igényes önéletrajzot.

Sok helyen Europass a menő, ami ráadásul mindenkinél tök egyforma szerkezetileg.

A motivációs levél meg felesleges az esetek 90%-ban. Úgy is az interjún fog minden eldőlni. Ha te azt mondod, hogy valakit megismersz a CV-je, meg a motivációs levele alapján, akkor nem mondasz igazat.

jobangel · http://jobangel.hu/blog 2013.08.16. 15:40:02

@Vadmeggy: Úgy fest. Nem tudom, hányan fizetik ki, de az usákoknál biztos van az a réteg. Majd elküldöm nekik az enyémet is az ingyenesre, kíváncsi vagyok, robot elemzi-e, néhány kulcsszó alapján, ahogy sejtem. Nyilván 1500 USD-ért már nekiáll valaki olvasni.

Europasst utálom :)

"Ha te azt mondod, hogy valakit megismersz a CV-je, meg a motivációs levele alapján, akkor nem mondasz igazat."

Ha azok jók, akkor pedig elég jó képet ad a jelöltről. Nálam úgy van, hogy küld CV-t, motlevelet a jelölt, sokszor meg egy levelet is, hogy megmagyarázzon dolgokat. Sokszor az lesz, hogy ennek a levélnek a tartalmát belegyúrjuk az álláspályázatba, és győzelem... Pl. mert nekem leírja a jelölt, hogy azért nem fejezte be a főiskolát, mert meghaltak a szülei balesetben, és rámaradt a kiskorú testvére, emiatt elment a közeli zöldségboltba minimálbérért 5 évre, mellette távmunkában webfejlesztett, de azt ugye nem jelentették be :( A szabvány CV-ben csak egy lusta-béna jelölt látszik, aki még fősulit sem képes elvégezni, most meg a karalábék mellől akar webfejlesztő lenni...
Az ilyen sztorik komunikálására jó a motlevél.

nickM 2013.08.16. 15:45:52

@jobangel:
Akkor meg mi értelme van? "Foglalja össze CV-jét 3 mondatban"?

De fordítsuk meg! Milyen motivációs levelet lehet írni arra a hirdetésre, hogy:
"budapesti székhelyű / magyar tulajdonosi körrel rendelkező / ingyombingyom cég / Kft. / kisnyúl

keres munkatársat adminisztrációs munkakörbe

Feladatok:
- emailek/telefonok kezelése
- vezető munkájának segítése
- prezentációk készítése
- stb-stb
Elvárások:
- rugalmasság
- terhelhetőség
- stabil számítógépes ismeretek
- csapatmunka
- stb-stb
Jelentkezését bérigény megjelölésével a nemmondommeg@nemvallalatiemail.com - ra kérjük!"

A legelső lépés talán az lenne, hogy a HR-esek megtanulnak megírni egy álláshirdetést. Nekik ezt egyszer kell megtenniük (az egyes poziciókat tekintve), szerencsétlen jelentkezők meg minden egyes alkalommal szerkeszthetik a "motivációs levél" + CV magyar/angol/szuahéli nyelven kombót.

A fenti hirdetésekkel - és sajnos a legtöbb ilyen! - az a baj, hogy képtelenség motivációs levelet írni, CV-t "fazonírozni" ha a jelentkező nincs tisztában azzal, hogy:
- Milyen céghez jelentkezik? ("Gizikének" kicsit más a feladata, ha 5-50-150 fő dolgozik ott. Más, ha a munkaadója egy bank és más, ha pl. egy élelmiszerbolt, stb.)
- Egyáltalán mire jelentkezik? (Dekoratív irodabútor? Ügyvezetői asszisztens, aki pl. külföldi utakat, tárgyalásokat is szervez? Huszonharmadik fénymásoló/iktató/kávéfőző?)
- A hab a tortán: ismeretlen (méretű, tevékenységi körű, félévenként csődbe menő vs. évtizedes múlttal rendelkező vajon?) céghez, ismeretlen (gyakorlatilag csak általánosságokkal megjelölt) munkakörre mondja meg, mennyit kér, legyen motivált és 1000%-ban megfelelő. :/

jobangel · http://jobangel.hu/blog 2013.08.16. 15:51:55

@nickM: Egyetértek, az álláshirdetések is pont ennyire vackok, abból is szedtem már szét itt a blogon néhányat (lsd. tombolás cimke) Ellenben ha ilyen van, ilyenre lehet csak jelentkezni. Ne bukjunk azért állást, mert vacak a hirdetés.
A példádhoz hasonló álláshirdetésekre nem nagyon lehet figyelembe venni a benne leírtakat. De lehet a jelölt tapasztalataiba kapaszkodni, arról írni, hogy pl. egy pénzügyi vezetőnek ilyenolyan kimutatásokból ilyenolyan preziket rakott össze, virtuóz a PowerPointban, de a Prezi is piszkosul megy neki, lsd. a linken lévő CV-met prezi.com-on stb. Csodás kis motlevelet rittyentenék hozzá egy jó jelölttel. De ahol a "terhelhetőség" az elvárás, oda munkaügyi felügyelőt küldünk, nem CV-t :)

Vadmeggy 2013.08.16. 15:58:19

@jobangel: "Pl. mert nekem leírja a jelölt, hogy azért nem fejezte be a főiskolát, mert meghaltak a szülei balesetben, és rámaradt a kiskorú testvére, emiatt elment a közeli zöldségboltba minimálbérért 5 évre, mellette távmunkában webfejlesztett, de azt ugye nem jelentették be :( A szabvány CV-ben csak egy lusta-béna jelölt látszik, aki még fősulit sem képes elvégezni, most meg a karalábék mellől akar webfejlesztő lenni"

Ez mind nagyon szomorú, de irreleváns információ. Az IT munkáknál jellemzően nem a papír, hanem a tapasztalat és a tudás számít. Ha mutat referenciát, akkor mit számít, hogy van e diplomája? Nekem úgy tűnik, hogy ezzel sajnálatot akart kiváltani.

jobangel · http://jobangel.hu/blog 2013.08.16. 16:13:26

@Vadmeggy: A CV-je teljesen szabályos volt. Tanulmányok (befejezetlen), munkatapasztalatok (nem releváns az utolsó 5 év), a bejelentetlen munkáról nem mert írni, így nyilván mindenki kukázta.

Az új anyagába beírtuk, hogy freelancer, írásos referenciát kért az ügyfelektől (így senkit sem érdekelt, milyen konstrukcióban dolgozott nekik), a zöldségboltot fél sorban megemlítettük a motlevélben, meg az összes körülményét még egyben. Emellé csináltunk egy portfoliót, benne az összes weblap, amin dolgozott, linkkel, milyen feladatokat milyen technológiákkal, mennyi idő alatt oldott meg.

Sajnálatra nem gyúrtunk, de együttérzésre igen. Bejött. Nyilván hiába lettek volna a szomorú körülmények, ha alkalmatlan lett volna.

És láttam ilyet fordítva is: hiába írta az adminisztrátor, hogy nem tud megélni, mindjárt elveszíti a lakását is, nem tudott angolul, így nem tudtuk felvenni :(

2013.08.16. 16:14:11

@jobangel:

Bár csak elméleti a probléma, mert én nem vagyok ilyen döntéshozó, és belátható időn belül nem is leszek, de nekem egy ilyen kísérőlevél ellenszenves lenne.

Egyrészt önmagában ellentmondásos: "mindegy hol és mit dolgozzak, csak irodai munka legyen". Tehát NEM mindegy neki, mert nem hajlandó irodán kívül dolgozni, holott ott is lehet normális munkát találni (pl. takarítás, idősgondozás, gyermekfelügyelet, pultozás, eladó, betanított munka stb.) és irodai munkák között is van, ami frusztráló, és rosszul fizet. Ráadásul olyan, hogy "valamilyen irodai munka", nincs is már a XXI. században, legfeljebb a közigazgatásban.

Még ha azt írná, hogy nem tudott elhelyezkedni a szakmájában, ezért elment gyártósorra, takarítani stb. és onnan pályázik, az teljesen rokonszenves és hiteles lenne. Ebből viszont nekem csak az jön le, hogy adott egy értelmiségi nő, aki másfél év után még mindig válogat, mert zsenírozza, ha össze kéne piszkolnia a kezét kékgalléros melókkal.

(Elnézést az érintettektől, csak vélemény és benyomás, nem ismerem a részletes körülményeket.)

levendulabandi 2013.08.16. 17:17:44

@tff: dr-i címmel esélye sincs gyártósorra menni,se árufeltöltőnek, próbálkozott vele, körberöhögték, a dr-i címet letagadni nem lehet, minden személyi okmányában benne van. Így nyilván a diplomáit sem tudja letagadni.
50 kg-s nőként, gerincproblémákkal pedig, ha még életében nem végzett fizikai munkát, már 40 év felett nem is nagyon tud.
A levél csak példa volt, nyilván nem ezt írta. Több szakmája van, mindegyik irodai melóhoz kötődik, ezért írtam így.

levendulabandi 2013.08.16. 17:29:31

@tff: Amúgy ne hidd, h gyártósorra könnyű bekerülni. 1 kisvárosban 1 gyárat újraindítottak családi vállalkozásként. Az irodisták a családtagok lettek, a munkásokat a munkaügyi kp-tól toborozták, de a tulaj előírta, h érettségis és diplomás nem kell neki a gyártósorra, csak 8 általánost végzett, vagy szakmunkás. :-)

nickM 2013.08.16. 17:32:58

@jobangel: :) azért nem árt, ha az asszisztens nem roppan össze egy év végi zárástól. ;)

"Ellenben ha ilyen van, ilyenre lehet csak jelentkezni. Ne bukjunk azért állást, mert vacak a hirdetés."
Ebben nagyon igazad van, ugyanakkor - egy kicsit a másik oldalról - pontosan ez a probléma gyökere.
Mivel senki sem szeretne elveszíteni egy lehetőséget arra, hogy munkát találjon, kb. 500-an jelentkeznek egy ilyenre. :( A HR-esnek pedig egyszerűen nincs elég erőforrása arra, hogy ennyi motivációs levelet + CV-t szűrjön.
Talán OFF, de nálunk az volt hatékony, amikor megkértem a kollégát vagy közvetlen főnököt, hogy ő írja meg, hogy milyen feladatokra és milyen képességekkel rendelkező embert szeretne. (Így "csak" 60-70 jelentkező volt, ebből 20 jutott el interjúra, közülük 15 esetében már kb. csak a személyes szimpátia döntött.

Jobangel · jobangel.blog.hu 2013.08.16. 16:13:26
Bocsánat, nem kötekszem, de csak nekem visszás, hogy a jelöltnek ennyire személyes informáckiókat kell megosztania ahhoz, hogy állása legyen?

@tff:
Az "irodai munka" azért azt is jelenti, hogy várhatóan nem kell 20-40 kg-os csomagokkal szaladgálnia műhelyszerte, 20-25 éves (bocsánat, de) férfiak számára előírt normát teljesítenie, stb.

nickM 2013.08.16. 17:43:21

Off topic kérdés talán, de kimaradt:
Számtalanszor kérik bizonyos rendszerek (ERP, SAP, MS Office stb.) ismeretét. HR-es körökben mi számít ismeretnek? (Saját példa: SAP számlázási modulját használtuk, a többit nem. Akkor most ez ér? - Tudom, pénzügyi asszisztensnél igen, de pl. logisztikainál? Az elv hasonló, de a modult nem látta még a delikvens...)

jobangel · http://jobangel.hu/blog 2013.08.16. 20:46:59

@nickM: Inkább ez, mint a gyerekvállalás kérdés, amihez valóban semmi köze senkinek. Ezt meg úgy láttam, jó, ha megosztjuk, és bejött. Az általános tanácsom mindig az, hogy ha lehet, ne nagyon beszéljen senki a banki hiteleiről, anyagi helyzetéről, mert visszaélnek vele a bértárgyalásnál. De itt azt kellett megmagyarázni, miért nincs főiskola, és máris látszik, hogy az általános tanács néha pont nem jó. Ezért szeretek személyre szabottan tanácsot adni, arról az illető eldöntheti, megfogadja-e. De ha jönnek az ilyen okosságok, mint a posztbeli levél, az csak kárt okoz.

stephedmilton.wordpress.com 2013.08.16. 20:47:57

Olvasom a blogot és a bejegyzéseket. Most biztos sokakat meg fogok bántani, de számomra megdöbbentő némelyek hozzáállása. Nem meglepő, mert sajnos terjed ez a gondolkodásmód. Sokak szerint felesleges fáradság a kísérőlevél megírása. Én meg azt kérdem, ha erre is lusta az illető, akkor minek venné fel a cég? Sok munka megírni 5-20-50-x kísérőlevelet? Munkahely az kellene, meg a jó fizetés. De az, hogy valaki megdolgozzon vagy megküzdjön érte, az már nem megy? Az meg nem indok, hogy úgysem nézik meg, hogy úgysem fognak rá válaszolni. Tudomásul kellene venni, hogy az álláskeresés is piac! Ki az, aki a vásárcsarnokba odamenne ahhoz a kofához, akinél koszos, rendetlen gyümölcsöket, zöldséget találna? Igenis el kell adnia magát a jelentkezőnek. Ha annyi energiát sem hajlandó valaki befektetni egy jelentkezésbe, hogy arról látszódjon a megpályázott cégnek készült, akkor vajon mennyi energiát fog a munkájába fektetni? Hiteles az a válasz, hogy majd a munkámat rendesen elvégzem, csak vegyenek fel. Egyre többen ülnek fordítva a lovon. Ha majd jól megfizetnek, akkor majd keményen dolgozom. A cégek is kemény küzdelmet folytatnak a versenytársakkal, nem hiszem, hogy kivetnivaló volna abban, hogy a legjobbat akarják felvenni. Volt, aki szerint sok a komolytalan hirdetés és azokra nem lehet normális kísérőlevelet írni. Ha komolytalannak érzi valaki a hirdetést, akkor minek pályázik arra a munkahelyre? Ki akar komolytalan munkahelyen dolgozni? Vagy az csak ugródeszkának kell, azért vegyék fel az illetőt, hogy legyen pénz a párizsis zsemlére, de közben keresi a jobb helyet? Tényleg szemét egy cég, aki nem hagyja kihasználni magát. Egyébiránt az az érzésem, hogy a blogbejegyzés nem is arról szót, hogy írjon-e valaki kísérőlevelet vagy sem. Szerintem ez nem lehet kérdés. Igenis készíteni kell! Számomra a bejegyzés arról szól, amit én is légkalapáccsal próbálok az álláskeresők fejébe verni. Mindenki felejtse el a sablonokat és készítsen egyedi pályázatot. Csak csendbe jegyzem meg, hogy az is lehet sablon, a saját egyedi sablonja, amit mindig az adott cégre szabva és máris csökkent a szükséges időbefektetés. Lehet velem egyetérteni, el is lehet utasítani, de saját tapasztalat, hogy azok, akik valóban egyedi, a megpályázott állásra szabott pályázatokat készítettek, azok 80%-a 3-4 hónapon belül talált állást magának.

Algopirin 2013.08.16. 22:55:45

@doggfather: az ún. hr szakma ballépés jelenleg.

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2013.08.17. 07:17:19

@Algopirin: :) ilyen messzire talán nem mennék, de, hogy van hova fejlődnie még az biztos.

Algopirin 2013.08.17. 07:37:01

@doggfather: van. nem csak a hrbwn, úgy általában mindenben is.

2013.08.18. 10:24:14

@jobangel: Szerintem a probléma forrása az, hogy nem is adják meg a bizonyítás lehetőségét az embernek/embereknek, hanem keresik a végtelenségig a "megfelelő" jelöltet...

2013.08.18. 10:27:47

@levendulabandi: Legújabb statisztika: 70 jelentkezésből ketten jeleztek vissza, az egyik összejött, és most ott vagyok próbaidőn. A tesco expressz-t otthagytam, két hét volt, mire találtam új melót.

Aiofe 2013.08.18. 10:32:18

@Philosoraptor: A kiválasztó is az állásával játszik, ha rosszul választ (ráadásul többször). Te kockáztatnál azzal, hogy bizonyítási lehetőséget adsz olyanoknak, akikről nehéz eldönteni, alkalmasak-e? Inkább keresnek biztosan alkalmast: ezért kellenek az eredmények, a munkamódszerek, a részletes feladatok leírása az álláspályázatban.

2013.08.18. 13:59:22

@Aiofe: Ha ennyire ráérnek a cégek megkeresni a tökéletes jelöltet, akkor tulajdonképpen elképzelhető, hogy nem is olyan sürgős nekik a dolog, nem?

jobangel · http://jobangel.hu/blog 2013.08.18. 17:18:30

@Philosoraptor: Néha tényleg nem sürgős. Határidő van, de az is lehet, hogy az hónapokkal később jár le. Minimum 6 hét egyébként: 2 hét keresés (de akkor nagyon pörög), 4 hét (30 nap) az ideális jelöltre várva, míg a felmondását tölti a régi helyén.

jobangel · http://jobangel.hu/blog 2013.08.18. 17:48:05

@nickM: Upsz, nekem is kimaradt, bocs. Igen, ér. SAP meg főleg, nagyon értékes tudás. Be kell írni, hogy SAP FI modul ismeret, napi használat stb.

2013.08.18. 19:00:37

@levendulabandi: Ezt a két hét is borzalom volt. Nálatok van pozitív változás?

levendulabandi 2013.08.20. 18:51:50

www.youtube.com/watch?v=ZWgk-qgh2Gw

Unatkozóknak egy film, nekem kicsit uncsi volt, de volt benne 1-2 jó mondat és rész.

nemjogasz 2013.08.30. 13:06:00

Jövendő álláskeresőként kérdezem: mégis mire jó a motivációs levél? Tudom, mindenhol elvárják, mindenhol nagyonszakértő hr-esek egy pillantást rávetve döntenek, de a munkáltatónak ez miért kell? Mindenki nagyon motivált, fiatalos, csapatjátékos, stb. mert ezt kell beleírni. Legalábbis, ha csak annyit lát az ember a jelentkezési feltételek között, hogy "motivációs levél". Amit itt a példa kielemzéséhez írtál, az inkább egy szakmai tapasztalatokat bővebben leíró szöveg. Vagy ez lenne "a" motivációs levél? Ezt várnák el? Mert felsőoktatásban, "munkaerőpiaci ismeretek" kurzuson a "nagyon motivált, fiatalos vagyok" stílust tanították.

jobangel · http://jobangel.hu/blog 2013.08.30. 14:33:57

@nemjogasz: Ezeket pont nem kell beírni, hogy csapatjátékos, meg fiatalos. Igen, szakmai tapasztalatokkal bővített levél, ami leírja, hogy pont ezt tudod, pont így csináltad, stb. A felsőoktatásban tanítottakról megvan a véleményem...

Ha még érdekel a motivációs levél téma, javaslom, hogy a cimkefelhőben keresd meg, írtam róla kb. fél blognyit :) Sok sikert leendő álláskeresőként!

HellsAngel 2013.09.10. 16:05:19

@jobangel: Azt meg vegyuk hozza ehhez a probamunka dologhoz, hogy szerintem a munkahelyi legkort is nagyon mergezi. A kollegak is mashogy allnak az emberhez, ha abbol indulnak ki, hogy valoszinuleg eveket fog eltolteni a cegnel, mintha o csak a kovetkezo szerencset probalo senki. Tenyleg, mennyire jo olyan helyen dolgozni, ahol havonta cserelodnek az emberek, mint a fronton ... abba is erdemes belegodolni, hogy mennyire jo a ceges titkokat hozzaferhetove tenni ilyen atmeneti emberek szamara, ha a proba alatt senki sem bizik bennuk, kesobb majd milyen lesz a hozzaallasuk a kollegakhoz, stb.

A sort egy kis fantaziaval a vegtelensegig lehetne folytatni, es ebbol latszik, hogy a kivalasztas soran azert kell egy cegnek nagyon vedenie magat, hogy kesobb mar annyira ne kelljen.

jobangel · http://jobangel.hu/blog 2013.09.10. 20:04:22

@HellsAngel: Az ilyen ingyenes próbamunkák ott divatosak, ahol amúgy is szürke-fekete minden. Vendéglátás, pékségek, call centerek, varrodák. Ott vállalati titok sincs, amit érdemes elvinni, és a már ottlévők sem szólnak, nem alkotnak véleményt, csak magukban.

Klaric 2013.09.13. 20:06:03

@stephedmilton.wordpress.com:

"Én meg azt kérdem, ha erre is lusta az illető, akkor minek venné fel a cég?"

"Ki az, aki a vásárcsarnokba odamenne ahhoz a kofához, akinél koszos, rendetlen gyümölcsöket, zöldséget találna?"

Bocsánat, hogy ezt a két mondatot így kiemeltem a környezetéből, de a saját hozzászólásodra írtál választ velük, ugyanis a kofa a termékkel ebben az esetben az állás meghirdetője, amire jelentkeznek a "vevők". Tehát megfordítom amit írtál:

Ha szutykos, romlott az "árud" értsd:-> sz@rul van megírva a hirdetés, akkor ne csodáld, hogy "nincstelenek" akarnak venni belőle, ha normális a hirdetés, (szép árú-> jönnek az úri dámák)akkor meg:

1. Jó eséllyel csak olyan fog jelentkezni, akinek releváns tudása van az álláshoz(ha mégsem akkor meg az első 2 sorból kiderül), tehát eleve kevesebb ember közül kell szűrni, lesz ideje a HR-nek minden CV-t elolvasni, nem pedig az időhiány miatt, csak átnyargalni az összesen, attól tartva, hogy elszalajtja az ideális jelöltet, már ha tisztességesen akarja végezni a munkáját.

2. Szintén jó eséllyel kapni fogsz mellé olyan egyedi kísérő levelet, ami alapján a közel egyforma képességű jelentkezők közül már tud a HR-es 2. lépcsős előszűrést csinálni.

Tehát az egésznek az alapja egy jól megírt álláshirdetés!

Már egy ideje motoszkál bennem, hogy vajon miért ilyenek az álláshirdetések, mint amire itt is panasz van és született rá egy elméletem amit gondolatébresztőnek közreadok:

Néhány éve összekarmoltam magam az olyan hirdetésektől, ahol kapásból az alábbi paraméterekkel volt megadva az állás:

Elvárások: diploma, minimum 5 év szakirányú, munkaviszonyban szerzett célirányos szakmai tapasztalat(tehát nem szakmai gyakorlat!) és ennek a tetejében maximum 25 éves életkor a jelentkezéskor.

A világon talán néhány zseni teljesíthette volna a feltételeket. Olyan ember aki 20 éves korára diplomát szerzett..., mert ugye diploma-> minimum 23 éves életkor+5 év szakmai tapasztalat=28 év, ami több mint a 25. Mit is akarnak ezek? Sajnos éveken keresztül találtam ilyen agyament hülyeséget. Lehet, hogy ennek a következménye, hogy semmi konkrétumot nem adnak meg, mert "ha beleírjuk a paramétereket senki sem jelentkezik"(dipl.+5 év < 25 év nonszensz)

A másik verzió meg az, hogy a fejvadász cégektől jött ez a hirdetési "morál". Ugyanis felénk szokás, hogy adott cég nem csak fejvadász céget bízik meg ember kereséssel, hanem maga is hirdet,(hogy ez mennyire etikus, az más kérdés, meg a fejvadász cégek üzlti tudását is minősíti, hogy szerződésszegés, kártérítés, stb. ha máshol is hirdet a kérő cég az ő tudtán kívül) tehát egy szemfüles álláskereső a paraméterek alapján betájolná a hirdetőt és a fejvadászt kikerülve jelentkezne, de az a fejvadásznak nem "biznic", tehát önvédelemből minimál információval hirdet, hogy ne derüljön ki a megbízó "személye". Aztán ezt a "minimál stílust" vették át a hozzá-NEM-értő céges HR osztályokon dolgozók, mert a fejvadászcég, az biztosan(nem hinném az alapján, amit művelnek) HR-essel van tele, tehát biztos így kell csinálni, hát majd megmutatjuk, hogy mi is milyen profik vagyunk. Ez az eredmény...

A legnagyobb baj sok esetben, hogy tisztelet a kivételnek! a legtöbb helyen a HR-es nem HR-es, hanem munkaügyi ügyintézőből, tb ügyintéző tanfolyamot végzett bérszámfejtőből csinálnak/tak HR-est, (jobb esetben valamilyen pszichológiához közel álló szakmájú emberből, de ő sem alkalmas), holott ez egy külön szakma, méghozzá komoly és mélyre ható ismereteket követelő szakma. Tudom, mert a nejem az(HR-menedzser a diplomájába írt végzettség). Minden átkozott félévben volt legalább egy pszichológia tárgya, amiből szigorlatozni is kellett, meg egy közgazdasági és minden szemeszterben más...

Őrajta egyik ügyvezető sem nyomna át egy a fentiekben említett blőd hirdetést, mert inkább felállna a székről és megmondaná, hogy csinálják ahogy akarják, de nélküle.

Leegyszerűsítve a HR egyik fele gazdaság a másik fele pszichológia, de keményen összegyúrva. Aki azt hiszi, hogy az egyik ismeretében automatikusan jó lesz a másik feléhez is, az téved! (ismételten tisztelet a kivételnek!) Ezt csak szakirányú végzettség birtokában lehet igazán hozzáértő módon csinálni.

Hozzátenném még, hogy most éppen Munkaügyi kirendeltségen dolgozik és amelyik munkáltatónak ő segít álláshirdetést feladni, az néhány nap alatt általában szólni szokott, hogy köszönik megvan az ideális! jelölt a hirdetés alapján, vegyék ki az állást a listából. Akinek adott állásra ír CV-t, mot. levelet segítségként(munkavállaló)(általában arra kérdésre is tudja a választ, amit a "HR"-es kolléga még ki sem gondolt) annak általában néhány nap alatt lezárják a státuszát a munkanélküli adatbázisban. Aztán persze néha(elenyésző mennyiségben) ő is mellé lő, mert vagy a hirdető, vagy a jelentkező "félre beszél" esetleg mindkettő, mert mások fejébe ő sem lát bele, de elég hatékonyan kiszűri az olyat, ahol baj van és ott nem szokta a segítségét felajánlani...

Bocsi, hogy ilyen hosszú voltam...

Klaric 2013.09.13. 20:15:21

@doggfather: Az előző hsz-emben ott a válasz, hogy mi a baj a HR szakmával mifelénk jelenleg...

A legtöbbször nem HR-es a HR-es. Ez pedig aláássa a szakma hitelét.

jobangel · http://jobangel.hu/blog 2013.09.13. 21:34:55

@Klaric: Igen, azt hiszi mindenki, hogy ért hozzá. Aztán mikor kiderül, hogy ahhoz, hogy jól csinálja, érteni is kell hozzá, már túl van 2-3 cég csődjén. De a jelöltek látják kárát, és ez nem jó. Pl. ez a fenti mintát sem tudom milyen "szakértő" rakta össze, pedig neves állásportálról származik.

jobangel · http://jobangel.hu/blog 2013.09.13. 21:39:17

@Klaric: Hű, ez szép elemzés :) Igen, a rossz hirdetésekkel kezdődik, látszólag. Valójában ott kezdődik, hogy mikor a toborzó vagy HR-es felveszi a keresendő pozíciót, nem tud, nem mer kérdezni, vagy ha tud és mer, akkor nem tudnak/akarnak rendes választ adni. Toborzó ismerős mesélte, hogy rendszeresen kész állásprofillal várták az ügyfélnél, mikor kiment felvenni a pozíciót. Úgy gondolták, az lesz a tárgyalás, hogy felolvassák neki. Aztán mikor közölte, hogy jó, olvasni otthon is tud, tehát inkább kérdezgetett, jött a hátizé, ööö... Ott kezdődik a hiba, hogy nem tudják megfogalmazni az igényeiket, vagy hülyeségeket fogalmaznak meg.

Laptop7712 2013.10.07. 19:12:36

@Jobangel: a HR nemzetközi szinten is nagyon szép hirdetéseket tud leközölni úgy, hogy határokon átívelő keresés zajlik, mert a központ máshol van na.

És itt jön a képbe egy HR cég, aki kirak nemzetközi szintre egy hirdetést, alapszöveggel, és komoly fizetés ígéretével, ami tényleg döfi.
Átküldtem a CV- t, mondom, ha emberünk ért ahhoz amit csinál, (vagy van körülötte írástudó) akkor ír egy mailt. Megtörtént, és láss csodát erre az történt, hogy emberünk nem értette a választ, amit kapott. Visszaírt, és felhívtam.

Na ekkor derült ki az, hogy nem tudja azt, hogy mit csinált (hogyan és mit kellene mondani egyáltalán hogyan kellene kommunikálni velem), stb. Pedig volt ott tapasztalat, csak egy kicsikét másképp kellett volna közelíteni a témához.

Inkább az elképzelhető, hogy csak szondázza a piacot, hogy tényleg be tudná e tolni a kis szerződését vagy a jelöltjét a tényleges céghez. Na, erre mondják azt, hogy undorítóan haszonleső, pedig ha megdolgozna egy kicsit azért a 15- 70 % / nettó havi fizetés / jelölt / kialkudott összeg, avagy juttatási csomag, lehet, hogy nagyon szép eredményeket tudna elérni.
Általában tényként lehet kezelni, azt, hogy a hirdetési szöveg ugyanabban a formában több HR portálon is megjelenik. Mivel mindenki keresni akar, lehetőleg sokat, és szerényen.
A jelölteket meg elkezdik pörgetni az irodák, amolyan standard megoldásként.

Ezen a „megoldáson” (semmi másból nem következik, csak az internet logikájából) minden szereplő bukni fog, nem kicsit, megbízóstól együtt, csak később fog rájönni, ami akkor fogja rettenetesen zavarni.

Mindenesetre nemzetközi szinten sem fenékig tejfel a téma. Egy biztos, a cég, aki ténylegesen keresi a skillt, már most bukott – pedig még nem is talált embert -, csak még nem is tud róla, majd kijön versenyhátrányban neki. Igény az volt, csak a jelölt is tudta azt, hogy mi a pálya, ami ezen a szinten simán elvárható, amitől a HR-es fél, mert nem fogja továbbengedni, mert többet tud nála. ami alap stratégiai hiba.
süti beállítások módosítása